13467.htm
CÍMSZÓ: Munkatilalom
SZÓCIKK: gondolatát. Két
ízben rendelkezik a Tóra a kötelező munkaszünetről: Ex. 20, 8-11 és Deut. 5.
12-15, mindkét helyen a dekalógusban. A parancsolat mindkét helyen egyezik, csak
a megindokolása más-más a kétféle szövegben. Az Ex. parancsa azzal indokolja
meg a szombaton kötelező munkaszünetet, mert Isten is hat napon át dolgozott a
világ megteremtésén és a hetediken megpihent. A Deut. szövege már a M.
szociálpolitikai célját hangsúlyozza ki. A zsidó felfogásban mindazonáltal az
Ex. szelleme gyökeresedett meg és a Deut.-ban kiélezett szociális hasznosság
jelentősége az isteni példa ténye mellett lassan-lassan elhomályosult. A
fizikai célszerűségből az eszmei kényszerűség bontakozott ki és ma már ez
dominál. A zsidónak nem pihenést, de szentségbe való elmerülést jelent a
szombati munkaszünet. A munka pihentetésével a szombatot szenteli meg, amelyet
Isten legistenibb gondolatának tart, annyira, hogy természetesnek veszi azt az
ősrégi elképzelést, hogy a szombat kedvéért teremtette Isten a világot. A
szombat a «menyasszony», a «királyné», akinek hódolni kell, és aki huszonnégy
óráig tartó királyi függetlenséggel és gondtalansággal fizeti meg a hódolást.
Aki megszegi a szombatot, az Isten felségét sérti meg és ezt a bűnt halállal
büntették. Az ünnepnapokra vonatkozó M. alapelveiben egyezik a szombati
munkaszüneteléssel, de a korlátozás itt kevésbé szigorú, csak a Jomkippur
tartja a rangot a szombattal, bárha a büntető szankciói el is térnek a
szombatra érvényes szankcióktól. Maga a Szentírás csak általánosságban rendeli
el a szombat megszentelését és nem sorolja fel részletesen a tilalom alá eső
munkafajtákat. Mégis bizonyos, hogy a munkaszünet rendszere már Mózes korában
az emberi erőkifejtés nagyon széles területére terjedhetett ki és nem sok
különbséget tettek már akkor sem a munka különböző válfajai között. Ez magából
a Szentírásból állapítható meg, amely különböző helyeken különböző munkáról
tesz említést a tilalommal és megszegésével kapcsolatosan. Így Ex. 16, 22
megemlíti a szombati mannaszedést, Ex. 16, 29 a, lakóhelyről való távozást és
Num. 15, 32 a faszedést. A szombati munkaszünet teljes rendszerét a Talmud
építette ki, de még ezt is tovább fejlesztették a későbbi korok kodifikátorai,
hol szigorító tendenciával, hol pedig azért, hogy enyhítsenek, ha az ember
egészsége és életbiztonsága enyhítést követelt. A Talmud két kategóriába osztja
a M. szempontjából az emberi dologtevést. Az első kategóriába tartoznak a
főmunkák (av melóchó), ilyent harminckilencet sorol fel. A második kategóriába
pedig azok a munkálatok esnek, amelyek az av melóchóval összefüggő, vagy abból
eredő kisegítő munkának tekinthetők. Av melóchó alatt azokat a munkálatokat
érti a Talmud, amelyek vagy a Szentély megépítésénél, vagy a szentély
istentiszteleti szolgálatainál szerepeltek, közvetve, vagy közvetlenül. A
szántás pl. főmunkának számít, mert lisztáldozatot is hoztak a Szentélyben és
liszt csak a szántás eredményeképpen nyerhető. Hogy a gyakorlati élettel összefüggő
M. rendszerét miért éppen a gyakorlati élettől független templomépítésből
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3467. címszó a lexikon =>
622. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13467.htm
CÍMSZÓ: Munkatilalom
SZÓCIKK: gondolatát. Két ízben rendelkezik a Tóra a kötelező
munkaszünetről: Ex. 20, 8-11 és Deut. 5. 12-15, mindkét helyen a dekalógusban.
A parancsolat mindkét helyen egyezik, csak a megindokolása más-más a kétféle
szövegben. Az Ex. parancsa azzal indokolja meg a szombaton kötelező munkaszünetet,
mert Isten is hat napon át dolgozott a világ megteremtésén és a hetediken
megpihent. A Deut. szövege már a M. szociálpolitikai célját hangsúlyozza ki. A
zsidó felfogásban mindazonáltal az Ex. szelleme gyökeresedett meg és a
Deut.-ban kiélezett szociális hasznosság jelentősége az isteni példa ténye
mellett lassan-lassan elhomályosult. A fizikai célszerűségből az eszmei
kényszerűség bontakozott ki és ma már ez dominál. A zsidónak nem pihenést, de
szentségbe való elmerülést jelent a szombati munkaszünet. A munka
pihentetésével a szombatot szenteli meg, amelyet Isten legistenibb gondolatának
tart, annyira, hogy természetesnek veszi azt az ősrégi elképzelést, hogy a
szombat kedvéért teremtette Isten a világot. A szombat a menyasszony , a
királyné , akinek hódolni kell, és aki huszonnégy óráig tartó királyi
függetlenséggel és gondtalansággal fizeti meg a hódolást. Aki megszegi a
szombatot, az Isten felségét sérti meg és ezt a bűnt halállal büntették. Az
ünnepnapokra vonatkozó M. alapelveiben egyezik a szombati munkaszüneteléssel,
de a korlátozás itt kevésbé szigorú, csak a Jomkippur tartja a rangot a
szombattal, bárha a büntető szankciói el is térnek a szombatra érvényes
szankcióktól. Maga a Szentírás csak általánosságban rendeli el a szombat
megszentelését és nem sorolja fel részletesen a tilalom alá eső munkafajtákat.
Mégis bizonyos, hogy a munkaszünet rendszere már Mózes korában az emberi
erőkifejtés nagyon széles területére terjedhetett ki és nem sok különbséget
tettek már akkor sem a munka különböző válfajai között. Ez magából a
Szentírásból állapítható meg, amely különböző helyeken különböző munkáról tesz
említést a tilalommal és megszegésével kapcsolatosan. Így Ex. 16, 22 megemlíti
a szombati mannaszedést, Ex. 16, 29 a, lakóhelyről való távozást és Num. 15, 32
a faszedést. A szombati munkaszünet teljes rendszerét a Talmud építette ki, de
még ezt is tovább fejlesztették a későbbi korok kodifikátorai, hol szigorító
tendenciával, hol pedig azért, hogy enyhítsenek, ha az ember egészsége és
életbiztonsága enyhítést követelt. A Talmud két kategóriába osztja a M.
szempontjából az emberi dologtevést. Az első kategóriába tartoznak a főmunkák
av melóchó , ilyent harminckilencet sorol fel. A második kategóriába pedig azok
a munkálatok esnek, amelyek az av melóchóval összefüggő, vagy abból eredő
kisegítő munkának tekinthetők. Av melóchó alatt azokat a munkálatokat érti a
Talmud, amelyek vagy a Szentély megépítésénél, vagy a szentély istentiszteleti
szolgálatainál szerepeltek, közvetve, vagy közvetlenül. A szántás pl. főmunkának
számít, mert lisztáldozatot is hoztak a Szentélyben és liszt csak a szántás
eredményeképpen nyerhető. Hogy a gyakorlati élettel összefüggő M. rendszerét
miért éppen a gyakorlati élettől független templomépítésből
13467.ht
CÍMSZÓ Munkatilalo
SZÓCIKK gondolatát Ké ízbe rendelkezi Tór kötelez munkaszünetről Ex 20 8-1
é Deut 5 12-15 mindké helye dekalógusban parancsola mindké helye egyezik csa
megindokolás más-má kétfél szövegben A Ex parancs azza indokolj me szombato
kötelez munkaszünetet mer Iste i ha napo á dolgozot vilá megteremtésé é
hetedike megpihent Deut szöveg má M szociálpolitika céljá hangsúlyozz ki zsid
felfogásba mindazonálta a Ex szellem gyökeresedet me é Deut.-ba kiélezet
szociáli hasznossá jelentőség a isten péld tény mellet lassan-lassa
elhomályosult fizika célszerűségbő a eszme kényszerűsé bontakozot k é m má e
dominál zsidóna ne pihenést d szentségb val elmerülés jelen szombat munkaszünet
munk pihentetéséve szombato szentel meg amelye Iste legistenib gondolatána tart
annyira hog természetesne vesz az a ősrég elképzelést hog szomba kedvéér
teremtett Iste világot szomba menyasszon királyn akine hódoln kell é ak
huszonnég órái tart király függetlenségge é gondtalanságga fizet me hódolást Ak
megszeg szombatot a Iste felségé sért me é ez bűn halálla büntették A
ünnepnapokr vonatkoz M alapelveibe egyezi szombat munkaszüneteléssel d
korlátozá it kevésb szigorú csa Jomkippu tartj rango szombattal bárh büntet
szankció e i térne szombatr érvénye szankcióktól Mag Szentírá csa
általánosságba rendel e szomba megszentelésé é ne sorolj fe részletese tilalo
al es munkafajtákat Mégi bizonyos hog munkaszüne rendszer má Móze korába a
ember erőkifejté nagyo széle területér terjedhetet k é ne so különbsége tette
má akko se munk különböz válfaja között E magábó Szentírásbó állapíthat meg
amel különböz helyeke különböz munkáró tes említés tilalomma é megszegéséve
kapcsolatosan Íg Ex 16 2 megemlít szombat mannaszedést Ex 16 2 a lakóhelyrő val
távozás é Num 15 3 faszedést szombat munkaszüne telje rendszeré Talmu épített
ki d mé ez i továb fejlesztetté később koro kodifikátorai ho szigorít
tendenciával ho pedi azért hog enyhítsenek h a embe egészség é életbiztonság
enyhítés követelt Talmu ké kategóriáb osztj M szempontjábó a ember dologtevést
A els kategóriáb tartozna főmunká a melóch ilyen harminckilence soro fel másodi
kategóriáb pedi azo munkálato esnek amelye a a melóchóva összefüggő vag abbó
ered kisegít munkána tekinthetők A melóch alat azoka munkálatoka ért Talmud
amelye vag Szentél megépítésénél vag szentél istentisztelet szolgálatainá
szerepeltek közvetve vag közvetlenül szántá pl főmunkána számít mer
lisztáldozato i hozta Szentélybe é lisz csa szántá eredményeképpe nyerhető Hog
gyakorlat élette összefügg M rendszeré miér éppe gyakorlat élettő függetle templomépítésbő
13467.h
CÍMSZ Munkatilal
SZÓCIK gondolatá K ízb rendelkez Tó kötele munkaszünetrő E 2 8- Deu 12-1
mindk hely dekalógusba parancsol mindk hely egyezi cs megindokolá más-m kétfé
szövegbe E paranc azz indokol m szombat kötele munkaszünete me Ist h nap
dolgozo vil megteremtés hetedik megpihen Deu szöve m szociálpolitik célj
hangsúlyoz k zsi felfogásb mindazonált E szelle gyökeresede m Deut.-b kiéleze
szociál hasznoss jelentősé iste pél tén melle lassan-lass elhomályosul fizik
célszerűségb eszm kényszerűs bontakozo m dominá zsidón n pihenés szentség va
elmerülé jele szomba munkaszüne mun pihentetésév szombat szente me amely Ist
legisteni gondolatán tar annyir ho természetesn ves a ősré elképzelés ho szomb
kedvéé teremtet Ist világo szomb menyasszo király akin hódol kel a huszonné órá
tar királ függetlenségg gondtalanságg fize m hódolás A megsze szombato Ist
felség sér m e bű haláll büntetté ünnepnapok vonatko alapelveib egyez szomba
munkaszünetelésse korlátoz i kevés szigor cs Jomkipp tart rang szombatta bár
bünte szankci térn szombat érvény szankcióktó Ma Szentír cs általánosságb rende
szomb megszentelés n sorol f részletes tilal a e munkafajtáka Még bizonyo ho
munkaszün rendsze m Móz koráb embe erőkifejt nagy szél területé terjedhete n s
különbség tett m akk s mun különbö válfaj közöt magáb Szentírásb állapítha me
ame különbö helyek különbö munkár te említé tilalomm megszegésév kapcsolatosa Í
E 1 megemlí szomba mannaszedés E 1 lakóhelyr va távozá Nu 1 faszedés szomba
munkaszün telj rendszer Talm építet k m e tová fejlesztett későb kor
kodifikátora h szigorí tendenciáva h ped azér ho enyhítsene emb egészsé
életbiztonsá enyhíté követel Talm k kategóriá oszt szempontjáb embe dologtevés
el kategóriá tartozn főmunk melóc ilye harminckilenc sor fe másod kategóriá ped
az munkálat esne amely melóchóv összefügg va abb ere kisegí munkán tekinthető
melóc ala azok munkálatok ér Talmu amely va Szenté megépítéséné va szenté
istentisztele szolgálatain szerepelte közvetv va közvetlenü szánt p főmunkán
számí me lisztáldozat hozt Szentélyb lis cs szánt eredményeképp nyerhet Ho
gyakorla élett összefüg rendszer mié épp gyakorla élett függetl templomépítésb
13467.
CÍMS Munkatila
SZÓCI gondolat íz rendelke T kötel munkaszünetr 8 De 12- mind hel
dekalógusb parancso mind hel egyez c megindokol más- kétf szövegb paran az
indoko szomba kötel munkaszünet m Is na dolgoz vi megteremté hetedi megpihe De
szöv szociálpoliti cél hangsúlyo zs felfogás mindazonál szell gyökeresed Deut.-
kiélez szociá hasznos jelentős ist pé té mell lassan-las elhomályosu fizi
célszerűség esz kényszerű bontakoz domin zsidó pihené szentsé v elmerül jel
szomb munkaszün mu pihentetésé szomba szent m amel Is legisten gondolatá ta
annyi h természetes ve ősr elképzelé h szom kedvé teremte Is világ szom menyassz
királ aki hódo ke huszonn ór ta kirá függetlenség gondtalanság fiz hódolá megsz
szombat Is felsé sé b halál büntett ünnepnapo vonatk alapelvei egye szomb
munkaszüneteléss korláto kevé szigo c Jomkip tar ran szombatt bá bünt szankc
tér szomba érvén szankciókt M Szentí c általánosság rend szom megszentelé soro
részlete tila munkafajták Mé bizony h munkaszü rendsz Mó korá emb erőkifej nag
szé terület terjedhet különbsé tet ak mu különb válfa közö magá Szentírás
állapíth m am különb helye különb munká t említ tilalom megszegésé kapcsolatos
megeml szomb mannaszedé lakóhely v távoz N faszedé szomb munkaszü tel rendsze
Tal építe tov fejlesztet késő ko kodifikátor szigor tendenciáv pe azé h
enyhítsen em egészs életbiztons enyhít követe Tal kategóri osz szempontjá emb
dologtevé e kategóri tartoz főmun meló ily harminckilen so f máso kategóri pe a
munkála esn amel melóchó összefüg v ab er kiseg munká tekinthet meló al azo
munkálato é Talm amel v Szent megépítésén v szent istentisztel szolgálatai
szerepelt közvet v közvetlen szán főmunká szám m lisztáldoza hoz Szentély li c
szán eredményekép nyerhe H gyakorl élet összefü rendsze mi ép gyakorl élet
függet templomépítés
13467
CÍM Munkatil
SZÓC gondola í rendelk köte munkaszünet D 12 min he dekalógus parancs min he
egye megindoko más két szöveg para a indok szomb köte munkaszüne I n dolgo v
megteremt heted megpih D szö szociálpolit cé hangsúly z felfogá mindazoná szel
gyökerese Deut. kiéle szoci haszno jelentő is p t mel lassan-la elhomályos fiz
célszerűsé es kényszer bontako domi zsid pihen szents elmerü je szom munkaszü m
pihentetés szomb szen ame I legiste gondolat t anny természete v ős elképzel
szo kedv teremt I vilá szo menyass kirá ak hód k huszon ó t kir függetlensé
gondtalansá fi hódol megs szomba I fels s halá büntet ünnepnap vonat alapelve
egy szom munkaszünetelés korlát kev szig Jomki ta ra szombat b bün szank té
szomb érvé szankciók Szent általánossá ren szo megszentel sor részlet til
munkafajtá M bizon munkasz rends M kor em erőkife na sz terüle terjedhe különbs
te a m külön válf köz mag Szentírá állapít a külön hely külön munk emlí tilalo
megszegés kapcsolato megem szom mannaszed lakóhel távo faszed szom munkasz te
rendsz Ta épít to fejleszte kés k kodifikáto szigo tendenciá p az enyhítse e
egész életbizton enyhí követ Ta kategór os szempontj em dologtev kategór tarto
főmu mel il harminckile s más kategór p munkál es ame melóch összefü a e kise
munk tekinthe mel a az munkálat Tal ame Szen megépítésé szen istentiszte
szolgálata szerepel közve közvetle szá főmunk szá lisztáldoz ho Szentél l szá
eredményeké nyerh gyakor éle összef rendsz m é gyakor éle függe templomépíté
1346
CÍ Munkati
SZÓ gondol rendel köt munkaszüne 1 mi h dekalógu paranc mi h egy megindok
má ké szöve par indo szom köt munkaszün dolg megterem hete megpi sz szociálpoli
c hangsúl felfog mindazon sze gyökeres Deut kiél szoc haszn jelent i me
lassan-l elhomályo fi célszerűs e kénysze bontak dom zsi pihe szent elmer j szo
munkasz pihenteté szom sze am legist gondola ann természet ő elképze sz ked
terem vil sz menyas kir a hó huszo ki függetlens gondtalans f hódo meg szomb
fel hal bünte ünnepna vona alapelv eg szo munkaszünetelé korlá ke szi Jomk t r
szomba bü szan t szom érv szankció Szen általánoss re sz megszente so részle ti
munkafajt bizo munkas rend ko e erőkif n s terül terjedh különb t külö vál kö
ma Szentír állapí külö hel külö mun eml tilal megszegé kapcsolat mege szo
mannasze lakóhe táv fasze szo munkas t rends T épí t fejleszt ké kodifikát szig
tendenci a enyhíts egés életbizto enyh köve T kategó o szempont e dologte
kategó tart főm me i harminckil má kategó munká e am melóc összef kis mun
tekinth me a munkála Ta am Sze megépítés sze istentiszt szolgálat szerepe közv
közvetl sz főmun sz lisztáldo h Szenté sz eredmények nyer gyako él össze rends
gyako él függ templomépít