13106.htm
CÍMSZÓ: Magyar zsidók a Balkánon
SZÓCIKK: Magyar zsidók a
Balkánon. Budának törökkézre jutása után (1526. szept. 11.) szóródtak szét a
M.-k a Balkánon. Legelőször a német zsidók által alapított szófiai hitközségben
tűntek fel. Hatvannál több magyar-zsidó család telepedett meg itt és nagy
feltűnést keltettek a szófiaiaktól eltérő vallásgyakorlataikkal. Az új
bevándorlók azonban mindössze csak három-négy esztendeig éltek Szófiában, mert
elköltöztek az Aegei-tenger mellett a Rhodope-hegység alján fekvő Kavalába. A
budaiak nagy tiszteletben álló rabbija, Kohén Naftali ben Izsák még 1532
tavaszán is Szófiában élt, de későbbi sorsáról semmit sem tudunk. A wormsi
emlékkönyv a vértanúhalált halt tudósok közt említi a nevét. Amint nem teljesen
ismertek azok az okok, amiért a budaiak a Balkánra vándoroltak (l. Buda), úgy
homályban maradt az az ok is, ami a budaiakat Szófia elhagyására
kényszerítette. A zsidók Budáról való kivándorlását Szulejmán telepítési
politikájával hozzák kapcsolatba és nem büntető internálásnak minősítik a zsidó
és török kútfők. A szófiai kivándorlás már sokkal valószínűbben kényszer hatása
alatt történt, mert nem valószínű, hogy a maguk jószántából cserélték volna fel
egészséges lakhelyüket a rossz vizű és tűrhetetlen klímájú Kavalával, ahol a
szultán száműzöttei éltek. E telepes magyar zsidók Mátiszjó ben Nátánát,
Sidero-Kapsa híres rabbiját tekintették rabbijuknak. Valószínű, hogy 1562. a
kavalai rabbitanács tagjai Mózes ben Nátán és Elkónó ben Jakab magyar
származásúak voltak. A budai zsidóknak egy másik csoportja a bolgárországi
Viddinbe, a «hét kút városába», Szalonikibe és Konstantinápolyba (l.
Törökországi magyar községek), valamint Plevnába került. Ez utóbbi helyen a
magyar zsidók a túlsúlyban lévő spanyol és német telepesekkel szemben is
megtartották önállóságukat. Egy darabig azért békés összetartásban éltek, közös
jótékony és temetkezési egyletük volt, a végén azért mégiscsak összetűzésre
került köztük a sor egy elöljáróválasztás alkalmával. Valószínűleg a spanyolok
és a németek vethették fel azt a tervet, hogy a három gyülekezet szertartási
szabadságának megsértése nélkül az adminisztratív ügyek vezetésére közös
elöljárókat válasszanak. Ezt ellenezték a budaiak, aminek aztán súlyos
következményei lettek. A plevnai zsidók megfogadták, hogy a hozzájuk költözött
magyarokért, bármi is érje őket, három éven át nem járnak közbe a vajdánál és a
városi hatóságnál. Elhatározásukat csak az esetben változtatják meg, ha a
budaiak ellen olyan mértékben nyilvánulna meg az ellenségeskedés, hogy az az ő
hitközségüket is veszélyeztetné. A budaiakat vallási vonatkozásban is
kiközösítették maguktól, örömükben, gyászukban senki részt nem vehetett és a
rabbiknak tilos volt budaiak részére ítéletet hozni. A bíráskodási tilalom csak
az esetben szűnhetett meg, ha e határozatot aláírók többsége a tilalmat
felfüggeszti. A plovnaiak tudósaikat és tanítóikat is megeskették a határozat
betartására. A budaiak védelmét magáévá tette Lévi József és főleg Plevnának
öreg és tiszteletreméltó rabbija, Lévi Izsák bon Jakab. Noha a kiközösítési
határozatot ő maga is aláírta, azt mégis semmisnek nyilvánította, mivel az csak
úgy kötelezhette volna őt, ha azt Lévi József, az ő rabbitársa is aláírja. A
budaiak védelmezőit súlyos támadások érték, különösen Gerzson ben Juda plevnai
tudós részéről. Végül is Lévi Izsák a plevnai határozatot a Balkán
legelismertebb tudósainak ítélőszéke elé vitte és Almosino Mózes, Kálái Sámuel,
Adárbi Izsák, Medina Sámuel szót emeltek a magyar-zsidók érdekében. Érvénytelennek
nyilvánították a kiközösítési ítéletet, mert nem ismétlődhetik meg Izrael
történetének az az eseménye, amikor Benjámin törzsét kiátkozták A budai
zsidókat a plevnaiak megkövetésére és javulásra szólították fel. Így állott
aztán helyre Plevnában a gyülekezetek békéje. (V. ö. Büchler Sándor, «A zsidók
története Budapesten.»
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3106. címszó a lexikon =>
566. s köv. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása:
Nagy Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13106.htm
CÍMSZÓ: Magyar zsidók a Balkánon
SZÓCIKK: Magyar zsidók a Balkánon. Budának törökkézre jutása után 1526.
szept. 11. szóródtak szét a M.-k a Balkánon. Legelőször a német zsidók által
alapított szófiai hitközségben tűntek fel. Hatvannál több magyar-zsidó család
telepedett meg itt és nagy feltűnést keltettek a szófiaiaktól eltérő
vallásgyakorlataikkal. Az új bevándorlók azonban mindössze csak három-négy
esztendeig éltek Szófiában, mert elköltöztek az Aegei-tenger mellett a
Rhodope-hegység alján fekvő Kavalába. A budaiak nagy tiszteletben álló rabbija,
Kohén Naftali ben Izsák még 1532 tavaszán is Szófiában élt, de későbbi sorsáról
semmit sem tudunk. A wormsi emlékkönyv a vértanúhalált halt tudósok közt említi
a nevét. Amint nem teljesen ismertek azok az okok, amiért a budaiak a Balkánra
vándoroltak l. Buda , úgy homályban maradt az az ok is, ami a budaiakat Szófia
elhagyására kényszerítette. A zsidók Budáról való kivándorlását Szulejmán
telepítési politikájával hozzák kapcsolatba és nem büntető internálásnak
minősítik a zsidó és török kútfők. A szófiai kivándorlás már sokkal
valószínűbben kényszer hatása alatt történt, mert nem valószínű, hogy a maguk
jószántából cserélték volna fel egészséges lakhelyüket a rossz vizű és
tűrhetetlen klímájú Kavalával, ahol a szultán száműzöttei éltek. E telepes
magyar zsidók Mátiszjó ben Nátánát, Sidero-Kapsa híres rabbiját tekintették
rabbijuknak. Valószínű, hogy 1562. a kavalai rabbitanács tagjai Mózes ben Nátán
és Elkónó ben Jakab magyar származásúak voltak. A budai zsidóknak egy másik
csoportja a bolgárországi Viddinbe, a hét kút városába , Szalonikibe és
Konstantinápolyba l. Törökországi magyar községek , valamint Plevnába került.
Ez utóbbi helyen a magyar zsidók a túlsúlyban lévő spanyol és német
telepesekkel szemben is megtartották önállóságukat. Egy darabig azért békés
összetartásban éltek, közös jótékony és temetkezési egyletük volt, a végén
azért mégiscsak összetűzésre került köztük a sor egy elöljáróválasztás
alkalmával. Valószínűleg a spanyolok és a németek vethették fel azt a tervet,
hogy a három gyülekezet szertartási szabadságának megsértése nélkül az
adminisztratív ügyek vezetésére közös elöljárókat válasszanak. Ezt ellenezték a
budaiak, aminek aztán súlyos következményei lettek. A plevnai zsidók
megfogadták, hogy a hozzájuk költözött magyarokért, bármi is érje őket, három éven
át nem járnak közbe a vajdánál és a városi hatóságnál. Elhatározásukat csak az
esetben változtatják meg, ha a budaiak ellen olyan mértékben nyilvánulna meg az
ellenségeskedés, hogy az az ő hitközségüket is veszélyeztetné. A budaiakat
vallási vonatkozásban is kiközösítették maguktól, örömükben, gyászukban senki
részt nem vehetett és a rabbiknak tilos volt budaiak részére ítéletet hozni. A
bíráskodási tilalom csak az esetben szűnhetett meg, ha e határozatot aláírók
többsége a tilalmat felfüggeszti. A plovnaiak tudósaikat és tanítóikat is
megeskették a határozat betartására. A budaiak védelmét magáévá tette Lévi
József és főleg Plevnának öreg és tiszteletreméltó rabbija, Lévi Izsák bon
Jakab. Noha a kiközösítési határozatot ő maga is aláírta, azt mégis semmisnek
nyilvánította, mivel az csak úgy kötelezhette volna őt, ha azt Lévi József, az
ő rabbitársa is aláírja. A budaiak védelmezőit súlyos támadások érték,
különösen Gerzson ben Juda plevnai tudós részéről. Végül is Lévi Izsák a
plevnai határozatot a Balkán legelismertebb tudósainak ítélőszéke elé vitte és
Almosino Mózes, Kálái Sámuel, Adárbi Izsák, Medina Sámuel szót emeltek a
magyar-zsidók érdekében. Érvénytelennek nyilvánították a kiközösítési ítéletet,
mert nem ismétlődhetik meg Izrael történetének az az eseménye, amikor Benjámin
törzsét kiátkozták A budai zsidókat a plevnaiak megkövetésére és javulásra
szólították fel. Így állott aztán helyre Plevnában a gyülekezetek békéje. V. ö.
Büchler Sándor, A zsidók története Budapesten.
13106.ht
CÍMSZÓ Magya zsidó Balkáno
SZÓCIKK Magya zsidó Balkánon Budána törökkézr jutás utá 1526 szept 11
szóródta szé M.- Balkánon Legelőszö néme zsidó álta alapítot szófia hitközségbe
tűnte fel Hatvanná töb magyar-zsid csalá telepedet me it é nag feltűnés
keltette szófiaiaktó eltér vallásgyakorlataikkal A ú bevándorló azonba mindössz
csa három-nég esztendei élte Szófiában mer elköltözte a Aegei-tenge mellet
Rhodope-hegysé aljá fekv Kavalába budaia nag tiszteletbe áll rabbija Kohé
Naftal be Izsá mé 153 tavaszá i Szófiába élt d később sorsáró semmi se tudunk
worms emlékköny vértanúhalál hal tudóso köz említ nevét Amin ne teljese ismerte
azo a okok amiér budaia Balkánr vándorolta l Bud úg homályba marad a a o is am
budaiaka Szófi elhagyásár kényszerítette zsidó Budáró val kivándorlásá Szulejmá
telepítés politikájáva hozzá kapcsolatb é ne büntet internálásna minősíti zsid
é törö kútfők szófia kivándorlá má sokka valószínűbbe kénysze hatás alat
történt mer ne valószínű hog magu jószántábó cserélté voln fe egészsége
lakhelyüke ross viz é tűrhetetle klímáj Kavalával aho szultá száműzötte éltek
telepe magya zsidó Mátiszj be Nátánát Sidero-Kaps híre rabbijá tekintetté
rabbijuknak Valószínű hog 1562 kavala rabbitanác tagja Móze be Nátá é Elkón be
Jaka magya származásúa voltak buda zsidókna eg mási csoportj bolgárország
Viddinbe hé kú városáb Szalonikib é Konstantinápolyb l Törökország magya
községe valamin Plevnáb került E utóbb helye magya zsidó túlsúlyba lév spanyo é
néme telepesekke szembe i megtartottá önállóságukat Eg darabi azér béké összetartásba
éltek közö jótékon é temetkezés egyletü volt végé azér mégiscsa összetűzésr
kerül köztü so eg elöljáróválasztá alkalmával Valószínűle spanyolo é némete
vethetté fe az tervet hog háro gyülekeze szertartás szabadságána megsértés
nélkü a adminisztratí ügye vezetésér közö elöljáróka válasszanak Ez ellenezté
budaiak amine aztá súlyo következménye lettek plevna zsidó megfogadták hog
hozzáju költözöt magyarokért bárm i érj őket háro éve á ne járna közb vajdáná é
város hatóságnál Elhatározásuka csa a esetbe változtatjá meg h budaia elle olya
mértékbe nyilvánuln me a ellenségeskedés hog a a hitközségüke i veszélyeztetné
budaiaka vallás vonatkozásba i kiközösítetté maguktól örömükben gyászukba senk
rész ne vehetet é rabbikna tilo vol budaia részér ítélete hozni bíráskodás
tilalo csa a esetbe szűnhetet meg h határozato aláíró többség tilalma
felfüggeszti plovnaia tudósaika é tanítóika i megesketté határoza betartására
budaia védelmé magáév tett Lév Józse é főle Plevnána öre é tiszteletremélt
rabbija Lév Izsá bo Jakab Noh kiközösítés határozato mag i aláírta az mégi
semmisne nyilvánította mive a csa úg kötelezhett voln őt h az Lév József a
rabbitárs i aláírja budaia védelmezői súlyo támadáso érték különöse Gerzso be
Jud plevna tudó részéről Végü i Lév Izsá plevna határozato Balká legelismerteb
tudósaina ítélőszék el vitt é Almosin Mózes Kálá Sámuel Adárb Izsák Medin Sámue
szó emelte magyar-zsidó érdekében Érvénytelenne nyilvánítottá kiközösítés
ítéletet mer ne ismétlődheti me Izrae történeténe a a eseménye amiko Benjámi
törzsé kiátkoztá buda zsidóka plevnaia megkövetésér é javulásr szólítottá fel
Íg állot aztá helyr Plevnába gyülekezete békéje V ö Büchle Sándor zsidó
történet Budapesten
13106.h
CÍMSZ Magy zsid Balkán
SZÓCIK Magy zsid Balkáno Budán törökkéz jutá ut 152 szep 1 szóródt sz M.
Balkáno Legelősz ném zsid ált alapíto szófi hitközségb tűnt fe Hatvann tö
magyar-zsi csal telepede m i na feltűné keltett szófiaiakt elté
vallásgyakorlataikka bevándorl azonb mindöss cs három-né esztende élt Szófiába
me elköltözt Aegei-teng melle Rhodope-hegys alj fek Kavaláb budai na tiszteletb
ál rabbij Koh Nafta b Izs m 15 tavasz Szófiáb él későb sorsár semm s tudun worm
emlékkön vértanúhalá ha tudós kö emlí nevé Ami n teljes ismert az oko amié
budai Balkán vándorolt Bu ú homályb mara i a budaiak Szóf elhagyásá
kényszerített zsid Budár va kivándorlás Szulejm telepíté politikájáv hozz
kapcsolat n bünte internálásn minősít zsi tör kútfő szófi kivándorl m sokk
valószínűbb kénysz hatá ala történ me n valószín ho mag jószántáb cserélt vol f
egészség lakhelyük ros vi tűrhetetl klímá Kavaláva ah szult száműzött élte
telep magy zsid Mátisz b Nátáná Sidero-Kap hír rabbij tekintett rabbijukna
Valószín ho 156 kaval rabbitaná tagj Móz b Nát Elkó b Jak magy származású volta
bud zsidókn e más csoport bolgárorszá Viddinb h k városá Szaloniki
Konstantinápoly Törökorszá magy község valami Plevná kerül utób hely magy zsid
túlsúlyb lé spany ném telepesekk szemb megtartott önállóságuka E darab azé bék
összetartásb élte köz jótéko temetkezé egylet vol vég azé mégiscs összetűzés
kerü közt s e elöljáróválaszt alkalmáva Valószínűl spanyol német vethett f a
terve ho hár gyülekez szertartá szabadságán megsérté nélk adminisztrat ügy
vezetésé köz elöljárók válasszana E ellenezt budaia amin azt súly következmény
lette plevn zsid megfogadtá ho hozzáj költözö magyarokér bár ér őke hár év n
járn köz vajdán váro hatóságná Elhatározásuk cs esetb változtatj me budai ell
oly mértékb nyilvánul m ellenségeskedé ho hitközségük veszélyeztetn budaiak
vallá vonatkozásb kiközösített maguktó örömükbe gyászukb sen rés n vehete
rabbikn til vo budai részé ítélet hozn bíráskodá tilal cs esetb szűnhete me
határozat aláír többsé tilalm felfüggeszt plovnai tudósaik tanítóik megeskett
határoz betartásár budai védelm magáé tet Lé Józs fől Plevnán ör tiszteletremél
rabbij Lé Izs b Jaka No kiközösíté határozat ma aláírt a még semmisn
nyilvánított miv cs ú kötelezhet vol ő a Lé Józse rabbitár aláírj budai
védelmező súly támadás érté különös Gerzs b Ju plevn tud részérő Vég Lé Izs plevn
határozat Balk legelismerte tudósain ítélőszé e vit Almosi Móze Kál Sámue Adár
Izsá Medi Sámu sz emelt magyar-zsid érdekébe Érvénytelenn nyilvánított
kiközösíté ítélete me n ismétlődhet m Izra történetén esemény amik Benjám törzs
kiátkozt bud zsidók plevnai megkövetésé javulás szólított fe Í állo azt hely
Plevnáb gyülekezet békéj Büchl Sándo zsid történe Budapeste
13106.
CÍMS Mag zsi Balká
SZÓCI Mag zsi Balkán Budá törökké jut u 15 sze szóród s M Balkán Legelős né
zsi ál alapít szóf hitközség tűn f Hatvan t magyar-zs csa teleped n feltűn
keltet szófiaiak elt vallásgyakorlataikk bevándor azon mindös c három-n esztend
él Szófiáb m elköltöz Aegei-ten mell Rhodope-hegy al fe Kavalá buda n tisztelet
á rabbi Ko Naft Iz 1 tavas Szófiá é késő sorsá sem tudu wor emlékkö vértanúhal
h tudó k eml nev Am telje ismer a ok ami buda Balká vándorol B homály mar
budaia Szó elhagyás kényszerítet zsi Budá v kivándorlá Szulej telepít
politikájá hoz kapcsola bünt internálás minősí zs tö kútf szóf kivándor sok
valószínűb kénys hat al törté m valószí h ma jószántá cserél vo egészsé
lakhelyü ro v tűrhetet klím Kavaláv a szul száműzöt élt tele mag zsi Mátis
Nátán Sidero-Ka hí rabbi tekintet rabbijukn Valószí h 15 kava rabbitan tag Mó
Ná Elk Ja mag származás volt bu zsidók má csopor bolgárorsz Viddin város
Szalonik Konstantinápol Törökorsz mag közsé valam Plevn kerü utó hel mag zsi
túlsúly l span né telepesek szem megtartot önállóságuk dara az bé összetartás
élt kö jóték temetkez egyle vo vé az mégisc összetűzé ker köz elöljáróválasz
alkalmáv Valószínű spanyo néme vethet terv h há gyüleke szertart szabadságá
megsért nél adminisztra üg vezetés kö elöljáró válasszan ellenez budai ami az
súl következmén lett plev zsi megfogadt h hozzá költöz magyaroké bá é ők há é
jár kö vajdá vár hatóságn Elhatározásu c eset változtat m buda el ol mérték
nyilvánu ellenségesked h hitközségü veszélyeztet budaia vall vonatkozás
kiközösítet magukt örömükb gyászuk se ré vehet rabbik ti v buda rész ítéle hoz
bíráskod tila c eset szűnhet m határoza aláí többs tilal felfüggesz plovna
tudósai tanítói megesket határo betartásá buda védel magá te L Józ fő Plevná ö
tiszteletremé rabbi L Iz Jak N kiközösít határoza m aláír mé semmis nyilvánítot
mi c kötelezhe vo L Józs rabbitá aláír buda védelmez súl támadá ért különö Gerz
J plev tu részér Vé L Iz plev határoza Bal legelismert tudósai ítélősz vi Almos
Móz Ká Sámu Adá Izs Med Sám s emel magyar-zsi érdekéb Érvénytelen nyilvánítot
kiközösít ítélet m ismétlődhe Izr történeté esemén ami Benjá törz kiátkoz bu
zsidó plevna megkövetés javulá szólítot f áll az hel Plevná gyülekeze béké Büch
Sánd zsi történ Budapest
13106
CÍM Ma zs Balk
SZÓC Ma zs Balká Bud törökk ju 1 sz szóró Balká Legelő n zs á alapí szó
hitközsé tű Hatva magyar-z cs telepe feltű kelte szófiaia el vallásgyakorlataik
bevándo azo mindö három- eszten é Szófiá elköltö Aegei-te mel Rhodope-heg a f
Kaval bud tisztele rabb K Naf I tava Szófi kés sors se tud wo emlékk vértanúha
tud em ne A telj isme o am bud Balk vándoro homál ma budai Sz elhagyá
kényszeríte zs Bud kivándorl Szule telepí politikáj ho kapcsol bün internálá
minős z t kút szó kivándo so valószínű kény ha a tört valósz m jószánt cseré v
egészs lakhely r tűrhete klí Kavalá szu száműzö él tel ma zs Máti Nátá Sidero-K
h rabb tekinte rabbijuk Valósz 1 kav rabbita ta M N El J ma származá vol b
zsidó m csopo bolgárors Viddi váro Szaloni Konstantinápo Törökors ma közs vala
Plev ker ut he ma zs túlsúl spa n telepese sze megtarto önállóságu dar a b
összetartá él k jóté temetke egyl v v a mégis összetűz ke kö elöljáróválas
alkalmá Valószín spany ném vethe ter h gyülek szertar szabadság megsér né
adminisztr ü vezeté k elöljár válassza ellene buda am a sú következmé let ple
zs megfogad hozz költö magyarok b ő h já k vajd vá hatóság Elhatározás ese
változta bud e o mérté nyilván ellenségeske hitközség veszélyezte budai val
vonatkozá kiközösíte maguk örömük gyászu s r vehe rabbi t bud rés ítél ho
bírásko til ese szűnhe határoz alá több tila felfügges plovn tudósa tanító
megeske határ betartás bud véde mag t Jó f Plevn tiszteletrem rabb I Ja
kiközösí határoz aláí m semmi nyilváníto m kötelezh v Józ rabbit aláí bud
védelme sú támad ér külön Ger ple t részé V I ple határoz Ba legelismer tudósa
ítélős v Almo Mó K Sám Ad Iz Me Sá eme magyar-zs érdeké Érvénytele nyilváníto kiközösí
ítéle ismétlődh Iz történet esemé am Benj tör kiátko b zsid plevn megköveté
javul szólíto ál a he Plevn gyülekez bék Büc Sán zs törté Budapes
1310
CÍ M z Bal
SZÓ M z Balk Bu török j s szór Balk Legel z alap sz hitközs t Hatv magyar-
c telep felt kelt szófiai e vallásgyakorlatai bevánd az mind három eszte Szófi
elkölt Aegei-t me Rhodope-he Kava bu tisztel rab Na tav Szóf ké sor s tu w
emlék vértanúh tu e n tel ism a bu Bal vándor homá m buda S elhagy kényszerít z
Bu kivándor Szul telep politiká h kapcso bü internál minő kú sz kivánd s
valószín kén h tör valós jószán cser egész lakhel tűrhet kl Kaval sz száműz é
te m z Mát Nát Sidero- rab tekint rabbiju Valós ka rabbit t E m származ vo zsid
csop bolgáror Vidd vár Szalon Konstantináp Törökor m köz val Ple ke u h m z
túlsú sp telepes sz megtart önállóság da összetart é jót temetk egy mégi
összetű k k elöljáróvála alkalm Valószí span né veth te gyüle szerta szabadsá
megsé n adminiszt vezet elöljá válassz ellen bud a s következm le pl z megfoga
hoz költ magyaro j vaj v hatósá Elhatározá es változt bu mért nyilvá
ellenségesk hitközsé veszélyezt buda va vonatkoz kiközösít magu örömü gyász veh
rabb bu ré íté h bírásk ti es szűnh határo al töb til felfügge plov tudós tanít
megesk hatá betartá bu véd ma J Plev tiszteletre rab J kiközös határo alá semm
nyilvánít kötelez Jó rabbi alá bu védelm s táma é külö Ge pl rész pl határo B
legelisme tudós ítélő Alm M Sá A I M S em magyar-z érdek Érvénytel nyilvánít
kiközös ítél ismétlőd I történe esem a Ben tö kiátk zsi plev megkövet javu
szólít á h Plev gyüleke bé Bü Sá z tört Budape