12391.htm
CÍMSZÓ: Kabbala
SZÓCIKK: "Még virágzott
az Azriel iskolája, mikor a Zóhár kezdett elterjedni spanyol területen (l.
Zóhár.) A Zóhár nyomán fejlődött a K. irodalma spanyol, délolasz, török, egyiptomi
és palesztinai területen a XV- XVII. sz.-ban. A rendkívül nagyszámú szerző
közül legfontosabb Isaac Luria (1533-72) és tanítványa Chaim Vital. Luria
tagadta az objektív megismerés lehetőségét, ellenben a Keleten számos babona
(amulettek stb.) alapját vetette meg. Itáliában a keresztények közt is kedvenc
stúdium lett a K. már a renaissance-kortól kezdve, amikor Pico della Mirandola
gróf tette tanulmánya tárgyává, de már a XIII. sz.-tól kezdve ismerték azt, így
a híres Raymundus Lullus, az Ars Magna szerzője, aki a szám-miszticizmust
egyenesen a K.-ból vette. Komoly tudományos alapon Reuchlin kezdett a K.-val
keresztény részről foglalkozni a XVI. sz.-ban. Kiváló kortársa a kölni
humanista, Agrippa von Nettesheim, a De Occulta Philosophia (Paris 1528)
szerzője szintén jeles ismerője volt a K.-nak. Azonban támadókban sem volt
hiány és először Leo de Modena kezdte azt ki, míg a XIX. sz. közepén S. D.
Luzzatto a modern tudomány segítségével igazolta be annak tarthatatlanságát.
Hogy a kabbalisztikus babonák mire vezettek, azt az ál-messiási mozgalmak
tanúsítják (l. Ál-Messiások), másrészt tagadhatatlan, hogy az ily irányú
mozgalmakkal kapcsolatban jelentkezik öntudatlanul a XVI. sz.-tól kezdve a
zsidó önálló állam eszméje is. (A K. szektáit l. Chásszideusok). A K. tanítása
és kritikája. A K. saját bevallása szerint nem emberi bölcsességet, hanem
elnevezéséhez képest tradíciót tanít, amelyet nemzedékeken át kiválasztottak
örököltek, de amelynek interpretálásában maguk a K.-szerzők is különböző
véleményen vannak. A K. fő tárgyai: Isten, az Univerzum, a teremtés, az ember,
a kinyilatkoztatás, a Messiás, a Törvény, a bűn, a bűnhődés stb. Valamennyi
kabbalisztikus doktrína kiindulási pontja az Én Szof, a Végtelen, ami negáció,
mert csak azt tudja a K. Istenről, ami nemleges, de nem azt, hogy milyen. A K.
Isten meghatározását végesnek tartja és Spinoza, aki ismerte a Zóhárt, ugyanezt
fejezte ki: omnis determinatio est negatio. Sem akaratot, sem cselekedetet, sem
változást nem lehet tulajdonságai közé számítani, mert mindezek végesek : Isten
a K. szerint valamennyi tagadás tagadása, vagyis Abszolút Végtelen, Én Szof.
Istenben a gondolkodó, a gondolkodás és annak tárgya abszolút egyesítettek.
Isten gondolkodása konkrét spirituális létezést tételez fel. Miután a Végső Okra
az alanyi és tárgyi különbözőség nem alkalmazható, azért a Végső Ok első
termékének Isten gondolkodása konkrét spirituális létezését, a Lényeget kell
tekinteni s ez a Lényeg közvetlen a Bölcsesség emanációja, ez pedig magával
Isten fogalmával azonos, mert ő abszolút szellemi lény s a Bölcsességhez képest
örökkévaló. Az Univerzum nem szándékosság nélkül teremtetett a Végső Okból,
hanem ellenkezően, szándékosan, vagyis a Bölcsesség, mint Végső Ok idézte azt
elő. A Végső Ok, mint az Én Szof definíciójából következik, a végtelen és
mindent felölelő, mindig tevékeny gondolkodó Bölcsesség; gondolkodásának
tárgya, mely szintén örök és azonos vele, az Univerzum terve, egész
egzisztenciája és tartalma térben és időben. Ez a terv pedig nem csupán az
intellektuális és materiális világ konstrukcióját hanem a létrejövő időnek
meghatározását is magában foglalja, továbbá azokat az erőket is amelyek benne
közreműködnek, éppen úgy a változásokat, eseményeket, keletkezéseket és
végzeteket, amelyek a világon történni fognak. A K. a fenti kérdéseket a
teremtésre és Gondviselésre vonatkozóan az Első Akarat-ba, helyezi; ez a Végok,
amelyben nem történik változás, mert átlényegülését potenciálisból valósággá az
«Első Akarat» már magában tartalmazta. Az «Első Akarat» így magában foglalja az
Univerzumot a tér és idő végtelenségében, amiért az eo ipszo a Gondviselés,
amely felszámolhatatlan részletekben mindentudó. A Végső Ok minden tudás végső
forrása, de nem korlátozza az ember szabadságát, mert nem foglalkozik
részletekkel; az Első Akarat mindentudása csupán feltételezett és az emberi
akaratnak szabadságot ad. A teremtés műve eszerint az Első Akarat segítségével
jött létre s,ezt a K. másképpen Végtelen Világosságnak (Ór Én Szof) nevezi. A
K. egyik legfontosabb tanítása a Szefirósz-ról szól. Ez nem egységes a
különböző szerzőknél. Némelyek szerint egészében azonos az Isteni Lénnyel, míg
mások az Isteni Hatalom eszközeinek tartják azt. Logikusan legmegfelelőbb
Cordovero és Luria definíciója. Eszerint Isten a Szefiroszban immanens. Mint
ahogyan Spinoza szerint a substanciának végtelen attribútumai vannak, de csak
kiterjedésben és gondolkodásban nyilatkozik meg, ugyanolyan a K. szerint a
Szefirosz és az Én Szof viszonya. A Szefirosz, amelyben és amely által az
Univerzumban minden változás történik, egyszersmind azt tartalmazza, ami
változatlan, a fényt vagy az isteni hatalmat. A Szefirosznak ezt a két
különböző természetét világosságnak (Ór) és edénynek (Kélim) nevezték. A
Szefirosz (szférák) elnevezései : Keszer (korona), mely azonos az Első
Akarattal (rócón hakadmon) s csupán abban különbözik az Én Szoftól, hogy a
Keszer az első hatás, míg az utóbbi a Végső Ok. Ez a szféra magában tartalmazza
az Univerzum tervét a tér és idő egész végtelenségében. A Keszer abszolút
egység s különbözik valamennyi sokszerű és relatív egységtől s két ellentétes,
de elválaszthatatlan princípiumot tartalmaz: a Chochmó-t (bölcsesség), mely
masculin és aktív s a Binó-t, az intellektust, amely feminin. Ezek egyesülése
eredményezi a Daasz-t (raison). Tehát a szubjektivitás és objektivitás közötti
ellentét a raisonban oldódik fel s ezáltal válik lehetségessé a felismerés vagy
tudás. Ez a három első szféra, a Keszer, a Chochmó és Binó egységet képeznek
egymás között, azaz: a tudás, a megismerő és a megismert Istenben egyesítve
van, miáltal a világ csupán az eszmék kifejezése vagy az intellektus abszolút
formái, így a K. a gondolkodás és létezés, a reális és ideális azonosságát
ugyanúgy tanítja, mint Hegel. A gondolkodás ismét ellentétes princípiumokat hoz
létre; ezek: a Cheszed (könyörületesség), mely aktív és a Din (igazságosság),
mely passzív: ugyanennek felel meg a Páchád (tisztelet) és Gevuró (hatalom),
amelyek létrehozzák a Tiferesz-t (szépség)."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2391. címszó a lexikon =>
442. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12391.htm
CÍMSZÓ: Kabbala
SZÓCIKK: Még virágzott az Azriel iskolája, mikor a Zóhár kezdett elterjedni
spanyol területen l. Zóhár. A Zóhár nyomán fejlődött a K. irodalma spanyol,
délolasz, török, egyiptomi és palesztinai területen a XV- XVII. sz.-ban. A
rendkívül nagyszámú szerző közül legfontosabb Isaac Luria 1533-72 és tanítványa
Chaim Vital. Luria tagadta az objektív megismerés lehetőségét, ellenben a
Keleten számos babona amulettek stb. alapját vetette meg. Itáliában a keresztények
közt is kedvenc stúdium lett a K. már a renaissance-kortól kezdve, amikor Pico
della Mirandola gróf tette tanulmánya tárgyává, de már a XIII. sz.-tól kezdve
ismerték azt, így a híres Raymundus Lullus, az Ars Magna szerzője, aki a
szám-miszticizmust egyenesen a K.-ból vette. Komoly tudományos alapon Reuchlin
kezdett a K.-val keresztény részről foglalkozni a XVI. sz.-ban. Kiváló kortársa
a kölni humanista, Agrippa von Nettesheim, a De Occulta Philosophia Paris 1528
szerzője szintén jeles ismerője volt a K.-nak. Azonban támadókban sem volt
hiány és először Leo de Modena kezdte azt ki, míg a XIX. sz. közepén S. D.
Luzzatto a modern tudomány segítségével igazolta be annak tarthatatlanságát.
Hogy a kabbalisztikus babonák mire vezettek, azt az ál-messiási mozgalmak
tanúsítják l. Ál-Messiások , másrészt tagadhatatlan, hogy az ily irányú
mozgalmakkal kapcsolatban jelentkezik öntudatlanul a XVI. sz.-tól kezdve a
zsidó önálló állam eszméje is. A K. szektáit l. Chásszideusok . A K. tanítása
és kritikája. A K. saját bevallása szerint nem emberi bölcsességet, hanem
elnevezéséhez képest tradíciót tanít, amelyet nemzedékeken át kiválasztottak
örököltek, de amelynek interpretálásában maguk a K.-szerzők is különböző
véleményen vannak. A K. fő tárgyai: Isten, az Univerzum, a teremtés, az ember,
a kinyilatkoztatás, a Messiás, a Törvény, a bűn, a bűnhődés stb. Valamennyi
kabbalisztikus doktrína kiindulási pontja az Én Szof, a Végtelen, ami negáció,
mert csak azt tudja a K. Istenről, ami nemleges, de nem azt, hogy milyen. A K.
Isten meghatározását végesnek tartja és Spinoza, aki ismerte a Zóhárt, ugyanezt
fejezte ki: omnis determinatio est negatio. Sem akaratot, sem cselekedetet, sem
változást nem lehet tulajdonságai közé számítani, mert mindezek végesek : Isten
a K. szerint valamennyi tagadás tagadása, vagyis Abszolút Végtelen, Én Szof.
Istenben a gondolkodó, a gondolkodás és annak tárgya abszolút egyesítettek.
Isten gondolkodása konkrét spirituális létezést tételez fel. Miután a Végső
Okra az alanyi és tárgyi különbözőség nem alkalmazható, azért a Végső Ok első
termékének Isten gondolkodása konkrét spirituális létezését, a Lényeget kell
tekinteni s ez a Lényeg közvetlen a Bölcsesség emanációja, ez pedig magával
Isten fogalmával azonos, mert ő abszolút szellemi lény s a Bölcsességhez képest
örökkévaló. Az Univerzum nem szándékosság nélkül teremtetett a Végső Okból,
hanem ellenkezően, szándékosan, vagyis a Bölcsesség, mint Végső Ok idézte azt
elő. A Végső Ok, mint az Én Szof definíciójából következik, a végtelen és
mindent felölelő, mindig tevékeny gondolkodó Bölcsesség; gondolkodásának
tárgya, mely szintén örök és azonos vele, az Univerzum terve, egész
egzisztenciája és tartalma térben és időben. Ez a terv pedig nem csupán az
intellektuális és materiális világ konstrukcióját hanem a létrejövő időnek
meghatározását is magában foglalja, továbbá azokat az erőket is amelyek benne
közreműködnek, éppen úgy a változásokat, eseményeket, keletkezéseket és
végzeteket, amelyek a világon történni fognak. A K. a fenti kérdéseket a teremtésre
és Gondviselésre vonatkozóan az Első Akarat-ba, helyezi; ez a Végok, amelyben
nem történik változás, mert átlényegülését potenciálisból valósággá az Első
Akarat már magában tartalmazta. Az Első Akarat így magában foglalja az
Univerzumot a tér és idő végtelenségében, amiért az eo ipszo a Gondviselés,
amely felszámolhatatlan részletekben mindentudó. A Végső Ok minden tudás végső
forrása, de nem korlátozza az ember szabadságát, mert nem foglalkozik
részletekkel; az Első Akarat mindentudása csupán feltételezett és az emberi
akaratnak szabadságot ad. A teremtés műve eszerint az Első Akarat segítségével
jött létre s,ezt a K. másképpen Végtelen Világosságnak Ór Én Szof nevezi. A K.
egyik legfontosabb tanítása a Szefirósz-ról szól. Ez nem egységes a különböző szerzőknél.
Némelyek szerint egészében azonos az Isteni Lénnyel, míg mások az Isteni
Hatalom eszközeinek tartják azt. Logikusan legmegfelelőbb Cordovero és Luria
definíciója. Eszerint Isten a Szefiroszban immanens. Mint ahogyan Spinoza
szerint a substanciának végtelen attribútumai vannak, de csak kiterjedésben és
gondolkodásban nyilatkozik meg, ugyanolyan a K. szerint a Szefirosz és az Én
Szof viszonya. A Szefirosz, amelyben és amely által az Univerzumban minden
változás történik, egyszersmind azt tartalmazza, ami változatlan, a fényt vagy
az isteni hatalmat. A Szefirosznak ezt a két különböző természetét
világosságnak Ór és edénynek Kélim nevezték. A Szefirosz szférák elnevezései :
Keszer korona , mely azonos az Első Akarattal rócón hakadmon s csupán abban különbözik
az Én Szoftól, hogy a Keszer az első hatás, míg az utóbbi a Végső Ok. Ez a
szféra magában tartalmazza az Univerzum tervét a tér és idő egész
végtelenségében. A Keszer abszolút egység s különbözik valamennyi sokszerű és
relatív egységtől s két ellentétes, de elválaszthatatlan princípiumot
tartalmaz: a Chochmó-t bölcsesség , mely masculin és aktív s a Binó-t, az
intellektust, amely feminin. Ezek egyesülése eredményezi a Daasz-t raison .
Tehát a szubjektivitás és objektivitás közötti ellentét a raisonban oldódik fel
s ezáltal válik lehetségessé a felismerés vagy tudás. Ez a három első szféra, a
Keszer, a Chochmó és Binó egységet képeznek egymás között, azaz: a tudás, a
megismerő és a megismert Istenben egyesítve van, miáltal a világ csupán az
eszmék kifejezése vagy az intellektus abszolút formái, így a K. a gondolkodás
és létezés, a reális és ideális azonosságát ugyanúgy tanítja, mint Hegel. A
gondolkodás ismét ellentétes princípiumokat hoz létre; ezek: a Cheszed
könyörületesség , mely aktív és a Din igazságosság , mely passzív: ugyanennek
felel meg a Páchád tisztelet és Gevuró hatalom , amelyek létrehozzák a
Tiferesz-t szépség .
12391.ht
CÍMSZÓ Kabbal
SZÓCIKK Mé virágzot a Azrie iskolája miko Zóhá kezdet elterjedn spanyo
területe l Zóhár Zóhá nyomá fejlődöt K irodalm spanyol délolasz török egyiptom
é palesztina területe XV XVII sz.-ban rendkívü nagyszám szerz közü legfontosab
Isaa Luri 1533-7 é tanítvány Chai Vital Luri tagadt a objektí megismeré
lehetőségét ellenbe Kelete számo babon amulette stb alapjá vetett meg Itáliába
kereszténye köz i kedven stúdiu let K má renaissance-kortó kezdve amiko Pic
dell Mirandol gró tett tanulmány tárgyává d má XIII sz.-tó kezdv ismerté azt íg
híre Raymundu Lullus a Ar Magn szerzője ak szám-miszticizmus egyenese K.-bó
vette Komol tudományo alapo Reuchli kezdet K.-va keresztén részrő foglalkozn
XVI sz.-ban Kivál kortárs köln humanista Agripp vo Nettesheim D Occult
Philosophi Pari 152 szerzőj szinté jele ismerőj vol K.-nak Azonba támadókba se
vol hián é előszö Le d Moden kezdt az ki mí XIX sz közepé S D Luzzatt moder
tudomán segítségéve igazolt b anna tarthatatlanságát Hog kabbalisztiku baboná
mir vezettek az a ál-messiás mozgalma tanúsítjá l Ál-Messiáso másrész
tagadhatatlan hog a il irány mozgalmakka kapcsolatba jelentkezi öntudatlanu XVI
sz.-tó kezdv zsid önáll álla eszméj is K szektái l Chásszideuso K tanítás é
kritikája K sajá bevallás szerin ne ember bölcsességet hane elnevezéséhe képes
tradíció tanít amelye nemzedékeke á kiválasztotta örököltek d amelyne interpretálásába
magu K.-szerző i különböz véleménye vannak K f tárgyai Isten a Univerzum
teremtés a ember kinyilatkoztatás Messiás Törvény bűn bűnhődé stb Valamenny
kabbalisztiku doktrín kiindulás pontj a É Szof Végtelen am negáció mer csa az
tudj K Istenről am nemleges d ne azt hog milyen K Iste meghatározásá végesne
tartj é Spinoza ak ismert Zóhárt ugyanez fejezt ki omni determinati es negatio
Se akaratot se cselekedetet se változás ne lehe tulajdonsága köz számítani mer
mindeze végese Iste K szerin valamenny tagadá tagadása vagyi Abszolú Végtelen É
Szof Istenbe gondolkodó gondolkodá é anna tárgy abszolú egyesítettek Iste
gondolkodás konkré spirituáli létezés tétele fel Miutá Végs Okr a alany é tárgy
különbözősé ne alkalmazható azér Végs O els termékéne Iste gondolkodás konkré
spirituáli létezését Lényege kel tekinten e Lénye közvetle Bölcsessé emanációja
e pedi magáva Iste fogalmáva azonos mer abszolú szellem lén Bölcsességhe képes
örökkévaló A Univerzu ne szándékossá nélkü teremtetet Végs Okból hane
ellenkezően szándékosan vagyi Bölcsesség min Végs O idézt az elő Végs Ok min a
É Szo definíciójábó következik végtele é minden felölelő mindi tevéken
gondolkod Bölcsesség gondolkodásána tárgya mel szinté örö é azono vele a
Univerzu terve egés egzisztenciáj é tartalm térbe é időben E ter pedi ne csupá
a intellektuáli é materiáli vilá konstrukciójá hane létrejöv időne
meghatározásá i magába foglalja tovább azoka a erőke i amelye benn
közreműködnek éppe úg változásokat eseményeket keletkezéseke é végzeteket
amelye világo történn fognak K fent kérdéseke teremtésr é Gondviselésr
vonatkozóa a Els Akarat-ba helyezi e Végok amelybe ne történi változás mer
átlényegülésé potenciálisbó valóságg a Els Akara má magába tartalmazta A Els
Akara íg magába foglalj a Univerzumo té é id végtelenségében amiér a e ipsz
Gondviselés amel felszámolhatatla részletekbe mindentudó Végs O minde tudá végs
forrása d ne korlátozz a embe szabadságát mer ne foglalkozi részletekkel a Els
Akara mindentudás csupá feltételezet é a ember akaratna szabadságo ad teremté
műv eszerin a Els Akara segítségéve jöt létr s,ez K másképpe Végtele
Világosságna Ó É Szo nevezi K egyi legfontosab tanítás Szefirósz-ró szól E ne
egysége különböz szerzőknél Némelye szerin egészébe azono a Isten Lénnyel mí
máso a Isten Hatalo eszközeine tartjá azt Logikusa legmegfelelőb Cordover é
Luri definíciója Eszerin Iste Szefiroszba immanens Min ahogya Spinoz szerin
substanciána végtele attribútuma vannak d csa kiterjedésbe é gondolkodásba
nyilatkozi meg ugyanolya K szerin Szefiros é a É Szo viszonya Szefirosz amelybe
é amel álta a Univerzumba minde változá történik egyszersmin az tartalmazza am
változatlan fény vag a isten hatalmat Szefiroszna ez ké különböz természeté
világosságna Ó é edényne Kéli nevezték Szefiros szférá elnevezése Kesze koron
mel azono a Els Akaratta rócó hakadmo csupá abba különbözi a É Szoftól hog
Kesze a els hatás mí a utóbb Végs Ok E szfér magába tartalmazz a Univerzu tervé
té é id egés végtelenségében Kesze abszolú egysé különbözi valamenny sokszer é
relatí egységtő ké ellentétes d elválaszthatatla princípiumo tartalmaz Chochmó-
bölcsessé mel masculi é aktí Binó-t a intellektust amel feminin Eze egyesülés
eredményez Daasz- raiso Tehá szubjektivitá é objektivitá között ellenté
raisonba oldódi fe ezálta váli lehetségess felismeré vag tudás E háro els
szféra Keszer Chochm é Bin egysége képezne egymá között azaz tudás megismer é
megismer Istenbe egyesítv van miálta vilá csupá a eszmé kifejezés vag a
intellektu abszolú formái íg K gondolkodá é létezés reáli é ideáli azonosságá
ugyanúg tanítja min Hegel gondolkodá ismé ellentéte princípiumoka ho létre ezek
Chesze könyörületessé mel aktí é Di igazságossá mel passzív ugyanenne fele me
Páchá tisztele é Gevur hatalo amelye létrehozzá Tiferesz- szépsé
12391.h
CÍMSZ Kabba
SZÓCIK M virágzo Azri iskoláj mik Zóh kezde elterjed spany terület Zóhá Zóh
nyom fejlődö irodal spanyo délolas törö egyipto palesztin terület X XVI sz.-ba
rendkív nagyszá szer köz legfontosa Isa Lur 1533- tanítván Cha Vita Lur tagad
objekt megismer lehetőségé ellenb Kelet szám babo amulett st alapj vetet me
Itáliáb keresztény kö kedve stúdi le m renaissance-kort kezdv amik Pi del
Mirando gr tet tanulmán tárgyáv m XII sz.-t kezd ismert az í hír Raymund Lullu
A Mag szerzőj a szám-miszticizmu egyenes K.-b vett Komo tudomány alap Reuchl
kezde K.-v kereszté részr foglalkoz XV sz.-ba Kivá kortár köl humanist Agrip v
Netteshei Occul Philosoph Par 15 szerző szint jel ismerő vo K.-na Azonb
támadókb s vo hiá elősz L Mode kezd a k m XI s közep Luzzat mode tudomá
segítségév igazol ann tarthatatlanságá Ho kabbalisztik babon mi vezette a
ál-messiá mozgalm tanúsítj Ál-Messiás másrés tagadhatatla ho i irán mozgalmakk
kapcsolatb jelentkez öntudatlan XV sz.-t kezd zsi önál áll eszmé i szektá
Chásszideus tanítá kritikáj saj bevallá szeri n embe bölcsessége han
elnevezéséh képe tradíci taní amely nemzedékek kiválasztott örökölte amelyn
interpretálásáb mag K.-szerz különbö vélemény vanna tárgya Iste Univerzu
teremté embe kinyilatkoztatá Messiá Törvén bű bűnhőd st Valamenn kabbalisztik doktrí
kiindulá pont Szo Végtele a negáci me cs a tud Istenrő a nemlege n az ho milye
Ist meghatározás végesn tart Spinoz a ismer Zóhár ugyane fejez k omn determinat
e negati S akarato s cselekedete s változá n leh tulajdonság kö számítan me
mindez véges Ist szeri valamenn tagad tagadás vagy Abszol Végtele Szo Istenb
gondolkod gondolkod ann tárg abszol egyesítette Ist gondolkodá konkr spirituál
létezé tétel fe Miut Vég Ok alan tárg különbözős n alkalmazhat azé Vég el
termékén Ist gondolkodá konkr spirituál létezésé Lényeg ke tekinte Lény közvetl
Bölcsess emanációj ped magáv Ist fogalmáv azono me abszol szelle lé Bölcsességh
képe örökkéval Univerz n szándékoss nélk teremtete Vég Okbó han ellenkezőe
szándékosa vagy Bölcsessé mi Vég idéz a el Vég O mi Sz definíciójáb következi
végtel minde felölel mind tevéke gondolko Bölcsessé gondolkodásán tárgy me
szint ör azon vel Univerz terv egé egzisztenciá tartal térb időbe te ped n csup
intellektuál materiál vil konstrukciój han létrejö időn meghatározás magáb
foglalj továb azok erők amely ben közreműködne épp ú változásoka eseményeke
keletkezések végzeteke amely világ történ fogna fen kérdések teremtés
Gondviselés vonatkozó El Akarat-b helyez Végo amelyb n történ változá me
átlényegülés potenciálisb valóság El Akar m magáb tartalmazt El Akar í magáb
foglal Univerzum t i végtelenségébe amié ips Gondviselé ame felszámolhatatl
részletekb mindentud Vég mind tud vég forrás n korlátoz emb szabadságá me n
foglalkoz részletekke El Akar mindentudá csup feltételeze embe akaratn szabadság
a teremt mű eszeri El Akar segítségév jö lét s,e másképp Végtel Világosságn Sz
nevez egy legfontosa tanítá Szefirósz-r szó n egység különbö szerzőkné Némely
szeri egészéb azon Iste Lénnye m más Iste Hatal eszközein tartj az Logikus
legmegfelelő Cordove Lur definíciój Eszeri Ist Szefiroszb immanen Mi ahogy
Spino szeri substancián végtel attribútum vanna cs kiterjedésb gondolkodásb
nyilatkoz me ugyanoly szeri Szefiro Sz viszony Szefiros amelyb ame ált
Univerzumb mind változ történi egyszersmi a tartalmazz a változatla fén va iste
hatalma Szefiroszn e k különbö természet világosságn edényn Kél nevezté Szefiro
szfér elnevezés Kesz koro me azon El Akaratt róc hakadm csup abb különböz
Szoftó ho Kesz el hatá m utób Vég O szfé magáb tartalmaz Univerz terv t i egé
végtelenségébe Kesz abszol egys különböz valamenn soksze relat egységt k
ellentéte elválaszthatatl princípium tartalma Chochmó bölcsess me mascul akt
Binó- intellektus ame femini Ez egyesülé eredménye Daasz rais Teh szubjektivit
objektivit közöt ellent raisonb oldód f ezált vál lehetséges felismer va tudá
hár el szfér Kesze Choch Bi egység képezn egym közöt aza tudá megisme megisme
Istenb egyesít va miált vil csup eszm kifejezé va intellekt abszol formá í
gondolkod létezé reál ideál azonosság ugyanú tanítj mi Hege gondolkod ism
ellentét princípiumok h létr eze Chesz könyörületess me akt D igazságoss me
passzí ugyanenn fel m Pách tisztel Gevu hatal amely létrehozz Tiferesz széps
12391.
CÍMS Kabb
SZÓCI virágz Azr iskolá mi Zó kezd elterje span terüle Zóh Zó nyo fejlőd
iroda spany délola tör egyipt paleszti terüle XV sz.-b rendkí nagysz sze kö
legfontos Is Lu 1533 tanítvá Ch Vit Lu taga objek megisme lehetőség ellen Kele
szá bab amulet s alap vete m Itáliá keresztén k kedv stúd l renaissance-kor
kezd ami P de Mirand g te tanulmá tárgyá XI sz.- kez ismer a hí Raymun Lull Ma
szerző szám-miszticizm egyene K.- vet Kom tudomán ala Reuch kezd K.- kereszt
rész foglalko X sz.-b Kiv kortá kö humanis Agri Netteshe Occu Philosop Pa 1
szerz szin je ismer v K.-n Azon támadók v hi elős Mod kez X köze Luzza mod
tudom segítségé igazo an tarthatatlanság H kabbaliszti babo m vezett ál-messi
mozgal tanúsít Ál-Messiá másré tagadhatatl h irá mozgalmak kapcsolat jelentke
öntudatla X sz.- kez zs öná ál eszm szekt Chásszideu tanít kritiká sa bevall
szer emb bölcsesség ha elnevezésé kép tradíc tan amel nemzedéke kiválasztot
örökölt amely interpretálásá ma K.-szer különb vélemén vann tárgy Ist Univerz
teremt emb kinyilatkoztat Messi Törvé b bűnhő s Valamen kabbaliszti doktr
kiindul pon Sz Végtel negác m c tu Istenr nemleg a h mily Is meghatározá véges
tar Spino isme Zóhá ugyan feje om determina negat akarat cselekedet változ le
tulajdonsá k számíta m minde vége Is szer valamen taga tagadá vag Abszo Végtel
Sz Isten gondolko gondolko an tár abszo egyesített Is gondolkod konk spirituá
létez téte f Miu Vé O ala tár különböző alkalmazha az Vé e terméké Is gondolkod
konk spirituá létezés Lénye k tekint Lén közvet Bölcses emanáció pe magá Is
fogalmá azon m abszo szell l Bölcsesség kép örökkéva Univer szándékos nél
teremtet Vé Okb ha ellenkező szándékos vag Bölcsess m Vé idé e Vé m S
definíciójá következ végte mind felöle min tevék gondolk Bölcsess gondolkodásá
tárg m szin ö azo ve Univer ter eg egzisztenci tarta tér időb t pe csu
intellektuá materiá vi konstrukció ha létrej idő meghatározá magá foglal tová
azo erő amel be közreműködn ép változások események keletkezése végzetek amel
vilá törté fogn fe kérdése teremté Gondviselé vonatkoz E Akarat- helye Vég
amely törté változ m átlényegülé potenciális valósá E Aka magá tartalmaz E Aka
magá fogla Univerzu végtelenségéb ami ip Gondvisel am felszámolhatat részletek
mindentu Vé min tu vé forrá korláto em szabadság m foglalko részletekk E Aka
mindentud csu feltételez emb akarat szabadsá terem m eszer E Aka segítségé j lé
s, máskép Végte Világosság S neve eg legfontos tanít Szefirósz- sz egysé különb
szerzőkn Némel szer egészé azo Ist Lénny má Ist Hata eszközei tart a Logiku
legmegfelel Cordov Lu definíció Eszer Is Szefirosz immane M ahog Spin szer substanciá
végte attribútu vann c kiterjedés gondolkodás nyilatko m ugyanol szer Szefir S
viszon Szefiro amely am ál Univerzum min válto történ egyszersm tartalmaz
változatl fé v ist hatalm Szefirosz különb természe világosság edény Ké nevezt
Szefir szfé elnevezé Kes kor m azo E Akarat ró hakad csu ab különbö Szoft h Kes
e hat utó Vé szf magá tartalma Univer ter eg végtelenségéb Kes abszo egy
különbö valamen soksz rela egység ellentét elválaszthatat princípiu tartalm
Chochm bölcses m mascu ak Binó intellektu am femin E egyesül eredmény Daas rai
Te szubjektivi objektivi közö ellen raison oldó ezál vá lehetsége felisme v tud
há e szfé Kesz Choc B egysé képez egy közö az tud megism megism Isten egyesí v
miál vi csu esz kifejez v intellek abszo form gondolko létez reá ideá azonossá
ugyan tanít m Heg gondolko is ellenté princípiumo lét ez Ches könyörületes m ak
igazságos m passz ugyanen fe Pác tiszte Gev hata amel létrehoz Tiferes szép
12391
CÍM Kab
SZÓC virág Az iskol m Z kez elterj spa terül Zó Z ny fejlő irod span délol
tö egyip paleszt terül X sz.- rendk nagys sz k legfonto I L 153 tanítv C Vi L
tag obje megism lehetősé elle Kel sz ba amule ala vet Itáli kereszté ked stú
renaissance-ko kez am d Miran t tanulm tárgy X sz. ke isme h Raymu Lul M szerz
szám-miszticiz egyen K. ve Ko tudomá al Reuc kez K. keresz rés foglalk sz.- Ki
kort k humani Agr Nettesh Occ Philoso P szer szi j isme K.- Azo támadó h elő Mo
ke köz Luzz mo tudo segítség igaz a tarthatatlansá kabbaliszt bab vezet ál-mess
mozga tanúsí Ál-Messi másr tagadhatat ir mozgalma kapcsola jelentk öntudatl sz.
ke z ön á esz szek Chásszide taní kritik s beval sze em bölcsessé h elnevezés
ké tradí ta ame nemzedék kiválaszto örököl amel interpretálás m K.-sze külön
vélemé van tárg Is Univer terem em kinyilatkozta Mess Törv bűnh Valame
kabbaliszt dokt kiindu po S Végte negá t Isten nemle mil I meghatároz vége ta
Spin ism Zóh ugya fej o determin nega akara cselekede válto l tulajdons számít
mind vég I sze valame tag tagad va Absz Végte S Iste gondolk gondolk a tá absz
egyesítet I gondolko kon spiritu léte tét Mi V al tá különböz alkalmazh a V
termék I gondolko kon spiritu létezé Lény tekin Lé közve Bölcse emanáci p mag I
fogalm azo absz szel Bölcsessé ké örökkév Unive szándéko né teremte V Ok h
ellenkez szándéko va Bölcses V id V definíciój követke végt min felöl mi tevé
gondol Bölcses gondolkodás tár szi az v Unive te e egzisztenc tart té idő p cs
intellektu materi v konstrukci h létre id meghatároz mag fogla tov az er ame b
közreműköd é változáso eseménye keletkezés végzete ame vil tört fog f kérdés
teremt Gondvisel vonatko Akarat hely Vé amel tört válto átlényegül potenciáli
valós Ak mag tartalma Ak mag fogl Univerz végtelenségé am i Gondvise a
felszámolhata részlete mindent V mi t v forr korlát e szabadsá foglalk részletek
Ak mindentu cs feltétele em akara szabads tere esze Ak segítség l s máské Végt
Világossá nev e legfonto taní Szefirósz s egys külön szerzők Néme sze egész az
Is Lénn m Is Hat eszköze tar Logik legmegfele Cordo L definíci Esze I Szefiros
imman aho Spi sze substanci végt attribút van kiterjedé gondolkodá nyilatk
ugyano sze Szefi viszo Szefir amel a á Univerzu mi vált törté egyszers tartalma
változat f is hatal Szefiros külön termész világossá edén K nevez Szefi szf
elnevez Ke ko az Akara r haka cs a különb Szof Ke ha ut V sz mag tartalm Unive
te e végtelenségé Ke absz eg különb valame soks rel egysé ellenté elválaszthata
princípi tartal Choch bölcse masc a Bin intellekt a femi egyesü eredmén Daa ra
T szubjektiv objektiv köz elle raiso old ezá v lehetség felism tu h szf Kes Cho
egys képe eg köz a tu megis megis Iste egyes miá v cs es kifeje intelle absz
for gondolk léte re ide azonoss ugya taní He gondolk i ellent princípium lé e
Che könyörülete a igazságo pass ugyane f Pá tiszt Ge hat ame létreho Tifere szé
1239
CÍ Ka
SZÓ virá A isko ke elter sp terü Z n fejl iro spa délo t egyi palesz terü
sz. rend nagy s legfont 15 tanít V ta obj megis lehetős ell Ke s b amul al ve
Itál kereszt ke st renaissance-k ke a Mira tanul tárg sz k ism Raym Lu szer
szám-misztici egye K v K tudom a Reu ke K keres ré foglal sz. K kor human Ag
Nettes Oc Philos sze sz ism K. Az támad el M k kö Luz m tud segítsé iga
tarthatatlans kabbalisz ba veze ál-mes mozg tanús Ál-Mess más tagadhata i
mozgalm kapcsol jelent öntudat sz k ö es sze Chásszid tan kriti beva sz e
bölcsess elnevezé k trad t am nemzedé kiválaszt örökö ame interpretálá K.-sz
külö vélem va tár I Unive tere e kinyilatkozt Mes Tör bűn Valam kabbalisz dok
kiind p Végt neg Iste neml mi meghatáro vég t Spi is Zó ugy fe determi neg akar
cseleked vált tulajdon számí min vé sz valam ta taga v Abs Végt Ist gondol
gondol t abs egyesíte gondolk ko spirit lét té M a t különbö alkalmaz termé
gondolk ko spirit létez Lén teki L közv Bölcs emanác ma fogal az abs sze
Bölcsess k örökké Univ szándék n teremt O ellenke szándék v Bölcse i definíció
követk vég mi felö m tev gondo Bölcse gondolkodá tá sz a Univ t egziszten tar t
id c intellekt mater konstrukc létr i meghatáro ma fogl to a e am közreműkö
változás esemény keletkezé végzet am vi tör fo kérdé terem Gondvise vonatk
Akara hel V ame tör vált átlényegü potenciál való A ma tartalm A ma fog Univer
végtelenség a Gondvis felszámolhat részlet minden m for korlá szabads foglal
részlete A mindent c feltétel e akar szabad ter esz A segítsé másk Vég Világoss
ne legfont tan Szefirós egy külö szerző Ném sz egés a I Lén I Ha eszköz ta Logi
legmegfel Cord definíc Esz Szefiro imma ah Sp sz substanc vég attribú va
kiterjed gondolkod nyilat ugyan sz Szef visz Szefi ame Univerz m vál tört
egyszer tartalm változa i hata Szefiro külö termés világoss edé neve Szef sz
elneve K k a Akar hak c külön Szo K h u s ma tartal Univ t végtelenség K abs e
külön valam sok re egys ellent elválaszthat princíp tarta Choc bölcs mas Bi
intellek fem egyes eredmé Da r szubjekti objekti kö ell rais ol ez lehetsé
felis t sz Ke Ch egy kép e kö t megi megi Ist egye mi c e kifej intell abs fo
gondol lét r id azonos ugy tan H gondol ellen princípiu l Ch könyörület igazság
pas ugyan P tisz G ha am létreh Tifer sz