12197.htm
CÍMSZÓ: Irodalom
SZÓCIKK: S a mese, az álom,
a mennyország, a pokol irracionális és szimbolikus elemeivel, a szalon-világ s
a külvárosi élet reális és szelíd naturalizmusba halkuló motívumaival, a formai
expresszionizmus színpadra vetített mozzanataival, átlépve a konvencionális
témakereteket, új és eddig ismeretlen tartalmakat hódított meg a magyar
drámairodalom számára. Molnár Ferenc mellett Lengyel Menyhért darabjait
játszották legtöbbször külföldön. Lengyel mesteri megérzője a kordivat
színpad-szellemi kívánalmainak. Ebben idomítja, formálja darabjainak témáit.
Pályája kezdetén társadalmi kérdések problémamegoldását kereste, utóbb az
egzotikumok levegőjével tette túlfűtötté drámáit, majd az aktualitások felé
fordult figyelme, végül pedig egy paradox-műfajjal: a polgári népszínművel
kísérletezett. Egyik legbiztosabb kezű művésze annak a lélekanalízis
szempontjait is figyelemre méltató modern technikájú dráma-konstrukciónak, mely
a szilárd gerincű párbeszéd pilléreken építi fel a színdarab egész rendszerét.
Hasonló írói intencióval olvaszt össze s állít egymás mellé feltétlen értékű
irodalmat és színpadi technikát Biró Lajos, ki valóságos szisztémává
rendszeresít minden hatáskeltő mozzanatot, fordulatot, átmenetet. Mint néző
írja darabjait s mint író: maga előtt látja közönségét. És ez a következetes
folytonossággal kiegyensúlyozott kapcsolat harmonikussá teszi a drámát, a
színpadot, a hatást anélkül, hogy az író engedményeket tenne a költészet
rovására a színpadi mozgalmasság hatáskiváltó pillanataiért. A franciás
espritnek ragyogó szellemű hódítója a magyar színpadokon Heltai Jenő. Könnyed
és finom dialógjai és a színpadi konstrukció biztos ismerete jellemzik
művészetét és míg a Tündérlaki lányokkal eljutott a népszerűség legmagasabb
fokáig a Kis cukrászdával a vígjátéki írástudásnak olyan bizonyítékát
szolgáltatta, amely méltó határköve szerzői pályájának. A történelmi drámák
aláhanyatlott népszerűségének megújítása s e műfaj modern formaadása Szomory
Dezsőre maradt. A Habsburg trilógia és a költői szépségű Lajos király volt az
író ezirányú elképzelésének és nagyméretű elgondolásának objektivációja.
Hatalmas drámai képekben elevenítette fel a múlt szellemét s rajzolta meg a
történelem alakjainak portréit azon az igen gyakran merész ritmussal zenélő
nyelven, mely kizárólagosan Szomory sajátja. A nagyasszony c. drámáját az
Akadémia a Vojnits-díjjal tüntette ki a ez az irodalmi elismerés eddig kívüle
még hat zsidó író művét koszorúzta (Lengyel Menyhért, Nagy Endre, Farkas Pál,
Drégely Gábor, Molnár Ferenc, Hevesi Sándor). Századunk szociális kérdései köré
fonta érdekes drámai meséit Földes Imre. Darabjainak derűjében,
megindultságában egyaránt meghúzódik a költői formába burkolt irányzatosság.
Néhol a leghangsúlyozottabban juttatja túlsúlyra a szociális motívumokat. A
városi kispolgár gondgyötörte alakjának utolérhetetlen megmintázása épp úgy az
ő nevéhez fűződik, mint ahogy ő írta meg irodalmunkban a leghatásosabb magyar
irredenta drámát. Tendenciára hajló drámairánya ebben a művében a legteljesebb
hazafiasságban kulminál. Feltétlen színpadi rutinja nagy kifejező erővel és
kompoziciós készséggel egyesül ebben a drámában a legfájóbb nemzeti érzés
kiváltására (Tüzek az éjszakában). Egy írónk sem látta meg oly közelről Pestet,
mint Szenes Béla s talán épp ezért lettek alakjai kissé élesen kivehető
kontúrvonalakkal túlszínezett figurák. Pest számtalan tipikus alakját, ő
fedezte fel a színpad számára. A közönség vígjátékainak szereplőiben magára
ismert s mulatott rajtuk. Az utolsó évek legnagyobb színházi sikereit ő aratta
és alapított iskolát szórakoztató vígjátékaival.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2197. címszó a lexikon =>
396. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12197.htm
CÍMSZÓ: Irodalom
SZÓCIKK: S a mese, az álom, a mennyország, a pokol irracionális és
szimbolikus elemeivel, a szalon-világ s a külvárosi élet reális és szelíd
naturalizmusba halkuló motívumaival, a formai expresszionizmus színpadra
vetített mozzanataival, átlépve a konvencionális témakereteket, új és eddig
ismeretlen tartalmakat hódított meg a magyar drámairodalom számára. Molnár
Ferenc mellett Lengyel Menyhért darabjait játszották legtöbbször külföldön.
Lengyel mesteri megérzője a kordivat színpad-szellemi kívánalmainak. Ebben
idomítja, formálja darabjainak témáit. Pályája kezdetén társadalmi kérdések
problémamegoldását kereste, utóbb az egzotikumok levegőjével tette túlfűtötté
drámáit, majd az aktualitások felé fordult figyelme, végül pedig egy
paradox-műfajjal: a polgári népszínművel kísérletezett. Egyik legbiztosabb kezű
művésze annak a lélekanalízis szempontjait is figyelemre méltató modern
technikájú dráma-konstrukciónak, mely a szilárd gerincű párbeszéd pilléreken
építi fel a színdarab egész rendszerét. Hasonló írói intencióval olvaszt össze s
állít egymás mellé feltétlen értékű irodalmat és színpadi technikát Biró Lajos,
ki valóságos szisztémává rendszeresít minden hatáskeltő mozzanatot, fordulatot,
átmenetet. Mint néző írja darabjait s mint író: maga előtt látja közönségét. És
ez a következetes folytonossággal kiegyensúlyozott kapcsolat harmonikussá teszi
a drámát, a színpadot, a hatást anélkül, hogy az író engedményeket tenne a
költészet rovására a színpadi mozgalmasság hatáskiváltó pillanataiért. A
franciás espritnek ragyogó szellemű hódítója a magyar színpadokon Heltai Jenő.
Könnyed és finom dialógjai és a színpadi konstrukció biztos ismerete jellemzik
művészetét és míg a Tündérlaki lányokkal eljutott a népszerűség legmagasabb
fokáig a Kis cukrászdával a vígjátéki írástudásnak olyan bizonyítékát
szolgáltatta, amely méltó határköve szerzői pályájának. A történelmi drámák
aláhanyatlott népszerűségének megújítása s e műfaj modern formaadása Szomory
Dezsőre maradt. A Habsburg trilógia és a költői szépségű Lajos király volt az
író ezirányú elképzelésének és nagyméretű elgondolásának objektivációja.
Hatalmas drámai képekben elevenítette fel a múlt szellemét s rajzolta meg a
történelem alakjainak portréit azon az igen gyakran merész ritmussal zenélő
nyelven, mely kizárólagosan Szomory sajátja. A nagyasszony c. drámáját az
Akadémia a Vojnits-díjjal tüntette ki a ez az irodalmi elismerés eddig kívüle
még hat zsidó író művét koszorúzta Lengyel Menyhért, Nagy Endre, Farkas Pál,
Drégely Gábor, Molnár Ferenc, Hevesi Sándor . Századunk szociális kérdései köré
fonta érdekes drámai meséit Földes Imre. Darabjainak derűjében,
megindultságában egyaránt meghúzódik a költői formába burkolt irányzatosság.
Néhol a leghangsúlyozottabban juttatja túlsúlyra a szociális motívumokat. A
városi kispolgár gondgyötörte alakjának utolérhetetlen megmintázása épp úgy az
ő nevéhez fűződik, mint ahogy ő írta meg irodalmunkban a leghatásosabb magyar
irredenta drámát. Tendenciára hajló drámairánya ebben a művében a legteljesebb
hazafiasságban kulminál. Feltétlen színpadi rutinja nagy kifejező erővel és
kompoziciós készséggel egyesül ebben a drámában a legfájóbb nemzeti érzés
kiváltására Tüzek az éjszakában . Egy írónk sem látta meg oly közelről Pestet,
mint Szenes Béla s talán épp ezért lettek alakjai kissé élesen kivehető
kontúrvonalakkal túlszínezett figurák. Pest számtalan tipikus alakját, ő
fedezte fel a színpad számára. A közönség vígjátékainak szereplőiben magára
ismert s mulatott rajtuk. Az utolsó évek legnagyobb színházi sikereit ő aratta
és alapított iskolát szórakoztató vígjátékaival.
12197.ht
CÍMSZÓ Irodalo
SZÓCIKK mese a álom mennyország poko irracionáli é szimboliku elemeivel
szalon-vilá külváros éle reáli é szelí naturalizmusb halkul motívumaival forma
expresszionizmu színpadr vetítet mozzanataival átlépv konvencionáli témakereteket
ú é eddi ismeretle tartalmaka hódítot me magya drámairodalo számára Molná Feren
mellet Lengye Menyhér darabjai játszottá legtöbbszö külföldön Lengye mester
megérzőj kordiva színpad-szellem kívánalmainak Ebbe idomítja formálj darabjaina
témáit Pályáj kezdeté társadalm kérdése problémamegoldásá kereste utób a
egzotikumo levegőjéve tett túlfűtött drámáit maj a aktualitáso fel fordul
figyelme végü pedi eg paradox-műfajjal polgár népszínműve kísérletezett Egyi
legbiztosab kez művész anna lélekanalízi szempontjai i figyelemr méltat moder
technikáj dráma-konstrukciónak mel szilár gerinc párbeszé pilléreke épít fe
színdara egés rendszerét Hasonl író intencióva olvasz össz állí egymá mell
feltétle érték irodalma é színpad techniká Bir Lajos k valóságo szisztémáv
rendszeresí minde hatáskelt mozzanatot fordulatot átmenetet Min néz írj
darabjai min író mag előt látj közönségét É e következete folytonosságga
kiegyensúlyozot kapcsola harmonikuss tesz drámát színpadot hatás anélkül hog a
ír engedményeke tenn költésze rovásár színpad mozgalmassá hatáskivált
pillanataiért franciá espritne ragyog szellem hódítój magya színpadoko Helta
Jenő Könnye é fino dialógja é színpad konstrukci bizto ismeret jellemzi
művészeté é mí Tündérlak lányokka eljutot népszerűsé legmagasab fokái Ki
cukrászdáva vígjáték írástudásna olya bizonyítéká szolgáltatta amel mélt
határköv szerző pályájának történelm drámá aláhanyatlot népszerűségéne
megújítás műfa moder formaadás Szomor Dezsőr maradt Habsbur trilógi é költő
szépség Lajo királ vol a ír ezirány elképzeléséne é nagyméret elgondolásána
objektivációja Hatalma dráma képekbe elevenített fe múl szellemé rajzolt me
történele alakjaina portréi azo a ige gyakra merés ritmussa zenél nyelven mel
kizárólagosa Szomor sajátja nagyasszon c drámájá a Akadémi Vojnits-díjja
tüntett k e a irodalm elismeré eddi kívül mé ha zsid ír művé koszorúzt Lengye
Menyhért Nag Endre Farka Pál Drégel Gábor Molná Ferenc Heves Sándo Századun
szociáli kérdése kör font érdeke dráma meséi Földe Imre Darabjaina derűjében megindultságába
egyarán meghúzódi költő formáb burkol irányzatosság Ného leghangsúlyozottabba
juttatj túlsúlyr szociáli motívumokat város kispolgá gondgyötört alakjána
utolérhetetle megmintázás ép úg a nevéhe fűződik min ahog írt me irodalmunkba
leghatásosab magya irredent drámát Tendenciár hajl drámairány ebbe művébe
legteljeseb hazafiasságba kulminál Feltétle színpad rutinj nag kifejez erőve é
kompozició készségge egyesü ebbe drámába legfájób nemzet érzé kiváltásár Tüze a
éjszakába Eg írón se látt me ol közelrő Pestet min Szene Bél talá ép ezér lette
alakja kiss élese kivehet kontúrvonalakka túlszínezet figurák Pes számtala
tipiku alakját fedezt fe színpa számára közönsé vígjátékaina szereplőibe magár
ismer mulatot rajtuk A utols éve legnagyob színház sikerei aratt é alapítot
iskolá szórakoztat vígjátékaival
12197.h
CÍMSZ Irodal
SZÓCIK mes álo mennyorszá pok irracionál szimbolik elemeive szalon-vil
külváro él reál szel naturalizmus halku motívumaiva form expresszionizm színpad
vetíte mozzanataiva átlép konvencionál témakereteke edd ismeretl tartalmak
hódíto m magy drámairodal számár Moln Fere melle Lengy Menyhé darabja játszott
legtöbbsz külföldö Lengy meste megérző kordiv színpad-szelle kívánalmaina Ebb
idomítj formál darabjain témái Pályá kezdet társadal kérdés problémamegoldás
kerest utó egzotikum levegőjév tet túlfűtöt drámái ma aktualitás fe fordu
figyelm vég ped e paradox-műfajja polgá népszínműv kísérletezet Egy legbiztosa
ke művés ann lélekanalíz szempontja figyelem mélta mode techniká dráma-konstrukcióna
me szilá gerin párbesz pillérek épí f színdar egé rendszeré Hason ír intencióv
olvas öss áll egym mel feltétl érté irodalm színpa technik Bi Lajo valóság
szisztémá rendszeres mind hatáskel mozzanato fordulato átmenete Mi né ír
darabja mi ír ma elő lát közönségé következet folytonosságg kiegyensúlyozo
kapcsol harmonikus tes drámá színpado hatá anélkü ho í engedmények ten költész
rovásá színpa mozgalmass hatáskivál pillanataiér franci espritn ragyo szelle
hódító magy színpadok Helt Jen Könny fin dialógj színpa konstrukc bizt ismere
jellemz művészet m Tündérla lányokk eljuto népszerűs legmagasa foká K
cukrászdáv vígjáté írástudásn oly bizonyíték szolgáltatt ame mél határkö szerz
pályájána történel drám aláhanyatlo népszerűségén megújítá műf mode formaadá
Szomo Dezső marad Habsbu trilóg költ szépsé Laj kirá vo í ezirán elképzelésén
nagymére elgondolásán objektivációj Hatalm drám képekb elevenítet f mú szellem
rajzol m történel alakjain portré az ig gyakr meré ritmuss zené nyelve me
kizárólagos Szomo sajátj nagyasszo drámáj Akadém Vojnits-díjj tüntet irodal
elismer edd kívü m h zsi í műv koszorúz Lengy Menyhér Na Endr Fark Pá Drége
Gábo Moln Feren Heve Sánd Századu szociál kérdés kö fon érdek drám mesé Föld
Imr Darabjain derűjébe megindultságáb egyará meghúzód költ formá burko
irányzatossá Néh leghangsúlyozottabb juttat túlsúly szociál motívumoka váro
kispolg gondgyötör alakján utolérhetetl megmintázá é ú nevéh fűződi mi aho ír m
irodalmunkb leghatásosa magy irreden drámá Tendenciá haj drámairán ebb művéb legteljese
hazafiasságb kulminá Feltétl színpa rutin na kifeje erőv kompozici készségg
egyes ebb drámáb legfájó nemze érz kiváltásá Tüz éjszakáb E író s lát m o
közelr Peste mi Szen Bé tal é ezé lett alakj kis éles kivehe kontúrvonalakk
túlszíneze figurá Pe számtal tipik alakjá fedez f színp számár közöns
vígjátékain szereplőib magá isme mulato rajtu utol év legnagyo színhá sikere
arat alapíto iskol szórakozta vígjátékaiva
12197.
CÍMS Iroda
SZÓCI me ál mennyorsz po irracioná szimboli elemeiv szalon-vi külvár é reá
sze naturalizmu halk motívumaiv for expresszioniz színpa vetít mozzanataiv átlé
konvencioná témakeretek ed ismeret tartalma hódít mag drámairoda számá Mol Fer
mell Leng Menyh darabj játszot legtöbbs külföld Leng mest megérz kordi
színpad-szell kívánalmain Eb idomít formá darabjai témá Pály kezde társada
kérdé problémamegoldá keres ut egzotiku levegőjé te túlfűtö drámá m aktualitá f
ford figyel vé pe paradox-műfajj polg népszínmű kísérleteze Eg legbiztos k művé
an lélekanalí szempontj figyele mélt mod technik dráma-konstrukción m szil geri
párbes pillére ép színda eg rendszer Haso í intenció olva ös ál egy me feltét
ért irodal színp techni B Laj valósá szisztém rendszere min hatáske mozzanat
fordulat átmenet M n í darabj m í m el lá közönség következe folytonosság
kiegyensúlyoz kapcso harmoniku te drám színpad hat anélk h engedménye te költés
rovás színp mozgalmas hatáskivá pillanataié franc esprit ragy szell hódít mag
színpado Hel Je Könn fi dialóg színp konstruk biz ismer jellem művésze Tündérl lányok
eljut népszerű legmagas fok cukrászdá vígját írástudás ol bizonyíté szolgáltat
am mé határk szer pályáján történe drá aláhanyatl népszerűségé megújít mű mod
formaad Szom Dezs mara Habsb triló köl széps La kir v ezirá elképzelésé nagymér
elgondolásá objektiváció Hatal drá képek eleveníte m szelle rajzo történe
alakjai portr a i gyak mer ritmus zen nyelv m kizárólago Szom saját nagyassz
drámá Akadé Vojnits-díj tünte iroda elisme ed kív zs mű koszorú Leng Menyhé N
End Far P Drég Gáb Mol Fere Hev Sán Század szociá kérdé k fo érde drá mes Föl
Im Darabjai derűjéb megindultságá egyar meghúzó köl form burk irányzatoss Né
leghangsúlyozottab jutta túlsúl szociá motívumok vár kispol gondgyötö alakjá
utolérhetet megmintáz nevé fűződ m ah í irodalmunk leghatásos mag irrede drám
Tendenci ha drámairá eb művé legteljes hazafiasság kulmin Feltét színp ruti n
kifej erő kompozic készség egye eb drámá legfáj nemz ér kiváltás Tü éjszaká ír
lá közel Pest m Sze B ta ez let alak ki éle kiveh kontúrvonalak túlszínez figur
P számta tipi alakj fede szín számá közön vígjátékai szereplői mag ism mulat
rajt uto é legnagy szính siker ara alapít isko szórakozt vígjátékaiv
12197
CÍM Irod
SZÓC m á mennyors p irracion szimbol elemei szalon-v külvá re sz naturalizm
hal motívumai fo expresszioni színp vetí mozzanatai átl konvencion témakerete e
ismere tartalm hódí ma drámairod szám Mo Fe mel Len Meny darab játszo legtöbb
külföl Len mes megér kord színpad-szel kívánalmai E idomí form darabja tém Pál
kezd társad kérd problémamegold kere u egzotik levegőj t túlfűt drám aktualit
for figye v p paradox-műfaj pol népszínm kísérletez E legbizto műv a lélekanal
szempont figyel mél mo techni dráma-konstrukció szi ger párbe pillér é színd e
rendsze Has intenci olv ö á eg m felté ér iroda szín techn La valós sziszté
rendszer mi hatásk mozzana fordula átmene darab e l közönsé következ
folytonossá kiegyensúlyo kapcs harmonik t drá színpa ha anél engedmény t költé
rová szín mozgalma hatáskiv pillanatai fran espri rag szel hódí ma színpad He J
Kön f dialó szín konstru bi isme jelle művész Tündér lányo elju népszer legmaga
fo cukrászd vígjá írástudá o bizonyít szolgálta a m határ sze pályájá történ dr
aláhanyat népszerűség megújí m mo formaa Szo Dez mar Habs tril kö szép L ki
ezir elképzelés nagymé elgondolás objektiváci Hata dr képe elevenít szell rajz
történ alakja port gya me ritmu ze nyel kizárólag Szo sajá nagyass drám Akad
Vojnits-dí tünt irod elism e kí z m koszor Len Menyh En Fa Dré Gá Mo Fer He Sá
Száza szoci kérd f érd dr me Fö I Darabja derűjé megindultság egya meghúz kö
for bur irányzatos N leghangsúlyozotta jutt túlsú szoci motívumo vá kispo
gondgyöt alakj utolérhete megmintá nev fűző a irodalmun leghatáso ma irred drá
Tendenc h drámair e műv legtelje hazafiassá kulmi Felté szín rut kife er kompozi
készsé egy e drám legfá nem é kiváltá T éjszak í l köze Pes Sz t e le ala k él
kive kontúrvonala túlszíne figu számt tip alak fed szí szám közö vígjátéka
szereplő ma is mula raj ut legnag szín sike ar alapí isk szórakoz vígjátékai
1219
CÍ Iro
SZÓ mennyor irracio szimbo eleme szalon- külv r s naturaliz ha motívuma f
expresszion szín vet mozzanata át konvencio témakeret ismer tartal hód m
drámairo szá M F me Le Men dara játsz legtöb külfö Le me megé kor színpad-sze
kívánalma idom for darabj té Pá kez társa kér problémamegol ker egzoti levegő
túlfű drá aktuali fo figy paradox-műfa po népszín kísérlete legbizt mű lélekana
szempon figye mé m techn dráma-konstrukci sz ge párb pillé szín rendsz Ha
intenc ol e felt é irod szí tech L való sziszt rendsze m hatás mozzan fordul
átmen dara közöns követke folytonoss kiegyensúly kapc harmoni dr színp h ané
engedmén költ rov szí mozgalm hatáski pillanata fra espr ra sze hód m színpa H
Kö dial szí konstr b ism jell művés Tündé lány elj népsze legmag f cukrász vígj
írástud bizonyí szolgált hatá sz pályáj törté d aláhanya népszerűsé megúj m
forma Sz De ma Hab tri k szé k ezi elképzelé nagym elgondolá objektivác Hat d
kép elevení szel raj törté alakj por gy m ritm z nye kizáróla Sz saj nagyas drá
Aka Vojnits-d tün iro elis k koszo Le Meny E F Dr G M Fe H S Száz szoc kér ér d
m F Darabj derűj megindultsá egy meghú k fo bu irányzato leghangsúlyozott jut
túls szoc motívum v kisp gondgyö alak utolérhet megmint ne fűz irodalmu
leghatás m irre dr Tenden drámai mű legtelj hazafiass kulm Felt szí ru kif e
kompoz készs eg drá legf ne kivált éjsza köz Pe S l al é kiv kontúrvonal
túlszín fig szám ti ala fe sz szá köz vígjáték szerepl m i mul ra u legna szí
sik a alap is szórako vígjátéka