12475.htm
CÍMSZÓ: Kármán
SZEMÉLYNÉV: Kármán Mór
SZÓCIKK: "2. K. Mór,
(szöllöslaki). pedagógus, egyetemi tanár, szül. Szegeden 1843 dec. 25., megh.
1915 okt.-ben. Iskoláit Szegeden és Pesten végezte, azután Bécsbe ment, ahol 1862-1865.
filozófiai és filológiai tanulmányokat folytatott az egyetemen. 1866-ban
megszerezte Budapesten a doktori és magiszteri diplomát. Két év múlva a
kereskedelmi akadémián és a középiskolákban vallástant tanított. Eötvös báró
1869. Lipcsébe küldte a gyakorlati tanárképzés tanulmányozása céljából. Nagy
pedagógiai tudása feltűnt Ziller Tuisc-nak; aki bizalmába fogadta, kinevezte a
gyakorló elemi iskola presbitériumának elnökévé és megbízta az iskola
szervezetének és tanulmányi rendjének elkészítésével. Ez a tervezet Vademecum
für die Praktikanten des Paedagogischen Seminars zu Leipzig c. alatt ismeretes.
Mikor két esztendei ottartózkodás után hazatért, a pedagógia, etika és
pszihológia magántanára lett az egyetemen. A tanárképző intézetben a filozófia
és pedagógia tanára volt és pedagógiai vezetője lett a gimnáziumi
gyakorlóiskolának, melynek a szabályzatát ő készítette el a közoktatási kormány
megbízásából. A magyar nevelésügy modern fejlődése nagyrészben az ő érdeme. A
tudományos pedagógia elveit a gimnáziumi oktatásban ő honosította meg
Magyarországon. Fáradhatatlanul és nagy sikerrel dolgozott a középiskolai
oktatás újjászervezésén. Gimnáziumi tanterve és a hozzávaló Utasítások,
amelyeket szakemberek közreműködésével szerkesztett. Új alapokra fektették a
gimnáziumi oktatást és új irányt szabtak a magyar művelődésnek. Az Utasítások
német fordítását nagy elismeréssel fogadta a német sajtó. 1907-ben a
közoktatásügyi minisztériumban teljesített szolgálatot. Kiváló érdemeiért 1907.
magyar nemességet kapott. 1908-ban Szőllőslaki előnévvel tüntette ki a király.
1909-ben egyetemi ny. r. tanári címet kapott Főbb művei: Közoktatásügyi
tanulmányok (2 kötet, Budapest 1906 és 1911); K M. paedagogiai dolgozatai
rendszeres összeállításban (2 kötet u. o. 1909) akadémiai jutalmat nyert;
Adalékok a gimnáziumi oktatás elméletéhez (Budapest 1898); A közoktatás egysége
és a tanulmányok szervezete (u. o. 1911). Sok gimnáziumi tankönyvet írt és az
egyetemi oktatás számára átdolgozta Browning Oszkár könyvét, A neveléselméletének
történetét (Budapest,2. kiad. 1907); Lotze Hermann Logikáját, (u. o. 1884) és
Pszichológiáját (u. o. 1887). Polemikus iratai: Herbart és Lubrich (1875); Egy
tudós koryphaeus; A tudós koryphaeusnak igazságot szolgáltat Plagiosippus
(1893)."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2475. címszó a lexikon =>
453. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12475.htm
CÍMSZÓ: Kármán
SZEMÉLYNÉV: Kármán Mór
SZÓCIKK: 2. K. Mór, szöllöslaki . pedagógus, egyetemi tanár, szül. Szegeden
1843 dec. 25., megh. 1915 okt.-ben. Iskoláit Szegeden és Pesten végezte, azután
Bécsbe ment, ahol 1862-1865. filozófiai és filológiai tanulmányokat folytatott
az egyetemen. 1866-ban megszerezte Budapesten a doktori és magiszteri diplomát.
Két év múlva a kereskedelmi akadémián és a középiskolákban vallástant tanított.
Eötvös báró 1869. Lipcsébe küldte a gyakorlati tanárképzés tanulmányozása
céljából. Nagy pedagógiai tudása feltűnt Ziller Tuisc-nak; aki bizalmába
fogadta, kinevezte a gyakorló elemi iskola presbitériumának elnökévé és
megbízta az iskola szervezetének és tanulmányi rendjének elkészítésével. Ez a
tervezet Vademecum für die Praktikanten des Paedagogischen Seminars zu Leipzig
c. alatt ismeretes. Mikor két esztendei ottartózkodás után hazatért, a
pedagógia, etika és pszihológia magántanára lett az egyetemen. A tanárképző
intézetben a filozófia és pedagógia tanára volt és pedagógiai vezetője lett a
gimnáziumi gyakorlóiskolának, melynek a szabályzatát ő készítette el a
közoktatási kormány megbízásából. A magyar nevelésügy modern fejlődése nagyrészben
az ő érdeme. A tudományos pedagógia elveit a gimnáziumi oktatásban ő
honosította meg Magyarországon. Fáradhatatlanul és nagy sikerrel dolgozott a
középiskolai oktatás újjászervezésén. Gimnáziumi tanterve és a hozzávaló
Utasítások, amelyeket szakemberek közreműködésével szerkesztett. Új alapokra
fektették a gimnáziumi oktatást és új irányt szabtak a magyar művelődésnek. Az
Utasítások német fordítását nagy elismeréssel fogadta a német sajtó. 1907-ben a
közoktatásügyi minisztériumban teljesített szolgálatot. Kiváló érdemeiért 1907.
magyar nemességet kapott. 1908-ban Szőllőslaki előnévvel tüntette ki a király.
1909-ben egyetemi ny. r. tanári címet kapott Főbb művei: Közoktatásügyi
tanulmányok 2 kötet, Budapest 1906 és 1911 ; K M. paedagogiai dolgozatai rendszeres
összeállításban 2 kötet u. o. 1909 akadémiai jutalmat nyert; Adalékok a
gimnáziumi oktatás elméletéhez Budapest 1898 ; A közoktatás egysége és a
tanulmányok szervezete u. o. 1911 . Sok gimnáziumi tankönyvet írt és az
egyetemi oktatás számára átdolgozta Browning Oszkár könyvét, A
neveléselméletének történetét Budapest,2. kiad. 1907 ; Lotze Hermann Logikáját,
u. o. 1884 és Pszichológiáját u. o. 1887 . Polemikus iratai: Herbart és Lubrich
1875 ; Egy tudós koryphaeus; A tudós koryphaeusnak igazságot szolgáltat
Plagiosippus 1893 .
12475.ht
CÍMSZÓ Kármá
SZEMÉLYNÉV Kármá Mó
SZÓCIKK 2 K Mór szöllöslak pedagógus egyetem tanár szül Szegede 184 dec 25.
megh 191 okt.-ben Iskolái Szegede é Peste végezte azutá Bécsb ment aho
1862-1865 filozófia é filológia tanulmányoka folytatot a egyetemen 1866-ba
megszerezt Budapeste doktor é magiszter diplomát Ké é múlv kereskedelm akadémiá
é középiskolákba vallástan tanított Eötvö bár 1869 Lipcséb küldt gyakorlat
tanárképzé tanulmányozás céljából Nag pedagógia tudás feltűn Zille Tuisc-nak ak
bizalmáb fogadta kinevezt gyakorl elem iskol presbitériumána elnökév é megbízt
a iskol szervezeténe é tanulmány rendjéne elkészítésével E terveze Vademecu fü
di Praktikante de Paedagogische Seminar z Leipzi c alat ismeretes Miko ké esztende
ottartózkodá utá hazatért pedagógia etik é pszihológi magántanár let a
egyetemen tanárképz intézetbe filozófi é pedagógi tanár vol é pedagógia vezetőj
let gimnázium gyakorlóiskolának melyne szabályzatá készített e közoktatás
kormán megbízásából magya nevelésüg moder fejlődés nagyrészbe a érdeme
tudományo pedagógi elvei gimnázium oktatásba honosított me Magyarországon
Fáradhatatlanu é nag sikerre dolgozot középiskola oktatá újjászervezésén
Gimnázium tanterv é hozzával Utasítások amelyeke szakembere közreműködéséve
szerkesztett Ú alapokr fektetté gimnázium oktatás é ú irány szabta magya
művelődésnek A Utasításo néme fordításá nag elismerésse fogadt néme sajtó
1907-be közoktatásügy minisztériumba teljesítet szolgálatot Kivál érdemeiér
1907 magya nemessége kapott 1908-ba Szőllőslak előnévve tüntett k király
1909-be egyetem ny r tanár címe kapot Főb művei Közoktatásügy tanulmányo kötet
Budapes 190 é 191 M paedagogia dolgozata rendszere összeállításba köte u o 190
akadémia jutalma nyert Adaléko gimnázium oktatá elméletéhe Budapes 189
közoktatá egység é tanulmányo szervezet u o 191 So gimnázium tankönyve ír é a
egyetem oktatá számár átdolgozt Brownin Oszká könyvét neveléselméleténe
történeté Budapest,2 kiad 190 Lotz Herman Logikáját u o 188 é Pszichológiájá u o
188 Polemiku iratai Herbar é Lubric 187 Eg tudó koryphaeus tudó koryphaeusna
igazságo szolgálta Plagiosippu 189
12475.h
CÍMSZ Kárm
SZEMÉLYNÉ Kárm M
SZÓCIK Mó szöllösla pedagógu egyete taná szü Szeged 18 de 25 meg 19 okt.-be
Iskolá Szeged Pest végezt azut Bécs men ah 1862-186 filozófi filológi
tanulmányok folytato egyeteme 1866-b megszerez Budapest dokto magiszte diplomá
K múl kereskedel akadémi középiskolákb vallásta tanítot Eötv bá 186 Lipcsé küld
gyakorla tanárképz tanulmányozá céljábó Na pedagógi tudá feltű Zill Tuisc-na a
bizalmá fogadt kinevez gyakor ele isko presbitériumán elnöké megbíz isko
szervezetén tanulmán rendjén elkészítéséve tervez Vademec f d Praktikant d
Paedagogisch Semina Leipz ala ismerete Mik k esztend ottartózkod ut hazatér pedagógi
eti pszihológ magántaná le egyeteme tanárkép intézetb filozóf pedagóg taná vo
pedagógi vezető le gimnáziu gyakorlóiskolána melyn szabályzat készítet
közoktatá kormá megbízásábó magy nevelésü mode fejlődé nagyrészb érdem tudomány
pedagóg elve gimnáziu oktatásb honosítot m Magyarországo Fáradhatatlan na
sikerr dolgozo középiskol oktat újjászervezésé Gimnáziu tanter hozzáva
Utasításo amelyek szakember közreműködésév szerkesztet alapok fektett gimnáziu
oktatá irán szabt magy művelődésne Utasítás ném fordítás na elismeréss fogad
ném sajt 1907-b közoktatásüg minisztériumb teljesíte szolgálato Kivá érdemeié
190 magy nemesség kapot 1908-b Szőllősla előnévv tüntet királ 1909-b egyete n
taná cím kapo Fő műve Közoktatásüg tanulmány köte Budape 19 19 paedagogi dolgozat
rendszer összeállításb köt 19 akadémi jutalm nyer Adalék gimnáziu oktat
elméletéh Budape 18 közoktat egysé tanulmány szerveze 19 S gimnáziu tankönyv í
egyete oktat számá átdolgoz Browni Oszk könyvé neveléselméletén történet
Budapest, kia 19 Lot Herma Logikájá 18 Pszichológiáj 18 Polemik irata Herba
Lubri 18 E tud koryphaeu tud koryphaeusn igazság szolgált Plagiosipp 18
12475.
CÍMS Kár
SZEMÉLYN Kár
SZÓCI M szöllösl pedagóg egyet tan sz Szege 1 d 2 me 1 okt.-b Iskol Szege
Pes végez azu Béc me a 1862-18 filozóf filológ tanulmányo folytat egyetem 1866-
megszere Budapes dokt magiszt diplom mú kereskede akadém középiskolák vallást
taníto Eöt b 18 Lipcs kül gyakorl tanárkép tanulmányoz céljáb N pedagóg tud
felt Zil Tuisc-n bizalm fogad kineve gyako el isk presbitériumá elnök megbí isk
szervezeté tanulmá rendjé elkészítésév terve Vademe Praktikan Paedagogisc Semin
Leip al ismeret Mi eszten ottartózko u hazaté pedagóg et psziholó magántan l
egyetem tanárké intézet filozó pedagó tan v pedagóg vezet l gimnázi
gyakorlóiskolán mely szabályza készíte közoktat korm megbízásáb mag nevelés mod
fejlőd nagyrész érde tudomán pedagó elv gimnázi oktatás honosíto Magyarország
Fáradhatatla n siker dolgoz középisko okta újjászervezés Gimnázi tante hozzáv
Utasítás amelye szakembe közreműködésé szerkeszte alapo fektet gimnázi oktat
irá szab mag művelődésn Utasítá né fordítá n elismerés foga né saj 1907-
közoktatásü minisztérium teljesít szolgálat Kiv érdemei 19 mag nemessé kapo
1908- Szőllősl előnév tünte kirá 1909- egyet tan cí kap F műv Közoktatásü
tanulmán köt Budap 1 1 paedagog dolgoza rendsze összeállítás kö 1 akadém jutal
nye Adalé gimnázi okta elméleté Budap 1 közokta egys tanulmán szervez 1 gimnázi
tanköny egyet okta szám átdolgo Brown Osz könyv neveléselméleté történe
Budapest ki 1 Lo Herm Logikáj 1 Pszichológiá 1 Polemi irat Herb Lubr 1 tu
koryphae tu koryphaeus igazsá szolgál Plagiosip 1
12475
CÍM Ká
SZEMÉLY Ká
SZÓC szöllös pedagó egye ta s Szeg m okt.- Isko Szeg Pe vége az Bé m 1862-1
filozó filoló tanulmány folyta egyete 1866 megszer Budape dok magisz diplo m
keresked akadé középiskolá vallás tanít Eö 1 Lipc kü gyakor tanárké tanulmányo
céljá pedagó tu fel Zi Tuisc- bizal foga kinev gyak e is presbitérium elnö megb
is szervezet tanulm rendj elkészítésé terv Vadem Praktika Paedagogis Semi Lei a
ismere M eszte ottartózk hazat pedagó e pszihol magánta egyete tanárk intéze
filoz pedag ta pedagó veze gimnáz gyakorlóiskolá mel szabályz készít közokta
kor megbízásá ma nevelé mo fejlő nagyrés érd tudomá pedag el gimnáz oktatá
honosít Magyarorszá Fáradhatatl sike dolgo középisk okt újjászervezé Gimnáz
tant hozzá Utasítá amely szakemb közreműködés szerkeszt alap fekte gimnáz okta
ir sza ma művelődés Utasít n fordít elismeré fog n sa 1907 közoktatás
minisztériu teljesí szolgála Ki érdeme 1 ma nemess kap 1908 Szőllős előné tünt
kir 1909 egye ta c ka mű Közoktatás tanulmá kö Buda paedago dolgoz rendsz
összeállítá k akadé juta ny Adal gimnáz okt elmélet Buda közokt egy tanulmá
szerve gimnáz tankön egye okt szá átdolg Brow Os köny neveléselmélet történ
Budapes k L Her Logiká Pszichológi Polem ira Her Lub t korypha t koryphaeu
igazs szolgá Plagiosi
1247
CÍ K
SZEMÉL K
SZÓ szöllö pedag egy t Sze okt. Isk Sze P vég a B 1862- filoz filol
tanulmán folyt egyet 186 megsze Budap do magis dipl kereske akad középiskol
vallá taní E Lip k gyako tanárk tanulmány célj pedag t fe Z Tuisc biza fog kine
gya i presbitériu eln meg i szerveze tanul rend elkészítés ter Vade Praktik
Paedagogi Sem Le ismer eszt ottartóz haza pedag psziho magánt egyet tanár intéz
filo peda t pedag vez gimná gyakorlóiskol me szabály készí közokt ko megbízás m
nevel m fejl nagyré ér tudom peda e gimná oktat honosí Magyarorsz Fáradhatat
sik dolg középis ok újjászervez Gimná tan hozz Utasít amel szakem közreműködé
szerkesz ala fekt gimná okt i sz m művelődé Utasí fordí elismer fo s 190
közoktatá minisztéri teljes szolgál K érdem m nemes ka 190 Szőllő előn tün ki
190 egy t k m Közoktatá tanulm k Bud paedag dolgo rends összeállít akad jut n
Ada gimná ok elméle Bud közok eg tanulm szerv gimná tankö egy ok sz átdol Bro O
kön neveléselméle törté Budape He Logik Pszichológ Pole ir He Lu koryph
koryphae igaz szolg Plagios