12297.htm
CÍMSZÓ: Jiftach
SZÓCIKK: "Jiftach
(Jefta). A zsidó nép bírája, állami életének legzűrzavarosabb korszakában.
Tulajdonképpen portyázó csapat vezére csak, mikor a gileádiak felhívására az ammoniták
elleni hadjárat vezérségére vállalkozott. Harcos hevében megfogadta, hogy ha
győzelmesen tér vissza a hadjáratból, akkor «ami háza kapujából eléje kerül,
Istennek legyen szentelve» (feláldozza). A győzelem után éppen a leánya jön
diadalmi zenével eléje. A vaksorsnak ez a kegyetlen játéka megrendíti, de állja
fogadalmát. A Talmud fogadalmáért súlyosan elítéli. E helyen Eliézerre, Ábrahám
pátriárka szolgájára utal a Talmud. Mikor Izsák számára feleséget ment keresni,
ő is fogadalmat tett: Imé, itt állok a vízforrás mellett és e város lakosainak
leányai kijönnek vizet meríteni. Legyen ezért ez : Hogy a leányzó, akinek azt
fogom mondani: hajtsd meg a te vedredet, hogy ihassam és ez azt mondja erre :
igyál, sőt még a tevéidet is megitatom : legyen az, akit szerzettél a te
szolgádnak Izsáknak és ezen ismerjem meg, hogy irgalmasságot cselekedtél az én
urammal. (Méz. I. 13. 14). Ezt a fogadalmat is elítéli a Talmud, mert
megeshetett volna, hogy sánta, vagy vak lány kínálja meg a vízzel és akkor arra
kényszerült volna, hogy a fogadalmát szegje meg, vagy az urához való hűségét.
Könnyelműnek bélyegzi a Talmud Saul fogadkozását is, hogy a lányával jutalmazza
azt meg, aki Góliátot leveri, mert rabszolga, vagy más megbélyegzett is
legyőzhette volna az óriást (Taánit 46). Más helyen tragikus összeütközést sejt
a Talmud J. és leánya között. Ez szemrehányásokkal halmozta el apját: «hiszen
Jákob is megfogadta; «amit Isten ad, annak tizedét neki szentelem». Isten
tizenkét fiúval áldotta meg, vajjon feláldozott-e ezek közül csak egyet is ?»
J. barbár hatalmaskodását nem lehet össze egyeztetni még az őskori zsidóság
erkölcseivel som, a fogadalmak szentségével még kevésbé és ellenszenvesen zord
áldozatkészsége egyszer sem ihlette meg az ősi zsidó költészetet."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2297. címszó a lexikon =>
416. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12297.htm
CÍMSZÓ: Jiftach
SZÓCIKK: Jiftach Jefta . A zsidó nép bírája, állami életének
legzűrzavarosabb korszakában. Tulajdonképpen portyázó csapat vezére csak, mikor
a gileádiak felhívására az ammoniták elleni hadjárat vezérségére vállalkozott.
Harcos hevében megfogadta, hogy ha győzelmesen tér vissza a hadjáratból, akkor
ami háza kapujából eléje kerül, Istennek legyen szentelve feláldozza . A
győzelem után éppen a leánya jön diadalmi zenével eléje. A vaksorsnak ez a
kegyetlen játéka megrendíti, de állja fogadalmát. A Talmud fogadalmáért
súlyosan elítéli. E helyen Eliézerre, Ábrahám pátriárka szolgájára utal a
Talmud. Mikor Izsák számára feleséget ment keresni, ő is fogadalmat tett: Imé,
itt állok a vízforrás mellett és e város lakosainak leányai kijönnek vizet
meríteni. Legyen ezért ez : Hogy a leányzó, akinek azt fogom mondani: hajtsd
meg a te vedredet, hogy ihassam és ez azt mondja erre : igyál, sőt még a
tevéidet is megitatom : legyen az, akit szerzettél a te szolgádnak Izsáknak és
ezen ismerjem meg, hogy irgalmasságot cselekedtél az én urammal. Méz. I. 13. 14
. Ezt a fogadalmat is elítéli a Talmud, mert megeshetett volna, hogy sánta,
vagy vak lány kínálja meg a vízzel és akkor arra kényszerült volna, hogy a
fogadalmát szegje meg, vagy az urához való hűségét. Könnyelműnek bélyegzi a
Talmud Saul fogadkozását is, hogy a lányával jutalmazza azt meg, aki Góliátot
leveri, mert rabszolga, vagy más megbélyegzett is legyőzhette volna az óriást
Taánit 46 . Más helyen tragikus összeütközést sejt a Talmud J. és leánya
között. Ez szemrehányásokkal halmozta el apját: hiszen Jákob is megfogadta;
amit Isten ad, annak tizedét neki szentelem . Isten tizenkét fiúval áldotta
meg, vajjon feláldozott-e ezek közül csak egyet is ? J. barbár hatalmaskodását
nem lehet össze egyeztetni még az őskori zsidóság erkölcseivel som, a
fogadalmak szentségével még kevésbé és ellenszenvesen zord áldozatkészsége
egyszer sem ihlette meg az ősi zsidó költészetet.
12297.ht
CÍMSZÓ Jiftac
SZÓCIKK Jiftac Jeft zsid né bírája állam életéne legzűrzavarosab
korszakában Tulajdonképpe portyáz csapa vezér csak miko gileádia felhívásár a
ammonitá ellen hadjára vezérségér vállalkozott Harco hevébe megfogadta hog h
győzelmese té vissz hadjáratból akko am ház kapujábó eléj kerül Istenne legye
szentelv feláldozz győzele utá éppe leány jö diadalm zenéve eléje vaksorsna e
kegyetle játék megrendíti d állj fogadalmát Talmu fogadalmáér súlyosa elítéli
helye Eliézerre Ábrahá pátriárk szolgájár uta Talmud Miko Izsá számár felesége
men keresni i fogadalma tett Imé it állo vízforrá mellet é váro lakosaina
leánya kijönne vize meríteni Legye ezér e Hog leányzó akine az fogo mondani
hajts me t vedredet hog ihassa é e az mondj err igyál ső mé tevéide i megitato
legye az aki szerzetté t szolgádna Izsákna é eze ismerje meg hog irgalmasságo
cselekedté a é urammal Méz I 13 1 Ez fogadalma i elítél Talmud mer megeshetet
volna hog sánta vag va lán kínálj me vízze é akko arr kényszerül volna hog fogadalmá
szegj meg vag a uráho val hűségét Könnyelműne bélyegz Talmu Sau fogadkozásá is
hog lányáva jutalmazz az meg ak Góliáto leveri mer rabszolga vag má
megbélyegzet i legyőzhett voln a óriás Taáni 4 Má helye tragiku összeütközés
sej Talmu J é leány között E szemrehányásokka halmozt e apját hisze Jáko i
megfogadta ami Iste ad anna tizedé nek szentele Iste tizenké fiúva áldott meg
vajjo feláldozott- eze közü csa egye i J barbá hatalmaskodásá ne lehe össz
egyeztetn mé a őskor zsidósá erkölcseive som fogadalma szentségéve mé kevésb é
ellenszenvese zor áldozatkészség egysze se ihlett me a ős zsid költészetet
12297.h
CÍMSZ Jifta
SZÓCIK Jifta Jef zsi n bíráj álla életén legzűrzavarosa korszakába
Tulajdonképp portyá csap vezé csa mik gileádi felhívásá ammonit elle hadjár
vezérségé vállalkozot Harc hevéb megfogadt ho győzelmes t viss hadjáratbó akk a
há kapujáb elé kerü Istenn legy szentel feláldoz győzel ut épp leán j diadal
zenév eléj vaksorsn kegyetl játé megrendít áll fogadalmá Talm fogadalmáé súlyos
elítél hely Eliézerr Ábrah pátriár szolgájá ut Talmu Mik Izs számá feleség me
keresn fogadalm tet Im i áll vízforr melle vár lakosain leány kijönn viz
meríten Legy ezé Ho leányz akin a fog mondan hajt m vedrede ho ihass a mond er
igyá s m tevéid megitat legy a ak szerzett szolgádn Izsákn ez ismerj me ho
irgalmasság cselekedt uramma Mé 1 E fogadalm elíté Talmu me megeshete voln ho
sánt va v lá kínál m vízz akk ar kényszerü voln ho fogadalm szeg me va uráh va
hűségé Könnyelműn bélyeg Talm Sa fogadkozás i ho lányáv jutalmaz a me a Góliát
lever me rabszolg va m megbélyegze legyőzhet vol óriá Taán M hely tragik
összeütközé se Talm leán közöt szemrehányásokk halmoz apjá hisz Ják megfogadt
am Ist a ann tized ne szentel Ist tizenk fiúv áldot me vajj feláldozott ez köz
cs egy barb hatalmaskodás n leh öss egyeztet m ősko zsidós erkölcseiv so
fogadalm szentségév m kevés ellenszenves zo áldozatkészsé egysz s ihlet m ő zsi
költészete
12297.
CÍMS Jift
SZÓCI Jift Je zs bírá áll életé legzűrzavaros korszakáb Tulajdonkép porty
csa vez cs mi gileád felhívás ammoni ell hadjá vezérség vállalkozo Har hevé
megfogad h győzelme vis hadjáratb ak h kapujá el ker Isten leg szente feláldo
győze u ép leá diada zené elé vaksors kegyet ját megrendí ál fogadalm Tal
fogadalmá súlyo elíté hel Eliézer Ábra pátriá szolgáj u Talm Mi Iz szám felesé
m keres fogadal te I ál vízfor mell vá lakosai leán kijön vi meríte Leg ez H
leány aki fo monda haj vedred h ihas mon e igy tevéi megita leg a szerzet
szolgád Izsák e ismer m h irgalmassá cseleked uramm M fogadal elít Talm m
megeshet vol h sán v l kíná víz ak a kényszer vol h fogadal sze m v urá v hűség
Könnyelmű bélye Tal S fogadkozá h lányá jutalma m Góliá leve m rabszol v
megbélyegz legyőzhe vo óri Taá hel tragi összeütköz s Tal leá közö szemrehányások
halmo apj his Já megfogad a Is an tize n szente Is tizen fiú áldo m vaj
feláldozot e kö c eg bar hatalmaskodá le ös egyezte ősk zsidó erkölcsei s
fogadal szentségé kevé ellenszenve z áldozatkészs egys ihle zs költészet
12297
CÍM Jif
SZÓC Jif J z bír ál élet legzűrzavaro korszaká Tulajdonké port cs ve c m
gileá felhívá ammon el hadj vezérsé vállalkoz Ha hev megfoga győzelm vi
hadjárat a kapuj e ke Iste le szent feláld győz é le diad zen el vaksor kegye
já megrend á fogadal Ta fogadalm súly elít he Eliéze Ábr pátri szolgá Tal M I
szá feles kere fogada t á vízfo mel v lakosa leá kijö v merít Le e leán ak f
mond ha vedre iha mo ig tevé megit le szerze szolgá Izsá isme irgalmass cseleke
uram fogada elí Tal megeshe vo sá kín ví a kénysze vo fogada sz ur hűsé Könnyelm
bély Ta fogadkoz lány jutalm Góli lev rabszo megbélyeg legyőzh v ór Ta he trag
összeütkö Ta le köz szemrehányáso halm ap hi J megfoga I a tiz szent I tize fi
áld va feláldozo k e ba hatalmaskod l ö egyezt ős zsid erkölcse fogada szentség
kev ellenszenv áldozatkész egy ihl z költésze
1229
CÍ Ji
SZÓ Ji bí á éle legzűrzavar korszak Tulajdonk por c v gile felhív ammo e
had vezérs vállalko H he megfog győzel v hadjára kapu k Ist l szen felál győ l
dia ze e vakso kegy j megren fogada T fogadal súl elí h Eliéz Áb pátr szolg Ta
sz fele ker fogad vízf me lakos le kij merí L leá a mon h vedr ih m i tev megi
l szerz szolg Izs ism irgalmas cselek ura fogad el Ta megesh v s kí v kénysz v
fogad s u hűs Könnyel bél T fogadko lán jutal Gól le rabsz megbélye legyőz ó T
h tra összeütk T l kö szemrehányás hal a h megfog ti szen tiz f ál v feláldoz b
hatalmasko egyez ő zsi erkölcs fogad szentsé ke ellenszen áldozatkés eg ih
költész