12993.htm
CÍMSZÓ: Liturgia
SZÓCIKK: "van oktató
elem, bár csak beszámolás alakjában. Az imádságot liturgikus taglejtések
kísérik: felállás, lebomlás, mellverdesés (bűnbánat kifejezésére), kézfelemelés
(áldásra), szembehunyás (elmélyedésre). Közimádságról is hírt adnak a bibliai
könyvek. így pl. Jesája próféta (1. o.) hirdeti, hogy «ha karjaitokat
kiterjesztitek is» (imádságra, a templomban), behunyom szememet előletek és ha
még oly sokat imádkoztok is (a templomban), Én nem hallgatom meg, ha kezeitek
vérfoltokkal vannak tőle (l f.). Az imádság az áldozati istentiszteletből nőtt
ki. A papot illette törvényszerint az áldozás tisztsége, de az egyes és a
gyülekezet a maguk vallásos érzésének közvetlenül is kívántak kifejezést adni
és így demokratizálták az istenszolgálatot az imával éppúgy, mint a Tórának
laikus írástudókkal való felolvastatásával. Már a királyság előtti korból
olvassuk, hogy Ghanna maga imádkozott a silohi Szentélyben; számos alkalmi imát
is közöl a Biblia királyoktól. A L. történetének fénykorát jelzi a Zsoltárok
keletkezése, mely a Dávidtól egészen a Makkabeus szabadságharcig terjedő korra,
nyúlik el. A voltaképeni imádság, mely világirodalmi méltatásra igényt tarthat,
a zsidóság alkotása, vagy legalább az ő révén jutott be a világirodalomba és
Dávid király mondható ennek révén az emberiség nevelőjének. Max Bród így
jellemzi a Zsoltárok jelentőségét: « A zsidóságnak nem az a nagy tette, hogy az
Egyistent tanította, aki minden tény kezdete és célja, hanem, hogy a Te szóval
megszólítható Istent mutatta be és az életet mint megszólítást és felelést
fogta fel. E Zsoltárokban jut kifejezésre a legmelegebb vallásérzelem a maga
szivárványszerű színárnyalataiban és a világ legnagyobb írói és gondolkodói
hatásuk alatt álltak és alkottak. Többi között Kant is írja, hogy a lelki
gyötrelmek óráiban semmi sem tudta úgy megnyugtatni, mint a 23-ik Zsoltár
szava: «ha alvilági sötétség völgyét járom is, nem félek a veszedelemtől, mert
Te vagy velem.» A zsoltárköltészet fejlődése mellett, különösen pedig a
babiloni fogság (Kr. e. 586-536) ideje óta, amikor az áldozás idegen földön fel
volt függesztve, az áldozati kultuszt az ima és tóraolvasás kezdi háttérbe
szorítani. A templomi áldozat ugyan megmarad a papok tisztségeként, de
lassanként csak alkalommá válik a templom látogatására; az ájtatoskodók már «az
Isten gyönyörének látására és Templomában való időzésre» áhítoznak. A
világirodalmat bőségesen megtermékenyíti az a magas szárnyalása líra, mely a
Templom csarnokaihoz való epedésnek ad kifejezést. (Mint a szarvas a patak
vizére ... stb.) Isten már nem az áldozati füst fellegein, hanem «Izráel
dicsőítésének áhitat-gomolygása fölött trónol». Az istenkeresés a kételytől
kezdve a biztosság legmagasabb fokáig minden változatban kifejezésre jut. Egyes
zsoltárok a személyek váltakozásában árulják el, hogy eredetileg pap és kar,
vagy hadvezér és harcosok közötti párbeszédes énekek voltak, melyek különféle
ünnepies alkalmakra (pl. a 72. Zs. király trónralépésére, a 118. Zs. győzelmi
hálaadó istentiszteletre, talán a chanukára; a 20. Zs. hadbavonulásra, a 24. és
48. Zs. zarándoklatokra) íródtak. Zsoltárokat énekeltek Neckemiás Könyve
szerint Jeruzsálem falainak felavatása alkalmával. A Biblia későbbi könyvei
rendszeres, időhöz kötött imádságokról is értesítenek Dániel említi, hogy
napjában háromszor Jeruzsálem felé nyitott ablak előtt imádkozott (6,11 Az
istentisztelet állandósítása céljából 24 szolgálattételi (mismor) csoportba
osztották úgy a papokat, levitákat, mint a laikusokat, kik hetenként váltották
fel egymást. A legfőbb alkalom a közimádságra az esőhiány volt, ez alkalomra
külön ima volt a Neilo (kapuzárás) és a főimába beiktatott külön részletek. A
közima helye a minden városban létesült zsinagóga. Zsinagógát említ már (Isten
gyülekezetei) a Zsoltár is. Ezek nemcsak közimádság elvégzésére szolgáltak,
hanem azon idők igényeinek megfelelőleg még utasok beszállásolására is A
rendszeresített imádság legősibb magva: a Semá hitvallomás («Halljad Izrael, az
Örökkévaló, a mi Istenünk egyetlen Lény» kezdettel). Ezt papok és laikusok
eleinte versről-versre felváltva mondották és oly áldásimákkal vezették be és
követték, melyek a zsidóság vallási állásfoglalását körvonalazzák: Isten
egységét, (szemben a perzsa dualizmussal), Izrael történeti elhivatottságát, a
jutalom és büntetés hitét szertartások szükségességét az egyiptomi megváltást,
mint a leendő megváltásnak biztos zálogát. Egyideig a Tíz Ige is a többistenség
hellenisztikus tanításának ellensúlyozására napi imádkozás tárgya volt; de
később, mikor arra a félreértésre adhatott alkalmat, hogy az maga Tóra
kicsinyben és fölöslegessé teszi az egész Tóra követését, mint azt keresztény
körökben tartották, ki kellett küszöbölni. Más liturgikus intézkedések is
magukon viselik a válsággal fenyegetett zsidóság nagy lelkiharcának nyomait.
így a peszachesti szédertartásban a peszachi macó eredetének világos
megmagyarázása annak a hitnek visszautasítására irányulhatott, hogy Jézus lett
báránnyá, a peszachi keletlen kenyérben az ő testét eszik és így az Úr
vacsorája elavulttá tette a szédert. Az imádság mai rendjének a Talmud veti meg
alapját, ez tűzi ki alapelveit, amikor előírja, hogy «Ne tedd imádságodat
(időhöz és formához) kötötté, hanem melegen buzogó könyörgóssé», «ima áhítat nélkül:
test lélek nélkül). Ez sugalmazhatta azt a tételt, hogy «az imádságok
feljegyzői: a Tóra elégetői». Eleven imát óhajtott, mely még nem vált
stereotíppé. Viszont szükségesnek tartotta az imát megóvni azoktól a
megtévelyedésektől, melyeknek a nép ajkain ki lehetett téve és ezért későbbi
imakönyvünk nagy részét megszövegezi, igy, hogy ezek a szövegek egyszersmind a
vallási tanokat is megrögzítik. (Pl. a szadduceusoknak a lélek halhatatlanságát
tagadó felfogása ellenében a Sémoné eszré második szakasza.) A Talmudban előírt
imádságok legfőbbike a Sémóné eszré (Tizennyolc áldás) néven ismert
dicséretekből és kérelmekből álló imádság, mely a par ex-cellence tefllla
(tefllo) vagyis imádság nevét is nyerte. Szentségét a kereszténység is
elismerte, amikor az első három században egy részét imának használta. Az
imádságokat még a Krisztus "
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 2993. címszó a lexikon =>
538. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
12993.htm
CÍMSZÓ: Liturgia
SZÓCIKK: van oktató elem, bár csak beszámolás alakjában. Az imádságot
liturgikus taglejtések kísérik: felállás, lebomlás, mellverdesés bűnbánat
kifejezésére , kézfelemelés áldásra , szembehunyás elmélyedésre . Közimádságról
is hírt adnak a bibliai könyvek. így pl. Jesája próféta 1. o. hirdeti, hogy ha
karjaitokat kiterjesztitek is imádságra, a templomban , behunyom szememet
előletek és ha még oly sokat imádkoztok is a templomban , Én nem hallgatom meg,
ha kezeitek vérfoltokkal vannak tőle l f. . Az imádság az áldozati
istentiszteletből nőtt ki. A papot illette törvényszerint az áldozás tisztsége,
de az egyes és a gyülekezet a maguk vallásos érzésének közvetlenül is kívántak
kifejezést adni és így demokratizálták az istenszolgálatot az imával éppúgy,
mint a Tórának laikus írástudókkal való felolvastatásával. Már a királyság
előtti korból olvassuk, hogy Ghanna maga imádkozott a silohi Szentélyben;
számos alkalmi imát is közöl a Biblia királyoktól. A L. történetének fénykorát
jelzi a Zsoltárok keletkezése, mely a Dávidtól egészen a Makkabeus
szabadságharcig terjedő korra, nyúlik el. A voltaképeni imádság, mely
világirodalmi méltatásra igényt tarthat, a zsidóság alkotása, vagy legalább az
ő révén jutott be a világirodalomba és Dávid király mondható ennek révén az
emberiség nevelőjének. Max Bród így jellemzi a Zsoltárok jelentőségét: A
zsidóságnak nem az a nagy tette, hogy az Egyistent tanította, aki minden tény
kezdete és célja, hanem, hogy a Te szóval megszólítható Istent mutatta be és az
életet mint megszólítást és felelést fogta fel. E Zsoltárokban jut kifejezésre
a legmelegebb vallásérzelem a maga szivárványszerű színárnyalataiban és a világ
legnagyobb írói és gondolkodói hatásuk alatt álltak és alkottak. Többi között
Kant is írja, hogy a lelki gyötrelmek óráiban semmi sem tudta úgy
megnyugtatni, mint a 23-ik Zsoltár szava: ha alvilági sötétség völgyét járom
is, nem félek a veszedelemtől, mert Te vagy velem. A zsoltárköltészet fejlődése
mellett, különösen pedig a babiloni fogság Kr. e. 586-536 ideje óta, amikor az
áldozás idegen földön fel volt függesztve, az áldozati kultuszt az ima és
tóraolvasás kezdi háttérbe szorítani. A templomi áldozat ugyan megmarad a papok
tisztségeként, de lassanként csak alkalommá válik a templom látogatására; az
ájtatoskodók már az Isten gyönyörének látására és Templomában való időzésre
áhítoznak. A világirodalmat bőségesen megtermékenyíti az a magas szárnyalása
líra, mely a Templom csarnokaihoz való epedésnek ad kifejezést. Mint a szarvas
a patak vizére ... stb. Isten már nem az áldozati füst fellegein, hanem Izráel
dicsőítésének áhitat-gomolygása fölött trónol . Az istenkeresés a kételytől
kezdve a biztosság legmagasabb fokáig minden változatban kifejezésre jut. Egyes
zsoltárok a személyek váltakozásában árulják el, hogy eredetileg pap és kar,
vagy hadvezér és harcosok közötti párbeszédes énekek voltak, melyek különféle
ünnepies alkalmakra pl. a 72. Zs. király trónralépésére, a 118. Zs. győzelmi
hálaadó istentiszteletre, talán a chanukára; a 20. Zs. hadbavonulásra, a 24. és
48. Zs. zarándoklatokra íródtak. Zsoltárokat énekeltek Neckemiás Könyve szerint
Jeruzsálem falainak felavatása alkalmával. A Biblia későbbi könyvei rendszeres,
időhöz kötött imádságokról is értesítenek Dániel említi, hogy napjában
háromszor Jeruzsálem felé nyitott ablak előtt imádkozott 6,11 Az istentisztelet
állandósítása céljából 24 szolgálattételi mismor csoportba osztották úgy a
papokat, levitákat, mint a laikusokat, kik hetenként váltották fel egymást. A
legfőbb alkalom a közimádságra az esőhiány volt, ez alkalomra külön ima volt a
Neilo kapuzárás és a főimába beiktatott külön részletek. A közima helye a
minden városban létesült zsinagóga. Zsinagógát említ már Isten gyülekezetei a
Zsoltár is. Ezek nemcsak közimádság elvégzésére szolgáltak, hanem azon idők
igényeinek megfelelőleg még utasok beszállásolására is A rendszeresített
imádság legősibb magva: a Semá hitvallomás Halljad Izrael, az Örökkévaló, a mi
Istenünk egyetlen Lény kezdettel . Ezt papok és laikusok eleinte versről-versre
felváltva mondották és oly áldásimákkal vezették be és követték, melyek a
zsidóság vallási állásfoglalását körvonalazzák: Isten egységét, szemben a
perzsa dualizmussal , Izrael történeti elhivatottságát, a jutalom és büntetés
hitét szertartások szükségességét az egyiptomi megváltást, mint a leendő
megváltásnak biztos zálogát. Egyideig a Tíz Ige is a többistenség
hellenisztikus tanításának ellensúlyozására napi imádkozás tárgya volt; de
később, mikor arra a félreértésre adhatott alkalmat, hogy az maga Tóra
kicsinyben és fölöslegessé teszi az egész Tóra követését, mint azt keresztény
körökben tartották, ki kellett küszöbölni. Más liturgikus intézkedések is
magukon viselik a válsággal fenyegetett zsidóság nagy lelkiharcának nyomait.
így a peszachesti szédertartásban a peszachi macó eredetének világos
megmagyarázása annak a hitnek visszautasítására irányulhatott, hogy Jézus lett
báránnyá, a peszachi keletlen kenyérben az ő testét eszik és így az Úr
vacsorája elavulttá tette a szédert. Az imádság mai rendjének a Talmud veti meg
alapját, ez tűzi ki alapelveit, amikor előírja, hogy Ne tedd imádságodat időhöz
és formához kötötté, hanem melegen buzogó könyörgóssé , ima áhítat nélkül: test
lélek nélkül . Ez sugalmazhatta azt a tételt, hogy az imádságok feljegyzői: a
Tóra elégetői . Eleven imát óhajtott, mely még nem vált stereotíppé. Viszont
szükségesnek tartotta az imát megóvni azoktól a megtévelyedésektől, melyeknek a
nép ajkain ki lehetett téve és ezért későbbi imakönyvünk nagy részét
megszövegezi, igy, hogy ezek a szövegek egyszersmind a vallási tanokat is
megrögzítik. Pl. a szadduceusoknak a lélek halhatatlanságát tagadó felfogása
ellenében a Sémoné eszré második szakasza. A Talmudban előírt imádságok
legfőbbike a Sémóné eszré Tizennyolc áldás néven ismert dicséretekből és
kérelmekből álló imádság, mely a par ex-cellence tefllla tefllo vagyis imádság
nevét is nyerte. Szentségét a kereszténység is elismerte, amikor az első három
században egy részét imának használta. Az imádságokat még a Krisztus
12993.ht
CÍMSZÓ Liturgi
SZÓCIKK va oktat elem bá csa beszámolá alakjában A imádságo liturgiku
taglejtése kísérik felállás lebomlás mellverdesé bűnbána kifejezésér
kézfelemelé áldásr szembehunyá elmélyedésr Közimádságró i hír adna biblia
könyvek íg pl Jesáj prófét 1 o hirdeti hog h karjaitoka kiterjesztite i
imádságra templomba behunyo szememe előlete é h mé ol soka imádkozto i
templomba É ne hallgato meg h kezeite vérfoltokka vanna től f A imádsá a
áldozat istentiszteletbő nőt ki papo illett törvényszerin a áldozá tisztsége d
a egye é gyülekeze magu valláso érzéséne közvetlenü i kívánta kifejezés adn é íg
demokratizáltá a istenszolgálato a imáva éppúgy min Tórána laiku írástudókka
val felolvastatásával Má királysá előtt korbó olvassuk hog Ghann mag imádkozot
siloh Szentélyben számo alkalm imá i közö Bibli királyoktól L történeténe
fénykorá jelz Zsoltáro keletkezése mel Dávidtó egésze Makkabeu szabadságharci
terjed korra nyúli el voltaképen imádság mel világirodalm méltatásr igény
tarthat zsidósá alkotása vag legaláb a révé jutot b világirodalomb é Dávi
királ mondhat enne révé a emberisé nevelőjének Ma Bró íg jellemz Zsoltáro
jelentőségét zsidóságna ne a nag tette hog a Egyisten tanította ak minde tén
kezdet é célja hanem hog T szóva megszólíthat Isten mutatt b é a élete min
megszólítás é felelés fogt fel Zsoltárokba ju kifejezésr legmelegeb
vallásérzele mag szivárványszer színárnyalataiba é vilá legnagyob író é
gondolkodó hatásu alat állta é alkottak Több közöt Kan i írja hog lelk
gyötrelme óráiba semm se tudt úg megnyugtatni min 23-i Zsoltá szava h alvilág
sötétsé völgyé járo is ne féle veszedelemtől mer T vag velem zsoltárköltésze
fejlődés mellett különöse pedi babilon fogsá Kr e 586-53 idej óta amiko a
áldozá idege földö fe vol függesztve a áldozat kultusz a im é tóraolvasá kezd
háttérb szorítani templom áldoza ugya megmara papo tisztségeként d lassankén csa
alkalomm váli templo látogatására a ájtatoskodó má a Iste gyönyöréne látásár é
Templomába val időzésr áhítoznak világirodalma bőségese megtermékenyít a maga
szárnyalás líra mel Templo csarnokaiho val epedésne a kifejezést Min szarva
pata vizér .. stb Iste má ne a áldozat füs fellegein hane Izráe dicsőítéséne
áhitat-gomolygás fölöt tróno A istenkeresé kételytő kezdv biztossá legmagasab
fokái minde változatba kifejezésr jut Egye zsoltáro személye váltakozásába
áruljá el hog eredetile pa é kar vag hadvezé é harcoso között párbeszéde éneke
voltak melye különfél ünnepie alkalmakr pl 72 Zs királ trónralépésére 118 Zs
győzelm hálaad istentiszteletre talá chanukára 20 Zs hadbavonulásra 24 é 48 Zs
zarándoklatokr íródtak Zsoltároka énekelte Neckemiá Könyv szerin Jeruzsále
falaina felavatás alkalmával Bibli később könyve rendszeres időhö kötöt
imádságokró i értesítene Dánie említi hog napjába háromszo Jeruzsále fel nyitot
abla előt imádkozot 6,1 A istentisztele állandósítás céljábó 2 szolgálattétel
mismo csoportb osztottá úg papokat levitákat min laikusokat ki hetenkén
váltottá fe egymást legfőb alkalo közimádságr a esőhián volt e alkalomr külö im
vol Neil kapuzárá é főimáb beiktatot külö részletek közim hely minde városba
létesül zsinagóga Zsinagógá emlí má Iste gyülekezete Zsoltá is Eze nemcsa
közimádsá elvégzésér szolgáltak hane azo idő igényeine megfelelőle mé utaso
beszállásolásár i rendszeresítet imádsá legősib magva Sem hitvallomá Hallja
Izrael a Örökkévaló m Istenün egyetle Lén kezdette Ez papo é laikuso eleint
versről-versr felváltv mondottá é ol áldásimákka vezetté b é követték melye
zsidósá vallás állásfoglalásá körvonalazzák Iste egységét szembe perzs
dualizmussa Izrae történet elhivatottságát jutalo é bünteté hité szertartáso
szükségességé a egyiptom megváltást min leend megváltásna bizto zálogát Egyidei
Tí Ig i többistensé hellenisztiku tanításána ellensúlyozásár nap imádkozá tárgy
volt d később miko arr félreértésr adhatot alkalmat hog a mag Tór kicsinybe é
fölöslegess tesz a egés Tór követését min az keresztén körökbe tartották k
kellet küszöbölni Má liturgiku intézkedése i maguko viseli válságga fenyegetet
zsidósá nag lelkiharcána nyomait íg peszachest szédertartásba peszach mac
eredeténe világo megmagyarázás anna hitne visszautasításár irányulhatott hog
Jézu let báránnyá peszach keletle kenyérbe a testé eszi é íg a Ú vacsoráj
elavultt tett szédert A imádsá ma rendjéne Talmu vet me alapját e tűz k
alapelveit amiko előírja hog N ted imádságoda időhö é formáho kötötté hane
melege buzog könyörgóss im áhíta nélkül tes léle nélkü E sugalmazhatt az tételt
hog a imádságo feljegyzői Tór elégető Eleve imá óhajtott mel mé ne vál
stereotíppé Viszon szükségesne tartott a imá megóvn azoktó megtévelyedésektől
melyekne né ajkai k lehetet tév é ezér később imakönyvün nag részé megszövegezi
igy hog eze szövege egyszersmin vallás tanoka i megrögzítik Pl szadduceusokna
léle halhatatlanságá tagad felfogás ellenébe Sémon eszr másodi szakasza
Talmudba előír imádságo legfőbbik Sémón eszr Tizennyol áldá néve ismer
dicséretekbő é kérelmekbő áll imádság mel pa ex-cellenc teflll tefll vagyi
imádsá nevé i nyerte Szentségé kereszténysé i elismerte amiko a els háro
századba eg részé imána használta A imádságoka mé Krisztu
12993.h
CÍMSZ Liturg
SZÓCIK v okta ele b cs beszámol alakjába imádság liturgik taglejtés kíséri
felállá lebomlá mellverdes bűnbán kifejezésé kézfelemel áldás szembehuny
elmélyedés Közimádságr hí adn bibli könyve í p Jesá prófé hirdet ho karjaitok
kiterjesztit imádságr templomb behuny szemem előlet m o sok imádkozt templomb n
hallgat me kezeit vérfoltokk vann tő imáds áldoza istentiszteletb nő k pap
illet törvényszeri áldoz tisztség egy gyülekez mag vallás érzésén közvetlen
kívánt kifejezé ad í demokratizált istenszolgálat imáv éppúg mi Tórán laik
írástudókk va felolvastatásáva M királys előt korb olvassu ho Ghan ma imádkozo
silo Szentélybe szám alkal im köz Bibl királyoktó történetén fénykor jel
Zsoltár keletkezés me Dávidt egész Makkabe szabadságharc terje korr nyúl e
voltaképe imádsá me világirodal méltatás igén tartha zsidós alkotás va legalá
rév juto világirodalom Dáv kirá mondha enn rév emberis nevelőjéne M Br í jellem
Zsoltár jelentőségé zsidóságn n na tett ho Egyiste tanított a mind té kezde
célj hane ho szóv megszólítha Iste mutat élet mi megszólítá felelé fog fe
Zsoltárokb j kifejezés legmelege vallásérzel ma szivárványsze színárnyalataib
vil legnagyo ír gondolkod hatás ala állt alkotta Töb közö Ka írj ho lel
gyötrelm óráib sem s tud ú megnyugtatn mi 23- Zsolt szav alvilá sötéts völgy
jár i n fél veszedelemtő me va vele zsoltárköltész fejlődé mellet különös ped
babilo fogs K 586-5 ide ót amik áldoz ideg föld f vo függesztv áldoza kultus i
tóraolvas kez háttér szorítan templo áldoz ugy megmar pap tisztségekén lassanké
cs alkalom vál templ látogatásár ájtatoskod m Ist gyönyörén látásá Templomáb va
időzés áhítozna világirodalm bőséges megtermékenyí mag szárnyalá lír me Templ
csarnokaih va epedésn kifejezés Mi szarv pat vizé . st Ist m n áldoza fü
fellegei han Izrá dicsőítésén áhitat-gomolygá fölö trón istenkeres kételyt kezd
biztoss legmagasa foká mind változatb kifejezés ju Egy zsoltár személy
váltakozásáb árulj e ho eredetil p ka va hadvez harcos közöt párbeszéd ének
volta mely különfé ünnepi alkalmak p 7 Z kirá trónralépésér 11 Z győzel hálaa
istentiszteletr tal chanukár 2 Z hadbavonulásr 2 4 Z zarándoklatok íródta
Zsoltárok énekelt Neckemi Köny szeri Jeruzsál falain felavatá alkalmáva Bibl
későb könyv rendszere időh kötö imádságokr értesíten Dáni említ ho napjáb
háromsz Jeruzsál fe nyito abl elő imádkozo 6, istentisztel állandósítá céljáb
szolgálattéte mism csoport osztott ú papoka levitáka mi laikusoka k hetenké
váltott f egymás legfő alkal közimádság esőhiá vol alkalom kül i vo Nei kapuzár
főimá beiktato kül részlete közi hel mind városb létesü zsinagóg Zsinagóg eml m
Ist gyülekezet Zsolt i Ez nemcs közimáds elvégzésé szolgálta han az id igényein
megfelelől m utas beszállásolásá rendszeresíte imáds legősi magv Se hitvallom
Hallj Izrae Örökkéval Istenü egyetl Lé kezdett E pap laikus elein versről-vers
felvált mondott o áldásimákk vezett követté mely zsidós vallá állásfoglalás
körvonalazzá Ist egységé szemb perz dualizmuss Izra történe elhivatottságá
jutal büntet hit szertartás szükségesség egyipto megváltás mi leen megváltásn
bizt zálogá Egyide T I többistens hellenisztik tanításán ellensúlyozásá na
imádkoz tárg vol későb mik ar félreértés adhato alkalma ho ma Tó kicsinyb
fölösleges tes egé Tó követésé mi a kereszté körökb tartottá kelle küszöböln M
liturgik intézkedés maguk visel válságg fenyegete zsidós na lelkiharcán nyomai
í peszaches szédertartásb peszac ma eredetén világ megmagyarázá ann hitn
visszautasításá irányulhatot ho Jéz le báránny peszac keletl kenyérb test esz í
vacsorá elavult tet széder imáds m rendjén Talm ve m alapjá tű alapelvei amik
előírj ho te imádságod időh formáh kötött han meleg buzo könyörgós i áhít nélkü
te lél nélk sugalmazhat a tétel ho imádság feljegyző Tó eléget Elev im óhajtot
me m n vá stereotípp Viszo szükségesn tartot im megóv azokt megtévelyedésektő
melyekn n ajka lehete té ezé későb imakönyvü na rész megszövegez ig ho ez
szöveg egyszersmi vallá tanok megrögzíti P szadduceusokn lél halhatatlanság
taga felfogá ellenéb Sémo esz másod szakasz Talmudb előí imádság legfőbbi Sémó
esz Tizennyo áld név isme dicséretekb kérelmekb ál imádsá me p ex-cellen tefll
tefl vagy imáds nev nyert Szentség kereszténys elismert amik el hár századb e
rész imán használt imádságok m Kriszt
12993.
CÍMS Litur
SZÓCI okt el c beszámo alakjáb imádsá liturgi taglejté kísér feláll leboml
mellverde bűnbá kifejezés kézfeleme áldá szembehun elmélyedé Közimádság h ad
bibl könyv Jes próf hirde h karjaito kiterjeszti imádság templom behun szeme
előle so imádkoz templom hallga m kezei vérfoltok van t imád áldoz
istentisztelet n pa ille törvényszer áldo tisztsé eg gyüleke ma vallá érzésé
közvetle kíván kifejez a demokratizál istenszolgála imá éppú m Tórá lai
írástudók v felolvastatásáv király elő kor olvass h Gha m imádkoz sil Szentélyb
szá alka i kö Bib királyokt történeté fényko je Zsoltá keletkezé m Dávid egés
Makkab szabadsághar terj kor nyú voltakép imáds m világiroda méltatá igé tarth
zsidó alkotá v legal ré jut világirodalo Dá kir mondh en ré emberi nevelőjén B
jelle Zsoltá jelentőség zsidóság n tet h Egyist tanítot min t kezd cél han h
szó megszólíth Ist muta éle m megszólít felel fo f Zsoltárok kifejezé legmeleg
vallásérze m szivárványsz színárnyalatai vi legnagy í gondolko hatá al áll
alkott Tö köz K ír h le gyötrel órái se tu megnyugtat m 23 Zsol sza alvil
sötét völg já fé veszedelemt m v vel zsoltárköltés fejlőd melle különö pe babil
fog 586- id ó ami áldo ide föl v függeszt áldoz kultu tóraolva ke hátté szoríta
templ áldo ug megma pa tisztségeké lassank c alkalo vá temp látogatásá
ájtatosko Is gyönyöré látás Templomá v időzé áhítozn világirodal bősége megtermékeny
ma szárnyal lí m Temp csarnokai v epedés kifejezé M szar pa viz s Is áldoz f
fellege ha Izr dicsőítésé áhitat-gomolyg föl tró istenkere kétely kez biztos
legmagas fok min változat kifejezé j Eg zsoltá személ váltakozásá árul h
eredeti k v hadve harco közö párbeszé éne volt mel különf ünnep alkalma kir
trónralépésé 1 győze hála istentisztelet ta chanuká hadbavonulás zarándoklato
íródt Zsoltáro énekel Neckem Kön szer Jeruzsá falai felavat alkalmáv Bib késő
köny rendszer idő köt imádságok értesíte Dán emlí h napjá hároms Jeruzsá f nyit
ab el imádkoz 6 istentiszte állandósít céljá szolgálattét mis csopor osztot
papok leviták m laikusok hetenk váltot egymá legf alka közimádsá esőhi vo
alkalo kü v Ne kapuzá főim beiktat kü részlet köz he min város létes zsinagó
Zsinagó em Is gyülekeze Zsol E nemc közimád elvégzés szolgált ha a i igényei
megfelelő uta beszállásolás rendszeresít imád legős mag S hitvallo Hall Izra
Örökkéva Isten egyet L kezdet pa laiku elei versről-ver felvál mondot áldásimák
vezet követt mel zsidó vall állásfoglalá körvonalazz Is egység szem per
dualizmus Izr történ elhivatottság juta bünte hi szertartá szükségessé egyipt
megváltá m lee megváltás biz zálog Egyid többisten helleniszti tanításá
ellensúlyozás n imádko tár vo késő mi a félreérté adhat alkalm h m T kicsiny
fölöslege te eg T követés m kereszt körök tartott kell küszöböl liturgi
intézkedé magu vise válság fenyeget zsidó n lelkiharcá nyoma peszache
szédertartás pesza m eredeté vilá megmagyaráz an hit visszautasítás irányulhato
h Jé l báránn pesza kelet kenyér tes es vacsor elavul te széde imád rendjé Tal
v alapj t alapelve ami előír h t imádságo idő formá kötöt ha mele buz könyörgó
áhí nélk t lé nél sugalmazha téte h imádsá feljegyz T elége Ele i óhajto m v
stereotíp Visz szükséges tarto i megó azok megtévelyedésekt melyek ajk lehet t
ez késő imakönyv n rés megszövege i h e szöve egyszersm vall tano megrögzít
szadduceusok lé halhatatlansá tag felfog ellené Sém es máso szakas Talmud elő
imádsá legfőbb Sém es Tizenny ál né ism dicséretek kérelmek á imáds m ex-celle
tefl tef vag imád ne nyer Szentsé keresztény elismer ami e há század rés imá
használ imádságo Krisz
12993
CÍM Litu
SZÓC ok e beszám alakjá imáds liturg taglejt kísé felál lebom mellverd bűnb
kifejezé kézfelem áld szembehu elmélyed Közimádsá a bib köny Je pró hird
karjait kiterjeszt imádsá templo behu szem elől s imádko templo hallg keze
vérfolto va imá áldo istentisztele p ill törvénysze áld tiszts e gyülek m vall
érzés közvetl kívá kifeje demokratizá istenszolgál im épp Tór la írástudó
felolvastatásá királ el ko olvas Gh imádko si Szentély sz alk k Bi királyok
történet fényk j Zsolt keletkez Dávi egé Makka szabadságha ter ko ny voltaké
imád világirod méltat ig tart zsid alkot lega r ju világirodal D ki mond e r
ember nevelőjé jell Zsolt jelentősé zsidósá te Egyis taníto mi kez cé ha sz
megszólít Is mut él megszólí fele f Zsoltáro kifejez legmele vallásérz
szivárványs színárnyalata v legnag gondolk hat a ál alkot T kö í l gyötre órá s
t megnyugta 2 Zso sz alvi söté völ j f veszedelem ve zsoltárkölté fejlő mell
külön p babi fo 586 i am áld id fö függesz áldo kult tóraolv k hátt szorít temp
áld u megm p tisztségek lassan alkal v tem látogatás ájtatosk I gyönyör látá
Templom időz áhítoz világiroda bőség megterméken m szárnya l Tem csarnoka epedé
kifejez sza p vi I áldo felleg h Iz dicsőítés áhitat-gomoly fö tr istenker
kétel ke bizto legmaga fo mi változa kifejez E zsolt szemé váltakozás áru
eredet hadv harc köz párbesz én vol me külön ünne alkalm ki trónralépés győz
hál istentisztele t chanuk hadbavonulá zarándoklat íród Zsoltár éneke Necke Kö
sze Jeruzs fala felava alkalmá Bi kés kön rendsze id kö imádságo értesít Dá eml
napj három Jeruzs nyi a e imádko istentiszt állandósí célj szolgálatté mi csopo
oszto papo levitá laikuso heten válto egym leg alk közimáds esőh v alkal k N
kapuz fői beikta k részle kö h mi váro léte zsinag Zsinag e I gyülekez Zso nem
közimá elvégzé szolgál h igénye megfelel ut beszállásolá rendszeresí imá legő
ma hitvall Hal Izr Örökkév Iste egye kezde p laik ele versről-ve felvá mondo
áldásimá veze követ me zsid val állásfoglal körvonalaz I egysé sze pe dualizmu
Iz törté elhivatottsá jut bünt h szertart szükségess egyip megvált le megváltá
bi zálo Egyi többiste helleniszt tanítás ellensúlyozá imádk tá v kés m félreért
adha alkal kicsin fölösleg t e követé keresz körö tartot kel küszöbö liturg
intézked mag vis válsá fenyege zsid lelkiharc nyom peszach szédertartá pesz
eredet vil megmagyará a hi visszautasítá irányulhat J bárán pesz kele kenyé te
e vacso elavu t széd imá rendj Ta alap alapelv am előí imádság id form kötö h
mel bu könyörg áh nél l né sugalmazh tét imáds feljegy elég El óhajt stereotí
Vis szüksége tart meg azo megtévelyedések melye aj lehe e kés imaköny ré
megszöveg szöv egyszers val tan megrögzí szadduceuso l halhatatlans ta felfo
ellen Sé e más szaka Talmu el imáds legfőb Sé e Tizenn á n is dicsérete kérelme
imád ex-cell tef te va imá n nye Szents keresztén elisme am h száza ré im
haszná imádság Kris
1299
CÍ Lit
SZÓ o beszá alakj imád litur taglej kís felá lebo mellver bűn kifejez
kézfele ál szembeh elmélye Közimáds bi kön J pr hir karjai kiterjesz imáds
templ beh sze elő imádk templ hall kez vérfolt v im áld istentisztel il
törvénysz ál tiszt gyüle val érzé közvet kív kifej demokratiz istenszolgá i ép
Tó l írástud felolvastatás kirá e k olva G imádk s Szentél s al B királyo
történe fény Zsol keletke Dáv eg Makk szabadságh te k n voltak imá világiro
mélta i tar zsi alko leg j világiroda k mon embe nevelőj jel Zsol jelentős
zsidós t Egyi tanít m ke c h s megszólí I mu é megszól fel Zsoltár kifeje
legmel vallásér szivárvány színárnyalat legna gondol ha á alko k gyötr ór
megnyugt Zs s alv söt vö veszedele v zsoltárkölt fejl mel külö bab f 58 a ál i
f függes áld kul tóraol hát szorí tem ál meg tisztsége lassa alka te látogatá
ájtatos gyönyö lát Templo idő áhíto világirod bősé megterméke szárny Te csarnok
eped kifeje sz v áld felle I dicsőíté áhitat-gomol f t istenke kéte k bizt
legmag f m változ kifeje zsol szem váltakozá ár erede had har kö párbes é vo m külö
ünn alkal k trónralépé győ há istentisztel chanu hadbavonul zarándokla író
Zsoltá ének Neck K sz Jeruz fal felav alkalm B ké kö rendsz i k imádság értesí
D em nap háro Jeruz ny imádk istentisz állandós cél szolgálatt m csop oszt pap
levit laikus hete vált egy le al közimád eső alka kapu fő beikt részl k m vár
lét zsina Zsina gyüleke Zs ne közim elvégz szolgá igény megfele u beszállásol
rendszeres im leg m hitval Ha Iz Örökké Ist egy kezd lai el versről-v felv mond
áldásim vez köve m zsi va állásfogla körvonala egys sz p dualizm I tört
elhivatotts ju bün szertar szükséges egyi megvál l megvált b zál Egy többist
hellenisz tanítá ellensúlyoz imád t ké félreér adh alka kicsi fölösle követ
keres kör tarto ke küszöb litur intézke ma vi váls fenyeg zsi lelkihar nyo
peszac szédertart pes erede vi megmagyar h visszautasít irányulha bárá pes kel
keny t vacs elav szé im rend T ala alapel a elő imádsá i for köt me b könyör á
né n sugalmaz té imád feljeg elé E óhaj stereot Vi szükség tar me az
megtévelyedése mely a leh ké imakön r megszöve szö egyszer va ta megrögz
szadduceus halhatatlan t felf elle S má szak Talm e imád legfő S Tizen i
dicséret kérelm imá ex-cel te t v im ny Szent kereszté elism a száz r i haszn
imádsá Kri