12542.htm
CÍMSZÓ: Képzőművészet-Szobrászat
SZÓCIKK: II. Szobrászat. A
szobrászat Magyarországon, az első magyar szobrász, Ferenczy István tragikus
hajótörése után, mintegy fél századon át szünetel és az őt követő magyar szobrászok
is részben külföldön próbálnak szerencsét. Guttmann Jakab az első magyar-zsidó
szobrász élete is külföldön, Bécsben, Rómában, Londonban, Parisban folyik le.
IX. Pius pápa arcképszobrászát itthon kevés munkáján kívül Chorin Áron aradi
rabbi síremlék-arcképszobra, az egyedüli arckép-szobor magyarországi
zsidótemetőben, képviseli az aradi temetőben. Míg Guttmann a késő klasszicizmus
képviselője, addig Engel József, Széchenyi István budapesti szobrának alkotója,
aki szintén Rómában tanult és ott is élt két évtizeden át, a klasszicizmuson
keresztül a romantikához közeledik. Már a 80-as évek szobrász generációjának
képviselője Donáth Gyula, a bártfai Erzsébet királyné és Werbőczy szobrának
készítője, akinek nevét ezeken kívül mély költői fölfogású síremlékei őrzik. A
naturalisztikus, barokk lendületű szobrászat mestere Róna József. Ezirányú
fölfogását főleg Savoyai Jenő budai lovas-szobra mutatja. Számos bibliai tárgyú
és magyar alakos zsánerszobrán kívül egyéb monumentális munkái még a szegedi
Kossuth és a gödöllői Erzsébet királyné szobor. Az ezután következő
szobrásznemzedékhez tartoznak: Kallós Ede, a párisi impresszionisztikus
szobrászatnak Magyarországon egyik első előhírnöke. Legjellemzőbb munkái
hatalmas lendületű síremlékein kívül Irányi Dániel szobra és a Telessel együtt
készített Vörösmarty szobor Budapesten, továbbá a hódmezővásárhelyi és makói
Kossuth-szobrok. Ligeti Miklós Budapest egyik legsikerültebb szobrának, az
Anonymusnak mestere, sokáig az említett impresszionista szobrászat legjellemzőbb
követője, és a legelőkelőbb körök arcképszobrásza is. Sikerült síremlékeken
kívül Rudolf trónörökös budapesti és Erzsébet királyné szegedi emlékszobrát is
ő készítette. Itt említhető a valamivel fiatalabb, de lágy, lírai felfogású és
kifejezésmódjával a festőiség felé hajló Margó Ede, Dankó Pista szegedi
szobrának alkotója is. (Az aradi és debreceni Kossuth-szobrokat együtt mintázta
Pongrác D. Szigfriddel). Teles Ede az utóbbiak kortársa, velük együtt indult,
de kezdettől fogva tőlük eltérően a szigorú plasztikai formákat juttatta
érvényre munkáiban. Apró, naturalisztikus fölfogású zsánerszerű terrakotta
szobrokkal és arcképekkel aratta első sikereit és mint a modern magyar
plakettművészet egyik reprezentánsa egész plakettművész-nemzedéket nevelt. Később
monumentális síremlékeinek (Munkácsy) és nyilvános emlékszobrainak (a Kallóssal
együtt mintázott budapesti Vörösmarty-szobor, a kecskeméti Kossuth-szobor és a
kivitelre nem került, monumentalitásában is közvetlen Erzsébet királyné
emlékszobor) éppen szigorú plasztikai kifejezésmódjával adta tanúságát
monumentális fölfogásának. Még a háború előtt tűntek föl Gárdos Aladár Lukács
Béla zalatnai, Kossuth sátoraljaújhelyi és Deák Ferenc csak a háború után
elkészült szobrának alkotója, továbbá Betlen Gyula a fölfogásában eredeti
nyíregyházi Kossuth-szobor művésze, valamint a náluk ifjabb Körmendi-Frim Jenő,
ki arcképszobraiban és plakettjeiben erőteljes ígérettel indult. Maróti Géza
dekoratív szobraival és néhány síremlékével, nemkülönben iparművészeti
dekoratív tehetségével ért el sikereket. Lányi Dezső előbb karikatúra-szobrokat
készített, majd Rodin hatását matató munkás- akt- és állat-szobrokat. A hősi
halált halt finom tehetségű Sámuel Kornél közvetlen a háború előtt alkotott
néhány akt-szobrával csak egy új szobrásztehetség ígérete maradt. Az előbb
említetteknél két idősebb szobrász új egyéni utakon járva, a háború után
föltűnt szobrásznemzedék új törekvéseinek mintegy előkészítője volt. Ezek: Beck
Ö. Fülöp és Vedres Márk. Beck már a 90-es évek első felében tűnt föl
plakettjeivel, melyek franciás hatás alatt álló kezdetektől egészen az egyéni
stílus felé haladtak és alkotójukat e téren egyik legjelentékenyebb
plakettművészünkké avatták. Az anyag természetét és a plasztikai formákat
hangsúlyozó stilizált szobraival és arcképeivel csak a háború kitörése évében
kezdett szerepelni. Vedres hosszas olaszországi tartózkodás után még a háború
előtt pár évvel lépett elő az olasz reneszánsz kis bronzainak hatása alatt
alkotott bronz-szobrocskáival és klasszikus előképekhez alkalmazkodó
síremlékeivel. Beck és Telesen kívül, főleg e két művész hatása alatt vagy
példáján buzdulva egy egész sor plakettművészünk támadt. Köztük a korán elhunyt
nagy tehetségű Fémes-Beck Vilmos és Murányi Gyula, kik mindketten mint
szobrászok is működtek, továbbá Csillag István, Mester Jenő és Vágó Dezső. A
háború után előtérbe lépett szobrásznemzedékből Petri-Pick Lajos különösen
finom arcképszobrokkal és aktokkal szerepelt. Csorba Géza az Ady-síremlék
nyertese neoklasszicista arcképszobrokkal és aktokkal lett ismert.
Bokros-Birman Dezső aktkompozíciói primitív és egyiptomi szobrok
egyszerűségével, arcképszobrai pedig leegyszerűsített formáikkal főleg a lelki
élet külső megérzékítésére törekednek. Bor Pál szobrai a kubizmus formáit
alkalmazzák, Kosa Mária tömeghatások kifejezésére igyekszik
szoborcsoportjaiban. Gádor István eredeti kerámiáiban primitív formák
stilizálását mutatja, Zilzer Hajnalka színes kerámiái viszont naturalisztikus
formák dekoratív fölhasználásával hatnak. A plakettművészek és keramikusokkal
már az iparművészet terét érintettük. Itt említjük meg, hogy az ötvösség
művelői közt már a XIX. sz. 40-es éveiben találkozunk az aradi származású
Brüll-család (Ignác, Márkus, Móric) ötvös tagjaival és ugyancsak e század
közepén a pozsonyváraljai Bernauer M. W. ötvössel. Fürst Móric pozsonyi
éremművész 1838. Amerikába vándorolt és ott fejtett ki hathatósabb működést.
Bachruch Károly az 50-es években alapítja nagyhírű ötvösműhelyét Budapesten,
Egger Dávid pedig a 70-es, 80-as években virágoztatja föl munkáival Budapesten
a hagyományos magyar zománcművészetet. A kerámia terén Farkasházi-Fischer Móric
1839. alapította a herendi porcelángyárat, Fischer A. Mór 1820 után vette át a
tatai majolikagyárat, Tóvárosi-Fischer Ignác pedig a 70-es ével végén budapesti
majolikagyárának vetette meg alapjait. A modern iparművészet köréből csak
néhány nevet sorolunk föl. A bútortervezés terén Faragó Ödön 1900 táján
magyaros motívumú bútorokkal, Kozma Lajos a külföldön is elismert magyaros
motívumok és barokk formák fölhasználásával tervezett bútorokkal, Lakatos Artúr
szőnyeg-, majolika- és bútorterveivel, továbbá Falus Elek enteriőr
kiképzésekkel és színházi díszletek és kosztümök tervezésével és a legújabb
időkben Medgyes László ugyancsak színházi díszlettervekkel tűnt fel.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2542. címszó a lexikon =>
464. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12542.htm
CÍMSZÓ: Képzőművészet-Szobrászat
SZÓCIKK: II. Szobrászat. A szobrászat Magyarországon, az első magyar
szobrász, Ferenczy István tragikus hajótörése után, mintegy fél századon át
szünetel és az őt követő magyar szobrászok is részben külföldön próbálnak
szerencsét. Guttmann Jakab az első magyar-zsidó szobrász élete is külföldön,
Bécsben, Rómában, Londonban, Parisban folyik le. IX. Pius pápa arcképszobrászát
itthon kevés munkáján kívül Chorin Áron aradi rabbi síremlék-arcképszobra, az
egyedüli arckép-szobor magyarországi zsidótemetőben, képviseli az aradi
temetőben. Míg Guttmann a késő klasszicizmus képviselője, addig Engel József,
Széchenyi István budapesti szobrának alkotója, aki szintén Rómában tanult és
ott is élt két évtizeden át, a klasszicizmuson keresztül a romantikához
közeledik. Már a 80-as évek szobrász generációjának képviselője Donáth Gyula, a
bártfai Erzsébet királyné és Werbőczy szobrának készítője, akinek nevét ezeken
kívül mély költői fölfogású síremlékei őrzik. A naturalisztikus, barokk
lendületű szobrászat mestere Róna József. Ezirányú fölfogását főleg Savoyai
Jenő budai lovas-szobra mutatja. Számos bibliai tárgyú és magyar alakos
zsánerszobrán kívül egyéb monumentális munkái még a szegedi Kossuth és a
gödöllői Erzsébet királyné szobor. Az ezután következő szobrásznemzedékhez
tartoznak: Kallós Ede, a párisi impresszionisztikus szobrászatnak
Magyarországon egyik első előhírnöke. Legjellemzőbb munkái hatalmas lendületű
síremlékein kívül Irányi Dániel szobra és a Telessel együtt készített
Vörösmarty szobor Budapesten, továbbá a hódmezővásárhelyi és makói
Kossuth-szobrok. Ligeti Miklós Budapest egyik legsikerültebb szobrának, az Anonymusnak
mestere, sokáig az említett impresszionista szobrászat legjellemzőbb követője,
és a legelőkelőbb körök arcképszobrásza is. Sikerült síremlékeken kívül Rudolf
trónörökös budapesti és Erzsébet királyné szegedi emlékszobrát is ő készítette.
Itt említhető a valamivel fiatalabb, de lágy, lírai felfogású és
kifejezésmódjával a festőiség felé hajló Margó Ede, Dankó Pista szegedi
szobrának alkotója is. Az aradi és debreceni Kossuth-szobrokat együtt mintázta
Pongrác D. Szigfriddel . Teles Ede az utóbbiak kortársa, velük együtt indult,
de kezdettől fogva tőlük eltérően a szigorú plasztikai formákat juttatta
érvényre munkáiban. Apró, naturalisztikus fölfogású zsánerszerű terrakotta
szobrokkal és arcképekkel aratta első sikereit és mint a modern magyar plakettművészet
egyik reprezentánsa egész plakettművész-nemzedéket nevelt. Később monumentális
síremlékeinek Munkácsy és nyilvános emlékszobrainak a Kallóssal együtt
mintázott budapesti Vörösmarty-szobor, a kecskeméti Kossuth-szobor és a
kivitelre nem került, monumentalitásában is közvetlen Erzsébet királyné
emlékszobor éppen szigorú plasztikai kifejezésmódjával adta tanúságát
monumentális fölfogásának. Még a háború előtt tűntek föl Gárdos Aladár Lukács
Béla zalatnai, Kossuth sátoraljaújhelyi és Deák Ferenc csak a háború után
elkészült szobrának alkotója, továbbá Betlen Gyula a fölfogásában eredeti
nyíregyházi Kossuth-szobor művésze, valamint a náluk ifjabb Körmendi-Frim Jenő,
ki arcképszobraiban és plakettjeiben erőteljes ígérettel indult. Maróti Géza
dekoratív szobraival és néhány síremlékével, nemkülönben iparművészeti
dekoratív tehetségével ért el sikereket. Lányi Dezső előbb karikatúra-szobrokat
készített, majd Rodin hatását matató munkás- akt- és állat-szobrokat. A hősi
halált halt finom tehetségű Sámuel Kornél közvetlen a háború előtt alkotott
néhány akt-szobrával csak egy új szobrásztehetség ígérete maradt. Az előbb
említetteknél két idősebb szobrász új egyéni utakon járva, a háború után
föltűnt szobrásznemzedék új törekvéseinek mintegy előkészítője volt. Ezek: Beck
Ö. Fülöp és Vedres Márk. Beck már a 90-es évek első felében tűnt föl
plakettjeivel, melyek franciás hatás alatt álló kezdetektől egészen az egyéni
stílus felé haladtak és alkotójukat e téren egyik legjelentékenyebb
plakettművészünkké avatták. Az anyag természetét és a plasztikai formákat
hangsúlyozó stilizált szobraival és arcképeivel csak a háború kitörése évében
kezdett szerepelni. Vedres hosszas olaszországi tartózkodás után még a háború
előtt pár évvel lépett elő az olasz reneszánsz kis bronzainak hatása alatt
alkotott bronz-szobrocskáival és klasszikus előképekhez alkalmazkodó
síremlékeivel. Beck és Telesen kívül, főleg e két művész hatása alatt vagy
példáján buzdulva egy egész sor plakettművészünk támadt. Köztük a korán elhunyt
nagy tehetségű Fémes-Beck Vilmos és Murányi Gyula, kik mindketten mint
szobrászok is működtek, továbbá Csillag István, Mester Jenő és Vágó Dezső. A
háború után előtérbe lépett szobrásznemzedékből Petri-Pick Lajos különösen
finom arcképszobrokkal és aktokkal szerepelt. Csorba Géza az Ady-síremlék
nyertese neoklasszicista arcképszobrokkal és aktokkal lett ismert.
Bokros-Birman Dezső aktkompozíciói primitív és egyiptomi szobrok
egyszerűségével, arcképszobrai pedig leegyszerűsített formáikkal főleg a lelki
élet külső megérzékítésére törekednek. Bor Pál szobrai a kubizmus formáit
alkalmazzák, Kosa Mária tömeghatások kifejezésére igyekszik
szoborcsoportjaiban. Gádor István eredeti kerámiáiban primitív formák
stilizálását mutatja, Zilzer Hajnalka színes kerámiái viszont naturalisztikus
formák dekoratív fölhasználásával hatnak. A plakettművészek és keramikusokkal
már az iparművészet terét érintettük. Itt említjük meg, hogy az ötvösség
művelői közt már a XIX. sz. 40-es éveiben találkozunk az aradi származású
Brüll-család Ignác, Márkus, Móric ötvös tagjaival és ugyancsak e század közepén
a pozsonyváraljai Bernauer M. W. ötvössel. Fürst Móric pozsonyi éremművész
1838. Amerikába vándorolt és ott fejtett ki hathatósabb működést. Bachruch
Károly az 50-es években alapítja nagyhírű ötvösműhelyét Budapesten, Egger Dávid
pedig a 70-es, 80-as években virágoztatja föl munkáival Budapesten a
hagyományos magyar zománcművészetet. A kerámia terén Farkasházi-Fischer Móric
1839. alapította a herendi porcelángyárat, Fischer A. Mór 1820 után vette át a tatai
majolikagyárat, Tóvárosi-Fischer Ignác pedig a 70-es ével végén budapesti
majolikagyárának vetette meg alapjait. A modern iparművészet köréből csak
néhány nevet sorolunk föl. A bútortervezés terén Faragó Ödön 1900 táján
magyaros motívumú bútorokkal, Kozma Lajos a külföldön is elismert magyaros
motívumok és barokk formák fölhasználásával tervezett bútorokkal, Lakatos Artúr
szőnyeg-, majolika- és bútorterveivel, továbbá Falus Elek enteriőr
kiképzésekkel és színházi díszletek és kosztümök tervezésével és a legújabb
időkben Medgyes László ugyancsak színházi díszlettervekkel tűnt fel.
12542.ht
CÍMSZÓ Képzőművészet-Szobrásza
SZÓCIKK II Szobrászat szobrásza Magyarországon a els magya szobrász Ferencz
Istvá tragiku hajótörés után minteg fé százado á szünete é a ő követ magya
szobrászo i részbe külföldö próbálna szerencsét Guttman Jaka a els magyar-zsid
szobrás élet i külföldön Bécsben Rómában Londonban Parisba folyi le IX Piu páp
arcképszobrászá ittho kevé munkájá kívü Chori Áro arad rabb síremlék-arcképszobra
a egyedül arckép-szobo magyarország zsidótemetőben képvisel a arad temetőben Mí
Guttman kés klasszicizmu képviselője addi Enge József Szécheny Istvá budapest
szobrána alkotója ak szinté Rómába tanul é ot i él ké évtizede át
klasszicizmuso keresztü romantikáho közeledik Má 80-a éve szobrás generációjána
képviselőj Donát Gyula bártfa Erzsébe királyn é Werbőcz szobrána készítője
akine nevé ezeke kívü mél költő fölfogás síremléke őrzik naturalisztikus barok
lendület szobrásza mester Rón József Ezirány fölfogásá főle Savoya Jen buda
lovas-szobr mutatja Számo biblia tárgy é magya alako zsánerszobrá kívü egyé
monumentáli munká mé szeged Kossut é gödöllő Erzsébe királyn szobor A ezutá
következ szobrásznemzedékhe tartoznak Kalló Ede páris impresszionisztiku szobrászatna
Magyarországo egyi els előhírnöke Legjellemzőb munká hatalma lendület
síremlékei kívü Irány Dánie szobr é Telesse együt készítet Vörösmart szobo
Budapesten tovább hódmezővásárhely é makó Kossuth-szobrok Liget Mikló Budapes
egyi legsikerülteb szobrának a Anonymusna mestere sokái a említet
impresszionist szobrásza legjellemzőb követője é legelőkelőb körö
arcképszobrász is Sikerül síremlékeke kívü Rudol trónörökö budapest é Erzsébe
királyn szeged emlékszobrá i készítette It említhet valamive fiatalabb d lágy
líra felfogás é kifejezésmódjáva festőisé fel hajl Marg Ede Dank Pist szeged
szobrána alkotój is A arad é debrecen Kossuth-szobroka együt mintázt Pongrá D
Szigfridde Tele Ed a utóbbia kortársa velü együt indult d kezdettő fogv tőlü
eltérőe szigor plasztika formáka juttatt érvényr munkáiban Apró naturalisztiku
fölfogás zsánerszer terrakott szobrokka é arcképekke aratt els sikerei é min
moder magya plakettművésze egyi reprezentáns egés plakettművész-nemzedéke
nevelt Későb monumentáli síremlékeine Munkács é nyilváno emlékszobraina
Kallóssa együt mintázot budapest Vörösmarty-szobor kecskemét Kossuth-szobo é
kivitelr ne került monumentalitásába i közvetle Erzsébe királyn emlékszobo éppe
szigor plasztika kifejezésmódjáva adt tanúságá monumentáli fölfogásának Mé
hábor előt tűnte fö Gárdo Aladá Lukác Bél zalatnai Kossut sátoraljaújhely é Deá
Feren csa hábor utá elkészül szobrána alkotója tovább Betle Gyul fölfogásába
eredet nyíregyház Kossuth-szobo művésze valamin nálu ifjab Körmendi-Fri Jenő k
arcképszobraiba é plakettjeibe erőtelje ígérette indult Marót Géz dekoratí
szobraiva é néhán síremlékével nemkülönbe iparművészet dekoratí tehetségéve ér
e sikereket Lány Dezs előb karikatúra-szobroka készített maj Rodi hatásá matat
munkás akt é állat-szobrokat hős halál hal fino tehetség Sámue Korné közvetle
hábor előt alkotot néhán akt-szobráva csa eg ú szobrásztehetsé ígéret maradt A
előb említettekné ké időseb szobrás ú egyén utako járva hábor utá föltűn
szobrásznemzedé ú törekvéseine minteg előkészítőj volt Ezek Bec Ö Fülö é Vedre
Márk Bec má 90-e éve els felébe tűn fö plakettjeivel melye franciá hatá alat
áll kezdetektő egésze a egyén stílu fel haladta é alkotójuka tére egyi
legjelentékenyeb plakettművészünkk avatták A anya természeté é plasztika
formáka hangsúlyoz stilizál szobraiva é arcképeive csa hábor kitörés évébe
kezdet szerepelni Vedre hossza olaszország tartózkodá utá mé hábor előt pá évve
lépet el a olas reneszáns ki bronzaina hatás alat alkotot bronz-szobrocskáiva é
klassziku előképekhe alkalmazkod síremlékeivel Bec é Telese kívül főle ké művés
hatás alat vag példájá buzdulv eg egés so plakettművészün támadt Köztü korá
elhuny nag tehetség Fémes-Bec Vilmo é Murány Gyula ki mindkette min szobrászo i
működtek tovább Csilla István Meste Jen é Vág Dezső hábor utá előtérb lépet
szobrásznemzedékbő Petri-Pic Lajo különöse fino arcképszobrokka é aktokka
szerepelt Csorb Géz a Ady-síremlé nyertes neoklasszicist arcképszobrokka é
aktokka let ismert Bokros-Birma Dezs aktkompozíció primití é egyiptom szobro
egyszerűségével arcképszobra pedi leegyszerűsítet formáikka főle lelk éle küls
megérzékítésér törekednek Bo Pá szobra kubizmu formái alkalmazzák Kos Mári
tömeghatáso kifejezésér igyekszi szoborcsoportjaiban Gádo Istvá eredet
kerámiáiba primití formá stilizálásá mutatja Zilze Hajnalk színe kerámiá viszon
naturalisztiku formá dekoratí fölhasználásáva hatnak plakettművésze é
keramikusokka má a iparművésze teré érintettük It említjü meg hog a ötvössé
művelő köz má XIX sz 40-e éveibe találkozun a arad származás Brüll-csalá Ignác
Márkus Móri ötvö tagjaiva é ugyancsa száza közepé pozsonyváralja Bernaue M W
ötvössel Fürs Móri pozsony éremművés 1838 Amerikáb vándorol é ot fejtet k
hathatósab működést Bachruc Károl a 50-e évekbe alapítj nagyhír ötvösműhelyé
Budapesten Egge Dávi pedi 70-es 80-a évekbe virágoztatj fö munkáiva Budapeste
hagyományo magya zománcművészetet kerámi teré Farkasházi-Fische Móri 1839
alapított herend porcelángyárat Fische A Mó 182 utá vett á tata majolikagyárat
Tóvárosi-Fische Igná pedi 70-e éve végé budapest majolikagyárána vetett me
alapjait moder iparművésze körébő csa néhán neve sorolun föl bútortervezé teré
Farag Ödö 190 tájá magyaro motívum bútorokkal Kozm Lajo külföldö i elismer
magyaro motívumo é barok formá fölhasználásáva tervezet bútorokkal Lakato Artú
szőnyeg- majolika é bútorterveivel tovább Falu Ele enteriő kiképzésekke é
színház díszlete é kosztümö tervezéséve é legújab időkbe Medgye Lászl ugyancsa
színház díszlettervekke tűn fel
12542.h
CÍMSZ Képzőművészet-Szobrász
SZÓCIK I Szobrásza szobrász Magyarországo el magy szobrás Ferenc Istv
tragik hajótöré utá minte f század szünet köve magy szobrász részb külföld
próbáln szerencsé Guttma Jak el magyar-zsi szobrá éle külföldö Bécsbe Rómába
Londonba Parisb foly l I Pi pá arcképszobrász itth kev munkáj kív Chor Ár ara
rab síremlék-arcképszobr egyedü arckép-szob magyarorszá zsidótemetőbe képvise
ara temetőbe M Guttma ké klasszicizm képviselőj add Eng Józse Széchen Istv
budapes szobrán alkotój a szint Rómáb tanu o é k évtized á klasszicizmus
kereszt romantikáh közeledi M 80- év szobrá generációján képviselő Doná Gyul
bártf Erzséb király Werbőc szobrán készítőj akin nev ezek kív mé költ fölfogá
síremlék őrzi naturalisztiku baro lendüle szobrász meste Ró Józse Ezirán
fölfogás fől Savoy Je bud lovas-szob mutatj Szám bibli tárg magy alak
zsánerszobr kív egy monumentál munk m szege Kossu gödöll Erzséb király szobo
ezut követke szobrásznemzedékh tartozna Kall Ed pári impresszionisztik
szobrászatn Magyarország egy el előhírnök Legjellemző munk hatalm lendüle síremléke
kív Irán Dáni szob Teless együ készíte Vörösmar szob Budapeste továb
hódmezővásárhel mak Kossuth-szobro Lige Mikl Budape egy legsikerülte szobrána
Anonymusn mester soká említe impresszionis szobrász legjellemző követőj
legelőkelő kör arcképszobrás i Sikerü síremlékek kív Rudo trónörök budapes
Erzséb király szege emlékszobr készített I említhe valamiv fiatalab lág lír
felfogá kifejezésmódjáv festőis fe haj Mar Ed Dan Pis szege szobrán alkotó i
ara debrece Kossuth-szobrok együ mintáz Pongr Szigfridd Tel E utóbbi kortárs
vel együ indul kezdett fog től eltérő szigo plasztik formák juttat érvény
munkáiba Apr naturalisztik fölfogá zsánersze terrakot szobrokk arcképekk arat
el sikere mi mode magy plakettművész egy reprezentán egé plakettművész-nemzedék
nevel Késő monumentál síremlékein Munkác nyilván emlékszobrain Kallóss együ
mintázo budapes Vörösmarty-szobo kecskemé Kossuth-szob kivitel n kerül
monumentalitásáb közvetl Erzséb király emlékszob épp szigo plasztik
kifejezésmódjáv ad tanúság monumentál fölfogásána M hábo elő tűnt f Gárd Alad
Luká Bé zalatna Kossu sátoraljaújhel De Fere cs hábo ut elkészü szobrán alkotój
továb Betl Gyu fölfogásáb erede nyíregyhá Kossuth-szob művész valami nál ifja
Körmendi-Fr Jen arcképszobraib plakettjeib erőtelj ígérett indul Maró Gé
dekorat szobraiv néhá síremlékéve nemkülönb iparművésze dekorat tehetségév é
sikereke Lán Dez elő karikatúra-szobrok készítet ma Rod hatás mata munká ak
állat-szobroka hő halá ha fin tehetsé Sámu Korn közvetl hábo elő alkoto néhá
akt-szobráv cs e szobrásztehets ígére marad elő említettekn k időse szobrá egyé
utak járv hábo ut föltű szobrásznemzed törekvésein minte előkészítő vol Eze Be
Fül Vedr Már Be m 90- év el feléb tű f plakettjeive mely franci hat ala ál
kezdetekt egész egyé stíl fe haladt alkotójuk tér egy legjelentékenye
plakettművészünk avattá any természet plasztik formák hangsúlyo stilizá
szobraiv arcképeiv cs hábo kitöré évéb kezde szerepeln Vedr hossz olaszorszá
tartózkod ut m hábo elő p évv lépe e ola reneszán k bronzain hatá ala alkoto bronz-szobrocskáiv
klasszik előképekh alkalmazko síremlékeive Be Teles kívü fől k művé hatá ala va
példáj buzdul e egé s plakettművészü támad Közt kor elhun na tehetsé Fémes-Be
Vilm Murán Gyul k mindkett mi szobrász működte továb Csill Istvá Mest Je Vá
Dezs hábo ut előtér lépe szobrásznemzedékb Petri-Pi Laj különös fin
arcképszobrokk aktokk szerepel Csor Gé Ady-síreml nyerte neoklasszicis
arcképszobrokk aktokk le ismer Bokros-Birm Dez aktkompozíci primit egyipto
szobr egyszerűségéve arcképszobr ped leegyszerűsíte formáikk fől lel él kül
megérzékítésé törekedne B P szobr kubizm formá alkalmazzá Ko Már tömeghatás
kifejezésé igyeksz szoborcsoportjaiba Gád Istv erede kerámiáib primit form
stilizálás mutatj Zilz Hajnal szín kerámi viszo naturalisztik form dekorat fölhasználásáv
hatna plakettművész keramikusokk m iparművész ter érintettü I említj me ho
ötvöss művel kö m XI s 40- éveib találkozu ara származá Brüll-csal Igná Márku
Mór ötv tagjaiv ugyancs száz közep pozsonyváralj Bernau ötvösse Für Mór pozson
éremművé 183 Ameriká vándoro o fejte hathatósa működés Bachru Káro 50- évekb
alapít nagyhí ötvösműhely Budapeste Egg Dáv ped 70-e 80- évekb virágoztat f
munkáiv Budapest hagyomány magy zománcművészete kerám ter Farkasházi-Fisch Mór
183 alapítot heren porcelángyára Fisch M 18 ut vet tat majolikagyára
Tóvárosi-Fisch Ign ped 70- év vég budapes majolikagyárán vetet m alapjai mode
iparművész köréb cs néhá nev sorolu fö bútortervez ter Fara Öd 19 táj magyar
motívu bútorokka Koz Laj külföld elisme magyar motívum baro form fölhasználásáv
terveze bútorokka Lakat Art szőnyeg majolik bútorterveive továb Fal El enteri
kiképzésekk színhá díszlet kosztüm tervezésév legúja időkb Medgy Lász ugyancs
színhá díszlettervekk tű fe
12542.
CÍMS Képzőművészet-Szobrás
SZÓCI Szobrász szobrás Magyarország e mag szobrá Feren Ist tragi hajótör ut
mint száza szüne köv mag szobrás rész külföl próbál szerencs Guttm Ja e
magyar-zs szobr él külföld Bécsb Rómáb Londonb Paris fol P p arcképszobrás itt
ke munká kí Cho Á ar ra síremlék-arcképszob egyed arckép-szo magyarorsz
zsidótemetőb képvis ar temetőb Guttm k klassziciz képviselő ad En Józs Széche
Ist budape szobrá alkotó szin Rómá tan évtize klasszicizmu keresz romantiká
közeled 80 é szobr generációjá képvisel Don Gyu bárt Erzsé királ Werbő szobrá készítő
aki ne eze kí m köl fölfog síremlé őrz naturalisztik bar lendül szobrás mest R
Józs Ezirá fölfogá fő Savo J bu lovas-szo mutat Szá bibl tár mag ala zsánerszob
kí eg monumentá mun szeg Koss gödöl Erzsé királ szob ezu követk
szobrásznemzedék tartozn Kal E pár impresszioniszti szobrászat Magyarorszá eg e
előhírnö Legjellemz mun hatal lendül síremlék kí Irá Dán szo Teles egy készít
Vörösma szo Budapest tová hódmezővásárhe ma Kossuth-szobr Lig Mik Budap eg
legsikerült szobrán Anonymus meste sok említ impresszioni szobrás legjellemz
követő legelőkel kö arcképszobrá Siker síremléke kí Rud trónörö budape Erzsé
királ szeg emlékszob készítet említh valami fiatala lá lí felfog kifejezésmódjá
festői f ha Ma E Da Pi szeg szobrá alkot ar debrec Kossuth-szobro egy mintá
Pong Szigfrid Te utóbb kortár ve egy indu kezdet fo tő eltér szig plaszti formá
jutta érvén munkáib Ap naturaliszti fölfog zsánersz terrako szobrok arcképek
ara e siker m mod mag plakettművés eg reprezentá eg plakettművész-nemzedé neve
Kés monumentá síremlékei Munká nyilvá emlékszobrai Kallós egy mintáz budape
Vörösmarty-szob kecskem Kossuth-szo kivite kerü monumentalitásá közvet Erzsé
királ emlékszo ép szig plaszti kifejezésmódjá a tanúsá monumentá fölfogásán háb
el tűn Gár Ala Luk B zalatn Koss sátoraljaújhe D Fer c háb u elkész szobrá
alkotó tová Bet Gy fölfogásá ered nyíregyh Kossuth-szo művés valam ná ifj
Körmendi-F Je arcképszobrai plakettjei erőtel ígéret indu Mar G dekora szobrai
néh síremlékév nemkülön iparművész dekora tehetségé sikerek Lá De el
karikatúra-szobro készíte m Ro hatá mat munk a állat-szobrok h hal h fi tehets
Sám Kor közvet háb el alkot néh akt-szobrá c szobrásztehet ígér mara el
említettek idős szobr egy uta jár háb u fölt szobrásznemze törekvései mint
előkészít vo Ez B Fü Ved Má B 90 é e felé t plakettjeiv mel franc ha al á
kezdetek egés egy stí f halad alkotóju té eg legjelentékeny plakettművészün
avatt an természe plaszti formá hangsúly stiliz szobrai arcképei c háb kitör
évé kezd szerepel Ved hoss olaszorsz tartózko u háb el év lép ol reneszá
bronzai hat al alkot bronz-szobrocskái klasszi előképek alkalmazk síremlékeiv B
Tele kív fő műv hat al v példá buzdu eg plakettművész táma Köz ko elhu n tehets
Fémes-B Vil Murá Gyu mindket m szobrás működt tová Csil Istv Mes J V Dez háb u
előté lép szobrásznemzedék Petri-P La különö fi arcképszobrok aktok szerepe Cso
G Ady-sírem nyert neoklasszici arcképszobrok aktok l isme Bokros-Bir De
aktkompozíc primi egyipt szob egyszerűségév arcképszob pe leegyszerűsít formáik
fő le é kü megérzékítés törekedn szob kubiz form alkalmazz K Má tömeghatá
kifejezés igyeks szoborcsoportjaib Gá Ist ered kerámiái primi for stilizálá
mutat Zil Hajna szí kerám visz naturaliszti for dekora fölhasználásá hatn
plakettművés keramikusok iparművés te érintett említ m h ötvös műve k X 40 évei
találkoz ar származ Brüll-csa Ign Márk Mó öt tagjai ugyanc szá köze
pozsonyváral Berna ötvöss Fü Mó pozso éremműv 18 Amerik vándor fejt hathatós
működé Bachr Kár 50 évek alapí nagyh ötvösműhel Budapest Eg Dá pe 70- 80 évek
virágozta munkái Budapes hagyomán mag zománcművészet kerá te Farkasházi-Fisc Mó
18 alapíto here porcelángyár Fisc 1 u ve ta majolikagyár Tóvárosi-Fisc Ig pe 70
é vé budape majolikagyárá vete alapja mod iparművés köré c néh ne sorol f
bútorterve te Far Ö 1 tá magya motív bútorokk Ko La külföl elism magya motívu
bar for fölhasználásá tervez bútorokk Laka Ar szőnye majoli bútorterveiv tová
Fa E enter kiképzések szính díszle kosztü tervezésé legúj idők Medg Lás ugyanc
szính díszlettervek t f
12542
CÍM Képzőművészet-Szobrá
SZÓC Szobrás szobrá Magyarorszá ma szobr Fere Is trag hajótö u min száz
szün kö ma szobrá rés külfö próbá szerenc Gutt J magyar-z szob é külföl Bécs
Rómá London Pari fo arcképszobrá it k munk k Ch a r síremlék-arcképszo egye
arckép-sz magyarors zsidótemető képvi a temető Gutt klasszici képvisel a E Józ
Széch Is budap szobr alkot szi Róm ta évtiz klasszicizm keres romantik közele 8
szob generációj képvise Do Gy bár Erzs kirá Werb szobr készít ak n ez k kö
fölfo síreml őr naturaliszti ba lendü szobrá mes Józ Ezir fölfog f Sav b
lovas-sz muta Sz bib tá ma al zsánerszo k e monument mu sze Kos gödö Erzs kirá
szo ez követ szobrásznemzedé tartoz Ka pá impresszioniszt szobrásza Magyarorsz
e előhírn Legjellem mu hata lendü síremlé k Ir Dá sz Tele eg készí Vörösm sz
Budapes tov hódmezővásárh m Kossuth-szob Li Mi Buda e legsikerül szobrá Anonymu
mest so emlí impresszion szobrá legjellem követ legelőke k arcképszobr Sike
síremlék k Ru trónör budap Erzs kirá sze emlékszo készíte említ valam fiatal l
l felfo kifejezésmódj festő h M D P sze szobr alko a debre Kossuth-szobr eg
mint Pon Szigfri T utób kortá v eg ind kezde f t elté szi plaszt form jutt érvé
munkái A naturaliszt fölfo zsáners terrak szobro arcképe ar sike mo ma
plakettművé e reprezent e plakettművész-nemzed nev Ké monument síremléke Munk
nyilv emlékszobra Kalló eg mintá budap Vörösmarty-szo kecske Kossuth-sz kivit
ker monumentalitás közve Erzs kirá emléksz é szi plaszt kifejezésmódj tanús
monument fölfogásá há e tű Gá Al Lu zalat Kos sátoraljaújh Fe há elkés szobr
alkot tov Be G fölfogás ere nyíregy Kossuth-sz művé vala n if Körmendi- J
arcképszobra plakettje erőte ígére ind Ma dekor szobra né síremléké nemkülö
iparművés dekor tehetség sikere L D e karikatúra-szobr készít R hat ma mun
állat-szobro ha f tehet Sá Ko közve há e alko né akt-szobr szobrásztehe ígé mar
e említette idő szob eg ut já há föl szobrásznemz törekvése min előkészí v E F
Ve M 9 fel plakettjei me fran h a kezdete egé eg st hala alkotój t e
legjelentéken plakettművészü avat a termész plaszt form hangsúl stili szobra
arcképe há kitö év kez szerepe Ve hos olaszors tartózk há e é lé o renesz
bronza ha a alko bronz-szobrocská klassz előképe alkalmaz síremlékei Tel kí f
mű ha a péld buzd e plakettművés tám Kö k elh tehet Fémes- Vi Mur Gy mindke szobrá
működ tov Csi Ist Me De há előt lé szobrásznemzedé Petri- L külön f
arcképszobro akto szerep Cs Ady-síre nyer neoklasszic arcképszobro akto ism
Bokros-Bi D aktkompozí prim egyip szo egyszerűségé arcképszo p leegyszerűsí
formái f l k megérzékíté töreked szo kubi for alkalmaz M tömeghat kifejezé
igyek szoborcsoportjai G Is ere kerámiá prim fo stilizál muta Zi Hajn sz kerá
vis naturaliszt fo dekor fölhasználás hat plakettművé keramikuso iparművé t
érintet emlí ötvö műv 4 éve találko a szárma Brüll-cs Ig Már M ö tagja ugyan sz
köz pozsonyvára Bern ötvös F M pozs éremmű 1 Ameri vándo fej hatható működ Bach
Ká 5 éve alap nagy ötvösműhe Budapes E D p 70 8 éve virágozt munká Budape
hagyomá ma zománcművésze ker t Farkasházi-Fis M 1 alapít her porcelángyá Fis v
t majolikagyá Tóvárosi-Fis I p 7 v budap majolikagyár vet alapj mo iparművé kör
né n soro bútorterv t Fa t magy motí bútorok K L külfö elis magy motív ba fo
fölhasználás terve bútorok Lak A szőny majol bútortervei tov F ente kiképzése
szín díszl koszt tervezés legú idő Med Lá ugyan szín díszletterve
1254
CÍ Képzőművészet-Szobr
SZÓ Szobrá szobr Magyarorsz m szob Fer I tra hajót mi szá szü k m szobr ré
külf prób szeren Gut magyar- szo külfö Béc Róm Londo Par f arcképszobr i mun C
síremlék-arcképsz egy arckép-s magyaror zsidótemet képv temet Gut klasszic
képvise Jó Széc I buda szob alko sz Ró t évti klassziciz kere romanti közel szo
generáció képvis D G bá Erz kir Wer szob készí a e k fölf sírem ő naturaliszt b
lend szobr me Jó Ezi fölfo Sa lovas-s mut S bi t m a zsánersz monumen m sz Ko
göd Erz kir sz e köve szobrásznemzed tarto K p impresszionisz szobrász
Magyarors előhír Legjelle m hat lend síreml I D s Tel e kész Vörös s Budape to
hódmezővásár Kossuth-szo L M Bud legsikerü szobr Anonym mes s eml impresszio
szobr legjelle köve legelők arcképszob Sik síremlé R trónö buda Erz kir sz
emléksz készít emlí vala fiata felf kifejezésmód fest sz szob alk debr
Kossuth-szob e min Po Szigfr utó kort e in kezd elt sz plasz for jut érv munká
naturalisz fölf zsáner terra szobr arckép a sik m m plakettműv reprezen
plakettművész-nemze ne K monumen síremlék Mun nyil emlékszobr Kall e mint buda
Vörösmarty-sz kecsk Kossuth-s kivi ke monumentalitá közv Erz kir emléks sz
plasz kifejezésmód tanú monumen fölfogás h t G A L zala Ko sátoraljaúj F h elké
szob alko to B fölfogá er nyíreg Kossuth-s műv val i Körmendi arcképszobr
plakettj erőt ígér in M deko szobr n síremlék nemkül iparművé deko tehetsé
siker karikatúra-szob készí ha m mu állat-szobr h tehe S K közv h alk n
akt-szob szobrászteh íg ma említett id szo e u j h fö szobrásznem törekvés mi
előkész V fe plakettje m fra kezdet eg e s hal alkotó legjelentéke
plakettművész ava termés plasz for hangsú stil szobr arckép h kit é ke szerep V
ho olaszor tartóz h l renes bronz h alk bronz-szobrocsk klass előkép alkalma
síremléke Te k m h pél buz plakettművé tá K el tehe Fémes V Mu G mindk szobr
műkö to Cs Is M D h elő l szobrásznemzed Petri külö arcképszobr akt szere C
Ady-sír nye neoklasszi arcképszobr akt is Bokros-B aktkompoz pri egyi sz
egyszerűség arcképsz leegyszerűs formá megérzékít töreke sz kub fo alkalma
tömegha kifejez igye szoborcsoportja I er kerámi pri f stilizá mut Z Haj s ker
vi naturalisz f deko fölhasználá ha plakettműv keramikus iparműv érinte eml ötv
mű év találk szárm Brüll-c I Má tagj ugya s kö pozsonyvár Ber ötvö poz éremm
Amer vánd fe hathat műkö Bac K év ala nag ötvösműh Budape 7 év virágoz munk
Budap hagyom m zománcművész ke Farkasházi-Fi alapí he porcelángy Fi majolikagy
Tóvárosi-Fi buda majolikagyá ve alap m iparműv kö n sor bútorter F mag mot
bútoro külf eli mag motí b f fölhasználá terv bútoro La szőn majo bútorterve to
ent kiképzés szí dísz kosz tervezé leg id Me L ugya szí díszletterv