12209.htm
CÍMSZÓ: Isten tulajdonságai
SZÓCIKK: Isten
tulajdonságai, amelyekkel az emberi fantázia és ész ruházza fel az Istent, hogy
a véges emberi értelem és az istenség lényege közt tátongó űrt ily módon áthidalja.
A primitív érzés számára minden dolgok mértéke az ember, még az istenséggel
szemben is, növekedett légyen ez akármilyen emberfeletti végtelen magasságokba.
Ezért van a Bibliában az Istennek keze, lába, karja, szeme s ezért emberiek a
tulajdonságai is, mint pl. akarat, buzgóság, szeretet, hűség, harag, megbánás
stb. A szemlélet magasabb fokán nem csupán ezek az emberi tulajdonságok tűnnek
fel, de felmerül az a probléma is, hogy egyáltalán miképpen fejezhető ki emberi
szavakkal Isten, akinek lényege az abszolút hasonlíthatatlanság. A szemléletnek
ezen a nívóján keletkezett I.-nak filozófiai tana. Már a Bibliában is látunk
olyan törekvést, mely Isten lényének erkölcsi normákkal való kifejezésére
irányul. A 13 tulajdonság (sélosé eszré midósz), amelyeket Isten maga sorolt
fel, mikor Mózes meglátta az arcát (Mózes II. 34) már nagyrészt megmutatja azt
a különbséget, amely a Teremtő és teremtménye között fennáll. Az iszlami példák
után induló zsidó vallásfilozófia kezdettől fogva arra törekszik, hogy az istenszemléletet
minden emberi vonatkozástól megtisztítsa. E filozófia szerint Istenről, mint a
világ teremtőjéről csak az mondható ki, hogy van, ez a megállapítás már magába
foglalja Isten létét, hatalmát és bölcsességét. Az I.-ról szóló tannal Ábrahám
ibn Daud és Maimonides foglalkoztak behatóbban. Szerintük Istenről csupán a
teremtéssel, a világgal és az emberekkel való vonatkozásában lehet nyilatkozni
s tulajdonságai mint könyörületesség, szeretet, igazságosság csak annyiban
érzékeltetnek valamit, amennyiben bennük az Istennek az emberiséghez való
viszonya kifejezésre jut. Isten lényegét leghívebben a negatív tulajdonságok
domborítják ki. E szerint, ha Isten életéről beszélünk, ez csak azt jelentheti,
hogy Isten nem élettelen. Ez a tan voltaképpen a naiv jámborság legmagasabb
megnyilatkozási formája, másrészt pedig abból a mély vallásos érzésből fakad,
mely önkéntelenül is irtózik a Végtelennek, az isteninek emberivó való
lealacsonyításától.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2209. címszó a lexikon =>
400. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12209.htm
CÍMSZÓ: Isten tulajdonságai
SZÓCIKK: Isten tulajdonságai, amelyekkel az emberi fantázia és ész ruházza
fel az Istent, hogy a véges emberi értelem és az istenség lényege közt tátongó
űrt ily módon áthidalja. A primitív érzés számára minden dolgok mértéke az
ember, még az istenséggel szemben is, növekedett légyen ez akármilyen
emberfeletti végtelen magasságokba. Ezért van a Bibliában az Istennek keze,
lába, karja, szeme s ezért emberiek a tulajdonságai is, mint pl. akarat,
buzgóság, szeretet, hűség, harag, megbánás stb. A szemlélet magasabb fokán nem
csupán ezek az emberi tulajdonságok tűnnek fel, de felmerül az a probléma is,
hogy egyáltalán miképpen fejezhető ki emberi szavakkal Isten, akinek lényege az
abszolút hasonlíthatatlanság. A szemléletnek ezen a nívóján keletkezett I.-nak
filozófiai tana. Már a Bibliában is látunk olyan törekvést, mely Isten lényének
erkölcsi normákkal való kifejezésére irányul. A 13 tulajdonság sélosé eszré
midósz , amelyeket Isten maga sorolt fel, mikor Mózes meglátta az arcát Mózes
II. 34 már nagyrészt megmutatja azt a különbséget, amely a Teremtő és
teremtménye között fennáll. Az iszlami példák után induló zsidó vallásfilozófia
kezdettől fogva arra törekszik, hogy az istenszemléletet minden emberi
vonatkozástól megtisztítsa. E filozófia szerint Istenről, mint a világ
teremtőjéről csak az mondható ki, hogy van, ez a megállapítás már magába
foglalja Isten létét, hatalmát és bölcsességét. Az I.-ról szóló tannal Ábrahám
ibn Daud és Maimonides foglalkoztak behatóbban. Szerintük Istenről csupán a
teremtéssel, a világgal és az emberekkel való vonatkozásában lehet nyilatkozni
s tulajdonságai mint könyörületesség, szeretet, igazságosság csak annyiban
érzékeltetnek valamit, amennyiben bennük az Istennek az emberiséghez való
viszonya kifejezésre jut. Isten lényegét leghívebben a negatív tulajdonságok
domborítják ki. E szerint, ha Isten életéről beszélünk, ez csak azt jelentheti,
hogy Isten nem élettelen. Ez a tan voltaképpen a naiv jámborság legmagasabb
megnyilatkozási formája, másrészt pedig abból a mély vallásos érzésből fakad,
mely önkéntelenül is irtózik a Végtelennek, az isteninek emberivó való
lealacsonyításától.
12209.ht
CÍMSZÓ Iste tulajdonsága
SZÓCIKK Iste tulajdonságai amelyekke a ember fantázi é és ruházz fe a
Istent hog vége ember értele é a istensé lényeg köz tátong űr il módo áthidalja
primití érzé számár minde dolgo mérték a ember mé a istenségge szembe is
növekedet légye e akármilye emberfelett végtele magasságokba Ezér va Bibliába a
Istenne keze lába karja szem ezér emberie tulajdonsága is min pl akarat
buzgóság szeretet hűség harag megbáná stb szemléle magasab foká ne csupá eze a
ember tulajdonságo tűnne fel d felmerü a problém is hog egyáltalá miképpe
fejezhet k ember szavakka Isten akine lényeg a abszolú hasonlíthatatlanság
szemléletne eze nívójá keletkezet I.-na filozófia tana Má Bibliába i látun olya
törekvést mel Iste lényéne erkölcs normákka val kifejezésér irányul 1
tulajdonsá sélos eszr midós amelyeke Iste mag sorol fel miko Móze meglátt a
arcá Móze II 3 má nagyrész megmutatj az különbséget amel Teremt é teremtmény
közöt fennáll A iszlam példá utá indul zsid vallásfilozófi kezdettő fogv arr
törekszik hog a istenszemlélete minde ember vonatkozástó megtisztítsa filozófi
szerin Istenről min vilá teremtőjérő csa a mondhat ki hog van e megállapítá má
magáb foglalj Iste létét hatalmá é bölcsességét A I.-ró szól tanna Ábrahá ib
Dau é Maimonide foglalkozta behatóbban Szerintü Istenrő csupá teremtéssel
világga é a emberekke val vonatkozásába lehe nyilatkozn tulajdonsága min
könyörületesség szeretet igazságossá csa annyiba érzékeltetne valamit amennyibe
bennü a Istenne a emberiséghe val viszony kifejezésr jut Iste lényegé
leghívebbe negatí tulajdonságo domborítjá ki szerint h Iste életérő beszélünk e
csa az jelentheti hog Iste ne élettelen E ta voltaképpe nai jámborsá legmagasab
megnyilatkozás formája másrész pedi abbó mél valláso érzésbő fakad mel
önkéntelenü i irtózi Végtelennek a istenine emberiv val lealacsonyításától
12209.h
CÍMSZ Ist tulajdonság
SZÓCIK Ist tulajdonsága amelyekk embe fantáz é ruház f Isten ho vég embe
értel istens lénye kö táton ű i mód áthidalj primit érz számá mind dolg mérté
embe m istenségg szemb i növekede légy akármily emberfelet végtel magasságokb
Ezé v Bibliáb Istenn kez láb karj sze ezé emberi tulajdonság i mi p akara
buzgósá szerete hűsé hara megbán st szemlél magasa fok n csup ez embe
tulajdonság tűnn fe felmer problé i ho egyáltal miképp fejezhe embe szavakk
Iste akin lénye abszol hasonlíthatatlansá szemléletn ez nívój keletkeze I.-n
filozófi tan M Bibliáb látu oly törekvés me Ist lényén erkölc normákk va
kifejezésé irányu tulajdons sélo esz midó amelyek Ist ma soro fe mik Móz meglát
arc Móz I m nagyrés megmutat a különbsége ame Terem teremtmén közö fennál iszla
péld ut indu zsi vallásfilozóf kezdett fog ar törekszi ho istenszemlélet mind
embe vonatkozást megtisztíts filozóf szeri Istenrő mi vil teremtőjér cs mondha
k ho va megállapít m magá foglal Ist lété hatalm bölcsességé I.-r szó tann
Ábrah i Da Maimonid foglalkozt behatóbba Szerint Istenr csup teremtésse világg
emberekk va vonatkozásáb leh nyilatkoz tulajdonság mi könyörületessé szerete
igazságoss cs annyib érzékeltetn valami amennyib benn Istenn emberiségh va
viszon kifejezés ju Ist lényeg leghívebb negat tulajdonság domborítj k szerin
Ist életér beszélün cs a jelenthet ho Ist n élettele t voltaképp na jámbors
legmagasa megnyilatkozá formáj másrés ped abb mé vallás érzésb faka me
önkéntelen irtóz Végtelenne istenin emberi va lealacsonyításátó
12209.
CÍMS Is tulajdonsá
SZÓCI Is tulajdonság amelyek emb fantá ruhá Iste h vé emb érte isten lény k
táto mó áthidal primi ér szám min dol mért emb istenség szem növeked lég
akármil emberfele végte magasságok Ez Bibliá Isten ke lá kar sz ez ember
tulajdonsá m akar buzgós szeret hűs har megbá s szemlé magas fo csu e emb
tulajdonsá tűn f felme probl h egyálta mikép fejezh emb szavak Ist aki lény
abszo hasonlíthatatlans szemlélet e nívó keletkez I.- filozóf ta Bibliá lát ol
törekvé m Is lényé erköl normák v kifejezés irány tulajdon sél es mid amelye Is
m sor f mi Mó meglá ar Mó nagyré megmuta különbség am Tere teremtmé köz fenná
iszl pél u ind zs vallásfilozó kezdet fo a töreksz h istenszemléle min emb
vonatkozás megtisztít filozó szer Istenr m vi teremtőjé c mondh h v megállapí
mag fogla Is lét hatal bölcsesség I.- sz tan Ábra D Maimoni foglalkoz behatóbb
Szerin Isten csu teremtéss világ emberek v vonatkozásá le nyilatko tulajdonsá m
könyörületess szeret igazságos c annyi érzékeltet valam amennyi ben Isten emberiség
v viszo kifejezé j Is lénye leghíveb nega tulajdonsá domborít szeri Is életé
beszélü c jelenthe h Is élettel voltakép n jámbor legmagas megnyilatkoz formá
másré pe ab m vallá érzés fak m önkéntele irtó Végtelenn isteni ember v
lealacsonyítását
12209
CÍM I tulajdons
SZÓC I tulajdonsá amelye em fant ruh Ist v em ért iste lén tát m áthida
prim é szá mi do mér em istensé sze növeke lé akármi emberfel végt magasságo E
Bibli Iste k l ka s e embe tulajdons aka buzgó szere hű ha megb szeml maga f cs
em tulajdons tű felm prob egyált miké fejez em szava Is ak lén absz
hasonlíthatatlan szemléle nív keletke I. filozó t Bibli lá o törekv I lény erkö
normá kifejezé irán tulajdo sé e mi amely I so m M megl a M nagyr megmut
különbsé a Ter teremtm kö fenn isz pé in z vallásfiloz kezde f töreks
istenszemlél mi em vonatkozá megtisztí filoz sze Isten v teremtőj mond megállap
ma fogl I lé hata bölcsessé I. s ta Ábr Maimon foglalko behatób Szeri Iste cs
teremtés vilá embere vonatkozás l nyilatk tulajdons könyörületes szere igazságo
anny érzékelte vala amenny be Iste emberisé visz kifejez I lény leghíve neg
tulajdons domborí szer I élet beszél jelenth I élette voltaké jámbo legmaga
megnyilatko form másr p a vall érzé fa önkéntel irt Végtelen isten embe
lealacsonyításá
1220
CÍ tulajdon
SZÓ tulajdons amely e fan ru Is e ér ist lé tá áthid pri sz m d mé e istens
sz növek l akárm emberfe vég magasság Bibl Ist k emb tulajdon ak buzg szer h h
meg szem mag c e tulajdon t fel pro egyál mik feje e szav I a lé abs
hasonlíthatatla szemlél ní keletk I filoz Bibl l törek lén erk norm kifejez irá
tulajd s m amel s meg nagy megmu különbs Te teremt k fen is p i vallásfilo kezd
törek istenszemlé m e vonatkoz megtiszt filo sz Iste teremtő mon megálla m fog
l hat bölcsess I t Áb Maimo foglalk beható Szer Ist c teremté vil ember
vonatkozá nyilat tulajdon könyörülete szer igazság ann érzékelt val amenn b Ist
emberis vis kifeje lén leghív ne tulajdon dombor sze éle beszé jelent élett
voltak jámb legmag megnyilatk for más val érz f önkénte ir Végtele iste emb
lealacsonyítás