12665.htm
CÍMSZÓ: Kódexirodalom
SZÓCIKK:
"Kódexirodalom. A tórái és talmudi törvényeket összefoglaló könyvek
összessége. A zsidó törvényfejtegetés egész Majmuniig nem ismert ilyen kódexet,
mert a. törvényfejtegetés lezárását, a jövőre való megpecsételését a folytonos
fejlődés törvényébe ütközőnek találta a zsidó köztudat. A Talmud lezárása és
feljegyzése is aggályosnak mutatkozott, de még sem jelentett végleges
törvénymegrögzítést, mert a Talmud sok kérdést nyíltan hagyott és a törvényre
vonatkozó nézeteltéréseket is ismertette. De idővel szükségesnek találta
Majmuni Mózes (1135-1204), hogy úgy a talmudi, mint a Talmud után felgyülemlett
döntvényeket áttekinthetővé és kezelhetőbbé tegye. Evégből mellőzi a talmudi
vitában egymással ellentétes nézetek felsorolását és legjobb belátása szerint
csupán a leghelyesebbet állítja fel döntésképpen. A sorrendben teljesen
túlteszi magát a talmudi elrendezésen és filozófiai műveltségétől sugallva, a
metafizikai alapfogalmakat, a hitet, istenimádást fekteti le alapul és ebből
vezeti le logikus sorban az összes törvényeket 14 könyvben Misné Tóra, c. alatt
és ezt később Jad ha-chazaka (erős kéz) néven idézik. Kellő figyelemre méltatja
a gáónok responzumait és nagyobb tekintélyeket, mindamellett súlyos vétséget
láttak kortársai abban, hogy önkényileg dönt vitás kérdésekben. Az újszerű
munka hosszú, százados harcot és meghasonlást idézett elő. Sokkal szerencsésebb
volt e tekintetben Jákob ben Áser (1280 - 1340) kísérlete az Arba Turim (4 sor)
összeállításában, mely a maga nézetét nem érvényesíti és nem gyökerezik
filozófiai kategóriákban. A négy sor a következő: 1 Orách chájim (az élet
útja): szertartások, istentiszteleti intézmények; 2. Jóre Dea (ismeretet tanít)
étkezési, gyász- és egyéb törvények; 3. Ében ha-ezer (a segítség köve)
házasságra és női életre vonatkozó törvények és 4. Chósem hamispet (a
törvénykezés vértje) polgári törvények. Ez a beosztás vált ezentúl szokássá
minden kódexben és responzumgyűjteményben. Az Arba Turim már a minhág (rituálé)
gyűjteményeket is feldolgozza és utal a forrásokra. De a rendszeresség
tekintetében még kívánni valót hagyott maga után, úgy hogy két évszázad múlva
még mindig szükségét érezte Karó József (1520 körül), hogy új kódexet
készítsen, melyet Sulchán Áruch-nak (terített asztal) címzett. Ez azonban csak
a keleti szefárd zsidóság rítusára volt tekintettel, miért is Isszerlesz Mózes
(1530) Mapó (Abrosz) c. jegyzeteiben az európai askenáz változatokat nyújtotta.
Jaffe Mordecháj még újabb átdolgozást készített Lebusim (ruha) c. alatt. Számos
kommentár fűződik később mind e művekhez, melyek újabb kérdéseket is felvetnek
és eldöntenek. A legtekintélyesebb kódexkommentátor Kohen Subbatáj Szifre Kohen
(Sach) c. és David ben Sámuel Halevi (1600 körül) Túré Zahab c. munkája."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2665. címszó a lexikon =>
492. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12665.htm
CÍMSZÓ: Kódexirodalom
SZÓCIKK: Kódexirodalom. A tórái és talmudi törvényeket összefoglaló könyvek
összessége. A zsidó törvényfejtegetés egész Majmuniig nem ismert ilyen kódexet,
mert a. törvényfejtegetés lezárását, a jövőre való megpecsételését a folytonos
fejlődés törvényébe ütközőnek találta a zsidó köztudat. A Talmud lezárása és
feljegyzése is aggályosnak mutatkozott, de még sem jelentett végleges
törvénymegrögzítést, mert a Talmud sok kérdést nyíltan hagyott és a törvényre
vonatkozó nézeteltéréseket is ismertette. De idővel szükségesnek találta
Majmuni Mózes 1135-1204 , hogy úgy a talmudi, mint a Talmud után felgyülemlett
döntvényeket áttekinthetővé és kezelhetőbbé tegye. Evégből mellőzi a talmudi
vitában egymással ellentétes nézetek felsorolását és legjobb belátása szerint
csupán a leghelyesebbet állítja fel döntésképpen. A sorrendben teljesen túlteszi
magát a talmudi elrendezésen és filozófiai műveltségétől sugallva, a
metafizikai alapfogalmakat, a hitet, istenimádást fekteti le alapul és ebből
vezeti le logikus sorban az összes törvényeket 14 könyvben Misné Tóra, c. alatt
és ezt később Jad ha-chazaka erős kéz néven idézik. Kellő figyelemre méltatja a
gáónok responzumait és nagyobb tekintélyeket, mindamellett súlyos vétséget
láttak kortársai abban, hogy önkényileg dönt vitás kérdésekben. Az újszerű
munka hosszú, százados harcot és meghasonlást idézett elő. Sokkal szerencsésebb
volt e tekintetben Jákob ben Áser 1280 - 1340 kísérlete az Arba Turim 4 sor
összeállításában, mely a maga nézetét nem érvényesíti és nem gyökerezik
filozófiai kategóriákban. A négy sor a következő: 1 Orách chájim az élet útja :
szertartások, istentiszteleti intézmények; 2. Jóre Dea ismeretet tanít
étkezési, gyász- és egyéb törvények; 3. Ében ha-ezer a segítség köve házasságra
és női életre vonatkozó törvények és 4. Chósem hamispet a törvénykezés vértje
polgári törvények. Ez a beosztás vált ezentúl szokássá minden kódexben és
responzumgyűjteményben. Az Arba Turim már a minhág rituálé gyűjteményeket is
feldolgozza és utal a forrásokra. De a rendszeresség tekintetében még kívánni
valót hagyott maga után, úgy hogy két évszázad múlva még mindig szükségét
érezte Karó József 1520 körül , hogy új kódexet készítsen, melyet Sulchán
Áruch-nak terített asztal címzett. Ez azonban csak a keleti szefárd zsidóság
rítusára volt tekintettel, miért is Isszerlesz Mózes 1530 Mapó Abrosz c.
jegyzeteiben az európai askenáz változatokat nyújtotta. Jaffe Mordecháj még
újabb átdolgozást készített Lebusim ruha c. alatt. Számos kommentár fűződik
később mind e művekhez, melyek újabb kérdéseket is felvetnek és eldöntenek. A
legtekintélyesebb kódexkommentátor Kohen Subbatáj Szifre Kohen Sach c. és David
ben Sámuel Halevi 1600 körül Túré Zahab c. munkája.
12665.ht
CÍMSZÓ Kódexirodalo
SZÓCIKK Kódexirodalom tórá é talmud törvényeke összefoglal könyve
összessége zsid törvényfejtegeté egés Majmunii ne ismer ilye kódexet mer a
törvényfejtegeté lezárását jövőr val megpecsételésé folytono fejlődé törvényéb
ütközőne talált zsid köztudat Talmu lezárás é feljegyzés i aggályosna
mutatkozott d mé se jelentet véglege törvénymegrögzítést mer Talmu so kérdés
nyílta hagyot é törvényr vonatkoz nézeteltéréseke i ismertette D időve
szükségesne talált Majmun Móze 1135-120 hog úg talmudi min Talmu utá
felgyülemlet döntvényeke áttekinthetőv é kezelhetőbb tegye Evégbő mellőz talmud
vitába egymássa ellentéte nézete felsorolásá é legjob belátás szerin csupá
leghelyesebbe állítj fe döntésképpen sorrendbe teljese túltesz magá talmud
elrendezése é filozófia műveltségétő sugallva metafizika alapfogalmakat hitet
istenimádás fektet l alapu é ebbő vezet l logiku sorba a össze törvényeke 1
könyvbe Misn Tóra c alat é ez későb Ja ha-chazak erő ké néve idézik Kell
figyelemr méltatj gáóno responzumai é nagyob tekintélyeket mindamellet súlyo
vétsége látta kortársa abban hog önkényile dön vitá kérdésekben A újszer munk
hosszú százado harco é meghasonlás idézet elő Sokka szerencséseb vol tekintetbe
Jáko be Áse 128 134 kísérlet a Arb Turi so összeállításában mel mag nézeté ne
érvényesít é ne gyökerezi filozófia kategóriákban nég so következő Orác cháji a
éle útj szertartások istentisztelet intézmények 2 Jór De ismerete taní étkezési
gyász é egyé törvények 3 Ébe ha-eze segítsé köv házasságr é nő életr vonatkoz
törvénye é 4 Chóse hamispe törvénykezé vértj polgár törvények E beosztá vál
ezentú szokáss minde kódexbe é responzumgyűjteményben A Arb Turi má minhá rituál
gyűjteményeke i feldolgozz é uta forrásokra D rendszeressé tekintetébe mé
kívánn való hagyot mag után úg hog ké évszáza múlv mé mindi szükségé érezt Kar
Józse 152 körü hog ú kódexe készítsen melye Sulchá Áruch-na terítet aszta
címzett E azonba csa kelet szefár zsidósá rítusár vol tekintettel miér i
Isszerles Móze 153 Map Abros c jegyzeteibe a európa askená változatoka
nyújtotta Jaff Mordechá mé újab átdolgozás készítet Lebusi ruh c alatt Számo
kommentá fűződi későb min művekhez melye újab kérdéseke i felvetne é eldöntenek
legtekintélyeseb kódexkommentáto Kohe Subbatá Szifr Kohe Sac c é Davi be Sámue
Halev 160 körü Túr Zaha c munkája
12665.h
CÍMSZ Kódexirodal
SZÓCIK Kódexirodalo tór talmu törvények összefogla könyv összesség zsi
törvényfejteget egé Majmuni n isme ily kódexe me törvényfejteget lezárásá jövő
va megpecsételés folyton fejlőd törvényé ütközőn talál zsi köztuda Talm lezárá
feljegyzé aggályosn mutatkozot m s jelente végleg törvénymegrögzítés me Talm s
kérdé nyílt hagyo törvény vonatko nézeteltérések ismertett időv szükségesn
talál Majmu Móz 1135-12 ho ú talmud mi Talm ut felgyülemle döntvények
áttekinthető kezelhetőb tegy Evégb mellő talmu vitáb egymáss ellentét nézet
felsorolás legjo belátá szeri csup leghelyesebb állít f döntésképpe sorrendb
teljes túltes mag talmu elrendezés filozófi műveltségét sugallv metafizik
alapfogalmaka hite istenimádá fekte alap ebb veze logik sorb össz törvények
könyvb Mis Tór ala e késő J ha-chaza er k név idézi Kel figyelem méltat gáón
responzuma nagyo tekintélyeke mindamelle súly vétség látt kortárs abba ho
önkényil dö vit kérdésekbe újsze mun hossz század harc meghasonlá idéze el Sokk
szerencsése vo tekintetb Ják b Ás 12 13 kísérle Ar Tur s összeállításába me ma
nézet n érvényesí n gyökerez filozófi kategóriákba né s következ Orá cháj él út
szertartáso istentisztele intézménye Jó D ismeret tan étkezés gyás egy törvénye
Éb ha-ez segíts kö házasság n élet vonatko törvény Chós hamisp törvénykez vért
polgá törvénye beoszt vá ezent szokás mind kódexb responzumgyűjteménybe Ar Tur
m minh rituá gyűjtemények feldolgoz ut forrásokr rendszeress tekintetéb m kíván
val hagyo ma utá ú ho k évszáz múl m mind szükség érez Ka Józs 15 kör ho kódex
készítse mely Sulch Áruch-n teríte aszt címzet azonb cs kele szefá zsidós
rítusá vo tekintette mié Isszerle Móz 15 Ma Abro jegyzeteib európ asken
változatok nyújtott Jaf Mordech m úja átdolgozá készíte Lebus ru alat Szám
komment fűződ késő mi művekhe mely úja kérdések felvetn eldöntene
legtekintélyese kódexkommentát Koh Subbat Szif Koh Sa Dav b Sámu Hale 16 kör Tú
Zah munkáj
12665.
CÍMS Kódexiroda
SZÓCI Kódexirodal tó talm törvénye összefogl köny összessé zs
törvényfejtege eg Majmun ism il kódex m törvényfejtege lezárás jöv v
megpecsételé folyto fejlő törvény ütköző talá zs köztud Tal lezár feljegyz
aggályos mutatkozo jelent végle törvénymegrögzíté m Tal kérd nyíl hagy törvén
vonatk nézeteltérése ismertet idő szükséges talá Majm Mó 1135-1 h talmu m Tal u
felgyüleml döntvénye áttekinthet kezelhető teg Evég mell talm vitá egymás
ellenté néze felsorolá legj belát szer csu leghelyeseb állí döntésképp sorrend
telje túlte ma talm elrendezé filozóf műveltségé sugall metafizi alapfogalmak
hit istenimád fekt ala eb vez logi sor öss törvénye könyv Mi Tó al kés ha-chaz
e né idéz Ke figyele mélta gáó responzum nagy tekintélyek mindamell súl vétsé
lát kortár abb h önkényi d vi kérdésekb újsz mu hoss száza har meghasonl idéz e
Sok szerencsés v tekintet Já Á 1 1 kísérl A Tu összeállításáb m m néze érvényes
gyökere filozóf kategóriákb n követke Or chá é ú szertartás istentisztel
intézmény J ismere ta étkezé gyá eg törvény É ha-e segít k házassá éle vonatk
törvén Chó hamis törvényke vér polg törvény beosz v ezen szoká min kódex
responzumgyűjteményb A Tu min ritu gyűjteménye feldolgo u források rendszeres tekinteté
kívá va hagy m ut h évszá mú min szüksé ére K Józ 1 kö h kóde készíts mel Sulc
Áruch- terít asz címze azon c kel szef zsidó rítus v tekintett mi Isszerl Mó 1
M Abr jegyzetei euró aske változato nyújtot Ja Mordec új átdolgoz készít Lebu r
ala Szá kommen fűző kés m művekh mel új kérdése felvet eldönten legtekintélyes
kódexkommentá Ko Subba Szi Ko S Da Sám Hal 1 kö T Za munká
12665
CÍM Kódexirod
SZÓC Kódexiroda t tal törvény összefog kön összess z törvényfejteg e Majmu
is i kóde törvényfejteg lezárá jö megpecsétel folyt fejl törvén ütköz tal z
köztu Ta lezá feljegy aggályo mutatkoz jelen végl törvénymegrögzít Ta kér nyí
hag törvé vonat nézeteltérés ismerte id szüksége tal Maj M 1135- talm Ta
felgyülem döntvény áttekinthe kezelhet te Evé mel tal vit egymá ellent néz
felsorol leg belá sze cs leghelyese áll döntéskép sorren telj túlt m tal
elrendez filozó műveltség sugal metafiz alapfogalma hi istenimá fek al e ve log
so ös törvény köny M T a ké ha-cha n idé K figyel mélt gá responzu nag
tekintélye mindamel sú véts lá kortá ab önkény v kérdések újs m hos száz ha
meghason idé So szerencsé tekinte J kísér T összeállításá néz érvénye gyöker
filozó kategóriák követk O ch szertartá istentiszte intézmén ismer t étkez gy e
törvén ha- segí házass él vonat törvé Ch hami törvényk vé pol törvén beos eze
szok mi kóde responzumgyűjtemény T mi rit gyűjtemény feldolg forráso rendszere
tekintet kív v hag u évsz m mi szüks ér Jó k kód készít me Sul Áruch terí as
címz azo ke sze zsid rítu tekintet m Isszer M Ab jegyzete eur ask változat
nyújto J Morde ú átdolgo készí Leb al Sz komme fűz ké művek me ú kérdés felve
eldönte legtekintélye kódexkomment K Subb Sz K D Sá Ha k Z munk
1266
CÍ Kódexiro
SZÓ Kódexirod ta törvén összefo kö összes törvényfejte Majm i kód
törvényfejte lezár j megpecséte foly fej törvé ütkö ta közt T lez feljeg aggály
mutatko jele vég törvénymegrögzí T ké ny ha törv vona nézeteltéré ismert i
szükség ta Ma 1135 tal T felgyüle döntvén áttekinth kezelhe t Ev me ta vi egym
ellen né felsoro le bel sz c leghelyes ál döntéské sorre tel túl ta elrende
filoz műveltsé suga metafi alapfogalm h istenim fe a v lo s ö törvén kön k
ha-ch id figye mél g responz na tekintély mindame s vét l kort a önkén kérdése
új ho szá h meghaso id S szerencs tekint kísé összeállítás né érvény gyöke
filoz kategóriá követ c szertart istentiszt intézmé isme étke g törvé ha seg
házas é vona törv C ham törvény v po törvé beo ez szo m kód responzumgyűjtemén
m ri gyűjtemén feldol forrás rendszer tekinte kí ha évs m szük é J kó készí m
Su Áruc ter a cím az k sz zsi rít tekinte Issze A jegyzet eu as változa nyújt
Mord átdolg kész Le a S komm fű k műve m kérdé felv eldönt legtekintély
kódexkommen Sub S S H mun