13772.htm
CÍMSZÓ: Pap
SZÓCIKK: Pap (Kohén), az
embert Isten előtt képviselő személy áldozat bemutatásában, engesztelésben és
általában oltári szolgálatban. Izrael népében Lévi törzse volt erre kiszemelve,
de a szorosabb papi teendőket ennek csak egyik ága, az Abaron (Áron főpap
leszármazottjai) végezte; a másik ága, a levitáké, csak segédszolgálatot
végzett. A Tóra szerint a pap hatáskörébe tartozik háború esetén a nép
bátorítása, a kürtfúvás a tábor indulásakor, a nép megáldása, az egészségügyi
felügyelet, a tanítás és bíráskodás. Mózes V. könyve szerint ez utóbbi tisztség
az egész levita törzset illeti meg. Testi hibában szenvedő nem teljesíthetett
papi szolgálatot, de az eltartásból nem zárta ki az illetőt ez a fogyatkozás. A
papi méltóság védelmére elrendelte a Biblia, hogy halotthoz ne nyúljon,
legközelebbi vérrokonainak kivételével, parázna nőt, sőt elváltat ne vegyen
nőül (Ezékiel szerint özvegyet sem, kivéve papnak az özvegyét); szolgálat
idején tartózkodjék a szeszes italtól s kéz- és lábmosás nélkül ne lépjen az
oltár elé. A pap csak a Tórában előírt ruházatot viselhette. A papság vagy
levita törzs nem kapott részt az ország felosztásánál, «Isten az ő
osztályrésze»; jövedelmét a néptől beszedett adományok és áldozati részek
biztosították; övé volt a gabona, az olaj, a bor első hozama, az állatok első
fajzása és a levita tized tizede. A papok külön városokban laktak Jeruzsálem
közelében (48 levita város) A papok és leviták közötti válaszvonal a Biblia történeti
könyveiben elmosódik és a papi tisztség nem mindig áronida kezében volt (Bír.
17. 5. 12; 18. 19), sőt áldozatot is mutattak be laikusok is (Bír. 6.18).
Josephus számos esetet hoz fel, mikor Heródes király önkényüleg tett le főpapot
és nevezett ki mást, csakúgy mint annak előtte Antiochus Epiphanes. Az Áharon
családjabeli papságnak kizárólagos uralma és tekintélye Salamon központi,
birodalmi Templomának felállításával kapcsolatos; de magában e családban is
egyik ágról a másik ágra szállt át a főpapság (Kir. I. 2: Ebjathárról Cádókra).
A babilóniai fogságból való visszatérés után 24 osztályba volt besorozva a 4289
pap és az osztályok hetenként felváltva végezték az oltári szolgálatot. De már
ekkor észlelhető a zsidó demokratikus gondolatnak: az egyetemes papság
intézményének részben való megvalósulása, amennyiben a nép is ilyen 24
osztályba volt sorozva, mindegyik egy mámod által képviseltette magát a
mindennapi áldozásnál. A papság önérzetére a következő jellemző esetet írja meg
a Midrás: Amikor az első Templom elpusztult, növendék papsága a templomkulccsal
kezében felszállt az égő templom tetejére és ezt kiáltotta az ég felé: «ha nem
lehetünk a Te sáfáraid, itt a kulcs». A kulcsot azután a magasba dobták, mire
egy mennybéli kéz utána nyúlt és felkapta, ők pedig a lángokba vetették magukat
(Táánit 29). A második Templom pusztulásával megszűnt az áldozati
istentisztelet és így a papság jelentősége is. Mindamellett a zsidó nemzeti
kegyelet nem tagadta meg tiszteletét ez osztály iránt, hanem meghagyott neki
oly kiváltságokat és vele járó korlátozásokat, melyeket ezentúl is lehetett
gyakorolni. Így fönnmaradt a halotthoz való közeledés, az elvált asszony nőül
vételének tilalma, az áldásosztás kiváltsága és a jogelsőbbség a Tórához való
felhívatásra (Kohén). A leviták segédszolgálatának fönnmaradását is
biztosította azzal, hogy a kóhéni áldást osztók kézmosásában segédkeznek.
Tórához való felhívásnál lévié a második tisztség. A kohanita- és
levita-származás ellenőrzése manapság csak « nyilvánosság köztudatára van
bízva. A második Templom fennállása idejében a pap nejének kifogástalan
leszármazását a családfák vezetése biztosította. A sírköveken áldást osztó két
kéz jelöli kóhénnek, kancsó pedig a levitának sír helyét. V. ö. Ludwig Aug.
Franki után Arany János: «Az utolsó főpap». L. Főpap.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3772. címszó a lexikon =>
680. s köv. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása:
Nagy Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13772.htm
CÍMSZÓ: Pap
SZÓCIKK: Pap Kohén , az embert Isten előtt képviselő személy áldozat
bemutatásában, engesztelésben és általában oltári szolgálatban. Izrael népében
Lévi törzse volt erre kiszemelve, de a szorosabb papi teendőket ennek csak
egyik ága, az Abaron Áron főpap leszármazottjai végezte; a másik ága, a
levitáké, csak segédszolgálatot végzett. A Tóra szerint a pap hatáskörébe
tartozik háború esetén a nép bátorítása, a kürtfúvás a tábor indulásakor, a nép
megáldása, az egészségügyi felügyelet, a tanítás és bíráskodás. Mózes V. könyve
szerint ez utóbbi tisztség az egész levita törzset illeti meg. Testi hibában szenvedő
nem teljesíthetett papi szolgálatot, de az eltartásból nem zárta ki az illetőt
ez a fogyatkozás. A papi méltóság védelmére elrendelte a Biblia, hogy halotthoz
ne nyúljon, legközelebbi vérrokonainak kivételével, parázna nőt, sőt elváltat
ne vegyen nőül Ezékiel szerint özvegyet sem, kivéve papnak az özvegyét ;
szolgálat idején tartózkodjék a szeszes italtól s kéz- és lábmosás nélkül ne
lépjen az oltár elé. A pap csak a Tórában előírt ruházatot viselhette. A papság
vagy levita törzs nem kapott részt az ország felosztásánál, Isten az ő
osztályrésze ; jövedelmét a néptől beszedett adományok és áldozati részek
biztosították; övé volt a gabona, az olaj, a bor első hozama, az állatok első
fajzása és a levita tized tizede. A papok külön városokban laktak Jeruzsálem
közelében 48 levita város A papok és leviták közötti válaszvonal a Biblia
történeti könyveiben elmosódik és a papi tisztség nem mindig áronida kezében
volt Bír. 17. 5. 12; 18. 19 , sőt áldozatot is mutattak be laikusok is Bír.
6.18 . Josephus számos esetet hoz fel, mikor Heródes király önkényüleg tett le
főpapot és nevezett ki mást, csakúgy mint annak előtte Antiochus Epiphanes. Az
Áharon családjabeli papságnak kizárólagos uralma és tekintélye Salamon
központi, birodalmi Templomának felállításával kapcsolatos; de magában e
családban is egyik ágról a másik ágra szállt át a főpapság Kir. I. 2:
Ebjathárról Cádókra . A babilóniai fogságból való visszatérés után 24 osztályba
volt besorozva a 4289 pap és az osztályok hetenként felváltva végezték az
oltári szolgálatot. De már ekkor észlelhető a zsidó demokratikus gondolatnak:
az egyetemes papság intézményének részben való megvalósulása, amennyiben a nép
is ilyen 24 osztályba volt sorozva, mindegyik egy mámod által képviseltette
magát a mindennapi áldozásnál. A papság önérzetére a következő jellemző esetet
írja meg a Midrás: Amikor az első Templom elpusztult, növendék papsága a
templomkulccsal kezében felszállt az égő templom tetejére és ezt kiáltotta az
ég felé: ha nem lehetünk a Te sáfáraid, itt a kulcs . A kulcsot azután a
magasba dobták, mire egy mennybéli kéz utána nyúlt és felkapta, ők pedig a
lángokba vetették magukat Táánit 29 . A második Templom pusztulásával megszűnt
az áldozati istentisztelet és így a papság jelentősége is. Mindamellett a zsidó
nemzeti kegyelet nem tagadta meg tiszteletét ez osztály iránt, hanem meghagyott
neki oly kiváltságokat és vele járó korlátozásokat, melyeket ezentúl is
lehetett gyakorolni. Így fönnmaradt a halotthoz való közeledés, az elvált
asszony nőül vételének tilalma, az áldásosztás kiváltsága és a jogelsőbbség a
Tórához való felhívatásra Kohén . A leviták segédszolgálatának fönnmaradását is
biztosította azzal, hogy a kóhéni áldást osztók kézmosásában segédkeznek.
Tórához való felhívásnál lévié a második tisztség. A kohanita- és
levita-származás ellenőrzése manapság csak nyilvánosság köztudatára van bízva.
A második Templom fennállása idejében a pap nejének kifogástalan leszármazását
a családfák vezetése biztosította. A sírköveken áldást osztó két kéz jelöli
kóhénnek, kancsó pedig a levitának sír helyét. V. ö. Ludwig Aug. Franki után
Arany János: Az utolsó főpap . L. Főpap.
13772.ht
CÍMSZÓ Pa
SZÓCIKK Pa Kohé a ember Iste előt képvisel személ áldoza bemutatásában
engesztelésbe é általába oltár szolgálatban Izrae népébe Lév törzs vol err
kiszemelve d szorosab pap teendőke enne csa egyi ága a Abaro Áro főpa
leszármazottja végezte mási ága levitáké csa segédszolgálato végzett Tór szerin
pa hatásköréb tartozi hábor eseté né bátorítása kürtfúvá tábo indulásakor né
megáldása a egészségügy felügyelet tanítá é bíráskodás Móze V könyv szerin e
utóbb tisztsé a egés levit törzse illet meg Test hibába szenved ne
teljesíthetet pap szolgálatot d a eltartásbó ne zárt k a illető e fogyatkozás
pap méltósá védelmér elrendelt Biblia hog halottho n nyúljon legközelebb
vérrokonaina kivételével parázn nőt ső elválta n vegye nőü Ezékie szerin
özvegye sem kivév papna a özvegyé szolgála idejé tartózkodjé szesze italtó kéz
é lábmosá nélkü n lépje a oltá elé pa csa Tórába előír ruházato viselhette papsá
vag levit törz ne kapot rész a orszá felosztásánál Iste a osztályrész jövedelmé
néptő beszedet adományo é áldozat része biztosították öv vol gabona a olaj bo
els hozama a állato els fajzás é levit tize tizede papo külö városokba lakta
Jeruzsále közelébe 4 levit váro papo é levitá között válaszvona Bibli történet
könyveibe elmosódi é pap tisztsé ne mindi áronid kezébe vol Bír 17 5 12 18 1 ső
áldozato i mutatta b laikuso i Bír 6.1 Josephu számo esete ho fel miko Heróde
királ önkényüle tet l főpapo é nevezet k mást csakúg min anna előtt Antiochu
Epiphanes A Áharo családjabel papságna kizárólago uralm é tekintély Salamo
központi birodalm Templomána felállításáva kapcsolatos d magába családba i egyi
ágró mási ágr száll á főpapsá Kir I 2 Ebjathárró Cádókr babilónia fogságbó val
visszatéré utá 2 osztályb vol besorozv 428 pa é a osztályo hetenkén felváltv
végezté a oltár szolgálatot D má ekko észlelhet zsid demokratiku gondolatnak a
egyeteme papsá intézményéne részbe val megvalósulása amennyibe né i ilye 2
osztályb vol sorozva mindegyi eg mámo álta képviseltett magá mindennap
áldozásnál papsá önérzetér következ jellemz esete írj me Midrás Amiko a els
Templo elpusztult növendé papság templomkulccsa kezébe felszáll a ég templo
tetejér é ez kiáltott a é felé h ne lehetün T sáfáraid it kulc kulcso azutá
magasb dobták mir eg mennybél ké után nyúl é felkapta ő pedi lángokb vetetté
maguka Tááni 2 másodi Templo pusztulásáva megszűn a áldozat istentisztele é íg
papsá jelentőség is Mindamellet zsid nemzet kegyele ne tagadt me tiszteleté e
osztál iránt hane meghagyot nek ol kiváltságoka é vel jár korlátozásokat
melyeke ezentú i lehetet gyakorolni Íg fönnmarad halottho val közeledés a elvál
asszon nőü vételéne tilalma a áldásosztá kiváltság é jogelsőbbsé Tóráho val
felhívatásr Kohé levitá segédszolgálatána fönnmaradásá i biztosított azzal hog
kóhén áldás osztó kézmosásába segédkeznek Tóráho val felhívásná lévi másodi
tisztség kohanita é levita-származá ellenőrzés manapsá csa nyilvánossá
köztudatár va bízva másodi Templo fennállás idejébe pa nejéne kifogástala
leszármazásá családfá vezetés biztosította sírköveke áldás oszt ké ké jelöl
kóhénnek kancs pedi levitána sí helyét V ö Ludwi Aug Frank utá Aran János A
utols főpa L Főpap
13772.h
CÍMSZ P
SZÓCIK P Koh embe Ist elő képvise szemé áldoz bemutatásába engesztelésb
általáb oltá szolgálatba Izra népéb Lé törz vo er kiszemelv szorosa pa teendők
enn cs egy ág Abar Ár főp leszármazottj végezt más ág leviták cs segédszolgálat
végzet Tó szeri p hatásköré tartoz hábo eset n bátorítás kürtfúv táb indulásako
n megáldás egészségüg felügyele tanít bíráskodá Móz köny szeri utób tiszts egé
levi törzs ille me Tes hibáb szenve n teljesíthete pa szolgálato eltartásb n
zár illet fogyatkozá pa méltós védelmé elrendel Bibli ho halotth nyúljo legközeleb
vérrokonain kivételéve paráz nő s elvált vegy nő Ezéki szeri özvegy se kivé
papn özvegy szolgál idej tartózkodj szesz italt ké lábmos nélk lépj olt el p cs
Tóráb előí ruházat viselhett paps va levi tör n kapo rés orsz felosztásáná Ist
osztályrés jövedelm népt beszede adomány áldoza rész biztosítottá ö vo gabon
ola b el hozam állat el fajzá levi tiz tized pap kül városokb lakt Jeruzsál
közeléb levi vár pap levit közöt válaszvon Bibl történe könyveib elmosód pa
tiszts n mind ároni kezéb vo Bí 1 1 1 s áldozat mutatt laikus Bí 6. Joseph szám
eset h fe mik Heród kirá önkényül te főpap neveze más csakú mi ann előt Antioch
Epiphane Áhar családjabe papságn kizárólag ural tekintél Salam központ birodal
Templomán felállításáv kapcsolato magáb családb egy ágr más ág szál főpaps Ki
Ebjathárr Cádók babilóni fogságb va visszatér ut osztály vo besoroz 42 p
osztály hetenké felvált végezt oltá szolgálato m ekk észlelhe zsi demokratik
gondolatna egyetem paps intézményén részb va megvalósulás amennyib n ily
osztály vo sorozv mindegy e mám ált képviseltet mag mindenna áldozásná paps
önérzeté követke jellem eset ír m Midrá Amik el Templ elpusztul növend papsá
templomkulccs kezéb felszál é templ tetejé e kiáltot fel n lehetü sáfárai i kul
kulcs azut magas dobtá mi e mennybé k utá nyú felkapt ped lángok vetett maguk
Táán másod Templ pusztulásáv megszű áldoza istentisztel í paps jelentősé i
Mindamelle zsi nemze kegyel n tagad m tisztelet osztá irán han meghagyo ne o
kiváltságok ve já korlátozásoka melyek ezent lehete gyakoroln Í fönnmara
halotth va közeledé elvá asszo nő vételén tilalm áldásoszt kiváltsá jogelsőbbs
Tóráh va felhívatás Koh levit segédszolgálatán fönnmaradás biztosítot azza ho
kóhé áldá oszt kézmosásáb segédkezne Tóráh va felhívásn lév másod tisztsé
kohanit levita-származ ellenőrzé manaps cs nyilvánoss köztudatá v bízv másod
Templ fennállá idejéb p nején kifogástal leszármazás családf vezeté biztosított
sírkövek áldá osz k k jelö kóhénne kanc ped levitán s helyé Ludw Au Fran ut Ara
Jáno utol főp Főpa
13772.
CÍMS
SZÓCI Ko emb Is el képvis szem áldo bemutatásáb engesztelés általá olt
szolgálatb Izr népé L tör v e kiszemel szoros p teendő en c eg á Aba Á fő
leszármazott végez má á levitá c segédszolgála végze T szer hatáskör tarto háb
ese bátorítá kürtfú tá indulásak megáldá egészségü felügyel taní bíráskod Mó
kön szer utó tiszt eg lev törz ill m Te hibá szenv teljesíthet p szolgálat
eltartás zá ille fogyatkoz p méltó védelm elrende Bibl h halott nyúlj legközele
vérrokonai kivételév pará n elvál veg n Ezék szer özveg s kiv pap özveg szolgá
ide tartózkod szes ital k lábmo nél lép ol e c Tórá elő ruháza viselhet pap v
lev tö kap ré ors felosztásán Is osztályré jövedel nép beszed adomán áldoz rés
biztosított v gabo ol e hoza álla e fajz lev ti tize pa kü városok lak Jeruzsá közelé
lev vá pa levi közö válaszvo Bib történ könyvei elmosó p tiszt min áron kezé v
B áldoza mutat laiku B 6 Josep szá ese f mi Heró kir önkényü t főpa nevez má
csak m an elő Antioc Epiphan Áha családjab papság kizáróla ura tekinté Sala
közpon biroda Templomá felállításá kapcsolat magá család eg ág má á szá főpap K
Ebjathár Cádó babilón fogság v visszaté u osztál v besoro 4 osztál hetenk
felvál végez olt szolgálat ek észlelh zs demokrati gondolatn egyete pap
intézményé rész v megvalósulá amennyi il osztál v soroz mindeg má ál képviselte
ma mindenn áldozásn pap önérzet követk jelle ese í Midr Ami e Temp elpusztu
növen paps templomkulcc kezé felszá temp tetej kiálto fe lehet sáfára ku kulc
azu maga dobt m mennyb ut ny felkap pe lángo vetet magu Táá máso Temp
pusztulásá megsz áldoz istentiszte pap jelentős Mindamell zs nemz kegye taga
tisztele oszt irá ha meghagy n kiváltságo v j korlátozások melye ezen lehet
gyakorol fönnmar halott v közeled elv assz n vételé tilal áldásosz kiválts
jogelsőbb Tórá v felhívatá Ko levi segédszolgálatá fönnmaradá biztosíto azz h
kóh áld osz kézmosásá segédkezn Tórá v felhívás lé máso tiszts kohani
levita-szárma ellenőrz manap c nyilvános köztudat bíz máso Temp fennáll idejé
nejé kifogásta leszármazá család vezet biztosítot sírköve áld os jel kóhénn kan
pe levitá hely Lud A Fra u Ar Ján uto fő Főp
13772
CÍM
SZÓC K em I e képvi sze áld bemutatásá engesztelé által ol szolgálat Iz nép
tö kiszeme szoro teend e e Ab f leszármazot vége m levit segédszolgál végz sze
hatáskö tart há es bátorít kürtf t indulása megáld egészség felügye tan bírásko
M kö sze ut tisz e le tör il T hib szen teljesíthe szolgála eltartá z ill
fogyatko mélt védel elrend Bib halot nyúl legközel vérrokona kivételé par elvá
ve Ezé sze özve ki pa özve szolg id tartózko sze ita lábm né lé o Tór el ruház
viselhe pa le t ka r or felosztásá I osztályr jövede né besze adomá áldo ré
biztosítot gab o hoz áll faj le t tiz p k városo la Jeruzs közel le v p lev köz
válaszv Bi törté könyve elmos tisz mi áro kez áldoz muta laik Jose sz es m Her
ki önkény főp neve m csa a el Antio Epipha Áh családja papsá kizáról ur tekint
Sal közpo birod Templom felállítás kapcsola mag csalá e á m sz főpa Ebjathá Cád
babiló fogsá visszat osztá besor osztá heten felvá vége ol szolgála e észlel z demokrat
gondolat egyet pa intézmény rés megvalósul amenny i osztá soro minde m á
képviselt m minden áldozás pa önérze követ jell es Mid Am Tem elpuszt növe pap
templomkulc kez felsz tem tete kiált f lehe sáfár k kul az mag dob menny u n
felka p láng vete mag Tá más Tem pusztulás megs áldo istentiszt pa jelentő
Mindamel z nem kegy tag tisztel osz ir h meghag kiváltság korlátozáso mely eze
lehe gyakoro fönnma halot közele el ass vétel tila áldásos kivált jogelsőb Tór
felhívat K lev segédszolgálat fönnmarad biztosít az kó ál os kézmosás segédkez
Tór felhívá l más tiszt kohan levita-szárm ellenőr mana nyilváno köztuda bí más
Tem fennál idej nej kifogást leszármaz csalá veze biztosíto sírköv ál o je
kóhén ka p levit hel Lu Fr A Já ut f Fő
1377
CÍ
SZÓ e képv sz ál bemutatás engesztel álta o szolgála I né t kiszem szor
teen A leszármazo vég levi segédszolgá vég sz hatásk tar h e bátorí kürt
indulás megál egészsé felügy ta bírásk k sz u tis l tö i hi sze teljesíth
szolgál eltart il fogyatk mél véde elren Bi halo nyú legköze vérrokon kivétel
pa elv v Ez sz özv k p özv szol i tartózk sz it láb n l Tó e ruhá viselh p l k
o felosztás osztály jöved n besz adom áld r biztosíto ga ho ál fa l ti város l
Jeruz köze l le kö válasz B tört könyv elmo tis m ár ke áldo mut lai Jos s e He
k önkén fő nev cs e Anti Epiph Á családj paps kizáró u tekin Sa közp biro
Templo felállítá kapcsol ma csal s főp Ebjath Cá babil fogs vissza oszt beso
oszt hete felv vég o szolgál észle demokra gondola egye p intézmén ré megvalósu
amenn oszt sor mind képvisel minde áldozá p önérz köve jel e Mi A Te elpusz növ
pa templomkul ke fels te tet kiál leh sáfá ku a ma do menn felk lán vet ma T má
Te pusztulá meg áld istentisz p jelent Mindame ne keg ta tiszte os i megha
kiváltsá korlátozás mel ez leh gyakor fönnm halo közel e as véte til áldáso
kivál jogelső Tó felhíva le segédszolgála fönnmara biztosí a k á o kézmosá
segédke Tó felhív má tisz koha levita-szár ellenő man nyilván köztud b má Te
fenná ide ne kifogás leszárma csal vez biztosít sírkö á j kóhé k levi he L F J
u F