12210.htm
CÍMSZÓ: Istentisztelet
SZÓCIKK:
"Istentisztelet. A zsidó I.-i rend ősrégi tradíciókra megy vissza.
Kialakulásának váza a templom elpusztulását követő időre vall, eredete azonban még
az áldozati időkben gyökerezik. Az I. történeti fejlődésében két nagy,
különösen később élesen elkülönült korszakot kell megkülönböztetnünk : az
áldozatok és az ima korát. Az első a Szentélyek pusztulásáig tart, a másik
viszont akkor kezdődik. Már a zsidó áldozás rendje is, melynek legfőbb
törvényei a Bibliában találhatók, az ősi kultusszal szemben jelentős, szinte
forradalmi haladásnak vehető. A törvény célzatossága kétségtelenül az áldozatok
lecsökkentése, majd kiszorítása volt, amiről a próféták sok meggyőző mondása
tanúskodik. E célzatosság kitetszik abból, hogy most már nem áldozhat mindenki,
mint régen, hanem csak a papi osztály; hogy most már nem áldozhatnak mindenütt,
mint régen, hanem csak a középponti Szentélyben; hogy most már nem áldozhatnak mindent,
mint régen, hanem csak meghatározott állatokat és terményeket szabályok és
előírás szerint (l. Áldozás). Az imával új korszak köszönt be, melynek alapelve
a prófétai intésből kristályosodott ki: ajkunkkal fizessünk tulkok helyett. Ami
az áldozatnál visszafejlődést, itt haladást jelent. Nemcsak egy osztály
imádkozhatik, hanem mindenki, nemcsak egy helyen imádkozhatunk, hanem
mindenütt. Csak a harmadik feltétel maradt meg, az imának is vannak szabályai,
előírásai, ezeknek összessége a liturgia. Mai I.-ünk két lényeges részre
oszlik: imára és tanításra. Az ima lehet bibliai szövegű vagy későbbi
keletkezésű; a tanítás pedig vagy tóraolvasás, vagy prédikáció formájában
mutatkozik. (L. Liturgia, továbbá Sacharisz, Muszaf, Minchó, Maáriv, Neiló,
Tóra olvasás),"
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg a
digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2210. címszó a lexikon =>
400. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12210.htm
CÍMSZÓ: Istentisztelet
SZÓCIKK: Istentisztelet. A zsidó I.-i rend ősrégi tradíciókra megy vissza.
Kialakulásának váza a templom elpusztulását követő időre vall, eredete azonban
még az áldozati időkben gyökerezik. Az I. történeti fejlődésében két nagy,
különösen később élesen elkülönült korszakot kell megkülönböztetnünk : az
áldozatok és az ima korát. Az első a Szentélyek pusztulásáig tart, a másik
viszont akkor kezdődik. Már a zsidó áldozás rendje is, melynek legfőbb
törvényei a Bibliában találhatók, az ősi kultusszal szemben jelentős, szinte
forradalmi haladásnak vehető. A törvény célzatossága kétségtelenül az áldozatok
lecsökkentése, majd kiszorítása volt, amiről a próféták sok meggyőző mondása
tanúskodik. E célzatosság kitetszik abból, hogy most már nem áldozhat mindenki,
mint régen, hanem csak a papi osztály; hogy most már nem áldozhatnak mindenütt,
mint régen, hanem csak a középponti Szentélyben; hogy most már nem áldozhatnak
mindent, mint régen, hanem csak meghatározott állatokat és terményeket
szabályok és előírás szerint l. Áldozás . Az imával új korszak köszönt be,
melynek alapelve a prófétai intésből kristályosodott ki: ajkunkkal fizessünk
tulkok helyett. Ami az áldozatnál visszafejlődést, itt haladást jelent. Nemcsak
egy osztály imádkozhatik, hanem mindenki, nemcsak egy helyen imádkozhatunk,
hanem mindenütt. Csak a harmadik feltétel maradt meg, az imának is vannak
szabályai, előírásai, ezeknek összessége a liturgia. Mai I.-ünk két lényeges
részre oszlik: imára és tanításra. Az ima lehet bibliai szövegű vagy későbbi
keletkezésű; a tanítás pedig vagy tóraolvasás, vagy prédikáció formájában
mutatkozik. L. Liturgia, továbbá Sacharisz, Muszaf, Minchó, Maáriv, Neiló, Tóra
olvasás ,
12210.ht
CÍMSZÓ Istentisztele
SZÓCIKK Istentisztelet zsid I.- ren ősrég tradíciókr meg vissza
Kialakulásána váz templo elpusztulásá követ időr vall eredet azonba mé a
áldozat időkbe gyökerezik A I történet fejlődésébe ké nagy különöse későb élese
elkülönül korszako kel megkülönböztetnün a áldozato é a im korát A els
Szentélye pusztulásái tart mási viszon akko kezdődik Má zsid áldozá rendj is
melyne legfőb törvénye Bibliába találhatók a ős kultussza szembe jelentős szint
forradalm haladásna vehető törvén célzatosság kétségtelenü a áldozato
lecsökkentése maj kiszorítás volt amirő prófétá so meggyőz mondás tanúskodik
célzatossá kitetszi abból hog mos má ne áldozha mindenki min régen hane csa pap
osztály hog mos má ne áldozhatna mindenütt min régen hane csa középpont
Szentélyben hog mos má ne áldozhatna mindent min régen hane csa meghatározot
állatoka é terményeke szabályo é előírá szerin l Áldozá A imáva ú korsza köszön
be melyne alapelv próféta intésbő kristályosodot ki ajkunkka fizessün tulko
helyett Am a áldozatná visszafejlődést it haladás jelent Nemcsa eg osztál
imádkozhatik hane mindenki nemcsa eg helye imádkozhatunk hane mindenütt Csa
harmadi feltéte marad meg a imána i vanna szabályai előírásai ezekne összesség
liturgia Ma I.-ün ké lényege részr oszlik imár é tanításra A im lehe biblia
szöveg vag később keletkezésű tanítá pedi vag tóraolvasás vag prédikáci
formájába mutatkozik L Liturgia tovább Sacharisz Muszaf Minchó Maáriv Neiló Tór
olvasá
12210.h
CÍMSZ Istentisztel
SZÓCIK Istentisztele zsi I. re ősré tradíciók me vissz Kialakulásán vá
templ elpusztulás köve idő val erede azonb m áldoza időkb gyökerezi történe
fejlődéséb k nag különös késő éles elkülönü korszak ke megkülönböztetnü áldozat
i korá el Szentély pusztulásá tar más viszo akk kezdődi M zsi áldoz rend i
melyn legfő törvény Bibliáb található ő kultussz szemb jelentő szin forradal
haladásn vehet törvé célzatossá kétségtelen áldozat lecsökkentés ma kiszorítá
vol amir prófét s meggyő mondá tanúskodi célzatoss kitetsz abbó ho mo m n
áldozh mindenk mi rége han cs pa osztál ho mo m n áldozhatn mindenüt mi rége
han cs középpon Szentélybe ho mo m n áldozhatn minden mi rége han cs
meghatározo állatok termények szabály előír szeri Áldoz imáv korsz köszö b melyn
alapel prófét intésb kristályosodo k ajkunkk fizessü tulk helyet A áldozatn
visszafejlődés i haladá jelen Nemcs e osztá imádkozhati han mindenk nemcs e
hely imádkozhatun han mindenüt Cs harmad feltét mara me imán vann szabálya
előírása ezekn összessé liturgi M I.-ü k lényeg rész oszli imá tanításr i leh
bibli szöve va későb keletkezés tanít ped va tóraolvasá va prédikác formájáb
mutatkozi Liturgi továb Sacharis Musza Minch Maári Neil Tó olvas
12210.
CÍMS Istentiszte
SZÓCI Istentisztel zs I r ősr tradíció m viss Kialakulásá v temp elpusztulá
köv id va ered azon áldoz idők gyökerez történ fejlődésé na különö kés éle
elkülön korsza k megkülönböztetn áldoza kor e Szentél pusztulás ta má visz ak
kezdőd zs áldo ren mely legf törvén Bibliá találhat kultuss szem jelent szi
forrada haladás vehe törv célzatoss kétségtele áldoza lecsökkenté m kiszorít vo
ami prófé meggy mond tanúskod célzatos kitets abb h m áldoz minden m rég ha c p
osztá h m áldozhat mindenü m rég ha c középpo Szentélyb h m áldozhat minde m
rég ha c meghatároz állato terménye szabál előí szer Áldo imá kors kösz mely
alape prófé intés kristályosod ajkunk fizess tul helye áldozat visszafejlődé
halad jele Nemc oszt imádkozhat ha minden nemc hel imádkozhatu ha mindenü C
harma felté mar m imá van szabály előírás ezek összess liturg I.- lénye rés
oszl im tanítás le bibl szöv v késő keletkezé taní pe v tóraolvas v prédiká
formájá mutatkoz Liturg tová Sachari Musz Minc Maár Nei T olva
12210
CÍM Istentiszt
SZÓC Istentiszte z ős tradíci vis Kialakulás tem elpusztul kö i v ere azo
áldo idő gyökere törté fejlődés n külön ké él elkülö korsz megkülönböztet áldoz
ko Szenté pusztulá t m vis a kezdő z áld re mel leg törvé Bibli találha kultus
sze jelen sz forrad haladá veh tör célzatos kétségtel áldoz lecsökkent kiszorí
v am próf megg mon tanúsko célzato kitet ab áldo minde ré h oszt áldozha minden
ré h középp Szentély áldozha mind ré h meghatáro állat termény szabá elő sze
Áld im kor kös mel alap próf inté kristályoso ajkun fizes tu hely áldoza
visszafejlőd hala jel Nem osz imádkozha h minde nem he imádkozhat h minden harm
felt ma im va szabál előírá eze összes litur I. lény ré osz i tanítá l bib szö
kés keletkez tan p tóraolva prédik formáj mutatko Litur tov Sachar Mus Min Maá
Ne olv
1221
CÍ Istentisz
SZÓ Istentiszt ő tradíc vi Kialakulá te elpusztu k er az áld id gyöker tört
fejlődé külö k é elkül kors megkülönbözte áldo k Szent pusztul vi kezd ál r me
le törv Bibl találh kultu sz jele s forra halad ve tö célzato kétségte áldo
lecsökken kiszor a pró meg mo tanúsk célzat kite a áld mind r osz áldozh minde
r közép Szentél áldozh min r meghatár álla termén szab el sz Ál i ko kö me ala
pró int kristályos ajku fize t hel áldoz visszafejlő hal je Ne os imádkozh mind
ne h imádkozha minde har fel m i v szabá előír ez össze litu I lén r os tanít
bi sz ké keletke ta tóraolv prédi formá mutatk Litu to Sacha Mu Mi Ma N ol