12441.htm
CÍMSZÓ: Kálmán zsidótörvénye
SZÓCIKK: Kálmán
zsidótörvénye. Az első keresztes hadjárat után bekövetkezett nagymérvű zsidó
bevándorlás idézte elő ezt a törvényt. Cseh, morva és osztrák zsidók telepedtek
meg az országban és ezek kereskedéssel és pénzüzletekkel foglalkoztak, aminek
hatása nem maradt nyomtalanul a gazdasági életben. Kálmán kiadta a
zsidótörvényt, amely hét cikkből áll és eközül hat a zsidók adás-vevési és
kölcsön ügyleteivel foglalkozik. Az ezekre vonatkozó rendeletekből u 2-5. cikk
a zsidókra és keresztényekre egyaránt azonos és egyforma intézkedéseket
tartalmaz. Csak zsidó és keresztény tanukkal bizonyíthatnak egymás ellen. Abban
az esetben azonban, ha valaki lopott jószágot vásárol és az eladót nem
állíthatja elő, az elbírálás a 6-7. cikkben már nem egyformán mérlegel. A
keresztény vevőt ugyanis keresztény tanuk felmentik a bírság fizetése alól, míg
a zsidó vevőt, akinek csak zsidó tanúi vannak, a jószág árának négyszeres
megfizetésére ítélik. Ez az ítélet arra a ténykörülményre támaszkodik, hogy a
zsidó vevő elmulasztotta a köteles gondosságot és az áru vételekor nem
gondoskodott keresztény tanúról is, amint ezt a törvény előírja. Ha tekintetbe
vesszük, hogy K. szerint zsidó ellen csak keresztény nem tanúskodhatott és így
az merőben ellenkezett a kánoni joggal és más országos és városi törvényekkel,
amelyek ily esetben a csak keresztény tanúzás jogesélyét elismerték, be kell
látni, hogy K.-t a függetlenségre és igazságosságra törekvés jellemzi. A
törvény első cikke azonban igen nyomasztó és végzetes következményű volt a
zsidóságra. Ez a cikk ugyanis kimondja, hogy zsidó nem tarthat semmiféle
nemzetiségű keresztény rabszolgát. Már Szt. László alatt a szabolcsi zsinat is
eltiltotta a keresztény rabszolgák tartását (l. Szabolcsi zsinat), de később
ezt úgy értelmezték, hogy ez csak a magyar rabszolgákra vonatkozik, idegen
nemzetiségűekre nem. Ennélfogva a magyar zsidó földesurak, és mezőgazdasággal
foglalkozó más zsidók, ha földjeiket továbbra is műveltetni akarták, most már
egyedül csak arra a megoldásra szorítkozhattak, hogy másoktól bérbe vették a
rabszolgákat. Ez a körülmény azonban egyre jobban megnehezítette a zsidók
helyzetét a mező gazdálkodás területén, mert részben kilátástalanná tette azt a
lehetőséget is, amit Kálmán régebben meghagyott nekik, hogy birtokokat
vásárolhattak.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2441. címszó a lexikon =>
449. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12441.htm
CÍMSZÓ: Kálmán zsidótörvénye
SZÓCIKK: Kálmán zsidótörvénye. Az első keresztes hadjárat után
bekövetkezett nagymérvű zsidó bevándorlás idézte elő ezt a törvényt. Cseh,
morva és osztrák zsidók telepedtek meg az országban és ezek kereskedéssel és
pénzüzletekkel foglalkoztak, aminek hatása nem maradt nyomtalanul a gazdasági
életben. Kálmán kiadta a zsidótörvényt, amely hét cikkből áll és eközül hat a
zsidók adás-vevési és kölcsön ügyleteivel foglalkozik. Az ezekre vonatkozó
rendeletekből u 2-5. cikk a zsidókra és keresztényekre egyaránt azonos és
egyforma intézkedéseket tartalmaz. Csak zsidó és keresztény tanukkal
bizonyíthatnak egymás ellen. Abban az esetben azonban, ha valaki lopott
jószágot vásárol és az eladót nem állíthatja elő, az elbírálás a 6-7. cikkben
már nem egyformán mérlegel. A keresztény vevőt ugyanis keresztény tanuk
felmentik a bírság fizetése alól, míg a zsidó vevőt, akinek csak zsidó tanúi
vannak, a jószág árának négyszeres megfizetésére ítélik. Ez az ítélet arra a
ténykörülményre támaszkodik, hogy a zsidó vevő elmulasztotta a köteles
gondosságot és az áru vételekor nem gondoskodott keresztény tanúról is, amint
ezt a törvény előírja. Ha tekintetbe vesszük, hogy K. szerint zsidó ellen csak
keresztény nem tanúskodhatott és így az merőben ellenkezett a kánoni joggal és
más országos és városi törvényekkel, amelyek ily esetben a csak keresztény
tanúzás jogesélyét elismerték, be kell látni, hogy K.-t a függetlenségre és
igazságosságra törekvés jellemzi. A törvény első cikke azonban igen nyomasztó
és végzetes következményű volt a zsidóságra. Ez a cikk ugyanis kimondja, hogy
zsidó nem tarthat semmiféle nemzetiségű keresztény rabszolgát. Már Szt. László
alatt a szabolcsi zsinat is eltiltotta a keresztény rabszolgák tartását l.
Szabolcsi zsinat , de később ezt úgy értelmezték, hogy ez csak a magyar
rabszolgákra vonatkozik, idegen nemzetiségűekre nem. Ennélfogva a magyar zsidó
földesurak, és mezőgazdasággal foglalkozó más zsidók, ha földjeiket továbbra is
műveltetni akarták, most már egyedül csak arra a megoldásra szorítkozhattak,
hogy másoktól bérbe vették a rabszolgákat. Ez a körülmény azonban egyre jobban
megnehezítette a zsidók helyzetét a mező gazdálkodás területén, mert részben
kilátástalanná tette azt a lehetőséget is, amit Kálmán régebben meghagyott
nekik, hogy birtokokat vásárolhattak.
12441.ht
CÍMSZÓ Kálmá zsidótörvény
SZÓCIKK Kálmá zsidótörvénye A els kereszte hadjára utá bekövetkezet
nagymérv zsid bevándorlá idézt el ez törvényt Cseh morv é osztrá zsidó
telepedte me a országba é eze kereskedésse é pénzüzletekke foglalkoztak amine
hatás ne marad nyomtalanu gazdaság életben Kálmá kiadt zsidótörvényt amel hé
cikkbő ál é eközü ha zsidó adás-vevés é kölcsö ügyleteive foglalkozik A ezekr
vonatkoz rendeletekbő 2-5 cik zsidókr é keresztényekr egyarán azono é egyform
intézkedéseke tartalmaz Csa zsid é keresztén tanukka bizonyíthatna egymá ellen
Abba a esetbe azonban h valak lopot jószágo vásáro é a eladó ne állíthatj elő a
elbírálá 6-7 cikkbe má ne egyformá mérlegel keresztén vevő ugyani keresztén
tanu felmenti bírsá fizetés alól mí zsid vevőt akine csa zsid tanú vannak jószá
árána négyszere megfizetésér ítélik E a ítéle arr ténykörülményr támaszkodik
hog zsid vev elmulasztott kötele gondosságo é a ár vételeko ne gondoskodot
keresztén tanúró is amin ez törvén előírja H tekintetb vesszük hog K szerin
zsid elle csa keresztén ne tanúskodhatot é íg a merőbe ellenkezet kánon jogga é
má országo é város törvényekkel amelye il esetbe csa keresztén tanúzá jogesélyé
elismerték b kel látni hog K.- függetlenségr é igazságosságr törekvé jellemzi
törvén els cikk azonba ige nyomaszt é végzete következmény vol zsidóságra E cik
ugyani kimondja hog zsid ne tartha semmifél nemzetiség keresztén rabszolgát Má
Szt Lászl alat szabolcs zsina i eltiltott keresztén rabszolgá tartásá l
Szabolcs zsina d későb ez úg értelmezték hog e csa magya rabszolgákr vonatkozik
idege nemzetiségűekr nem Ennélfogv magya zsid földesurak é mezőgazdaságga
foglalkoz má zsidók h földjeike továbbr i műveltetn akarták mos má egyedü csa
arr megoldásr szorítkozhattak hog másoktó bérb vetté rabszolgákat E körülmén azonba
egyr jobba megnehezített zsidó helyzeté mez gazdálkodá területén mer részbe
kilátástalann tett az lehetősége is ami Kálmá régebbe meghagyot nekik hog
birtokoka vásárolhattak
12441.h
CÍMSZ Kálm zsidótörvén
SZÓCIK Kálm zsidótörvény el kereszt hadjár ut bekövetkeze nagymér zsi
bevándorl idéz e e törvény Cse mor osztr zsid telepedt m országb ez kereskedéss
pénzüzletekk foglalkozta amin hatá n mara nyomtalan gazdasá életbe Kálm kiad
zsidótörvény ame h cikkb á eköz h zsid adás-vevé kölcs ügyleteiv foglalkozi
ezek vonatko rendeletekb 2- ci zsidók keresztények egyará azon egyfor
intézkedések tartalma Cs zsi kereszté tanukk bizonyíthatn egym elle Abb esetb
azonba vala lopo jószág vásár elad n állíthat el elbírál 6- cikkb m n egyform
mérlege kereszté vev ugyan kereszté tan felment bírs fizeté aló m zsi vevő akin
cs zsi tan vanna jósz árán négyszer megfizetésé ítéli ítél ar ténykörülmény
támaszkodi ho zsi ve elmulasztot kötel gondosság á vételek n gondoskodo
kereszté tanúr i ami e törvé előírj tekintet vesszü ho szeri zsi ell cs
kereszté n tanúskodhato í merőb ellenkeze káno jogg m ország váro törvényekke
amely i esetb cs kereszté tanúz jogesély elismerté ke látn ho K. függetlenség
igazságosság törekv jellemz törvé el cik azonb ig nyomasz végzet következmén vo
zsidóságr ci ugyan kimondj ho zsi n tarth semmifé nemzetisé kereszté rabszolgá
M Sz Lász ala szabolc zsin eltiltot kereszté rabszolg tartás Szabolc zsin késő
e ú értelmezté ho cs magy rabszolgák vonatkozi ideg nemzetiségűek ne Ennélfog
magy zsi földesura mezőgazdaságg foglalko m zsidó földjeik tovább műveltet
akartá mo m egyed cs ar megoldás szorítkozhatta ho másokt bér vett rabszolgáka
körülmé azonb egy jobb megnehezítet zsid helyzet me gazdálkod területé me részb
kilátástalan tet a lehetőség i am Kálm régebb meghagyo neki ho birtokok
vásárolhatta
12441.
CÍMS Kál zsidótörvé
SZÓCI Kál zsidótörvén e keresz hadjá u bekövetkez nagymé zs bevándor idé
törvén Cs mo oszt zsi teleped ország e kereskedés pénzüzletek foglalkozt ami
hat mar nyomtala gazdas életb Kál kia zsidótörvén am cikk ekö zsi adás-vev kölc
ügyletei foglalkoz eze vonatk rendeletek 2 c zsidó kereszténye egyar azo egyfo
intézkedése tartalm C zs kereszt tanuk bizonyíthat egy ell Ab eset azonb val
lop jószá vásá ela állítha e elbírá 6 cikk egyfor mérleg kereszt ve ugya
kereszt ta felmen bír fizet al zs vev aki c zs ta vann jós árá négysze
megfizetés ítél íté a ténykörülmén támaszkod h zs v elmulaszto köte gondossá
vétele gondoskod kereszt tanú am törv előír tekinte vessz h szer zs el c
kereszt tanúskodhat merő ellenkez kán jog orszá vár törvényekk amel eset c
kereszt tanú jogesél elismert k lát h K függetlensé igazságossá törek jellem
törv e ci azon i nyomas végze következmé v zsidóság c ugya kimond h zs tart
semmif nemzetis kereszt rabszolg S Lás al szabol zsi eltilto kereszt rabszol
tartá Szabol zsi kés értelmezt h c mag rabszolgá vonatkoz ide nemzetiségűe n
Ennélfo mag zs földesur mezőgazdaság foglalk zsid földjei továb művelte akart m
egye c a megoldá szorítkozhatt h mások bé vet rabszolgák körülm azon eg job
megnehezíte zsi helyze m gazdálko terület m rész kilátástala te lehetősé a Kál
régeb meghagy nek h birtoko vásárolhatt
12441
CÍM Ká zsidótörv
SZÓC Ká zsidótörvé keres hadj bekövetke nagym z bevándo id törvé C m osz zs
telepe orszá kereskedé pénzüzlete foglalkoz am ha ma nyomtal gazda élet Ká ki
zsidótörvé a cik ek zs adás-ve köl ügylete foglalko ez vonat rendelete zsid
keresztény egya az egyf intézkedés tartal z keresz tanu bizonyítha eg el A ese
azon va lo jósz vás el állíth elbír cik egyfo mérle keresz v ugy keresz t felme
bí fize a z ve ak z t van jó ár négysz megfizeté íté ít ténykörülmé támaszko z
elmulaszt köt gondoss vétel gondosko keresz tan a tör előí tekint vess sze z e
keresz tanúskodha mer ellenke ká jo orsz vá törvények ame ese keresz tan jogesé
elismer lá függetlens igazságoss töre jelle tör c azo nyoma végz következm
zsidósá ugy kimon z tar semmi nemzeti keresz rabszol Lá a szabo zs eltilt
keresz rabszo tart Szabo zs ké értelmez ma rabszolg vonatko id nemzetiségű
Ennélf ma z földesu mezőgazdasá foglal zsi földje tová művelt akar egy megold
szorítkozhat máso b ve rabszolgá körül azo e jo megnehezít zs helyz gazdálk
terüle rés kilátástal t lehetős Ká rége meghag ne birtok vásárolhat
1244
CÍ K zsidótör
SZÓ K zsidótörv kere had bekövetk nagy bevánd i törv os z telep orsz
keresked pénzüzlet foglalko a h m nyomta gazd éle K k zsidótörv ci e z adás-v
kö ügylet foglalk e vona rendelet zsi keresztén egy a egy intézkedé tarta keres
tan bizonyíth e e es azo v l jós vá e állít elbí ci egyf mérl keres ug keres
felm b fiz v a va j á négys megfizet ít í ténykörülm támaszk elmulasz kö gondos
véte gondosk keres ta tö elő tekin ves sz keres tanúskodh me ellenk k j ors v
törvénye am es keres ta joges elisme l független igazságos tör jell tö az nyom
vég következ zsidós ug kimo ta semm nemzet keres rabszo L szab z eltil keres
rabsz tar Szab z k értelme m rabszol vonatk i nemzetiség Ennél m földes
mezőgazdas fogla zs földj tov művel aka eg megol szorítkozha más v rabszolg
körü az j megnehezí z hely gazdál terül ré kilátásta lehető K rég megha n birto
vásárolha