13685.htm
CÍMSZÓ: Öngyilkosság
SZÓCIKK: Öngyilkosság.
Öngyilkossági eseteket a Biblia is megörökített. Saul és fegyverhordozója
kardjukba dőlnek a vesztett csata után (Sám. 1.31. 4, 5); Achitófel megfojtja magát
(Sám. II. 17, 23); Zimri király magára gyújtja a palotát és beleég (Kir. I. 16,
18). A Talmud azon az alapon, hogy az életet Isten adományául kapta az ember,
őt magát pedig Isten a saját képmására teremtette, szentségnek tekinti az
emberi életet és kárhoztatja az Ö.-ot. «Aki magát szándékosan elveszíti, annak
nincs része a jövendő világban». A rabbinikus irodalom sokszor idézi ezt a
mondást, bár teljes pontossággal nem található az eredeti forrásokban. De a
gyakori ráutalás azt bizonyítja, hogy ez volt a szigorúan kialakult felfogás. A
kodifikátorok le is vonták ebből a következtetést és úgy rendelkeztek, hogy az
öngyilkostól meg kell tagadni a végtisztesség megadását (Szanhedrin 11). Hogy
ez az álláspont mára zsidó állam utolsó korszakában is érvényesült, kitűnik
Josephusnak erre vonatkozó értesítéseiből (Zsidó háború, III. k. 8.5). Az
orthodox vallásgyakorlat a régi szigorú felfogáshoz alkalmazkodik és az
öngyilkost a temető külön hátsó zugaiban temeti. A modern felfogás szerint az
Ö. szándékosságáról, azaz teljesen szabad elhatározásról nem lehet biztos
tudomása a hátramaradottaknak és mindig fel lehet tételezni, hogy valami
ismeretlen rejtett kényszer, vagy hirtelen kirobbant lelki zavar alatt történt
az O. és ezért nem is részesülhet külön elbánásban. Ez a szabadelvű felfogás a
Talmudnak következő intézkedésére támaszkodik: «Ha valakit fára akasztva, vagy
kardjába dőlve találnak, azt nem vélelmezik öngyilkosnak és nem vonják meg tőle
a végtisztességet. Ezt még abban az esetben is megadják, ha látták a fára
mászni, onnan lezuhanni és meghalni» (Szemáchot 2, 3). Az Ö. csak akkor
állapítható meg, ha az illető öngyilkos szándékát előbb világosan kifejezte és
közvetlenül a bejelentése után végre is hajtotta azt.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3685. címszó a lexikon =>
662. s köv. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása:
Nagy Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13685.htm
CÍMSZÓ: Öngyilkosság
SZÓCIKK: Öngyilkosság. Öngyilkossági eseteket a Biblia is megörökített.
Saul és fegyverhordozója kardjukba dőlnek a vesztett csata után Sám. 1.31. 4, 5
; Achitófel megfojtja magát Sám. II. 17, 23 ; Zimri király magára gyújtja a
palotát és beleég Kir. I. 16, 18 . A Talmud azon az alapon, hogy az életet
Isten adományául kapta az ember, őt magát pedig Isten a saját képmására
teremtette, szentségnek tekinti az emberi életet és kárhoztatja az Ö.-ot. Aki
magát szándékosan elveszíti, annak nincs része a jövendő világban . A
rabbinikus irodalom sokszor idézi ezt a mondást, bár teljes pontossággal nem
található az eredeti forrásokban. De a gyakori ráutalás azt bizonyítja, hogy ez
volt a szigorúan kialakult felfogás. A kodifikátorok le is vonták ebből a
következtetést és úgy rendelkeztek, hogy az öngyilkostól meg kell tagadni a
végtisztesség megadását Szanhedrin 11 . Hogy ez az álláspont mára zsidó állam
utolsó korszakában is érvényesült, kitűnik Josephusnak erre vonatkozó
értesítéseiből Zsidó háború, III. k. 8.5 . Az orthodox vallásgyakorlat a régi
szigorú felfogáshoz alkalmazkodik és az öngyilkost a temető külön hátsó
zugaiban temeti. A modern felfogás szerint az Ö. szándékosságáról, azaz
teljesen szabad elhatározásról nem lehet biztos tudomása a hátramaradottaknak
és mindig fel lehet tételezni, hogy valami ismeretlen rejtett kényszer, vagy
hirtelen kirobbant lelki zavar alatt történt az O. és ezért nem is részesülhet
külön elbánásban. Ez a szabadelvű felfogás a Talmudnak következő intézkedésére
támaszkodik: Ha valakit fára akasztva, vagy kardjába dőlve találnak, azt nem
vélelmezik öngyilkosnak és nem vonják meg tőle a végtisztességet. Ezt még abban
az esetben is megadják, ha látták a fára mászni, onnan lezuhanni és meghalni
Szemáchot 2, 3 . Az Ö. csak akkor állapítható meg, ha az illető öngyilkos
szándékát előbb világosan kifejezte és közvetlenül a bejelentése után végre is
hajtotta azt.
13685.ht
CÍMSZÓ Öngyilkossá
SZÓCIKK Öngyilkosság Öngyilkosság eseteke Bibli i megörökített Sau é
fegyverhordozój kardjukb dőlne vesztet csat utá Sám 1.31 4 Achitófe megfojtj
magá Sám II 17 2 Zimr királ magár gyújtj palotá é beleé Kir I 16 1 Talmu azo a
alapon hog a élete Iste adományáu kapt a ember ő magá pedi Iste sajá képmásár
teremtette szentségne tekint a ember élete é kárhoztatj a Ö.-ot Ak magá
szándékosa elveszíti anna ninc rész jövend világba rabbiniku irodalo sokszo
idéz ez mondást bá telje pontosságga ne találhat a eredet forrásokban D gyakor
ráutalá az bizonyítja hog e vol szigorúa kialakul felfogás kodifikátoro l i
vontá ebbő következtetés é úg rendelkeztek hog a öngyilkostó me kel tagadn
végtisztessé megadásá Szanhedri 1 Hog e a álláspon már zsid álla utols
korszakába i érvényesült kitűni Josephusna err vonatkoz értesítéseibő Zsid
háború III k 8. A orthodo vallásgyakorla rég szigor felfogásho alkalmazkodi é a
öngyilkos temet külö háts zugaiba temeti moder felfogá szerin a Ö
szándékosságáról aza teljese szaba elhatározásró ne lehe bizto tudomás
hátramaradottakna é mindi fe lehe tételezni hog valam ismeretle rejtet kényszer
vag hirtele kirobban lelk zava alat történ a O é ezér ne i részesülhe külö
elbánásban E szabadelv felfogá Talmudna következ intézkedésér támaszkodik H
valaki fár akasztva vag kardjáb dőlv találnak az ne vélelmezi öngyilkosna é ne
vonjá me től végtisztességet Ez mé abba a esetbe i megadják h láttá fár mászni
onna lezuhann é meghaln Szemácho 2 A Ö csa akko állapíthat meg h a illet
öngyilko szándéká előb világosa kifejezt é közvetlenü bejelentés utá végr i
hajtott azt
13685.h
CÍMSZ Öngyilkoss
SZÓCIK Öngyilkossá Öngyilkossá esetek Bibl megörökítet Sa fegyverhordozó
kardjuk dőln veszte csa ut Sá 1.3 Achitóf megfojt mag Sá I 1 Zim kirá magá
gyújt palot bele Ki 1 Talm az alapo ho élet Ist adományá kap embe mag ped Ist
saj képmásá teremtett szentségn tekin embe élet kárhoztat Ö.-o A mag szándékos
elveszít ann nin rés jöven világb rabbinik irodal soksz idé e mondás b telj
pontosságg n találha erede forrásokba gyako ráutal a bizonyítj ho vo szigorú
kialaku felfogá kodifikátor vont ebb következteté ú rendelkezte ho öngyilkost m
ke tagad végtisztess megadás Szanhedr Ho álláspo má zsi áll utol korszakáb
érvényesül kitűn Josephusn er vonatko értesítéseib Zsi hábor II 8 orthod vallásgyakorl
ré szigo felfogásh alkalmazkod öngyilko teme kül hát zugaib temet mode felfog
szeri szándékosságáró az teljes szab elhatározásr n leh bizt tudomá
hátramaradottakn mind f leh tételezn ho vala ismeretl rejte kénysze va hirtel
kirobba lel zav ala törté ezé n részesülh kül elbánásba szabadel felfog Talmudn
követke intézkedésé támaszkodi valak fá akasztv va kardjá dől találna a n
vélelmez öngyilkosn n vonj m tő végtisztessége E m abb esetb megadjá látt fá
mászn onn lezuhan meghal Szemách cs akk állapítha me ille öngyilk szándék elő
világos kifejez közvetlen bejelenté ut vég hajtot az
13685.
CÍMS Öngyilkos
SZÓCI Öngyilkoss Öngyilkoss esete Bib megörökíte S fegyverhordoz kardju dől
veszt cs u S 1. Achitó megfoj ma S Zi kir mag gyúj palo bel K Tal a alap h éle
Is adomány ka emb ma pe Is sa képmás teremtet szentség teki emb éle kárhozta
Ö.- ma szándéko elveszí an ni ré jöve világ rabbini iroda soks id mondá tel
pontosság találh ered forrásokb gyak ráuta bizonyít h v szigor kialak felfog
kodifikáto von eb következtet rendelkezt h öngyilkos k taga végtisztes megadá
Szanhed H állásp m zs ál uto korszaká érvényesü kitű Josephus e vonatk
értesítései Zs hábo I ortho vallásgyakor r szig felfogás alkalmazko öngyilk tem
kü há zugai teme mod felfo szer szándékosságár a telje sza elhatározás le biz
tudom hátramaradottak min le tételez h val ismeret rejt kénysz v hirte kirobb
le za al tört ez részesül kü elbánásb szabade felfo Talmud követk intézkedés
támaszkod vala f akaszt v kardj dő találn vélelme öngyilkos von t végtisztesség
ab eset megadj lát f mász on lezuha megha Szemác c ak állapíth m ill öngyil
szándé el világo kifeje közvetle bejelent u vé hajto a
13685
CÍM Öngyilko
SZÓC Öngyilkos Öngyilkos eset Bi megörökít fegyverhordo kardj dő vesz c 1
Achit megfo m Z ki ma gyú pal be Ta ala él I adomán k em m p I s képmá teremte
szentsé tek em él kárhozt Ö. m szándék elvesz a n r jöv vilá rabbin irod sok i
mond te pontossá talál ere források gya ráut bizonyí szigo kiala felfo
kodifikát vo e következte rendelkez öngyilko tag végtiszte megad Szanhe állás z
á ut korszak érvényes kit Josephu vonat értesítése Z háb orth vallásgyako szi
felfogá alkalmazk öngyil te k h zuga tem mo felf sze szándékosságá telj sz
elhatározá l bi tudo hátramaradotta mi l tétele va ismere rej kénys hirt kirob
l z a tör e részesü k elbánás szabad felf Talmu követ intézkedé támaszko val
akasz kard d talál vélelm öngyilko vo végtisztessé a ese megad lá más o lezuh
megh Szemá a állapít il öngyi szánd e világ kifej közvetl bejelen v hajt
1368
CÍ Öngyilk
SZÓ Öngyilko Öngyilko ese B megörökí fegyverhord kard d ves Achi megf k m
gy pa b T al é adomá e képm teremt szents te e é kárhoz Ö szándé elves jö vil
rabbi iro so mon t pontoss talá er forráso gy ráu bizony szig kial felf
kodifiká v következt rendelke öngyilk ta végtiszt mega Szanh állá u korsza
érvénye ki Joseph vona értesítés há ort vallásgyak sz felfog alkalmaz öngyi t
zug te m fel sz szándékosság tel s elhatároz b tud hátramaradott m tétel v
ismer re kény hir kiro tö részes elbáná szaba fel Talm köve intézked támaszk va
akas kar talá vélel öngyilk v végtisztess es mega l má lezu meg Szem állapí i
öngy szán vilá kife közvet bejele haj