13441.htm
CÍMSZÓ: Mózes
SZÓCIKK: és végül tekintse
az ősök érdemét amelyet annak idején azzal az ígérettel jutalmazott meg, hogy
megsokasítja az ősök ivadékait és nagy népet nevel belőlük. A könyörgés meghallgatásra
talált, az aranyborjút M. megsemmisíti és a haragjában eltört két kőtábla
helyébe újakat farag. A zúgolódások folytatódnak. A nép ráun a mannára és húst
kíván. M. most ura a helyzetnek és fürjekkel táplálja a népet. Amint az ígéret
földjéhez érnek, követeket küld az ország kikémlelésére, ezek sok szépet
látnak, de kishitűségükben mégis elégületlenséget szítanak a népben. Ismét M.
az, aki méltatlankodás helyett Isten haragjának csillapítására vállalkozik, de
a csüggedő népet Amálek leveri. Majd Kórach lázad fel egész csapat élén Mózes
ellen Áhron papi tisztségének kizárólagossága miatt. «Az egész gyülekezet szent
és benne él az Isten, miért emelkedtek ti Isten gyülekezete fölé?» Ez a
gondolat ezidőtájt még időszerűtlen volt, bár csiráját képezte a később
megvalósult egyetemes papság eszméjének, melyet épp a zsidóság valósított meg
elsőnek. M. ezúttal is istenhez fordul, aki a lázongó tömeget föld alá
süllyeszti, Áhron botjának kivirágoztatásával pedig jelét adja az ő
elhívottságának. Egy ízben ismét vizet kell fakasztania, de nem Isten szavának
megfelelően sziklához szólással, hanem ráütéssel teszi, ami a rendes
kútvarázslás benyomását kelti a népben és nem az Isten akarata érvényesülését
mutatja. Ez volt ama tragikus vétsége, mely miatt az ígéret földjének határát
nem lephette át sem ő, sem Áhron. De azért ez nem kedvetlenítette el és
megfelelő intézkedésekkel előkészíti az ígéret földjének elfoglalását. Két
törzs (Rubén és Gád) már a Jordán keleti vidékén akar letelepülni, de M. csak
oly feltétellel engedi ezt meg, ha előbb testvéreiket segítik meg az ország
elfoglalásában. Élete vége felé nagyobb beszéd során vet visszapillantást a nép
viszontagságaira és újból bevési a nép szívébe a Törvényt, egyes újabb
részletekkel kibővítve. Azután áldás és átok szertartásával köti meg újból a
szövetséget és hatalmas búcsúénekben még egyszer korholja a népet Isten elleni
hűtlenkedéséért és végül a törzsek megáldása után meghal Isten csókja alatt. A
nép megsiratta, de sírhelyét eltitkolták előtte. M. emlékét a próféták
irataiban és a királyok életében csak itt-ott elevenítik fel. Sámuelnek alkalma
volna a királyválasztást M.-nek erre vonatkozó törvénye alapján meghiúsítani,
később pedig annak felolvasásával a király lelkiismeretére hatni, de Jósija
király idejében előhozzák a papok a Szövetség könyvét és felolvassák, annak
alapján a király új alapokra fekteti az istentiszteletet, de M.-ről említés ez
alkalommal sem történik. Egyik Zsoltár (90 M. imájának van címezve, de tartalma
egyetlen vonatkozással sem utal M. élményeire. Egy másik Zsoltár (99) Ahron
mellett papnak említi és Jeremiás (15.1), Sámuellel említi, annak az
analógiának kapcsán, hogy az M.-hez hasonlóan a nép érdekében Istenhez
könyörög. A 105. és 106. zsidó krónikái Zsoltárok is Áhrounal együtt mint
csodatevőt említik futólagosan. A 78. ugyanilyen tartalmú, műveit Istennek
tulajdonítja, 8 őt magát nem említi meg. Említve találjuk még néhány más
helyen, is de
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter) található.
A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák, úgyhogy a
szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg a
digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3441. címszó a lexikon =>
616. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13441.htm
CÍMSZÓ: Mózes
SZÓCIKK: és végül tekintse az ősök érdemét amelyet annak idején azzal az
ígérettel jutalmazott meg, hogy megsokasítja az ősök ivadékait és nagy népet
nevel belőlük. A könyörgés meghallgatásra talált, az aranyborjút M. megsemmisíti
és a haragjában eltört két kőtábla helyébe újakat farag. A zúgolódások
folytatódnak. A nép ráun a mannára és húst kíván. M. most ura a helyzetnek és
fürjekkel táplálja a népet. Amint az ígéret földjéhez érnek, követeket küld az
ország kikémlelésére, ezek sok szépet látnak, de kishitűségükben mégis
elégületlenséget szítanak a népben. Ismét M. az, aki méltatlankodás helyett
Isten haragjának csillapítására vállalkozik, de a csüggedő népet Amálek leveri.
Majd Kórach lázad fel egész csapat élén Mózes ellen Áhron papi tisztségének
kizárólagossága miatt. Az egész gyülekezet szent és benne él az Isten, miért
emelkedtek ti Isten gyülekezete fölé? Ez a gondolat ezidőtájt még időszerűtlen
volt, bár csiráját képezte a később megvalósult egyetemes papság eszméjének,
melyet épp a zsidóság valósított meg elsőnek. M. ezúttal is istenhez fordul,
aki a lázongó tömeget föld alá süllyeszti, Áhron botjának kivirágoztatásával
pedig jelét adja az ő elhívottságának. Egy ízben ismét vizet kell fakasztania,
de nem Isten szavának megfelelően sziklához szólással, hanem ráütéssel teszi,
ami a rendes kútvarázslás benyomását kelti a népben és nem az Isten akarata
érvényesülését mutatja. Ez volt ama tragikus vétsége, mely miatt az ígéret
földjének határát nem lephette át sem ő, sem Áhron. De azért ez nem
kedvetlenítette el és megfelelő intézkedésekkel előkészíti az ígéret földjének
elfoglalását. Két törzs Rubén és Gád már a Jordán keleti vidékén akar
letelepülni, de M. csak oly feltétellel engedi ezt meg, ha előbb testvéreiket
segítik meg az ország elfoglalásában. Élete vége felé nagyobb beszéd során vet
visszapillantást a nép viszontagságaira és újból bevési a nép szívébe a
Törvényt, egyes újabb részletekkel kibővítve. Azután áldás és átok
szertartásával köti meg újból a szövetséget és hatalmas búcsúénekben még
egyszer korholja a népet Isten elleni hűtlenkedéséért és végül a törzsek
megáldása után meghal Isten csókja alatt. A nép megsiratta, de sírhelyét
eltitkolták előtte. M. emlékét a próféták irataiban és a királyok életében csak
itt-ott elevenítik fel. Sámuelnek alkalma volna a királyválasztást M.-nek erre
vonatkozó törvénye alapján meghiúsítani, később pedig annak felolvasásával a
király lelkiismeretére hatni, de Jósija király idejében előhozzák a papok a
Szövetség könyvét és felolvassák, annak alapján a király új alapokra fekteti az
istentiszteletet, de M.-ről említés ez alkalommal sem történik. Egyik Zsoltár
90 M. imájának van címezve, de tartalma egyetlen vonatkozással sem utal M.
élményeire. Egy másik Zsoltár 99 Ahron mellett papnak említi és Jeremiás 15.1 ,
Sámuellel említi, annak az analógiának kapcsán, hogy az M.-hez hasonlóan a nép
érdekében Istenhez könyörög. A 105. és 106. zsidó krónikái Zsoltárok is
Áhrounal együtt mint csodatevőt említik futólagosan. A 78. ugyanilyen tartalmú,
műveit Istennek tulajdonítja, 8 őt magát nem említi meg. Említve találjuk még
néhány más helyen, is de
13441.ht
CÍMSZÓ Móze
SZÓCIKK é végü tekints a ősö érdemé amelye anna idejé azza a ígérette
jutalmazot meg hog megsokasítj a ősö ivadékai é nag népe neve belőlük könyörgé
meghallgatásr talált a aranyborjú M megsemmisít é haragjába eltör ké kőtábl
helyéb újaka farag zúgolódáso folytatódnak né ráu mannár é hús kíván M mos ur
helyzetne é fürjekke táplálj népet Amin a ígére földjéhe érnek követeke kül a
orszá kikémlelésére eze so szépe látnak d kishitűségükbe mégi elégületlensége
szítana népben Ismé M az ak méltatlankodá helyet Iste haragjána csillapításár
vállalkozik d csügged népe Amále leveri Maj Kórac láza fe egés csapa élé Móze
elle Áhro pap tisztségéne kizárólagosság miatt A egés gyülekeze szen é benn é a
Isten miér emelkedte t Iste gyülekezet fölé E gondola ezidőtáj mé időszerűtle
volt bá csirájá képezt későb megvalósul egyeteme papsá eszméjének melye ép
zsidósá valósítot me elsőnek M ezútta i istenhe fordul ak lázong tömege föl al
süllyeszti Áhro botjána kivirágoztatásáva pedi jelé adj a elhívottságának Eg
ízbe ismé vize kel fakasztania d ne Iste szavána megfelelőe szikláho szólással
hane ráütésse teszi am rende kútvarázslá benyomásá kelt népbe é ne a Iste
akarat érvényesülésé mutatja E vol am tragiku vétsége mel miat a ígére földjéne
határá ne lephett á se ő se Áhron D azér e ne kedvetlenített e é megfelel
intézkedésekke előkészít a ígére földjéne elfoglalását Ké törz Rubé é Gá má
Jordá kelet vidéké aka letelepülni d M csa ol feltételle enged ez meg h előb
testvéreike segíti me a orszá elfoglalásában Élet vég fel nagyob beszé sorá ve
visszapillantás né viszontagságair é újbó bevés né szívéb Törvényt egye újab
részletekke kibővítve Azutá áldá é áto szertartásáva köt me újbó szövetsége é
hatalma búcsúénekbe mé egysze korholj népe Iste ellen hűtlenkedéséér é végü
törzse megáldás utá megha Iste csókj alatt né megsiratta d sírhelyé eltitkoltá
előtte M emléké prófétá irataiba é királyo életébe csa itt-ot eleveníti fel
Sámuelne alkalm voln királyválasztás M.-ne err vonatkoz törvény alapjá
meghiúsítani későb pedi anna felolvasásáva királ lelkiismeretér hatni d Jósij
királ idejébe előhozzá papo Szövetsé könyvé é felolvassák anna alapjá királ ú
alapokr fektet a istentiszteletet d M.-rő említé e alkalomma se történik Egyi
Zsoltá 9 M imájána va címezve d tartalm egyetle vonatkozássa se uta M
élményeire Eg mási Zsoltá 9 Ahro mellet papna említ é Jeremiá 15. Sámuelle
említi anna a analógiána kapcsán hog a M.-he hasonlóa né érdekébe Istenhe
könyörög 105 é 106 zsid króniká Zsoltáro i Áhrouna együt min csodatevő említi
futólagosan 78 ugyanilye tartalmú művei Istenne tulajdonítja ő magá ne említ
meg Említv találju mé néhán má helyen i d
13441.h
CÍMSZ Móz
SZÓCIK vég tekint ős érdem amely ann idej azz ígérett jutalmazo me ho
megsokasít ős ivadéka na nép nev belőlü könyörg meghallgatás talál aranyborj
megsemmisí haragjáb eltö k kőtáb helyé újak fara zúgolódás folytatódna n rá
manná hú kívá mo u helyzetn fürjekk táplál népe Ami ígér földjéh érne követek
kü orsz kikémlelésér ez s szép látna kishitűségükb még elégületlenség szítan
népbe Ism a a méltatlankod helye Ist haragján csillapításá vállalkozi csügge
nép Amál lever Ma Kóra láz f egé csap él Móz ell Áhr pa tisztségén kizárólagossá
miat egé gyülekez sze ben Iste mié emelkedt Ist gyülekeze föl gondol ezidőtá m
időszerűtl vol b csiráj képez késő megvalósu egyetem paps eszméjéne mely é
zsidós valósíto m elsőne ezútt istenh fordu a lázon tömeg fö a süllyeszt Áhr
botján kivirágoztatásáv ped jel ad elhívottságána E ízb ism viz ke fakasztani n
Ist szaván megfelelő szikláh szólássa han ráütéss tesz a rend kútvarázsl
benyomás kel népb n Ist akara érvényesülés mutatj vo a tragik vétség me mia
ígér földjén határ n lephet s s Áhro azé n kedvetlenítet megfele intézkedésekk
előkészí ígér földjén elfoglalásá K tör Rub G m Jord kele vidék ak letelepüln
cs o feltétell enge e me elő testvéreik segít m orsz elfoglalásába Éle vé fe
nagyo besz sor v visszapillantá n viszontagságai újb bevé n szívé Törvény egy
úja részletekk kibővítv Azut áld át szertartásáv kö m újb szövetség hatalm
búcsúénekb m egysz korhol nép Ist elle hűtlenkedéséé vég törzs megáldá ut megh
Ist csók alat n megsiratt sírhely eltitkolt előtt emlék prófét irataib király
életéb cs itt-o elevenít fe Sámueln alkal vol királyválasztá M.-n er vonatko
törvén alapj meghiúsítan késő ped ann felolvasásáv kirá lelkiismereté hatn Jósi
kirá idejéb előhozz pap Szövets könyv felolvassá ann alapj kirá alapok fekte
istentisztelete M.-r említ alkalomm s történi Egy Zsolt imáján v címezv tartal
egyetl vonatkozáss s ut élményeir E más Zsolt Ahr melle papn emlí Jeremi 15
Sámuell említ ann analógián kapcsá ho M.-h hasonló n érdekéb Istenh könyörö 10
10 zsi krónik Zsoltár Áhroun együ mi csodatev említ futólagosa 7 ugyanily
tartalm műve Istenn tulajdonítj mag n emlí me Említ találj m néhá m helye
13441.
CÍMS Mó
SZÓCI vé tekin ő érde amel an ide az ígéret jutalmaz m h megsokasí ő ivadék
n né ne belől könyör meghallgatá talá aranybor megsemmis haragjá elt kőtá hely
úja far zúgolódá folytatódn r mann h kív m helyzet fürjek táplá nép Am ígé
földjé érn követe k ors kikémlelésé e szé látn kishitűségük mé elégületlensé
szíta népb Is méltatlanko hely Is haragjá csillapítás vállalkoz csügg né Amá
leve M Kór lá eg csa é Mó el Áh p tisztségé kizárólagoss mia eg gyüleke sz be
Ist mi emelked Is gyülekez fö gondo ezidőt időszerűt vo csirá képe kés megvalós
egyete pap eszméjén mel zsidó valósít elsőn ezút isten ford lázo töme f
süllyesz Áh botjá kivirágoztatásá pe je a elhívottságán íz is vi k fakasztan Is
szavá megfelel sziklá szóláss ha ráütés tes ren kútvarázs benyomá ke nép Is
akar érvényesülé mutat v tragi vétsé m mi ígé földjé hatá lephe Áhr az
kedvetleníte megfel intézkedések előkész ígé földjé elfoglalás tö Ru Jor kel
vidé a letelepül c feltétel eng m el testvérei segí ors elfoglalásáb Él v f
nagy bes so visszapillant viszontagsága új bev szív Törvén eg új részletek
kibővít Azu ál á szertartásá k új szövetsé hatal búcsúének egys korho né Is ell
hűtlenkedésé vé törz megáld u meg Is csó ala megsirat sírhel eltitkol előt emlé
prófé iratai királ életé c itt- elevení f Sámuel alka vo királyválaszt M.- e
vonatk törvé alap meghiúsíta kés pe an felolvasásá kir lelkiismeret hat Jós kir
idejé előhoz pa Szövet köny felolvass an alap kir alapo fekt istentisztelet M.-
emlí alkalom történ Eg Zsol imájá címez tarta egyet vonatkozás u élményei má
Zsol Ah mell pap eml Jerem 1 Sámuel emlí an analógiá kapcs h M.- hasonl érdeké
Isten könyör 1 1 zs króni Zsoltá Áhrou egy m csodate emlí futólagos ugyanil
tartal műv Isten tulajdonít ma eml m Emlí talál néh hely
13441
CÍM M
SZÓC v teki érd ame a id a ígére jutalma megsokas ivadé n n belő könyö
meghallgat tal aranybo megsemmi haragj el kőt hel új fa zúgolód folytatód man
kí helyze fürje tápl né A íg földj ér követ or kikémlelés sz lát kishitűségü m
elégületlens szít nép I méltatlank hel I haragj csillapítá vállalko csüg n Am
lev Kó l e cs M e Á tisztség kizárólagos mi e gyülek s b Is m emelke I gyüleke
f gond ezidő időszerű v csir kép ké megvaló egyet pa eszméjé me zsid valósí
első ezú iste for láz töm süllyes Á botj kivirágoztatás p j elhívottságá í i v
fakaszta I szav megfele szikl szólás h ráüté te re kútvaráz benyom k né I aka
érvényesül muta trag véts m íg földj hat leph Áh a kedvetlenít megfe
intézkedése előkés íg földj elfoglalá t R Jo ke vid letelepü feltéte en e
testvére seg or elfoglalásá É nag be s visszapillan viszontagság ú be szí Törvé
e ú részlete kibőví Az á szertartás ú szövets hata búcsúéne egy korh n I el
hűtlenkedés v tör megál me I cs al megsira sírhe eltitko elő eml próf irata
kirá élet itt eleven Sámue alk v királyválasz M. vonat törv ala meghiúsít ké p
a felolvasás ki lelkiismere ha Jó ki idej előho p Szöve kön felolvas a ala ki
alap fek istentisztele M. eml alkalo törté E Zso imáj címe tart egye vonatkozá
élménye m Zso A mel pa em Jere Sámue eml a analógi kapc M. hason érdek Iste
könyö z krón Zsolt Áhro eg csodat eml futólago ugyani tarta mű Iste tulajdoní m
em Eml talá né hel
1344
CÍ
SZÓ tek ér am i ígér jutalm megsoka ivad bel köny meghallga ta aranyb
megsemm harag e kő he ú f zúgoló folytató ma k helyz fürj táp n í föld é köve o
kikémlelé s lá kishitűség elégületlen szí né méltatlan he harag csillapít
vállalk csü A le K c tisztsé kizárólago m gyüle I emelk gyülek gon ezid időszer
csi ké k megval egye p eszméj m zsi valós els ez ist fo lá tö süllye bot
kivirágoztatá elhívottság fakaszt sza megfel szik szólá ráüt t r kútvará benyo
n ak érvényesü mut tra vét í föld ha lep Á kedvetlení megf intézkedés előké í föld
elfoglal J k vi letelep feltét e testvér se o elfoglalás na b visszapilla
viszontagsá b sz Törv részlet kibőv A szertartá szövet hat búcsúén eg kor e
hűtlenkedé tö megá m c a megsir sírh eltitk el em pró irat kir éle it eleve
Sámu al királyválas M vona tör al meghiúsí k felolvasá k lelkiismer h J k ide
előh Szöv kö felolva al k ala fe istentisztel M em alkal tört Zs imá cím tar
egy vonatkoz élmény Zs me p e Jer Sámu em analóg kap M haso érde Ist köny kró
Zsol Áhr e csoda em futólag ugyan tart m Ist tulajdon e Em tal n he