13290.htm
CÍMSZÓ: Messiás
SZÓCIKK: "hasonló a
Juda Testamentuma apokrifa M.-hite, mely szintén a szellemi lelki tulajdonokat
emeli ki. Szerinte a M. egyedüli küldetése az emberiség regenerálása s uralma igazságos
és üdvhozó lesz az egész világra nézve. A 12 pátriárka testamentumának
keletkezési ideje a Makkabeus királyok kora s innen magyarázható a papi
törzsből származó M. eszméje. A legrégibb apokalipszis, amelyben a kezdettől
fogva létező M. isteni elküldetéséről van szó, Enoch Könyve (87 - 71.), amely
az idősz. előtti első századból való. Itt a M. Ember fiának neveztetik, s mint
angyali lény van leírva, emberi arccal, de az Égben trónol. Ez a M. már a
teremtés előtt élt, dicsősége pedig örökkévalóságtól örökkévalóságig tart. Ő
lesz az igazság és bölcsesség megszemélyesülése s Isten valamennyi
megnyilatkozásának közvetítője. Ha pedig eljő a világ vége, akkor Isten trónusa
mellett foglal helyet s valamennyi teremtmény felett ítélkezni fog. Ekkor
minden lény le fog előtte borulni, dicsőíteni fogja s hálát fog adni érte a
Szellemek Urának. Rejtve nem maradhat előtte titok s valamennyi gonosztevőt,
főképpen királyokat és hatalmasságokat örök kárhozatra ítél, de ugyanakkor az
igazságosakat örök gyönyörben részesíti s közöttük fog lakni az
örökkévalóságig. Enoch a M.-t Ember fiának nevezi, viszont az Enoch Könyv héber
és szláv szövegében az Enoch név azonos a Letatron-nal (a. m. legmagasabb rendű
szellem Isten közvetlen közelében, aki a világ kormányzatát intézi) s ugyanily
értelmű a kabbalában és a rabbinikus irodalomban is. Ugyanilyen értelmű
Philónál is a Logos, amelyet a jövő királyságának betöltőjére, azaz a M.-ra
alkalmaz; az Ember fia (Bar Nas) kifejezés tehát M.-sal egyértelmű. Foglalkozik
még a M.-sal Ezra Negyedik Könyve és pedig úgy az égi, mint a földi M.-sal. Ez
a könyv az első sz.-ban keletkezett s szintén a római birodalom ellen irányul;
ezt fogja a M. elpusztítani s utána még négyszáz évig fog uralkodni, azután meg
fog halni az egész emberiséggel együtt. Itt a M. ille homo v. ipse homo
kifejezéssel is van jelölve. A Talmudban a Szanhedrin-traktátus 98. szól a
M.-ról. Érdekes még a jeruzsálemi Talmud (Jóma V.), leírása, a M.-ról. A
rabbinikus irodalom M. koncepciója a földi M.-ba vetett hit s a mai időszámítás
1. századától kezdve ez a judaizmus M.-hite is. Ezt visszhangozza a zsidó
liturgia naponként máig; e felfogás is Dávid sarjának nevezi a M.-t. A
judaizmust a kereszténységtől szeparáló ezen M.-hit már, az I. sz.-ban feltűnt
s a II. sz.-ban élt Justinius, valamint a Philosophumena (9. 30) szerzője is
észlelik és megállapítják azt. Előbbi a Dialógus cum Tryphone (49.) c. művében,
melyben hangsúlyozza, hogy a zsidók még ezután várják a Dávidtól származó M.-t.
A zsidóság M.-a és a róla elnevezett jövő korszak a prófétáktól álmodott örök
béke, a háború teljes kiküszöbölésének, a morálnak és szelleműek a pogányság és
ösztönség feletti uralmát jelentik s ezt ma is vallja a zsidóság egész egyeteme
naponkénti imájában. A teremtés előtti létezés is foglalkoztatta a rabbinikus
irodalmat a legrégibb időktől kezdve. A Peszikta Rabba (33., 36.)"
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3290. címszó a lexikon =>
590. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13290.htm
CÍMSZÓ: Messiás
SZÓCIKK: hasonló a Juda Testamentuma apokrifa M.-hite, mely szintén a
szellemi lelki tulajdonokat emeli ki. Szerinte a M. egyedüli küldetése az
emberiség regenerálása s uralma igazságos és üdvhozó lesz az egész világra
nézve. A 12 pátriárka testamentumának keletkezési ideje a Makkabeus királyok kora
s innen magyarázható a papi törzsből származó M. eszméje. A legrégibb
apokalipszis, amelyben a kezdettől fogva létező M. isteni elküldetéséről van
szó, Enoch Könyve 87 - 71. , amely az idősz. előtti első századból való. Itt a
M. Ember fiának neveztetik, s mint angyali lény van leírva, emberi arccal, de
az Égben trónol. Ez a M. már a teremtés előtt élt, dicsősége pedig
örökkévalóságtól örökkévalóságig tart. Ő lesz az igazság és bölcsesség
megszemélyesülése s Isten valamennyi megnyilatkozásának közvetítője. Ha pedig
eljő a világ vége, akkor Isten trónusa mellett foglal helyet s valamennyi
teremtmény felett ítélkezni fog. Ekkor minden lény le fog előtte borulni,
dicsőíteni fogja s hálát fog adni érte a Szellemek Urának. Rejtve nem maradhat
előtte titok s valamennyi gonosztevőt, főképpen királyokat és hatalmasságokat
örök kárhozatra ítél, de ugyanakkor az igazságosakat örök gyönyörben részesíti
s közöttük fog lakni az örökkévalóságig. Enoch a M.-t Ember fiának nevezi,
viszont az Enoch Könyv héber és szláv szövegében az Enoch név azonos a
Letatron-nal a. m. legmagasabb rendű szellem Isten közvetlen közelében, aki a
világ kormányzatát intézi s ugyanily értelmű a kabbalában és a rabbinikus
irodalomban is. Ugyanilyen értelmű Philónál is a Logos, amelyet a jövő királyságának
betöltőjére, azaz a M.-ra alkalmaz; az Ember fia Bar Nas kifejezés tehát M.-sal
egyértelmű. Foglalkozik még a M.-sal Ezra Negyedik Könyve és pedig úgy az égi,
mint a földi M.-sal. Ez a könyv az első sz.-ban keletkezett s szintén a római
birodalom ellen irányul; ezt fogja a M. elpusztítani s utána még négyszáz évig
fog uralkodni, azután meg fog halni az egész emberiséggel együtt. Itt a M. ille
homo v. ipse homo kifejezéssel is van jelölve. A Talmudban a
Szanhedrin-traktátus 98. szól a M.-ról. Érdekes még a jeruzsálemi Talmud Jóma
V. , leírása, a M.-ról. A rabbinikus irodalom M. koncepciója a földi M.-ba
vetett hit s a mai időszámítás 1. századától kezdve ez a judaizmus M.-hite is.
Ezt visszhangozza a zsidó liturgia naponként máig; e felfogás is Dávid sarjának
nevezi a M.-t. A judaizmust a kereszténységtől szeparáló ezen M.-hit már, az I.
sz.-ban feltűnt s a II. sz.-ban élt Justinius, valamint a Philosophumena 9. 30
szerzője is észlelik és megállapítják azt. Előbbi a Dialógus cum Tryphone 49.
c. művében, melyben hangsúlyozza, hogy a zsidók még ezután várják a Dávidtól
származó M.-t. A zsidóság M.-a és a róla elnevezett jövő korszak a prófétáktól
álmodott örök béke, a háború teljes kiküszöbölésének, a morálnak és szelleműek
a pogányság és ösztönség feletti uralmát jelentik s ezt ma is vallja a zsidóság
egész egyeteme naponkénti imájában. A teremtés előtti létezés is foglalkoztatta
a rabbinikus irodalmat a legrégibb időktől kezdve. A Peszikta Rabba 33., 36.
13290.ht
CÍMSZÓ Messiá
SZÓCIKK hasonl Jud Testamentum apokrif M.-hite mel szinté szellem lelk
tulajdonoka emel ki Szerint M egyedül küldetés a emberisé regenerálás uralm
igazságo é üdvhoz les a egés világr nézve 1 pátriárk testamentumána keletkezés
idej Makkabeu királyo kor inne magyarázhat pap törzsbő származ M eszméje
legrégib apokalipszis amelybe kezdettő fogv létez M isten elküldetésérő va szó
Enoc Könyv 8 71 amel a idősz előtt els századbó való It M Embe fiána neveztetik
min angyal lén va leírva ember arccal d a Égbe trónol E M má teremté előt élt
dicsőség pedi örökkévalóságtó örökkévalósági tart les a igazsá é bölcsessé
megszemélyesülés Iste valamenny megnyilatkozásána közvetítője H pedi elj vilá
vége akko Iste trónus mellet fogla helye valamenny teremtmén felet ítélkezn fog
Ekko minde lén l fo előtt borulni dicsőíten fogj hálá fo adn ért Szelleme
Urának Rejtv ne maradha előtt tito valamenny gonosztevőt főképpe királyoka é
hatalmasságoka örö kárhozatr ítél d ugyanakko a igazságosaka örö gyönyörbe
részesít közöttü fo lakn a örökkévalóságig Enoc M.- Embe fiána nevezi viszon a
Enoc Köny hébe é szlá szövegébe a Enoc né azono Letatron-na a m legmagasab rend
szelle Iste közvetle közelében ak vilá kormányzatá intéz ugyanil értelm
kabbalába é rabbiniku irodalomba is Ugyanilye értelm Philóná i Logos amelye jöv
királyságána betöltőjére aza M.-r alkalmaz a Embe fi Ba Na kifejezé tehá M.-sa
egyértelmű Foglalkozi mé M.-sa Ezr Negyedi Könyv é pedi úg a égi min föld
M.-sal E köny a els sz.-ba keletkezet szinté róma birodalo elle irányul ez fogj
M elpusztítan után mé négyszá évi fo uralkodni azutá me fo haln a egés
emberiségge együtt It M ill hom v ips hom kifejezésse i va jelölve Talmudba
Szanhedrin-traktátu 98 szó M.-ról Érdeke mé jeruzsálem Talmu Jóm V leírása
M.-ról rabbiniku irodalo M koncepciój föld M.-b vetet hi ma időszámítá 1
századátó kezdv e judaizmu M.-hit is Ez visszhangozz zsid liturgi naponkén máig
felfogá i Dávi sarjána nevez M.-t judaizmus kereszténységtő szeparál eze M.-hi
már a I sz.-ba feltűn II sz.-ba él Justinius valamin Philosophumen 9 3 szerzőj
i észleli é megállapítjá azt Előbb Dialógu cu Tryphon 49 c művében melybe
hangsúlyozza hog zsidó mé ezutá várjá Dávidtó származ M.-t zsidósá M.- é ról
elnevezet jöv korsza prófétáktó álmodot örö béke hábor telje kiküszöbölésének
morálna é szelleműe pogánysá é ösztönsé felett uralmá jelenti ez m i vallj
zsidósá egés egyetem naponként imájában teremté előtt létezé i foglalkoztatt
rabbiniku irodalma legrégib időktő kezdve Peszikt Rabb 33. 36
13290.h
CÍMSZ Messi
SZÓCIK hason Ju Testamentu apokri M.-hit me szint szelle lel tulajdonok eme
k Szerin egyedü küldeté emberis regenerálá ural igazság üdvho le egé világ nézv
pátriár testamentumán keletkezé ide Makkabe király ko inn magyarázha pa törzsb
szárma eszméj legrégi apokalipszi amelyb kezdett fog léte iste elküldetésér v
sz Eno Köny 7 ame idős előt el századb val I Emb fián nevezteti mi angya lé v
leírv embe arcca Égb tróno m teremt elő él dicsősé ped örökkévalóságt
örökkévalóság tar le igazs bölcsess megszemélyesülé Ist valamenn
megnyilatkozásán közvetítőj ped el vil vég akk Ist trónu melle fogl hely
valamenn teremtmé fele ítélkez fo Ekk mind lé f előt boruln dicsőíte fog hál f
ad ér Szellem Urána Rejt n maradh előt tit valamenn gonosztevő főképp királyok
hatalmasságok ör kárhozat íté ugyanakk igazságosak ör gyönyörb részesí között f
lak örökkévalósági Eno M. Emb fián nevez viszo Eno Kön héb szl szövegéb Eno n
azon Letatron-n legmagasa ren szell Ist közvetl közelébe a vil kormányzat inté
ugyani értel kabbaláb rabbinik irodalomb i Ugyanily értel Philón Logo amely jö
királyságán betöltőjér az M.- alkalma Emb f B N kifejez teh M.-s egyértelm
Foglalkoz m M.-s Ez Negyed Köny ped ú ég mi föl M.-sa kön el sz.-b keletkeze
szint róm birodal ell irányu e fog elpusztíta utá m négysz év f uralkodn azut m
f hal egé emberiségg együt I il ho ip ho kifejezéss v jelölv Talmudb
Szanhedrin-traktát 9 sz M.-ró Érdek m jeruzsále Talm Jó leírás M.-ró rabbinik
irodal koncepció föl M.- vete h m időszámít századát kezd judaizm M.-hi i E
visszhangoz zsi liturg naponké mái felfog Dáv sarján neve M.- judaizmu
kereszténységt szepará ez M.-h má sz.-b feltű I sz.-b é Justiniu valami
Philosophume szerző észlel megállapítj az Előb Dialóg c Trypho 4 művébe melyb
hangsúlyozz ho zsid m ezut várj Dávidt szárma M.- zsidós M. ró elneveze jö
korsz prófétákt álmodo ör bék hábo telj kiküszöböléséne moráln szellemű pogánys
ösztöns felet uralm jelent e vall zsidós egé egyete naponkén imájába teremt
előt létez foglalkoztat rabbinik irodalm legrégi időkt kezdv Peszik Rab 33 3
13290.
CÍMS Mess
SZÓCI haso J Testament apokr M.-hi m szin szell le tulajdono em Szeri egyed
küldet emberi regenerál ura igazsá üdvh l eg vilá néz pátriá testamentumá
keletkez id Makkab királ k in magyarázh p törzs szárm eszmé legrég apokalipsz
amely kezdet fo lét ist elküldetésé s En Kön am idő elő e század va Em fiá
neveztet m angy l leír emb arcc Ég trón terem el é dicsős pe örökkévalóság
örökkévalósá ta l igaz bölcses megszemélyesül Is valamen megnyilatkozásá
közvetítő pe e vi vé ak Is trón mell fog hel valamen teremtm fel ítélke f Ek
min l elő borul dicsőít fo há a é Szelle Urán Rej marad elő ti valamen
gonosztev főkép királyo hatalmasságo ö kárhoza ít ugyanak igazságosa ö gyönyör
részes közöt la örökkévalóság En M Em fiá neve visz En Kö hé sz szövegé En azo
Letatron- legmagas re szel Is közvet közeléb vi kormányza int ugyan érte
kabbalá rabbini irodalom Ugyanil érte Philó Log amel j királyságá betöltőjé a
M. alkalm Em kifeje te M.- egyértel Foglalko M.- E Negye Kön pe é m fö M.-s kö
e sz.- keletkez szin ró biroda el irány fo elpusztít ut négys é uralkod azu ha
eg emberiség együ i h i h kifejezés jelöl Talmud Szanhedrin-traktá s M.-r Érde
jeruzsál Tal J leírá M.-r rabbini iroda koncepci fö M. vet időszámí századá kez
judaiz M.-h visszhango zs litur naponk má felfo Dá sarjá nev M. judaizm
kereszténység szepar e M.- m sz.- felt sz.- Justini valam Philosophum szerz
észle megállapít a Elő Dialó Tryph művéb mely hangsúlyoz h zsi ezu vár Dávid
szárm M. zsidó M r elnevez j kors próféták álmod ö bé háb tel kiküszöbölésén
morál szellem pogány ösztön fele ural jelen val zsidó eg egyet naponké imájáb
terem elő léte foglalkozta rabbini irodal legrég idők kezd Peszi Ra 3
13290
CÍM Mes
SZÓC has Testamen apok M.-h szi szel l tulajdon e Szer egye külde ember
regenerá ur igazs üdv e vil né pátri testamentum keletke i Makka kirá i
magyaráz törz szár eszm legré apokalips amel kezde f lé is elküldetés E Kö a id
el száza v E fi nevezte ang leí em arc É tró tere e dicső p örökkévalósá
örökkévalós t iga bölcse megszemélyesü I valame megnyilatkozás közvetít p v v a
I tró mel fo he valame teremt fe ítélk E mi el boru dicsőí f h Szell Urá Re
mara el t valame gonoszte főké király hatalmasság kárhoz í ugyana igazságos
gyönyö része közö l örökkévalósá E E fi nev vis E K h s szöveg E az Letatron
legmaga r sze I közve közelé v kormányz in ugya ért kabbal rabbin irodalo
Ugyani ért Phil Lo ame királyság betöltőj M alkal E kifej t M. egyérte Foglalk
M. Negy Kö p f M.- k sz. keletke szi r birod e irán f elpusztí u négy uralko az
h e emberisé egy kifejezé jelö Talmu Szanhedrin-trakt M.- Érd jeruzsá Ta leír
M.- rabbin irod koncepc f M ve időszám század ke judai M.- visszhang z litu
napon m felf D sarj ne M judaiz kereszténysé szepa M. sz. fel sz. Justin vala
Philosophu szer észl megállapí El Dial Tryp művé mel hangsúlyo zs ez vá Dávi
szár M zsid elneve kor prófétá álmo b há te kiküszöbölésé morá szelle pogán
ösztö fel ura jele va zsid e egye naponk imájá tere el lét foglalkozt rabbin
iroda legré idő kez Pesz R
1329
CÍ Me
SZÓ ha Testame apo M.- sz sze tulajdo Sze egy küld embe regener u igaz üd
vi n pátr testamentu keletk Makk kir magyará tör szá esz legr apokalip ame kezd
l i elküldeté K i e száz f nevezt an le e ar tr ter dics örökkévalós örökkévaló
ig bölcs megszemélyes valam megnyilatkozá közvetí tr me f h valam terem f ítél
m e bor dicső Szel Ur R mar e valam gonoszt fők királ hatalmassá kárho ugyan
igazságo gyöny rész köz örökkévalós f ne vi szöve a Letatro legmag sz közv
közel kormány i ugy ér kabba rabbi irodal Ugyan ér Phi L am királysá betöltő
alka kife M egyért Foglal M Neg K M. sz keletk sz biro irá elpuszt nég uralk a
emberis eg kifejez jel Talm Szanhedrin-trak M. Ér jeruzs T leí M. rabbi iro
koncep v időszá száza k juda M. visszhan lit napo fel sar n judai kereszténys
szep M sz fe sz Justi val Philosoph sze ész megállap E Dia Try műv me hangsúly
z e v Dáv szá zsi elnev ko prófét álm h t kiküszöbölés mor szell pogá öszt fe
ur jel v zsi egy napon imáj ter e lé foglalkoz rabbi irod legr id ke Pes