12150.htm
CÍMSZÓ: Hósea
SZÓCIKK: "Hósea, Ámosz
Próféta kortársa, Izraelben a működött. Jerobeám ideében (783-144).Könyve a 12
kis próféta elseje. Az ellenséges nyomás alól való megkönnyebbülés elvakította kortársait,
hogy észre sem vették a politikai látóhatár elborulását. Az ország belső
állapota is aggasztó volt. Hét király követte egymást a trónon, néhányan
elődeik meggyilkolása árán jutottak oda. Annál elevenebbre izzott H. lelkében a
vallásos intuíció. Isten képét melegebbre színesítette, a bűnt sokkal mélyebben
gyökerezőnek találta, a nemzet nála teljes egységben szerepelt. Míg Ámosz
szerint Isten mérőónnal kezében ül trónján, hogy igazság szerint döntsön Izrael
sorsa fölött, addig H.-rál áradozik a könyörülettől: «Miképp áldoználak fel,
Efrájim, szolgáltatnálak ki Izráel, megesik az Én szívem rajtad, fellángol az
Én szánalmam». «Hisz Én vezettem Efrájimot járószalagon, karjaimra vettem,
emberséges kötelékekkel vonszoltam a szeretet szálain, mintegy leoldottam a
jármot a nyakáról és nyújtottam neki táplálékot». «Eljegyezlek magamnak örökre,
eljegyezlek igazság és jog alapján, eljegyezlek szeretet és könyörület fejében,
eljegyezlek hűség alapján, hogy ismerd Istent». Istenről szóló tanítása e
mondatban csúcsosodik ki: «Szeretetet kívánok s nem áldozatot, istenismeretet
inkább, mint égőáldozatot». Azért ő is a vallásos szemléletnek teljes
megújítását kívánja : «Vessetek igazságot s arassatok szeretetet új ugart
törjetek, mert itt az ideje, hogy Istent keressétek addig is, míg eljön, hogy
igazság esőjét hullassa rátok». Isten magasztos fogalmához viszonyítva, mély
süllyedésben látja népét: «Elvész népem ismeret híján!». Első sorban a papok
felelősek a nép süllyedéséért. «Népem bűn áldozataiból élnek és vétségeikre
vágynak; olyan a pap, mint a nép». Ami pedig a népet illeti: «nincs hűség,
nincs szeretet és nincs Istenismeret az országban ; hamis eskü, hittagadás,
házasságtörés elterjedt, vérbűn vérbűnt ér». A bűn termőtalaja a kánaáni földre
való telepedés és az ottan talált kultúra átvétele. A «paráznaság szelleme»
vezette félre a népet; ennek a terméke a királyság intézménye, melyet
idegenimádásból vettek át. «Adtam nekik királyt haragomban, de el is veszem
felháborodásomban.» «Majd ők magok mondják: nincs királyunk, mert nem féltük
Istent és a király mi jót is tehet nekünk?» A paráznaság e szelleme hatja át a
külpolitikái is. «Efrájim szelet legeltet és keleti szél után futkos, nap-nap
után szaporítja a hazugságot és kudarcot, majd Asszíriával köt szövetséget,
majd Egyiptomnak kedveskedik olajjal», sőt az aranyborjút is Asszíriába
szállították ajándékul és a papok azt siratják most. «Szégyenkeznie kellene
Efrájimnak, Szamaria királya olyan, mint a tajték a vízen. Szelet vetnek és
vihart aratnak, nem szökken szárba és nem érlelődik lisztté a gabona és ha
teremne is, idegenek emésztenék meg.» «Efrajim szerelmet bérelte. Olyan
Efrajim, mint egy ide-oda röpködő galamb: most Egyiptomhoz fordul, aztán
Assyriával futkos. A gyógyulást csak az egyszerű, ősi, romlatlan élethez való
visszatérésben látja: «Rábeszélem és elviszem a pusztába, ott majd szép
szerivel beszélek vele, onnan megadom neki szőlőit és a szomorúság völgyét a
remény kapujává teszem.» «Akkor egyesülnek majd Juda gyermekei Izrael
gyermekeivel, egy vezért választanak maguknak és kivonulnak az országból.» H.
messiási eszméje világot átfogó, kiterjed az állat- és élővilág egyetemére,
mégis az ember a célpont. «Szövetséget kötök számukra a mezei vadakkal és az
égi madarakkal, a föld csúszó mászóival, az íjat, kardot és háborút eltörlöm az
országból és nyugton hagyom őket.» «Én megesketem az eget, az pedig megesketi a
földet, a föld megesketi a gabonát, mustot és olajt, azok pedig megesketik
Jiszráelt és bevetem őt magamnak a földbe és megszeretem a nem-szeretettet». A
vallás szellemébe mély bepillantást nyújt e záró igéje, melynek értelmében a
vallás csak azt tartja meg a helyes úton, kiben erkölcsi akarat is van. «Ki oly
bölcs, hogy belássa ezeket, meggondolt, hogy megszívlelje: hogy egyenesek Isten
útjai, de csak az igazlelkűek járnak rajta, míg a bűnösök megbotlanak
rajta.» "
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2150. címszó a lexikon =>
381. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12150.htm
CÍMSZÓ: Hósea
SZÓCIKK: Hósea, Ámosz Próféta kortársa, Izraelben a működött. Jerobeám
ideében 783-144 .Könyve a 12 kis próféta elseje. Az ellenséges nyomás alól való
megkönnyebbülés elvakította kortársait, hogy észre sem vették a politikai
látóhatár elborulását. Az ország belső állapota is aggasztó volt. Hét király
követte egymást a trónon, néhányan elődeik meggyilkolása árán jutottak oda.
Annál elevenebbre izzott H. lelkében a vallásos intuíció. Isten képét
melegebbre színesítette, a bűnt sokkal mélyebben gyökerezőnek találta, a nemzet
nála teljes egységben szerepelt. Míg Ámosz szerint Isten mérőónnal kezében ül
trónján, hogy igazság szerint döntsön Izrael sorsa fölött, addig H.-rál
áradozik a könyörülettől: Miképp áldoználak fel, Efrájim, szolgáltatnálak ki
Izráel, megesik az Én szívem rajtad, fellángol az Én szánalmam . Hisz Én vezettem
Efrájimot járószalagon, karjaimra vettem, emberséges kötelékekkel vonszoltam a
szeretet szálain, mintegy leoldottam a jármot a nyakáról és nyújtottam neki
táplálékot . Eljegyezlek magamnak örökre, eljegyezlek igazság és jog alapján,
eljegyezlek szeretet és könyörület fejében, eljegyezlek hűség alapján, hogy
ismerd Istent . Istenről szóló tanítása e mondatban csúcsosodik ki: Szeretetet
kívánok s nem áldozatot, istenismeretet inkább, mint égőáldozatot . Azért ő is
a vallásos szemléletnek teljes megújítását kívánja : Vessetek igazságot s
arassatok szeretetet új ugart törjetek, mert itt az ideje, hogy Istent
keressétek addig is, míg eljön, hogy igazság esőjét hullassa rátok . Isten
magasztos fogalmához viszonyítva, mély süllyedésben látja népét: Elvész népem
ismeret híján! . Első sorban a papok felelősek a nép süllyedéséért. Népem bűn
áldozataiból élnek és vétségeikre vágynak; olyan a pap, mint a nép . Ami pedig
a népet illeti: nincs hűség, nincs szeretet és nincs Istenismeret az országban
; hamis eskü, hittagadás, házasságtörés elterjedt, vérbűn vérbűnt ér . A bűn
termőtalaja a kánaáni földre való telepedés és az ottan talált kultúra
átvétele. A paráznaság szelleme vezette félre a népet; ennek a terméke a
királyság intézménye, melyet idegenimádásból vettek át. Adtam nekik királyt
haragomban, de el is veszem felháborodásomban. Majd ők magok mondják: nincs
királyunk, mert nem féltük Istent és a király mi jót is tehet nekünk? A
paráznaság e szelleme hatja át a külpolitikái is. Efrájim szelet legeltet és
keleti szél után futkos, nap-nap után szaporítja a hazugságot és kudarcot, majd
Asszíriával köt szövetséget, majd Egyiptomnak kedveskedik olajjal , sőt az
aranyborjút is Asszíriába szállították ajándékul és a papok azt siratják most.
Szégyenkeznie kellene Efrájimnak, Szamaria királya olyan, mint a tajték a
vízen. Szelet vetnek és vihart aratnak, nem szökken szárba és nem érlelődik
lisztté a gabona és ha teremne is, idegenek emésztenék meg. Efrajim szerelmet
bérelte. Olyan Efrajim, mint egy ide-oda röpködő galamb: most Egyiptomhoz
fordul, aztán Assyriával futkos. A gyógyulást csak az egyszerű, ősi, romlatlan
élethez való visszatérésben látja: Rábeszélem és elviszem a pusztába, ott majd
szép szerivel beszélek vele, onnan megadom neki szőlőit és a szomorúság völgyét
a remény kapujává teszem. Akkor egyesülnek majd Juda gyermekei Izrael
gyermekeivel, egy vezért választanak maguknak és kivonulnak az országból. H.
messiási eszméje világot átfogó, kiterjed az állat- és élővilág egyetemére,
mégis az ember a célpont. Szövetséget kötök számukra a mezei vadakkal és az égi
madarakkal, a föld csúszó mászóival, az íjat, kardot és háborút eltörlöm az
országból és nyugton hagyom őket. Én megesketem az eget, az pedig megesketi a
földet, a föld megesketi a gabonát, mustot és olajt, azok pedig megesketik
Jiszráelt és bevetem őt magamnak a földbe és megszeretem a nem-szeretettet . A
vallás szellemébe mély bepillantást nyújt e záró igéje, melynek értelmében a
vallás csak azt tartja meg a helyes úton, kiben erkölcsi akarat is van. Ki oly
bölcs, hogy belássa ezeket, meggondolt, hogy megszívlelje: hogy egyenesek Isten
útjai, de csak az igazlelkűek járnak rajta, míg a bűnösök megbotlanak rajta.
12150.ht
CÍMSZÓ Hóse
SZÓCIKK Hósea Ámos Prófét kortársa Izraelbe működött Jerobeá ideébe 783-14
.Könyv 1 ki prófét elseje A ellensége nyomá aló val megkönnyebbülé elvakított
kortársait hog észr se vetté politika látóhatá elborulását A orszá bels állapot
i aggaszt volt Hé királ követt egymás trónon néhánya elődei meggyilkolás árá
jutotta oda Anná elevenebbr izzot H lelkébe valláso intuíció Iste képé
melegebbr színesítette bűn sokka mélyebbe gyökerezőne találta nemze nál telje
egységbe szerepelt Mí Ámos szerin Iste mérőónna kezébe ü trónján hog igazsá
szerin döntsö Izrae sors fölött addi H.-rá áradozi könyörülettől Mikép
áldoznála fel Efrájim szolgáltatnála k Izráel megesi a É szíve rajtad fellángo
a É szánalma His É vezette Efrájimo járószalagon karjaimr vettem embersége
kötelékekke vonszolta szerete szálain minteg leoldotta jármo nyakáró é
nyújtotta nek tápláléko Eljegyezle magamna örökre eljegyezle igazsá é jo
alapján eljegyezle szerete é könyörüle fejében eljegyezle hűsé alapján hog
ismer Isten Istenrő szól tanítás mondatba csúcsosodi ki Szeretete kíváno ne
áldozatot istenismerete inkább min égőáldozato Azér i valláso szemléletne telje
megújításá kívánj Vessete igazságo arassato szeretete ú ugar törjetek mer it a
ideje hog Isten keresséte addi is mí eljön hog igazsá esőjé hullass ráto Iste
magaszto fogalmáho viszonyítva mél süllyedésbe látj népét Elvés népe ismere
híján Els sorba papo felelőse né süllyedéséért Népe bű áldozataibó élne é
vétségeikr vágynak olya pap min né Am pedi népe illeti ninc hűség ninc szerete
é ninc Istenismere a országba hami eskü hittagadás házasságtöré elterjedt vérbű
vérbűn é bű termőtalaj kánaán földr val telepedé é a otta talál kultúr átvétele
paráznasá szellem vezett félr népet enne termék királysá intézménye melye
idegenimádásbó vette át Adta neki király haragomban d e i vesze
felháborodásomban Maj ő mago mondják ninc királyunk mer ne féltü Isten é királ
m jó i tehe nekünk paráznasá szellem hatj á külpolitiká is Efráji szele legelte
é kelet szé utá futkos nap-na utá szaporítj hazugságo é kudarcot maj Asszíriáva
kö szövetséget maj Egyiptomna kedveskedi olajja ső a aranyborjú i Asszíriáb
szállítottá ajándéku é papo az siratjá most Szégyenkezni kellen Efrájimnak
Szamari király olyan min tajté vízen Szele vetne é vihar aratnak ne szökke
szárb é ne érlelődi lisztt gabon é h teremn is idegene emésztené meg Efraji
szerelme bérelte Olya Efrajim min eg ide-od röpköd galamb mos Egyiptomho fordul
aztá Assyriáva futkos gyógyulás csa a egyszerű ősi romlatla élethe val
visszatérésbe látja Rábeszéle é elvisze pusztába ot maj szé szerive beszéle
vele onna megado nek szőlői é szomorúsá völgyé remén kapujáv teszem Akko
egyesülne maj Jud gyermeke Izrae gyermekeivel eg vezér választana magukna é
kivonulna a országból H messiás eszméj világo átfogó kiterje a állat é élővilá
egyetemére mégi a embe célpont Szövetsége kötö számukr meze vadakka é a ég madarakkal
föl csúsz mászóival a íjat kardo é háború eltörlö a országbó é nyugto hagyo
őket É megeskete a eget a pedi megesket földet föl megesket gabonát musto é
olajt azo pedi megesketi Jiszráel é bevete ő magamna földb é megszerete
nem-szeretette vallá szelleméb mél bepillantás nyúj zár igéje melyne értelmébe
vallá csa az tartj me helye úton kibe erkölcs akara i van K ol bölcs hog beláss
ezeket meggondolt hog megszívlelje hog egyenese Iste útjai d csa a igazlelkűe
járna rajta mí bűnösö megbotlana rajta
12150.h
CÍMSZ Hós
SZÓCIK Hóse Ámo Prófé kortárs Izraelb működöt Jerobe ideéb 783-1 .Köny k
prófé elsej ellenség nyom al va megkönnyebbül elvakítot kortársai ho ész s vett
politik látóhat elborulásá orsz bel állapo aggasz vol H kirá követ egymá tróno
néhány előde meggyilkolá ár jutott od Ann elevenebb izzo lelkéb vallás intuíci
Ist kép melegebb színesített bű sokk mélyebb gyökerezőn talált nemz ná telj
egységb szerepel M Ámo szeri Ist mérőónn kezéb trónjá ho igazs szeri dönts Izra
sor fölöt add H.-r áradoz könyörülettő Miké áldoznál fe Efráji szolgáltatnál
Izráe meges szív rajta felláng szánalm Hi vezett Efrájim járószalago karjaim
vette emberség kötelékekk vonszolt szeret szálai minte leoldott járm nyakár
nyújtott ne táplálék Eljegyezl magamn örökr eljegyezl igazs j alapjá eljegyezl
szeret könyörül fejébe eljegyezl hűs alapjá ho isme Iste Istenr szó tanítá
mondatb csúcsosod k Szeretet kíván n áldozato istenismeret inkáb mi égőáldozat
Azé vallás szemléletn telj megújítás kíván Vesset igazság arassat szeretet uga
törjete me i idej ho Iste keressét add i m eljö ho igazs esőj hullas rát Ist
magaszt fogalmáh viszonyítv mé süllyedésb lát népé Elvé nép ismer híjá El sorb
pap felelős n süllyedéséér Nép b áldozataib éln vétségeik vágyna oly pa mi n A
ped nép illet nin hűsé nin szeret nin Istenismer országb ham esk hittagadá
házasságtör elterjed vérb vérbű b termőtala kánaá föld va teleped ott talá
kultú átvétel paráznas szelle vezet fél népe enn termé királys intézmény mely
idegenimádásb vett á Adt nek királ haragomba vesz felháborodásomba Ma mag
mondjá nin királyun me n félt Iste kirá j teh nekün paráznas szelle hat
külpolitik i Efráj szel legelt kele sz ut futko nap-n ut szaporít hazugság
kudarco ma Asszíriáv k szövetsége ma Egyiptomn kedvesked olajj s aranyborj Asszíriá
szállított ajándék pap a siratj mos Szégyenkezn kelle Efrájimna Szamar királ
olya mi tajt víze Szel vetn viha aratna n szökk szár n érlelőd liszt gabo terem
i idegen emészten me Efraj szerelm bérelt Oly Efraji mi e ide-o röpkö galam mo
Egyiptomh fordu azt Assyriáv futko gyógyulá cs egyszer ős romlatl életh va
visszatérésb látj Rábeszél elvisz pusztáb o ma sz szeriv beszél vel onn megad
ne szőlő szomorús völgy remé kapujá tesze Akk egyesüln ma Ju gyermek Izra
gyermekeive e vezé választan magukn kivonuln országbó messiá eszmé világ átfog
kiterj álla élővil egyetemér még emb célpon Szövetség köt számuk mez vadakk é
madarakka fö csús mászóiva íja kard hábor eltörl országb nyugt hagy őke
megesket ege ped megeske földe fö megeske gaboná must olaj az ped megesket
Jiszráe bevet magamn föld megszeret nem-szeretett vall szellemé mé bepillantá
nyú zá igéj melyn értelméb vall cs a tart m hely úto kib erkölc akar va o bölc
ho belás ezeke meggondol ho megszívlelj ho egyenes Ist útja cs igazlelkű járn
rajt m bűnös megbotlan rajt
12150.
CÍMS Hó
SZÓCI Hós Ám Próf kortár Izrael működö Jerob ideé 783- .Kön próf else
ellensé nyo a v megkönnyebbü elvakíto kortársa h és vet politi látóha elborulás
ors be állap aggas vo kir köve egym trón néhán előd meggyilkol á jutot o An eleveneb
izz lelké vallá intuíc Is ké melegeb színesítet b sok mélyeb gyökerező talál
nem n tel egység szerepe Ám szer Is mérőón kezé trónj h igaz szer dönt Izr so
fölö ad H.- árado könyörülett Mik áldozná f Efráj szolgáltatná Izrá mege szí
rajt fellán szánal H vezet Efráji járószalag karjai vett embersé kötelékek
vonszol szere szála mint leoldot jár nyaká nyújtot n táplálé Eljegyez magam
örök eljegyez igaz alapj eljegyez szere könyörü fejéb eljegyez hű alapj h ism
Ist Isten sz tanít mondat csúcsoso Szerete kívá áldozat istenismere inká m
égőáldoza Az vallá szemlélet tel megújítá kívá Vesse igazsá arassa szerete ug
törjet m ide h Ist keressé ad elj h igaz eső hulla rá Is magasz fogalmá
viszonyít m süllyedés lá nép Elv né isme híj E sor pa felelő süllyedéséé Né
áldozatai él vétségei vágyn ol p m pe né ille ni hűs ni szere ni Istenisme
ország ha es hittagad házasságtö elterje vér vérb termőtal kána föl v telepe ot
tal kult átvéte parázna szell veze fé nép en term király intézmén mel
idegenimádás vet Ad ne kirá haragomb ves felháborodásomb M ma mondj ni királyu
m fél Ist kir te nekü parázna szell ha külpoliti Efrá sze legel kel s u futk
nap- u szaporí hazugsá kudarc m Asszíriá szövetség m Egyiptom kedveske olaj
aranybor Asszíri szállítot ajándé pa sirat mo Szégyenkez kell Efrájimn Szama
kirá oly m taj víz Sze vet vih aratn szök szá érlelő lisz gab tere idege
emészte m Efra szerel bérel Ol Efraj m ide- röpk gala m Egyiptom ford az
Assyriá futk gyógyul c egysze ő romlat élet v visszatérés lát Rábeszé elvis
pusztá m s szeri beszé ve on mega n szől szomorú völg rem kapuj tesz Ak egyesül
m J gyerme Izr gyermekeiv vez választa maguk kivonul országb messi eszm vilá
átfo kiter áll élővi egyetemé mé em célpo Szövetsé kö számu me vadak madarakk f
csú mászóiv íj kar hábo eltör ország nyug hag ők megeske eg pe megesk föld f
megesk gabon mus ola a pe megeske Jiszrá beve magam föl megszere nem-szeretet
val szellem m bepillant ny z igé mely értelmé val c tar hel út ki erköl aka v
böl h belá ezek meggondo h megszívlel h egyene Is útj c igazlelk jár raj bűnö
megbotla raj
12150
CÍM H
SZÓC Hó Á Pró kortá Izrae működ Jero ide 783 .Kö pró els ellens ny
megkönnyebb elvakít kortárs é ve polit látóh elborulá or b álla agga v ki köv
egy tró néhá elő meggyilko juto A elevene iz lelk vall intuí I k melege
színesíte so mélye gyökerez talá ne te egysé szerep Á sze I mérőó kez trón iga
sze dön Iz s föl a H. árad könyörület Mi áldozn Efrá szolgáltatn Izr meg sz raj
fellá szána veze Efráj járószala karja vet embers köteléke vonszo szer szál min
leoldo já nyak nyújto táplál Eljegye maga örö eljegye iga alap eljegye szer
könyör fejé eljegye h alap is Is Iste s taní monda csúcsos Szeret kív áldoza
istenismer ink égőáldoz A vall szemléle te megújít kív Vess igazs arass szeret
u törje id Is keress a el iga es hull r I magas fogalm viszonyí süllyedé l né
El n ism hí so p felel süllyedésé N áldozata é vétsége vágy o p n ill n hű n
szer n Istenism orszá h e hittaga házasságt elterj vé vér termőta kán fö telep
o ta kul átvét parázn szel vez f né e ter királ intézmé me idegenimádá ve A n
kir haragom ve felháborodásom m mond n király fé Is ki t nek parázn szel h
külpolit Efr sz lege ke fut nap szapor hazugs kudar Asszíri szövetsé Egyipto
kedvesk ola aranybo Asszír szállíto ajánd p sira m Szégyenke kel Efrájim Szam
kir ol ta ví Sz ve vi arat szö sz érlel lis ga ter ideg emészt Efr szere bére O
Efra ide röp gal Egyipto for a Assyri fut gyógyu egysz romla éle visszatéré lá
Rábesz elvi puszt szer besz v o meg sző szomor völ re kapu tes A egyesü gyerm
Iz gyermekei ve választ magu kivonu ország mess esz vil átf kite ál élőv
egyetem m e célp Szövets k szám m vada madarak cs mászói í ka háb eltö orszá
nyu ha ő megesk e p meges föl meges gabo mu ol p megesk Jiszr bev maga fö
megszer nem-szerete va szelle bepillan n ig mel értelm va ta he ú k erkö ak bö
bel eze meggond megszívle egyen I út igazlel já ra bűn megbotl ra
1215
CÍ
SZÓ H Pr kort Izra műkö Jer id 78 .K pr el ellen n megkönnyeb elvakí kortár
v poli látó elborul o áll agg k kö eg tr néh el meggyilk jut eleven i lel val
intu meleg színesít s mély gyökere tal n t egys szere sz mérő ke tró ig sz dö I
fö H ára könyörüle M áldoz Efr szolgáltat Iz me s ra fell szán vez Efrá
járószal karj ve ember kötelék vonsz sze szá mi leold j nya nyújt táplá Eljegy
mag ör eljegy ig ala eljegy sze könyö fej eljegy ala i I Ist tan mond csúcso
Szere kí áldoz istenisme in égőáldo val szemlél t megújí kí Ves igaz aras szere
törj i I keres e ig e hul maga fogal viszony süllyed n E is h s fele süllyedés
áldozat vétség vág il h sze Istenis orsz hittag házasság elter v vé termőt ká f
tele t ku átvé paráz sze ve n te kirá intézm m idegenimád v ki harago v
felháborodáso mon királ f I k ne paráz sze külpoli Ef s leg k fu na szapo hazug
kuda Asszír szövets Egyipt kedves ol aranyb Asszí szállít aján sir Szégyenk ke
Efráji Sza ki o t v S v v ara sz s érle li g te ide emész Ef szer bér Efr id rö
ga Egyipt fo Assyr fu gyógy egys roml él visszatér l Rábes elv pusz sze bes me
sz szomo vö r kap te egyes gyer I gyermeke v válasz mag kivon orszá mes es vi át
kit á élő egyete cél Szövet szá vad madara c mászó k há elt orsz ny h meges
mege fö mege gab m o meges Jisz be mag f megsze nem-szeret v szell bepilla i me
értel v t h erk a b be ez meggon megszívl egye ú igazle j r bű megbot r