12725.htm
CÍMSZÓ: Könyvtilalom
SZÓCIKK: Könyvtilalom. A K.
szöges ellentétben áll a zsidóság szellemével, amelynek számára mindig szent
volt a gondolat, a tanulás és a kutatás szabadsága. Az idők folyamán mégis előfordultak
esetek, mikor nagytekintélyű rabbik megtiltották híveiknek egyes könyvek
olvasását, de e tilalom betartását senki nem ellenőrizte. Igazi értelemben vett
K.-ról, amilyet a katholikus egyház ismert, tehát beszélni sem lehet. Az első
K.-szerű intézkedéssel a Misnában találkozunk. «A túlvilági boldogságban nem
lesz része annak, aki a Szefórim chicónim-ot (kintrekedt, nem kanonizált
könyveket, apokrifákat) olvassa». (Szanhedrin 11. 1). Egyes tudósok szerint
ezek a «kintrekedt könyvek» az apokrifák (l. o.), mások szerint az
újtestamentumi írások, vagy kevéssé ismert nem kanonizált könyvek is. A Talmud
a tilalmat Ben Tigla egy bizonyos könyvére vonatkoztatja. A Talmud maga nem is
állított fel könyvtilalmat, sőt inkább azt a fölfogást vallja, hogy minden
könyvet szabad olvasni, de csak akkor, ha nem nyilvánosan olvassa azokat az
ember és tartalmukat nem veszi törvényszámba. A K. egy másik esete a XIII.
sz.-ban fordult elő. Maimonides halála után filozófiai munkáit rabbinikus
szempontból élesen támadták. A támadásokat egy híres tudós, a montpellier-i
Salomo ben Ábrahám vezette, aki a Móré Nebuchim-ra, és Maimonides egyéb
munkáira kimondta a «cherem»-et. Ezt az «átkot» azonban Maimonides hívei
visszavonatták. Hasonló sors érte Mendelssohn híres műveit, továbbá Immánuel
ben Salomo Machberosz c. verseskönyvét, amelyet «mint a szent nyelvhez és a
zsidósághoz méltatlant nemcsak szombaton, de hétköznapokon sem volt szabad
olvasni». (Sulchan Áruch, Órach Chájim 307,16). Általában azonban nem lehetett
ellentmondás nélkül könyvtilalmakat felállítani. Tekintélyes rabbik gyakran
intéztek éles támadásokat egyes filozófiai munkák ellen, de szigorúan
keresztülvitt K. - egyes ritka esetektől eltekintve - nem létezett.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2725. címszó a lexikon =>
502. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12725.htm
CÍMSZÓ: Könyvtilalom
SZÓCIKK: Könyvtilalom. A K. szöges ellentétben áll a zsidóság szellemével,
amelynek számára mindig szent volt a gondolat, a tanulás és a kutatás
szabadsága. Az idők folyamán mégis előfordultak esetek, mikor nagytekintélyű
rabbik megtiltották híveiknek egyes könyvek olvasását, de e tilalom betartását
senki nem ellenőrizte. Igazi értelemben vett K.-ról, amilyet a katholikus
egyház ismert, tehát beszélni sem lehet. Az első K.-szerű intézkedéssel a
Misnában találkozunk. A túlvilági boldogságban nem lesz része annak, aki a
Szefórim chicónim-ot kintrekedt, nem kanonizált könyveket, apokrifákat olvassa
. Szanhedrin 11. 1 . Egyes tudósok szerint ezek a kintrekedt könyvek az
apokrifák l. o. , mások szerint az újtestamentumi írások, vagy kevéssé ismert
nem kanonizált könyvek is. A Talmud a tilalmat Ben Tigla egy bizonyos könyvére
vonatkoztatja. A Talmud maga nem is állított fel könyvtilalmat, sőt inkább azt
a fölfogást vallja, hogy minden könyvet szabad olvasni, de csak akkor, ha nem
nyilvánosan olvassa azokat az ember és tartalmukat nem veszi törvényszámba. A
K. egy másik esete a XIII. sz.-ban fordult elő. Maimonides halála után
filozófiai munkáit rabbinikus szempontból élesen támadták. A támadásokat egy
híres tudós, a montpellier-i Salomo ben Ábrahám vezette, aki a Móré
Nebuchim-ra, és Maimonides egyéb munkáira kimondta a cherem -et. Ezt az átkot
azonban Maimonides hívei visszavonatták. Hasonló sors érte Mendelssohn híres
műveit, továbbá Immánuel ben Salomo Machberosz c. verseskönyvét, amelyet mint a
szent nyelvhez és a zsidósághoz méltatlant nemcsak szombaton, de hétköznapokon
sem volt szabad olvasni . Sulchan Áruch, Órach Chájim 307,16 . Általában
azonban nem lehetett ellentmondás nélkül könyvtilalmakat felállítani.
Tekintélyes rabbik gyakran intéztek éles támadásokat egyes filozófiai munkák
ellen, de szigorúan keresztülvitt K. - egyes ritka esetektől eltekintve - nem
létezett.
12725.ht
CÍMSZÓ Könyvtilalo
SZÓCIKK Könyvtilalom K szöge ellentétbe ál zsidósá szellemével amelyne
számár mindi szen vol gondolat tanulá é kutatá szabadsága A idő folyamá mégi
előfordulta esetek miko nagytekintély rabbi megtiltottá híveikne egye könyve
olvasását d tilalo betartásá senk ne ellenőrizte Igaz értelembe vet K.-ról
amilye katholiku egyhá ismert tehá beszéln se lehet A els K.-szer intézkedésse
Misnába találkozunk túlvilág boldogságba ne les rész annak ak Szefóri
chicónim-o kintrekedt ne kanonizál könyveket apokrifáka olvass Szanhedri 11
Egye tudóso szerin eze kintreked könyve a apokrifá l o máso szerin a
újtestamentum írások vag kevéss ismer ne kanonizál könyve is Talmu tilalma Be
Tigl eg bizonyo könyvér vonatkoztatja Talmu mag ne i állítot fe könyvtilalmat
ső inkáb az fölfogás vallja hog minde könyve szaba olvasni d csa akkor h ne
nyilvánosa olvass azoka a embe é tartalmuka ne vesz törvényszámba K eg mási
eset XIII sz.-ba fordul elő Maimonide halál utá filozófia munkái rabbiniku
szempontbó élese támadták támadásoka eg híre tudós montpellier- Salom be Ábrahá
vezette ak Mór Nebuchim-ra é Maimonide egyé munkáir kimondt chere -et Ez a átko
azonba Maimonide híve visszavonatták Hasonl sor ért Mendelssoh híre műveit
tovább Immánue be Salom Machberos c verseskönyvét amelye min szen nyelvhe é
zsidóságho méltatlan nemcsa szombaton d hétköznapoko se vol szaba olvasn Sulcha
Áruch Órac Cháji 307,1 Általába azonba ne lehetet ellentmondá nélkü
könyvtilalmaka felállítani Tekintélye rabbi gyakra intézte éle támadásoka egye
filozófia munká ellen d szigorúa keresztülvit K egye ritk esetektő eltekintv ne
létezett
12725.h
CÍMSZ Könyvtilal
SZÓCIK Könyvtilalo szög ellentétb á zsidós szelleméve amelyn számá mind sze
vo gondola tanul kutat szabadság id folyam még előfordult esete mik
nagytekintél rabb megtiltott híveikn egy könyv olvasásá tilal betartás sen n
ellenőrizt Iga értelemb ve K.-ró amily katholik egyh ismer teh beszél s lehe el
K.-sze intézkedéss Misnáb találkozun túlvilá boldogságb n le rés anna a Szefór
chicónim- kintreked n kanonizá könyveke apokrifák olvas Szanhedr 1 Egy tudós
szeri ez kintreke könyv apokrif más szeri újtestamentu íráso va kevés isme n
kanonizá könyv i Talm tilalm B Tig e bizony könyvé vonatkoztatj Talm ma n
állíto f könyvtilalma s inká a fölfogá vallj ho mind könyv szab olvasn cs akko
n nyilvános olvas azok emb tartalmuk n ves törvényszámb e más ese XII sz.-b
fordu el Maimonid halá ut filozófi munká rabbinik szempontb éles támadtá
támadások e hír tudó montpellier Salo b Ábrah vezett a Mó Nebuchim-r Maimonid
egy munkái kimond cher -e E átk azonb Maimonid hív visszavonattá Hason so ér
Mendelsso hír művei továb Immánu b Salo Machbero verseskönyvé amely mi sze
nyelvh zsidóságh méltatla nemcs szombato hétköznapok s vo szab olvas Sulch Áruc
Óra Cháj 307, Általáb azonb n lehete ellentmond nélk könyvtilalmak felállítan
Tekintély rabb gyakr intézt él támadások egy filozófi munk elle szigorú
keresztülvi egy rit esetekt eltekint n létezet
12725.
CÍMS Könyvtila
SZÓCI Könyvtilal szö ellentét zsidó szellemév amely szám min sz v gondol
tanu kuta szabadsá i folya mé előfordul eset mi nagytekinté rab megtiltot
híveik eg köny olvasás tila betartá se ellenőriz Ig értelem v K.-r amil katholi
egy isme te beszé leh e K.-sz intézkedés Misná találkozu túlvil boldogság l ré
ann Szefó chicónim kintreke kanoniz könyvek apokrifá olva Szanhed Eg tudó szer
e kintrek köny apokri má szer újtestament írás v kevé ism kanoniz köny Tal
tilal Ti bizon könyv vonatkoztat Tal m állít könyvtilalm ink fölfog vall h min
köny sza olvas c akk nyilváno olva azo em tartalmu ve törvényszám má es XI sz.-
ford e Maimoni hal u filozóf munk rabbini szempont éle támadt támadáso hí tud
montpellie Sal Ábra vezet M Nebuchim- Maimoni eg munká kimon che - át azon
Maimoni hí visszavonatt Haso s é Mendelss hí műve tová Immán Sal Machber
verseskönyv amel m sz nyelv zsidóság méltatl nemc szombat hétköznapo v sza olva
Sulc Áru Ór Chá 307 Általá azon lehet ellentmon nél könyvtilalma felállíta
Tekintél rab gyak intéz é támadáso eg filozóf mun ell szigor keresztülv eg ri
esetek eltekin léteze
12725
CÍM Könyvtil
SZÓC Könyvtila sz ellenté zsid szellemé amel szá mi s gondo tan kut szabads
foly m előfordu ese m nagytekint ra megtilto hívei e kön olvasá til betart s
ellenőri I értele K.- ami kathol eg ism t besz le K.-s intézkedé Misn találkoz
túlvi boldogsá r an Szef chicóni kintrek kanoni könyve apokrif olv Szanhe E tud
sze kintre kön apokr m sze újtestamen írá kev is kanoni kön Ta tila T bizo köny
vonatkozta Ta állí könyvtilal in fölfo val mi kön sz olva ak nyilván olv az e
tartalm v törvényszá m e X sz. for Maimon ha filozó mun rabbin szempon él támad
támadás h tu montpelli Sa Ábr veze Nebuchim Maimon e munk kimo ch á azo Maimon
h visszavonat Has Mendels h műv tov Immá Sa Machbe versesköny ame s nyel
zsidósá méltat nem szomba hétköznap sz olv Sul Ár Ó Ch 30 Által azo lehe
ellentmo né könyvtilalm felállít Tekinté ra gya inté támadás e filozó mu el
szigo keresztül e r esete elteki létez
1272
CÍ Könyvti
SZÓ Könyvtil s ellent zsi szellem ame sz m gond ta ku szabad fol előford es
nagytekin r megtilt híve kö olvas ti betar ellenőr értel K. am katho e is bes l
K.- intézked Mis találko túlv boldogs a Sze chicón kintre kanon könyv apokri ol
Szanh tu sz kintr kö apok sz újtestame ír ke i kanon kö T til biz kön vonatkozt
T áll könyvtila i fölf va m kö s olv a nyilvá ol a tartal törvénysz sz fo Maimo
h filoz mu rabbi szempo é táma támadá t montpell S Áb vez Nebuchi Maimo mun kim
c az Maimo visszavona Ha Mendel mű to Imm S Machb verseskön am nye zsidós mélta
ne szomb hétközna s ol Su Á C 3 Álta az leh ellentm n könyvtilal felállí Tekint
r gy int támadá filoz m e szig keresztü eset eltek léte