12584.htm
CÍMSZÓ: Kidus ha-Sém
SZÓCIKK: Kidus ha-Sém (h.).
Szó szerint: Isten nevének megszentelése. A zsidó etikában gyakran előforduló
fogalom és nem csak a világszemlélet irányát szabja meg, de végső határát is. Az
élet legfőbb célja, de legfőbb értéke és feltétele is. A komoly értelmezés
kizárja a színleges, vagy csak látszólagos áldozatkészséget és a K. nem
szavakban, hanem cselekedetekben találja meg méltó kifejezését. Az erényes,
tiszta élet és a jótékonyság gyakorlása még csak törekvés a K. felé, ez
beteljesülést akkor nyer, ha a lemondás, az áldozatkészség az emberi lehetőség
utolsó határát éri el. Az Istenhez való ragaszkodás és a hithűség is ezen a
határon válik K.-mé és a zsidó felfogás ezért tekinti Isten megszentelésének a
mártírok önfeláldozását. A K. fogalma további kibővülést nyert az idők
folyamán, oly értelemben, hogy K. minden cselekedet, amely alkalmas arra, hogy
a zsidóság megbecsülését növelje a nemzsidó közvéleményben. A K. ellentéte
Chillul ha-Sem, amelynek bűnébe nem csak az Isten, de az ember ellen, különösen
más vallásúak ellen elkövetett gonosztettekkel esik a zsidó ember.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2584. címszó a lexikon =>
478. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12584.htm
CÍMSZÓ: Kidus ha-Sém
SZÓCIKK: Kidus ha-Sém h. . Szó szerint: Isten nevének megszentelése. A
zsidó etikában gyakran előforduló fogalom és nem csak a világszemlélet irányát
szabja meg, de végső határát is. Az élet legfőbb célja, de legfőbb értéke és
feltétele is. A komoly értelmezés kizárja a színleges, vagy csak látszólagos
áldozatkészséget és a K. nem szavakban, hanem cselekedetekben találja meg méltó
kifejezését. Az erényes, tiszta élet és a jótékonyság gyakorlása még csak
törekvés a K. felé, ez beteljesülést akkor nyer, ha a lemondás, az
áldozatkészség az emberi lehetőség utolsó határát éri el. Az Istenhez való
ragaszkodás és a hithűség is ezen a határon válik K.-mé és a zsidó felfogás
ezért tekinti Isten megszentelésének a mártírok önfeláldozását. A K. fogalma további
kibővülést nyert az idők folyamán, oly értelemben, hogy K. minden cselekedet,
amely alkalmas arra, hogy a zsidóság megbecsülését növelje a nemzsidó
közvéleményben. A K. ellentéte Chillul ha-Sem, amelynek bűnébe nem csak az
Isten, de az ember ellen, különösen más vallásúak ellen elkövetett
gonosztettekkel esik a zsidó ember.
12584.ht
CÍMSZÓ Kidu ha-Sé
SZÓCIKK Kidu ha-Sé h Sz szerint Iste nevéne megszentelése zsid etikába
gyakra előfordul fogalo é ne csa világszemléle irányá szabj meg d végs határá is
A éle legfőb célja d legfőb érték é feltétel is komol értelmezé kizárj
színleges vag csa látszólago áldozatkészsége é K ne szavakban hane
cselekedetekbe találj me mélt kifejezését A erényes tiszt éle é jótékonysá
gyakorlás mé csa törekvé K felé e beteljesülés akko nyer h lemondás a
áldozatkészsé a ember lehetősé utols határá ér el A Istenhe val ragaszkodá é
hithűsé i eze határo váli K.-m é zsid felfogá ezér tekint Iste megszenteléséne
mártíro önfeláldozását K fogalm tovább kibővülés nyer a idő folyamán ol
értelemben hog K minde cselekedet amel alkalma arra hog zsidósá megbecsülésé
növelj nemzsid közvéleményben K ellentét Chillu ha-Sem amelyne bűnéb ne csa a
Isten d a embe ellen különöse má vallásúa elle elkövetet gonosztettekke esi
zsid ember
12584.h
CÍMSZ Kid ha-S
SZÓCIK Kid ha-S S szerin Ist nevén megszentelés zsi etikáb gyakr előfordu
fogal n cs világszemlél irány szab me vég határ i él legfő célj legfő érté
feltéte i komo értelmez kizár színlege va cs látszólag áldozatkészség n
szavakba han cselekedetekb talál m mél kifejezésé erénye tisz él jótékonys
gyakorlá m cs törekv fel beteljesülé akk nye lemondá áldozatkészs embe lehetős
utol határ é e Istenh va ragaszkod hithűs ez határ vál K.- zsi felfog ezé tekin
Ist megszentelésén mártír önfeláldozásá fogal továb kibővülé nye id folyamá o
értelembe ho mind cselekede ame alkalm arr ho zsidós megbecsülés növel nemzsi
közvéleménybe ellenté Chill ha-Se amelyn bűné n cs Iste emb elle különös m
vallású ell elkövete gonosztettekk es zsi embe
12584.
CÍMS Ki ha-
SZÓCI Ki ha- szeri Is nevé megszentelé zs etiká gyak előford foga c
világszemlé irán sza m vé hatá é legf cél legf ért feltét kom értelme kizá
színleg v c látszóla áldozatkészsé szavakb ha cselekedetek talá mé kifejezés
erény tis é jótékony gyakorl c törek fe beteljesül ak ny lemond áldozatkész emb
lehető uto hatá Isten v ragaszko hithű e hatá vá K. zs felfo ez teki Is
megszentelésé mártí önfeláldozás foga tová kibővül ny i folyam értelemb h min
cseleked am alkal ar h zsidó megbecsülé növe nemzs közvéleményb ellent Chil
ha-S amely bűn c Ist em ell különö vallás el elkövet gonosztettek e zs emb
12584
CÍM K ha
SZÓC K ha szer I nev megszentel z etik gya előfor fog világszeml irá sz v
hat leg cé leg ér felté ko értelm kiz színle látszól áldozatkészs szavak h
cselekedete tal m kifejezé erén ti jótékon gyakor töre f beteljesü a n lemon
áldozatkés em lehet ut hat Iste ragaszk hith hat v K z felf e tek I
megszentelés márt önfeláldozá fog tov kibővü n folya értelem mi cseleke a alka
a zsid megbecsül növ nemz közvélemény ellen Chi ha- amel bű Is e el külön vallá
e elköve gonosztette z em
1258
CÍ h
SZÓ h sze ne megszente eti gy előfo fo világszem ir s ha le c le é felt k
értel ki színl látszó áldozatkész szava cselekedet ta kifejez eré t jótéko
gyako tör beteljes lemo áldozatké e lehe u ha Ist ragasz hit ha fel te
megszentelé már önfeláldoz fo to kibőv foly értele m cselek alk zsi megbecsü nö
nem közvélemén elle Ch ha ame b I e külö vall elköv gonosztett e