13673.htm
CÍMSZÓ: Olaszliszka
SZÓCIKK: hitközség a múlt
század 30-as éveiben Weinmann Bernát, Goldberger József, Klein Pinkász és
Horovitz Éliás elöljárók alatt már tekintélyes számú tagokból állott. Ekkor építették
ki a hitélet kereteit is és rabbit választottak. A választás a nagyhírű
Teitelbaum Mózes sátoraljaújhelyi rabbi házában nevelkedett fiatal, de nagy
tudós Friedmann Herschre esett. A szentéletű fiatal tudós magával hozta és
átplántálta nagy mesterének szokásait és életformáit és olyan ellenállhatatlan
erővel terjesztette a chásszidizmust, hogy nemsokára a jelentéktelen és kicsiny
O. lett annak a központja. Szerénységének, Önzetlenségének, aszkétikus
tisztaságának, főleg pedig nagy jóságának és bölcsességének olyan gyors híre
terjedt, hogy Teitelbaum halála után őt ismerték el legméltóbb utódjául és az
ország határáig terjedő megyék chásszidjai rebbéjüknek vallották, ami nemcsak a
hitközség, de a helység fejlődésére is döntő befolyást gyakorolt. Ezrével
jöttek ezután ide a zarándokok és forgalmassá tették a városkát, amely egyre
több kereseti lehetőséget nyújtott lakosainak. Centrális jelentőségét négy
évtizedig tartotta ez a kis hitközség, egészen Friedmann Hersele haláláig, aki
a fokozódó gazdasági jólétben is aszkétaéletet élt és nem engedte meg, hogy a
hitközség az egy forintban megállapított heti fizetését fölemelje. Még a
zarándokoktól kapott ajándékpénzt is a szegénység fölsegítésére és a hitközség
céljaira fordította. Magának csak lakóházat építtetett, hogy kényelmesebben
fogadhassa és láthassa el a sok zarándokot. A hitközség zsinagógáját is ő
építtette fel, mégpedig feltűnően nagy méretekben, az akkori idegenforgalomnak
megfelelően, úgy, hogy 500 hívőt is befogadhatott. Ennek a templomnak még ma
sincs elhelyezve a záróköve, ami építtető jenek rendelkezésére történt, hogy
örökös befejezetlensége a jeruzsálemi Szentély pusztulására emlékeztesse a
híveket. A saját házának falait is fundamentum nélkül rakatta, ezzel
szimbolizálta a diaszpóra ideiglenességét. A hitközség tőle örökölte azt a
szellemet, amely még ma is az ősi tradíciókra támaszkodik. A konzervatív irány
megbecsülése egyébként nemzedékről nemzedékre öröklődött át ebben a
hitközségben, amelynek ma is élő több családja kiváló ősöktől származik. A most
is itt élő Horovitzok a híres Hurvitz Jesája Halévinek, a Selóhnak
leszármazottai, felnek még Lőw Eleazár rabbi (Semen Rokéach) ivadékai is és
Friedmann Hersele atyafisága a Lefkovits-családban virágzik. A hitközség hajdan
való jóléte azonban elhanyatlott. A régi boldog időknek csak az emléke maradt
meg. Nyaranta egyetlenegy napra még megelevenedik a község, mikor av hónap 14.
napján a hívek ezrei zarándokolnék ide az 1874. elhunyt Friedmann Hersele
sírjának meglátogatására, de orosz és lengyel kereskedőket már nem hoz ide a
bortermelés. A régi cégek egymásután megszűntek, a Führer Miksa és fia által
alapított gyümölcs-pálinka-törkölyfőző-gyár 1927. fizetésképtelenné vált és
tönkrement s a szőlőtermelés régi magas nívóját még csak Klein Dénes és
Rosenberg Salamon, a borkereskedést pedig Klein Márton tartja fenn
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3673. címszó a lexikon =>
661. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13673.htm
CÍMSZÓ: Olaszliszka
SZÓCIKK: hitközség a múlt század 30-as éveiben Weinmann Bernát, Goldberger
József, Klein Pinkász és Horovitz Éliás elöljárók alatt már tekintélyes számú
tagokból állott. Ekkor építették ki a hitélet kereteit is és rabbit
választottak. A választás a nagyhírű Teitelbaum Mózes sátoraljaújhelyi rabbi
házában nevelkedett fiatal, de nagy tudós Friedmann Herschre esett. A
szentéletű fiatal tudós magával hozta és átplántálta nagy mesterének szokásait
és életformáit és olyan ellenállhatatlan erővel terjesztette a chásszidizmust,
hogy nemsokára a jelentéktelen és kicsiny O. lett annak a központja.
Szerénységének, Önzetlenségének, aszkétikus tisztaságának, főleg pedig nagy
jóságának és bölcsességének olyan gyors híre terjedt, hogy Teitelbaum halála
után őt ismerték el legméltóbb utódjául és az ország határáig terjedő megyék chásszidjai
rebbéjüknek vallották, ami nemcsak a hitközség, de a helység fejlődésére is
döntő befolyást gyakorolt. Ezrével jöttek ezután ide a zarándokok és
forgalmassá tették a városkát, amely egyre több kereseti lehetőséget nyújtott
lakosainak. Centrális jelentőségét négy évtizedig tartotta ez a kis hitközség,
egészen Friedmann Hersele haláláig, aki a fokozódó gazdasági jólétben is
aszkétaéletet élt és nem engedte meg, hogy a hitközség az egy forintban
megállapított heti fizetését fölemelje. Még a zarándokoktól kapott ajándékpénzt
is a szegénység fölsegítésére és a hitközség céljaira fordította. Magának csak
lakóházat építtetett, hogy kényelmesebben fogadhassa és láthassa el a sok
zarándokot. A hitközség zsinagógáját is ő építtette fel, mégpedig feltűnően nagy
méretekben, az akkori idegenforgalomnak megfelelően, úgy, hogy 500 hívőt is
befogadhatott. Ennek a templomnak még ma sincs elhelyezve a záróköve, ami
építtető jenek rendelkezésére történt, hogy örökös befejezetlensége a
jeruzsálemi Szentély pusztulására emlékeztesse a híveket. A saját házának
falait is fundamentum nélkül rakatta, ezzel szimbolizálta a diaszpóra
ideiglenességét. A hitközség tőle örökölte azt a szellemet, amely még ma is az
ősi tradíciókra támaszkodik. A konzervatív irány megbecsülése egyébként
nemzedékről nemzedékre öröklődött át ebben a hitközségben, amelynek ma is élő
több családja kiváló ősöktől származik. A most is itt élő Horovitzok a híres
Hurvitz Jesája Halévinek, a Selóhnak leszármazottai, felnek még Lőw Eleazár
rabbi Semen Rokéach ivadékai is és Friedmann Hersele atyafisága a
Lefkovits-családban virágzik. A hitközség hajdan való jóléte azonban
elhanyatlott. A régi boldog időknek csak az emléke maradt meg. Nyaranta
egyetlenegy napra még megelevenedik a község, mikor av hónap 14. napján a hívek
ezrei zarándokolnék ide az 1874. elhunyt Friedmann Hersele sírjának
meglátogatására, de orosz és lengyel kereskedőket már nem hoz ide a
bortermelés. A régi cégek egymásután megszűntek, a Führer Miksa és fia által
alapított gyümölcs-pálinka-törkölyfőző-gyár 1927. fizetésképtelenné vált és
tönkrement s a szőlőtermelés régi magas nívóját még csak Klein Dénes és
Rosenberg Salamon, a borkereskedést pedig Klein Márton tartja fenn
13673.ht
CÍMSZÓ Olaszliszk
SZÓCIKK hitközsé múl száza 30-a éveibe Weinman Bernát Goldberge József Klei
Pinkás é Horovit Éliá elöljáró alat má tekintélye szám tagokbó állott Ekko
építetté k hitéle keretei i é rabbi választottak választá nagyhír Teitelbau
Móze sátoraljaújhely rabb házába nevelkedet fiatal d nag tudó Friedman Herschr
esett szentélet fiata tudó magáva hozt é átplántált nag mesteréne szokásai é
életformái é olya ellenállhatatla erőve terjesztett chásszidizmust hog nemsokár
jelentéktele é kicsin O let anna központja Szerénységének Önzetlenségének
aszkétiku tisztaságának főle pedi nag jóságána é bölcsességéne olya gyor hír
terjedt hog Teitelbau halál utá ő ismerté e legméltób utódjáu é a orszá határái
terjed megyé chásszidja rebbéjükne vallották am nemcsa hitközség d helysé
fejlődésér i dönt befolyás gyakorolt Ezréve jötte ezutá id zarándoko é
forgalmass tetté városkát amel egyr töb kereset lehetősége nyújtot lakosainak
Centráli jelentőségé nég évtizedi tartott e ki hitközség egésze Friedman Hersel
haláláig ak fokozód gazdaság jólétbe i aszkétaélete él é ne engedt meg hog
hitközsé a eg forintba megállapítot het fizetésé fölemelje Mé zarándokoktó
kapot ajándékpénz i szegénysé fölsegítésér é hitközsé céljair fordította Magána
csa lakóháza építtetett hog kényelmesebbe fogadhass é láthass e so zarándokot
hitközsé zsinagógájá i építtett fel mégpedi feltűnőe nag méretekben a akkor
idegenforgalomna megfelelően úgy hog 50 hívő i befogadhatott Enne templomna mé
m sinc elhelyezv záróköve am építtet jene rendelkezésér történt hog örökö
befejezetlenség jeruzsálem Szentél pusztulásár emlékeztess híveket sajá házána
falai i fundamentu nélkü rakatta ezze szimbolizált diaszpór ideiglenességét
hitközsé től örökölt az szellemet amel mé m i a ős tradíciókr támaszkodik
konzervatí irán megbecsülés egyébkén nemzedékrő nemzedékr öröklődöt á ebbe
hitközségben amelyne m i él töb családj kivál ősöktő származik mos i it él
Horovitzo híre Hurvit Jesáj Halévinek Selóhna leszármazottai felne mé Lő Eleazá
rabb Seme Rokéac ivadéka i é Friedman Hersel atyafiság Lefkovits-családba
virágzik hitközsé hajda val jólét azonba elhanyatlott rég boldo időkne csa a
emlék marad meg Nyarant egyetleneg napr mé megelevenedi község miko a hóna 14
napjá híve ezre zarándokolné id a 1874 elhuny Friedman Hersel sírjána
meglátogatására d oros é lengye kereskedőke má ne ho id bortermelés rég cége
egymásutá megszűntek Führe Miks é fi álta alapítot
gyümölcs-pálinka-törkölyfőző-gyá 1927 fizetésképtelenn vál é tönkremen
szőlőtermelé rég maga nívójá mé csa Klei Déne é Rosenber Salamon borkereskedés
pedi Klei Márto tartj fen
13673.h
CÍMSZ Olaszlisz
SZÓCIK hitközs mú száz 30- éveib Weinma Berná Goldberg Józse Kle Pinká
Horovi Éli elöljár ala m tekintély szá tagokb állot Ekk épített hitél kerete
rabb választotta választ nagyhí Teitelba Móz sátoraljaújhel rab házáb nevelkede
fiata na tud Friedma Hersch eset szentéle fiat tud magáv hoz átplántál na
mesterén szokása életformá oly ellenállhatatl erőv terjesztet chásszidizmus ho
nemsoká jelentéktel kicsi le ann központj Szerénységéne Önzetlenségéne aszkétik
tisztaságána fől ped na jóságán bölcsességén oly gyo hí terjed ho Teitelba halá
ut ismert legméltó utódjá orsz határá terje megy chásszidj rebbéjükn vallottá a
nemcs hitközsé helys fejlődésé dön befolyá gyakorol Ezrév jött ezut i zarándok
forgalmas tett városká ame egy tö kerese lehetőség nyújto lakosaina Centrál
jelentőség né évtized tartot k hitközsé egész Friedma Herse halálái a fokozó
gazdasá jólétb aszkétaélet é n enged me ho hitközs e forintb megállapíto he
fizetés fölemelj M zarándokokt kapo ajándékpén szegénys fölsegítésé hitközs
céljai fordított Magán cs lakóház építtetet ho kényelmesebb fogadhas láthas s
zarándoko hitközs zsinagógáj építtet fe mégped feltűnő na méretekbe akko
idegenforgalomn megfelelőe úg ho 5 hív befogadhatot Enn templomn m sin elhelyez
záróköv a építte jen rendelkezésé történ ho örök befejezetlensé jeruzsále
Szenté pusztulásá emlékeztes híveke saj házán fala fundament nélk rakatt ezz
szimbolizál diaszpó ideiglenességé hitközs tő örököl a szelleme ame m ő
tradíciók támaszkodi konzervat irá megbecsülé egyébké nemzedékr nemzedék
öröklődö ebb hitközségbe amelyn é tö család kivá ősökt származi mo i é Horovitz
hír Hurvi Jesá Halévine Selóhn leszármazotta feln m L Eleaz rab Sem Rokéa
ivadék Friedma Herse atyafisá Lefkovits-családb virágzi hitközs hajd va jólé azonb
elhanyatlot ré bold időkn cs emlé mara me Nyaran egyetlene nap m megelevened
közsé mik hón 1 napj hív ezr zarándokoln i 187 elhun Friedma Herse sírján
meglátogatásár oro lengy kereskedők m n h i bortermelé ré cég egymásut
megszűnte Führ Mik f ált alapíto gyümölcs-pálinka-törkölyfőző-gy 192
fizetésképtelen vá tönkreme szőlőtermel ré mag nívój m cs Kle Dén Rosenbe
Salamo borkereskedé ped Kle Márt tart fe
13673.
CÍMS Olaszlis
SZÓCI hitköz m szá 30 évei Weinm Bern Goldber Józs Kl Pink Horov Él elöljá
al tekintél sz tagok állo Ek építet hité keret rab választott válasz nagyh
Teitelb Mó sátoraljaújhe ra házá nevelked fiat n tu Friedm Hersc ese szentél
fia tu magá ho átplántá n mesteré szokás életform ol ellenállhatat erő
terjeszte chásszidizmu h nemsok jelentékte kics l an központ Szerénységén
Önzetlenségén aszkéti tisztaságán fő pe n jóságá bölcsességé ol gy h terje h
Teitelb hal u ismer legmélt utódj ors határ terj meg chásszid rebbéjük vallott
nemc hitközs hely fejlődés dö befoly gyakoro Ezré jöt ezu zarándo forgalma tet
városk am eg t keres lehetősé nyújt lakosain Centrá jelentősé n évtize tarto
hitközs egés Friedm Hers halálá fokoz gazdas jólét aszkétaéle enge m h hitköz
forint megállapít h fizeté fölemel zarándokok kap ajándékpé szegény fölsegítés
hitköz célja fordítot Magá c lakóhá építtete h kényelmeseb fogadha látha
zarándok hitköz zsinagógá építte f mégpe feltűn n méretekb akk idegenforgalom
megfelelő ú h hí befogadhato En templom si elhelye zárókö építt je rendelkezés
törté h örö befejezetlens jeruzsál Szent pusztulás emlékezte hívek sa házá fal
fundamen nél rakat ez szimbolizá diaszp ideiglenesség hitköz t örökö szellem am
tradíció támaszkod konzerva ir megbecsül egyébk nemzedék nemzedé öröklőd eb
hitközségb amely t csalá kiv ősök származ m Horovit hí Hurv Jes Halévin Selóh
leszármazott fel Elea ra Se Roké ivadé Friedm Hers atyafis Lefkovits-család
virágz hitköz haj v jól azon elhanyatlo r bol idők c eml mar m Nyara egyetlen
na megelevene közs mi hó nap hí ez zarándokol 18 elhu Friedm Hers sírjá meglátogatásá
or leng kereskedő bortermel r cé egymásu megszűnt Füh Mi ál alapít
gyümölcs-pálinka-törkölyfőző-g 19 fizetésképtele v tönkrem szőlőterme r ma nívó
c Kl Dé Rosenb Salam borkeresked pe Kl Már tar f
13673
CÍM Olaszli
SZÓC hitkö sz 3 éve Wein Ber Goldbe Józ K Pin Horo É elölj a tekinté s tago
áll E építe hit kere ra választot válas nagy Teitel M sátoraljaújh r ház
nevelke fia t Fried Hers es szenté fi t mag h átplánt mester szoká életfor o
ellenállhata er terjeszt chásszidizm nemso jelentékt kic a közpon Szerénységé
Önzetlenségé aszkét tisztaságá f p jóság bölcsesség o g terj Teitel ha isme
legmél utód or hatá ter me chásszi rebbéjü vallot nem hitköz hel fejlődé d
befol gyakor Ezr jö ez zaránd forgalm te város a e kere lehetős nyúj lakosai
Centr jelentős évtiz tart hitköz egé Fried Her halál foko gazda jólé aszkétaél
eng hitkö forin megállapí fizet föleme zarándoko ka ajándékp szegén fölsegíté
hitkö célj fordíto Mag lakóh építtet kényelmese fogadh láth zarándo hitkö
zsinagóg építt mégp feltű méretek ak idegenforgalo megfelel h befogadhat E
templo s elhely zárók épít j rendelkezé tört ör befejezetlen jeruzsá Szen
pusztulá emlékezt híve s ház fa fundame né raka e szimboliz diasz ideiglenessé
hitkö örök szelle a tradíci támaszko konzerv i megbecsü egyéb nemzedé nemzed
öröklő e hitközség amel csal ki ősö szárma Horovi h Hur Je Halévi Seló
leszármazot fe Ele r S Rok ivad Fried Her atyafi Lefkovits-csalá virág hitkö ha
jó azo elhanyatl bo idő em ma Nyar egyetle n megeleven köz m h na h e zarándoko
1 elh Fried Her sírj meglátogatás o len keresked borterme c egymás megszűn Fü M
á alapí gyümölcs-pálinka-törkölyfőző- 1 fizetésképtel tönkre szőlőterm m nív K
D Rosen Sala borkereske p K Má ta
1367
CÍ Olaszl
SZÓ hitk s év Wei Be Goldb Jó Pi Hor elöl tekint tag ál épít hi ker r
választo vála nag Teite sátoraljaúj há nevelk fi Frie Her e szent f ma átplán
meste szok életfo ellenállhat e terjesz chásszidiz nems jelenték ki közpo
Szerénység Önzetlenség aszké tisztaság jósá bölcsessé ter Teite h ism legmé utó
o hat te m chássz rebbéj vallo ne hitkö he fejlőd befo gyako Ez j e zarán
forgal t váro ker lehető nyú lakosa Cent jelentő évti tar hitkö eg Frie He halá
fok gazd jól aszkétaé en hitk fori megállap fize fölem zarándok k ajándék szegé
fölsegít hitk cél fordít Ma lakó építte kényelmes fogad lát zaránd hitk zsinagó
épít még felt mérete a idegenforgal megfele befogadha templ elhel záró épí
rendelkez tör ö befejezetle jeruzs Sze pusztul emlékez hív há f fundam n rak
szimboli dias ideigleness hitk örö szell tradíc támaszk konzer megbecs egyé
nemzed nemze örökl hitközsé ame csa k ős szárm Horov Hu J Halév Sel leszármazo
f El Ro iva Frie He atyaf Lefkovits-csal virá hitk h j az elhanyat b id e m Nya
egyetl megeleve kö n zarándok el Frie He sír meglátogatá le kereske borterm
egymá megszű F alap gyümölcs-pálinka-törkölyfőző fizetésképte tönkr szőlőter ní
Rose Sal borkeresk M t