12206.htm
CÍMSZÓ: Isteni kegy
SZÓCIKK: "Isteni kegy,
a zsidó vallás szerint Isten egyik tulajdonsága, mely az Ő irgalmát és
szeretetgyakorlását fejezi ki, főleg pedig a gyengékkel, szerencsétlenekkel és bűnösökkel
szemben gyakorolt szánalmát. Az I. attribútuma az igazságosságénak fogalmi
ellentéte, amennyiben az I.-nek az érdemtelen is részese. Legjellegzetesebben a
Szentírás eme sorai tüntetik fel Isten ezen attribútumát: «Örökkévaló,
Örökkévaló, erős, könyörületes és irgalmas Isten, hosszantűrő, jóságban és
hűségben bővelkedő» (Exodus 34. 6). Néha az I. és az igazság parallel fordulnak
elő (Zsolt. 139. 15; 101. 1; 103.6, 8). Jónás próféta az I.-et és az
igazságosságot nehezen tudja egyeztetni, de szavaiból kitűnik, hogy az I. nem
csupán a választott népre, hanem mindenkire kiterjed, így a pogányra is, ha
őszinte megbánás előzi meg. A próféták, bár hangsúlyozzák Isten igazságosságát,
mégis remélik az I.-et. Jesája azt tanítja, hogy a bűnösnek is lesz része
I.-ben. A zsoltárok költői kiterjesztik az I. ajándékát a felkent királyra és
sarjaira (18. 50), a szegényre és szűkölködőre (128. 7), továbbá egész Izráelre
(130. 7) s valamennyi más népre (117), végül valamennyi teremtményre. Az
apokryfák szerint is az I. minden élőlényre kiterjed (Szirack 18- 13),
szánalomból a gyengék bűnösök és rövidéletű emberek iránt (28. 2, 5). A Talmud
az I.-et a rnidasz ha-ráchámim kifejezéssel jelöli, ellentétben a midasz
ha-din-nel, az igazságosság attribútumával. A Midrás a teremtéshez a
következőket mondja: «így szólt a Szentséges Egy, áldott legyen az ő Neve: Ha
az irgalom attribútumával teremtem a világot, mindenütt bűn fog túltengeni és
ha az igazságosság attribútumával teremtem azt, hogyan fog megállani tudni a
világ? Ezért mindkettővel, a könyörülettel és igazságossággal teremtem meg azt,
hogy tartós legyen» (Genes. Rabba 12. 15). Ugyanez áll az ember teremtéséről is
(u. o. 21. 8). Istent sokszor «Bal-ha-Ráchámim»-nak (az Irgalom urának) nevezi
a Midrás (Levit. Rabba 17. 4). Az ember kegyetlensége és Isten irgalma közötti
ellentétet is jelzi a Talmud (Menachót 99b, Erubin 19a), és a köv. bibliai
törvényeket az I. és irgalom törvényeinek nevezi. Mindez és még számos más tény
világosan bizonyítja, hogy némely keresztény teológusnak az az állítása, hogy
az I. nincs kellőképp hangsúlyozva a zsidó Bibliában és a Talmudban, minden
alapot nélkülöz, mert épen az ellenkezője igaz. A középkori zsidó
vallásfilozófusok viszont kevéssé fejtegetik az I.-et, aminek oka az, hogy már
Szaádja gaóntól, az első vallásbölcsésztől (X. sz.) kezdve Isten egységét nem
bolygatták az attribútumok előszámlálásával, csupán Juda Ha-Levi említi a
«Cuzari»-ban a Chanun ve-Rachum-ot (Könyörületes és Irgalmas), az ú. n. aktív
attribútumok között. A zsidó liturgia viszont mai napig tele van az I.
eszméjével; hála-, tisztelet- és dicsőítő imáink hétköznapon és ünnepnapon
egyaránt bőven tartalmazzák azt. (V. ö.: M. M. Eichler, «Jewish Encycl.»,
1904.)."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2206. címszó a lexikon =>
399. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12206.htm
CÍMSZÓ: Isteni kegy
SZÓCIKK: Isteni kegy, a zsidó vallás szerint Isten egyik tulajdonsága, mely
az Ő irgalmát és szeretetgyakorlását fejezi ki, főleg pedig a gyengékkel,
szerencsétlenekkel és bűnösökkel szemben gyakorolt szánalmát. Az I. attribútuma
az igazságosságénak fogalmi ellentéte, amennyiben az I.-nek az érdemtelen is
részese. Legjellegzetesebben a Szentírás eme sorai tüntetik fel Isten ezen
attribútumát: Örökkévaló, Örökkévaló, erős, könyörületes és irgalmas Isten,
hosszantűrő, jóságban és hűségben bővelkedő Exodus 34. 6 . Néha az I. és az
igazság parallel fordulnak elő Zsolt. 139. 15; 101. 1; 103.6, 8 . Jónás próféta
az I.-et és az igazságosságot nehezen tudja egyeztetni, de szavaiból kitűnik,
hogy az I. nem csupán a választott népre, hanem mindenkire kiterjed, így a
pogányra is, ha őszinte megbánás előzi meg. A próféták, bár hangsúlyozzák Isten
igazságosságát, mégis remélik az I.-et. Jesája azt tanítja, hogy a bűnösnek is
lesz része I.-ben. A zsoltárok költői kiterjesztik az I. ajándékát a felkent
királyra és sarjaira 18. 50 , a szegényre és szűkölködőre 128. 7 , továbbá
egész Izráelre 130. 7 s valamennyi más népre 117 , végül valamennyi
teremtményre. Az apokryfák szerint is az I. minden élőlényre kiterjed Szirack
18- 13 , szánalomból a gyengék bűnösök és rövidéletű emberek iránt 28. 2, 5 . A
Talmud az I.-et a rnidasz ha-ráchámim kifejezéssel jelöli, ellentétben a midasz
ha-din-nel, az igazságosság attribútumával. A Midrás a teremtéshez a
következőket mondja: így szólt a Szentséges Egy, áldott legyen az ő Neve: Ha az
irgalom attribútumával teremtem a világot, mindenütt bűn fog túltengeni és ha
az igazságosság attribútumával teremtem azt, hogyan fog megállani tudni a
világ? Ezért mindkettővel, a könyörülettel és igazságossággal teremtem meg azt,
hogy tartós legyen Genes. Rabba 12. 15 . Ugyanez áll az ember teremtéséről is
u. o. 21. 8 . Istent sokszor Bal-ha-Ráchámim -nak az Irgalom urának nevezi a
Midrás Levit. Rabba 17. 4 . Az ember kegyetlensége és Isten irgalma közötti
ellentétet is jelzi a Talmud Menachót 99b, Erubin 19a , és a köv. bibliai
törvényeket az I. és irgalom törvényeinek nevezi. Mindez és még számos más tény
világosan bizonyítja, hogy némely keresztény teológusnak az az állítása, hogy
az I. nincs kellőképp hangsúlyozva a zsidó Bibliában és a Talmudban, minden
alapot nélkülöz, mert épen az ellenkezője igaz. A középkori zsidó
vallásfilozófusok viszont kevéssé fejtegetik az I.-et, aminek oka az, hogy már
Szaádja gaóntól, az első vallásbölcsésztől X. sz. kezdve Isten egységét nem
bolygatták az attribútumok előszámlálásával, csupán Juda Ha-Levi említi a
Cuzari -ban a Chanun ve-Rachum-ot Könyörületes és Irgalmas , az ú. n. aktív
attribútumok között. A zsidó liturgia viszont mai napig tele van az I. eszméjével;
hála-, tisztelet- és dicsőítő imáink hétköznapon és ünnepnapon egyaránt bőven
tartalmazzák azt. V. ö.: M. M. Eichler, Jewish Encycl. , 1904. .
12206.ht
CÍMSZÓ Isten keg
SZÓCIKK Isten kegy zsid vallá szerin Iste egyi tulajdonsága mel a irgalmá é
szeretetgyakorlásá fejez ki főle pedi gyengékkel szerencsétlenekke é bűnösökke
szembe gyakorol szánalmát A I attribútum a igazságosságéna fogalm ellentéte
amennyibe a I.-ne a érdemtele i részese Legjellegzetesebbe Szentírá em sora
tünteti fe Iste eze attribútumát Örökkévaló Örökkévaló erős könyörülete é
irgalma Isten hosszantűrő jóságba é hűségbe bővelked Exodu 34 Néh a I é a
igazsá paralle fordulna el Zsolt 139 15 101 1 103.6 Jóná prófét a I.-e é a
igazságosságo neheze tudj egyeztetni d szavaibó kitűnik hog a I ne csupá
választot népre hane mindenkir kiterjed íg pogányr is h őszint megbáná előz meg
próféták bá hangsúlyozzá Iste igazságosságát mégi reméli a I.-et Jesáj az
tanítja hog bűnösne i les rész I.-ben zsoltáro költő kiterjeszti a I ajándéká felken
királyr é sarjair 18 5 szegényr é szűkölködőr 128 tovább egés Izráelr 130
valamenny má népr 11 végü valamenny teremtményre A apokryfá szerin i a I minde
élőlényr kiterje Szirac 18 1 szánalombó gyengé bűnösö é rövidélet embere irán
28 2 Talmu a I.-e rnidas ha-ráchámi kifejezésse jelöli ellentétbe midas
ha-din-nel a igazságossá attribútumával Midrá teremtéshe következőke mondja íg
szól Szentsége Egy áldot legye a Neve H a irgalo attribútumáva teremte világot
mindenüt bű fo túltengen é h a igazságossá attribútumáva teremte azt hogya fo
megállan tudn világ Ezér mindkettővel könyörülette é igazságosságga teremte me
azt hog tartó legye Genes Rabb 12 1 Ugyane ál a embe teremtésérő i u o 21 Isten
sokszo Bal-ha-Ráchámi -na a Irgalo urána nevez Midrá Levit Rabb 17 A embe
kegyetlenség é Iste irgalm között ellentéte i jelz Talmu Menachó 99b Erubi 19 é
köv biblia törvényeke a I é irgalo törvényeine nevezi Minde é mé számo má tén
világosa bizonyítja hog némel keresztén teológusna a a állítása hog a I ninc
kellőkép hangsúlyozv zsid Bibliába é Talmudban minde alapo nélkülöz mer épe a
ellenkezőj igaz középkor zsid vallásfilozófuso viszon kevéss fejtegeti a I.-et
amine ok az hog má Szaádj gaóntól a els vallásbölcsésztő X sz kezdv Iste
egységé ne bolygattá a attribútumo előszámlálásával csupá Jud Ha-Lev említ
Cuzar -ba Chanu ve-Rachum-o Könyörülete é Irgalma a ú n aktí attribútumo között
zsid liturgi viszon ma napi tel va a I eszméjével hála- tisztelet é dicsőít
imáin hétköznapo é ünnepnapo egyarán bőve tartalmazzá azt V ö. M M Eichler
Jewis Encycl 1904
12206.h
CÍMSZ Iste ke
SZÓCIK Iste keg zsi vall szeri Ist egy tulajdonság me irgalm
szeretetgyakorlás feje k fől ped gyengékke szerencsétlenekk bűnösökk szemb
gyakoro szánalmá attribútu igazságosságén fogal ellentét amennyib I.-n érdemtel
részes Legjellegzetesebb Szentír e sor tüntet f Ist ez attribútumá Örökkéval
Örökkéval erő könyörület irgalm Iste hosszantűr jóságb hűségb bővelke Exod 3 Né
igazs parall forduln e Zsol 13 1 10 103. Jón prófé I.- igazságosság nehez tud
egyeztetn szavaib kitűni ho n csup választo népr han mindenki kiterje í pogány
i őszin megbán elő me prófétá b hangsúlyozz Ist igazságosságá még remél I.-e
Jesá a tanítj ho bűnösn le rés I.-be zsoltár költ kiterjeszt ajándék felke
király sarjai 1 szegény szűkölködő 12 továb egé Izráel 13 valamenn m nép 1 vég
valamenn teremtményr apokryf szeri mind élőlény kiterj Szira 1 szánalomb gyeng
bűnös rövidéle ember irá 2 Talm I.- rnida ha-ráchám kifejezéss jelöl ellentétb
mida ha-din-ne igazságoss attribútumáva Midr teremtésh következők mondj í szó
Szentség Eg áldo legy Nev irgal attribútumáv teremt világo mindenü b f túltenge
igazságoss attribútumáv teremt az hogy f megálla tud vilá Ezé mindkettőve
könyörülett igazságosságg teremt m az ho tart legy Gene Rab 1 Ugyan á emb
teremtésér 2 Iste soksz Bal-ha-Ráchám -n Irgal urán neve Midr Levi Rab 1 emb
kegyetlensé Ist irgal közöt ellentét jel Talm Menach 99 Erub 1 kö bibli
törvények irgal törvényein nevez Mind m szám m té világos bizonyítj ho néme
kereszté teológusn állítás ho nin kellőké hangsúlyoz zsi Bibliáb Talmudba mind
alap nélkülö me ép ellenkező iga középko zsi vallásfilozófus viszo kevés
fejteget I.-e amin o a ho m Szaád gaóntó el vallásbölcsészt s kezd Ist egység n
bolygatt attribútum előszámlálásáva csup Ju Ha-Le emlí Cuza -b Chan ve-Rachum-
Könyörület Irgalm akt attribútum közöt zsi liturg viszo m nap te v eszméjéve
hála tisztele dicsőí imái hétköznap ünnepnap egyará bőv tartalmazz az ö Eichle
Jewi Encyc 190
12206.
CÍMS Ist k
SZÓCI Ist ke zs val szer Is eg tulajdonsá m irgal szeretetgyakorlá fej fő
pe gyengékk szerencsétlenek bűnösök szem gyakor szánalm attribút igazságosságé
foga ellenté amennyi I.- érdemte része Legjellegzeteseb Szentí so tünte Is e
attribútum Örökkéva Örökkéva er könyörüle irgal Ist hosszantű jóság hűség
bővelk Exo N igaz paral fordul Zso 1 1 103 Jó próf I. igazságossá nehe tu
egyeztet szavai kitűn h csu választ nép ha mindenk kiterj pogán őszi megbá el m
prófét hangsúlyoz Is igazságosság mé remé I.- Jes tanít h bűnös l ré I.-b
zsoltá köl kiterjesz ajándé felk királ sarja szegén szűkölköd 1 tová eg Izráe 1
valamen né vé valamen teremtmény apokry szer min élőlén kiter Szir szánalom
gyen bűnö rövidél embe ir Tal I. rnid ha-ráchá kifejezés jelö ellentét mid
ha-din-n igazságos attribútumáv Mid teremtés következő mond sz Szentsé E áld
leg Ne irga attribútumá terem világ minden túlteng igazságos attribútumá terem
a hog megáll tu vil Ez mindkettőv könyörület igazságosság terem a h tar leg Gen
Ra Ugya em teremtésé Ist soks Bal-ha-Ráchá - Irga urá nev Mid Lev Ra em
kegyetlens Is irga közö ellenté je Tal Menac 9 Eru k bibl törvénye irga
törvényei neve Min szá t világo bizonyít h ném kereszt teológus állítá h ni
kellők hangsúlyo zs Bibliá Talmudb min ala nélkül m é ellenkez ig középk zs
vallásfilozófu visz kevé fejtege I.- ami h Szaá gaónt e vallásbölcsész kez Is
egysé bolygat attribútu előszámlálásáv csu J Ha-L eml Cuz - Cha ve-Rachum
Könyörüle Irgal ak attribútu közö zs litur visz na t eszméjév hál tisztel dicső
imá hétközna ünnepna egyar bő tartalmaz a Eichl Jew Ency 19
12206
CÍM Is
SZÓC Is k z va sze I e tulajdons irga szeretetgyakorl fe f p gyengék
szerencsétlene bűnösö sze gyako szánal attribú igazságosság fog ellent amenny
I. érdemt rész Legjellegzetese Szent s tünt I attribútu Örökkév Örökkév e könyörül
irga Is hosszant jósá hűsé bővel Ex iga para fordu Zs 10 J pró I igazságoss neh
t egyezte szava kitű cs válasz né h minden kiter pogá ősz megb e prófé
hangsúlyo I igazságossá m rem I. Je taní bűnö r I.- zsolt kö kiterjes ajánd fel
kirá sarj szegé szűkölkö tov e Izrá valame n v valame teremtmén apokr sze mi
élőlé kite Szi szánalo gye bűn rövidé emb i Ta I rni ha-rách kifejezé jel
ellenté mi ha-din- igazságo attribútumá Mi teremté következ mon s Szents ál le
N irg attribútum tere vilá minde túlten igazságo attribútum tere ho megál t vi
E mindkettő könyörüle igazságossá tere ta le Ge R Ugy e teremtés Is sok
Bal-ha-Rách Irg ur ne Mi Le R e kegyetlen I irg köz ellent j Ta Mena Er bib
törvény irg törvénye nev Mi sz világ bizonyí né keresz teológu állít n kellő
hangsúly z Bibli Talmud mi al nélkü ellenke i közép z vallásfilozóf vis kev
fejteg I. am Sza gaón vallásbölcsés ke I egys bolyga attribút előszámlálásá cs
Ha- em Cu Ch ve-Rachu Könyörül Irga a attribút köz z litu vis n eszméjé há
tiszte dics im hétközn ünnepn egya b tartalma Eich Je Enc 1
1220
CÍ I
SZÓ I v sz tulajdon irg szeretetgyakor f gyengé szerencsétlen bűnös sz gyak
szána attrib igazságossá fo ellen amenn I érdem rés Legjellegzetes Szen tün
attribút Örökké Örökké könyörü irg I hosszan jós hűs bőve E ig par ford Z 1 pr
igazságos ne egyezt szav kit c válas n minde kite pog ős meg próf hangsúly
igazságoss re I J tan bűn I. zsol k kiterje aján fe kir sar szeg szűkölk to Izr
valam valam teremtmé apok sz m élől kit Sz szánal gy bű rövid em T rn ha-rác kifejez
je ellent m ha-din igazság attribútum M teremt követke mo Szent á l ir
attribútu ter vil mind túlte igazság attribútu ter h megá v mindkett könyörül
igazságoss ter t l G Ug teremté I so Bal-ha-Rác Ir u n M L kegyetle ir kö ellen
T Men E bi törvén ir törvény ne M s vilá bizony n keres teológ állí kell
hangsúl Bibl Talmu m a nélk ellenk közé vallásfilozó vi ke fejte I a Sz gaó
vallásbölcsé k egy bolyg attribú előszámlálás c Ha e C C ve-Rach Könyörü Irg
attribú kö lit vi eszméj h tiszt dic i hétköz ünnep egy tartalm Eic J En