12577.htm
CÍMSZÓ: Kéver óvosz
SZÓCIKK: Kever óvosz (h.).
Az ősök sírja. Tágabb értelemben: sírlátogatás. A Midrás szerint már Jeremiás
próféta is meglátogatta az ősök sírjait. A sírok látogatása nem csak a kegyelet
ténye, hanem vallásos aktus is, azzal a céllal, hogy előmozdítsa az elhunytak
lelki üdvösségét. A zsidóság sohasem azonosította magát azzal a nemzsidó
felfogással, amely a hetedíziglen bosszuló Istennel rémíti a köztudatot. Éppen
ellenkezően a zsidóság szemében mindig is az Él rachum vechanun, Isten
könyörülő és irgalmas és nemhogy az utódokat büntetné meg az apák bűnei miatt,
hanem inkább az utódok érdemei miatt az elődöknek is megbocsát. Ebből a
felfogásból bontakozott ki a másik, hogy erényes jó cselekedeteikkel szüleik
érdemeit gyarapíthatják a gyermekek, így lehet a sírok látogatásának üres
formalitásából olyan aktus, amelynek leglényegesebb része az áhítat, mert a nép
hite szerint a sír mellett elmondott imákkal a sírban nyugvók érdemeit
gyarapítják és a bűnbocsánatra is érdemesebbé teszik őket, mert ők adtak
alkalmat arra, hogy utódaik Istent dicsőíthessék a temetőben. A sírlátogatás
módozatait és körülményeit a hagyomány szabályozta. A gyászév ideje alatt nem
szabad meglátogatni a sírokat, nehogy a gyászolók sebei újból és újból
felszakadjanak. Kivételt csak a sírkőállítás esetére statuáltak. Rendszerint a
halálozási évfordulókon látogatják meg a sírokat, aztán még a nagyünnepek
között, a bűnbánat napjaiban és az ünnepeket megelőző szelichosz (l. o.) napjaiban
is. A bűnbánati napokra eső sírlátogatásban, eltérően a más alkalomra eső
sírlátogatástól, a magára gondoló vezeklés motívuma dominál, abban a
gondolatban, hogy a könyörülő és irgalmas Isten számba veszi az elhunytak
érdemeit is az élőknek szánt engesztelés napjaiban.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2577. címszó a lexikon =>
478. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai adatbázisok
No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12577.htm
CÍMSZÓ: Kéver óvosz
SZÓCIKK: Kever óvosz h. . Az ősök sírja. Tágabb értelemben: sírlátogatás. A
Midrás szerint már Jeremiás próféta is meglátogatta az ősök sírjait. A sírok
látogatása nem csak a kegyelet ténye, hanem vallásos aktus is, azzal a céllal,
hogy előmozdítsa az elhunytak lelki üdvösségét. A zsidóság sohasem azonosította
magát azzal a nemzsidó felfogással, amely a hetedíziglen bosszuló Istennel
rémíti a köztudatot. Éppen ellenkezően a zsidóság szemében mindig is az Él
rachum vechanun, Isten könyörülő és irgalmas és nemhogy az utódokat büntetné
meg az apák bűnei miatt, hanem inkább az utódok érdemei miatt az elődöknek is
megbocsát. Ebből a felfogásból bontakozott ki a másik, hogy erényes jó
cselekedeteikkel szüleik érdemeit gyarapíthatják a gyermekek, így lehet a sírok
látogatásának üres formalitásából olyan aktus, amelynek leglényegesebb része az
áhítat, mert a nép hite szerint a sír mellett elmondott imákkal a sírban
nyugvók érdemeit gyarapítják és a bűnbocsánatra is érdemesebbé teszik őket,
mert ők adtak alkalmat arra, hogy utódaik Istent dicsőíthessék a temetőben. A
sírlátogatás módozatait és körülményeit a hagyomány szabályozta. A gyászév
ideje alatt nem szabad meglátogatni a sírokat, nehogy a gyászolók sebei újból
és újból felszakadjanak. Kivételt csak a sírkőállítás esetére statuáltak.
Rendszerint a halálozási évfordulókon látogatják meg a sírokat, aztán még a
nagyünnepek között, a bűnbánat napjaiban és az ünnepeket megelőző szelichosz l.
o. napjaiban is. A bűnbánati napokra eső sírlátogatásban, eltérően a más
alkalomra eső sírlátogatástól, a magára gondoló vezeklés motívuma dominál,
abban a gondolatban, hogy a könyörülő és irgalmas Isten számba veszi az
elhunytak érdemeit is az élőknek szánt engesztelés napjaiban.
12577.ht
CÍMSZÓ Kéve óvos
SZÓCIKK Keve óvos h A ősö sírja Tágab értelemben sírlátogatás Midrá szerin
má Jeremiá prófét i meglátogatt a ősö sírjait síro látogatás ne csa kegyele
ténye hane valláso aktu is azza céllal hog előmozdíts a elhunyta lelk
üdvösségét zsidósá sohase azonosított magá azza nemzsid felfogással amel
hetedízigle bosszul Istenne rémít köztudatot Éppe ellenkezőe zsidósá szemébe
mindi i a É rachu vechanun Iste könyörül é irgalma é nemhog a utódoka büntetn
me a apá bűne miatt hane inkáb a utódo érdeme miat a elődökne i megbocsát Ebbő
felfogásbó bontakozot k másik hog erénye j cselekedeteikke szülei érdemei
gyarapíthatjá gyermekek íg lehe síro látogatásána üre formalitásábó olya aktus
amelyne leglényegeseb rész a áhítat mer né hit szerin sí mellet elmondot imákka
sírba nyugvó érdemei gyarapítjá é bűnbocsánatr i érdemesebb teszi őket mer ő
adta alkalma arra hog utódai Isten dicsőíthessé temetőben sírlátogatá módozatai
é körülményei hagyomán szabályozta gyászé idej alat ne szaba meglátogatn
sírokat nehog gyászoló sebe újbó é újbó felszakadjanak Kivétel csa sírkőállítá
esetér statuáltak Rendszerin halálozás évfordulóko látogatjá me sírokat aztá mé
nagyünnepe között bűnbána napjaiba é a ünnepeke megelőz szelichos l o napjaiba
is bűnbánat napokr es sírlátogatásban eltérőe má alkalomr es sírlátogatástól
magár gondol vezeklé motívum dominál abba gondolatban hog könyörül é irgalma
Iste számb vesz a elhunyta érdemei i a élőkne szán engesztelé napjaiban
12577.h
CÍMSZ Kév óvo
SZÓCIK Kev óvo ős sírj Tága értelembe sírlátogatá Midr szeri m Jeremi prófé
meglátogat ős sírjai sír látogatá n cs kegyel tény han vallás akt i azz célla
ho előmozdít elhunyt lel üdvösségé zsidós sohas azonosítot mag azz nemzsi
felfogássa ame hetedízigl bosszu Istenn rémí köztudato Épp ellenkező zsidós
szeméb mind rach vechanu Ist könyörü irgalm nemho utódok büntet m ap bűn miat
han inká utód érdem mia elődökn megbocsá Ebb felfogásb bontakozo mási ho erény
cselekedeteikk szüle érdeme gyarapíthatj gyermeke í leh sír látogatásán ür
formalitásáb oly aktu amelyn leglényegese rés áhíta me n hi szeri s melle
elmondo imákk sírb nyugv érdeme gyarapítj bűnbocsánat érdemeseb tesz őke me adt
alkalm arr ho utóda Iste dicsőíthess temetőbe sírlátogat módozata körülménye
hagyomá szabályozt gyász ide ala n szab meglátogat síroka neho gyászol seb újb
újb felszakadjana Kivéte cs sírkőállít eseté statuálta Rendszeri halálozá
évfordulók látogatj m síroka azt m nagyünnep közöt bűnbán napjaib ünnepek
megelő szelicho napjaib i bűnbána napok e sírlátogatásba eltérő m alkalom e
sírlátogatástó magá gondo vezekl motívu dominá abb gondolatba ho könyörü irgalm
Ist szám ves elhunyt érdeme élőkn szá engesztel napjaiba
12577.
CÍMS Ké óv
SZÓCI Ke óv ő sír Tág értelemb sírlátogat Mid szer Jerem próf meglátoga ő
sírja sí látogat c kegye tén ha vallá ak az céll h előmozdí elhuny le üdvösség
zsidó soha azonosíto ma az nemzs felfogáss am hetedízig bossz Isten rém köztudat
Ép ellenkez zsidó szemé min rac vechan Is könyör irgal nemh utódo bünte a bű
mia ha ink utó érde mi elődök megbocs Eb felfogás bontakoz más h erén
cselekedeteik szül érdem gyarapíthat gyermek le sí látogatásá ü formalitásá ol
akt amely leglényeges ré áhít m h szer mell elmond imák sír nyug érdem gyarapít
bűnbocsána érdemese tes ők m ad alkal ar h utód Ist dicsőíthes temetőb
sírlátoga módozat körülmény hagyom szabályoz gyás id al sza meglátoga sírok neh
gyászo se új új felszakadjan Kivét c sírkőállí eset statuált Rendszer haláloz
évforduló látogat sírok az nagyünne közö bűnbá napjai ünnepe megel szelich
napjai bűnbán napo sírlátogatásb eltér alkalo sírlátogatást mag gond vezek
motív domin ab gondolatb h könyör irgal Is szá ve elhuny érdem élők sz engeszte
napjaib
12577
CÍM K ó
SZÓC K ó sí Tá értelem sírlátoga Mi sze Jere pró meglátog sírj s látoga
kegy té h vall a a cél előmozd elhun l üdvössé zsid soh azonosít m a nemz
felfogás a hetedízi boss Iste ré köztuda É ellenke zsid szem mi ra vecha I
könyö irga nem utód bünt b mi h in ut érd m elődö megboc E felfogá bontako má
eré cselekedetei szü érde gyarapítha gyerme l s látogatás formalitás o ak amel
leglényege r áhí sze mel elmon imá sí nyu érde gyarapí bűnbocsán érdemes te ő a
alka a utó Is dicsőíthe temető sírlátog módoza körülmén hagyo szabályo gyá i a
sz meglátog síro ne gyász s ú ú felszakadja Kivé sírkőáll ese statuál Rendsze
halálo évfordul látoga síro a nagyünn köz bűnb napja ünnep mege szelic napja
bűnbá nap sírlátogatás elté alkal sírlátogatás ma gon veze motí domi a gondolat
könyö irga I sz v elhun érde élő s engeszt napjai
1257
CÍ
SZÓ s T értele sírlátog M sz Jer pr megláto sír látog keg t val cé előmoz
elhu üdvöss zsi so azonosí nem felfogá hetedíz bos Ist r köztud ellenk zsi sze
m r vech köny irg ne utó bün m i u ér előd megbo felfog bontak m er cselekedete
sz érd gyarapíth gyerm látogatá formalitá a ame leglényeg áh sz me elmo im s ny
érd gyarap bűnbocsá érdeme t alk ut I dicsőíth temet sírláto módoz körülmé hagy
szabály gy s megláto sír n gyás felszakadj Kiv sírkőál es statuá Rendsz halál
évfordu látog sír nagyün kö bűn napj ünne meg szeli napj bűnb na sírlátogatá
elt alka sírlátogatá m go vez mot dom gondola köny irg s elhu érd él engesz
napja