12763.htm
CÍMSZÓ: Kötelesség
SZÓCIKK: "Kötelesség
(héb. micvó, a. m. parancs és «hóbah» a. m. kötelezettség), azon erkölcsi
fogalom, amelyet alkalmazni tartozunk Istennel, mint az élet urával szemben, de
embertársainkkal és saját magunkkal szemben is. A K.-et belső ösztönzés hozza
létre és lelkiismeretből fakad annak felismerése, hogy mit kell tennünk és mit
nem; szentsége és tekintélye ennél fogva Istentől ered. «Féld Istent és tartsd
meg parancsolatait, mert így vagy egész ember» (Eccles. 12. 13.). Hogy a K.
elválaszthatatlan az emberi élettől, azt a Biblia különböző helyei kifejezésre
juttatják, így, amikor az «Örökkévaló útjának megtartása»-ról (Gen. 18. 19) van
szó, amelyet Micha próféta (6. 8) így fejez ki: «Megmondta nekem ó ember, mi a
helyes és mit kivan az Úr tőletek: igazságot gyakoroljatok, a szelídséget
szeressétek és alázatosan Isten útján járjatok». A szentségre való törekedés
tiszta és erkölcsös életmóddal s annak állandó gyakorlásával, szintén K.:
«Szentek legyetek, mert Én, az Örökkévaló, a ti Istenetek szent vagyok»
(Levitte. 19. 2) Ez a K. az egész zsidó irodalmon végig vonul: «Istened útjain
járj; ahogyan Ő irgalmas, úgy légy te is irgalmas, ahogyan Ő jóságos, úgy légy
te is jóságos» (Szótah 14a). Ugyanezt a gondolatot fejezi ki Philó, az
alexandriai görög-zsidó bölcsész (De Decaloga § 197): «Az ember Isten képmására
teremtetett, enélkül fogva az ember célja az kell hogy legyen, hogy mindinkább
hasonlítson Istenére», továbbá: «Az ember legfőbb kötelessége legjobb
képességei szerint Istent utánozni és semmiféle alkalmat el nem mulasztani,
hogy hasonlatos legyen Istenéhez» (u. a. De Migratione Abrahami 4. § 40), A
K.-ről való zsidó etikai felfogás felette áll tehát a görögnek és rómainak, mert
a zsidó etika Isten szentségének emanációját látja a K.-ben s az egész emberi
életet K.-ek gyakorlásaképpen fogja fel, mert a vallás parancsainak hűséges
teljesítése teszi a zsidó népet «Am Kados»-sá, szent néppé (Exod. 19. 6; 22.
30; Levit 11. 44.45; 19 2; 20. 7, 26; Num. 15.40; Deut. 7. 6; 14. 2, 21; 26.19;
28. 9). A mózesi könyvek még nem tesznek különbséget a különböző K.-ek közt s a
ceremoniális K. ott ugyanolyan, mint a morális K. A Mózes III. k. 7., mely a
bibliai törvénykezés szellemét a a legtisztábban adja vissza, az
áldozathozatalt éppen úgy K.-nek tekinti, mint a szülők tiszteletét, a
szegények gondozását, a beszédben és cselekedetekben való tisztességet, az
öregek iránti tiszteletet, a felebaráti szeretetet és más erkölcsi
kötelességeket. A szombat megtartása épp oly K. a Biblia szerint, mint a súly-
és mérték készítésnél a feltétlen becsületesség. A mózesi törvények szerint az
élet maga is K. A próféták K.-fogalmai magasztosabbak. A legfőbb K.-ek: az
igazság gyakorlása, az irgalom szeretete (Jesája 1. 26 ; Jerémia 7. 5, 8; Hósea
6. 6; Ámosz 5. 24 ; Zecharja 7. 9, 10). Legkimerítőbben a középkori R. Bachjah
ibn Pakuda a «Chóbót Halebó-vót» (A szív kötelességei) c. kiváló etikai munka
szerzője tárgyalja az egész világirodalomban a K.-ket az etika és vallás
szempontjából. Ő két fő kategóriáját különbözteti meg a K.-eknek, ú. m.: a
«hobot ha-ebarim» és a «hobot ha-lebabót», a külön vallásos K.-eket és a szív
K.-eit, vagyis a rituális és a morális K.-eket a zsidó felfogás szerint, a
későbbi korokban is minden K. Isten törvényeinek szentségén alapszik. A K.
teljesítésénél annak indító oka az irányadó. Miért kell K.-et teljesíteni,
jutalomért vagy öncélért? E tekintetben is a zsidó etika a legmagasabb nívón
áll. A régi zsidó bölcsek ezt tanították: «Akár sokat, akár keveset tesz
valaki, a szándék tisztasága az egyedül szükséges» (Beráchót 17a), a sokhoi
Antigonos rabbi pedig így fejezte ki a K.-ről szóló tanítását: «Ne légy olyan,
mint a szolgák, akik jutalomért szolgálják mestereiket, hanem olyan, mint, akik
nem a jutalomért, Istenfélelemből dolgoznak a (Ábbót 1. 3.) A K. gyakorlásánál
a közkeletű héber kifejezés máig is a «lesém Somájim» (Isten nevében) és
«lismó» (saját magáért). Ezt fejezi ki a Talmud is: «Aki közügyekkel
foglalkozik, az Isten Nevében tegye» és «minden cselekedetet Isten Nevében
gyakorold» (Abb. 2. 2, 16); «Tanulni a tanulás kedvéért kell és a végén a
tisztelet magától jön» (Nedd. 62a); «Boldog az, aki örülni tud az Ő
parancsának, de nem a jutalomért, amelyet azok betartása miatt kapna» (Aboda
Zára 19a). Az említett R. Bachja toledói tudósa «Hobot Halebóbót» (A szív
kötelességei) szerzője ezt mondja: ((Meggyőződésem, hogy minden olyan
cselekedet, amely Isten dicsőségére szolgál, a szív és a szándék tisztaságán
alapszik; ha a szándék nem tiszta, a cselekedetek nem fogadtatnak el, még ha
oly számosak is, miként az írás (Jesája 1. 15, 16) mondja: «Ha még annyi imát
halmozol is fel, nem fogom meghallgatni, mert kezeid véresek; mosd meg magad,
tisztulj meg!» V. ö. D. Philipson, (Jew. Encyl). B. R"
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg a
digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2763. címszó a lexikon =>
507. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12763.htm
CÍMSZÓ: Kötelesség
SZÓCIKK: Kötelesség héb. micvó, a. m. parancs és hóbah a. m. kötelezettség
, azon erkölcsi fogalom, amelyet alkalmazni tartozunk Istennel, mint az élet
urával szemben, de embertársainkkal és saját magunkkal szemben is. A K.-et
belső ösztönzés hozza létre és lelkiismeretből fakad annak felismerése, hogy
mit kell tennünk és mit nem; szentsége és tekintélye ennél fogva Istentől ered.
Féld Istent és tartsd meg parancsolatait, mert így vagy egész ember Eccles. 12.
13. . Hogy a K. elválaszthatatlan az emberi élettől, azt a Biblia különböző
helyei kifejezésre juttatják, így, amikor az Örökkévaló útjának megtartása -ról
Gen. 18. 19 van szó, amelyet Micha próféta 6. 8 így fejez ki: Megmondta nekem ó
ember, mi a helyes és mit kivan az Úr tőletek: igazságot gyakoroljatok, a
szelídséget szeressétek és alázatosan Isten útján járjatok . A szentségre való
törekedés tiszta és erkölcsös életmóddal s annak állandó gyakorlásával, szintén
K.: Szentek legyetek, mert Én, az Örökkévaló, a ti Istenetek szent vagyok
Levitte. 19. 2 Ez a K. az egész zsidó irodalmon végig vonul: Istened útjain
járj; ahogyan Ő irgalmas, úgy légy te is irgalmas, ahogyan Ő jóságos, úgy légy
te is jóságos Szótah 14a . Ugyanezt a gondolatot fejezi ki Philó, az
alexandriai görög-zsidó bölcsész De Decaloga § 197 : Az ember Isten képmására
teremtetett, enélkül fogva az ember célja az kell hogy legyen, hogy mindinkább
hasonlítson Istenére , továbbá: Az ember legfőbb kötelessége legjobb képességei
szerint Istent utánozni és semmiféle alkalmat el nem mulasztani, hogy
hasonlatos legyen Istenéhez u. a. De Migratione Abrahami 4. § 40 , A K.-ről
való zsidó etikai felfogás felette áll tehát a görögnek és rómainak, mert a
zsidó etika Isten szentségének emanációját látja a K.-ben s az egész emberi
életet K.-ek gyakorlásaképpen fogja fel, mert a vallás parancsainak hűséges
teljesítése teszi a zsidó népet Am Kados -sá, szent néppé Exod. 19. 6; 22. 30;
Levit 11. 44.45; 19 2; 20. 7, 26; Num. 15.40; Deut. 7. 6; 14. 2, 21; 26.19; 28.
9 . A mózesi könyvek még nem tesznek különbséget a különböző K.-ek közt s a
ceremoniális K. ott ugyanolyan, mint a morális K. A Mózes III. k. 7., mely a
bibliai törvénykezés szellemét a a legtisztábban adja vissza, az
áldozathozatalt éppen úgy K.-nek tekinti, mint a szülők tiszteletét, a
szegények gondozását, a beszédben és cselekedetekben való tisztességet, az
öregek iránti tiszteletet, a felebaráti szeretetet és más erkölcsi
kötelességeket. A szombat megtartása épp oly K. a Biblia szerint, mint a súly-
és mérték készítésnél a feltétlen becsületesség. A mózesi törvények szerint az
élet maga is K. A próféták K.-fogalmai magasztosabbak. A legfőbb K.-ek: az
igazság gyakorlása, az irgalom szeretete Jesája 1. 26 ; Jerémia 7. 5, 8; Hósea
6. 6; Ámosz 5. 24 ; Zecharja 7. 9, 10 . Legkimerítőbben a középkori R. Bachjah
ibn Pakuda a Chóbót Halebó-vót A szív kötelességei c. kiváló etikai munka
szerzője tárgyalja az egész világirodalomban a K.-ket az etika és vallás
szempontjából. Ő két fő kategóriáját különbözteti meg a K.-eknek, ú. m.: a
hobot ha-ebarim és a hobot ha-lebabót , a külön vallásos K.-eket és a szív
K.-eit, vagyis a rituális és a morális K.-eket a zsidó felfogás szerint, a
későbbi korokban is minden K. Isten törvényeinek szentségén alapszik. A K.
teljesítésénél annak indító oka az irányadó. Miért kell K.-et teljesíteni,
jutalomért vagy öncélért? E tekintetben is a zsidó etika a legmagasabb nívón
áll. A régi zsidó bölcsek ezt tanították: Akár sokat, akár keveset tesz valaki,
a szándék tisztasága az egyedül szükséges Beráchót 17a , a sokhoi Antigonos
rabbi pedig így fejezte ki a K.-ről szóló tanítását: Ne légy olyan, mint a
szolgák, akik jutalomért szolgálják mestereiket, hanem olyan, mint, akik nem a
jutalomért, Istenfélelemből dolgoznak a Ábbót 1. 3. A K. gyakorlásánál a
közkeletű héber kifejezés máig is a lesém Somájim Isten nevében és lismó saját
magáért . Ezt fejezi ki a Talmud is: Aki közügyekkel foglalkozik, az Isten Nevében
tegye és minden cselekedetet Isten Nevében gyakorold Abb. 2. 2, 16 ; Tanulni a
tanulás kedvéért kell és a végén a tisztelet magától jön Nedd. 62a ; Boldog az,
aki örülni tud az Ő parancsának, de nem a jutalomért, amelyet azok betartása
miatt kapna Aboda Zára 19a . Az említett R. Bachja toledói tudósa Hobot
Halebóbót A szív kötelességei szerzője ezt mondja: Meggyőződésem, hogy minden
olyan cselekedet, amely Isten dicsőségére szolgál, a szív és a szándék
tisztaságán alapszik; ha a szándék nem tiszta, a cselekedetek nem fogadtatnak
el, még ha oly számosak is, miként az írás Jesája 1. 15, 16 mondja: Ha még
annyi imát halmozol is fel, nem fogom meghallgatni, mert kezeid véresek; mosd
meg magad, tisztulj meg! V. ö. D. Philipson, Jew. Encyl . B. R
12763.ht
CÍMSZÓ Kötelessé
SZÓCIKK Kötelessé héb micvó a m paranc é hóba a m kötelezettsé azo erkölcs
fogalom amelye alkalmazn tartozun Istennel min a éle uráva szemben d
embertársainkka é sajá magunkka szembe is K.-e bels ösztönzé hozz létr é
lelkiismeretbő faka anna felismerése hog mi kel tennün é mi nem szentség é
tekintély enné fogv Istentő ered Fél Isten é tarts me parancsolatait mer íg vag
egés embe Eccles 12 13 Hog K elválaszthatatla a ember élettől az Bibli különböz
helye kifejezésr juttatják így amiko a Örökkéval útjána megtartás -ró Gen 18 1
va szó amelye Mich prófét 6 íg feje ki Megmondt neke ember m helye é mi kiva a
Ú tőletek igazságo gyakoroljatok szelídsége szeresséte é alázatosa Iste útjá
járjato szentségr val törekedé tiszt é erkölcsö életmódda anna álland
gyakorlásával szinté K. Szente legyetek mer Én a Örökkévaló t Istenete szen
vagyo Levitte 19 E K a egés zsid irodalmo végi vonul Istene útjai járj ahogya
irgalmas úg lég t i irgalmas ahogya jóságos úg lég t i jóságo Szóta 14 Ugyanez
gondolato fejez k Philó a alexandria görög-zsid bölcsés D Decalog 19 A embe
Iste képmásár teremtetett enélkü fogv a embe célj a kel hog legyen hog
mindinkáb hasonlítso Istenér továbbá A embe legfőb kötelesség legjob képessége
szerin Isten utánozn é semmifél alkalma e ne mulasztani hog hasonlato legye
Istenéhe u a D Migration Abraham 4 4 K.-rő val zsid etika felfogá felett ál
tehá görögne é rómainak mer zsid etik Iste szentségéne emanációjá látj K.-be a
egés ember élete K.-e gyakorlásaképpe fogj fel mer vallá parancsaina hűsége
teljesítés tesz zsid népe A Kado -sá szen népp Exod 19 6 22 30 Levi 11 44.45 1
2 20 7 26 Num 15.40 Deut 7 6 14 2 21 26.19 28 mózes könyve mé ne teszne
különbsége különböz K.-e köz ceremoniáli K ot ugyanolyan min moráli K Móze III
k 7. mel biblia törvénykezé szellemé legtisztábba adj vissza a áldozathozatal
éppe úg K.-ne tekinti min szülő tiszteletét szegénye gondozását beszédbe é
cselekedetekbe val tisztességet a örege iránt tiszteletet felebarát szeretete é
má erkölcs kötelességeket szomba megtartás ép ol K Bibli szerint min súly é
mérté készítésné feltétle becsületesség mózes törvénye szerin a éle mag i K
prófétá K.-fogalma magasztosabbak legfőb K.-ek a igazsá gyakorlása a irgalo
szeretet Jesáj 1 2 Jerémi 7 5 8 Hóse 6 6 Ámos 5 2 Zecharj 7 9 1 Legkimerítőbbe
középkor R Bachja ib Pakud Chóbó Halebó-vó szí kötelessége c kivál etika munk
szerzőj tárgyalj a egés világirodalomba K.-ke a etik é vallá szempontjából ké f
kategóriájá különböztet me K.-eknek ú m. hobo ha-ebari é hobo ha-lebabó külö
valláso K.-eke é szí K.-eit vagyi rituáli é moráli K.-eke zsid felfogá szerint
később korokba i minde K Iste törvényeine szentségé alapszik K teljesítéséné
anna indít ok a irányadó Miér kel K.-e teljesíteni jutalomér vag öncélért
tekintetbe i zsid etik legmagasab nívó áll rég zsid bölcse ez tanították Aká
sokat aká kevese tes valaki szándé tisztaság a egyedü szüksége Beráchó 17 sokho
Antigono rabb pedi íg fejezt k K.-rő szól tanítását N lég olyan min szolgák aki
jutalomér szolgáljá mestereiket hane olyan mint aki ne jutalomért
Istenfélelembő dolgozna Ábbó 1 3 K gyakorlásáná közkelet hébe kifejezé mái i
lesé Somáji Iste nevébe é lism sajá magáér Ez fejez k Talmu is Ak közügyekke
foglalkozik a Iste Nevébe tegy é minde cselekedete Iste Nevébe gyakorol Abb 2 2
1 Tanuln tanulá kedvéér kel é végé tisztele magátó jö Nedd 62 Boldo az ak örüln
tu a parancsának d ne jutalomért amelye azo betartás miat kapn Abod Zár 19 A
említet R Bachj toledó tudós Hobo Halebóbó szí kötelessége szerzőj ez mondja
Meggyőződésem hog minde olya cselekedet amel Iste dicsőségér szolgál szí é
szándé tisztaságá alapszik h szándé ne tiszta cselekedete ne fogadtatna el mé h
ol számosa is mikén a írá Jesáj 1 15 1 mondja H mé anny imá halmozo i fel ne
fogo meghallgatni mer kezei véresek mos me magad tisztul meg V ö D Philipson
Jew Ency B
12763.h
CÍMSZ Köteless
SZÓCIK Köteless hé micv paran hób kötelezetts az erkölc fogalo amely
alkalmaz tartozu Istenne mi él uráv szembe embertársainkk saj magunkk szemb i
K.- bel ösztönz hoz lét lelkiismeretb fak ann felismerés ho m ke tennü m ne
szentsé tekintél enn fog Istent ere Fé Iste tart m parancsolatai me í va egé
emb Eccle 1 1 Ho elválaszthatatl embe élettő a Bibl különbö hely kifejezés
juttatjá íg amik Örökkéva útján megtartá -r Ge 1 v sz amely Mic prófé í fej k Megmond
nek embe hely m kiv tőlete igazság gyakoroljato szelídség szeressét alázatos
Ist útj járjat szentség va töreked tisz erkölcs életmódd ann állan gyakorlásáva
szint K Szent legyete me É Örökkéval Istenet sze vagy Levitt 1 egé zsi irodalm
vég vonu Isten útja jár ahogy irgalma ú lé irgalma ahogy jóságo ú lé jóság Szót
1 Ugyane gondolat feje Phil alexandri görög-zsi bölcsé Decalo 1 emb Ist képmásá
teremtetet enélk fog emb cél ke ho legye ho mindinká hasonlíts Istené tovább
emb legfő kötelessé legjo képesség szeri Iste utánoz semmifé alkalm n mulasztan
ho hasonlat legy Istenéh Migratio Abraha K.-r va zsi etik felfog felet á teh
görögn rómaina me zsi eti Ist szentségén emanációj lát K.-b egé embe élet K.-
gyakorlásaképp fog fe me vall parancsain hűség teljesíté tes zsi nép Kad -s sze
nép Exo 1 2 3 Lev 1 44.4 2 2 Nu 15.4 Deu 1 2 26.1 2 móze könyv m n teszn
különbség különbö K.- kö ceremoniál o ugyanolya mi morál Móz II 7 me bibli
törvénykez szellem legtisztább ad vissz áldozathozata épp ú K.-n tekint mi szül
tiszteleté szegény gondozásá beszédb cselekedetekb va tisztessége öreg irán
tisztelete felebará szeretet m erkölc kötelességeke szomb megtartá é o Bibl
szerin mi súl mért készítésn feltétl becsületessé móze törvény szeri él ma
prófét K.-fogalm magasztosabba legfő K.-e igazs gyakorlás irgal szerete Jesá
Jerém Hós Ámo Zechar Legkimerítőbb középko Bachj i Paku Chób Halebó-v sz
kötelesség kivá etik mun szerző tárgyal egé világirodalomb K.-k eti vall
szempontjábó k kategóriáj különbözte m K.-ekne m hob ha-ebar hob ha-lebab kül
vallás K.-ek sz K.-ei vagy rituál morál K.-ek zsi felfog szerin későb korokb
mind Ist törvényein szentség alapszi teljesítésén ann indí o irányad Mié ke K.-
teljesíten jutalomé va öncélér tekintetb zsi eti legmagasa nív ál ré zsi bölcs
e tanítottá Ak soka ak keves te valak szánd tisztasá egyed szükség Berách 1
sokh Antigon rab ped í fejez K.-r szó tanításá lé olya mi szolgá ak jutalomé
szolgálj mestereike han olya min ak n jutalomér Istenfélelemb dolgozn Ább
gyakorlásán közkele héb kifejez má les Somáj Ist nevéb lis saj magáé E feje
Talm i A közügyekk foglalkozi Ist Nevéb teg mind cselekedet Ist Nevéb gyakoro
Ab Tanul tanul kedvéé ke vég tisztel magát j Ned 6 Bold a a örül t parancsána n
jutalomér amely az betartá mia kap Abo Zá 1 említe Bach toled tudó Hob Halebób
sz kötelesség szerző e mondj Meggyőződése ho mind oly cselekede ame Ist
dicsőségé szolgá sz szánd tisztaság alapszi szánd n tiszt cselekedet n
fogadtatn e m o számos i miké ír Jesá 1 mondj m ann im halmoz fe n fog
meghallgatn me keze vérese mo m maga tisztu me Philipso Je Enc
12763.
CÍMS Köteles
SZÓCI Köteles h mic para hó kötelezett a erköl fogal amel alkalma tartoz
Istenn m é urá szemb embertársaink sa magunk szem K. be ösztön ho lé
lelkiismeret fa an felismeré h k tenn n szents tekinté en fo Isten er F Ist tar
parancsolata m v eg em Eccl H elválaszthatat emb élett Bib különb hel kifejezé
juttatj í ami Örökkév útjá megtart - G s amel Mi próf fe Megmon ne emb hel ki
tőlet igazsá gyakoroljat szelídsé szeressé alázato Is út járja szentsé v töreke
tis erkölc életmód an álla gyakorlásáv szin Szen legyet m Örökkéva Istene sz
vag Levit eg zs irodal vé von Iste útj já ahog irgalm l irgalm ahog jóság l
jósá Szó Ugyan gondola fej Phi alexandr görög-zs bölcs Decal em Is képmás
teremtete enél fo em cé k h legy h mindink hasonlít Isten továb em legf
köteless legj képessé szer Ist utáno semmif alkal mulaszta h hasonla leg Istené
Migrati Abrah K.- v zs eti felfo fele te görög rómain m zs et Is szentségé
emanáció lá K.- eg emb éle K. gyakorlásakép fo f m val parancsai hűsé teljesít
te zs né Ka - sz né Ex Le 44. N 15. De 26. móz köny tesz különbsé különb K. k
ceremoniá ugyanoly m morá Mó I m bibl törvényke szelle legtisztáb a viss
áldozathozat ép K.- tekin m szü tisztelet szegén gondozás beszéd cselekedetek v
tisztesség öre irá tisztelet felebar szerete erköl kötelességek szom megtart
Bib szeri m sú mér készítés feltét becsületess móz törvén szer é m prófé
K.-fogal magasztosabb legf K.- igaz gyakorlá irga szeret Jes Jeré Hó Ám Zecha
Legkimerítőb középk Bach Pak Chó Halebó- s kötelessé kiv eti mu szerz tárgya eg
világirodalom K.- et val szempontjáb kategóriá különbözt K.-ekn ho ha-eba ho
ha-leba kü vallá K.-e s K.-e vag rituá morá K.-e zs felfo szeri késő korok min
Is törvényei szentsé alapsz teljesítésé an ind iránya Mi k K. teljesíte jutalom
v öncélé tekintet zs et legmagas ní á r zs bölc tanított A sok a keve t vala
szán tisztas egye szüksé Berác sok Antigo ra pe feje K.- sz tanítás l oly m
szolg a jutalom szolgál mestereik ha oly mi a jutalomé Istenfélelem dolgoz Áb
gyakorlásá közkel hé kifeje m le Somá Is nevé li sa magá fej Tal közügyek
foglalkoz Is Nevé te min cselekede Is Nevé gyakor A Tanu tanu kedvé k vé tiszte
magá Ne Bol örü parancsán jutalomé amel a betart mi ka Ab Z említ Bac tole tud
Ho Halebó s kötelessé szerz mond Meggyőződés h min ol cseleked am Is dicsőség
szolg s szán tisztasá alapsz szán tisz cselekede fogadtat számo mik í Jes mond
an i halmo f fo meghallgat m kez véres m mag tiszt m Philips J En
12763
CÍM Kötele
SZÓC Kötele mi par h kötelezet erkö foga ame alkalm tarto Isten ur szem
embertársain s magun sze K b ösztö h l lelkiismere f a felismer ten szent
tekint e f Iste e Is ta parancsolat e e Ecc elválaszthata em élet Bi külön he
kifejez juttat am Örökké útj megtar ame M pró f Megmo n em he k tőle igazs
gyakorolja szelíds szeress alázat I ú járj szents törek ti erköl életmó a áll
gyakorlásá szi Sze legye Örökkév Isten s va Levi e z iroda v vo Ist út j aho
irgal irgal aho jósá jós Sz Ugya gondol fe Ph alexand görög-z bölc Deca e I
képmá teremtet ené f e c leg mindin hasonlí Iste tová e leg köteles leg képess
sze Is után semmi alka mulaszt hasonl le Isten Migrat Abra K. z et felf fel t
görö római z e I szentség emanáci l K. e em él K gyakorlásaké f va parancsa hűs
teljesí t z n K s n E L 44 15 D 26 mó kön tes különbs külön K ceremoni ugyanol
mor M bib törvényk szell legtisztá vis áldozathoza é K. teki sz tisztele szegé
gondozá beszé cselekedete tisztessé ör ir tisztele feleba szeret erkö
kötelessége szo megtar Bi szer s mé készíté felté becsületes mó törvé sze próf
K.-foga magasztosab leg K. iga gyakorl irg szere Je Jer H Á Zech Legkimerítő
közép Bac Pa Ch Halebó köteless ki et m szer tárgy e világirodalo K. e va
szempontjá kategóri különböz K.-ek h ha-eb h ha-leb k vall K.- K.- va ritu mor
K.- z felf szer kés koro mi I törvénye szents alaps teljesítés a in irány M K
teljesít jutalo öncél tekinte z e legmaga n z böl tanítot so kev val szá tiszta
egy szüks Berá so Antig r p fej K. s tanítá ol szol jutalo szolgá mesterei h ol
m jutalom Istenfélele dolgo Á gyakorlás közke h kifej l Som I nev l s mag fe Ta
közügye foglalko I Nev t mi cseleked I Nev gyako Tan tan kedv v tiszt mag N Bo
ör parancsá jutalom ame betar m k A emlí Ba tol tu H Haleb köteless szer mon
Meggyőződé mi o cseleke a I dicsősé szol szá tisztas alaps szá tis cseleked
fogadta szám mi Je mon a halm f meghallga ke vére ma tisz Philip E
1276
CÍ Kötel
SZÓ Kötel m pa köteleze erk fog am alkal tart Iste u sze embertársai magu
sz öszt lelkiismer felisme te szen tekin Ist I t parancsola Ec elválaszthat e
éle B külö h kifeje jutta a Örökk út megta am pr Megm e h től igaz gyakorolj
szelíd szeres aláza jár szent töre t erkö életm ál gyakorlás sz Sz legy Örökké
Iste v Lev irod v Is ú ah irga irga ah jós jó S Ugy gondo f P alexan görög- böl
Dec képm teremte en le mindi hasonl Ist tov le kötele le képes sz I utá semm
alk mulasz hason l Iste Migra Abr K e fel fe gör róma szentsé emanác K e é
gyakorlásak v parancs hű teljes 4 1 2 m
kö te különb külö ceremon ugyano mo bi törvény szel legtiszt vi áldozathoz K
tek s tisztel szeg gondoz besz cselekedet tisztess ö i tisztel feleb szere erk
kötelesség sz megta B sze m készít felt becsülete m törv sz pró K.-fog
magasztosa le K ig gyakor ir szer J Je Zec Legkimerít közé Ba P C Haleb köteles
k e sze tárg világirodal K v szempontj kategór különbö K.-e ha-e ha-le val K.
K. v rit mo K. fel sze ké kor m törvény szent alap teljesíté i irán teljesí
jutal öncé tekint legmag bö taníto s ke va sz tiszt eg szük Ber s Anti fe K
tanít o szo jutal szolg mestere o jutalo Istenfélel dolg gyakorlá közk kife So
ne ma f T közügy foglalk Ne m cseleke Ne gyak Ta ta ked tisz ma B ö parancs
jutalo am beta eml B to t Hale köteles sze mo Meggyőződ m cselek dicsős szo sz
tiszta alap sz ti cseleke fogadt szá m J mo hal meghallg k vér m tis Phili