13276.htm
CÍMSZÓ: Mendelssohn Mózes és a felvilágosodás
SZÓCIKK: "Judaeorum
hitvédő iratának lefordításával (1782), melyhez ő írt előszót. Más iratokra is
válaszolt s ezek egyike korszakot alkot a zsidóság fejlődésében; e mű címe Jerusalem
oder über religiöse Macht und Judentum (Berlin 1788, olasz ford. Trieste 1799,
ang. London 1838). Ez a munka módszerbeli analógiát mutat Spinoza
Traktátusával, de következtetései éppen ellentétesek azzal. M. szerint az
egyháznak nem lehet tulajdona s az egyházjog ellentétes a vallás természetével.
Ellene van az exkommunikációnak és átoknak s a legelső volt Németországban, aki
nyíltan az egyház és állam szétválasztása, a hit és lelkiismeret szabadsága
mellett harcolt. Még fontosabb a munka második része, melyben kifejti, hogy a
zsidóságnak, ellentétben a kereszténységgel, nincsenek dogmái, amelyeknek
elfogadása szükséges volna az üdvözüléshez. A judaizmust nem kinyilatkoztatott
vallásnak, hanem kinyilatkoztatott törvényhozásnak tartja; nem ismeri el a
csodákat az örök igazság bizonyságául, sem pedig a hitágazatokat; nem mondja,
hogy «hiszek», hanem «megismerem, hogy igaz». M. szerint a judaizmus szelleme:
«szabadság a doktrínákban és egyetértés a cselekvésben». A zsidó ceremóniákat
nem hogy nem veti el, hanem mély jelentőségűeknek tartja és védelmezi azokat,
mint a vallás kellékét és a zsidóság örök összetartó kapcsát. «Amit isteni
törvény rendelt el, azt nem lehet eltörölni az észnek, amely nem kevésbé
isteni», ez a válasza M.-nak a túlzó modernek részére. Ezt a művét, a
Jeruzsálemet a zsidóság nem fogadta azonnal kedvezően, ellenben Kant a
megcáfolhatatlan munkának» nevezte, továbbá ezt írta róla: «Nagy reform
proklamálása, amelyik azonban lassú lesz a megnyilvánulásban, de amely nemcsak
az ön népét, hanem másokat is magával fog ragadni. A protestáns konzervatív
teológusok jelentéktelenebbjei racionalistának, sőt ateistának kiáltották ki
M.-t, a zsidóknak pedig éppen nem tetszett, mert míg egyrészt M. a judaizmus
lényegének a gondolat és hit szabadságát vallotta, addig mindezek lényegét a
ceremóniákban látta megtestesülve; ezért úgy az orthodoxok, mint a reformerek
elvetették azt. M. maga vallásos lelkű, lelkileg konzervatív zsidó volt és az
ősök vallásos tradíciói alapján állt. Csupán az orthodoxia túlzásait akarta
megszüntetni, de a hitet megingatni nem akarta. Nem tehetett arról, hogy halála
után gyermekei nyitották meg a kitérések véget nem érő sorozatát. M.-t vette
mintául tudvalevőleg Lessing a Nathan der Weise főalakjánál. 1781-ben halt meg
M.-nek ez a híres tisztelője és barátja, akinek életrajzát gyengesége miatt már
nem tudta megírni, azonban vallásbölcseleti művét még megírta Morgenstunden
oder Vorlesungen über das Dasein Gottes c. a panteizmus cáfolataként.
Ugyanekkor Jacobi hevesen megtámadta Spinoza-ellenes álláspontja miatt, amelyre
M. An die Freunde Lessings c. válaszolt, de mire ez a munka megjelent,
agyvérzésben meghalt Százéves születési évfordulóját 1829., haláláét 1886. igen
nagy ünnepségekkel ülte meg szülővárosa. Kétszáz éves születési évfordulóját
1929. üli meg a felvilágosodott zsidóság világszerte,"
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3276. címszó a lexikon =>
587. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13276.htm
CÍMSZÓ: Mendelssohn Mózes és a felvilágosodás
SZÓCIKK: Judaeorum hitvédő iratának lefordításával 1782 , melyhez ő írt
előszót. Más iratokra is válaszolt s ezek egyike korszakot alkot a zsidóság
fejlődésében; e mű címe Jerusalem oder über religiöse Macht und Judentum Berlin
1788, olasz ford. Trieste 1799, ang. London 1838 . Ez a munka módszerbeli
analógiát mutat Spinoza Traktátusával, de következtetései éppen ellentétesek
azzal. M. szerint az egyháznak nem lehet tulajdona s az egyházjog ellentétes a
vallás természetével. Ellene van az exkommunikációnak és átoknak s a legelső
volt Németországban, aki nyíltan az egyház és állam szétválasztása, a hit és
lelkiismeret szabadsága mellett harcolt. Még fontosabb a munka második része,
melyben kifejti, hogy a zsidóságnak, ellentétben a kereszténységgel, nincsenek
dogmái, amelyeknek elfogadása szükséges volna az üdvözüléshez. A judaizmust nem
kinyilatkoztatott vallásnak, hanem kinyilatkoztatott törvényhozásnak tartja;
nem ismeri el a csodákat az örök igazság bizonyságául, sem pedig a
hitágazatokat; nem mondja, hogy hiszek , hanem megismerem, hogy igaz . M.
szerint a judaizmus szelleme: szabadság a doktrínákban és egyetértés a
cselekvésben . A zsidó ceremóniákat nem hogy nem veti el, hanem mély
jelentőségűeknek tartja és védelmezi azokat, mint a vallás kellékét és a
zsidóság örök összetartó kapcsát. Amit isteni törvény rendelt el, azt nem lehet
eltörölni az észnek, amely nem kevésbé isteni , ez a válasza M.-nak a túlzó
modernek részére. Ezt a művét, a Jeruzsálemet a zsidóság nem fogadta azonnal
kedvezően, ellenben Kant a megcáfolhatatlan munkának nevezte, továbbá ezt írta
róla: Nagy reform proklamálása, amelyik azonban lassú lesz a megnyilvánulásban,
de amely nemcsak az ön népét, hanem másokat is magával fog ragadni. A
protestáns konzervatív teológusok jelentéktelenebbjei racionalistának, sőt ateistának
kiáltották ki M.-t, a zsidóknak pedig éppen nem tetszett, mert míg egyrészt M.
a judaizmus lényegének a gondolat és hit szabadságát vallotta, addig mindezek
lényegét a ceremóniákban látta megtestesülve; ezért úgy az orthodoxok, mint a
reformerek elvetették azt. M. maga vallásos lelkű, lelkileg konzervatív zsidó
volt és az ősök vallásos tradíciói alapján állt. Csupán az orthodoxia túlzásait
akarta megszüntetni, de a hitet megingatni nem akarta. Nem tehetett arról, hogy
halála után gyermekei nyitották meg a kitérések véget nem érő sorozatát. M.-t
vette mintául tudvalevőleg Lessing a Nathan der Weise főalakjánál. 1781-ben
halt meg M.-nek ez a híres tisztelője és barátja, akinek életrajzát gyengesége
miatt már nem tudta megírni, azonban vallásbölcseleti művét még megírta
Morgenstunden oder Vorlesungen über das Dasein Gottes c. a panteizmus
cáfolataként. Ugyanekkor Jacobi hevesen megtámadta Spinoza-ellenes álláspontja
miatt, amelyre M. An die Freunde Lessings c. válaszolt, de mire ez a munka
megjelent, agyvérzésben meghalt Százéves születési évfordulóját 1829., haláláét
1886. igen nagy ünnepségekkel ülte meg szülővárosa. Kétszáz éves születési
évfordulóját 1929. üli meg a felvilágosodott zsidóság világszerte,
13276.ht
CÍMSZÓ Mendelssoh Móze é felvilágosodá
SZÓCIKK Judaeoru hitvéd iratána lefordításáva 178 melyhe ír előszót Má
iratokr i válaszol eze egyik korszako alko zsidósá fejlődésében m cím Jerusale
ode übe religiös Mach un Judentu Berli 1788 olas ford Triest 1799 ang Londo 183
E munk módszerbel analógiá muta Spinoz Traktátusával d következtetése éppe
ellentétese azzal M szerin a egyházna ne lehe tulajdon a egyházjo ellentéte
vallá természetével Ellen va a exkommunikációna é átokna legels vol
Németországban ak nyílta a egyhá é álla szétválasztása hi é lelkiismere
szabadság mellet harcolt Mé fontosab munk másodi része melybe kifejti hog
zsidóságnak ellentétbe kereszténységgel nincsene dogmái amelyekne elfogadás
szüksége voln a üdvözüléshez judaizmus ne kinyilatkoztatot vallásnak hane
kinyilatkoztatot törvényhozásna tartja ne ismer e csodáka a örö igazsá
bizonyságául se pedi hitágazatokat ne mondja hog hisze hane megismerem hog iga
M szerin judaizmu szelleme szabadsá doktrínákba é egyetérté cselekvésbe zsid
ceremóniáka ne hog ne vet el hane mél jelentőségűekne tartj é védelmez azokat
min vallá kelléké é zsidósá örö összetart kapcsát Ami isten törvén rendel el az
ne lehe eltöröln a észnek amel ne kevésb isten e válasz M.-na túlz moderne
részére Ez művét Jeruzsáleme zsidósá ne fogadt azonna kedvezően ellenbe Kan
megcáfolhatatla munkána nevezte tovább ez írt róla Nag refor proklamálása
amelyi azonba lass les megnyilvánulásban d amel nemcsa a ö népét hane másoka i
magáva fo ragadni protestán konzervatí teológuso jelentéktelenebbje
racionalistának ső ateistána kiáltottá k M.-t zsidókna pedi éppe ne tetszett
mer mí egyrész M judaizmu lényegéne gondola é hi szabadságá vallotta addi
mindeze lényegé ceremóniákba látt megtestesülve ezér úg a orthodoxok min
reformere elvetetté azt M mag valláso lelkű lelkile konzervatí zsid vol é a ősö
valláso tradíció alapjá állt Csupá a orthodoxi túlzásai akart megszüntetni d
hite megingatn ne akarta Ne tehetet arról hog halál utá gyermeke nyitottá me
kitérése vége ne ér sorozatát M.- vett mintáu tudvalevőle Lessin Natha de Weis
főalakjánál 1781-be hal me M.-ne e híre tisztelőj é barátja akine életrajzá
gyengeség miat má ne tudt megírni azonba vallásbölcselet művé mé megírt
Morgenstunde ode Vorlesunge übe da Dasei Gotte c panteizmu cáfolataként
Ugyanekko Jacob hevese megtámadt Spinoza-ellene álláspontj miatt amelyr M A di
Freund Lessing c válaszolt d mir e munk megjelent agyvérzésbe meghal Százéve
születés évfordulójá 1829. haláláé 1886 ige nag ünnepségekke ült me szülővárosa
Kétszá éve születés évfordulójá 1929 ül me felvilágosodot zsidósá világszerte
13276.h
CÍMSZ Mendelsso Móz felvilágosod
SZÓCIK Judaeor hitvé iratán lefordításáv 17 melyh í előszó M iratok válaszo
ez egyi korszak alk zsidós fejlődésébe cí Jerusal od üb religiö Mac u Judent
Berl 178 ola for Tries 179 an Lond 18 mun módszerbe analógi mut Spino
Traktátusáva következtetés épp ellentétes azza szeri egyházn n leh tulajdo
egyházj ellentét vall természetéve Elle v exkommunikáción átokn legel vo
Németországba a nyílt egyh áll szétválasztás h lelkiismer szabadsá melle harcol
M fontosa mun másod rész melyb kifejt ho zsidóságna ellentétb kereszténységge
nincsen dogmá amelyekn elfogadá szükség vol üdvözüléshe judaizmu n
kinyilatkoztato vallásna han kinyilatkoztato törvényhozásn tartj n isme csodák
ör igazs bizonyságáu s ped hitágazatoka n mondj ho hisz han megismere ho ig
szeri judaizm szellem szabads doktrínákb egyetért cselekvésb zsi ceremóniák n
ho n ve e han mé jelentőségűekn tart védelme azoka mi vall kellék zsidós ör
összetar kapcsá Am iste törvé rende e a n leh eltöröl észne ame n kevés iste
válas M.-n túl modern részér E művé Jeruzsálem zsidós n fogad azonn kedvezőe
ellenb Ka megcáfolhatatl munkán nevezt továb e ír ról Na refo proklamálás amely
azonb las le megnyilvánulásba ame nemcs népé han mások magáv f ragadn protestá
konzervat teológus jelentéktelenebbj racionalistána s ateistán kiáltott M.-
zsidókn ped épp n tetszet me m egyrés judaizm lényegén gondol h szabadság
vallott add mindez lényeg ceremóniákb lát megtestesülv ezé ú orthodoxo mi
reformer elvetett az ma vallás lelk lelkil konzervat zsi vo ős vallás tradíci
alapj áll Csup orthodox túlzása akar megszüntetn hit megingat n akart N tehete
arró ho halá ut gyermek nyitott m kitérés vég n é sorozatá M. vet mintá
tudvalevől Lessi Nath d Wei főalakjáná 1781-b ha m M.-n hír tisztelő barátj
akin életrajz gyengesé mia m n tud megírn azonb vallásbölcsele műv m megír
Morgenstund od Vorlesung üb d Dase Gott panteizm cáfolatakén Ugyanekk Jaco
heves megtámad Spinoza-ellen álláspont miat amely d Freun Lessin válaszol mi
mun megjelen agyvérzésb megha Százév születé évfordulój 1829 halálá 188 ig na
ünnepségekk ül m szülőváros Kétsz év születé évfordulój 192 ü m felvilágosodo
zsidós világszert
13276.
CÍMS Mendelss Mó felvilágoso
SZÓCI Judaeo hitv iratá lefordításá 1 mely elősz irato válasz e egy korsza
al zsidó fejlődéséb c Jerusa o ü religi Ma Juden Ber 17 ol fo Trie 17 a Lon 1
mu módszerb analóg mu Spin Traktátusáv következteté ép ellentéte azz szer
egyház le tulajd egyház ellenté val természetév Ell exkommunikáció átok lege v
Németországb nyíl egy ál szétválasztá lelkiisme szabads mell harco fontos mu
máso rés mely kifej h zsidóságn ellentét kereszténységg nincse dogm amelyek
elfogad szüksé vo üdvözülésh judaizm kinyilatkoztat vallásn ha kinyilatkoztat
törvényhozás tart ism csodá ö igaz bizonyságá pe hitágazatok mond h his ha
megismer h i szer judaiz szelle szabad doktrínák egyetér cselekvés zs ceremóniá
h v ha m jelentőségűek tar védelm azok m val kellé zsidó ö összeta kapcs A ist
törv rend le eltörö észn am kevé ist vála M.- tú moder részé műv Jeruzsále
zsidó foga azon kedvező ellen K megcáfolhatat munká nevez tová í ró N ref
proklamálá amel azon la l megnyilvánulásb am nemc nép ha máso magá ragad
protest konzerva teológu jelentéktelenebb racionalistán ateistá kiáltot M.
zsidók pe ép tetsze m egyré judaiz lényegé gondo szabadsá vallot ad minde lénye
ceremóniák lá megtestesül ez orthodox m reforme elvetet a m vallá lel lelki
konzerva zs v ő vallá tradíc alap ál Csu orthodo túlzás aka megszüntet hi
meginga akar tehet arr h hal u gyerme nyitot kitéré vé sorozat M ve mint
tudvalevő Less Nat We főalakján 1781- h M.- hí tisztel barát aki életraj
gyenges mi tu megír azon vallásbölcsel mű megí Morgenstun o Vorlesun ü Das Got
panteiz cáfolataké Ugyanek Jac heve megtáma Spinoza-elle álláspon mia amel Freu
Lessi válaszo m mu megjele agyvérzés megh Százé szület évforduló 182 halál 18 i
n ünnepségek ü szülőváro Kéts é szület évforduló 19 felvilágosod zsidó
világszer
13276
CÍM Mendels M felvilágos
SZÓC Judae hit irat lefordítás mel elős irat válas eg korsz a zsid
fejlődésé Jerus relig M Jude Be 1 o f Tri 1 Lo m módszer analó m Spi Traktátusá
következtet é ellentét az sze egyhá l tulaj egyhá ellent va természeté El
exkommunikáci áto leg Németország nyí eg á szétválaszt lelkiism szabad mel harc
fonto m más ré mel kife zsidóság ellenté kereszténység nincs dog amelye elfoga
szüks v üdvözülés judaiz kinyilatkozta vallás h kinyilatkozta törvényhozá tar
is csod iga bizonyság p hitágazato mon hi h megisme sze judai szell szaba
doktríná egyeté cselekvé z ceremóni h jelentőségűe ta védel azo va kell zsid
összet kapc is tör ren l eltör ész a kev is vál M. t mode rész mű Jeruzsál zsid
fog azo kedvez elle megcáfolhata munk neve tov r re proklamál ame azo l
megnyilvánulás a nem né h más mag raga protes konzerv teológ jelentékteleneb
racionalistá ateist kiálto M zsidó p é tetsz egyr judai lényeg gond szabads
vallo a mind lény ceremóniá l megtestesü e orthodo reform elvete vall le lelk
konzerv z vall tradí ala á Cs orthod túlzá ak megszünte h meging aka tehe ar ha
gyerm nyito kitér v soroza v min tudvalev Les Na W főalakjá 1781 M. h tiszte
bará ak életra gyenge m t megí azo vallásbölcse m meg Morgenstu Vorlesu Da Go
pantei cáfolatak Ugyane Ja hev megtám Spinoza-ell álláspo mi ame Fre Less
válasz m megjel agyvérzé meg Száz szüle évfordul 18 halá 1 ünnepsége szülővár
Két szüle évfordul 1 felvilágoso zsid világsze
1327
CÍ Mendel felvilágo
SZÓ Juda hi ira lefordítá me elő ira vála e kors zsi fejlődés Jeru reli Jud
B Tr L módsze anal Sp Traktátus következte ellenté a sz egyh tula egyh ellen v
természet E exkommunikác át le Németorszá ny e szétválasz lelkiis szaba me har
font má r me kif zsidósá ellent kereszténysé ninc do amely elfog szük üdvözülé
judai kinyilatkozt vallá kinyilatkozt törvényhoz ta i cso ig bizonysá hitágazat
mo h megism sz juda szel szab doktrín egyet cselekv ceremón jelentőségű t véde
az v kel zsi össze kap i tö re eltö és ke i vá M mod rés m Jeruzsá zsi fo az
kedve ell megcáfolhat mun nev to r proklamá am az megnyilvánulá ne n má ma rag
prote konzer teoló jelentéktelene racionalist ateis kiált zsid tets egy juda
lénye gon szabad vall min lén ceremóni megtestes orthod refor elvet val l lel
konzer val trad al C ortho túlz a megszünt megin ak teh a h gyer nyit kité
soroz mi tudvale Le N főalakj 178 M tiszt bar a életr gyeng meg az vallásbölcs
me Morgenst Vorles D G pante cáfolata Ugyan J he megtá Spinoza-el állásp m am
Fr Les válas megje agyvérz me Szá szül évfordu 1 hal ünnepség szülővá Ké szül
évfordu felvilágos zsi világsz