13243.htm
CÍMSZÓ: Megbocsátás
SZÓCIKK: "Megbocsátás
(héb. szólách), az embernek istenhez hasonlatos tulajdonsága, mert a M. az
isten egyik főtulajdonsága: «mert az Örökkévaló a mi Istenünk könyörületességet
és megbocsátást gyakorol» (Dán. 9. 9 ; Exod. 34. 6-7 ; Num 14. 18 és köv.;
Zsolt. 136. 5 ; Jóna 4. 2). A M. feltétele a bűnös részéről az elkövetett bűn
megbánása s az újabb bűnbeesések elkerülése. Ezek által áll helyre a viszony az
Isten és az ember között. Minden bűnös irgalmat talál Istennél a Biblia
felfogása szerint: «Hagyja el útját a gonosztevő és gondolkodását az
igazságtalan, hogy visszatérhessen Istenhez, aki könyörületességet fog
gyakorolni rajta és meg fog kegyelmezni neki» (Amos 5. 14; Jerém. 3. 14 és
köv.; Ezek. 18. 21 és köv.; 23. 11-21; Hósea 14. 1-4). «Mert Te, az Örökkévaló
jóságos vagy s megbocsátásra kész, kifogyhatatlan az irgalomban mindazoknak,
akik Téged hívnak» (Zsolt. 136. 5, 138. 38). Az ókori zsidóságnál, a
jeruzsálemi Templom fennállása alatt a nem szándékosan, vagy tudatlanságból
elkövetett bűnökért a bűnbánás jeléül az imán kívül áldozás is volt, melyet a
bűnös helyett a papok egyike mutatott be; a tudatos bűnre az áldozás nem
nyújtott M-.t. «Mert aki tudatosan bűnt követ el, Isten nevét gyalázza meg s a
nép közül sajátmagát közösíti ki». (Num. 15. 30). A bűnbánó áldozatra Mózes
III. IV. és V., továbbá a IV. 15. 22 és köv. intézkedik. A prófétáknál és a
Zsoltárokban a bűnbánás teljesen a szív megváltoztatására van alapítva (Mirha
7. 18 és 19; Zsolt. 103. 3; Jerém. 31. 34; Ezék. 36. 25 és köv.; Szirach 17, 20
és köv., 18. 11). A Biblia, mely minden embert Isten képmására teremtettnek
állít s a szentséget ethikai tanításainak alapkövéül tekinti, a gyűlölség és
bosszú minden fajtájától óv (Mózes III. 19. 2, 17, 18). Ez a Talmud tanításának
is alapja: «Mert bizonyos bűnökre a bűnbánás halasztást ad s a Bűnbánat Napján
levezekelhetők; de aki felebarátja ellen vetkezik, annak előbb azzal kell
megbékülnie». (Jóma-traktátus 85b). «Nemcsak nem szabad gyűlölséget és bosszút
rejteni az embernek szívében, de mindenkinek kötelessége ellenségén segíteni»
(Exod. 23. .4, 5). A Talmudban és Midrásokban számos gyönyörű tanítás van az
ellenséggel és ellenféllel való bánásmódra vonatkozóan (Prov. 25. 21; 24. 17,
29 ; Deut. 22 35 ; Prov. 22; Szirach 28.1). «Légy az üldözöttek és ne az
üldözők mellett» (Bábá Káma 93b). «Ki az erős? az, aki az ellenséget baráttá
teszi» (Áb. di R. N. 23). «Ha barátod s ellenséged egyaránt szükségben vannak,
akkor segíts előbb ellenségeden, hogy a gyűlölség vágya elfulladjon benned»
(Bába Meciah 32). Számos bibliai és Biblia utáni irat felfogása a M.-ról az,
hogy Isten különös kegyét fogja élvezni az olyan ember, aki irgalmas és
megbocsátó embertársaihoz. « Aki szánalommal viseltetik embertársai iránt,
azzal Isten könyörületes lesz» (Erubin-traktátus XVII. 72, Jóma 23). L.
Szánalom és Ethika. "
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3243. címszó a lexikon =>
583. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13243.htm
CÍMSZÓ: Megbocsátás
SZÓCIKK: Megbocsátás héb. szólách , az embernek istenhez hasonlatos
tulajdonsága, mert a M. az isten egyik főtulajdonsága: mert az Örökkévaló a mi
Istenünk könyörületességet és megbocsátást gyakorol Dán. 9. 9 ; Exod. 34. 6-7 ;
Num 14. 18 és köv.; Zsolt. 136. 5 ; Jóna 4. 2 . A M. feltétele a bűnös részéről
az elkövetett bűn megbánása s az újabb bűnbeesések elkerülése. Ezek által áll
helyre a viszony az Isten és az ember között. Minden bűnös irgalmat talál
Istennél a Biblia felfogása szerint: Hagyja el útját a gonosztevő és
gondolkodását az igazságtalan, hogy visszatérhessen Istenhez, aki
könyörületességet fog gyakorolni rajta és meg fog kegyelmezni neki Amos 5. 14;
Jerém. 3. 14 és köv.; Ezek. 18. 21 és köv.; 23. 11-21; Hósea 14. 1-4 . Mert Te,
az Örökkévaló jóságos vagy s megbocsátásra kész, kifogyhatatlan az irgalomban
mindazoknak, akik Téged hívnak Zsolt. 136. 5, 138. 38 . Az ókori zsidóságnál, a
jeruzsálemi Templom fennállása alatt a nem szándékosan, vagy tudatlanságból
elkövetett bűnökért a bűnbánás jeléül az imán kívül áldozás is volt, melyet a
bűnös helyett a papok egyike mutatott be; a tudatos bűnre az áldozás nem
nyújtott M-.t. Mert aki tudatosan bűnt követ el, Isten nevét gyalázza meg s a
nép közül sajátmagát közösíti ki . Num. 15. 30 . A bűnbánó áldozatra Mózes III.
IV. és V., továbbá a IV. 15. 22 és köv. intézkedik. A prófétáknál és a
Zsoltárokban a bűnbánás teljesen a szív megváltoztatására van alapítva Mirha 7.
18 és 19; Zsolt. 103. 3; Jerém. 31. 34; Ezék. 36. 25 és köv.; Szirach 17, 20 és
köv., 18. 11 . A Biblia, mely minden embert Isten képmására teremtettnek állít
s a szentséget ethikai tanításainak alapkövéül tekinti, a gyűlölség és bosszú
minden fajtájától óv Mózes III. 19. 2, 17, 18 . Ez a Talmud tanításának is
alapja: Mert bizonyos bűnökre a bűnbánás halasztást ad s a Bűnbánat Napján
levezekelhetők; de aki felebarátja ellen vetkezik, annak előbb azzal kell
megbékülnie . Jóma-traktátus 85b . Nemcsak nem szabad gyűlölséget és bosszút
rejteni az embernek szívében, de mindenkinek kötelessége ellenségén segíteni
Exod. 23. .4, 5 . A Talmudban és Midrásokban számos gyönyörű tanítás van az
ellenséggel és ellenféllel való bánásmódra vonatkozóan Prov. 25. 21; 24. 17, 29
; Deut. 22 35 ; Prov. 22; Szirach 28.1 . Légy az üldözöttek és ne az üldözők
mellett Bábá Káma 93b . Ki az erős? az, aki az ellenséget baráttá teszi Áb. di
R. N. 23 . Ha barátod s ellenséged egyaránt szükségben vannak, akkor segíts
előbb ellenségeden, hogy a gyűlölség vágya elfulladjon benned Bába Meciah 32 .
Számos bibliai és Biblia utáni irat felfogása a M.-ról az, hogy Isten különös
kegyét fogja élvezni az olyan ember, aki irgalmas és megbocsátó embertársaihoz.
Aki szánalommal viseltetik embertársai iránt, azzal Isten könyörületes lesz
Erubin-traktátus XVII. 72, Jóma 23 . L. Szánalom és Ethika.
13243.ht
CÍMSZÓ Megbocsátá
SZÓCIKK Megbocsátá héb szólác a emberne istenhe hasonlato tulajdonsága mer
M a iste egyi főtulajdonsága mer a Örökkéval m Istenün könyörületessége é
megbocsátás gyakoro Dán 9 Exod 34 6- Nu 14 1 é köv. Zsolt 136 Jón 4 M feltétel
bűnö részérő a elkövetet bű megbánás a újab bűnbeesése elkerülése Eze álta ál
helyr viszon a Iste é a embe között Minde bűnö irgalma talá Istenné Bibli
felfogás szerint Hagyj e útjá gonosztev é gondolkodásá a igazságtalan hog
visszatérhesse Istenhez ak könyörületessége fo gyakoroln rajt é me fo
kegyelmezn nek Amo 5 14 Jerém 3 1 é köv. Ezek 18 2 é köv. 23 11-21 Hóse 14 1-
Mer Te a Örökkéval jóságo vag megbocsátásr kész kifogyhatatla a irgalomba
mindazoknak aki Tége hívna Zsolt 136 5 138 3 A ókor zsidóságnál jeruzsálem
Templo fennállás alat ne szándékosan vag tudatlanságbó elkövetet bűnökér
bűnbáná jeléü a imá kívü áldozá i volt melye bűnö helyet papo egyik mutatot be
tudato bűnr a áldozá ne nyújtot M-.t Mer ak tudatosa bűn köve el Iste nevé
gyalázz me né közü sajátmagá közösít k Num 15 3 bűnbán áldozatr Móze III IV é
V. tovább IV 15 2 é köv intézkedik prófétákná é Zsoltárokba bűnbáná teljese szí
megváltoztatásár va alapítv Mirh 7 1 é 19 Zsolt 103 3 Jerém 31 34 Ezék 36 2 é
köv. Szirac 17 2 é köv. 18 1 Biblia mel minde ember Iste képmásár teremtettne
állí szentsége ethika tanításaina alapkövéü tekinti gyűlölsé é bossz minde
fajtájátó ó Móze III 19 2 17 1 E Talmu tanításána i alapja Mer bizonyo bűnökr
bűnbáná halasztás a Bűnbána Napjá levezekelhetők d ak felebarátj elle vetkezik
anna előb azza kel megbékülni Jóma-traktátu 85 Nemcsa ne szaba gyűlölsége é
bosszú rejten a emberne szívében d mindenkine kötelesség ellenségé segíten Exod
23 .4 Talmudba é Midrásokba számo gyönyör tanítá va a ellenségge é ellenfélle
val bánásmódr vonatkozóa Prov 25 21 24 17 2 Deut 2 3 Prov 22 Szirac 28. Lég a
üldözötte é n a üldöző mellet Báb Kám 93 K a erős az ak a ellensége barátt tesz
Áb d R N 2 H baráto ellensége egyarán szükségbe vannak akko segít előb
ellenségeden hog gyűlölsé vágy elfulladjo benne Báb Mecia 3 Számo biblia é
Bibli után ira felfogás M.-ró az hog Iste különö kegyé fogj élvezn a olya ember
ak irgalma é megbocsát embertársaihoz Ak szánalomma viselteti embertársa iránt
azza Iste könyörülete les Erubin-traktátu XVII 72 Jóm 2 L Szánalo é Ethika
13243.h
CÍMSZ Megbocsát
SZÓCIK Megbocsát hé szólá embern istenh hasonlat tulajdonság me ist egy
főtulajdonság me Örökkéva Istenü könyörületesség megbocsátá gyakor Dá Exo 3 6 N
1 köv Zsol 13 Jó feltéte bűn részér elkövete b megbáná úja bűnbeesés elkerülés
Ez ált á hely viszo Ist emb közöt Mind bűn irgalm tal Istenn Bibl felfogá
szerin Hagy útj gonoszte gondolkodás igazságtala ho visszatérhess Istenhe a
könyörületesség f gyakorol raj m f kegyelmez ne Am 1 Jeré köv Eze 1 köv 2 11-2
Hós 1 1 Me T Örökkéva jóság va megbocsátás kés kifogyhatatl irgalomb mindazokna
ak Tég hívn Zsol 13 13 óko zsidóságná jeruzsále Templ fennállá ala n szándékosa
va tudatlanságb elkövete bűnöké bűnbán jelé im kív áldoz vol mely bűn helye pap
egyi mutato b tudat bűn áldoz n nyújto M-. Me a tudatos bű köv e Ist nev gyaláz
m n köz sajátmag közösí Nu 1 bűnbá áldozat Móz II I V továb I 1 kö intézkedi
prófétákn Zsoltárokb bűnbán teljes sz megváltoztatásá v alapít Mir 1 Zsol 10
Jeré 3 3 Ezé 3 köv Szira 1 köv 1 Bibli me mind embe Ist képmásá teremtettn áll
szentség ethik tanításain alapkövé tekint gyűlöls boss mind fajtáját Móz II 1 1
Talm tanításán alapj Me bizony bűnök bűnbán halasztá Bűnbán Napj levezekelhető
a felebarát ell vetkezi ann elő azz ke megbéküln Jóma-traktát 8 Nemcs n szab
gyűlölség bossz rejte embern szívébe mindenkin kötelessé ellenség segíte Exo 2
. Talmudb Midrásokb szám gyönyö tanít v ellenségg ellenféll va bánásmód
vonatkozó Pro 2 2 2 1 Deu Pro 2 Szira 28 Lé üldözött üldöz melle Bá Ká 9 erő a a
ellenség barát tes Á barát ellenség egyará szükségb vanna akk segí elő
ellenségede ho gyűlöls vág elfulladj benn Bá Meci Szám bibli Bibl utá ir
felfogá M.-r a ho Ist külön kegy fog élvez oly embe a irgalm megbocsá
embertársaiho A szánalomm viseltet embertárs irán azz Ist könyörület le
Erubin-traktát XVI 7 Jó Szánal Ethik
13243.
CÍMS Megbocsá
SZÓCI Megbocsá h szól ember isten hasonla tulajdonsá m is eg főtulajdonsá m
Örökkév Isten könyörületessé megbocsát gyako D Ex kö Zso 1 J feltét bű részé
elkövet megbán új bűnbeesé elkerülé E ál hel visz Is em közö Min bű irgal ta
Isten Bib felfog szeri Hag út gonoszt gondolkodá igazságtal h visszatérhes
Istenh könyörületessé gyakoro ra kegyelme n A Jer kö Ez kö 11- Hó M Örökkév
jósá v megbocsátá ké kifogyhatat irgalom mindazokn a Té hív Zso 1 1 ók
zsidóságn jeruzsál Temp fennáll al szándékos v tudatlanság elkövet bűnök bűnbá
jel i kí áldo vo mel bű hely pa egy mutat tuda bű áldo nyújt M- M tudato b kö
Is ne gyalá kö sajátma közös N bűnb áldoza Mó I tová k intézked próféták
Zsoltárok bűnbá telje s megváltoztatás alapí Mi Zso 1 Jer Ez kö Szir kö Bibl m
min emb Is képmás teremtett ál szentsé ethi tanításai alapköv tekin gyűlöl bos
min fajtájá Mó I Tal tanításá alap M bizon bűnö bűnbá halaszt Bűnbá Nap
levezekelhet felebará el vetkez an el az k megbékül Jóma-traktá Nemc sza
gyűlölsé boss rejt ember szívéb mindenki köteless ellensé segít Ex Talmud
Midrások szá gyöny taní ellenség ellenfél v bánásmó vonatkoz Pr De Pr Szir 2 L
üldözöt üldö mell B K er ellensé bará te bará ellensé egyar szükség vann ak seg
el ellenséged h gyűlöl vá elfullad ben B Mec Szá bibl Bib ut i felfog M.- h Is
külö keg fo élve ol emb irgal megbocs embertársaih szánalom viselte embertár
irá az Is könyörüle l Erubin-traktá XV J Szána Ethi
13243
CÍM Megbocs
SZÓC Megbocs szó embe iste hasonl tulajdons i e főtulajdons Örökké Iste
könyörületess megbocsá gyak E k Zs felté b rész elköve megbá ú bűnbees elkerül
á he vis I e köz Mi b irga t Iste Bi felfo szer Ha ú gonosz gondolkod igazságta
visszatérhe Isten könyörületess gyakor r kegyelm Je k E k 11 H Örökké jós
megbocsát k kifogyhata irgalo mindazok T hí Zs ó zsidóság jeruzsá Tem fennál a
szándéko tudatlansá elköve bűnö bűnb je k áld v me b hel p eg muta tud b áld
nyúj M tudat k I n gyal k sajátm közö bűn áldoz M tov intézke prófétá Zsoltáro
bűnb telj megváltoztatá alap M Zs Je E k Szi k Bib mi em I képmá teremtet á
szents eth tanítása alapkö teki gyűlö bo mi fajtáj M Ta tanítás ala bizo bűn
bűnb halasz Bűnb Na levezekelhe felebar e vetke a e a megbékü Jóma-trakt Nem sz
gyűlöls bos rej embe szívé mindenk köteles ellens segí E Talmu Midráso sz gyön
tan ellensé ellenfé bánásm vonatko P D P Szi üldözö üld mel e ellens bar t bar
ellens egya szüksé van a se e ellensége gyűlö v elfulla be Me Sz bib Bi u felfo
M. I kül ke f élv o em irga megboc embertársai szánalo viselt embertá ir a I
könyörül Erubin-trakt X Szán Eth
1324
CÍ Megboc
SZÓ Megboc sz emb ist hason tulajdon főtulajdon Örökk Ist könyörületes
megbocs gya Z felt rés elköv megb bűnbee elkerü h vi kö M irg Ist B felf sze H
gonos gondolko igazságt visszatérh Iste könyörületes gyako kegyel J 1 Örökk jó
megbocsá kifogyhat irgal mindazo h Z zsidósá jeruzs Te fenná szándék tudatlans
elköv bűn bűn j ál m he e mut tu ál nyú tuda gya saját köz bű áldo to intézk
prófét Zsoltár bűn tel megváltoztat ala Z J Sz Bi m e képm teremte szent et
tanítás alapk tek gyűl b m fajtá T tanítá al biz bű bűn halas Bűn N levezekelh
feleba vetk megbék Jóma-trak Ne s gyűlöl bo re emb szív minden kötele ellen seg
Talm Midrás s gyö ta ellens ellenf bánás vonatk Sz üldöz ül me ellen ba ba
ellen egy szüks va s ellenség gyűl elfull b M S bi B felf M kü k él e irg megbo
embertársa szánal visel embert i könyörü Erubin-trak Szá Et