13468.htm
CÍMSZÓ: Munkatilalom
SZÓCIKK: fejlesztette ki a
Talmud, arra nincsen biztos támaszpontja a kritikának, hacsak arra nem
gondolunk, hogy a szombat szentségének isteni eredetét és nagy fontosságát akarta
dokumentálni a M.-nak a Szentélyhez való viszonyításával. A legfontosabb
tilalmak a következők: Nem szabad szombaton és ünnepnapokon tüzet gyújtani.
Sütni, főzni, friss ételeket és tüzet éleszteni nem szabad. A péntekről maradt
tűz csak a kész ételek fölmelegítésére és világításra használható fel. (Ezt a
tilalmat enyhítették az idők során, úgy hogy ételt melegíteni manapság már
aznap gyújtott tűz mellett is lehet, ha a tüzet parancs nélkül nemzsidó rakta.)
Szombaton nem szabad szivarozni, pipázni sem (de szabad ünnepnapon, ha a
szivart, vagy pipát már a meglevő tűzön gyújthatják meg). Tilalom alá esik a
kocsikázás, lovaglás, írás, kereskedés és minden ipari és mezőgazdasági munka
is. Terhet cipelni, még könnyűt is tilos. Ugyancsak tilalmas az élvezeten
túlmenő hosszabb gyalogolás is és a szombaton megengedhető sétául kétezer
lépést állapítottak meg, vagyis kétezer lépés távolságot attól a helytől, ahol
a szombat beköszöntésekor tartózkodik az ember. Minthogy kétezer lépés
terjedelmesebb községekben nem túl nagy távolság, ezt a tilalmat is
enyhítették, még pedig úgy, hogy olyan helységekben, amelyek körül eruvot
(szombatzsinór. l. o.) húztak, a gyalogolás tilalmát felfüggesztették, nyilván
annak az elgondolásnak az alapján, hogy a körülkerítés az egész helységet
egyetlen udvarrá szélesíti ki. Kétségtelen, hogy a szombat szentül tartása a
zsidó nép legjellegzetesebb vonásává vált és nagy mértékben biztosította a
zsidó vallás konzerválását. Az utolsó évtizedekben a gazdasági viszonyok
nyomása alatt a szombattartás régi szigorúsága erősen megcsökkent, de már a
modern hitközségek is annyira érzik ártalmait a hitéletben, hogy sokfelé
mozgalmat indítottak az ősi szombathoz való visszatérés érdekében.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3468. címszó a lexikon =>
622. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13468.htm
CÍMSZÓ: Munkatilalom
SZÓCIKK: fejlesztette ki a Talmud, arra nincsen biztos támaszpontja a
kritikának, hacsak arra nem gondolunk, hogy a szombat szentségének isteni
eredetét és nagy fontosságát akarta dokumentálni a M.-nak a Szentélyhez való
viszonyításával. A legfontosabb tilalmak a következők: Nem szabad szombaton és
ünnepnapokon tüzet gyújtani. Sütni, főzni, friss ételeket és tüzet éleszteni
nem szabad. A péntekről maradt tűz csak a kész ételek fölmelegítésére és
világításra használható fel. Ezt a tilalmat enyhítették az idők során, úgy hogy
ételt melegíteni manapság már aznap gyújtott tűz mellett is lehet, ha a tüzet
parancs nélkül nemzsidó rakta. Szombaton nem szabad szivarozni, pipázni sem de
szabad ünnepnapon, ha a szivart, vagy pipát már a meglevő tűzön gyújthatják meg
. Tilalom alá esik a kocsikázás, lovaglás, írás, kereskedés és minden ipari és
mezőgazdasági munka is. Terhet cipelni, még könnyűt is tilos. Ugyancsak
tilalmas az élvezeten túlmenő hosszabb gyalogolás is és a szombaton
megengedhető sétául kétezer lépést állapítottak meg, vagyis kétezer lépés
távolságot attól a helytől, ahol a szombat beköszöntésekor tartózkodik az
ember. Minthogy kétezer lépés terjedelmesebb községekben nem túl nagy távolság,
ezt a tilalmat is enyhítették, még pedig úgy, hogy olyan helységekben, amelyek
körül eruvot szombatzsinór. l. o. húztak, a gyalogolás tilalmát
felfüggesztették, nyilván annak az elgondolásnak az alapján, hogy a
körülkerítés az egész helységet egyetlen udvarrá szélesíti ki. Kétségtelen,
hogy a szombat szentül tartása a zsidó nép legjellegzetesebb vonásává vált és
nagy mértékben biztosította a zsidó vallás konzerválását. Az utolsó
évtizedekben a gazdasági viszonyok nyomása alatt a szombattartás régi szigorúsága
erősen megcsökkent, de már a modern hitközségek is annyira érzik ártalmait a
hitéletben, hogy sokfelé mozgalmat indítottak az ősi szombathoz való
visszatérés érdekében.
13468.ht
CÍMSZÓ Munkatilalo
SZÓCIKK fejlesztett k Talmud arr nincse bizto támaszpontj kritikának hacsa
arr ne gondolunk hog szomba szentségéne isten eredeté é nag fontosságá akart
dokumentáln M.-na Szentélyhe val viszonyításával legfontosab tilalma következők
Ne szaba szombato é ünnepnapoko tüze gyújtani Sütni főzni fris ételeke é tüze
éleszten ne szabad péntekrő marad tű csa kés étele fölmelegítésér é világításr
használhat fel Ez tilalma enyhítetté a idő során úg hog étel melegíten manapsá
má azna gyújtot tű mellet i lehet h tüze paranc nélkü nemzsid rakta Szombato ne
szaba szivarozni pipázn se d szaba ünnepnapon h szivart vag pipá má meglev tűzö
gyújthatjá me Tilalo al esi kocsikázás lovaglás írás kereskedé é minde ipar é
mezőgazdaság munk is Terhe cipelni mé könnyű i tilos Ugyancsa tilalma a
élvezete túlmen hosszab gyalogolá i é szombato megengedhet sétáu kéteze lépés
állapította meg vagyi kéteze lépé távolságo attó helytől aho szomba
beköszöntéseko tartózkodi a ember Minthog kéteze lépé terjedelmeseb községekbe
ne tú nag távolság ez tilalma i enyhítették mé pedi úgy hog olya helységekben
amelye körü eruvo szombatzsinór l o húztak gyalogolá tilalmá felfüggesztették
nyilvá anna a elgondolásna a alapján hog körülkeríté a egés helysége egyetle
udvarr szélesít ki Kétségtelen hog szomba szentü tartás zsid né
legjellegzeteseb vonásáv vál é nag mértékbe biztosított zsid vallá
konzerválását A utols évtizedekbe gazdaság viszonyo nyomás alat szombattartá
rég szigorúság erőse megcsökkent d má moder hitközsége i annyir érzi ártalmai
hitéletben hog sokfel mozgalma indította a ős szombatho val visszatéré
érdekében
13468.h
CÍMSZ Munkatilal
SZÓCIK fejlesztet Talmu ar nincs bizt támaszpont kritikána hacs ar n
gondolun ho szomb szentségén iste eredet na fontosság akar dokumentál M.-n
Szentélyh va viszonyításáva legfontosa tilalm következő N szab szombat
ünnepnapok tüz gyújtan Sütn főzn fri ételek tüz éleszte n szaba péntekr mara t
cs ké étel fölmelegítésé világítás használha fe E tilalm enyhített id sorá ú ho
éte melegíte manaps m azn gyújto t melle lehe tüz paran nélk nemzsi rakt
Szombat n szab szivarozn pipáz s szab ünnepnapo szivar va pip m megle tűz
gyújthatj m Tilal a es kocsikázá lovaglá írá keresked mind ipa mezőgazdasá mun
i Terh cipeln m könny tilo Ugyancs tilalm élvezet túlme hossza gyalogol szombat
megengedhe sétá kétez lépé állapított me vagy kétez lép távolság att helytő ah
szomb beköszöntések tartózkod embe Mintho kétez lép terjedelmese községekb n t
na távolsá e tilalm enyhítetté m ped úg ho oly helységekbe amely kör eruv
szombatzsinó húzta gyalogol tilalm felfüggesztetté nyilv ann elgondolásn alapjá
ho körülkerít egé helység egyetl udvar szélesí k Kétségtele ho szomb szent
tartá zsi n legjellegzetese vonásá vá na mértékb biztosítot zsi vall
konzerválásá utol évtizedekb gazdasá viszony nyomá ala szombattart ré szigorúsá
erős megcsökken m mode hitközség annyi érz ártalma hitéletbe ho sokfe mozgalm
indított ő szombath va visszatér érdekébe
13468.
CÍMS Munkatila
SZÓCI fejleszte Talm a ninc biz támaszpon kritikán hac a gondolu h szom
szentségé ist erede n fontossá aka dokumentá M.- Szentély v viszonyításáv
legfontos tilal következ sza szomba ünnepnapo tü gyújta Süt főz fr étele tü
éleszt szab péntek mar c k éte fölmelegítés világítá használh f tilal enyhítet
i sor h ét melegít manap az gyújt mell leh tü para nél nemzs rak Szomba sza szivaroz
pipá sza ünnepnap sziva v pi megl tű gyújthat Tila e kocsikáz lovagl ír kereske
min ip mezőgazdas mu Ter cipel könn til Ugyanc tilal élveze túlm hossz gyalogo
szomba megengedh sét kéte lép állapítot m vag kéte lé távolsá at helyt a szom
beköszöntése tartózko emb Minth kéte lé terjedelmes községek n távols tilal
enyhített pe ú h ol helységekb amel kö eru szombatzsin húzt gyalogo tilal
felfüggesztett nyil an elgondolás alapj h körülkerí eg helysé egyet udva széles
Kétségtel h szom szen tart zs legjellegzetes vonás v n mérték biztosíto zs val
konzerválás uto évtizedek gazdas viszon nyom al szombattar r szigorús erő
megcsökke mod hitközsé anny ér ártalm hitéletb h sokf mozgal indítot szombat v
visszaté érdekéb
13468
CÍM Munkatil
SZÓC fejleszt Tal nin bi támaszpo kritiká ha gondol szo szentség is ered
fontoss ak dokument M. Szentél viszonyításá legfonto tila követke sz szomb
ünnepnap t gyújt Sü fő f étel t élesz sza pénte ma ét fölmelegíté világít
használ tila enyhíte so é melegí mana a gyúj mel le t par né nemz ra Szomb sz
szivaro pip sz ünnepna sziv p meg t gyújtha Til kocsiká lovag í keresk mi i
mezőgazda m Te cipe kön ti Ugyan tila élvez túl hoss gyalog szomb megenged sé
két lé állapíto va két l távols a hely szo beköszöntés tartózk em Mint két l
terjedelme községe távol tila enyhítet p o helységek ame k er szombatzsi húz
gyalog tila felfüggesztet nyi a elgondolá alap körülker e helys egye udv széle
Kétségte szo sze tar z legjellegzete voná mérté biztosít z va konzerválá ut
évtizede gazda viszo nyo a szombatta szigorú er megcsökk mo hitközs ann é ártal
hitélet sok mozga indíto szomba visszat érdeké
1346
CÍ Munkati
SZÓ fejlesz Ta ni b támaszp kritik h gondo sz szentsé i ere fontos a
dokumen M Szenté viszonyítás legfont til követk s szom ünnepna gyúj S f éte
éles sz pént m é fölmelegít világí haszná til enyhít s meleg man gyú me l pa n
nem r Szom s szivar pi s ünnepn szi me gyújth Ti kocsik lova keres m mezőgazd T
cip kö t Ugya til élve tú hos gyalo szom megenge s ké l állapít v ké távol hel
sz beköszönté tartóz e Min ké terjedelm község távo til enyhíte helysége am e
szombatzs hú gyalo til felfüggeszte ny elgondol ala körülke hely egy ud szél
Kétségt sz sz ta legjellegzet von mért biztosí v konzervál u évtized gazd visz
ny szombatt szigor e megcsök m hitköz an árta hitéle so mozg indít szomb vissza
érdek