12350.htm
CÍMSZÓ: Judaizálás
SZÓCIKK: "Judaizálás
vagy zsidózás, a nyugat-európai nyelvekben a középkor második fele óta
használatos kifejezés, mely nem gúnyos értelmű, hanem ellenkezőleg kánonjogi meghatározáson
alapszik. A magyarban ennek megfelelője a zsidózó vagyis szombatos : az, aki
zsidó szokásokat tart, azokat követi. A J. és az ehhez hasonló más kifejezések
a középkori judaizer, judaizar spanyol szóból erednek. A XIII. sz.-tól kezdve
az aragoniai és dél-franciaországi inkvizíció-törvényszékek előtt már ismeretes
e kifejezés, mint vád, de rendkívül nagy szerepet az újkori vagy spanyol
inkvizíció idején játszik. Ekkor a judaizante herege (zsidó szokást követő
eretnek) a vád kifejezése, melytől az inkvizíció aktái hemzsegnek. Így
minősítették nem csupán a zsidó szokások követésén rajtakapott titkos zsidókat,
a marannusokat, hanem mindazokat a keresztényeket is, akik valamely zsidó
szokást követtek; legfőképpen azonban a már megkeresztelkedett zsidókat, akik
visszaestek a zsidóság szokásainak követesébe, miáltal kánonjogi értelemben
polluálták a katolikus egyházat. Az esetek legnagyobb részében a világi karnak
való átadás, azaz a biztos tűzhalál várt a judaizálókra, akiken tagadás
esetében tortúrát alkalmaztak. A J. felismeréséről az inkvizíció perrendje
gondoskodott, de utasításokat tartalmaznak Bernardon de Gui toulousei (XIV. sz.
eleje) és követője, Eymerich aragóniai inkvizítor művei, a Practica
Inquisitionis Haereticae Praculatis, továbbá a XV. sz. végén Torquemada, a XVI.
sz.-ban Espinosa bíbornok főinkvizítorok instrukciói is. Az utóbbi különös
gondot fordít a szombaton szünetelő kémények megfigyelésére, a péntekről
szombatra kemencében hagyott ételek készítésére, Eszter böjtjének s különösen a
Kippur böjtjének, valamint a szombati tiszta ruhaváltásnak és a sertés élvezete
elkerülésének megfigyelésére. A J. miatt való perbefogás a középkorban
kizárólag már a kitért (megkeresztelt) zsidókat és a zsidóvá vált
keresztényeket fenyegette, de 1491 óta, a spanyolországi zsidók kiűzése óta
fővád volt ez a zsidózók minden kategóriájára a spanyol korona egész területén.
Az utolsó judaizálót kimutathatólag Cordobában égették meg 1818. Az áldozat egy
marokkói szefárd zsidó kereskedő volt. Magyarországon a kánonjog szigorát a
J.-ra kimutathatólag soha sem alkalmazták. L. Inkvizíció. Irodalom. H. Ch. Lea.
History of tbe Inquisition in Spain I-IV. (1906); History of the inquisition in
the Midle-Ages I. III. (1889); Elkan Adler, Auto de fé and Jews (1908). Részletes
irodalmat l. Seltmann Rezső, Az inkvizíció a történelmi kutatások
megvilágításában (1928)."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2350. címszó a lexikon =>
428. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12350.htm
CÍMSZÓ: Judaizálás
SZÓCIKK: Judaizálás vagy zsidózás, a nyugat-európai nyelvekben a középkor
második fele óta használatos kifejezés, mely nem gúnyos értelmű, hanem
ellenkezőleg kánonjogi meghatározáson alapszik. A magyarban ennek megfelelője a
zsidózó vagyis szombatos : az, aki zsidó szokásokat tart, azokat követi. A J.
és az ehhez hasonló más kifejezések a középkori judaizer, judaizar spanyol
szóból erednek. A XIII. sz.-tól kezdve az aragoniai és dél-franciaországi
inkvizíció-törvényszékek előtt már ismeretes e kifejezés, mint vád, de
rendkívül nagy szerepet az újkori vagy spanyol inkvizíció idején játszik. Ekkor
a judaizante herege zsidó szokást követő eretnek a vád kifejezése, melytől az
inkvizíció aktái hemzsegnek. Így minősítették nem csupán a zsidó szokások
követésén rajtakapott titkos zsidókat, a marannusokat, hanem mindazokat a
keresztényeket is, akik valamely zsidó szokást követtek; legfőképpen azonban a
már megkeresztelkedett zsidókat, akik visszaestek a zsidóság szokásainak
követesébe, miáltal kánonjogi értelemben polluálták a katolikus egyházat. Az
esetek legnagyobb részében a világi karnak való átadás, azaz a biztos tűzhalál
várt a judaizálókra, akiken tagadás esetében tortúrát alkalmaztak. A J.
felismeréséről az inkvizíció perrendje gondoskodott, de utasításokat
tartalmaznak Bernardon de Gui toulousei XIV. sz. eleje és követője, Eymerich
aragóniai inkvizítor művei, a Practica Inquisitionis Haereticae Praculatis,
továbbá a XV. sz. végén Torquemada, a XVI. sz.-ban Espinosa bíbornok
főinkvizítorok instrukciói is. Az utóbbi különös gondot fordít a szombaton
szünetelő kémények megfigyelésére, a péntekről szombatra kemencében hagyott
ételek készítésére, Eszter böjtjének s különösen a Kippur böjtjének, valamint a
szombati tiszta ruhaváltásnak és a sertés élvezete elkerülésének
megfigyelésére. A J. miatt való perbefogás a középkorban kizárólag már a kitért
megkeresztelt zsidókat és a zsidóvá vált keresztényeket fenyegette, de 1491
óta, a spanyolországi zsidók kiűzése óta fővád volt ez a zsidózók minden
kategóriájára a spanyol korona egész területén. Az utolsó judaizálót
kimutathatólag Cordobában égették meg 1818. Az áldozat egy marokkói szefárd
zsidó kereskedő volt. Magyarországon a kánonjog szigorát a J.-ra kimutathatólag
soha sem alkalmazták. L. Inkvizíció. Irodalom. H. Ch. Lea. History of tbe
Inquisition in Spain I-IV. 1906 ; History of the inquisition in the Midle-Ages
I. III. 1889 ; Elkan Adler, Auto de fé and Jews 1908 . Részletes irodalmat l.
Seltmann Rezső, Az inkvizíció a történelmi kutatások megvilágításában 1928 .
12350.ht
CÍMSZÓ Judaizálá
SZÓCIKK Judaizálá vag zsidózás nyugat-európa nyelvekbe középko másodi fel
ót használato kifejezés mel ne gúnyo értelmű hane ellenkezőle kánonjog
meghatározáso alapszik magyarba enne megfelelőj zsidóz vagyi szombato az ak
zsid szokásoka tart azoka követi J é a ehhe hasonl má kifejezése középkor
judaizer judaiza spanyo szóbó erednek XIII sz.-tó kezdv a aragonia é
dél-franciaország inkvizíció-törvényszéke előt má ismerete kifejezés min vád d
rendkívü nag szerepe a újkor vag spanyo inkvizíci idejé játszik Ekko judaizant
hereg zsid szokás követ eretne vá kifejezése melytő a inkvizíci aktá hemzsegnek
Íg minősítetté ne csupá zsid szokáso követésé rajtakapot titko zsidókat
marannusokat hane mindazoka keresztényeke is aki valamel zsid szokás követtek
legfőképpe azonba má megkeresztelkedet zsidókat aki visszaeste zsidósá
szokásaina követesébe miálta kánonjog értelembe polluáltá katoliku egyházat A
esete legnagyob részébe világ karna val átadás aza bizto tűzhalá vár
judaizálókra akike tagadá esetébe tortúrá alkalmaztak J felismerésérő a
inkvizíci perrendj gondoskodott d utasításoka tartalmazna Bernardo d Gu
toulouse XIV sz elej é követője Eymeric aragónia inkvizíto művei Practic
Inquisitioni Haeretica Praculatis tovább XV sz végé Torquemada XVI sz.-ba
Espinos bíborno főinkvizítoro instrukció is A utóbb különö gondo fordí szombato
szünetel kéménye megfigyelésére péntekrő szombatr kemencébe hagyot étele
készítésére Eszte böjtjéne különöse Kippu böjtjének valamin szombat tiszt
ruhaváltásna é serté élvezet elkerüléséne megfigyelésére J miat val perbefogá
középkorba kizáróla má kitér megkeresztel zsidóka é zsidóv vál keresztényeke
fenyegette d 149 óta spanyolország zsidó kiűzés ót fővá vol e zsidózó minde
kategóriájár spanyo koron egés területén A utols judaizáló kimutathatóla Cordobába
égetté me 1818 A áldoza eg marokkó szefár zsid keresked volt Magyarországo
kánonjo szigorá J.-r kimutathatóla soh se alkalmazták L Inkvizíció Irodalom H
Ch Lea Histor o tb Inquisitio i Spai I-IV 190 Histor o th inquisitio i th
Midle-Age I III 188 Elka Adler Aut d f an Jew 190 Részlete irodalma l Seltman
Rezső A inkvizíci történelm kutatáso megvilágításába 192
12350.h
CÍMSZ Judaizál
SZÓCIK Judaizál va zsidózá nyugat-európ nyelvekb középk másod fe ó
használat kifejezé me n gúny értelm han ellenkezől kánonjo meghatározás alapszi
magyarb enn megfelelő zsidó vagy szombat a a zsi szokások tar azok követ ehh
hason m kifejezés középko judaize judaiz spany szób eredne XII sz.-t kezd
aragoni dél-franciaorszá inkvizíció-törvényszék elő m ismeret kifejezé mi vá
rendkív na szerep újko va spany inkvizíc idej játszi Ekk judaizan here zsi
szoká köve eretn v kifejezés melyt inkvizíc akt hemzsegne Í minősített n csup
zsi szokás követés rajtakapo titk zsidóka marannusoka han mindazok keresztények
i ak valame zsi szoká követte legfőképp azonb m megkeresztelkede zsidóka ak
visszaest zsidós szokásain követeséb miált kánonjo értelemb polluált katolik
egyháza eset legnagyo részéb vilá karn va átadá az bizt tűzhal vá judaizálókr
akik tagad esetéb tortúr alkalmazta felismerésér inkvizíc perrend gondoskodot
utasítások tartalmazn Bernard G toulous XI s ele követőj Eymeri aragóni
inkvizít műve Practi Inquisition Haeretic Praculati továb X s vég Torquemad XV
sz.-b Espino bíborn főinkvizítor instrukci i utób külön gond ford szombat
szünete kémény megfigyelésér péntekr szombat kemencéb hagyo étel készítésér
Eszt böjtjén különös Kipp böjtjéne valami szomba tisz ruhaváltásn sert élveze
elkerülésén megfigyelésér mia va perbefog középkorb kizáról m kité megkereszte
zsidók zsidó vá keresztények fenyegett 14 ót spanyolorszá zsid kiűzé ó főv vo
zsidóz mind kategóriájá spany koro egé területé utol judaizál kimutathatól
Cordobáb égett m 181 áldoz e marokk szefá zsi kereske vol Magyarország kánonj
szigor J.- kimutathatól so s alkalmaztá Inkvizíci Irodalo C Le Histo t
Inquisiti Spa I-I 19 Histo t inquisiti t Midle-Ag II 18 Elk Adle Au a Je 19
Részlet irodalm Seltma Rezs inkvizíc történel kutatás megvilágításáb 19
12350.
CÍMS Judaizá
SZÓCI Judaizá v zsidóz nyugat-euró nyelvek közép máso f használa kifejez m
gún értel ha ellenkező kánonj meghatározá alapsz magyar en megfelel zsid vag
szomba zs szokáso ta azo köve eh haso kifejezé középk judaiz judai span szó
eredn XI sz.- kez aragon dél-franciaorsz inkvizíció-törvényszé el ismere
kifejez m v rendkí n szere újk v span inkvizí ide játsz Ek judaiza her zs szok
köv eret kifejezé mely inkvizí ak hemzsegn minősítet csu zs szoká követé
rajtakap tit zsidók marannusok ha mindazo kereszténye a valam zs szok követt
legfőkép azon megkeresztelked zsidók a visszaes zsidó szokásai követesé miál
kánonj értelem polluál katoli egyház ese legnagy részé vil kar v átad a biz
tűzha v judaizálók aki taga eseté tortú alkalmazt felismerésé inkvizí perren
gondoskodo utasításo tartalmaz Bernar toulou X el követő Eymer aragón inkvizí
műv Pract Inquisitio Haereti Praculat tová vé Torquema X sz.- Espin bíbor
főinkvizíto instrukc utó külö gon for szomba szünet kémén megfigyelésé péntek
szomba kemencé hagy éte készítésé Esz böjtjé különö Kip böjtjén valam szomb tis
ruhaváltás ser élvez elkerülésé megfigyelésé mi v perbefo középkor kizáró kit
megkereszt zsidó zsid v kereszténye fenyeget 1 ó spanyolorsz zsi kiűz fő v
zsidó min kategóriáj span kor eg terület uto judaizá kimutatható Cordobá éget
18 áldo marok szef zs keresk vo Magyarorszá kánon szigo J. kimutatható s
alkalmazt Inkvizíc Irodal L Hist Inquisit Sp I- 1 Hist inquisit Midle-A I 1 El
Adl A J 1 Részle irodal Seltm Rez inkvizí történe kutatá megvilágításá 1
12350
CÍM Judaiz
SZÓC Judaiz zsidó nyugat-eur nyelve közé más használ kifeje gú érte h
ellenkez kánon meghatároz alaps magya e megfele zsi va szomb z szokás t az köv
e has kifejez közép judai juda spa sz ered X sz. ke arago dél-franciaors
inkvizíció-törvénysz e ismer kifeje rendk szer új spa inkviz id játs E judaiz he
z szo kö ere kifejez mel inkviz a hemzseg minősíte cs z szok követ rajtaka ti
zsidó marannuso h mindaz keresztény vala z szo követ legfőké azo megkeresztelke
zsidó visszae zsid szokása követes miá kánon értele polluá katol egyhá es
legnag rész vi ka áta bi tűzh judaizáló ak tag eset tort alkalmaz felismerés
inkviz perre gondoskod utasítás tartalma Berna toulo e követ Eyme aragó inkviz
mű Prac Inquisiti Haeret Pracula tov v Torquem sz. Espi bíbo főinkvizít instruk
ut kül go fo szomb szüne kémé megfigyelés pénte szomb kemenc hag ét készítés Es
böjtj külön Ki böjtjé vala szom ti ruhaváltá se élve elkerülés megfigyelés m
perbef középko kizár ki megkeresz zsid zsi keresztény fenyege spanyolors zs kiű
f zsid mi kategóriá spa ko e terüle ut judaiz kimutathat Cordob ége 1 áld maro
sze z keres v Magyarorsz káno szig J kimutathat alkalmaz Inkvizí Iroda His
Inquisi S I His inquisi Midle- E Ad Részl iroda Selt Re inkviz történ kutat
megvilágítás
1235
CÍ Judai
SZÓ Judai zsid nyugat-eu nyelv köz má haszná kifej g ért ellenke káno
meghatáro alap magy megfel zs v szom szoká a kö ha kifeje közé juda jud sp s
ere sz k arag dél-franciaor inkvizíció-törvénys isme kifej rend sze ú sp inkvi
i ját judai h sz k er kifeje me inkvi hemzse minősít c szo köve rajtak t zsid
marannus minda keresztén val sz köve legfők az megkeresztelk zsid vissza zsi
szokás követe mi káno értel pollu kato egyh e legna rés v k át b tűz judaizál a
ta ese tor alkalma felismeré inkvi perr gondosko utasítá tartalm Bern toul köve
Eym arag inkvi m Pra Inquisit Haere Pracul to Torque sz Esp bíb főinkvizí
instru u kü g f szom szün kém megfigyelé pént szom kemen ha é készíté E böjt
külö K böjtj val szo t ruhavált s élv elkerülé megfigyelé perbe középk kizá k
megkeres zsi zs keresztén fenyeg spanyolor z ki zsi m kategóri sp k terül u
judai kimutatha Cordo ég ál mar sz kere Magyarors kán szi kimutatha alkalma
Inkviz Irod Hi Inquis Hi inquis Midle A Rész irod Sel R inkvi törté kuta
megvilágítá