13773.htm
CÍMSZÓ: Pap
SZÓCIKK: "indulásakor,
a nép megáldása, az egészségügyi felügyelet, a tanítás és bíráskodás. Mózes V.
könyve szerint ez utóbbi tisztség az egész levita törzset illeti meg. Testi hibában
szenvedő nem teljesíthetett papi szolgálatot, de az eltartásból nem zárta ki az
illetőt ez a fogyatkozás. A papi méltóság védelmére elrendelte a Biblia, hogy
halotthoz ne nyúljon, legközelebbi vérrokonainak kivételével, parázna nőt, sőt
elváltat ne vegyen nőül (Ezékiel szerint özvegyet sem, kivéve papnak az
özvegyét); szolgálat idején tartózkodjék a szeszes italtól s kéz- és lábmosás
nélkül ne lépjen az oltár elé. A pap csak a Tórában előírt ruházatot
viselhette. A papság vagy levita törzs nem kapott részt az ország
felosztásánál, «Isten az ő osztályrésze»; jövedelmét a néptől beszedett
adományok és áldozati részek biztosították; övé volt a gabona, az olaj, a bor
első hozama, az állatok első fajzása és a levita tized tizede. A papok külön
városokban laktak Jeruzsálem közelében (48 levita város) A papok és leviták
közötti válaszvonal a Biblia történeti könyveiben elmosódik és a papi tisztség
nem mindig áronida kezében volt (Bír. 17. 5. 12; 18. 19), sőt áldozatot is
mutattak be laikusok is (Bír. 6.18). Josephus számos esetet hoz fel, mikor
Heródes király önkényüleg tett le főpapot és nevezett ki mást, csakúgy mint
annak előtte Antiochus Epiphanes. Az Áharon családjabeli papságnak kizárólagos
uralma és tekintélye Salamon központi, birodalmi Templomának felállításával
kapcsolatos; de magában e családban is egyik ágról a másik ágra szállt át a
főpapság (Kir. I. 2: Ebjathárról Cádókra). A babilóniai fogságból való
visszatérés után 24 osztályba volt besorozva a 4289 pap és az osztályok
hetenként felváltva végezték az oltári szolgálatot. De már ekkor észlelhető a
zsidó demokratikus gondolatnak: az egyetemes papság intézményének részben való
megvalósulása, amennyiben a nép is ilyen 24 osztályba volt sorozva, mindegyik
egy mámod által képviseltette magát a mindennapi áldozásnál. A papság
önérzetére a következő jellemző esetet írja meg a Midrás: Amikor az első
Templom elpusztult, növendék papsága a templomkulccsal kezében felszállt az égő
templom tetejére és ezt kiáltotta az ég felé: «ha nem lehetünk a Te sáfáraid, itt
a kulcs». A kulcsot azután a magasba dobták, mire egy mennybéli kéz utána nyúlt
és felkapta, ők pedig a lángokba vetették magukat (Táánit 29). A második
Templom pusztulásával megszűnt az áldozati istentisztelet és így a papság
jelentősége is. Mindamellett a zsidó nemzeti kegyelet nem tagadta meg
tiszteletét ez osztály iránt, hanem meghagyott neki oly kiváltságokat és vele
járó korlátozásokat, melyeket ezentúl is lehetett gyakorolni. Így fönnmaradt a
halotthoz való közeledés, az elvált asszony nőül vételének tilalma, az
áldásosztás kiváltsága és a jogelsőbbség a Tórához való felhívatásra (Kohén). A
leviták segédszolgálatának fönnmaradását is biztosította azzal, hogy a kóhéni
áldást osztók kézmosásában segédkeznek. Tórához való felhívásnál lévié a második
tisztség. A kohanita- és levita-származás ellenőrzése manapság csak «
nyilvánosság köztudatára van bízva. A második Templom fennállása idejében a pap
nejének kifogástalan leszármazását a családfák vezetése biztosította. A
sírköveken áldást osztó két kéz jelöli kóhénnek, kancsó pedig a levitának sír
helyét. V. ö. Ludwig Aug. Franki után Arany János: «Az utolsó főpap». L.
Főpap."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3773. címszó a lexikon =>
681. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13773.htm
CÍMSZÓ: Pap
SZÓCIKK: indulásakor, a nép megáldása, az egészségügyi felügyelet, a
tanítás és bíráskodás. Mózes V. könyve szerint ez utóbbi tisztség az egész
levita törzset illeti meg. Testi hibában szenvedő nem teljesíthetett papi
szolgálatot, de az eltartásból nem zárta ki az illetőt ez a fogyatkozás. A papi
méltóság védelmére elrendelte a Biblia, hogy halotthoz ne nyúljon, legközelebbi
vérrokonainak kivételével, parázna nőt, sőt elváltat ne vegyen nőül Ezékiel
szerint özvegyet sem, kivéve papnak az özvegyét ; szolgálat idején tartózkodjék
a szeszes italtól s kéz- és lábmosás nélkül ne lépjen az oltár elé. A pap csak
a Tórában előírt ruházatot viselhette. A papság vagy levita törzs nem kapott
részt az ország felosztásánál, Isten az ő osztályrésze ; jövedelmét a néptől
beszedett adományok és áldozati részek biztosították; övé volt a gabona, az
olaj, a bor első hozama, az állatok első fajzása és a levita tized tizede. A
papok külön városokban laktak Jeruzsálem közelében 48 levita város A papok és
leviták közötti válaszvonal a Biblia történeti könyveiben elmosódik és a papi
tisztség nem mindig áronida kezében volt Bír. 17. 5. 12; 18. 19 , sőt áldozatot
is mutattak be laikusok is Bír. 6.18 . Josephus számos esetet hoz fel, mikor
Heródes király önkényüleg tett le főpapot és nevezett ki mást, csakúgy mint
annak előtte Antiochus Epiphanes. Az Áharon családjabeli papságnak kizárólagos
uralma és tekintélye Salamon központi, birodalmi Templomának felállításával
kapcsolatos; de magában e családban is egyik ágról a másik ágra szállt át a főpapság
Kir. I. 2: Ebjathárról Cádókra . A babilóniai fogságból való visszatérés után
24 osztályba volt besorozva a 4289 pap és az osztályok hetenként felváltva
végezték az oltári szolgálatot. De már ekkor észlelhető a zsidó demokratikus
gondolatnak: az egyetemes papság intézményének részben való megvalósulása,
amennyiben a nép is ilyen 24 osztályba volt sorozva, mindegyik egy mámod által
képviseltette magát a mindennapi áldozásnál. A papság önérzetére a következő
jellemző esetet írja meg a Midrás: Amikor az első Templom elpusztult, növendék
papsága a templomkulccsal kezében felszállt az égő templom tetejére és ezt
kiáltotta az ég felé: ha nem lehetünk a Te sáfáraid, itt a kulcs . A kulcsot
azután a magasba dobták, mire egy mennybéli kéz utána nyúlt és felkapta, ők
pedig a lángokba vetették magukat Táánit 29 . A második Templom pusztulásával
megszűnt az áldozati istentisztelet és így a papság jelentősége is.
Mindamellett a zsidó nemzeti kegyelet nem tagadta meg tiszteletét ez osztály
iránt, hanem meghagyott neki oly kiváltságokat és vele járó korlátozásokat,
melyeket ezentúl is lehetett gyakorolni. Így fönnmaradt a halotthoz való
közeledés, az elvált asszony nőül vételének tilalma, az áldásosztás kiváltsága
és a jogelsőbbség a Tórához való felhívatásra Kohén . A leviták
segédszolgálatának fönnmaradását is biztosította azzal, hogy a kóhéni áldást
osztók kézmosásában segédkeznek. Tórához való felhívásnál lévié a második
tisztség. A kohanita- és levita-származás ellenőrzése manapság csak
nyilvánosság köztudatára van bízva. A második Templom fennállása idejében a pap
nejének kifogástalan leszármazását a családfák vezetése biztosította. A
sírköveken áldást osztó két kéz jelöli kóhénnek, kancsó pedig a levitának sír
helyét. V. ö. Ludwig Aug. Franki után Arany János: Az utolsó főpap . L. Főpap.
13773.ht
CÍMSZÓ Pa
SZÓCIKK indulásakor né megáldása a egészségügy felügyelet tanítá é
bíráskodás Móze V könyv szerin e utóbb tisztsé a egés levit törzse illet meg
Test hibába szenved ne teljesíthetet pap szolgálatot d a eltartásbó ne zárt k a
illető e fogyatkozás pap méltósá védelmér elrendelt Biblia hog halottho n
nyúljon legközelebb vérrokonaina kivételével parázn nőt ső elválta n vegye nőü
Ezékie szerin özvegye sem kivév papna a özvegyé szolgála idejé tartózkodjé
szesze italtó kéz é lábmosá nélkü n lépje a oltá elé pa csa Tórába előír
ruházato viselhette papsá vag levit törz ne kapot rész a orszá felosztásánál
Iste a osztályrész jövedelmé néptő beszedet adományo é áldozat része
biztosították öv vol gabona a olaj bo els hozama a állato els fajzás é levit
tize tizede papo külö városokba lakta Jeruzsále közelébe 4 levit váro papo é
levitá között válaszvona Bibli történet könyveibe elmosódi é pap tisztsé ne
mindi áronid kezébe vol Bír 17 5 12 18 1 ső áldozato i mutatta b laikuso i Bír
6.1 Josephu számo esete ho fel miko Heróde királ önkényüle tet l főpapo é
nevezet k mást csakúg min anna előtt Antiochu Epiphanes A Áharo családjabel
papságna kizárólago uralm é tekintély Salamo központi birodalm Templomána
felállításáva kapcsolatos d magába családba i egyi ágró mási ágr száll á
főpapsá Kir I 2 Ebjathárró Cádókr babilónia fogságbó val visszatéré utá 2
osztályb vol besorozv 428 pa é a osztályo hetenkén felváltv végezté a oltár
szolgálatot D má ekko észlelhet zsid demokratiku gondolatnak a egyeteme papsá
intézményéne részbe val megvalósulása amennyibe né i ilye 2 osztályb vol
sorozva mindegyi eg mámo álta képviseltett magá mindennap áldozásnál papsá
önérzetér következ jellemz esete írj me Midrás Amiko a els Templo elpusztult
növendé papság templomkulccsa kezébe felszáll a ég templo tetejér é ez kiáltott
a é felé h ne lehetün T sáfáraid it kulc kulcso azutá magasb dobták mir eg
mennybél ké után nyúl é felkapta ő pedi lángokb vetetté maguka Tááni 2 másodi
Templo pusztulásáva megszűn a áldozat istentisztele é íg papsá jelentőség is
Mindamellet zsid nemzet kegyele ne tagadt me tiszteleté e osztál iránt hane
meghagyot nek ol kiváltságoka é vel jár korlátozásokat melyeke ezentú i lehetet
gyakorolni Íg fönnmarad halottho val közeledés a elvál asszon nőü vételéne
tilalma a áldásosztá kiváltság é jogelsőbbsé Tóráho val felhívatásr Kohé levitá
segédszolgálatána fönnmaradásá i biztosított azzal hog kóhén áldás osztó
kézmosásába segédkeznek Tóráho val felhívásná lévi másodi tisztség kohanita é
levita-származá ellenőrzés manapsá csa nyilvánossá köztudatár va bízva másodi
Templo fennállás idejébe pa nejéne kifogástala leszármazásá családfá vezetés
biztosította sírköveke áldás oszt ké ké jelöl kóhénnek kancs pedi levitána sí
helyét V ö Ludwi Aug Frank utá Aran János A utols főpa L Főpap
13773.h
CÍMSZ P
SZÓCIK indulásako n megáldás egészségüg felügyele tanít bíráskodá Móz köny
szeri utób tiszts egé levi törzs ille me Tes hibáb szenve n teljesíthete pa
szolgálato eltartásb n zár illet fogyatkozá pa méltós védelmé elrendel Bibli ho
halotth nyúljo legközeleb vérrokonain kivételéve paráz nő s elvált vegy nő
Ezéki szeri özvegy se kivé papn özvegy szolgál idej tartózkodj szesz italt ké
lábmos nélk lépj olt el p cs Tóráb előí ruházat viselhett paps va levi tör n kapo
rés orsz felosztásáná Ist osztályrés jövedelm népt beszede adomány áldoza rész
biztosítottá ö vo gabon ola b el hozam állat el fajzá levi tiz tized pap kül
városokb lakt Jeruzsál közeléb levi vár pap levit közöt válaszvon Bibl történe
könyveib elmosód pa tiszts n mind ároni kezéb vo Bí 1 1 1 s áldozat mutatt
laikus Bí 6. Joseph szám eset h fe mik Heród kirá önkényül te főpap neveze más
csakú mi ann előt Antioch Epiphane Áhar családjabe papságn kizárólag ural
tekintél Salam központ birodal Templomán felállításáv kapcsolato magáb családb
egy ágr más ág szál főpaps Ki Ebjathárr Cádók babilóni fogságb va visszatér ut
osztály vo besoroz 42 p osztály hetenké felvált végezt oltá szolgálato m ekk
észlelhe zsi demokratik gondolatna egyetem paps intézményén részb va
megvalósulás amennyib n ily osztály vo sorozv mindegy e mám ált képviseltet mag
mindenna áldozásná paps önérzeté követke jellem eset ír m Midrá Amik el Templ
elpusztul növend papsá templomkulccs kezéb felszál é templ tetejé e kiáltot fel
n lehetü sáfárai i kul kulcs azut magas dobtá mi e mennybé k utá nyú felkapt
ped lángok vetett maguk Táán másod Templ pusztulásáv megszű áldoza istentisztel
í paps jelentősé i Mindamelle zsi nemze kegyel n tagad m tisztelet osztá irán
han meghagyo ne o kiváltságok ve já korlátozásoka melyek ezent lehete gyakoroln
Í fönnmara halotth va közeledé elvá asszo nő vételén tilalm áldásoszt kiváltsá
jogelsőbbs Tóráh va felhívatás Koh levit segédszolgálatán fönnmaradás
biztosítot azza ho kóhé áldá oszt kézmosásáb segédkezne Tóráh va felhívásn lév
másod tisztsé kohanit levita-származ ellenőrzé manaps cs nyilvánoss köztudatá v
bízv másod Templ fennállá idejéb p nején kifogástal leszármazás családf vezeté
biztosított sírkövek áldá osz k k jelö kóhénne kanc ped levitán s helyé Ludw Au
Fran ut Ara Jáno utol főp Főpa
13773.
CÍMS
SZÓCI indulásak megáldá egészségü felügyel taní bíráskod Mó kön szer utó
tiszt eg lev törz ill m Te hibá szenv teljesíthet p szolgálat eltartás zá ille
fogyatkoz p méltó védelm elrende Bibl h halott nyúlj legközele vérrokonai
kivételév pará n elvál veg n Ezék szer özveg s kiv pap özveg szolgá ide
tartózkod szes ital k lábmo nél lép ol e c Tórá elő ruháza viselhet pap v lev
tö kap ré ors felosztásán Is osztályré jövedel nép beszed adomán áldoz rés
biztosított v gabo ol e hoza álla e fajz lev ti tize pa kü városok lak Jeruzsá
közelé lev vá pa levi közö válaszvo Bib történ könyvei elmosó p tiszt min áron
kezé v B áldoza mutat laiku B 6 Josep szá ese f mi Heró kir önkényü t főpa
nevez má csak m an elő Antioc Epiphan Áha családjab papság kizáróla ura tekinté
Sala közpon biroda Templomá felállításá kapcsolat magá család eg ág má á szá
főpap K Ebjathár Cádó babilón fogság v visszaté u osztál v besoro 4 osztál
hetenk felvál végez olt szolgálat ek észlelh zs demokrati gondolatn egyete pap
intézményé rész v megvalósulá amennyi il osztál v soroz mindeg má ál képviselte
ma mindenn áldozásn pap önérzet követk jelle ese í Midr Ami e Temp elpusztu
növen paps templomkulcc kezé felszá temp tetej kiálto fe lehet sáfára ku kulc
azu maga dobt m mennyb ut ny felkap pe lángo vetet magu Táá máso Temp
pusztulásá megsz áldoz istentiszte pap jelentős Mindamell zs nemz kegye taga
tisztele oszt irá ha meghagy n kiváltságo v j korlátozások melye ezen lehet
gyakorol fönnmar halott v közeled elv assz n vételé tilal áldásosz kiválts
jogelsőbb Tórá v felhívatá Ko levi segédszolgálatá fönnmaradá biztosíto azz h
kóh áld osz kézmosásá segédkezn Tórá v felhívás lé máso tiszts kohani
levita-szárma ellenőrz manap c nyilvános köztudat bíz máso Temp fennáll idejé
nejé kifogásta leszármazá család vezet biztosítot sírköve áld os jel kóhénn kan
pe levitá hely Lud A Fra u Ar Ján uto fő Főp
13773
CÍM
SZÓC indulása megáld egészség felügye tan bírásko M kö sze ut tisz e le tör
il T hib szen teljesíthe szolgála eltartá z ill fogyatko mélt védel elrend Bib
halot nyúl legközel vérrokona kivételé par elvá ve Ezé sze özve ki pa özve
szolg id tartózko sze ita lábm né lé o Tór el ruház viselhe pa le t ka r or
felosztásá I osztályr jövede né besze adomá áldo ré biztosítot gab o hoz áll
faj le t tiz p k városo la Jeruzs közel le v p lev köz válaszv Bi törté könyve
elmos tisz mi áro kez áldoz muta laik Jose sz es m Her ki önkény főp neve m csa
a el Antio Epipha Áh családja papsá kizáról ur tekint Sal közpo birod Templom felállítás
kapcsola mag csalá e á m sz főpa Ebjathá Cád babiló fogsá visszat osztá besor
osztá heten felvá vége ol szolgála e észlel z demokrat gondolat egyet pa
intézmény rés megvalósul amenny i osztá soro minde m á képviselt m minden
áldozás pa önérze követ jell es Mid Am Tem elpuszt növe pap templomkulc kez
felsz tem tete kiált f lehe sáfár k kul az mag dob menny u n felka p láng vete
mag Tá más Tem pusztulás megs áldo istentiszt pa jelentő Mindamel z nem kegy
tag tisztel osz ir h meghag kiváltság korlátozáso mely eze lehe gyakoro fönnma
halot közele el ass vétel tila áldásos kivált jogelsőb Tór felhívat K lev
segédszolgálat fönnmarad biztosít az kó ál os kézmosás segédkez Tór felhívá l
más tiszt kohan levita-szárm ellenőr mana nyilváno köztuda bí más Tem fennál
idej nej kifogást leszármaz csalá veze biztosíto sírköv ál o je kóhén ka p
levit hel Lu Fr A Já ut f Fő
1377
CÍ
SZÓ indulás megál egészsé felügy ta bírásk k sz u tis l tö i hi sze
teljesíth szolgál eltart il fogyatk mél véde elren Bi halo nyú legköze vérrokon
kivétel pa elv v Ez sz özv k p özv szol i tartózk sz it láb n l Tó e ruhá
viselh p l k o felosztás osztály jöved n besz adom áld r biztosíto ga ho ál fa
l ti város l Jeruz köze l le kö válasz B tört könyv elmo tis m ár ke áldo mut
lai Jos s e He k önkén fő nev cs e Anti Epiph Á családj paps kizáró u tekin Sa
közp biro Templo felállítá kapcsol ma csal s főp Ebjath Cá babil fogs vissza
oszt beso oszt hete felv vég o szolgál észle demokra gondola egye p intézmén ré
megvalósu amenn oszt sor mind képvisel minde áldozá p önérz köve jel e Mi A Te
elpusz növ pa templomkul ke fels te tet kiál leh sáfá ku a ma do menn felk lán
vet ma T má Te pusztulá meg áld istentisz p jelent Mindame ne keg ta tiszte os
i megha kiváltsá korlátozás mel ez leh gyakor fönnm halo közel e as véte til
áldáso kivál jogelső Tó felhíva le segédszolgála fönnmara biztosí a k á o
kézmosá segédke Tó felhív má tisz koha levita-szár ellenő man nyilván köztud b
má Te fenná ide ne kifogás leszárma csal vez biztosít sírkö á j kóhé k levi he
L F J u F