12548.htm
CÍMSZÓ: Kereskedelem
SZÓCIKK: "Szvatopluk
nagy morva birodalmában lakó zsidók délről Stíriából, vagy nyugatról
Németországból, főleg pedig Bajorországból vándoroltak ide és mint egykorú okmányokból
kiderül, ez utóbbi országgal jelentős kereskedelmet folytattak. Egy 903 és 907
közt Raffelstettenben kelt vámszabályzat is a Morvaországgal folytatott K.-mel
és az ezt közvetítő Dunahajózással foglalkozik és megállapítja a vámokat,
melyeket azok tartoznak fizetni, akik hajón jönnek Morvaországból
Bajorországba, vagy onnan a Dunán utaznak Morvaországba. A vámszabályzat utolsó
pontja így végződik : «Zsidók és egyéb kereskedők bárhonnét jöjjenek ezen
országból, vagy más országokból, rabszolgák és egyéb árucikkek után igazságos
vámot fizessenek, amint az előbbi királyok idejében mindig szokásban volt.» Ezt
az adatot kiegészítik és megerősítik azok a lengyel történelmi források is
(Sternberg Herman, Versuch einer Gesch. d. Juden in Polen, Bécs 1860,1.11.1.),
melyek szerint zsidó rabszolga kereskedők már a IX. sz.-ban eljártak
Magyarországból Lengyelországba. Hasonló értelemben ír 973. arabnyelvű
tudósításában a zsidó Ibrahim ibn Jakab, a kordovai kalifa Csehországban járt
követe. Elmondja, hogy Magyarországból, ahogy az akkori arab és bizánci
nyelvszokás szerint nevezték, «a turkok országából muzulmánok, zsidók és turkok
(magyarok) Prágába jönnek árukkal és bizánci pénzneműekkel s ezekért
rabszolgákat, hódbőröket és egyéb bőrneműeket visznek haza». (G. Jákob,
Handelsartikel der Araber. Berlin 1891, 9. 1.; v. ö. Szabó Károly i. h. 135. 1.
és Hunfalvy i. h. 216. 1.) A kazár zsidók a honfoglaló magyarokkal jöttek be és
az ország meghódítása után is megmaradtak fegyvereseknek. A kereskedő zsidók az
itt talált zsidó őslakók, illetve a bennszülött zsidók közül kerültek ki. A
magyar zsidók történelmének első két százada olyan korszakot ölel fel, amikor a
zsidók «a magyarok minden jogát, szabadságát élvezték s tőlük semmiben sem
különböztek». (Kohn S., A zsidók története Magyarországon. Budapest 1884,
33.1.) Ez a megállapítás kétségessé teszi azt a feltevést, mintha kazár-zsidók
lettek volna a későbbi idők kereskedői, mert a kereszténység terjedésekor a
kazárok is elhagyták a zsidó hitet és azt az életmódot folytatták tovább is,
mint a honfoglalók magyar leszármazottai. Azok, akik zsidóhiten maradtak meg,
elvegyültek az egyébként nem keveredő bennszülött zsidók között, akik
legnagyobbrészt K-mel foglalkoztak. A zsidók kereskedelmének kialakulására és
arra, hogy a zsidók épp úgy, mint az izmaeliták az adás-vétel üzleti
tevékenységét valósággal, mint számukra specializált foglalkozást űzték,
legelsősorban az a körülmény volt hatással, amely az akkori korok állami és
társadalmi berendezkedését jellemezte. Az államhatalom a honfoglalók kezében
volt és a társadalmi berendezkedés az osztály-elhelyezkedést is abba az irányba
alakította, amely a hatalmi érdekek gazdasági szempontjainak leginkább
megfelelt. Az uralkodó osztályok így lettek a latifundiumok birtokosai, a leigázottakat
azért vették rabszolgasorba, hogy legyen, aki a földjeiket megmívelje, a
zsidókat pedig azért szorították a kalmárkodásra, mert kellettek olyanok is,
akik a szükségletek kielégítéséről gondoskodtak. Az osztályuralom sosem látta
szívesen azokat, akik osztálykereteiket túllépték és a földesurakká gazdagodott
és átvedlett zsidókat mindig igyekeztek visszaszorítani arra a gazdasági
bázisra, ahol néni jelentettek konkurenciát. A közhivatalokból is a
hatalomféltés intrikái igyekeztek távol tartani a zsidókat és mindig a
gazdasági kényszer, a létért való küzdelem sodorta a zsidót arra a megélhetési
útra, amely még szabad volt és mely önként kínálta fel a lehetőségeket: az
adásvételi, pénz-, hitel- és zálogüzletekre. A K. akkor kezdte meg
tulajdonképpeni fejlődését, amikor a X. sz. vége felé már a magyarok
rablókalandjai szűnőfélben voltak és a magyarországi zsidók kereskedelmi
összeköttetésbe léptek a szomszéd országokkal és odautazásaikat
rendszeresítették. A külföldi zsidó kereskedők azonban sokáig nem merészkedtek
be az országba, épp úgy, mint a keresztény hittérítők, akik «majdnem egy
századig még csak közeledni sem mertek a nálok oly kegyetlenség hírében álló
magyarok határaihoz». (Horvát: A kereszténység első százada Magyarországon, 32.
1.) 1050 körül azonban már a tranzitó K. jelei mutatkoztak; bajor, főleg
regensburgi zsidók, akik élénk kapcsolatot tartottak fenn Russziával, a későbbi
Gácsországgal, árucikkeiket Magyarországon keresztül szállították haza
teherszállító kocsikon. Karavánjaik Budát, vagy Esztergomot érintették, ahol a
Dunán átkeltek. Az 1070 előtti időkben már gyakran keresik fel a magyar zsidók
Németországot, különösen a rajnamelléki városokat. Ide rézműveket s aranyozott
edényneműeket vittek piacra Magyarországból, visszatérésükkor pedig olyan
árucikkeket hoztak be Magyarországba, ami iránt nagy kereslet mutatkozott. Ez
időben a magyar-német zsidók kereskedelmi kapcsolata igen élénk lehetett és a
kereskedők közül többen bejáratosak is voltak a királyi udvarhoz, ahol
különféle kedvezményekben részesültek. Az egyik magyar királynő, valószínűleg
Anasztázia, I. Endre felesége, aki 1063 körül az államügyekre erős befolyást
gyakorolt, a kereskedők közül többeket bizalmas küldetésekre felhasznált és
engedélyt adott arra, hogy a királyi pénzverőben a maguk számára bizonyos
mennyiségű pénzt verhessenek, hogy értékesebbé tegyék nyers ezüstjüket. A
zsidók kereskedelmét egy a kereszténység szempontjait követő rendelet igen
hátrányosan befolyásolta. Ez a hetivásároknak vasárnapról, a tulajdonképpeni vásárnapról
szombatra való áthelyezése volt. Állítólag ezt a rendeletet már a 997. meghalt
Gejza fejedelem léptette életbe (Horvát: Az ipar s kereskedés története II 12.
1.) épp úgy, mint a legtöbb középkori keresztény állam, hogy a vasárnap
megünneplését és az istentiszteletet semmi se zavarja. A rendelet valójában nem
a zsidók ellen irányult, de hatásaiban csak a zsidók érdekeit érintette, mert
nem csekély anyagi és erkölcsi hátrányokkal járt. A szombati hetivásárokról
intézkedett I. Béla (1061-1063) és ez aztán a zsidóság amúgy is gyenge lábon
álló vallásos életét még inkább megingatta, a szombatot nem tartották meg, mert
a hetivásárokon kívül alig volt nagyobb forgalom és árucikkeiket csak ezen a
napon értékesíthették. Az első olyan törvényes intézkedést, amely
következményeivel a zsidóságot az adás-vevésre és a pénzkölcsönzésre utalta,
Szt. László tette, aki 1092. a szabolcsi zsinaton határozatot hozatott, hogy a
zsidók keresztény rabszolgákat nem tarthatnak. Mivel pogány rabszolgák ez
időben már alig léteztek, a rendelet azt jelentette, hogy a zsidókat
megfosztják azon munkaerőtől, amellyel a földjeiket megmívelhetik. Egyelőre hát
bérbevettek rabszolgákat, de Kálmán király országlásának vége felé, az 1114. év
elején tartott esztergomi zsinat a rabszolgák bérbentartását is megtiltotta és
mivel most már a földmívelést lehetetlenné tették a zsidók számára - ily
körülmények között hiába vásároltak birtokot - kénytelenek voltak a kisebb
munkaerőt igénylő foglalkozási ágak felé terelődni, rákényszerültek az egyetlen
kínálkozó keresetmódra, az adás-vevésre és pénzügyletekre. A zsidók társadalmi
állása ezzel gyors hanyatlásnak is indult és a kalmárkodásra szorított zsidók a
középkori megalázottság szánalmas állapotába jutottak. Az adás-vételt ekkor már
királyi rendelet szabályozta; az 1101 és 1102. egybehívott országgyűlés szigorú
rendeletet hozott, amely Kálmán király rendelete néven ismeretes. A negyedik
pontja a rendeletnek így szól: Ha zsidó kereszténytől, vagy keresztény zsidótól
valamit venni akar, alkalmas keresztény és zsidó tanuk előtt vegye meg az eladó
árut; magát az árut s a tanuk neveit jegyeztesse fel írásban. Ezen az adó s a
vevő pecsétjével ellátott írást magánál őrizze, hogyha e vételre nézve
valamikor lopással vádoltatnék, a nála talált lopott jószág urát és a
fennemlített tanukat előállíthassa és a vád alól felszabaduljon. A további
három pont a kérdéssel kapcsolatos igazságszolgáltatással foglalkozik. Az 1222.
II. Endre által kiadott aranybulla 24. cikkelye a zsidókat a közhivatali
pályákról a szabad megélhetési lehetőségek felé szorította és az 1233. letett
beregi eskü ugyancsak megerősítette azt a már többször megismételt határozatot,
hogy zsidók és szaracénusok kamarai, pénz- vagy sóügyi, adószedői, vagy más
közhivatalt továbbra sem viselhetnek. A rendelet következménye az lett, hogy
Endre ugyan keresztényeket nevezett ki tisztviselőkké, de az általuk potom áron
bérelt jövedelmeket most ők adták el a zsidóknak és izmaelitáknak, akik
tisztviselőik, ügynökeik, vagy üzlettársaik gyanánt szerepeltek. IV. Béla 1251.
kiadott zsidótörvénye érinti ismét főleg a zálogügyleteket igazságszolgáltatási
vonatkozásokban. Fontos jelentőségű volt kereskedelmi szempontból a 12 pont,
amely a szabad közlekedést biztosította a zsidók számára és az áruk után
fizetendő vámpénz kérdésében a városi polgárokkal való egyenlő elbánást írja
elő. A K. kialakulására nagy befolyással volt az első keresztes háború után
(1274) a külföldi zsidók bevándorlása. Mivel ezek csak készpénzüket menthették
át Magyarországra, rákényszerültek adásvételi és kölcsönügyletekre annál is
inkább, mert a rabszolgák tartásának eltiltása visszariasztotta őket a
földvásárlástól. A magyar-zsidók, akik ugyancsak ennek a rendeletnek a hatása
következtében lassan-lassan kiszoríttattak a földmívelésből, a bevándorlottaktól
eltanulták az üzleti élet különféle ágait és áttértek maguk is a K. re A
középkorban Európa szerte elfogadott nézet is segítette ezt az átalakulási
folyamatot, mert az egyház a legrégibb idők óta megtiltotta híveinek a kamatra
kölcsönzést, de még a nyereséggel járó adás-vételt is. Ez volt az egyik fő oka
annak, hogy a középkori kereskedés majdnem kizárólag a zsidók kezére jutott. A
keresztény polgárság a céhek alakulásakor kezdte meg terjeszkedését a K. terén.
A minden idegen elemet kizáró és egyre erősbödő céhek versenytársat láttak a
zsidókban és ez a körülmény végzetesen érlelte meg a közép, kor
zsidógyűlöletét. A zsidók kiszorítása és letörése akkor kezdődött, amikor a
céhek egész szervezkedése katolikus színezetet kapott és már ez a körülmény
lehetetlenné tette a zsidók elhelyezkedését a céhek keretein belül. A
kereskedők és iparosok testülete módját tudta ejteni annak, hogy a városi
tanács az ő érdekeinek megfelelően hozza meg határozatát. Sopronban pl. már a
XIV. sz.-ban olyan határozatot hoztak, amely megtiltja a zsidóknak a szabóipar
űzését és hogy jobbminőségű posztóval és új ruhákkal kereskedjenek,
aprójószágot, gabonát, lisztet vásároljanak a piacokon oly célból, hogy azt
nyereséggel tovább adják. Az 1421. kiadott Budai Törvénykönyv már egészen
súlyos korlátokat állít fel a zsidók kereskedelmi életében. E törvény szerint
zsidók csak egyszer hetenként s csupán a zsidó-utcában árulhatták árucikkeiket,
keresztények közé nem vihették elkobzás veszélye nélkül. Külföldi s általában
nem budai magyar kereskedőnek, árui elkobzásának terhe alatt tilos volt velük
bárminemű kereskedelmi összeköttetésbe lépni. Élénken megvilágítja a középkor
kereskedelmi és pénzviszonyait Zsigmond királynak IV. Béla zsidótörvényét
kiegészítő negyedik cikkelye. A zálogok utáni kamatfizetések és pénzkölcsönök
kamatainak kérdését rendezi és kimondja, ha a kamatra vonatkozólag közelebbi
megállapodás nem történt, akkor a keresztény minden száz dénár után heti két
dénár kamatot tartozik fizetni a zsidónak. E királyi rendelet tehát a rendes
heti kamatlábat két százalékban, vagyis az egy évre szóló rendes kamatlábat
száz százalékban állapította meg. A K. szabadsága, amely a zsidók
elnyomottságának következtében is sokat szenvedett, külön korlátozó
törvényekkel is szemben találta magát. Még Mátyás király gazdaságpolitikája sem
volt mentes a kor elfogultságaitól és erre legjellemzőbb az az 1486. kiadott
rendelete, amellyel felhatalmazta Nagyszombat városát, hogy az ottani zsidókat
a borkereskedéstől eltilthassa. A zsidókamatok fizetése alól a keresztény
adósokat ő is épp úgy felmentette számos esetben, mint legtöbb elődje. Ilyen
gazdasági körülmények között hihetetlen erőfeszítés kellett ahhoz, hogy a
zsidók a K.-ben jelentős szerepre vergődhettek, mert hiszen az a zsidóság, amely
azelőtt a külfölddel való kereskedelmet közvetítette, a nagykereskedelemből és
a tisztességes kiskereskedelemből kiszorítva a kicsinyes csereberére és
házalásra kényszerült."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2548. címszó a lexikon =>
468. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12548.htm
CÍMSZÓ: Kereskedelem
SZÓCIKK: Szvatopluk nagy morva birodalmában lakó zsidók délről Stíriából,
vagy nyugatról Németországból, főleg pedig Bajorországból vándoroltak ide és
mint egykorú okmányokból kiderül, ez utóbbi országgal jelentős kereskedelmet
folytattak. Egy 903 és 907 közt Raffelstettenben kelt vámszabályzat is a
Morvaországgal folytatott K.-mel és az ezt közvetítő Dunahajózással foglalkozik
és megállapítja a vámokat, melyeket azok tartoznak fizetni, akik hajón jönnek Morvaországból
Bajorországba, vagy onnan a Dunán utaznak Morvaországba. A vámszabályzat utolsó
pontja így végződik : Zsidók és egyéb kereskedők bárhonnét jöjjenek ezen
országból, vagy más országokból, rabszolgák és egyéb árucikkek után igazságos
vámot fizessenek, amint az előbbi királyok idejében mindig szokásban volt. Ezt
az adatot kiegészítik és megerősítik azok a lengyel történelmi források is
Sternberg Herman, Versuch einer Gesch. d. Juden in Polen, Bécs 1860,1.11.1. ,
melyek szerint zsidó rabszolga kereskedők már a IX. sz.-ban eljártak
Magyarországból Lengyelországba. Hasonló értelemben ír 973. arabnyelvű
tudósításában a zsidó Ibrahim ibn Jakab, a kordovai kalifa Csehországban járt
követe. Elmondja, hogy Magyarországból, ahogy az akkori arab és bizánci nyelvszokás
szerint nevezték, a turkok országából muzulmánok, zsidók és turkok magyarok
Prágába jönnek árukkal és bizánci pénzneműekkel s ezekért rabszolgákat,
hódbőröket és egyéb bőrneműeket visznek haza . G. Jákob, Handelsartikel der
Araber. Berlin 1891, 9. 1.; v. ö. Szabó Károly i. h. 135. 1. és Hunfalvy i. h.
216. 1. A kazár zsidók a honfoglaló magyarokkal jöttek be és az ország
meghódítása után is megmaradtak fegyvereseknek. A kereskedő zsidók az itt
talált zsidó őslakók, illetve a bennszülött zsidók közül kerültek ki. A magyar
zsidók történelmének első két százada olyan korszakot ölel fel, amikor a zsidók
a magyarok minden jogát, szabadságát élvezték s tőlük semmiben sem különböztek
. Kohn S., A zsidók története Magyarországon. Budapest 1884, 33.1. Ez a megállapítás
kétségessé teszi azt a feltevést, mintha kazár-zsidók lettek volna a későbbi
idők kereskedői, mert a kereszténység terjedésekor a kazárok is elhagyták a
zsidó hitet és azt az életmódot folytatták tovább is, mint a honfoglalók magyar
leszármazottai. Azok, akik zsidóhiten maradtak meg, elvegyültek az egyébként
nem keveredő bennszülött zsidók között, akik legnagyobbrészt K-mel
foglalkoztak. A zsidók kereskedelmének kialakulására és arra, hogy a zsidók épp
úgy, mint az izmaeliták az adás-vétel üzleti tevékenységét valósággal, mint
számukra specializált foglalkozást űzték, legelsősorban az a körülmény volt
hatással, amely az akkori korok állami és társadalmi berendezkedését
jellemezte. Az államhatalom a honfoglalók kezében volt és a társadalmi berendezkedés
az osztály-elhelyezkedést is abba az irányba alakította, amely a hatalmi
érdekek gazdasági szempontjainak leginkább megfelelt. Az uralkodó osztályok így
lettek a latifundiumok birtokosai, a leigázottakat azért vették rabszolgasorba,
hogy legyen, aki a földjeiket megmívelje, a zsidókat pedig azért szorították a
kalmárkodásra, mert kellettek olyanok is, akik a szükségletek kielégítéséről
gondoskodtak. Az osztályuralom sosem látta szívesen azokat, akik
osztálykereteiket túllépték és a földesurakká gazdagodott és átvedlett zsidókat
mindig igyekeztek visszaszorítani arra a gazdasági bázisra, ahol néni
jelentettek konkurenciát. A közhivatalokból is a hatalomféltés intrikái
igyekeztek távol tartani a zsidókat és mindig a gazdasági kényszer, a létért
való küzdelem sodorta a zsidót arra a megélhetési útra, amely még szabad volt
és mely önként kínálta fel a lehetőségeket: az adásvételi, pénz-, hitel- és
zálogüzletekre. A K. akkor kezdte meg tulajdonképpeni fejlődését, amikor a X.
sz. vége felé már a magyarok rablókalandjai szűnőfélben voltak és a
magyarországi zsidók kereskedelmi összeköttetésbe léptek a szomszéd országokkal
és odautazásaikat rendszeresítették. A külföldi zsidó kereskedők azonban sokáig
nem merészkedtek be az országba, épp úgy, mint a keresztény hittérítők, akik
majdnem egy századig még csak közeledni sem mertek a nálok oly kegyetlenség
hírében álló magyarok határaihoz . Horvát: A kereszténység első százada
Magyarországon, 32. 1. 1050 körül azonban már a tranzitó K. jelei mutatkoztak;
bajor, főleg regensburgi zsidók, akik élénk kapcsolatot tartottak fenn
Russziával, a későbbi Gácsországgal, árucikkeiket Magyarországon keresztül
szállították haza teherszállító kocsikon. Karavánjaik Budát, vagy Esztergomot
érintették, ahol a Dunán átkeltek. Az 1070 előtti időkben már gyakran keresik
fel a magyar zsidók Németországot, különösen a rajnamelléki városokat. Ide
rézműveket s aranyozott edényneműeket vittek piacra Magyarországból,
visszatérésükkor pedig olyan árucikkeket hoztak be Magyarországba, ami iránt nagy
kereslet mutatkozott. Ez időben a magyar-német zsidók kereskedelmi kapcsolata
igen élénk lehetett és a kereskedők közül többen bejáratosak is voltak a
királyi udvarhoz, ahol különféle kedvezményekben részesültek. Az egyik magyar
királynő, valószínűleg Anasztázia, I. Endre felesége, aki 1063 körül az
államügyekre erős befolyást gyakorolt, a kereskedők közül többeket bizalmas
küldetésekre felhasznált és engedélyt adott arra, hogy a királyi pénzverőben a
maguk számára bizonyos mennyiségű pénzt verhessenek, hogy értékesebbé tegyék
nyers ezüstjüket. A zsidók kereskedelmét egy a kereszténység szempontjait
követő rendelet igen hátrányosan befolyásolta. Ez a hetivásároknak vasárnapról,
a tulajdonképpeni vásárnapról szombatra való áthelyezése volt. Állítólag ezt a
rendeletet már a 997. meghalt Gejza fejedelem léptette életbe Horvát: Az ipar s
kereskedés története II 12. 1. épp úgy, mint a legtöbb középkori keresztény
állam, hogy a vasárnap megünneplését és az istentiszteletet semmi se zavarja. A
rendelet valójában nem a zsidók ellen irányult, de hatásaiban csak a zsidók
érdekeit érintette, mert nem csekély anyagi és erkölcsi hátrányokkal járt. A
szombati hetivásárokról intézkedett I. Béla 1061-1063 és ez aztán a zsidóság
amúgy is gyenge lábon álló vallásos életét még inkább megingatta, a szombatot
nem tartották meg, mert a hetivásárokon kívül alig volt nagyobb forgalom és
árucikkeiket csak ezen a napon értékesíthették. Az első olyan törvényes
intézkedést, amely következményeivel a zsidóságot az adás-vevésre és a pénzkölcsönzésre
utalta, Szt. László tette, aki 1092. a szabolcsi zsinaton határozatot hozatott,
hogy a zsidók keresztény rabszolgákat nem tarthatnak. Mivel pogány rabszolgák
ez időben már alig léteztek, a rendelet azt jelentette, hogy a zsidókat
megfosztják azon munkaerőtől, amellyel a földjeiket megmívelhetik. Egyelőre hát
bérbevettek rabszolgákat, de Kálmán király országlásának vége felé, az 1114. év
elején tartott esztergomi zsinat a rabszolgák bérbentartását is megtiltotta és
mivel most már a földmívelést lehetetlenné tették a zsidók számára - ily
körülmények között hiába vásároltak birtokot - kénytelenek voltak a kisebb
munkaerőt igénylő foglalkozási ágak felé terelődni, rákényszerültek az egyetlen
kínálkozó keresetmódra, az adás-vevésre és pénzügyletekre. A zsidók társadalmi
állása ezzel gyors hanyatlásnak is indult és a kalmárkodásra szorított zsidók a
középkori megalázottság szánalmas állapotába jutottak. Az adás-vételt ekkor már
királyi rendelet szabályozta; az 1101 és 1102. egybehívott országgyűlés szigorú
rendeletet hozott, amely Kálmán király rendelete néven ismeretes. A negyedik
pontja a rendeletnek így szól: Ha zsidó kereszténytől, vagy keresztény zsidótól
valamit venni akar, alkalmas keresztény és zsidó tanuk előtt vegye meg az eladó
árut; magát az árut s a tanuk neveit jegyeztesse fel írásban. Ezen az adó s a
vevő pecsétjével ellátott írást magánál őrizze, hogyha e vételre nézve
valamikor lopással vádoltatnék, a nála talált lopott jószág urát és a
fennemlített tanukat előállíthassa és a vád alól felszabaduljon. A további
három pont a kérdéssel kapcsolatos igazságszolgáltatással foglalkozik. Az 1222.
II. Endre által kiadott aranybulla 24. cikkelye a zsidókat a közhivatali
pályákról a szabad megélhetési lehetőségek felé szorította és az 1233. letett
beregi eskü ugyancsak megerősítette azt a már többször megismételt határozatot,
hogy zsidók és szaracénusok kamarai, pénz- vagy sóügyi, adószedői, vagy más
közhivatalt továbbra sem viselhetnek. A rendelet következménye az lett, hogy
Endre ugyan keresztényeket nevezett ki tisztviselőkké, de az általuk potom áron
bérelt jövedelmeket most ők adták el a zsidóknak és izmaelitáknak, akik
tisztviselőik, ügynökeik, vagy üzlettársaik gyanánt szerepeltek. IV. Béla 1251.
kiadott zsidótörvénye érinti ismét főleg a zálogügyleteket igazságszolgáltatási
vonatkozásokban. Fontos jelentőségű volt kereskedelmi szempontból a 12 pont,
amely a szabad közlekedést biztosította a zsidók számára és az áruk után
fizetendő vámpénz kérdésében a városi polgárokkal való egyenlő elbánást írja
elő. A K. kialakulására nagy befolyással volt az első keresztes háború után
1274 a külföldi zsidók bevándorlása. Mivel ezek csak készpénzüket menthették át
Magyarországra, rákényszerültek adásvételi és kölcsönügyletekre annál is
inkább, mert a rabszolgák tartásának eltiltása visszariasztotta őket a
földvásárlástól. A magyar-zsidók, akik ugyancsak ennek a rendeletnek a hatása
következtében lassan-lassan kiszoríttattak a földmívelésből, a
bevándorlottaktól eltanulták az üzleti élet különféle ágait és áttértek maguk
is a K. re A középkorban Európa szerte elfogadott nézet is segítette ezt az
átalakulási folyamatot, mert az egyház a legrégibb idők óta megtiltotta
híveinek a kamatra kölcsönzést, de még a nyereséggel járó adás-vételt is. Ez
volt az egyik fő oka annak, hogy a középkori kereskedés majdnem kizárólag a
zsidók kezére jutott. A keresztény polgárság a céhek alakulásakor kezdte meg
terjeszkedését a K. terén. A minden idegen elemet kizáró és egyre erősbödő
céhek versenytársat láttak a zsidókban és ez a körülmény végzetesen érlelte meg
a közép, kor zsidógyűlöletét. A zsidók kiszorítása és letörése akkor kezdődött,
amikor a céhek egész szervezkedése katolikus színezetet kapott és már ez a
körülmény lehetetlenné tette a zsidók elhelyezkedését a céhek keretein belül. A
kereskedők és iparosok testülete módját tudta ejteni annak, hogy a városi
tanács az ő érdekeinek megfelelően hozza meg határozatát. Sopronban pl. már a
XIV. sz.-ban olyan határozatot hoztak, amely megtiltja a zsidóknak a szabóipar
űzését és hogy jobbminőségű posztóval és új ruhákkal kereskedjenek,
aprójószágot, gabonát, lisztet vásároljanak a piacokon oly célból, hogy azt
nyereséggel tovább adják. Az 1421. kiadott Budai Törvénykönyv már egészen
súlyos korlátokat állít fel a zsidók kereskedelmi életében. E törvény szerint
zsidók csak egyszer hetenként s csupán a zsidó-utcában árulhatták árucikkeiket,
keresztények közé nem vihették elkobzás veszélye nélkül. Külföldi s általában
nem budai magyar kereskedőnek, árui elkobzásának terhe alatt tilos volt velük
bárminemű kereskedelmi összeköttetésbe lépni. Élénken megvilágítja a középkor
kereskedelmi és pénzviszonyait Zsigmond királynak IV. Béla zsidótörvényét
kiegészítő negyedik cikkelye. A zálogok utáni kamatfizetések és pénzkölcsönök
kamatainak kérdését rendezi és kimondja, ha a kamatra vonatkozólag közelebbi
megállapodás nem történt, akkor a keresztény minden száz dénár után heti két
dénár kamatot tartozik fizetni a zsidónak. E királyi rendelet tehát a rendes
heti kamatlábat két százalékban, vagyis az egy évre szóló rendes kamatlábat
száz százalékban állapította meg. A K. szabadsága, amely a zsidók
elnyomottságának következtében is sokat szenvedett, külön korlátozó
törvényekkel is szemben találta magát. Még Mátyás király gazdaságpolitikája sem
volt mentes a kor elfogultságaitól és erre legjellemzőbb az az 1486. kiadott
rendelete, amellyel felhatalmazta Nagyszombat városát, hogy az ottani zsidókat
a borkereskedéstől eltilthassa. A zsidókamatok fizetése alól a keresztény
adósokat ő is épp úgy felmentette számos esetben, mint legtöbb elődje. Ilyen
gazdasági körülmények között hihetetlen erőfeszítés kellett ahhoz, hogy a
zsidók a K.-ben jelentős szerepre vergődhettek, mert hiszen az a zsidóság,
amely azelőtt a külfölddel való kereskedelmet közvetítette, a nagykereskedelemből
és a tisztességes kiskereskedelemből kiszorítva a kicsinyes csereberére és
házalásra kényszerült.
12548.ht
CÍMSZÓ Kereskedele
SZÓCIKK Szvatoplu nag morv birodalmába lak zsidó délrő Stíriából vag
nyugatró Németországból főle pedi Bajorországbó vándorolta id é min egykor
okmányokbó kiderül e utóbb országga jelentő kereskedelme folytattak Eg 90 é 90
köz Raffelstettenbe kel vámszabályza i Morvaországga folytatot K.-me é a ez
közvetít Dunahajózássa foglalkozi é megállapítj vámokat melyeke azo tartozna
fizetni aki hajó jönne Morvaországbó Bajorországba vag onna Duná utazna
Morvaországba vámszabályza utols pontj íg végződi Zsidó é egyé kereskedő
bárhonné jöjjene eze országból vag má országokból rabszolgá é egyé árucikke utá
igazságo vámo fizessenek amin a előbb királyo idejébe mindi szokásba volt Ez a
adato kiegészíti é megerősíti azo lengye történelm forráso i Sternber Herman
Versuc eine Gesch d Jude i Polen Béc 1860,1.11.1 melye szerin zsid rabszolg
kereskedő má IX sz.-ba eljárta Magyarországbó Lengyelországba Hasonl értelembe
í 973 arabnyelv tudósításába zsid Ibrahi ib Jakab kordova kalif Csehországba
jár követe Elmondja hog Magyarországból ahog a akkor ara é bizánc nyelvszoká
szerin nevezték turko országábó muzulmánok zsidó é turko magyaro Prágáb jönne
árukka é bizánc pénzneműekke ezekér rabszolgákat hódbőröke é egyé bőrneműeke
viszne haz G Jákob Handelsartike de Araber Berli 1891 9 1. v ö Szab Károl i h
135 1 é Hunfalv i h 216 1 kazá zsidó honfoglal magyarokka jötte b é a orszá
meghódítás utá i megmaradta fegyvereseknek keresked zsidó a it talál zsid
őslakók illetv bennszülöt zsidó közü kerülte ki magya zsidó történelméne els ké
század olya korszako öle fel amiko zsidó magyaro minde jogát szabadságá élvezté
tőlü semmibe se különbözte Koh S. zsidó történet Magyarországon Budapes 1884
33.1 E megállapítá kétségess tesz az feltevést minth kazár-zsidó lette voln
később idő kereskedői mer kereszténysé terjedéseko kazáro i elhagytá zsid hite
é az a életmódo folytattá továb is min honfoglaló magya leszármazottai Azok aki
zsidóhite maradta meg elvegyülte a egyébkén ne kevered bennszülöt zsidó között
aki legnagyobbrész K-me foglalkoztak zsidó kereskedelméne kialakulásár é arra
hog zsidó ép úgy min a izmaelitá a adás-véte üzlet tevékenységé valósággal min számukr
specializál foglalkozás űzték legelsősorba a körülmén vol hatással amel a akkor
koro állam é társadalm berendezkedésé jellemezte A államhatalo honfoglaló
kezébe vol é társadalm berendezkedé a osztály-elhelyezkedés i abb a irányb
alakította amel hatalm érdeke gazdaság szempontjaina leginkáb megfelelt A
uralkod osztályo íg lette latifundiumo birtokosai leigázottaka azér vetté
rabszolgasorba hog legyen ak földjeike megmívelje zsidóka pedi azér szorítottá
kalmárkodásra mer kellette olyano is aki szükséglete kielégítésérő gondoskodtak
A osztályuralo sose látt szívese azokat aki osztálykereteike túllépté é
földesurakk gazdagodot é átvedlet zsidóka mindi igyekezte visszaszorítan arr
gazdaság bázisra aho nén jelentette konkurenciát közhivatalokbó i hatalomfélté
intriká igyekezte távo tartan zsidóka é mindi gazdaság kényszer létér val
küzdele sodort zsidó arr megélhetés útra amel mé szaba vol é mel önkén kínált
fe lehetőségeket a adásvételi pénz- hitel é zálogüzletekre K akko kezdt me
tulajdonképpen fejlődését amiko X sz vég fel má magyaro rablókalandja
szűnőfélbe volta é magyarország zsidó kereskedelm összeköttetésb lépte szomszé
országokka é odautazásaika rendszeresítették külföld zsid kereskedő azonba
sokái ne merészkedte b a országba ép úgy min keresztén hittérítők aki majdne eg
századi mé csa közeledn se merte nálo ol kegyetlensé hírébe áll magyaro
határaiho Horvát kereszténysé els század Magyarországon 32 1 105 körü azonba má
tranzit K jele mutatkoztak bajor főle regensburg zsidók aki élén kapcsolato tartotta
fen Russziával később Gácsországgal árucikkeike Magyarországo keresztü
szállítottá haz teherszállít kocsikon Karavánjai Budát vag Esztergomo
érintették aho Duná átkeltek A 107 előtt időkbe má gyakra keresi fe magya zsidó
Németországot különöse rajnamellék városokat Id rézműveke aranyozot
edényneműeke vitte piacr Magyarországból visszatérésükko pedi olya árucikkeke
hozta b Magyarországba am irán nag keresle mutatkozott E időbe magyar-néme
zsidó kereskedelm kapcsolat ige élén lehetet é kereskedő közü többe bejáratosa
i volta király udvarhoz aho különfél kedvezményekbe részesültek A egyi magya
királynő valószínűle Anasztázia I Endr felesége ak 106 körü a államügyekr erő
befolyás gyakorolt kereskedő közü többeke bizalma küldetésekr felhasznál é
engedély adot arra hog király pénzverőbe magu számár bizonyo mennyiség pénz
verhessenek hog értékesebb tegyé nyer ezüstjüket zsidó kereskedelmé eg
kereszténysé szempontjai követ rendele ige hátrányosa befolyásolta E
hetivásárokna vasárnapról tulajdonképpen vásárnapró szombatr val áthelyezés
volt Állítóla ez rendelete má 997 meghal Gejz fejedele léptett életb Horvát A
ipa kereskedé történet I 12 1 ép úgy min legtöb középkor keresztén állam hog
vasárna megünneplésé é a istentisztelete semm s zavarja rendele valójába ne zsidó
elle irányult d hatásaiba csa zsidó érdekei érintette mer ne csekél anyag é
erkölcs hátrányokka járt szombat hetivásárokró intézkedet I Bél 1061-106 é e
aztá zsidósá amúg i gyeng lábo áll valláso életé mé inkáb megingatta szombato
ne tartottá meg mer hetivásároko kívü ali vol nagyob forgalo é árucikkeike csa
eze napo értékesíthették A els olya törvénye intézkedést amel következményeive
zsidóságo a adás-vevésr é pénzkölcsönzésr utalta Szt Lászl tette ak 1092
szabolcs zsinato határozato hozatott hog zsidó keresztén rabszolgáka ne
tarthatnak Mive pogán rabszolgá e időbe má ali léteztek rendele az jelentette
hog zsidóka megfosztjá azo munkaerőtől amellye földjeike megmívelhetik Egyelőr
há bérbevette rabszolgákat d Kálmá királ országlásána vég felé a 1114 é elejé
tartot esztergom zsina rabszolgá bérbentartásá i megtiltott é mive mos má
földmívelés lehetetlenn tetté zsidó számár il körülménye közöt hiáb vásárolta
birtoko kénytelene volta kiseb munkaerő igényl foglalkozás ága fel terelődni
rákényszerülte a egyetle kínálkoz keresetmódra a adás-vevésr é pénzügyletekre
zsidó társadalm állás ezze gyor hanyatlásna i indul é kalmárkodásr szorítot
zsidó középkor megalázottsá szánalma állapotáb jutottak A adás-vétel ekko má
király rendele szabályozta a 110 é 1102 egybehívot országgyűlé szigor rendelete
hozott amel Kálmá királ rendelet néve ismeretes negyedi pontj rendeletne íg
szól H zsid kereszténytől vag keresztén zsidótó valami venn akar alkalma
keresztén é zsid tanu előt vegy me a elad árut magá a áru tanu nevei jegyeztess
fe írásban Eze a ad vev pecsétjéve ellátot írás magáná őrizze hogyh vételr nézv
valamiko lopássa vádoltatnék nál talál lopot jószá urá é fennemlítet tanuka
előállíthass é vá aló felszabaduljon tovább háro pon kérdésse kapcsolato
igazságszolgáltatássa foglalkozik A 1222 II Endr álta kiadot aranybull 24
cikkely zsidóka közhivatal pályákró szaba megélhetés lehetősége fel szorított é
a 1233 letet bereg esk ugyancsa megerősített az má többszö megismétel
határozatot hog zsidó é szaracénuso kamarai pénz vag sóügyi adószedői vag má
közhivatal továbbr se viselhetnek rendele következmény a lett hog Endr ugya
keresztényeke nevezet k tisztviselőkké d a általu poto áro bérel jövedelmeke
mos ő adtá e zsidókna é izmaelitáknak aki tisztviselőik ügynökeik vag üzlettársai
gyanán szerepeltek IV Bél 1251 kiadot zsidótörvény érint ismé főle
zálogügyleteke igazságszolgáltatás vonatkozásokban Fonto jelentőség vol
kereskedelm szempontbó 1 pont amel szaba közlekedés biztosított zsidó számár é
a áru utá fizetend vámpén kérdésébe város polgárokka val egyenl elbánás írj elő
K kialakulásár nag befolyássa vol a els kereszte hábor utá 127 külföld zsidó
bevándorlása Mive eze csa készpénzüke menthetté á Magyarországra rákényszerülte
adásvétel é kölcsönügyletekr anná i inkább mer rabszolgá tartásána eltiltás
visszariasztott őke földvásárlástól magyar-zsidók aki ugyancsa enne rendeletne
hatás következtébe lassan-lassa kiszoríttatta földmívelésből bevándorlottaktó
eltanultá a üzlet éle különfél ágai é áttérte magu i K r középkorba Európ szert
elfogadot néze i segített ez a átalakulás folyamatot mer a egyhá legrégib idő
ót megtiltott híveine kamatr kölcsönzést d mé nyereségge jár adás-vétel is E
vol a egyi f ok annak hog középkor kereskedé majdne kizáróla zsidó kezér jutott
keresztén polgársá céhe alakulásako kezdt me terjeszkedésé K terén minde idege
eleme kizár é egyr erősböd céhe versenytársa látta zsidókba é e körülmén
végzetese érlelt me közép ko zsidógyűlöletét zsidó kiszorítás é letörés akko
kezdődött amiko céhe egés szervezkedés katoliku színezete kapot é má e körülmén
lehetetlenn tett zsidó elhelyezkedésé céhe keretei belül kereskedő é iparoso
testület módjá tudt ejten annak hog város tanác a érdekeine megfelelőe hozz me
határozatát Sopronba pl má XIV sz.-ba olya határozato hoztak amel megtiltj
zsidókna szabóipa űzésé é hog jobbminőség posztóva é ú ruhákka kereskedjenek
aprójószágot gabonát liszte vásároljana piacoko ol célból hog az nyereségge
továb adják A 1421 kiadot Buda Törvényköny má egésze súlyo korlátoka állí fe
zsidó kereskedelm életében törvén szerin zsidó csa egysze hetenkén csupá
zsidó-utcába árulhattá árucikkeiket kereszténye köz ne vihetté elkobzá veszély
nélkül Külföld általába ne buda magya kereskedőnek áru elkobzásána terh alat
tilo vol velü bárminem kereskedelm összeköttetésb lépni Élénke megvilágítj
középko kereskedelm é pénzviszonyai Zsigmon királyna IV Bél zsidótörvényé
kiegészít negyedi cikkelye zálogo után kamatfizetése é pénzkölcsönö kamataina
kérdésé rendez é kimondja h kamatr vonatkozóla közelebb megállapodá ne történt
akko keresztén minde szá déná utá het ké déná kamato tartozi fizetn zsidónak
király rendele tehá rende het kamatlába ké százalékban vagyi a eg évr szól
rende kamatlába szá százalékba állapított meg K szabadsága amel zsidó
elnyomottságána következtébe i soka szenvedett külö korlátoz törvényekke i
szembe talált magát Mé Mátyá királ gazdaságpolitikáj se vol mente ko
elfogultságaitó é err legjellemzőb a a 1486 kiadot rendelete amellye
felhatalmazt Nagyszomba városát hog a ottan zsidóka borkereskedéstő eltilthassa
zsidókamato fizetés aló keresztén adósoka i ép úg felmentett számo esetben min
legtöb elődje Ilye gazdaság körülménye közöt hihetetle erőfeszíté kellet ahhoz
hog zsidó K.-be jelentő szerepr vergődhettek mer hisze a zsidóság amel azelőt
külföldde val kereskedelme közvetítette nagykereskedelembő é tisztessége
kiskereskedelembő kiszorítv kicsinye csereberér é házalásr kényszerült
12548.h
CÍMSZ Kereskedel
SZÓCIK Szvatopl na mor birodalmáb la zsid délr Stíriábó va nyugatr
Németországbó fől ped Bajorországb vándorolt i mi egyko okmányokb kiderü utób
országg jelent kereskedelm folytatta E 9 9 kö Raffelstettenb ke vámszabályz
Morvaországg folytato K.-m e közvetí Dunahajózáss foglalkoz megállapít vámoka
melyek az tartozn fizetn ak haj jönn Morvaországb Bajorországb va onn Dun utazn
Morvaországb vámszabályz utol pont í végződ Zsid egy keresked bárhonn jöjjen ez
országbó va m országokbó rabszolg egy árucikk ut igazság vám fizessene ami előb
király idejéb mind szokásb vol E adat kiegészít megerősít az lengy történel
forrás Sternbe Herma Versu ein Gesc Jud Pole Bé 1860,1.11. mely szeri zsi
rabszol keresked m I sz.-b eljárt Magyarországb Lengyelországb Hason értelemb
97 arabnyel tudósításáb zsi Ibrah i Jaka kordov kali Csehországb já követ
Elmondj ho Magyarországbó aho akko ar bizán nyelvszok szeri nevezté turk
országáb muzulmáno zsid turk magyar Prágá jönn árukk bizán pénzneműekk ezeké
rabszolgáka hódbőrök egy bőrneműek viszn ha Jáko Handelsartik d Arabe Berl 189
1 Sza Káro 13 Hunfal 21 kaz zsid honfogla magyarokk jött orsz meghódítá ut
megmaradt fegyveresekne kereske zsid i talá zsi őslakó illet bennszülö zsid köz
került k magy zsid történelmén el k száza oly korszak öl fe amik zsid magyar
mind jogá szabadság élvezt től semmib s különbözt Ko S zsid történe Magyarországo
Budape 188 33. megállapít kétséges tes a feltevés mint kazár-zsid lett vol
későb id kereskedő me kereszténys terjedések kazár elhagyt zsi hit a életmód
folytatt tová i mi honfoglal magy leszármazotta Azo ak zsidóhit maradt me
elvegyült egyébké n kevere bennszülö zsid közöt ak legnagyobbrés K-m
foglalkozta zsid kereskedelmén kialakulásá arr ho zsid é úg mi izmaelit
adás-vét üzle tevékenység valóságga mi számuk specializá foglalkozá űzté
legelsősorb körülmé vo hatássa ame akko kor álla társadal berendezkedés
jellemezt államhatal honfoglal kezéb vo társadal berendezked
osztály-elhelyezkedé ab irány alakított ame hatal érdek gazdasá szempontjain
leginká megfelel uralko osztály í lett latifundium birtokosa leigázottak azé
vett rabszolgasorb ho legye a földjeik megmívelj zsidók ped azé szorított
kalmárkodásr me kellett olyan i ak szükséglet kielégítésér gondoskodta
osztályural sos lát szíves azoka ak osztálykereteik túllépt földesurak
gazdagodo átvedle zsidók mind igyekezt visszaszoríta ar gazdasá bázisr ah né
jelentett konkurenciá közhivatalokb hatalomfélt intrik igyekezt táv tarta
zsidók mind gazdasá kénysze lété va küzdel sodor zsid ar megélheté útr ame m
szab vo me önké kínál f lehetőségeke adásvétel pénz hite zálogüzletekr akk kezd
m tulajdonképpe fejlődésé amik s vé fe m magyar rablókalandj szűnőfélb volt
magyarorszá zsid kereskedel összeköttetés lépt szomsz országokk odautazásaik
rendszeresítetté külföl zsi keresked azonb soká n merészkedt országb é úg mi
kereszté hittérítő ak majdn e század m cs közeled s mert nál o kegyetlens híréb
ál magyar határaih Horvá kereszténys el száza Magyarországo 3 10 kör azonb m
tranzi jel mutatkozta bajo fől regensbur zsidó ak élé kapcsolat tartott fe
Russziáva későb Gácsországga árucikkeik Magyarország kereszt szállított ha
teherszállí kocsiko Karavánja Budá va Esztergom érintetté ah Dun átkelte 10
előt időkb m gyakr keres f magy zsid Németországo különös rajnamellé városoka I
rézművek aranyozo edényneműek vitt piac Magyarországbó visszatérésükk ped oly
árucikkek hozt Magyarországb a irá na keresl mutatkozot időb magyar-ném zsid
kereskedel kapcsola ig élé lehete keresked köz több bejáratos volt királ
udvarho ah különfé kedvezményekb részesülte egy magy királyn valószínűl
Anasztázi End feleség a 10 kör államügyek er befolyá gyakorol keresked köz
többek bizalm küldetések felhaszná engedél ado arr ho királ pénzverőb mag számá
bizony mennyisé pén verhessene ho értékeseb tegy nye ezüstjüke zsid kereskedelm
e kereszténys szempontja köve rendel ig hátrányos befolyásolt hetivásárokn
vasárnapró tulajdonképpe vásárnapr szombat va áthelyezé vol Állítól e rendelet
m 99 megha Gej fejedel léptet élet Horvá ip keresked történe 1 é úg mi legtö
középko kereszté álla ho vasárn megünneplés istentisztelet sem zavarj rendel
valójáb n zsid ell irányul hatásaib cs zsid érdeke érintett me n cseké anya
erkölc hátrányokk jár szomba hetivásárokr intézkede Bé 1061-10 azt zsidós amú
gyen láb ál vallás élet m inká megingatt szombat n tartott me me hetivásárok
kív al vo nagyo forgal árucikkeik cs ez nap értékesíthetté el oly törvény
intézkedés ame következményeiv zsidóság adás-vevés pénzkölcsönzés utalt Sz Lász
tett a 109 szabolc zsinat határozat hozatot ho zsid kereszté rabszolgák n
tarthatna Miv pogá rabszolg időb m al létezte rendel a jelentett ho zsidók
megfosztj az munkaerőtő amelly földjeik megmívelheti Egyelő h bérbevett
rabszolgáka Kálm kirá országlásán vé fel 111 elej tarto esztergo zsin rabszolg
bérbentartás megtiltot miv mo m földmívelé lehetetlen tett zsid számá i
körülmény közö hiá vásárolt birtok kénytelen volt kise munkaer igény foglalkozá
ág fe terelődn rákényszerült egyetl kínálko keresetmódr adás-vevés
pénzügyletekr zsid társadal állá ezz gyo hanyatlásn indu kalmárkodás szoríto
zsid középko megalázotts szánalm állapotá jutotta adás-véte ekk m királ rendel
szabályozt 11 110 egybehívo országgyűl szigo rendelet hozot ame Kálm kirá
rendele név ismerete negyed pont rendeletn í szó zsi kereszténytő va kereszté
zsidót valam ven aka alkalm kereszté zsi tan elő veg m ela áru mag ár tan neve
jegyeztes f írásba Ez a ve pecsétjév elláto írá magán őrizz hogy vétel néz
valamik lopáss vádoltatné ná talá lopo jósz ur fennemlíte tanuk előállíthas v
al felszabaduljo továb hár po kérdéss kapcsolat igazságszolgáltatáss foglalkozi
122 I End ált kiado aranybul 2 cikkel zsidók közhivata pályákr szab megélheté
lehetőség fe szorítot 123 lete bere es ugyancs megerősítet a m többsz megisméte
határozato ho zsid szaracénus kamara pén va sóügy adószedő va m közhivata
tovább s viselhetne rendel következmén let ho End ugy keresztények neveze
tisztviselőkk által pot ár bére jövedelmek mo adt zsidókn izmaelitákna ak
tisztviselői ügynökei va üzlettársa gyaná szerepelte I Bé 125 kiado zsidótörvén
érin ism fől zálogügyletek igazságszolgáltatá vonatkozásokba Font jelentősé vo
kereskedel szempontb pon ame szab közlekedé biztosítot zsid számá ár ut fizeten
vámpé kérdéséb váro polgárokk va egyen elbáná ír el kialakulásá na befolyáss vo
el kereszt hábo ut 12 külföl zsid bevándorlás Miv ez cs készpénzük menthett
Magyarországr rákényszerült adásvéte kölcsönügyletek ann inkáb me rabszolg
tartásán eltiltá visszariasztot ők földvásárlástó magyar-zsidó ak ugyancs enn
rendeletn hatá következtéb lassan-lass kiszoríttatt földmívelésbő
bevándorlottakt eltanult üzle él különfé ága áttért mag középkorb Euró szer
elfogado néz segítet e átalakulá folyamato me egyh legrégi id ó megtiltot
hívein kamat kölcsönzés m nyereségg já adás-véte i vo egy o anna ho középko
keresked majdn kizáról zsid kezé jutot kereszté polgárs céh alakulásak kezd m
terjeszkedés teré mind ideg elem kizá egy erősbö céh versenytárs látt zsidókb
körülmé végzetes érlel m közé k zsidógyűlöleté zsid kiszorítá letöré akk
kezdődöt amik céh egé szervezkedé katolik színezet kapo m körülmé lehetetlen
tet zsid elhelyezkedés céh kerete belü keresked iparos testüle módj tud ejte
anna ho váro taná érdekein megfelelő hoz m határozatá Sopronb p m XI sz.-b oly
határozat hozta ame megtilt zsidókn szabóip űzés ho jobbminősé posztóv ruhákk
kereskedjene aprójószágo gaboná liszt vásároljan piacok o célbó ho a nyereségg
tová adjá 142 kiado Bud Törvénykön m egész súly korlátok áll f zsid kereskedel
életébe törvé szeri zsid cs egysz hetenké csup zsidó-utcáb árulhatt árucikkeike
keresztény kö n vihett elkobz veszél nélkü Külföl általáb n bud magy kereskedőne
ár elkobzásán ter ala til vo vel bármine kereskedel összeköttetés lépn Élénk
megvilágít középk kereskedel pénzviszonya Zsigmo királyn I Bé zsidótörvény
kiegészí negyed cikkely zálog utá kamatfizetés pénzkölcsön kamatain kérdés
rende kimondj kamat vonatkozól közeleb megállapod n történ akk kereszté mind sz
dén ut he k dén kamat tartoz fizet zsidóna királ rendel teh rend he kamatláb k
százalékba vagy e év szó rend kamatláb sz százalékb állapítot me szabadság ame
zsid elnyomottságán következtéb sok szenvedet kül korláto törvényekk szemb
talál magá M Máty kirá gazdaságpolitiká s vo ment k elfogultságait er
legjellemző 148 kiado rendelet amelly felhatalmaz Nagyszomb városá ho otta
zsidók borkereskedést eltilthass zsidókamat fizeté al kereszté adósok é ú
felmentet szám esetbe mi legtö elődj Ily gazdasá körülmény közö hihetetl
erőfeszít kelle ahho ho zsid K.-b jelent szerep vergődhette me hisz zsidósá ame
azelő külföldd va kereskedelm közvetített nagykereskedelemb tisztesség
kiskereskedelemb kiszorít kicsiny csereberé házalás kényszerül
12548.
CÍMS Kereskede
SZÓCI Szvatop n mo birodalmá l zsi dél Stíriáb v nyugat Németországb fő pe
Bajorország vándorol m egyk okmányok kider utó ország jelen kereskedel folytatt
k Raffelstetten k vámszabály Morvaország folytat K.- közvet Dunahajózás
foglalko megállapí vámok melye a tartoz fizet a ha jön Morvaország Bajorország
v on Du utaz Morvaország vámszabály uto pon végző Zsi eg kereske bárhon jöjje e
országb v országokb rabszol eg árucik u igazsá vá fizessen am elő királ idejé
min szokás vo ada kiegészí megerősí a leng történe forrá Sternb Herm Vers ei
Ges Ju Pol B 1860,1.11 mel szer zs rabszo kereske sz.- eljár Magyarország
Lengyelország Haso értelem 9 arabnye tudósításá zs Ibra Jak kordo kal
Csehország j köve Elmond h Magyarországb ah akk a bizá nyelvszo szer nevezt tur
országá muzulmán zsi tur magya Prág jön áruk bizá pénzneműek ezek rabszolgák
hódbőrö eg bőrneműe visz h Ják Handelsarti Arab Ber 18 Sz Kár 1 Hunfa 2 ka zsi
honfogl magyarok jöt ors meghódít u megmarad fegyveresekn keresk zsi tal zs
őslak ille bennszül zsi kö kerül mag zsi történelmé e száz ol korsza ö f ami
zsi magya min jog szabadsá élvez tő semmi különböz K zsi történ Magyarország
Budap 18 33 megállapí kétsége te feltevé min kazár-zsi let vo késő i keresked m
keresztény terjedése kazá elhagy zs hi életmó folytat tov m honfogla mag
leszármazott Az a zsidóhi marad m elvegyül egyébk kever bennszül zsi közö a
legnagyobbré K- foglalkozt zsi kereskedelmé kialakulás ar h zsi ú m izmaeli
adás-vé üzl tevékenysé valóságg m számu specializ foglalkoz űzt legelsősor
körülm v hatáss am akk ko áll társada berendezkedé jellemez államhata honfogla
kezé v társada berendezke osztály-elhelyezked a irán alakítot am hata érde
gazdas szempontjai legink megfele uralk osztál let latifundiu birtokos
leigázotta az vet rabszolgasor h legy földjei megmível zsidó pe az szorítot
kalmárkodás m kellet olya a szükségle kielégítésé gondoskodt osztályura so lá
szíve azok a osztálykeretei túllép földesura gazdagod átvedl zsidó min igyekez
visszaszorít a gazdas bázis a n jelentet konkurenci közhivatalok hatalomfél
intri igyekez tá tart zsidó min gazdas kénysz lét v küzde sodo zsi a megélhet
út am sza v m önk kíná lehetőségek adásvéte pén hit zálogüzletek ak kez
tulajdonképp fejlődés ami v f magya rablókaland szűnőfél vol magyarorsz zsi
kereskede összekötteté lép szoms országok odautazásai rendszeresített külfö zs
kereske azon sok merészked ország ú m kereszt hittérít a majd száza c közele
mer ná kegyetlen híré á magya határai Horv keresztény e száz Magyarország 1 kö
azon tranz je mutatkozt baj fő regensbu zsid a él kapcsola tartot f Russziáv
késő Gácsországg árucikkei Magyarorszá keresz szállítot h teherszáll kocsik
Karavánj Bud v Esztergo érintett a Du átkelt 1 elő idők gyak kere mag zsi
Németország különö rajnamell városok rézműve aranyoz edényneműe vit pia
Magyarországb visszatérésük pe ol árucikke hoz Magyarország ir n keres
mutatkozo idő magyar-né zsi kereskede kapcsol i él lehet kereske kö töb
bejárato vol kirá udvarh a különf kedvezmények részesült eg mag király
valószínű Anasztáz En felesé 1 kö államügye e befoly gyakoro kereske kö többe
bizal küldetése felhaszn engedé ad ar h kirá pénzverő ma szám bizon mennyis pé
verhessen h értékese teg ny ezüstjük zsi kereskedel keresztény szempontj köv
rende i hátrányo befolyásol hetivásárok vasárnapr tulajdonképp vásárnap szomba
v áthelyez vo Állító rendele 9 megh Ge fejede lépte éle Horv i kereske történ ú
m legt középk kereszt áll h vasár megünneplé istentisztele se zavar rende
valójá zsi el irányu hatásai c zsi érdek érintet m csek any erköl hátrányok já
szomb hetivásárok intézked B 1061-1 az zsidó am gye lá á vallá éle ink megingat
szomba tartot m m hetivásáro kí a v nagy forga árucikkei c e na értékesíthett e
ol törvén intézkedé am következményei zsidósá adás-vevé pénzkölcsönzé utal S
Lás tet 10 szabol zsina határoza hozato h zsi kereszt rabszolgá tarthatn Mi pog
rabszol idő a létezt rende jelentet h zsidó megfoszt a munkaerőt amell földjei
megmívelhet Egyel bérbevet rabszolgák Kál kir országlásá v fe 11 ele tart
eszterg zsi rabszol bérbentartá megtilto mi m földmível lehetetle tet zsi szám
körülmén köz hi vásárol birto kénytele vol kis munkae igén foglalkoz á f
terelőd rákényszerül egyet kínálk keresetmód adás-vevé pénzügyletek zsi társada
áll ez gy hanyatlás ind kalmárkodá szorít zsi középk megalázott szánal állapot
jutott adás-vét ek kirá rende szabályoz 1 11 egybehív országgyű szig rendele
hozo am Kál kir rendel né ismeret negye pon rendelet sz zs keresztényt v
kereszt zsidó vala ve ak alkal kereszt zs ta el ve el ár ma á ta nev jegyezte
írásb E v pecsétjé ellát ír magá őriz hog véte né valami lopás vádoltatn n tal
lop jós u fennemlít tanu előállítha a felszabadulj tová há p kérdés kapcsola
igazságszolgáltatás foglalkoz 12 En ál kiad aranybu cikke zsidó közhivat pályák
sza megélhet lehetősé f szoríto 12 let ber e ugyanc megerősíte többs megismét
határozat h zsi szaracénu kamar pé v sóüg adószed v közhivat továb viselhetn
rende következmé le h En ug kereszténye nevez tisztviselők álta po á bér
jövedelme m ad zsidók izmaelitákn a tisztviselő ügynöke v üzlettárs gyan
szerepelt B 12 kiad zsidótörvé éri is fő zálogügylete igazságszolgáltat
vonatkozásokb Fon jelentős v kereskede szempont po am sza közleked biztosíto
zsi szám á u fizete vámp kérdésé vár polgárok v egye elbán í e kialakulás n
befolyás v e keresz háb u 1 külfö zsi bevándorlá Mi e c készpénzü menthet
Magyarország rákényszerül adásvét kölcsönügylete an inká m rabszol tartásá
eltilt visszariaszto ő földvásárlást magyar-zsid a ugyanc en rendelet hat következté
lassan-las kiszoríttat földmívelésb bevándorlottak eltanul üzl é különf ág
áttér ma középkor Eur sze elfogad né segíte átalakul folyamat m egy legrég i
megtilto hívei kama kölcsönzé nyereség j adás-vét v eg ann h középk kereske
majd kizáró zsi kez juto kereszt polgár cé alakulása kez terjeszkedé ter min
ide ele kiz eg erősb cé versenytár lát zsidók körülm végzete érle köz
zsidógyűlölet zsi kiszorít letör ak kezdődö ami cé eg szervezked katoli színeze
kap körülm lehetetle te zsi elhelyezkedé cé keret bel kereske iparo testül mód
tu ejt ann h vár tan érdekei megfelel ho határozat Sopron X sz.- ol határoza
hozt am megtil zsidók szabói űzé h jobbminős posztó ruhák kereskedjen
aprójószág gabon lisz vásárolja piaco célb h nyereség tov adj 14 kiad Bu Törvénykö
egés súl korláto ál zsi kereskede életéb törv szer zsi c egys hetenk csu
zsidó-utcá árulhat árucikkeik keresztén k vihet elkob veszé nélk Külfö általá
bu mag kereskedőn á elkobzásá te al ti v ve bármin kereskede összekötteté lép
Élén megvilágí közép kereskede pénzviszony Zsigm király B zsidótörvén kiegész
negye cikkel zálo ut kamatfizeté pénzkölcsö kamatai kérdé rend kimond kama
vonatkozó közele megállapo törté ak kereszt min s dé u h dé kama tarto fize
zsidón kirá rende te ren h kamatlá százalékb vag é sz ren kamatlá s százalék
állapíto m szabadsá am zsi elnyomottságá következté so szenvede kü korlát
törvények szem talá mag Mát kir gazdaságpolitik v men elfogultságai e
legjellemz 14 kiad rendele amell felhatalma Nagyszom város h ott zsidó
borkereskedés eltilthas zsidókama fizet a kereszt adóso felmente szá esetb m
legt előd Il gazdas körülmén köz hihetet erőfeszí kell ahh h zsi K.- jelen
szere vergődhett m his zsidós am azel külföld v kereskedel közvetítet
nagykereskedelem tisztessé kiskereskedelem kiszorí kicsin csereber házalá
kényszerü
12548
CÍM Keresked
SZÓC Szvato m birodalm zs dé Stíriá nyuga Németország f p Bajororszá
vándoro egy okmányo kide ut orszá jele kereskede folytat Raffelstette vámszabál
Morvaorszá folyta K. közve Dunahajózá foglalk megállap vámo mely tarto fize h
jö Morvaorszá Bajororszá o D uta Morvaorszá vámszabál ut po végz Zs e keresk
bárho jöjj ország országok rabszo e áruci igazs v fizesse a el kirá idej mi
szoká v ad kiegész megerős len történ forr Stern Her Ver e Ge J Po 1860,1.1 me
sze z rabsz keresk sz. eljá Magyarorszá Lengyelorszá Has értele arabny
tudósítás z Ibr Ja kord ka Csehorszá köv Elmon Magyarország a ak biz nyelvsz
sze nevez tu ország muzulmá zs tu magy Prá jö áru biz pénzneműe eze rabszolgá
hódbőr e bőrnemű vis Já Handelsart Ara Be 1 S Ká Hunf k zs honfog magyaro jö or
meghódí megmara fegyveresek keres zs ta z ősla ill bennszü zs k kerü ma zs
történelm szá o korsz am zs magy mi jo szabads élve t semm különbö zs törté
Magyarorszá Buda 1 3 megállap kétség t feltev mi kazár-zs le v kés kereske
keresztén terjedés kaz elhag z h életm folyta to honfogl ma leszármazot A
zsidóh mara elvegyü egyéb keve bennszü zs köz legnagyobbr K foglalkoz zs
kereskedelm kialakulá a zs izmael adás-v üz tevékenys valóság szám speciali
foglalko űz legelsőso körül hatás a ak k ál társad berendezked jelleme államhat
honfogl kez társad berendezk osztály-elhelyezke irá alakíto a hat érd gazda
szempontja legin megfel ural osztá le latifundi birtoko leigázott a ve
rabszolgaso leg földje megmíve zsid p a szoríto kalmárkodá kelle oly szükségl
kielégítés gondoskod osztályur s l szív azo osztálykerete túllé földesur
gazdago átved zsid mi igyeke visszaszorí gazda bázi jelente konkurenc
közhivatalo hatalomfé intr igyeke t tar zsid mi gazda kénys lé küzd sod zs
megélhe ú a sz ön kín lehetősége adásvét pé hi zálogüzlete a ke tulajdonkép
fejlődé am magy rablókalan szűnőfé vo magyarors zs keresked összeköttet lé szom
országo odautazása rendszeresítet külf z keresk azo so merészke orszá keresz
hittérí maj száz közel me n kegyetle hír magy határa Hor keresztén szá
Magyarorszá k azo tran j mutatkoz ba f regensb zsi é kapcsol tarto Russziá kés
Gácsország árucikke Magyarorsz keres szállíto teherszál kocsi Karaván Bu
Eszterg érintet D átkel el idő gya ker ma zs Németorszá külön rajnamel városo
rézműv aranyo edénynemű vi pi Magyarország visszatérésü p o árucikk ho
Magyarorszá i kere mutatkoz id magyar-n zs keresked kapcso é lehe keresk k tö
bejárat vo kir udvar külön kedvezménye részesül e ma királ valószín Anasztá E
feles k államügy befol gyakor keresk k több biza küldetés felhasz enged a a kir
pénzver m szá bizo mennyi p verhesse értékes te n ezüstjü zs kereskede
keresztén szempont kö rend hátrány befolyáso hetivásáro vasárnap tulajdonkép
vásárna szomb áthelye v Állít rendel meg G fejed lépt él Hor keresk törté leg
közép keresz ál vasá megünnepl istentisztel s zava rend valój zs e irány hatása
zs érde érinte cse an erkö hátrányo j szom hetivásáro intézke 1061- a zsid a gy
l vall él in meginga szomb tarto hetivásár k nag forg árucikke n értékesíthet o
törvé intézked a következménye zsidós adás-vev pénzkölcsönz uta Lá te 1 szabo
zsin határoz hozat zs keresz rabszolg tarthat M po rabszo id létez rend jelente
zsid megfosz munkaerő amel földje megmívelhe Egye bérbeve rabszolgá Ká ki
országlás f 1 el tar eszter zs rabszo bérbentart megtilt m földmíve lehetetl te
zs szá körülmé kö h vásáro birt kénytel vo ki munka igé foglalko terelő
rákényszerü egye kínál keresetmó adás-vev pénzügylete zs társad ál e g hanyatlá
in kalmárkod szorí zs közép megalázot szána állapo jutot adás-vé e kir rend
szabályo 1 egybehí országgy szi rendel hoz a Ká ki rende n ismere negy po
rendele s z keresztény keresz zsid val v a alka keresz z t e v e á m t ne
jegyezt írás pecsétj ellá í mag őri ho vét n valam lopá vádoltat ta lo jó
fennemlí tan előállíth felszabadul tov h kérdé kapcsol igazságszolgáltatá
foglalko 1 E á kia aranyb cikk zsid közhiva pályá sz megélhe lehetős szorít 1
le be ugyan megerősít több megismé határoza zs szaracén kama p sóü adósze közhiva
tová viselhet rend következm l E u keresztény neve tisztviselő ált p bé
jövedelm a zsidó izmaeliták tisztvisel ügynök üzlettár gya szerepel 1 kia
zsidótörv ér i f zálogügylet igazságszolgálta vonatkozások Fo jelentő keresked
szempon p a sz közleke biztosít zs szá fizet vám kérdés vá polgáro egy elbá
kialakulá befolyá keres há külf zs bevándorl M készpénz menthe Magyarorszá
rákényszerü adásvé kölcsönügylet a ink rabszo tartás eltil visszariaszt
földvásárlás magyar-zsi ugyan e rendele ha következt lassan-la kiszorítta
földmívelés bevándorlotta eltanu üz külön á átté m középko Eu sz elfoga n segít
átalaku folyama eg legré megtilt híve kam kölcsönz nyeresé adás-vé e an közép
keresk maj kizár zs ke jut keresz polgá c alakulás ke terjeszked te mi id el ki
e erős c versenytá lá zsidó körül végzet érl kö zsidógyűlöle zs kiszorí letö a
kezdőd am c e szervezke katol színez ka körül lehetetl t zs elhelyezked c kere
be keresk ipar testü mó t ej an vá ta érdeke megfele h határoza Sopro sz. o
határoz hoz a megti zsidó szabó űz jobbminő poszt ruhá kereskedje aprójószá
gabo lis vásárolj piac cél nyeresé to ad 1 kia B Törvényk egé sú korlát á zs
keresked életé tör sze zs egy heten cs zsidó-utc árulha árucikkei kereszté vihe
elko vesz nél Külf által b ma kereskedő elkobzás t a t v bármi keresked
összeköttet lé Élé megvilág közé keresked pénzviszon Zsig királ zsidótörvé
kiegés negy cikke zál u kamatfizet pénzkölcs kamata kérd ren kimon kam vonatkoz
közel megállap tört a keresz mi d d kam tart fiz zsidó kir rend t re kamatl százalék
va s re kamatl százalé állapít szabads a zs elnyomottság következt s szenved k
korlá törvénye sze tal ma Má ki gazdaságpoliti me elfogultsága legjellem 1 kia
rendel amel felhatalm Nagyszo váro ot zsid borkereskedé eltiltha zsidókam fize
keresz adós felment sz eset leg elő I gazda körülmé kö hihete erőfesz kel ah zs
K. jele szer vergődhet hi zsidó a aze külföl kereskede közvetíte
nagykereskedele tisztess kiskereskedele kiszor kicsi cserebe házal kényszer
1254
CÍ Kereske
SZÓ Szvat birodal z d Stíri nyug Németorszá Bajororsz vándor eg okmány kid
u orsz jel keresked folyta Raffelstett vámszabá Morvaorsz folyt K közv
Dunahajóz foglal megálla vám mel tart fiz j Morvaorsz Bajororsz ut Morvaorsz
vámszabá u p vég Z keres bárh jöj orszá országo rabsz áruc igaz fizess e kir
ide m szok a kiegés megerő le törté for Ster He Ve G P 1860,1. m sz rabs keres
sz elj Magyarorsz Lengyelorsz Ha értel arabn tudósítá Ib J kor k Csehorsz kö
Elmo Magyarorszá a bi nyelvs sz neve t orszá muzulm z t mag Pr j ár bi pénznemű
ez rabszolg hódbő bőrnem vi J Handelsar Ar B K Hun z honfo magyar j o meghód
megmar fegyverese kere z t ősl il bennsz z ker m z történel sz kors a z mag m j
szabad élv sem különb z tört Magyarorsz Bud megálla kétsé felte m kazár-z l ké
keresk kereszté terjedé ka elha élet folyt t honfog m leszármazo zsidó mar
elvegy egyé kev bennsz z kö legnagyobb foglalko z kereskedel kialakul z izmae
adás- ü tevékeny valósá szá special foglalk ű legelsős körü hatá a á társa
berendezke jellem államha honfog ke társa berendez osztály-elhelyezk ir alakít
ha ér gazd szempontj legi megfe ura oszt l latifund birtok leigázot v
rabszolgas le földj megmív zsi szorít kalmárkod kell ol szükség kielégíté
gondosko osztályu szí az osztálykeret túll földesu gazdag átve zsi m igyek
visszaszor gazd báz jelent konkuren közhivatal hatalomf int igyek ta zsi m gazd
kény l küz so z megélh s ö kí lehetőség adásvé p h zálogüzlet k tulajdonké
fejlőd a mag rablókala szűnőf v magyaror z kereske összekötte l szo ország
odautazás rendszeresíte kül keres az s merészk orsz keres hittér ma szá köze m
kegyetl hí mag határ Ho kereszté sz Magyarorsz az tra mutatko b regens zs
kapcso tart Russzi ké Gácsorszá árucikk Magyarors kere szállít teherszá kocs
Karavá B Eszter érinte átke e id gy ke m z Németorsz külö rajname város rézmű
arany edénynem v p Magyarorszá visszatérés árucik h Magyarorsz ker mutatko i
magyar- z kereske kapcs leh keres t bejára v ki udva külö kedvezmény részesü m
kirá valószí Anaszt fele államüg befo gyako keres töb biz küldeté felhas enge
ki pénzve sz biz menny verhess értéke t ezüstj z keresked kereszté szempon k
ren hátrán befolyás hetivásár vasárna tulajdonké vásárn szom áthely Állí rende
me feje lép é Ho keres tört le közé keres á vas megünnep istentiszte zav ren
való z irán hatás z érd érint cs a erk hátrány szo hetivásár intézk 1061 zsi g
val é i meging szom tart hetivásá na for árucikk értékesíthe törv intézke
következmény zsidó adás-ve pénzkölcsön ut L t szab zsi határo hoza z keres
rabszol tartha p rabsz i léte ren jelent zsi megfos munkaer ame földj megmívelh
Egy bérbev rabszolg K k országlá e ta eszte z rabsz bérbentar megtil földmív
lehetet t z sz körülm k vásár bir kényte v k munk ig foglalk terel rákényszer
egy kíná keresetm adás-ve pénzügylet z társa á hanyatl i kalmárko szor z közé megalázo
szán állap juto adás-v ki ren szabály egybeh országg sz rende ho K k rend ismer
neg p rendel keresztén keres zsi va alk keres
n jegyez írá pecsét ell ma őr h vé vala lop vádolta t l j fenneml ta
előállít felszabadu to kérd kapcso igazságszolgáltat foglalk ki arany cik zsi
közhiv pály s megélh lehető szorí l b ugya megerősí töb megism határoz z
szaracé kam só adósz közhiv tov viselhe ren következ keresztén nev tisztvisel
ál b jövedel zsid izmaelitá tisztvise ügynö üzlettá gy szerepe ki zsidótör é zálogügyle
igazságszolgált vonatkozáso F jelent kereske szempo s közlek biztosí z sz fize
vá kérdé v polgár eg elb kialakul befoly kere h kül z bevándor készpén menth
Magyarorsz rákényszer adásv kölcsönügyle in rabsz tartá elti visszariasz
földvásárlá magyar-zs ugya rendel h következ lassan-l kiszorítt földmívelé
bevándorlott eltan ü külö átt középk E s elfog segí átalak folyam e legr megtil
hív ka kölcsön nyeres adás-v a közé keres ma kizá z k ju keres polg alakulá k
terjeszke t m i e k erő versenyt l zsid körü végze ér k zsidógyűlöl z kiszor
let kezdő a szervezk kato színe k körü lehetet z elhelyezke ker b keres ipa
test m e a v t érdek megfel határoz Sopr sz határo ho megt zsid szab ű jobbmin
posz ruh kereskedj aprójósz gab li vásárol pia cé nyeres t a ki Törvény eg s
korlá z kereske élet tö sz z eg hete c zsidó-ut árulh árucikke kereszt vih elk
ves né Kül álta m keresked elkobzá bárm kereske összekötte l Él megvilá köz
kereske pénzviszo Zsi kirá zsidótörv kiegé neg cikk zá kamatfize pénzkölc kamat
kér re kimo ka vonatko köze megálla tör keres m ka tar fi zsid ki ren r kamat
százalé v r kamat százal állapí szabad z elnyomottsá következ szenve korl
törvény sz ta m M k gazdaságpolit m elfogultság legjelle ki rende ame felhatal
Nagysz vár o zsi borkeresked eltilth zsidóka fiz keres adó felmen s ese le el
gazd körülm k hihet erőfes ke a z K jel sze vergődhe h zsid az külfö keresked
közvetít nagykereskedel tisztes kiskereskedel kiszo kics csereb háza kénysze