13291.htm
CÍMSZÓ: Messiás
SZÓCIKK: "koncepciója
szerint a M. a teremtés előtt született az isteni Gondviselés adományaképp s
Isten maga rejtette őt el, hogy egykor a gonoszságot és tagadást a M. győzze le.
A Haggada is tud a M. preexisztenciájáról (Peszáchim 54a; Nedárim 39a; Jalkut
1. 20); eszerint a M. neve Jinnon és már a teremtés előtt volt meg, hat
dologgal, amik szintén megelőzték a teremtést. Ugyancsak említik azt a R. Josua
ben Levi jelenései, a Midras Kohen és a Széder Gan Eden apokaliptikus iratok,
amelyek M. Ben Dávidnak nevezik a M.-t. Néhol a M. előlétezéséről és hirtelen,
váratlan megjelenéséről van szó, így Máté Evangéliumában (24:. 27, 43-44),
azonban még ez is tiszta zsidó koncepció, amely megtalálható az Exodus Rabba
L-ben, a Midrás Tanchumában (Semósz), amely iratok Mózes hirtelen megjelenését
várják Rómában a M. alakjában; ugyanúgy az Agadat ha-Mosiach is. Máshol szó van
a született, de még meg nem jelent M.-ról s ez már a 2. sz.-ban ismeretes
felfogás volt, mert ezt említi Justinus (i. m. VIII.), amellyel megegyezik a
Szanhedrin-traktátus (896). A jeruzsálemi Targum szerint (Micha próféta 4.
8-hoz) a M. a földön van, de az emberek bűnei miatt elrejtőzött. Máshol ismét
szó van a már rég született M.-ról; így a jeruzsálemi Talmud (Beráchót 2.)
szerint Bethlenemben született a második Templom lerombolása napján, a
Zerubbabel Apokalypsise szerint pedig Dávid király korában s elrejtve Rómában
tartózkodik. Az Ezékiel prófétán (34. 23) alapuló felfogás magát Dávid királyt
tartotta M.-nak. Egy másik felfogás a Józseftől származó M. eszménye, melyre a
legrégibb feljegyzés a Szukkót-traktátusban van (52 a, b). Ez a csatában
elesik. A Talmud nem részletezi ezt a M.-t, de később mások felvették ezt a
koncepciót, így Száadja, a vallásfilozófus és Hái gáón, előbbi az Emunót
ve-Deótban, utóbbi a Taam Zekénimben. Eszerint a Józseftől származó M. meg
fogja előzni a Dávidtól származót s össze fogja gyűjteni Izrael népét
Jeruzsálembe, ahol visszaállítja a Nagy Templomot s megalapítja az
emberiességre és jogra épített uralmát, de Gog és Magog megjelennek előtte és
megölik. Csupán a Mosiach ben Dávid fogja őt feltámasztani. Ezt a József M.-t
az elveszett tíz törzsi (l. o.) M.-ának tartják, de a Nagy Sándor-mondával (l.
fentebb) is hasonlóságot mutat (L. Judaizmus. Jézus, Kereszténység és zsidóság,
Álmessiások.). Irodalom. A héber apokaliptikus iratok szövegét közli A.
Jellinek a Bikkuré ha-Ittim I.-III. k.-ben. Kimerítő összefoglaló tanulmányt ad
Moses Buttenwieser, M. (Jew. Encycl. 1904) Fontos művek még: Schfirer,
Geschichte des jüdischen Volkes (3. ed. II.); R. Smend, Alttestamentliche
Religionsgeschichte; W. Nowack, Die Zukunftshoffnung Israels in der assyrischen
Zeit: Hühn, Die messianischen Weissagungen; Fr. Giesehrecht, Der Knecht Jahwes
in Deutero-Jesaiah ; W. Bousset, Die Religion des Judentums im
neutestamentlichen Zeitalter; F. Perles, Kritikz. Boussets Religion d.
Judentums: P. Volz, Jüdische Eschatologie von Daniel bis Akiba ; H. J.
Holtzmann. Lehrbuch der neutestamentlichen Theologie I. ;W. Baldensperger, Die
messianisch-apokalyptischen Hoffnungen des Judentums; F. Weber, Jüdische
theologie auf Grund des Talmud (2. ed. ;G. H. Dalman, Der leidende und der
sterbende Messias): u. a., Die Worte Jesn; Kampers, Alexander der Grosse und
die Idee des Weltimperiums in Prophetie und Sage ; Hackmann, Die
Zukunftserwartung des Jesaiah ; Volz, Die vorexilische Jahweprophetie und der
Messias: Marti, Geschichte der israelitischen Religion; u. a., Das Buch
jesiach; Cheyne, Introduction to Isaiah ; Robertson Smith, The Prophets of
Israel; Adolf Posnanski, Siloh, Ein Beitrag zur Geschichte der Messiaslehre. I.
(Leipzig 1904); Gezzken, Komposition und Entstehungszeit der Oracula
Sibyllina."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3291. címszó a lexikon =>
590. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13291.htm
CÍMSZÓ: Messiás
SZÓCIKK: koncepciója szerint a M. a teremtés előtt született az isteni
Gondviselés adományaképp s Isten maga rejtette őt el, hogy egykor a gonoszságot
és tagadást a M. győzze le. A Haggada is tud a M. preexisztenciájáról Peszáchim
54a; Nedárim 39a; Jalkut 1. 20 ; eszerint a M. neve Jinnon és már a teremtés
előtt volt meg, hat dologgal, amik szintén megelőzték a teremtést. Ugyancsak
említik azt a R. Josua ben Levi jelenései, a Midras Kohen és a Széder Gan Eden
apokaliptikus iratok, amelyek M. Ben Dávidnak nevezik a M.-t. Néhol a M.
előlétezéséről és hirtelen, váratlan megjelenéséről van szó, így Máté
Evangéliumában 24:. 27, 43-44 , azonban még ez is tiszta zsidó koncepció, amely
megtalálható az Exodus Rabba L-ben, a Midrás Tanchumában Semósz , amely iratok
Mózes hirtelen megjelenését várják Rómában a M. alakjában; ugyanúgy az Agadat
ha-Mosiach is. Máshol szó van a született, de még meg nem jelent M.-ról s ez
már a 2. sz.-ban ismeretes felfogás volt, mert ezt említi Justinus i. m. VIII.
, amellyel megegyezik a Szanhedrin-traktátus 896 . A jeruzsálemi Targum szerint
Micha próféta 4. 8-hoz a M. a földön van, de az emberek bűnei miatt
elrejtőzött. Máshol ismét szó van a már rég született M.-ról; így a jeruzsálemi
Talmud Beráchót 2. szerint Bethlenemben született a második Templom lerombolása
napján, a Zerubbabel Apokalypsise szerint pedig Dávid király korában s elrejtve
Rómában tartózkodik. Az Ezékiel prófétán 34. 23 alapuló felfogás magát Dávid
királyt tartotta M.-nak. Egy másik felfogás a Józseftől származó M. eszménye,
melyre a legrégibb feljegyzés a Szukkót-traktátusban van 52 a, b . Ez a
csatában elesik. A Talmud nem részletezi ezt a M.-t, de később mások felvették
ezt a koncepciót, így Száadja, a vallásfilozófus és Hái gáón, előbbi az Emunót
ve-Deótban, utóbbi a Taam Zekénimben. Eszerint a Józseftől származó M. meg
fogja előzni a Dávidtól származót s össze fogja gyűjteni Izrael népét
Jeruzsálembe, ahol visszaállítja a Nagy Templomot s megalapítja az
emberiességre és jogra épített uralmát, de Gog és Magog megjelennek előtte és
megölik. Csupán a Mosiach ben Dávid fogja őt feltámasztani. Ezt a József M.-t
az elveszett tíz törzsi l. o. M.-ának tartják, de a Nagy Sándor-mondával l.
fentebb is hasonlóságot mutat L. Judaizmus. Jézus, Kereszténység és zsidóság,
Álmessiások. . Irodalom. A héber apokaliptikus iratok szövegét közli A.
Jellinek a Bikkuré ha-Ittim I.-III. k.-ben. Kimerítő összefoglaló tanulmányt ad
Moses Buttenwieser, M. Jew. Encycl. 1904 Fontos művek még: Schfirer, Geschichte
des jüdischen Volkes 3. ed. II. ; R. Smend, Alttestamentliche
Religionsgeschichte; W. Nowack, Die Zukunftshoffnung Israels in der assyrischen
Zeit: Hühn, Die messianischen Weissagungen; Fr. Giesehrecht, Der Knecht Jahwes
in Deutero-Jesaiah ; W. Bousset, Die Religion des Judentums im
neutestamentlichen Zeitalter; F. Perles, Kritikz. Boussets Religion d.
Judentums: P. Volz, Jüdische Eschatologie von Daniel bis Akiba ; H. J.
Holtzmann. Lehrbuch der neutestamentlichen Theologie I. ;W. Baldensperger, Die
messianisch-apokalyptischen Hoffnungen des Judentums; F. Weber, Jüdische
theologie auf Grund des Talmud 2. ed. ;G. H. Dalman, Der leidende und der
sterbende Messias : u. a., Die Worte Jesn; Kampers, Alexander der Grosse und
die Idee des Weltimperiums in Prophetie und Sage ; Hackmann, Die
Zukunftserwartung des Jesaiah ; Volz, Die vorexilische Jahweprophetie und der
Messias: Marti, Geschichte der israelitischen Religion; u. a., Das Buch
jesiach; Cheyne, Introduction to Isaiah ; Robertson Smith, The Prophets of
Israel; Adolf Posnanski, Siloh, Ein Beitrag zur Geschichte der Messiaslehre. I.
Leipzig 1904 ; Gezzken, Komposition und Entstehungszeit der Oracula Sibyllina.
13291.ht
CÍMSZÓ Messiá
SZÓCIKK koncepciój szerin M teremté előt születet a isten Gondviselé
adományakép Iste mag rejtett ő el hog egyko gonoszságo é tagadás M győzz le
Haggad i tu M preexisztenciájáró Peszáchi 54a Nedári 39a Jalku 1 2 eszerin M
nev Jinno é má teremté előt vol meg ha dologgal ami szinté megelőzté teremtést
Ugyancsa említi az R Josu be Lev jelenései Midra Kohe é Széde Ga Ede
apokaliptiku iratok amelye M Be Dávidna nevezi M.-t Ného M előlétezésérő é
hirtelen váratla megjelenésérő va szó íg Mát Evangéliumába 24: 27 43-4 azonba mé
e i tiszt zsid koncepció amel megtalálhat a Exodu Rabb L-ben Midrá Tanchumába
Semós amel irato Móze hirtele megjelenésé várjá Rómába M alakjában ugyanúg a
Agada ha-Mosiac is Másho sz va született d mé me ne jelen M.-ró e má 2 sz.-ba
ismerete felfogá volt mer ez említ Justinu i m VIII amellye megegyezi
Szanhedrin-traktátu 89 jeruzsálem Targu szerin Mich prófét 4 8-ho M földö van d
a embere bűne miat elrejtőzött Másho ismé sz va má ré születet M.-ról íg
jeruzsálem Talmu Beráchó 2 szerin Bethlenembe születet másodi Templo lerombolás
napján Zerubbabe Apokalypsis szerin pedi Dávi királ korába elrejtv Rómába
tartózkodik A Ezékie prófétá 34 2 alapul felfogá magá Dávi király tartott
M.-nak Eg mási felfogá Józseftő származ M eszménye melyr legrégib feljegyzé
Szukkót-traktátusba va 5 a E csatába elesik Talmu ne részletez ez M.-t d későb
máso felvetté ez koncepciót íg Száadja vallásfilozófu é Há gáón előbb a Emunó
ve-Deótban utóbb Taa Zekénimben Eszerin Józseftő származ M me fogj előzn
Dávidtó származó össz fogj gyűjten Izrae népé Jeruzsálembe aho visszaállítj Nag
Templomo megalapítj a emberiességr é jogr építet uralmát d Go é Mago megjelenne
előtt é megölik Csupá Mosiac be Dávi fogj ő feltámasztani Ez Józse M.- a
elveszet tí törzs l o M.-ána tartják d Nag Sándor-mondáva l fenteb i
hasonlóságo muta L Judaizmus Jézus Kereszténysé é zsidóság Álmessiások Irodalom
hébe apokaliptiku irato szövegé közl A Jelline Bikkur ha-Itti I.-III k.-ben
Kimerít összefoglal tanulmány a Mose Buttenwieser M Jew Encycl 190 Fonto műve
még Schfirer Geschicht de jüdische Volke 3 ed II R Smend Alttestamentlich
Religionsgeschichte W Nowack Di Zukunftshoffnun Israel i de assyrische Zeit
Hühn Di messianische Weissagungen Fr Giesehrecht De Knech Jahwe i
Deutero-Jesaia W Bousset Di Religio de Judentum i neutestamentliche Zeitalter F
Perles Kritikz Bousset Religio d Judentums P Volz Jüdisch Eschatologi vo Danie
bi Akib H J Holtzmann Lehrbuc de neutestamentliche Theologi I ;W Baldensperger
Di messianisch-apokalyptische Hoffnunge de Judentums F Weber Jüdisch theologi
au Grun de Talmu 2 ed ;G H Dalman De leidend un de sterbend Messia u a. Di Wort
Jesn Kampers Alexande de Gross un di Ide de Weltimperium i Propheti un Sag
Hackmann Di Zukunftserwartun de Jesaia Volz Di vorexilisch Jahwepropheti un de
Messias Marti Geschicht de israelitische Religion u a. Da Buc jesiach Cheyne
Introductio t Isaia Robertso Smith Th Prophet o Israel Adol Posnanski Siloh Ei
Beitra zu Geschicht de Messiaslehre I Leipzi 190 Gezzken Kompositio un
Entstehungszei de Oracul Sibyllina
13291.h
CÍMSZ Messi
SZÓCIK koncepció szeri teremt elő születe iste Gondvisel adományaké Ist ma
rejtet e ho egyk gonoszság tagadá győz l Hagga t preexisztenciájár Peszách 54
Nedár 39 Jalk eszeri ne Jinn m teremt elő vo me h dologga am szint megelőzt
teremtés Ugyancs említ a Jos b Le jelenése Midr Koh Széd G Ed apokaliptik irato
amely B Dávidn nevez M.- Néh előlétezésér hirtele váratl megjelenésér v sz í Má
Evangéliumáb 24 2 43- azonb m tisz zsi koncepci ame megtalálha Exod Rab L-be
Midr Tanchumáb Semó ame irat Móz hirtel megjelenés várj Rómáb alakjába ugyanú
Agad ha-Mosia i Másh s v születet m m n jele M.-r m sz.-b ismeret felfog vol me
e emlí Justin VII amelly megegyez Szanhedrin-traktát 8 jeruzsále Targ szeri Mic
prófé 8-h föld va ember bűn mia elrejtőzöt Másh ism s v m r születe M.-ró í
jeruzsále Talm Berách szeri Bethlenemb születe másod Templ lerombolá napjá
Zerubbab Apokalypsi szeri ped Dáv kirá koráb elrejt Rómáb tartózkodi Ezéki
prófét 3 alapu felfog mag Dáv királ tartot M.-na E más felfog Józseft szárma
eszmény mely legrégi feljegyz Szukkót-traktátusb v csatáb elesi Talm n részlete
e M.- késő más felvett e koncepció í Száadj vallásfilozóf H gáó előb Emun
ve-Deótba utób Ta Zekénimbe Eszeri Józseft szárma m fog előz Dávidt származ öss
fog gyűjte Izra nép Jeruzsálemb ah visszaállít Na Templom megalapít emberiesség
jog építe uralmá G Mag megjelenn előt megöli Csup Mosia b Dáv fog feltámasztan
E Józs M. elvesze t törz M.-án tartjá Na Sándor-mondáv fente hasonlóság mut
Judaizmu Jézu Kereszténys zsidósá Álmessiáso Irodalo héb apokaliptik irat
szöveg köz Jellin Bikku ha-Itt I.-II k.-be Kimerí összefogla tanulmán Mos
Buttenwiese Je Encyc 19 Font műv mé Schfire Geschich d jüdisch Volk e I Smen
Alttestamentlic Religionsgeschicht Nowac D Zukunftshoffnu Israe d assyrisch Zei
Hüh D messianisch Weissagunge F Giesehrech D Knec Jahw Deutero-Jesai Bousse D
Religi d Judentu neutestamentlich Zeitalte Perle Kritik Bousse Religi Judentum
Vol Jüdisc Eschatolog v Dani b Aki Holtzman Lehrbu d neutestamentlich Theolog ;
Baldensperge D messianisch-apokalyptisch Hoffnung d Judentum Webe Jüdisc
theolog a Gru d Talm e ; Dalma D leiden u d sterben Messi a D Wor Jes Kamper
Alexand d Gros u d Id d Weltimperiu Prophet u Sa Hackman D Zukunftserwartu d
Jesai Vol D vorexilisc Jahweprophet u d Messia Mart Geschich d israelitisch
Religio a D Bu jesiac Cheyn Introducti Isai Roberts Smit T Prophe Israe Ado
Posnansk Silo E Beitr z Geschich d Messiaslehr Leipz 19 Gezzke Kompositi u
Entstehungsze d Oracu Sibyllin
13291.
CÍMS Mess
SZÓCI koncepci szer terem el szület ist Gondvise adományak Is m rejte h egy
gonoszsá tagad győ Hagg preexisztenciájá Peszác 5 Nedá 3 Jal eszer n Jin terem
el v m dologg a szin megelőz teremté Ugyanc emlí Jo L jelenés Mid Ko Szé E
apokalipti irat amel Dávid neve M. Né előlétezésé hirtel várat megjelenésé s M
Evangéliumá 2 43 azon tis zs koncepc am megtalálh Exo Ra L-b Mid Tanchumá Sem
am ira Mó hirte megjelené vár Rómá alakjáb ugyan Aga ha-Mosi Más születe jel
M.- sz.- ismere felfo vo m eml Justi VI amell megegye Szanhedrin-traktá
jeruzsál Tar szer Mi próf 8- föl v embe bű mi elrejtőzö Más is szület M.-r
jeruzsál Tal Berác szer Bethlenem szület máso Temp lerombol napj Zerubba
Apokalyps szer pe Dá kir korá elrej Rómá tartózkod Ezék prófé alap felfo ma Dá
kirá tarto M.-n má felfo József szárm eszmén mel legrég feljegy
Szukkót-traktátus csatá eles Tal részlet M. kés má felvet koncepci Száad
vallásfilozó gá elő Emu ve-Deótb utó T Zekénimb Eszer József szárm fo elő Dávid
szárma ös fo gyűjt Izr né Jeruzsálem a visszaállí N Templo megalapí emberiessé
jo épít uralm Ma megjelen elő megöl Csu Mosi Dá fo feltámaszta Józ M elvesz tör
M.-á tartj N Sándor-mondá fent hasonlósá mu Judaizm Jéz Keresztény zsidós
Álmessiás Irodal hé apokalipti ira szöve kö Jelli Bikk ha-It I.-I k.-b Kimer
összefogl tanulmá Mo Buttenwies J Ency 1 Fon mű m Schfir Geschic jüdisc Vol Sme
Alttestamentli Religionsgeschich Nowa Zukunftshoffn Isra assyrisc Ze Hü
messianisc Weissagung Giesehrec Kne Jah Deutero-Jesa Bouss Relig Judent
neutestamentlic Zeitalt Perl Kriti Bouss Relig Judentu Vo Jüdis Eschatolo Dan
Ak Holtzma Lehrb neutestamentlic Theolo Baldensperg messianisch-apokalyptisc
Hoffnun Judentu Web Jüdis theolo Gr Tal Dalm leide sterbe Mess Wo Je Kampe
Alexan Gro I Weltimperi Prophe S Hackma Zukunftserwart Jesa Vo vorexilis
Jahweprophe Messi Mar Geschic israelitisc Religi B jesia Chey Introduct Isa
Robert Smi Proph Isra Ad Posnans Sil Beit Geschic Messiasleh Leip 1 Gezzk
Komposit Entstehungsz Orac Sibylli
13291
CÍM Mes
SZÓC koncepc sze tere e szüle is Gondvis adománya I rejt eg gonoszs taga gy
Hag preexisztenciáj Peszá Ned Ja esze Ji tere e dolog szi megelő teremt Ugyan
eml J jelené Mi K Sz apokalipt ira ame Dávi nev M N előlétezés hirte vára
megjelenés Evangélium 4 azo ti z koncep a megtalál Ex R L- Mi Tanchum Se a ir M
hirt megjelen vá Róm alakjá ugya Ag ha-Mos Má szület je M. sz. ismer felf v em
Just V amel megegy Szanhedrin-trakt jeruzsá Ta sze M pró 8 fö emb b m elrejtőz
Má i szüle M.- jeruzsá Ta Berá sze Bethlene szüle más Tem lerombo nap Zerubb
Apokalyp sze p D ki kor elre Róm tartózko Ezé próf ala felf m D kir tart M.- m
felf Józse szár eszmé me legré feljeg Szukkót-traktátu csat ele Ta részle M ké
m felve koncepc Száa vallásfiloz g el Em ve-Deót ut Zekénim Esze Józse szár f
el Dávi szárm ö f gyűj Iz n Jeruzsále visszaáll Templ megalap emberiess j épí
ural M megjele el megö Cs Mos D f feltámaszt Jó elves tö M.- tart Sándor-mond
fen hasonlós m Judaiz Jé Keresztén zsidó Álmessiá Iroda h apokalipt ir szöv k
Jell Bik ha-I I.- k.- Kime összefog tanulm M Buttenwie Enc Fo m Schfi Geschi
jüdis Vo Sm Alttestamentl Religionsgeschic Now Zukunftshoff Isr assyris Z H
messianis Weissagun Giesehre Kn Ja Deutero-Jes Bous Reli Juden neutestamentli
Zeital Per Krit Bous Reli Judent V Jüdi Eschatol Da A Holtzm Lehr neutestamentli
Theol Baldensper messianisch-apokalyptis Hoffnu Judent We Jüdi theol G Ta Dal
leid sterb Mes W J Kamp Alexa Gr Weltimper Proph Hackm Zukunftserwar Jes V
vorexili Jahweproph Mess Ma Geschi israelitis Relig jesi Che Introduc Is Rober
Sm Prop Isr A Posnan Si Bei Geschi Messiasle Lei Gezz Komposi Entstehungs Ora
Sibyll
1329
CÍ Me
SZÓ koncep sz ter szül i Gondvi adomány rej e gonosz tag g Ha
preexisztenciá Pesz Ne J esz J ter dolo sz megel terem Ugya em jelen M S
apokalip ir am Dáv ne előlétezé hirt vár megjelené Evangéliu az t konce megtalá
E L M Tanchu S i hir megjele v Ró alakj ugy A ha-Mo M szüle j M sz isme fel e
Jus ame megeg Szanhedrin-trak jeruzs T sz pr f em elrejtő M szül M. jeruzs T
Ber sz Bethlen szül má Te leromb na Zerub Apokaly sz k ko elr Ró tartózk Ez pró
al fel ki tar M. fel Józs szá eszm m legr felje Szukkót-traktát csa el T részl
k felv koncep Szá vallásfilo e E ve-Deó u Zekéni Esz Józs szá e Dáv szár gyű I
Jeruzsál visszaál Temp megala emberies ép ura megjel e meg C Mo feltámasz J
elve t M. tar Sándor-mon fe hasonló Judai J Kereszté zsid Álmessi Irod apokalip
i szö Jel Bi ha- I. k. Kim összefo tanul Buttenwi En F Schf Gesch jüdi V S
Alttestament Religionsgeschi No Zukunftshof Is assyri messiani Weissagu Giesehr
K J Deutero-Je Bou Rel Jude neutestamentl Zeita Pe Kri Bou Rel Juden Jüd
Eschato D Holtz Leh neutestamentl Theo Baldenspe messianisch-apokalypti Hoffn
Juden W Jüd theo T Da lei ster Me Kam Alex G Weltimpe Prop Hack Zukunftserwa Je
vorexil Jahweprop Mes M Gesch israeliti Reli jes Ch Introdu I Robe S Pro Is
Posna S Be Gesch Messiasl Le Gez Kompos Entstehung Or Sibyl