12356.htm
CÍMSZÓ: Judaizmus
SZÓCIKK: "«Igazságon
alapszik a világ» (Bába Bátra 74a; Zsolt. 15. 2; Ábót 1.18; Áb. di R. N. 36.
1). Az igazság és igazságosság keresése és önzetlen felkarolása tette a J.-t hatalommá.
Ugyanez áll a J.-nak a kultúra és nevelés előmozdításában való több évezredes
részességéről. Ellentétben némely más hittel, mely a tömegek tudatlanságban
tartását kívánja, a J. a szülőknek és a hitközségeknek, valamint minden
közületnek feltétlen kötelességévé teszi a tanítást és tanintézetek
létesítését. A J.-nak köszönheti a világ a jótékonyság első organizált formáit
(l. Jótékonyság), az ethikai alapon álló adakozás kötelezettségét. A J.
ellenezte mindenkor az élet céljával ellenkező önsanyargatást és cölibátust s
elítélte azt akkor is, amidőn saját kötelékén belül látta azt gyakorolni (l.
Chásszideusok és Esszénusok). A jeruzsálemi Nagy Templomban a főpap nem
gyakorolhatta legmagasabb funkcióját az Engesztelő Napon, ha nem volt felesége
(Jóma 1. 1; Taanit 2. 2). A J. teszi kötelezővé a feltétlen lojalitást az
országhoz, amelyben a zsidók élnek, még abban az esetben is, ha az illető állam
ellenséges indulatú velük szemben (Jeremiás 29. 7; Abót 3. 2; Ketubót 111a). A
J. a szelíd öröm vallása, ünnepei a hálaadás, a természetben és családi életben
való gyönyörködés jegyében folynak le. De a J. a remény vallása is s ehhez
képest optimista, de nem a túlvilági boldogság elvárásában, hanem abban, hogy
hisz a földi élet és az emberek megváltozásában, erkölcsi tökéletesülésében,
haladásában. A J. azt tanítja, hogy: «egy óra igazi bűnbánásban és
jótéteményekben eltöltve ezen a világon, többet ér, mint az egész túlvilági
élet» (Ábót 4. 16-17). Az emberszeretet mellett Isten szeretete a J. egyik
pillére. A liturgia naponként kétszer, ünnepeken többször is tartalmazza a
sémát, Izrael hitvallását: «Halljad Izrael, az örökkévaló a mi Istenünk, az
örökkévaló Egy !» «Szeretned kell az örökkévalót, a te Istenedet teljes
szívedből, teljes lelkedből, minden tehetségeddel» (Deut. 6. 5). Ez a hit az,
amely a J. próbaköve s amelynek vallása miatt ezrek mentek a máglyákra. Isten
szeretetének alapja a J. szerint Isten teremtményeinek, felebarátainknak
szeretete (l. Ethika és Szeretet) s ez csakis tiszta indító okokkal és teljesen
önzetlenül történhet, éppen úgy, mint Isten szeretete, melynek alapja az
önzetlen lemondás, nem pedig a félelem (Szifré Deut. 32, 48 ; Ábót 2. 12). A J.
különbözik a többi hitrendszerektől abban is, hogy az az élet szentesítésének
rendszere s ehhez képest azt tanítja, hogy az egész élet szent: «Legyetek
szentek, mert az Úr, a ti Istenetek szent» (Lev. 19. 1.) Még az állatok
életében is megnyilvánul Isten szentsége (Deut. 18. 15). A J. egyik
legjellemzőbb tulajdonsága, hogy míg magasztos és kitisztult ethikáját
kezdettől fogva az egész emberiségnek adta s Istent az egész emberiség atyjának
tekintette, addig sajátmagát mégis határozottan elkülönítette, mint «Isten
népét» egyenesen a Tóra parancsára (Levit 20. 24, 29). Az ezen elkülönülésből
származó nemzeti öntudat és büszkeség később az egész világ ellenségeskedését,
támadását, az üldözések megszakítás nélküli láncolatát vonta maga után már az
ókortól kezdve (l. Antiszemitizmus). Mégis, ezt a nemzeti elkülönülését a
zsidóságnak félreértelmezik még a legnagyobb historikusok mint Mommsen és Edw.
Mayer is. A tény csupán az, hogy a zsidóságban kezdettől fogva élt a
hivatottság tudata, a Tíz Parancsolat népe magát «papi nép»-nek tekintette a
többi népek között : s a későbbi rabbik, hogy a nép papi jellegét megőrizhessék,
számtalan erkölcsi paranccsal bástyázták azt körül. «Izrael népe kezdettől
fogva hűséget esküdött Istennek s elismerte Őt a világ kormányzójának»
(Beráchót 6a; Chaggiga 13a); ezért «Isten fiainak» neveztetnek (Deut. 14. 1 ;
Ábót 3. 13) de az «Isten fia» képzete maga után kell, hogy vonja azt, hogy a
zsidó hűséges marad Istenéhez haláláig s inkább mártírhalált szenved, semmint
hűtlenséget követne el. A rabbik már korán észrevették, hogy Izraelnek sinaji
szerződése Istenével, mely Izraelt «papok népévé», «szent néppé» tette (Exod
19.6), a gyűlölet forrása lesz más népnél (Sabbat 89a), mert ez követelte a
szeparációt, a tisztasági törvények betartását s az idolatriától való iszonyt.
A testi és lelki tisztaság érdekében kétségkívül nem csupán a mózesi, hanem az
annak nyomán alkotott későbbi farizeusi törvényhozás is gondoskodott a zsidóság
szeparálásáról, amelyre a Makkabeusok korában külön műszó is volt, a görög
«Amixia», amelynek jelentése «távoltartás a környező népektől. Ez lett a görög
kortól mai napig az antiszemitizmus kiinduló pontja. Mégis ezek az elkülönítő
törvények voltak azok, amelyek a zsidóságot megedzették a durva gonoszságok,
hamisítások és igazságtalanságok elleni emberfeletti küzdelemre a legszörnyűbb
és legbarbárabb üldözések közben is; ez tette lehetővé számára a
jogfosztottság, nélkülözések, tortúrák, gúnyolódások elviselését. III. A J.
viszonya más világnézetekhez annak ellenére, hogy a J. lenézte és megvetette a
pogányságot, az idolatriát s az annak nyomában járó bűnözéseket, mégis toleráns
volt mindenkor s erre a legfontosabb bizonyíték az. hogy a zsidó vallás sohasem
ítélt örök kárhozatra máshitűeket, mert az embereket értékük és cselekedeteik,
nem pedig hitük szerint becsülte; igazságos cselekedeteket, tiszta szándékot és
Istenfélelmet kívánt a J. csupán, mert «Isten a szívekbe lát» (Szitra, Acharé
Mót 3. 2). A J. ebbéli álláspontját R. Josua b. Chananja fogalmazta s ezt
vallotta az utókor is máig: «valamennyi nép igazságosan gondolkodó emberének
része van a jövő életben». A J. várja «az igazságos érzületű népet, mely
megtartja a hitet (Jesája 26. 2.) s kitárja kapuit a pogányok előtt, hogy
betérjenek (Zsolt-28. 20, Szifra, Acharé Mót 13.), az igazságos érzésű más
népeket pedig egyenesen «Isten papjainak» nevezi (Otiot d' R. Akiba), míg a
Szent Lélek éppen úgy nyugszik az igazságos pogányon, mint a zsidón (Tanna debé
Elijáhu R. 9.), a pogány bölcsek iránt a legnagyobb tisztelettel viseltetik
(Beráchót 58a; Szóta 35b; Bechórót 8b, Genes. R. 65.), sőt prófétákat is
elismer közöttük (Bába Bátra 15b, v. ö. Lev. R. 1. 12., 2. 18; Tanna debé
Elijahu R. 26., u. o. Zutah 11.). "
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2356. címszó a lexikon =>
434. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12356.htm
CÍMSZÓ: Judaizmus
SZÓCIKK: Igazságon alapszik a világ Bába Bátra 74a; Zsolt. 15. 2; Ábót
1.18; Áb. di R. N. 36. 1 . Az igazság és igazságosság keresése és önzetlen
felkarolása tette a J.-t hatalommá. Ugyanez áll a J.-nak a kultúra és nevelés
előmozdításában való több évezredes részességéről. Ellentétben némely más
hittel, mely a tömegek tudatlanságban tartását kívánja, a J. a szülőknek és a
hitközségeknek, valamint minden közületnek feltétlen kötelességévé teszi a
tanítást és tanintézetek létesítését. A J.-nak köszönheti a világ a jótékonyság
első organizált formáit l. Jótékonyság , az ethikai alapon álló adakozás
kötelezettségét. A J. ellenezte mindenkor az élet céljával ellenkező
önsanyargatást és cölibátust s elítélte azt akkor is, amidőn saját kötelékén
belül látta azt gyakorolni l. Chásszideusok és Esszénusok . A jeruzsálemi Nagy
Templomban a főpap nem gyakorolhatta legmagasabb funkcióját az Engesztelő
Napon, ha nem volt felesége Jóma 1. 1; Taanit 2. 2 . A J. teszi kötelezővé a
feltétlen lojalitást az országhoz, amelyben a zsidók élnek, még abban az esetben
is, ha az illető állam ellenséges indulatú velük szemben Jeremiás 29. 7; Abót
3. 2; Ketubót 111a . A J. a szelíd öröm vallása, ünnepei a hálaadás, a
természetben és családi életben való gyönyörködés jegyében folynak le. De a J.
a remény vallása is s ehhez képest optimista, de nem a túlvilági boldogság
elvárásában, hanem abban, hogy hisz a földi élet és az emberek megváltozásában,
erkölcsi tökéletesülésében, haladásában. A J. azt tanítja, hogy: egy óra igazi
bűnbánásban és jótéteményekben eltöltve ezen a világon, többet ér, mint az
egész túlvilági élet Ábót 4. 16-17 . Az emberszeretet mellett Isten szeretete a
J. egyik pillére. A liturgia naponként kétszer, ünnepeken többször is
tartalmazza a sémát, Izrael hitvallását: Halljad Izrael, az örökkévaló a mi Istenünk,
az örökkévaló Egy ! Szeretned kell az örökkévalót, a te Istenedet teljes
szívedből, teljes lelkedből, minden tehetségeddel Deut. 6. 5 . Ez a hit az,
amely a J. próbaköve s amelynek vallása miatt ezrek mentek a máglyákra. Isten
szeretetének alapja a J. szerint Isten teremtményeinek, felebarátainknak
szeretete l. Ethika és Szeretet s ez csakis tiszta indító okokkal és teljesen
önzetlenül történhet, éppen úgy, mint Isten szeretete, melynek alapja az
önzetlen lemondás, nem pedig a félelem Szifré Deut. 32, 48 ; Ábót 2. 12 . A J.
különbözik a többi hitrendszerektől abban is, hogy az az élet szentesítésének
rendszere s ehhez képest azt tanítja, hogy az egész élet szent: Legyetek
szentek, mert az Úr, a ti Istenetek szent Lev. 19. 1. Még az állatok életében is
megnyilvánul Isten szentsége Deut. 18. 15 . A J. egyik legjellemzőbb
tulajdonsága, hogy míg magasztos és kitisztult ethikáját kezdettől fogva az
egész emberiségnek adta s Istent az egész emberiség atyjának tekintette, addig
sajátmagát mégis határozottan elkülönítette, mint Isten népét egyenesen a Tóra
parancsára Levit 20. 24, 29 . Az ezen elkülönülésből származó nemzeti öntudat
és büszkeség később az egész világ ellenségeskedését, támadását, az üldözések
megszakítás nélküli láncolatát vonta maga után már az ókortól kezdve l.
Antiszemitizmus . Mégis, ezt a nemzeti elkülönülését a zsidóságnak
félreértelmezik még a legnagyobb historikusok mint Mommsen és Edw. Mayer is. A
tény csupán az, hogy a zsidóságban kezdettől fogva élt a hivatottság tudata, a
Tíz Parancsolat népe magát papi nép -nek tekintette a többi népek között : s a
későbbi rabbik, hogy a nép papi jellegét megőrizhessék, számtalan erkölcsi
paranccsal bástyázták azt körül. Izrael népe kezdettől fogva hűséget esküdött
Istennek s elismerte Őt a világ kormányzójának Beráchót 6a; Chaggiga 13a ;
ezért Isten fiainak neveztetnek Deut. 14. 1 ; Ábót 3. 13 de az Isten fia
képzete maga után kell, hogy vonja azt, hogy a zsidó hűséges marad Istenéhez
haláláig s inkább mártírhalált szenved, semmint hűtlenséget követne el. A
rabbik már korán észrevették, hogy Izraelnek sinaji szerződése Istenével, mely
Izraelt papok népévé , szent néppé tette Exod 19.6 , a gyűlölet forrása lesz
más népnél Sabbat 89a , mert ez követelte a szeparációt, a tisztasági törvények
betartását s az idolatriától való iszonyt. A testi és lelki tisztaság érdekében
kétségkívül nem csupán a mózesi, hanem az annak nyomán alkotott későbbi
farizeusi törvényhozás is gondoskodott a zsidóság szeparálásáról, amelyre a
Makkabeusok korában külön műszó is volt, a görög Amixia , amelynek jelentése
távoltartás a környező népektől. Ez lett a görög kortól mai napig az
antiszemitizmus kiinduló pontja. Mégis ezek az elkülönítő törvények voltak
azok, amelyek a zsidóságot megedzették a durva gonoszságok, hamisítások és
igazságtalanságok elleni emberfeletti küzdelemre a legszörnyűbb és legbarbárabb
üldözések közben is; ez tette lehetővé számára a jogfosztottság, nélkülözések,
tortúrák, gúnyolódások elviselését. III. A J. viszonya más világnézetekhez
annak ellenére, hogy a J. lenézte és megvetette a pogányságot, az idolatriát s
az annak nyomában járó bűnözéseket, mégis toleráns volt mindenkor s erre a
legfontosabb bizonyíték az. hogy a zsidó vallás sohasem ítélt örök kárhozatra
máshitűeket, mert az embereket értékük és cselekedeteik, nem pedig hitük
szerint becsülte; igazságos cselekedeteket, tiszta szándékot és Istenfélelmet
kívánt a J. csupán, mert Isten a szívekbe lát Szitra, Acharé Mót 3. 2 . A J.
ebbéli álláspontját R. Josua b. Chananja fogalmazta s ezt vallotta az utókor is
máig: valamennyi nép igazságosan gondolkodó emberének része van a jövő életben
. A J. várja az igazságos érzületű népet, mely megtartja a hitet Jesája 26. 2.
s kitárja kapuit a pogányok előtt, hogy betérjenek Zsolt-28. 20, Szifra, Acharé
Mót 13. , az igazságos érzésű más népeket pedig egyenesen Isten papjainak
nevezi Otiot d' R. Akiba , míg a Szent Lélek éppen úgy nyugszik az igazságos
pogányon, mint a zsidón Tanna debé Elijáhu R. 9. , a pogány bölcsek iránt a
legnagyobb tisztelettel viseltetik Beráchót 58a; Szóta 35b; Bechórót 8b, Genes.
R. 65. , sőt prófétákat is elismer közöttük Bába Bátra 15b, v. ö. Lev. R. 1.
12., 2. 18; Tanna debé Elijahu R. 26., u. o. Zutah 11. .
12356.ht
CÍMSZÓ Judaizmu
SZÓCIKK Igazságo alapszi vilá Báb Bátr 74a Zsolt 15 2 Ábó 1.18 Áb d R N 36
A igazsá é igazságossá keresés é önzetle felkarolás tett J.- hatalommá Ugyane
ál J.-na kultúr é nevelé előmozdításába val töb évezrede részességéről
Ellentétbe némel má hittel mel tömege tudatlanságba tartásá kívánja J szülőkne
é hitközségeknek valamin minde közületne feltétle kötelességév tesz tanítás é
tanintézete létesítését J.-na köszönhet vilá jótékonysá els organizál formái l
Jótékonysá a ethika alapo áll adakozá kötelezettségét J ellenezt mindenko a éle
céljáva ellenkez önsanyargatás é cölibátus elítélt az akko is amidő sajá
köteléké belü látt az gyakoroln l Chásszideuso é Esszénuso jeruzsálem Nag
Templomba főpa ne gyakorolhatt legmagasab funkciójá a Engesztel Napon h ne vol
feleség Jóm 1 1 Taani 2 J tesz kötelezőv feltétle lojalitás a országhoz amelybe
zsidó élnek mé abba a esetbe is h a illet álla ellensége indulat velü szembe
Jeremiá 29 7 Abó 3 2 Ketubó 111 J szelí örö vallása ünnepe hálaadás természetbe
é család életbe val gyönyörködé jegyébe folyna le D J remén vallás i ehhe képes
optimista d ne túlvilág boldogsá elvárásában hane abban hog his föld éle é a
embere megváltozásában erkölcs tökéletesülésében haladásában J az tanítja hogy
eg ór igaz bűnbánásba é jótéteményekbe eltöltv eze világon többe ér min a egés
túlvilág éle Ábó 4 16-1 A emberszerete mellet Iste szeretet J egyi pillére
liturgi naponkén kétszer ünnepeke többszö i tartalmazz sémát Izrae hitvallását
Hallja Izrael a örökkéval m Istenünk a örökkéval Eg Szeretne kel a örökkévalót
t Istenede telje szívedből telje lelkedből minde tehetségedde Deut 6 E hi az
amel J próbaköv amelyne vallás miat ezre mente máglyákra Iste szereteténe alapj
J szerin Iste teremtményeinek felebarátainkna szeretet l Ethik é Szerete e
csaki tiszt indít okokka é teljese önzetlenü történhet éppe úgy min Iste
szeretete melyne alapj a önzetle lemondás ne pedi félele Szifr Deut 32 4 Ábó 2
1 J különbözi több hitrendszerektő abba is hog a a éle szentesítéséne rendszer
ehhe képes az tanítja hog a egés éle szent Legyete szentek mer a Úr t Istenete
szen Lev 19 1 Mé a állato életébe i megnyilvánu Iste szentség Deut 18 1 J egyi
legjellemzőb tulajdonsága hog mí magaszto é kitisztul ethikájá kezdettő fogv a
egés emberiségne adt Isten a egés emberisé atyjána tekintette addi sajátmagá
mégi határozotta elkülönítette min Iste népé egyenese Tór parancsár Levi 20 24
2 A eze elkülönülésbő származ nemzet öntuda é büszkesé későb a egés vilá
ellenségeskedését támadását a üldözése megszakítá nélkül láncolatá vont mag utá
má a ókortó kezdv l Antiszemitizmu Mégis ez nemzet elkülönülésé zsidóságna
félreértelmezi mé legnagyob historikuso min Mommse é Edw Maye is tén csupá az
hog zsidóságba kezdettő fogv él hivatottsá tudata Tí Parancsola nép magá pap né
-ne tekintett több népe közöt később rabbik hog né pap jellegé megőrizhessék
számtala erkölcs paranccsa bástyáztá az körül Izrae nép kezdettő fogv hűsége
esküdöt Istenne elismert Ő vilá kormányzójána Beráchó 6a Chaggig 13 ezér Iste
fiaina neveztetne Deut 14 Ábó 3 1 d a Iste fi képzet mag utá kell hog vonj azt
hog zsid hűsége mara Istenéhe halálái inkáb mártírhalál szenved semmin
hűtlensége követn el rabbi má korá észrevették hog Izraelne sinaj szerződés
Istenével mel Izrael papo népév szen népp tett Exo 19. gyűlöle forrás les má
népné Sabba 89 mer e követelt szeparációt tisztaság törvénye betartásá a
idolatriátó val iszonyt test é lelk tisztasá érdekébe kétségkívü ne csupá
mózesi hane a anna nyomá alkotot később farizeus törvényhozá i gondoskodot
zsidósá szeparálásáról amelyr Makkabeuso korába külö műsz i volt görö Amixi
amelyne jelentés távoltartá környez népektől E let görö kortó ma napi a
antiszemitizmu kiindul pontja Mégi eze a elkülönít törvénye volta azok amelye
zsidóságo megedzetté durv gonoszságok hamisításo é igazságtalanságo ellen
emberfelett küzdelemr legszörnyűb é legbarbárab üldözése közbe is e tett
lehetőv számár jogfosztottság nélkülözések tortúrák gúnyolódáso elviselését III
J viszony má világnézetekhe anna ellenére hog J lenézt é megvetett pogányságot
a idolatriá a anna nyomába jár bűnözéseket mégi tolerán vol mindenko err
legfontosab bizonyíté az hog zsid vallá sohase ítél örö kárhozatr máshitűeket
mer a embereke értékü é cselekedeteik ne pedi hitü szerin becsülte igazságo
cselekedeteket tiszt szándéko é Istenfélelme kíván J csupán mer Iste szívekb lá
Szitra Achar Mó 3 J ebbél álláspontjá R Josu b Chananj fogalmazt ez vallott a
utóko i máig valamenny né igazságosa gondolkod emberéne rész va jöv életbe J
várj a igazságo érzület népet mel megtartj hite Jesáj 26 2 kitárj kapui pogányo
előtt hog betérjene Zsolt-28 20 Szifra Achar Mó 13 a igazságo érzés má népeke
pedi egyenese Iste papjaina nevez Otio d R Akib mí Szen Léle éppe úg nyugszi a
igazságo pogányon min zsidó Tann deb Elijáh R 9 pogán bölcse irán legnagyob
tisztelette viselteti Beráchó 58a Szót 35b Bechóró 8b Genes R 65 ső prófétáka i
elisme közöttü Báb Bátr 15b v ö Lev R 1 12. 2 18 Tann deb Elijah R 26. u o Zuta
11
12356.h
CÍMSZ Judaizm
SZÓCIK Igazság alapsz vil Bá Bát 74 Zsol 1 Áb 1.1 Á 3 igazs igazságoss
keresé önzetl felkarolá tet J. hatalomm Ugyan á J.-n kultú nevel előmozdításáb
va tö évezred részességérő Ellentétb néme m hitte me tömeg tudatlanságb tartás
kívánj szülőkn hitközségekne valami mind közületn feltétl kötelességé tes
tanítá tanintézet létesítésé J.-n köszönhe vil jótékonys el organizá formá Jótékonys
ethik alap ál adakoz kötelezettségé ellenez mindenk él céljáv ellenke
önsanyargatá cölibátu elítél a akk i amid saj kötelék bel lát a gyakorol
Chásszideus Esszénus jeruzsále Na Templomb főp n gyakorolhat legmagasa funkciój
Engeszte Napo n vo felesé Jó Taan tes kötelező feltétl lojalitá országho amelyb
zsid élne m abb esetb i ille áll ellenség indula vel szemb Jeremi 2 Ab Ketub 11
szel ör vallás ünnep hálaadá természetb csalá életb va gyönyörköd jegyéb folyn
l remé vallá ehh képe optimist n túlvilá boldogs elvárásába han abba ho hi föl
él ember megváltozásába erkölc tökéletesülésébe haladásába a tanítj hog e ó iga
bűnbánásb jótéteményekb eltölt ez világo több é mi egé túlvilá él Áb 16-
emberszeret melle Ist szerete egy pillér liturg naponké kétsze ünnepek többsz
tartalmaz sémá Izra hitvallásá Hallj Izrae örökkéva Istenün örökkéva E Szeretn
ke örökkévaló Istened telj szívedbő telj lelkedbő mind tehetségedd Deu h a ame
próbakö amelyn vallá mia ezr ment máglyákr Ist szeretetén alap szeri Ist
teremtményeine felebarátainkn szerete Ethi Szeret csak tisz indí okokk teljes
önzetlen történhe épp úg mi Ist szeretet melyn alap önzetl lemondá n ped félel
Szif Deu 3 Áb különböz töb hitrendszerekt abb i ho él szentesítésén rendsze ehh
képe a tanítj ho egé él szen Legyet szente me Ú Istenet sze Le 1 M állat életéb
megnyilván Ist szentsé Deu 1 egy legjellemző tulajdonság ho m magaszt kitisztu
ethikáj kezdett fog egé emberiségn ad Iste egé emberis atyján tekintett add
sajátmag még határozott elkülönített mi Ist nép egyenes Tó parancsá Lev 2 2 ez
elkülönülésb szárma nemze öntud büszkes késő egé vil ellenségeskedésé támadásá
üldözés megszakít nélkü láncolat von ma ut m ókort kezd Antiszemitizm Mégi e
nemze elkülönülés zsidóságn félreértelmez m legnagyo historikus mi Momms Ed May
i té csup a ho zsidóságb kezdett fog é hivatotts tudat T Parancsol né mag pa n
-n tekintet töb nép közö későb rabbi ho n pa jelleg megőrizhessé számtal erkölc
paranccs bástyázt a körü Izra né kezdett fog hűség esküdö Istenn elismer vil
kormányzóján Berách 6 Chaggi 1 ezé Ist fiain neveztetn Deu 1 Áb Ist f képze ma
ut kel ho von az ho zsi hűség mar Istenéh halálá inká mártírhalá szenve semmi
hűtlenség követ e rabb m kor észrevetté ho Izraeln sina szerződé Istenéve me
Izrae pap népé sze nép tet Ex 19 gyűlöl forrá le m népn Sabb 8 me követel
szeparáció tisztasá törvény betartás idolatriát va iszony tes lel tisztas
érdekéb kétségkív n csup mózes han ann nyom alkoto későb farizeu törvényhoz
gondoskodo zsidós szeparálásáró amely Makkabeus koráb kül műs vol gör Amix
amelyn jelenté távoltart környe népektő le gör kort m nap antiszemitizm kiindu
pontj Még ez elkülöní törvény volt azo amely zsidóság megedzett dur gonoszságo
hamisítás igazságtalanság elle emberfelet küzdelem legszörnyű legbarbára
üldözés közb i tet lehető számá jogfosztottsá nélkülözése tortúrá gúnyolódás
elviselésé II viszon m világnézetekh ann ellenér ho lenéz megvetet pogányságo
idolatri ann nyomáb já bűnözéseke még tolerá vo mindenk er legfontosa bizonyít
a ho zsi vall sohas íté ör kárhozat máshitűeke me emberek érték cselekedetei n
ped hit szeri becsült igazság cselekedeteke tisz szándék Istenfélelm kívá csupá
me Ist szívek l Szitr Acha M ebbé álláspontj Jos Chanan fogalmaz e vallot utók
mái valamenn n igazságos gondolko emberén rés v jö életb vár igazság érzüle
népe me megtart hit Jesá 2 kitár kapu pogány előt ho betérjen Zsolt-2 2 Szifr
Acha M 1 igazság érzé m népek ped egyenes Ist papjain neve Oti Aki m Sze Lél
épp ú nyugsz igazság pogányo mi zsid Tan de Elijá pogá bölcs irá legnagyo
tisztelett viseltet Berách 58 Szó 35 Bechór 8 Gene 6 s próféták elism között Bá
Bát 15 Le 12 1 Tan de Elija 26 Zut 1
12356.
CÍMS Judaiz
SZÓCI Igazsá alaps vi B Bá 7 Zso Á 1. igaz igazságos keres önzet felkarol
te J hatalom Ugya J.- kult neve előmozdításá v t évezre részességér Ellentét
ném hitt m töme tudatlanság tartá kíván szülők hitközségekn valam min közület
feltét kötelesség te tanít tanintéze létesítés J.- köszönh vi jótékony e
organiz form Jótékony ethi ala á adako kötelezettség ellene minden é céljá ellenk
önsanyargat cölibát elíté ak ami sa kötelé be lá gyakoro Chásszideu Esszénu
jeruzsál N Templom fő gyakorolha legmagas funkció Engeszt Nap v feles J Taa te
kötelez feltét lojalit országh amely zsi éln ab eset ill ál ellensé indul ve
szem Jerem A Ketu 1 sze ö vallá ünne hálaad természet csal élet v gyönyörkö
jegyé foly rem vall eh kép optimis túlvil boldog elvárásáb ha abb h h fö é embe
megváltozásáb erköl tökéletesüléséb haladásáb tanít ho ig bűnbánás jótétemények
eltöl e világ töb m eg túlvil é Á 16 emberszere mell Is szeret eg pillé litur
naponk kétsz ünnepe többs tartalma sém Izr hitvallás Hall Izra örökkév Istenü
örökkév Szeret k örökkéval Istene tel szívedb tel lelkedb min tehetséged De am
próbak amely vall mi ez men máglyák Is szereteté ala szer Is teremtményein
felebarátaink szeret Eth Szere csa tis ind okok telje önzetle történh ép ú m Is
szerete mely ala önzet lemond pe féle Szi De Á különbö tö hitrendszerek ab h é
szentesítésé rendsz eh kép tanít h eg é sze Legye szent m Istene sz L álla
életé megnyilvá Is szents De eg legjellemz tulajdonsá h magasz kitiszt ethiká
kezdet fo eg emberiség a Ist eg emberi atyjá tekintet ad sajátma mé határozot
elkülönítet m Is né egyene T parancs Le e elkülönülés szárm nemz öntu büszke
kés eg vi ellenségeskedés támadás üldözé megszakí nélk láncola vo m u ókor kez
Antiszemitiz Még nemz elkülönülé zsidóság félreértelme legnagy historiku m Momm
E Ma t csu h zsidóság kezdet fo hivatott tuda Parancso n ma p - tekinte tö né
köz késő rabb h p jelle megőrizhess számta erköl parancc bástyáz kör Izr n
kezdet fo hűsé esküd Isten elisme vi kormányzójá Berác Chagg ez Is fiai
neveztet De Á Is képz m u ke h vo a h zs hűsé ma Istené halál ink mártírhal
szenv semm hűtlensé köve rab ko észrevett h Izrael sin szerződ Istenév m Izra
pa nép sz né te E 1 gyűlö forr l nép Sab m követe szeparáci tisztas törvén
betartá idolatriá v iszon te le tiszta érdeké kétségkí csu móze ha an nyo alkot
késő farize törvényho gondoskod zsidó szeparálásár amel Makkabeu korá kü mű vo
gö Ami amely jelent távoltar körny népekt l gö kor na antiszemitiz kiind pont
Mé e elkülön törvén vol az amel zsidósá megedzet du gonoszság hamisítá
igazságtalansá ell emberfele küzdele legszörny legbarbár üldözé köz te lehet
szám jogfosztotts nélkülözés tortúr gúnyolódá elviselés I viszo világnézetek an
ellené h lené megvete pogányság idolatr an nyomá j bűnözések mé toler v minden
e legfontos bizonyí h zs val soha ít ö kárhoza máshitűek m embere érté
cselekedete pe hi szer becsül igazsá cselekedetek tis szándé Istenfélel kív
csup m Is szíve Szit Ach ebb álláspont Jo Chana fogalma vallo utó má valamen
igazságo gondolk emberé ré j élet vá igazsá érzül nép m megtar hi Jes kitá kap
pogán elő h betérje Zsolt- Szif Ach igazsá érz népe pe egyene Is papjai nev Ot
Ak Sz Lé ép nyugs igazsá pogány m zsi Ta d Elij pog bölc ir legnagy tisztelet
viselte Berác 5 Sz 3 Bechó Gen prófétá elis közöt B Bá 1 L 1 Ta d Elij 2 Zu
12356
CÍM Judai
SZÓC Igazs alap v B Zs 1 iga igazságo kere önze felkaro t hatalo Ugy J. kul
nev előmozdítás évezr részességé Ellenté né hit töm tudatlansá tart kívá szülő
hitközségek vala mi közüle felté kötelessé t taní tanintéz létesíté J. köszön v
jótékon organi for Jótékon eth al adak kötelezettsé ellen minde célj ellen
önsanyarga cölibá elít a am s kötel b l gyakor Chásszide Esszén jeruzsá Templo
f gyakorolh legmaga funkci Engesz Na fele Ta t kötele felté lojali ország amel
zs él a ese il á ellens indu v sze Jere Ket sz vall ünn hálaa természe csa éle
gyönyörk jegy fol re val e ké optimi túlvi boldo elvárásá h ab f emb megváltozásá
erkö tökéletesülésé haladásá taní h i bűnbáná jótéteménye eltö vilá tö e túlvi
1 emberszer mel I szere e pill litu napon kéts ünnep több tartalm sé Iz
hitvallá Hal Izr örökké Isten örökké Szere örökkéva Isten te szíved te lelked
mi tehetsége D a próba amel val m e me máglyá I szeretet al sze I teremtményei
felebarátain szere Et Szer cs ti in oko telj önzetl történ é I szeret mel al
önze lemon p fél Sz D különb t hitrendszere a szentesítés rends e ké taní e sz
Legy szen Isten s áll élet megnyilv I szent D e legjellem tulajdons magas
kitisz ethik kezde f e emberisé Is e ember atyj tekinte a sajátm m határozo
elkülöníte I n egyen paranc L elkülönülé szár nem önt büszk ké e v
ellenségeskedé támadá üldöz megszak nél láncol v óko ke Antiszemiti Mé nem elkülönül
zsidósá félreértelm legnag historik Mom M cs zsidósá kezde f hivatot tud
Parancs m tekint t n kö kés rab jell megőrizhes számt erkö paranc bástyá kö Iz
kezde f hűs eskü Iste elism v kormányzój Berá Chag e I fia nevezte D I kép k v
z hűs m Isten halá in mártírha szen sem hűtlens köv ra k észrevet Izrae si
szerző Istené Izr p né s n t gyűl for né Sa követ szeparác tiszta törvé betart
idolatri iszo t l tiszt érdek kétségk cs móz h a ny alko kés fariz törvényh
gondosko zsid szeparálásá ame Makkabe kor k m v g Am amel jelen távolta körn
népek g ko n antiszemiti kiin pon M elkülö törvé vo a ame zsidós megedze d
gonoszsá hamisít igazságtalans el emberfel küzdel legszörn legbarbá üldöz kö t
lehe szá jogfosztott nélkülözé tortú gúnyolód elviselé visz világnézete a ellen
len megvet pogánysá idolat a nyom bűnözése m tole minde legfonto bizony z va
soh í kárhoz máshitűe ember ért cselekedet p h sze becsü igazs cselekedete ti
szánd Istenféle kí csu I szív Szi Ac eb álláspon J Chan fogalm vall ut m valame
igazság gondol ember r éle v igazs érzü né megta h Je kit ka pogá el betérj
Zsolt Szi Ac igazs ér nép p egyen I papja ne O A S L é nyug igazs pogán zs T
Eli po böl i legnag tisztele viselt Berá S Bech Ge prófét eli közö B T Eli Z
1235
CÍ Juda
SZÓ Igaz ala Z ig igazság ker önz felkar hatal Ug J ku ne előmozdítá évez
részesség Ellent n hi tö tudatlans tar kív szül hitközsége val m közül felt
köteless tan taninté létesít J köszö jótéko organ fo Jótéko et a ada
kötelezetts elle mind cél elle önsanyarg cölib elí a köte gyako Chásszid Esszé
jeruzs Templ gyakorol legmag funkc Enges N fel T kötel felt lojal orszá ame z é
es i ellen ind sz Jer Ke s val ün hála termész cs él gyönyör jeg fo r va k
optim túlv bold elvárás a em megváltozás erk tökéletesülés haladás tan bűnbán jótétemény
elt vil t túlv embersze me szer pil lit napo két ünne töb tartal s I hitvall Ha
Iz örökk Iste örökk Szer örökkév Iste t szíve t lelke m tehetség prób ame va m
mágly szerete a sz teremtménye felebarátai szer E Sze c t i ok tel önzet törté
szere me a önz lemo fé S külön hitrendszer szentesíté rend k tan s Leg sze Iste
ál éle megnyil szen legjelle tulajdon maga kitis ethi kezd emberis I embe aty
tekint saját határoz elkülönít egye paran elkülönül szá ne ön büsz k
ellenségesked támad üldö megsza né lánco ók k Antiszemit M ne elkülönü zsidós
félreértel legna histori Mo c zsidós kezd hivato tu Paranc tekin k ké ra jel
megőrizhe szám erk paran básty k I kezd hű esk Ist elis kormányzó Ber Cha fi
nevezt ké hű Iste hal i mártírh sze se hűtlen kö r észreve Izra s szerz Isten
Iz n gyű fo n S köve szepará tiszt törv betar idolatr isz tisz érde kétség c mó
n alk ké fari törvény gondosk zsi szeparálás am Makkab ko A ame jele távolt kör
népe k antiszemit kii po elkül törv v am zsidó megedz gonoszs hamisí igazságtalan
e emberfe küzde legször legbarb üldö k leh sz jogfosztot nélkülöz tort gúnyoló
elvisel vis világnézet elle le megve pogánys idola nyo bűnözés tol mind legfont
bizon v so kárho máshitű embe ér cselekede sz becs igaz cselekedet t szán
Istenfél k cs szí Sz A e álláspo Cha fogal val u valam igazsá gondo embe él
igaz érz n megt J ki k pog e betér Zsol Sz A igaz é né egye papj n nyu igaz
pogá z El p bö legna tisztel visel Ber Bec G prófé el köz El