12342.htm
CÍMSZÓ: Jótékonyság
SZÓCIKK: "Ugyancsak a
Talmud írja elő a J. gyakorlásánál a feltétlen diszkréciót, hogy a nyilvánosság
ne sértse és ne alázza meg a támogatásra szorulót (Ketubót). A puszta J.-nál nagyobb
érdem a szegénynek pénzt kölcsönözni, azt keresethez juttatni, de még nagyobb
érdem a könyörületesség gyakorlása. Micha próféta (6.8.) ezt a kifejezést
használja: «szeretni a könyörületesség gyakorlást». Minthogy a puszta J. az
eredeti zsidó erkölcsi felfogás szerint csupán kötelességteljesítés, azt csak a
szeretet, a személyes jóindulat, az irgalmasság és könyörületesség, egyszóval a
«gemillusz cheszed», ami benne foglaltatik, teszi erénnyé. Ebből következik,
hogy a Biblián alapuló talmudi ethika a kirakat jótékonyságot megveti. Ezalatt
a J. módját, szívből való, önzetlen eredetét, tapintatos lebonyolítását érti a
Talmud, amint Mózes V. könyve is ügy kívánja a J. gyakorlását, «hogy szíved el
ne boruljon». A «gemillusz cheszed», a szeretetnek, az irgalmasságnak, a
jóindulatnak alkalmazása a Talmud szerint egyike azoknak a pilléreknek,
amelyeken a világ, az emberi társadalom nyugszik, így tanította azt Nagy Sándor
kortársa: Simeon ha-Cadik (l. o.) (az igazságos), az időszámítás előtti 4.
sz.-ban. Eszerint az emberi szenvedés felismerése hívja fel az emberek egy
részét a segítésre s ennek nyomán alakultak az első J.-i egyletek, melyek a
társadalom fenntartásának részesei. A Talmud szerint ez elsősorban az illető
városvezetőség, vagyis a hitközség kötelessége s ez tartozik gondoskodni arról,
hogy ne legyen körében szűkölködő vagy bűnöző. Tehát a bűnözésnek a nyomorból
való eredetét is felismeri és méltányolja a Talmud. Ezeken az erkölcsi
alapelveken épültek fel a J.-i szervezet első formái a zsidóságnál s ezek a
máig létező intézmények már megvoltak a jeruzsálemi Nagy Templom fennállása
idején, amikor annak vezetői, az Ansé Keneszesz Hagdóló (a Nagy Gyülekezet
férfiai) szervezték azt. Ezt azért fontos leszögezni, mert némely keresztény
teológus és azok alapján mások is azt a meggondolatlan tévedést követik el,
hogy Máté evangéliumából vezetik le a J. összes későbbi organizált formáit,
jóllehet Máté (Matatjáhú) összes idevonatkozó kitételei kivétel nélkül a
régebbi zsidó iratokon nyugosznak és betű szerint megvannak a 98.-ik Zsoltár
Midrasában. A J.-nak ott említett hét ága: 1. az éhezőknek táplálékot, a
szomjazóknak italt nyújtani, 2. a mezítelenek felruházása, 3. a betegek
látogatása, 4. a halottak eltemetése és a gyászolók vigasztalása, 5. a foglyok
megváltása, 6. az árvák felnevelése és menhelyadás a hajléktalanoknak, 7.
hozományadás árva leányok részére. Ezek a zsidó államban nem csupán szokások
voltak, hanem intézményesített karitatív egyesülések alapjává váltak, mert már
a mózesi törvények, egy egyszerű, de monetheista földmívelő pásztornép
törvényei szigorúan megparancsolták az özvegyek, árvák és idegenek (rabszolgák
és foglyok) támogatását. Hogy a J. szervezve volt a zsidó államban, arra
bizonyság Josephus leírása. Midőn Adiabene zsidó vallásra áttért királynéja:
Heléna és fia Izátesz a palesztinai éhség idején nagy mennyiségű gabonát, fügét
és ércpénzt küldtek Jeruzsálembe, akkor ezeket az éhezők közt a Nagy Templom
«legkiválóbb emberei osztották fel» (Antiquiates 20. 2, § 5) A Misna is említi,
hogy a kiosztást a legkiválóbb férfiak teljesítették minden J.-nál. Ezeket a J.
élén állókat nevezték gabbaim-nak és caddikim-nak, akik előkelőség tekintetében
a Kohaniták ama ága után következtek, akikből a főpapok kerültek ki s ezek
családjába külön elővizsgálat nélkül beházasodhattak. Maga Rabbi Akiba is a
J.-i egyesületek élén állott. A segélyszervezésnek a világtörténelemben ismert
eme legrégibb formái a Misna korában, tehát a Nagy Templom fennállás idején a
következő volt. Minden községnek volt egy jótékony adományokat gyűjtő szekrénye
(chuppó, korbán), mely a község szűkölködőinek szükségletére szolgáló pénzt
tartalmazta. Ezek péntekenként megkapták heti eledelszükségleteikre, valamint a
ruházatukra elégséges pénzt. Ugyancsak abból osztottak ki adományt a vándorszegényeknek
és idegeneknek, akik csak annyit kaptak, amennyi egy napra szükséges volt,
szombat kimenetelekor pedig három napi táplálékot. Ezenkívül azonban egy ebéd
mindig rendelkezésére állott, az esetleges szükségre való tekintettel. A J.-i
szekrényt a község három előkelő bizalmi férfia őrizte s csak J.-i ügyekben
Besz-dint képeztek s saját belátásuk szerint járhattak el oly módon, hogy
tekintetbe vették a támogatott személy előbbi szociális helyzetét. A
pénzbeszedésre a két legtekintélyesebb vezető ment, de függetlenül ezek sem
szedhették azt be, viszont nem kéregetni mentek adományokat, hanem formálisan
megadóztatták az egész lakosságot tehetsége szerint; teljes felhatalmazással
rendelkeztek és vonakodás esetén ingóságokat foglalhattak le. A «Chuppó»
részére hetenként újra gyűjtöttek minden községben. Ha valaki 30 napig egy
városban tartózkodott, köteles volt adakozni, ha 6 hónapig, akkor a
ruhasegélyezéshez, ha 9 hóig, akkor temetési költségekhez is hozzájárulni. A J.
adminisztrátorait, ill. a gyűjtőket parnasszimnak nevezték s ezek nemcsak a
gazdag és előkelő férfiak voltak, de makulátlan jellemükhöz szó sem férhetett
és panasz sehol nem fordul elő ellenük. Valamennyi régi zsidó J. vezető
princípiumát a Talmud abban összpontosítja, hogy a szegényt sohasem szabad
megszégyeníteni (Chaggiga 5a). A J.-ot a Templom fennállásakor, de különösen
azután, hogy a szimbolikus értelmű áldozások megszűntek, az áldozatok egy
fajának fogták fel s ehhez képest az adakozóknak méltóaknak, tisztáknak és
kifogástalan jelleműeknek kellett lenniük, mintha áldozathozatalra járulnának,
úgyszintén az elfogadóknak is a vallás keretein belül kellett élniük. A J.
alapokból a Talmud tanúságtétele szerint nemzsidókat is támogattak, de azok a
zsidók, akik félredobták a Törvényt, nem tarthattak jogigényt többé a
támogatásra, ha részesültek is benne (Gittin 61a). A magán jótékonyság
természetesen ez elől sem zárkózott el. Bálványimádóknak nem engedték meg, hogy
az áldozat jellegével bíró J.-hoz hozzájáruljanak. A J.-nak legrégibb intézményes
formája, amely egyáltalán létezett, a zsidóknál volt meg s ez az országutakon
létesített menházak voltak, idegenek, hajléktalanok és üldözöttek részére.
"
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter) található.
A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák, úgyhogy a
szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg a
digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2342. címszó a lexikon =>
426. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12342.htm
CÍMSZÓ: Jótékonyság
SZÓCIKK: Ugyancsak a Talmud írja elő a J. gyakorlásánál a feltétlen
diszkréciót, hogy a nyilvánosság ne sértse és ne alázza meg a támogatásra
szorulót Ketubót . A puszta J.-nál nagyobb érdem a szegénynek pénzt kölcsönözni,
azt keresethez juttatni, de még nagyobb érdem a könyörületesség gyakorlása.
Micha próféta 6.8. ezt a kifejezést használja: szeretni a könyörületesség
gyakorlást . Minthogy a puszta J. az eredeti zsidó erkölcsi felfogás szerint
csupán kötelességteljesítés, azt csak a szeretet, a személyes jóindulat, az
irgalmasság és könyörületesség, egyszóval a gemillusz cheszed , ami benne
foglaltatik, teszi erénnyé. Ebből következik, hogy a Biblián alapuló talmudi
ethika a kirakat jótékonyságot megveti. Ezalatt a J. módját, szívből való,
önzetlen eredetét, tapintatos lebonyolítását érti a Talmud, amint Mózes V.
könyve is ügy kívánja a J. gyakorlását, hogy szíved el ne boruljon . A
gemillusz cheszed , a szeretetnek, az irgalmasságnak, a jóindulatnak
alkalmazása a Talmud szerint egyike azoknak a pilléreknek, amelyeken a világ,
az emberi társadalom nyugszik, így tanította azt Nagy Sándor kortársa: Simeon
ha-Cadik l. o. az igazságos , az időszámítás előtti 4. sz.-ban. Eszerint az
emberi szenvedés felismerése hívja fel az emberek egy részét a segítésre s
ennek nyomán alakultak az első J.-i egyletek, melyek a társadalom
fenntartásának részesei. A Talmud szerint ez elsősorban az illető
városvezetőség, vagyis a hitközség kötelessége s ez tartozik gondoskodni arról,
hogy ne legyen körében szűkölködő vagy bűnöző. Tehát a bűnözésnek a nyomorból
való eredetét is felismeri és méltányolja a Talmud. Ezeken az erkölcsi
alapelveken épültek fel a J.-i szervezet első formái a zsidóságnál s ezek a
máig létező intézmények már megvoltak a jeruzsálemi Nagy Templom fennállása
idején, amikor annak vezetői, az Ansé Keneszesz Hagdóló a Nagy Gyülekezet
férfiai szervezték azt. Ezt azért fontos leszögezni, mert némely keresztény
teológus és azok alapján mások is azt a meggondolatlan tévedést követik el,
hogy Máté evangéliumából vezetik le a J. összes későbbi organizált formáit,
jóllehet Máté Matatjáhú összes idevonatkozó kitételei kivétel nélkül a régebbi
zsidó iratokon nyugosznak és betű szerint megvannak a 98.-ik Zsoltár
Midrasában. A J.-nak ott említett hét ága: 1. az éhezőknek táplálékot, a
szomjazóknak italt nyújtani, 2. a mezítelenek felruházása, 3. a betegek
látogatása, 4. a halottak eltemetése és a gyászolók vigasztalása, 5. a foglyok
megváltása, 6. az árvák felnevelése és menhelyadás a hajléktalanoknak, 7.
hozományadás árva leányok részére. Ezek a zsidó államban nem csupán szokások
voltak, hanem intézményesített karitatív egyesülések alapjává váltak, mert már
a mózesi törvények, egy egyszerű, de monetheista földmívelő pásztornép
törvényei szigorúan megparancsolták az özvegyek, árvák és idegenek rabszolgák
és foglyok támogatását. Hogy a J. szervezve volt a zsidó államban, arra
bizonyság Josephus leírása. Midőn Adiabene zsidó vallásra áttért királynéja:
Heléna és fia Izátesz a palesztinai éhség idején nagy mennyiségű gabonát, fügét
és ércpénzt küldtek Jeruzsálembe, akkor ezeket az éhezők közt a Nagy Templom
legkiválóbb emberei osztották fel Antiquiates 20. 2, § 5 A Misna is említi,
hogy a kiosztást a legkiválóbb férfiak teljesítették minden J.-nál. Ezeket a J.
élén állókat nevezték gabbaim-nak és caddikim-nak, akik előkelőség tekintetében
a Kohaniták ama ága után következtek, akikből a főpapok kerültek ki s ezek
családjába külön elővizsgálat nélkül beházasodhattak. Maga Rabbi Akiba is a
J.-i egyesületek élén állott. A segélyszervezésnek a világtörténelemben ismert
eme legrégibb formái a Misna korában, tehát a Nagy Templom fennállás idején a
következő volt. Minden községnek volt egy jótékony adományokat gyűjtő szekrénye
chuppó, korbán , mely a község szűkölködőinek szükségletére szolgáló pénzt
tartalmazta. Ezek péntekenként megkapták heti eledelszükségleteikre, valamint a
ruházatukra elégséges pénzt. Ugyancsak abból osztottak ki adományt a
vándorszegényeknek és idegeneknek, akik csak annyit kaptak, amennyi egy napra
szükséges volt, szombat kimenetelekor pedig három napi táplálékot. Ezenkívül
azonban egy ebéd mindig rendelkezésére állott, az esetleges szükségre való
tekintettel. A J.-i szekrényt a község három előkelő bizalmi férfia őrizte s
csak J.-i ügyekben Besz-dint képeztek s saját belátásuk szerint járhattak el
oly módon, hogy tekintetbe vették a támogatott személy előbbi szociális
helyzetét. A pénzbeszedésre a két legtekintélyesebb vezető ment, de függetlenül
ezek sem szedhették azt be, viszont nem kéregetni mentek adományokat, hanem
formálisan megadóztatták az egész lakosságot tehetsége szerint; teljes
felhatalmazással rendelkeztek és vonakodás esetén ingóságokat foglalhattak le.
A Chuppó részére hetenként újra gyűjtöttek minden községben. Ha valaki 30 napig
egy városban tartózkodott, köteles volt adakozni, ha 6 hónapig, akkor a
ruhasegélyezéshez, ha 9 hóig, akkor temetési költségekhez is hozzájárulni. A J.
adminisztrátorait, ill. a gyűjtőket parnasszimnak nevezték s ezek nemcsak a
gazdag és előkelő férfiak voltak, de makulátlan jellemükhöz szó sem férhetett
és panasz sehol nem fordul elő ellenük. Valamennyi régi zsidó J. vezető
princípiumát a Talmud abban összpontosítja, hogy a szegényt sohasem szabad
megszégyeníteni Chaggiga 5a . A J.-ot a Templom fennállásakor, de különösen
azután, hogy a szimbolikus értelmű áldozások megszűntek, az áldozatok egy
fajának fogták fel s ehhez képest az adakozóknak méltóaknak, tisztáknak és
kifogástalan jelleműeknek kellett lenniük, mintha áldozathozatalra járulnának,
úgyszintén az elfogadóknak is a vallás keretein belül kellett élniük. A J.
alapokból a Talmud tanúságtétele szerint nemzsidókat is támogattak, de azok a
zsidók, akik félredobták a Törvényt, nem tarthattak jogigényt többé a
támogatásra, ha részesültek is benne Gittin 61a . A magán jótékonyság
természetesen ez elől sem zárkózott el. Bálványimádóknak nem engedték meg, hogy
az áldozat jellegével bíró J.-hoz hozzájáruljanak. A J.-nak legrégibb
intézményes formája, amely egyáltalán létezett, a zsidóknál volt meg s ez az
országutakon létesített menházak voltak, idegenek, hajléktalanok és üldözöttek
részére.
12342.ht
CÍMSZÓ Jótékonysá
SZÓCIKK Ugyancsa Talmu írj el J gyakorlásáná feltétle diszkréciót hog
nyilvánossá n sérts é n alázz me támogatásr szoruló Ketubó puszt J.-ná nagyob
érde szegényne pénz kölcsönözni az keresethe juttatni d mé nagyob érde
könyörületessé gyakorlása Mich prófét 6.8 ez kifejezés használja szeretn
könyörületessé gyakorlás Minthog puszt J a eredet zsid erkölcs felfogá szerin
csupá kötelességteljesítés az csa szeretet személye jóindulat a irgalmassá é
könyörületesség egyszóva gemillus chesze am benn foglaltatik tesz erénnyé Ebbő
következik hog Bibliá alapul talmud ethik kiraka jótékonyságo megveti Ezalat J
módját szívbő való önzetle eredetét tapintato lebonyolításá ért Talmud amin
Móze V könyv i üg kívánj J gyakorlását hog szíve e n boruljo gemillus chesze
szeretetnek a irgalmasságnak jóindulatna alkalmazás Talmu szerin egyik azokna
pilléreknek amelyeke világ a ember társadalo nyugszik íg tanított az Nag Sándo
kortársa Simeo ha-Cadi l o a igazságo a időszámítá előtt 4 sz.-ban Eszerin a
ember szenvedé felismerés hívj fe a embere eg részé segítésr enne nyomá
alakulta a els J.- egyletek melye társadalo fenntartásána részesei Talmu szerin
e elsősorba a illet városvezetőség vagyi hitközsé kötelesség e tartozi
gondoskodn arról hog n legye körébe szűkölköd vag bűnöző Tehá bűnözésne
nyomorbó val eredeté i felismer é méltányolj Talmud Ezeke a erkölcs alapelveke
épülte fe J.- szerveze els formá zsidóságná eze mái létez intézménye má
megvolta jeruzsálem Nag Templo fennállás idején amiko anna vezetői a Ans
Keneszes Hagdól Nag Gyülekeze férfia szervezté azt Ez azér fonto leszögezni mer
némel keresztén teológu é azo alapjá máso i az meggondolatla tévedés követi el
hog Mát evangéliumábó vezeti l J össze később organizál formáit jóllehe Mát
Matatjáh össze idevonatkoz kitétele kivéte nélkü régebb zsid iratoko nyugoszna
é bet szerin megvanna 98.-i Zsoltá Midrasában J.-na ot említet hé ága 1 a
éhezőkne táplálékot szomjazókna ital nyújtani 2 mezítelene felruházása 3 betege
látogatása 4 halotta eltemetés é gyászoló vigasztalása 5 foglyo megváltása 6 a
árvá felnevelés é menhelyadá hajléktalanoknak 7 hozományadá árv leányo részére
Eze zsid államba ne csupá szokáso voltak hane intézményesítet karitatí
egyesülése alapjáv váltak mer má mózes törvények eg egyszerű d monetheist
földmível pásztorné törvénye szigorúa megparancsoltá a özvegyek árvá é idegene
rabszolgá é foglyo támogatását Hog J szervezv vol zsid államban arr bizonysá
Josephu leírása Midő Adiaben zsid vallásr áttér királynéja Helén é fi Izátes
palesztina éhsé idejé nag mennyiség gabonát fügé é ércpénz küldte Jeruzsálembe
akko ezeke a éhező köz Nag Templo legkiválób embere osztottá fe Antiquiate 20 2
Misn i említi hog kiosztás legkiválób férfia teljesítetté minde J.-nál Ezeke J
élé állóka nevezté gabbaim-na é caddikim-nak aki előkelősé tekintetébe Kohanitá
am ág utá következtek akikbő főpapo kerülte k eze családjáb külö elővizsgála
nélkü beházasodhattak Mag Rabb Akib i J.- egyesülete élé állott
segélyszervezésne világtörténelembe ismer em legrégib formá Misn korában tehá
Nag Templo fennállá idejé következ volt Minde községne vol eg jótékon
adományoka gyűjt szekrény chuppó korbá mel közsé szűkölködőine szükségletér szolgál
pénz tartalmazta Eze péntekenkén megkaptá het eledelszükségleteikre valamin
ruházatukr elégsége pénzt Ugyancsa abbó osztotta k adomány vándorszegényekne é
idegeneknek aki csa annyi kaptak amenny eg napr szüksége volt szomba
kimeneteleko pedi háro nap táplálékot Ezenkívü azonba eg ebé mindi
rendelkezésér állott a esetlege szükségr val tekintettel J.- szekrény közsé
háro előkel bizalm férfi őrizt csa J.- ügyekbe Besz-din képezte sajá belátásu
szerin járhatta e ol módon hog tekintetb vetté támogatot személ előbb szociáli
helyzetét pénzbeszedésr ké legtekintélyeseb vezet ment d függetlenü eze se
szedhetté az be viszon ne kéregetn mente adományokat hane formálisa
megadóztattá a egés lakosságo tehetség szerint telje felhatalmazássa
rendelkezte é vonakodá eseté ingóságoka foglalhatta le Chupp részér hetenkén
újr gyűjtötte minde községben H valak 3 napi eg városba tartózkodott kötele vol
adakozni h hónapig akko ruhasegélyezéshez h hóig akko temetés költségekhe i
hozzájárulni J adminisztrátorait ill gyűjtőke parnasszimna nevezté eze nemcsa
gazda é előkel férfia voltak d makulátla jellemükhö sz se férhetet é panas seho
ne fordu el ellenük Valamenny rég zsid J vezet princípiumá Talmu abba
összpontosítja hog szegény sohase szaba megszégyeníten Chaggig 5 J.-o Templo fennállásakor
d különöse azután hog szimboliku értelm áldozáso megszűntek a áldozato eg
fajána fogtá fe ehhe képes a adakozókna méltóaknak tisztákna é kifogástala
jelleműekne kellet lenniük minth áldozathozatalr járulnának úgyszinté a
elfogadókna i vallá keretei belü kellet élniük J alapokbó Talmu tanúságtétel
szerin nemzsidóka i támogattak d azo zsidók aki félredobtá Törvényt ne
tarthatta jogigény több támogatásra h részesülte i benn Gitti 61 magá
jótékonysá természetese e elő se zárkózot el Bálványimádókna ne engedté meg hog
a áldoza jellegéve bír J.-ho hozzájáruljanak J.-na legrégib intézménye formája
amel egyáltalá létezett zsidókná vol me e a országutako létesítet menháza
voltak idegenek hajléktalano é üldözötte részére
12342.h
CÍMSZ Jótékonys
SZÓCIK Ugyancs Talm ír e gyakorlásán feltétl diszkréció ho nyilvánoss sért
aláz m támogatás szorul Ketub pusz J.-n nagyo érd szegényn pén kölcsönözn a
kereseth juttatn m nagyo érd könyörületess gyakorlás Mic prófé 6. e kifejezé
használj szeret könyörületess gyakorlá Mintho pusz erede zsi erkölc felfog
szeri csup kötelességteljesíté a cs szerete személy jóindula irgalmass
könyörületessé egyszóv gemillu chesz a ben foglaltati tes erénny Ebb következi
ho Bibli alapu talmu ethi kirak jótékonyság megvet Ezala módjá szívb val önzetl
eredeté tapintat lebonyolítás ér Talmu ami Móz köny ü kíván gyakorlásá ho szív
borulj gemillu chesz szeretetne irgalmasságna jóindulatn alkalmazá Talm szeri
egyi azokn pillérekne amelyek vilá embe társadal nyugszi í tanítot a Na Sánd
kortárs Sime ha-Cad igazság időszámít előt sz.-ba Eszeri embe szenved felismeré
hív f ember e rész segítés enn nyom alakult el J. egylete mely társadal
fenntartásán részese Talm szeri elsősorb ille városvezetősé vagy hitközs
kötelessé tartoz gondoskod arró ho legy köréb szűkölkö va bűnöz Teh bűnözésn
nyomorb va eredet felisme méltányol Talmu Ezek erkölc alapelvek épült f J.
szervez el form zsidóságn ez má léte intézmény m megvolt jeruzsále Na Templ
fennállá idejé amik ann vezető An Kenesze Hagdó Na Gyülekez férfi szervezt az E
azé font leszögezn me néme kereszté teológ az alapj más a meggondolatl tévedé
követ e ho Má evangéliumáb vezet össz későb organizá formái jólleh Má Matatjá
össz idevonatko kitétel kivét nélk régeb zsi iratok nyugoszn be szeri megvann
98.- Zsolt Midrasába J.-n o említe h ág éhezőkn tápláléko szomjazókn ita
nyújtan mezítelen felruházás beteg látogatás halott eltemeté gyászol
vigasztalás fogly megváltás árv felnevelé menhelyad hajléktalanokna hozományad
ár leány részér Ez zsi államb n csup szokás volta han intézményesíte karitat
egyesülés alapjá válta me m móze törvénye e egyszer monetheis földmíve pásztorn
törvény szigorú megparancsolt özvegye árv idegen rabszolg fogly támogatásá Ho
szervez vo zsi államba ar bizonys Joseph leírás Mid Adiabe zsi vallás átté
királynéj Helé f Izáte palesztin éhs idej na mennyisé gaboná füg ércpén küldt
Jeruzsálemb akk ezek éhez kö Na Templ legkiváló ember osztott f Antiquiat 2 Mis
említ ho kiosztá legkiváló férfi teljesített mind J.-ná Ezek él állók nevezt
gabbaim-n caddikim-na ak előkelős tekintetéb Kohanit a á ut következte akikb
főpap került ez családjá kül elővizsgál nélk beházasodhatta Ma Rab Aki J.
egyesület él állot segélyszervezésn világtörténelemb isme e legrégi form Mis
korába teh Na Templ fennáll idej követke vol Mind községn vo e jótéko adományok
gyűj szekrén chupp korb me közs szűkölködőin szükségleté szolgá pén tartalmazt
Ez péntekenké megkapt he eledelszükségleteikr valami ruházatuk elégség pénz
Ugyancs abb osztott adomán vándorszegényekn idegenekne ak cs anny kapta amenn e
nap szükség vol szomb kimenetelek ped hár na tápláléko Ezenkív azonb e eb mind
rendelkezésé állot esetleg szükség va tekintette J. szekrén közs hár előke
bizal férf őriz cs J. ügyekb Besz-di képezt saj belátás szeri járhatt o módo ho
tekintet vett támogato szemé előb szociál helyzeté pénzbeszedés k
legtekintélyese veze men független ez s szedhett a b viszo n kéreget ment
adományoka han formális megadóztatt egé lakosság tehetsé szerin telj
felhatalmazáss rendelkezt vonakod eset ingóságok foglalhatt l Chup részé
hetenké új gyűjtött mind községbe vala nap e városb tartózkodot kötel vo
adakozn hónapi akk ruhasegélyezéshe hói akk temeté költségekh hozzájáruln
adminisztrátorai il gyűjtők parnasszimn nevezt ez nemcs gazd előke férfi volta
makulátl jellemükh s s férhete pana seh n ford e ellenü Valamenn ré zsi veze
princípium Talm abb összpontosítj ho szegén sohas szab megszégyeníte Chaggi J.-
Templ fennállásako különös azutá ho szimbolik értel áldozás megszűnte áldozat e
faján fogt f ehh képe adakozókn méltóakna tisztákn kifogástal jelleműekn kelle
lenniü mint áldozathozatal járulnána úgyszint elfogadókn vall kerete bel kelle
élniü alapokb Talm tanúságtéte szeri nemzsidók támogatta az zsidó ak félredobt
Törvény n tarthatt jogigén töb támogatásr részesült ben Gitt 6 mag jótékonys
természetes el s zárkózo e Bálványimádókn n engedt me ho áldoz jellegév bí J.-h
hozzájáruljana J.-n legrégi intézmény formáj ame egyáltal létezet zsidókn vo m
országutak létesíte menház volta idegene hajléktalan üldözött részér
12342.
CÍMS Jótékony
SZÓCI Ugyanc Tal í gyakorlásá feltét diszkréci h nyilvános sér alá támogatá
szoru Ketu pus J.- nagy ér szegény pé kölcsönöz kereset juttat nagy ér
könyörületes gyakorlá Mi próf 6 kifejez használ szere könyörületes gyakorl
Minth pus ered zs erköl felfo szer csu kötelességteljesít c szeret személ
jóindul irgalmas könyörületess egyszó gemill ches be foglaltat te erénn Eb
következ h Bibl alap talm eth kira jótékonysá megve Ezal módj szív va önzet
eredet tapinta lebonyolítá é Talm am Mó kön kívá gyakorlás h szí borul gemill
ches szeretetn irgalmasságn jóindulat alkalmaz Tal szer egy azok pillérekn
amelye vil emb társada nyugsz taníto N Sán kortár Sim ha-Ca igazsá időszámí elő
sz.-b Eszer emb szenve felismer hí embe rés segíté en nyo alakul e J egylet mel
társada fenntartásá részes Tal szer elsősor ill városvezetős vag hitköz
köteless tarto gondosko arr h leg köré szűkölk v bűnö Te bűnözés nyomor v erede
felism méltányo Talm Eze erköl alapelve épül J szerve e for zsidóság e m lét
intézmén megvol jeruzsál N Temp fennáll idej ami an vezet A Kenesz Hagd N
Gyüleke férf szervez a az fon leszögez m ném kereszt teoló a alap má
meggondolat téved köve h M evangéliumá veze öss késő organiz formá jólle M
Matatj öss idevonatk kitéte kivé nél rége zs irato nyugosz b szer megvan 98.
Zsol Midrasáb J.- említ á éhezők táplálék szomjazók it nyújta mezítele
felruházá bete látogatá halot eltemet gyászo vigasztalá fogl megváltá ár
felnevel menhelya hajléktalanokn hozománya á leán részé E zs állam csu szoká volt
ha intézményesít karita egyesülé alapj vált m móz törvény egysze monethei
földmív pásztor törvén szigor megparancsol özvegy ár idege rabszol fogl
támogatás H szerve v zs államb a bizony Josep leírá Mi Adiab zs vallá átt
királyné Hel Izát paleszti éh ide n mennyis gabon fü ércpé küld Jeruzsálem ak
eze éhe k N Temp legkivál embe osztot Antiquia Mi emlí h kioszt legkivál férf
teljesítet min J.-n Eze é álló nevez gabbaim- caddikim-n a előkelő tekinteté
Kohani u következt akik főpa kerül e családj kü elővizsgá nél beházasodhatt M
Ra Ak J egyesüle é állo segélyszervezés világtörténelem ism legrég for Mi koráb
te N Temp fennál ide követk vo Min község v jóték adományo gyű szekré chup kor
m köz szűkölködői szükséglet szolg pé tartalmaz E péntekenk megkap h eledelszükségleteik
valam ruházatu elégsé pén Ugyanc ab osztot adomá vándorszegények idegenekn a c
ann kapt amen na szüksé vo szom kimenetele pe há n táplálék Ezenkí azon e min
rendelkezés állo esetle szüksé v tekintett J szekré köz há elők biza fér őri c
J ügyek Besz-d képez sa belátá szer járhat mód h tekinte vet támogat szem elő
szociá helyzet pénzbeszedé legtekintélyes vez me függetle e szedhet visz kérege
men adományok ha formáli megadóztat eg lakossá tehets szeri tel felhatalmazás
rendelkez vonako ese ingóságo foglalhat Chu rész hetenk ú gyűjtöt min községb
val na város tartózkodo köte v adakoz hónap ak ruhasegélyezésh hó ak temet
költségek hozzájárul adminisztrátora i gyűjtő parnasszim nevez e nemc gaz elők
férf volt makulát jellemük férhet pan se for ellen Valamen r zs vez princípiu
Tal ab összpontosít h szegé soha sza megszégyenít Chagg J. Temp fennállásak
különö azut h szimboli érte áldozá megszűnt áldoza fajá fog eh kép adakozók
méltóakn tiszták kifogásta jelleműek kell lenni min áldozathozata járulnán úgyszin
elfogadók val keret be kell élni alapok Tal tanúságtét szer nemzsidó támogatt a
zsid a félredob Törvén tarthat jogigé tö támogatás részesül be Git ma jótékony
természete e zárkóz Bálványimádók enged m h áldo jellegé b J.- hozzájáruljan
J.- legrég intézmén formá am egyálta léteze zsidók v országuta létesít menhá
volt idegen hajléktala üldözöt részé
12342
CÍM Jótékon
SZÓC Ugyan Ta gyakorlás felté diszkréc nyilváno sé al támogat szor Ket pu
J. nag é szegén p kölcsönö kerese jutta nag é könyörülete gyakorl M pró kifeje
haszná szer könyörülete gyakor Mint pu ere z erkö felf sze cs kötelességteljesí
szere szemé jóindu irgalma könyörületes egysz gemil che b foglalta t erén E
követke Bib ala tal et kir jótékonys megv Eza mód szí v önze erede tapint lebonyolít
Tal a M kö kív gyakorlá sz boru gemil che szeretet irgalmasság jóindula alkalma
Ta sze eg azo pillérek amely vi em társad nyugs tanít Sá kortá Si ha-C igazs
időszám el sz.- Esze em szenv felisme h emb ré segít e ny alaku egyle me társad
fenntartás része Ta sze elsőso il városvezető va hitkö köteles tart gondosk ar
le kör szűköl bűn T bűnözé nyomo ered felis méltány Tal Ez erkö alapelv épü
szerv fo zsidósá lé intézmé megvo jeruzsá Tem fennál ide am a veze Kenes Hag
Gyülek fér szerve a fo leszöge né keresz teol ala m meggondola téve köv
evangélium vez ös kés organi form jóll Matat ös idevonat kitét kiv né rég z
irat nyugos sze megva 98 Zso Midrasá J. emlí éhező táplálé szomjazó i nyújt
mezítel felruház bet látogat halo elteme gyász vigasztal fog megvált á felneve
menhely hajléktalanok hozomány leá rész z álla cs szok vol h intézményesí karit
egyesül alap vál mó törvén egysz monethe földmí pászto törvé szigo megparancso
özveg á ideg rabszo fog támogatá szerv z állam bizon Jose leír M Adia z vall át
királyn He Izá paleszt é id mennyi gabo f ércp kül Jeruzsále a ez éh Tem
legkivá emb oszto Antiqui M eml kiosz legkivá fér teljesíte mi J.- Ez áll neve
gabbaim caddikim- előkel tekintet Kohan következ aki főp kerü család k elővizsg
né beházasodhat R A egyesül áll segélyszervezé világtörténele is legré fo M
korá t Tem fenná id követ v Mi közsé jóté adomány gy szekr chu ko kö szűkölködő
szükségle szol p tartalma pénteken megka eledelszükségletei vala ruházat elégs
pé Ugyan a oszto adom vándorszegénye idegenek an kap ame n szüks v szo
kimenetel p h táplálé Ezenk azo mi rendelkezé áll esetl szüks tekintet szekr kö
h elő biz fé őr ügye Besz- képe s belát sze járha mó tekint ve támoga sze el
szoci helyze pénzbeszed legtekintélye ve m függetl szedhe vis kéreg me adományo
h formál megadózta e lakoss tehet szer te felhatalmazá rendelke vonak es
ingóság foglalha Ch rés heten gyűjtö mi község va n váro tartózkod köt adako
hóna a ruhasegélyezés h a teme költsége hozzájáru adminisztrátor gyűjt
parnasszi neve nem ga elő fér vol makulá jellemü férhe pa s fo elle Valame z ve
princípi Ta a összpontosí szeg soh sz megszégyení Chag J Tem fennállása külön
azu szimbol ért áldoz megszűn áldoz faj fo e ké adakozó méltóak tisztá kifogást
jelleműe kel lenn mi áldozathozat járulná úgyszi elfogadó va kere b kel éln
alapo Ta tanúságté sze nemzsid támogat zsi félredo Törvé tartha jogig t
támogatá részesü b Gi m jótékon természet zárkó Bálványimádó enge áld jelleg J.
hozzájárulja J. legré intézmé form a egyált létez zsidó országut létesí menh
vol idege hajléktal üldözö rész
1234
CÍ Jótéko
SZÓ Ugya T gyakorlá felt diszkré nyilván s a támoga szo Ke p J na szegé
kölcsön keres jutt na könyörület gyakor pr kifej haszn sze könyörület gyako Min
p er erk fel sz c kötelességteljes szer szem jóind irgalm könyörülete egys gemi
ch foglalt eré követk Bi al ta e ki jótékony meg Ez mó sz önz ered tapin
lebonyolí Ta k kí gyakorl s bor gemi ch szerete irgalmassá jóindul alkalm T sz
e az pillére amel v e társa nyug taní S kort S ha- igaz időszá e sz. Esz e szen
felism em r segí n alak egyl m társa fenntartá rész T sz elsős i városvezet v
hitk kötele tar gondos a l kö szűkö bű bűnöz nyom ere feli méltán Ta E erk
alapel ép szer f zsidós l intézm megv jeruzs Te fenná id a vez Kene Ha Gyüle fé
szerv f leszög n keres teo al meggondol tév kö evangéliu ve ö ké organ for jól
Mata ö idevona kité ki n ré ira nyugo sz megv 9 Zs Midras J eml éhez táplál
szomjaz nyúj mezíte felruhá be látoga hal eltem gyás vigaszta fo megvál felnev
menhel hajléktalano hozomán le rés áll c szo vo intézményes kari egyesü ala vá
m törvé egys moneth földm pászt törv szig megparancs özve ide rabsz fo támogat
szer álla bizo Jos leí Adi val á király H Iz palesz i menny gab érc kü Jeruzsál
e é Te legkiv em oszt Antiqu em kios legkiv fé teljesít m J. E ál nev gabbai
caddikim előke tekinte Koha követke ak fő ker csalá elővizs n beházasodha
egyesü ál segélyszervez világtörténel i legr f kor Te fenn i köve M közs jót
adomán g szek ch k k szűkölköd szükségl szo tartalm pénteke megk
eledelszükséglete val ruháza elég p Ugya oszt ado vándorszegény idegene a ka am
szük sz kimenete táplál Ezen az m rendelkez ál eset szük tekinte szek k el bi f
ő ügy Besz kép belá sz járh m tekin v támog sz e szoc helyz pénzbesze
legtekintély v függet szedh vi kére m adomány formá megadózt lakos tehe sze t
felhatalmaz rendelk vona e ingósá foglalh C ré hete gyűjt m közsé v vár
tartózko kö adak hón ruhasegélyezé tem költség hozzájár adminisztráto gyűj
parnassz nev ne g el fé vo makul jellem férh p f ell Valam v princíp T
összpontos sze so s megszégyen Cha Te fennállás külö az szimbo ér áldo megszű
áldo fa f k adakoz méltóa tiszt kifogás jellemű ke len m áldozathoza járuln
úgysz elfogad v ker ke él alap T tanúságt sz nemzsi támoga zs félred Törv tarth
jogi támogat részes G jótéko természe zárk Bálványimád eng ál jelle J
hozzájárulj J legr intézm for egyál léte zsid országu létes men vo ideg
hajlékta üldöz rés