12394.htm
CÍMSZÓ: Kábólosz sabbósz
SZÓCIKK: Kabólosz sabbósz.
(h.). A szombat fogadása, a péntekesti istentisztelettel. Ennek legnépszerűbb
része Sélomó ben Móse ha-Lévi Alkabec XIV. sz.-beli költő költeménye, a Lechó dódi,
amelyet Zsoltárok előznek meg (l. Lechó dódi). Legfontosabb része azonban a
mizmor sir lejom ha-sabbósz (szombat napjára való ének) c. Zsoltár, mert a
szombat tulajdonképpen ennek elmondása után kezdődik. A szombat szentségét
biztosító törvények már ekkor érvényesek a teljes munkaszünetre vonatkozóan is.
Az istentisztelet záradékául bor fölött elmondott áldással (Kiddus. l. o.)
megszentelik a szombatot és ezután már csak a szokásos befejező imák
következnek. A zsinagógából való távozáskor a gyülekezet tagjai kölcsönösen
üdvözlik egymást (l. Koszöntés). A hazaérkező családapa elénekli Bölcs Salamon
híres asszony-apoteózisát (Ésesz-chajil) az ünnep szentségével egyező családi
szentség kifejezéseként, azután az előírt formulával megáldja feleségét, gyermekeit
és a háztartás egyéb tagjait külön-külön mindegyiket, majd a kiddus (I. o)
következik. Ha ezt a szertartást bor fölött végzik, akkor megelőzi a
kézmosdatást, ha pedig a kalács fölött, akkor azt a kézöblítés előzi meg. A
kalácsnak benedikció kíséretében való meg szegése (Móci, l. o.) után a
péntekesti vacsorához ülnek, amely még a szegénynél is ünnepélyesebb, mint
egyébkor. Az asztali áldás előtt (l. Bencsolás) vallásos tartalmú énekeket és
Zsoltárokat énekelnek.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2394. címszó a lexikon =>
444. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12394.htm
CÍMSZÓ: Kábólosz sabbósz
SZÓCIKK: Kabólosz sabbósz. h. . A szombat fogadása, a péntekesti
istentisztelettel. Ennek legnépszerűbb része Sélomó ben Móse ha-Lévi Alkabec
XIV. sz.-beli költő költeménye, a Lechó dódi, amelyet Zsoltárok előznek meg l.
Lechó dódi . Legfontosabb része azonban a mizmor sir lejom ha-sabbósz szombat
napjára való ének c. Zsoltár, mert a szombat tulajdonképpen ennek elmondása
után kezdődik. A szombat szentségét biztosító törvények már ekkor érvényesek a
teljes munkaszünetre vonatkozóan is. Az istentisztelet záradékául bor fölött
elmondott áldással Kiddus. l. o. megszentelik a szombatot és ezután már csak a
szokásos befejező imák következnek. A zsinagógából való távozáskor a gyülekezet
tagjai kölcsönösen üdvözlik egymást l. Koszöntés . A hazaérkező családapa
elénekli Bölcs Salamon híres asszony-apoteózisát Ésesz-chajil az ünnep
szentségével egyező családi szentség kifejezéseként, azután az előírt
formulával megáldja feleségét, gyermekeit és a háztartás egyéb tagjait
külön-külön mindegyiket, majd a kiddus I. o következik. Ha ezt a szertartást
bor fölött végzik, akkor megelőzi a kézmosdatást, ha pedig a kalács fölött,
akkor azt a kézöblítés előzi meg. A kalácsnak benedikció kíséretében való meg
szegése Móci, l. o. után a péntekesti vacsorához ülnek, amely még a szegénynél
is ünnepélyesebb, mint egyébkor. Az asztali áldás előtt l. Bencsolás vallásos
tartalmú énekeket és Zsoltárokat énekelnek.
12394.ht
CÍMSZÓ Kábólos sabbós
SZÓCIKK Kabólos sabbósz h szomba fogadása péntekest istentisztelettel Enne
legnépszerűb rész Sélom be Mós ha-Lév Alkabe XIV sz.-bel költ költeménye Lech
dódi amelye Zsoltáro előzne me l Lech dód Legfontosab rész azonba mizmo si lejo
ha-sabbós szomba napjár val éne c Zsoltár mer szomba tulajdonképpe enne
elmondás utá kezdődik szomba szentségé biztosít törvénye má ekko érvényese
telje munkaszünetr vonatkozóa is A istentisztele záradékáu bo fölöt elmondot
áldássa Kiddus l o megszenteli szombato é ezutá má csa szokáso befejez imá
következnek zsinagógábó val távozásko gyülekeze tagja kölcsönöse üdvözli egymás
l Koszönté hazaérkez családap elénekl Bölc Salamo híre asszony-apoteózisá
Ésesz-chaji a ünne szentségéve egyez család szentsé kifejezéseként azutá a előír
formuláva megáldj feleségét gyermekei é háztartá egyé tagjai külön-külö
mindegyiket maj kiddu I következik H ez szertartás bo fölöt végzik akko megelőz
kézmosdatást h pedi kalác fölött akko az kézöblíté előz meg kalácsna benedikci
kíséretébe val me szegés Móci l o utá péntekest vacsoráho ülnek amel mé
szegényné i ünnepélyesebb min egyébkor A asztal áldá előt l Bencsolá valláso
tartalm énekeke é Zsoltároka énekelnek
12394.h
CÍMSZ Kábólo sabbó
SZÓCIK Kabólo sabbós szomb fogadás péntekes istentisztelette Enn
legnépszerű rés Sélo b Mó ha-Lé Alkab XI sz.-be köl költemény Lec dód amely
Zsoltár előzn m Lec dó Legfontosa rés azonb mizm s lej ha-sabbó szomb napjá va
én Zsoltá me szomb tulajdonképp enn elmondá ut kezdődi szomb szentség biztosí
törvény m ekk érvényes telj munkaszünet vonatkozó i istentisztel záradéká b
fölö elmondo áldáss Kiddu megszentel szombat ezut m cs szokás befeje im
következne zsinagógáb va távozásk gyülekez tagj kölcsönös üdvözl egymá Koszönt
hazaérke családa elének Böl Salam hír asszony-apoteózis Ésesz-chaj ünn
szentségév egye csalá szents kifejezésekén azut előí formuláv megáld feleségé
gyermeke háztart egy tagja külön-kül mindegyike ma kidd következi e szertartá b
fölö végzi akk megelő kézmosdatás ped kalá fölöt akk a kézöblít elő me kalácsn
benedikc kíséretéb va m szegé Móc ut péntekes vacsoráh ülne ame m szegényn
ünnepélyeseb mi egyébko aszta áld elő Bencsol vallás tartal énekek Zsoltárok
énekelne
12394.
CÍMS Kából sabb
SZÓCI Kaból sabbó szom fogadá pénteke istentisztelett En legnépszer ré Sél
M ha-L Alka X sz.-b kö költemén Le dó amel Zsoltá előz Le d Legfontos ré azon
miz le ha-sabb szom napj v é Zsolt m szom tulajdonkép en elmond u kezdőd szom
szentsé biztos törvén ek érvénye tel munkaszüne vonatkoz istentiszte záradék
föl elmond áldás Kidd megszente szomba ezu c szoká befej i következn zsinagógá
v távozás gyüleke tag kölcsönö üdvöz egym Koszön hazaérk család eléne Bö Sala
hí asszony-apoteózi Ésesz-cha ün szentségé egy csal szent kifejezéseké azu elő
formulá megál feleség gyermek háztar eg tagj külön-kü mindegyik m kid következ
szertart föl végz ak megel kézmosdatá pe kal fölö ak kézöblí el m kalács
benedik kíséreté v szeg Mó u pénteke vacsorá üln am szegény ünnepélyese m
egyébk aszt ál el Bencso vallá tarta éneke Zsoltáro énekeln
12394
CÍM Kábó sab
SZÓC Kabó sabb szo fogad péntek istentisztelet E legnépsze r Sé ha- Alk
sz.- k költemé L d ame Zsolt elő L Legfonto r azo mi l ha-sab szo nap Zsol szo
tulajdonké e elmon kezdő szo szents bizto törvé e érvény te munkaszün vonatko
istentiszt záradé fö elmon áldá Kid megszent szomb ez szok befe következ
zsinagóg távozá gyülek ta kölcsön üdvö egy Koszö hazaér csalá elén B Sal h
asszony-apoteóz Ésesz-ch ü szentség eg csa szen kifejezések az el formul megá
felesé gyerme házta e tag külön-k mindegyi ki követke szertar fö vég a mege
kézmosdat p ka föl a kézöbl e kalác benedi kíséret sze M péntek vacsor ül a
szegén ünnepélyes egyéb asz á e Bencs vall tart ének Zsoltár énekel
1239
CÍ Káb sa
SZÓ Kab sab sz foga pénte istentisztele legnépsz S ha Al sz. költem am Zsol
el Legfont az m ha-sa sz na Zso sz tulajdonk elmo kezd sz szent bizt törv érvén
t munkaszü vonatk istentisz zárad f elmo áld Ki megszen szom e szo bef követke
zsinagó távoz gyüle t kölcsö üdv eg Kosz hazaé csal elé Sa asszony-apoteó
Ésesz-c szentsé e cs sze kifejezése a e formu meg feles gyerm házt ta külön-
mindegy k követk szerta f vé meg kézmosda k fö kézöb kalá bened kísére sz pénte
vacso ü szegé ünnepélye egyé as Benc val tar éne Zsoltá éneke