13699.htm
CÍMSZÓ: Optimizmus és pesszimizmus
SZÓCIKK: "öröméről le
tudott mondani. Ehhez képest az egész késői ókori és középkori sötétséget
bevilágítja a zsidó ethika optimizmusa. A Talmud gyakran utal Nachum-ra, aki a rosszban
is jót talált mindig és bölcs megnyugvásának kifejezésére a Gam zu le-tóvó (ez
is jóra válik) szólamot ötvözte. Ebben a filozofikus megnyugvásban azonban
erősen lüktet már a jövő élet igazságosabb rendjének hite is és a nachumi
mondás nem csak azt fejezi a talmudi adaptálásban, hogy a rossz állapot jóra
vezethet, mert az élet törvényszerűsége mindent kiegyenlít, hanem azt is, hogy
a jövő élet (ólom habó) főleg az itt elszenvedett rosszért kárpótol és így még
a rosszat is jónak kell tekinteni. (Taánit 21a). A talmudi kor felfogását
legpregnánsabban R. Akiba mondása fejezi ki, hogy mindaz, amit Isten tesz, jó
(Beráchót 60b); a szenvedés az ember fegyelmezésére szolgál (Szifré Deuter 32,
Beráchót 5b); Istent áldani kell a rosszért ugyanúgy, mint a jóért (Beráchót
54a, 60b). Ugyanezt tanítja R. Meir is (u. o.) s ugyanennek alapján állott a
középkori rabbik legnagyobb része is és ezért tudott megmaradni a zsidóság. Ez
a felfogás és a messianizmus reménységhite, az isteni igazságszolgáltatásba s a
jövő életbe vetett hit transzcendentális optimizmussá színezték a zsidó
doktrínákat, de ugyanakkor az élet csalódásainak s igazságtalanságának
felismerése a praktikus pesszimizmust sem zárta ki végképen a gondolkodásból,
Az optimizmus filozófiájának képviselője volt a középkor első zsidó
vallásbölcsésze, Szaádja gáón, aki azt tanította, hogy a rossz negatívum, amely
nem Istentől ered, hanem az emberi akaratszabadságból (Emunót ve-Deót 2.); ez
az élet nem tökéletes (u. o. 10.) s a rossz befolyásolhatja az embert, .akinek
törekednie kell tökéletesebb, tisztább életre (u. o. 2., 9.); a szenvedés a bűn
következménye, de lehet az fegyelmezés is (u. o. 5.); a gonoszok látszólagos
jóléte nem érv Isten igazságossága vagy jósága ellen, mert Isten hosszantűrő, s
még a gonoszt is megjutalmazza valamely jó cselekedetéért. Szaádja theodiceája
a jövő élet jutalmazásában és büntetéseiben kulminál. Egy másik vallásbölcsész,
Joseph ben Jacob ibn Caddik az Ólom Kótón c. művében pesszimizmusra hajlik. Ő
tagadja, hogy a teremtésnél teleológikus szándék működött volna közre; jóllehet
a teremtés Isten jóságának emanációja, mégis a rosszat is ő okozza; azonban ez
a rossz csupán fegyelmezés céljából van. Aki a világot megismeri, az meggyűlöli
és megveti azt, de törekednie kell a magasabb, a másik világba, mely örökké
tart. Ezen a világon a jó csupán kivételes s ez a világ csupán akkor
elviselhető, ha a másik, jobb világ előcsarnokának tekintjük azt. Juda ha-Lévi
a Kuzariban világosan látja ugyan az optimisztikus felfogás nehézségeit (pl. III.,
§ 11), mégis megnyugszik abban, hogy Isten cselekedetei tökéletesek, de ezt az
emberi elme korlátozottsága nem képes felismerni, hanem ehelyett Isten művének
tökéletlenségét látja. Izraelnek az a rendeltetése, hogy megteljesítse Isten
törvényeit, s ha valaki ezt teszi s erényesen él, akkor ezzel a magasabbrendű
jövő életre készül. A világot tehát Juda ha-Lévi sem tartja jónak. Abraham ibn
Daud, az Emmuna Ráma"
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter) található.
A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák, úgyhogy a
szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg a
digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3699. címszó a lexikon =>
664. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13699.htm
CÍMSZÓ: Optimizmus és pesszimizmus
SZÓCIKK: öröméről le tudott mondani. Ehhez képest az egész késői ókori és
középkori sötétséget bevilágítja a zsidó ethika optimizmusa. A Talmud gyakran
utal Nachum-ra, aki a rosszban is jót talált mindig és bölcs megnyugvásának
kifejezésére a Gam zu le-tóvó ez is jóra válik szólamot ötvözte. Ebben a
filozofikus megnyugvásban azonban erősen lüktet már a jövő élet igazságosabb
rendjének hite is és a nachumi mondás nem csak azt fejezi a talmudi
adaptálásban, hogy a rossz állapot jóra vezethet, mert az élet törvényszerűsége
mindent kiegyenlít, hanem azt is, hogy a jövő élet ólom habó főleg az itt
elszenvedett rosszért kárpótol és így még a rosszat is jónak kell tekinteni.
Taánit 21a . A talmudi kor felfogását legpregnánsabban R. Akiba mondása fejezi
ki, hogy mindaz, amit Isten tesz, jó Beráchót 60b ; a szenvedés az ember
fegyelmezésére szolgál Szifré Deuter 32, Beráchót 5b ; Istent áldani kell a
rosszért ugyanúgy, mint a jóért Beráchót 54a, 60b . Ugyanezt tanítja R. Meir is
u. o. s ugyanennek alapján állott a középkori rabbik legnagyobb része is és
ezért tudott megmaradni a zsidóság. Ez a felfogás és a messianizmus
reménységhite, az isteni igazságszolgáltatásba s a jövő életbe vetett hit
transzcendentális optimizmussá színezték a zsidó doktrínákat, de ugyanakkor az
élet csalódásainak s igazságtalanságának felismerése a praktikus pesszimizmust
sem zárta ki végképen a gondolkodásból, Az optimizmus filozófiájának
képviselője volt a középkor első zsidó vallásbölcsésze, Szaádja gáón, aki azt
tanította, hogy a rossz negatívum, amely nem Istentől ered, hanem az emberi
akaratszabadságból Emunót ve-Deót 2. ; ez az élet nem tökéletes u. o. 10. s a
rossz befolyásolhatja az embert, .akinek törekednie kell tökéletesebb, tisztább
életre u. o. 2., 9. ; a szenvedés a bűn következménye, de lehet az fegyelmezés
is u. o. 5. ; a gonoszok látszólagos jóléte nem érv Isten igazságossága vagy
jósága ellen, mert Isten hosszantűrő, s még a gonoszt is megjutalmazza valamely
jó cselekedetéért. Szaádja theodiceája a jövő élet jutalmazásában és
büntetéseiben kulminál. Egy másik vallásbölcsész, Joseph ben Jacob ibn Caddik
az Ólom Kótón c. művében pesszimizmusra hajlik. Ő tagadja, hogy a teremtésnél
teleológikus szándék működött volna közre; jóllehet a teremtés Isten jóságának
emanációja, mégis a rosszat is ő okozza; azonban ez a rossz csupán fegyelmezés
céljából van. Aki a világot megismeri, az meggyűlöli és megveti azt, de
törekednie kell a magasabb, a másik világba, mely örökké tart. Ezen a világon a
jó csupán kivételes s ez a világ csupán akkor elviselhető, ha a másik, jobb
világ előcsarnokának tekintjük azt. Juda ha-Lévi a Kuzariban világosan látja
ugyan az optimisztikus felfogás nehézségeit pl. III., § 11 , mégis megnyugszik
abban, hogy Isten cselekedetei tökéletesek, de ezt az emberi elme
korlátozottsága nem képes felismerni, hanem ehelyett Isten művének
tökéletlenségét látja. Izraelnek az a rendeltetése, hogy megteljesítse Isten
törvényeit, s ha valaki ezt teszi s erényesen él, akkor ezzel a magasabbrendű
jövő életre készül. A világot tehát Juda ha-Lévi sem tartja jónak. Abraham ibn
Daud, az Emmuna Ráma
13699.ht
CÍMSZÓ Optimizmu é pesszimizmu
SZÓCIKK örömérő l tudot mondani Ehhe képes a egés késő ókor é középkor
sötétsége bevilágítj zsid ethik optimizmusa Talmu gyakra uta Nachum-ra ak
rosszba i jó talál mindi é bölc megnyugvásána kifejezésér Ga z le-tóv e i jór
váli szólamo ötvözte Ebbe filozofiku megnyugvásba azonba erőse lükte má jöv éle
igazságosab rendjéne hit i é nachum mondá ne csa az fejez talmud adaptálásban
hog ross állapo jór vezethet mer a éle törvényszerűség minden kiegyenlít hane
az is hog jöv éle ólo hab főle a it elszenvedet rosszér kárpóto é íg mé rossza
i jóna kel tekinteni Taáni 21 talmud ko felfogásá legpregnánsabba R Akib mondás
fejez ki hog mindaz ami Iste tesz j Beráchó 60 szenvedé a embe fegyelmezésér
szolgá Szifr Deute 32 Beráchó 5 Isten áldan kel rosszér ugyanúgy min jóér
Beráchó 54a 60 Ugyanez tanítj R Mei i u o ugyanenne alapjá állot középkor rabbi
legnagyob rész i é ezér tudot megmaradn zsidóság E felfogá é messianizmu
reménységhite a isten igazságszolgáltatásb jöv életb vetet hi transzcendentáli
optimizmuss színezté zsid doktrínákat d ugyanakko a éle csalódásaina
igazságtalanságána felismerés praktiku pesszimizmus se zárt k végképe
gondolkodásból A optimizmu filozófiájána képviselőj vol középko els zsid
vallásbölcsésze Szaádj gáón ak az tanította hog ross negatívum amel ne Istentő
ered hane a ember akaratszabadságbó Emunó ve-Deó 2 e a éle ne tökélete u o 10
ross befolyásolhatj a embert .akine törekedni kel tökéletesebb tisztáb életr u
o 2. 9 szenvedé bű következménye d lehe a fegyelmezé i u o 5 gonoszo látszólago
jólét ne ér Iste igazságosság vag jóság ellen mer Iste hosszantűrő mé gonosz i
megjutalmazz valamel j cselekedetéért Szaádj theodiceáj jöv éle jutalmazásába é
büntetéseibe kulminál Eg mási vallásbölcsész Josep be Jaco ib Caddi a Ólo Kótó
c művébe pesszimizmusr hajlik tagadja hog teremtésné teleológiku szándé működöt
voln közre jóllehe teremté Iste jóságána emanációja mégi rossza i okozza azonba
e ross csupá fegyelmezé céljábó van Ak világo megismeri a meggyűlöl é megvet
azt d törekedni kel magasabb mási világba mel örökk tart Eze világo j csupá
kivétele e vilá csupá akko elviselhető h másik job vilá előcsarnokána tekintjü
azt Jud ha-Lév Kuzariba világosa látj ugya a optimisztiku felfogá nehézségei pl
III. 1 mégi megnyugszi abban hog Iste cselekedete tökéletesek d ez a ember elm
korlátozottság ne képe felismerni hane ehelyet Iste művéne tökéletlenségé látja
Izraelne a rendeltetése hog megteljesíts Iste törvényeit h valak ez tesz
erényese él akko ezze magasabbrend jöv életr készül világo tehá Jud ha-Lév se
tartj jónak Abraha ib Daud a Emmun Rám
13699.h
CÍMSZ Optimizm pesszimizm
SZÓCIK örömér tudo mondan Ehh képe egé kés óko középko sötétség bevilágít
zsi ethi optimizmus Talm gyakr ut Nachum-r a rosszb j talá mind böl
megnyugvásán kifejezésé G le-tó jó vál szólam ötvözt Ebb filozofik megnyugvásb
azonb erős lükt m jö él igazságosa rendjén hi nachu mond n cs a feje talmu
adaptálásba ho ros állap jó vezethe me él törvényszerűsé minde kiegyenlí han a
i ho jö él ól ha fől i elszenvede rosszé kárpót í m rossz jón ke tekinten Taán
2 talmu k felfogás legpregnánsabb Aki mondá feje k ho minda am Ist tes Berách 6
szenved emb fegyelmezésé szolg Szif Deut 3 Berách Iste álda ke rosszé ugyanúg
mi jóé Berách 54 6 Ugyane tanít Me ugyanenn alapj állo középko rabb legnagyo
rés ezé tudo megmarad zsidósá felfog messianizm reménységhit iste
igazságszolgáltatás jö élet vete h transzcendentál optimizmus színezt zsi
doktrínáka ugyanakk él csalódásain igazságtalanságán felismeré praktik
pesszimizmu s zár végkép gondolkodásbó optimizm filozófiáján képviselő vo
középk el zsi vallásbölcsész Szaád gáó a a tanított ho ros negatívu ame n
Istent ere han embe akaratszabadságb Emun ve-De él n tökélet 1 ros
befolyásolhat ember .akin törekedn ke tökéleteseb tisztá élet 2 szenved b
következmény leh fegyelmez gonosz látszólag jólé n é Ist igazságossá va jósá
elle me Ist hosszantűr m gonos megjutalmaz valame cselekedetéér Szaád theodiceá
jö él jutalmazásáb büntetéseib kulminá E más vallásbölcsés Jose b Jac i Cadd Ól
Kót művéb pesszimizmus hajli tagadj ho teremtésn teleológik szánd működö vol
közr jólleh teremt Ist jóságán emanációj még rossz okozz azonb ros csup
fegyelmez céljáb va A világ megismer meggyűlö megve az törekedn ke magasab más
világb me örök tar Ez világ csup kivétel vil csup akk elviselhet mási jo vil
előcsarnokán tekintj az Ju ha-Lé Kuzarib világos lát ugy optimisztik felfog
nehézsége p III még megnyugsz abba ho Ist cselekedet tökéletese e embe el
korlátozottsá n kép felismern han ehelye Ist művén tökéletlenség látj Izraeln
rendeltetés ho megteljesít Ist törvényei vala e tes erényes é akk ezz
magasabbren jö élet készü világ teh Ju ha-Lé s tart jóna Abrah i Dau Emmu Rá
13699.
CÍMS Optimiz pesszimiz
SZÓCI örömé tud monda Eh kép eg ké ók középk sötétsé bevilágí zs eth
optimizmu Tal gyak u Nachum- rossz tal min bö megnyugvásá kifejezés le-t j vá
szóla ötvöz Eb filozofi megnyugvás azon erő lük j é igazságos rendjé h nach mon
c fej talm adaptálásb h ro álla j vezeth m é törvényszerűs mind kiegyenl ha h j
é ó h fő elszenved rossz kárpó ross jó k tekinte Taá talm felfogá legpregnánsab
Ak mond fej h mind a Is te Berác szenve em fegyelmezés szol Szi Deu Berác Ist
áld k rossz ugyanú m jó Berác 5 Ugyan taní M ugyanen alap áll középk rab
legnagy ré ez tud megmara zsidós felfo messianiz reménységhi ist
igazságszolgáltatá j éle vet transzcendentá optimizmu színez zs doktrínák
ugyanak é csalódásai igazságtalanságá felismer prakti pesszimizm zá végké
gondolkodásb optimiz filozófiájá képvisel v közép e zs vallásbölcsés Szaá gá
tanítot h ro negatív am Isten er ha emb akaratszabadság Emu ve-D é tökéle ro
befolyásolha embe .aki töreked k tökéletese tiszt éle szenve következmén le
fegyelme gonos látszóla jól Is igazságoss v jós ell m Is hosszantű gono
megjutalma valam cselekedetéé Szaá theodice j é jutalmazásá büntetései kulmin
má vallásbölcsé Jos Ja Cad Ó Kó művé pesszimizmu hajl tagad h teremtés
teleológi szán működ vo köz jólle terem Is jóságá emanáció mé ross okoz azon ro
csu fegyelme céljá v vilá megisme meggyűl megv a töreked k magasa má világ m
örö ta E vilá csu kivéte vi csu ak elviselhe más j vi előcsarnoká tekint a J
ha-L Kuzari világo lá ug optimiszti felfo nehézség II mé megnyugs abb h Is
cselekede tökéletes emb e korlátozotts ké felismer ha ehely Is művé
tökéletlensé lát Izrael rendelteté h megteljesí Is törvénye val te erénye ak ez
magasabbre j éle kész vilá te J ha-L tar jón Abra Da Emm R
13699
CÍM Optimi pesszimi
SZÓC öröm tu mond E ké e k ó közép sötéts bevilág z et optimizm Ta gya
Nachum ross ta mi b megnyugvás kifejezé le- v szól ötvö E filozof megnyugvá azo
er lü igazságo rendj nac mo fe tal adaptálás r áll vezet törvényszerű min
kiegyen h f elszenve ross kárp ros j tekint Ta tal felfog legpregnánsa A mon fe
min I t Berá szenv e fegyelmezé szo Sz De Berá Is ál ross ugyan j Berá Ugya tan
ugyane ala ál közép ra legnag r e tu megmar zsidó felf messiani reménységh is
igazságszolgáltat él ve transzcendent optimizm színe z doktríná ugyana
csalódása igazságtalanság felisme prakt pesszimiz z végk gondolkodás optimi
filozófiáj képvise közé z vallásbölcsé Sza g taníto r negatí a Iste e h em
akaratszabadsá Em ve- tökél r befolyásolh emb .ak töreke tökéletes tisz él
szenv következmé l fegyelm gono látszól jó I igazságos jó el I hosszant gon
megjutalm vala cselekedeté Sza theodic jutalmazás büntetése kulmi m vallásbölcs
Jo J Ca K műv pesszimizm haj taga teremté teleológ szá műkö v kö jóll tere I
jóság emanáci m ros oko azo r cs fegyelm célj vil megism meggyű meg töreke
magas m vilá ör t vil cs kivét v cs a elviselh má v előcsarnok tekin ha- Kuzar
világ l u optimiszt felf nehézsé I m megnyug ab I cseleked tökélete em
korlátozott k felisme h ehel I műv tökéletlens lá Izrae rendeltet megteljes I
törvény va t erény a e magasabbr él kés vil t ha- ta jó Abr D Em
1369
CÍ Optim pesszim
SZÓ örö t mon k közé sötét bevilá e optimiz T gy Nachu ros t m megnyugvá
kifejez le szó ötv filozo megnyugv az e l igazság rend na m f ta adaptálá ál
veze törvényszer mi kiegye elszenv ros kár ro tekin T ta felfo legpregnáns mo f
mi Ber szen fegyelmez sz S D Ber I á ros ugya Ber Ugy ta ugyan al á közé r
legna t megma zsid fel messian reménység i igazságszolgálta é v transzcenden
optimiz szín doktrín ugyan csalódás igazságtalansá felism prak pesszimi vég
gondolkodá optim filozófiá képvis köz vallásbölcs Sz tanít negat Ist e
akaratszabads E ve töké befolyásol em .a törek tökélete tis é szen következm
fegyel gon látszó j igazságo j e hosszan go megjutal val cselekedet Sz theodi
jutalmazá büntetés kulm vallásbölc J C mű pesszimiz ha tag teremt teleoló sz
műk k jól ter jósá emanác ro ok az c fegyel cél vi megis meggy me törek maga
vil ö vi c kivé c elvisel m előcsarno teki ha Kuza vilá optimisz fel nehézs
megnyu a cseleke tökélet e korlátozot felism ehe mű tökéletlen l Izra rendelte
megtelje törvén v erén magasabb é ké vi ha t j Ab E