13827.htm
CÍMSZÓ: Példabeszédek
SZÓCIKK:
"Példabeszédek. A bibliai könyvek egyéb szentiratok csoportjába tartozik.
Héber neve Misié ; görögül: Parojmiaj ; latinul: Liber Proverbiorum. A könyvet Salamon
királynak tulajdonítják, de több szerző írhatta, ami a címfeliratokból is
kitűnik, főleg pedig abból, hogy bizonyos részek így kezdődnek: Még a következő
bölcs beszédek is Salamonéi. A 30. fejezet Agurnak, Jakéttának példabeszédeit
adja; az utolsó fejezet felírásában pedig Lemuel király szerepel. A könyv
mindenesetre gyűjteményes munkának tekinthető. Részben széteső, részben
összefüggő gnómákat tartalmaz. A szétesők rendszerint kéttagú mondatok,
gondolatpárhuzam formájában, úgy hogy a második mindig az első tagnak vagy
megerősítése, vagy ellentéte, vagy fokozása. Ezek a mondások általában
kevélységről, fösvénységről, irigységről, haragról, mértékletességről szólnak.
Az összefüggő részek hosszabb hasonlatok, példázatok és mondásgyűjtemények.
Ilyen például a hangyáról szóló híres példázat. Olykor számcsoportokhoz kapcsol
egy gondolatkört: «Kettőt kérek tőled... a hiábavalóságot és a hazugságot
messze távoztasd tőlem ... Hárman vannak, akik meg nem elégszenek, sőt négyen,
akik nem mondanak eleget: a koporsó és a méhezárt meddő asszony, a föld meg nem
elégszik a vízzel és a tűz nem mondja: elég ... Három dolog alatt indul meg a
föld, sőt négy alatt, melyeket el nem szenvedhet. A szolga alatt, mikor
uralkodik és a bolond alatt, mikor eleget eszik. A gonosz, rosszkedvű asszony
alatt, mikor férjhez megy és a szolgáló alatt, mikor örököl az asszonya után.
(30. 7, 8; 15. 21, 22, 23). Az utolsó fejezetben az eszményi asszonyt énekli
meg a könyv. Ez a fejezet (ésesz chajil) a liturgiában is helyet kapott és a templomból
hazatérő családfő mondja péntek este kiddus előtt. A könyv 31 fejezetből áll.
Jellemző, hogy nem tartalmaz intelmeket a bálványimádás ellen, ami arra vall,
hogy olyan időben íródott, mikor az idolatria nem fenyegette a zsidó népet. De
a vallást sem említi kizáróan zsidó vonatkozásban és csupán istenfélelemre
buzdít. Az Izrael szó és a Tóra törvénye sem fordul elő a P.-ben, ami egyébként
az összes bölcseleti (Chochmó) irányú bibliai könyveket jellemzi. A könyv
szerzői iskolai oktatásra szánták a könyvet és az élet és erkölcsi rend
megismerésére vetették a fősúlyt. Pedagógia célzatát úgy hangsúlyozza ki, hogy
sok intelmét a «fiam» megszólítással kezdi. A könyv szellemének legfőbb
jellemző vonása, hogy nem pesszimisztikus, sőt ellenkezőleg, a zsidó optimizmushoz
méltóan mindig a jó érvényesülését reméli. Bölcselete a józan életfelfogás
filozófiája. A boldogságban ismeri föl a földi élet célját, de az ahhoz vezető
út nem az életöröm mesterséges elfojtása, hanem az erkölcsösség, amely derült
mértékletességre int. A kicsapongást és a gyönyörökben való tobzódást persze
elítéli és ez legplasztikusabban a borról szóló tanításaiban fejeződik ki. «Ne
légy azok közül való, akik bortól megrészegednek, a tobzódók közül, akik hússal
hasukat megterhelik. Mert a részeges és tobzódó végül elszegényedik és rongyos
ruhákba öltöztet az alvás» (23. 20, 21). akinek jaj? Kinek baj? Kinek jut
perpatvar? Kinek kesergés? Kinek vetkezetten sebek ? Kinek a szemnek vöjőssége?
A bornál virrasztóknak, akik mennek a jó bor korcsmájának koresésére. Ne
gyönyörködj a borban, ha még ügy piroslik is, ha akárhogy pezseg is a
billikomban. Mert végezetre megmar, mint a kígyó és megcsíp, mint az áspis.
Szemed idegenségeket lát. Szíved oktalanságot gondol. És olyan leszel, mint aki
fékezik a tenger hullámain, vagy mint aki ül az árbócfa tetején» (23. 29, 30,
31, 32, 33, 34). De a szenvedőkkel és hajótöröttekkel szemben elnézőbb. Tudja,
hogy ezeknek vigasz és enyhülés, ha nyomorukat borban felejt hetik. «Nem
királynak való, Lemuól, nem királynak való a borivás és fejedelmekhez nem méltó
a részegítő ital. Mert ha iszik, megfeledkezhetik a törvényről és eltéveszti a
szegény ember igazát. Ám adjatok italt az elveszejtettnek és bort az
elkeseredettek. Az hadd igyék és feledje nyomorúságát és ne gondoljon mindig az
ő bajaira» (31. 4-7)."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3827. címszó a lexikon =>
689. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13827.htm
CÍMSZÓ: Példabeszédek
SZÓCIKK: Példabeszédek. A bibliai könyvek egyéb szentiratok csoportjába
tartozik. Héber neve Misié ; görögül: Parojmiaj ; latinul: Liber Proverbiorum.
A könyvet Salamon királynak tulajdonítják, de több szerző írhatta, ami a
címfeliratokból is kitűnik, főleg pedig abból, hogy bizonyos részek így
kezdődnek: Még a következő bölcs beszédek is Salamonéi. A 30. fejezet Agurnak,
Jakéttának példabeszédeit adja; az utolsó fejezet felírásában pedig Lemuel
király szerepel. A könyv mindenesetre gyűjteményes munkának tekinthető. Részben
széteső, részben összefüggő gnómákat tartalmaz. A szétesők rendszerint kéttagú
mondatok, gondolatpárhuzam formájában, úgy hogy a második mindig az első tagnak
vagy megerősítése, vagy ellentéte, vagy fokozása. Ezek a mondások általában
kevélységről, fösvénységről, irigységről, haragról, mértékletességről szólnak.
Az összefüggő részek hosszabb hasonlatok, példázatok és mondásgyűjtemények.
Ilyen például a hangyáról szóló híres példázat. Olykor számcsoportokhoz kapcsol
egy gondolatkört: Kettőt kérek tőled... a hiábavalóságot és a hazugságot messze
távoztasd tőlem ... Hárman vannak, akik meg nem elégszenek, sőt négyen, akik
nem mondanak eleget: a koporsó és a méhezárt meddő asszony, a föld meg nem
elégszik a vízzel és a tűz nem mondja: elég ... Három dolog alatt indul meg a
föld, sőt négy alatt, melyeket el nem szenvedhet. A szolga alatt, mikor
uralkodik és a bolond alatt, mikor eleget eszik. A gonosz, rosszkedvű asszony
alatt, mikor férjhez megy és a szolgáló alatt, mikor örököl az asszonya után.
30. 7, 8; 15. 21, 22, 23 . Az utolsó fejezetben az eszményi asszonyt énekli meg
a könyv. Ez a fejezet ésesz chajil a liturgiában is helyet kapott és a
templomból hazatérő családfő mondja péntek este kiddus előtt. A könyv 31
fejezetből áll. Jellemző, hogy nem tartalmaz intelmeket a bálványimádás ellen,
ami arra vall, hogy olyan időben íródott, mikor az idolatria nem fenyegette a
zsidó népet. De a vallást sem említi kizáróan zsidó vonatkozásban és csupán
istenfélelemre buzdít. Az Izrael szó és a Tóra törvénye sem fordul elő a
P.-ben, ami egyébként az összes bölcseleti Chochmó irányú bibliai könyveket
jellemzi. A könyv szerzői iskolai oktatásra szánták a könyvet és az élet és
erkölcsi rend megismerésére vetették a fősúlyt. Pedagógia célzatát úgy
hangsúlyozza ki, hogy sok intelmét a fiam megszólítással kezdi. A könyv
szellemének legfőbb jellemző vonása, hogy nem pesszimisztikus, sőt
ellenkezőleg, a zsidó optimizmushoz méltóan mindig a jó érvényesülését reméli.
Bölcselete a józan életfelfogás filozófiája. A boldogságban ismeri föl a földi
élet célját, de az ahhoz vezető út nem az életöröm mesterséges elfojtása, hanem
az erkölcsösség, amely derült mértékletességre int. A kicsapongást és a
gyönyörökben való tobzódást persze elítéli és ez legplasztikusabban a borról
szóló tanításaiban fejeződik ki. Ne légy azok közül való, akik bortól
megrészegednek, a tobzódók közül, akik hússal hasukat megterhelik. Mert a
részeges és tobzódó végül elszegényedik és rongyos ruhákba öltöztet az alvás
23. 20, 21 . akinek jaj? Kinek baj? Kinek jut perpatvar? Kinek kesergés? Kinek
vetkezetten sebek ? Kinek a szemnek vöjőssége? A bornál virrasztóknak, akik
mennek a jó bor korcsmájának koresésére. Ne gyönyörködj a borban, ha még ügy
piroslik is, ha akárhogy pezseg is a billikomban. Mert végezetre megmar, mint a
kígyó és megcsíp, mint az áspis. Szemed idegenségeket lát. Szíved oktalanságot
gondol. És olyan leszel, mint aki fékezik a tenger hullámain, vagy mint aki ül
az árbócfa tetején 23. 29, 30, 31, 32, 33, 34 . De a szenvedőkkel és
hajótöröttekkel szemben elnézőbb. Tudja, hogy ezeknek vigasz és enyhülés, ha
nyomorukat borban felejt hetik. Nem királynak való, Lemuól, nem királynak való
a borivás és fejedelmekhez nem méltó a részegítő ital. Mert ha iszik,
megfeledkezhetik a törvényről és eltéveszti a szegény ember igazát. Ám adjatok
italt az elveszejtettnek és bort az elkeseredettek. Az hadd igyék és feledje
nyomorúságát és ne gondoljon mindig az ő bajaira 31. 4-7 .
13827.ht
CÍMSZÓ Példabeszéde
SZÓCIKK Példabeszédek biblia könyve egyé szentirato csoportjáb tartozik
Hébe nev Misi görögül Parojmia latinul Libe Proverbiorum könyve Salamo királyna
tulajdonítják d töb szerz írhatta am címfeliratokbó i kitűnik főle pedi abból
hog bizonyo része íg kezdődnek Mé következ bölc beszéde i Salamonéi 30 fejeze
Agurnak Jakéttána példabeszédei adja a utols fejeze felírásába pedi Lemue királ
szerepel köny mindenesetr gyűjteménye munkána tekinthető Részbe széteső részbe
összefügg gnómáka tartalmaz széteső rendszerin kéttag mondatok gondolatpárhuza
formájában úg hog másodi mindi a els tagna vag megerősítése vag ellentéte vag
fokozása Eze mondáso általába kevélységről fösvénységről irigységről haragról
mértékletességrő szólnak A összefügg része hosszab hasonlatok példázato é
mondásgyűjtemények Ilye példáu hangyáró szól híre példázat Olyko
számcsoportokho kapcso eg gondolatkört Kettő kére tőled.. hiábavalóságo é
hazugságo messz távoztas tőle .. Hárma vannak aki me ne elégszenek ső négyen
aki ne mondana eleget kopors é méhezár medd asszony föl me ne elégszi vízze é
tű ne mondja elé .. Háro dolo alat indu me föld ső nég alatt melyeke e ne
szenvedhet szolg alatt miko uralkodi é bolon alatt miko elege eszik gonosz
rosszkedv asszon alatt miko férjhe meg é szolgál alatt miko örökö a asszony
után 30 7 8 15 21 22 2 A utols fejezetbe a eszmény asszony énekl me könyv E
fejeze éses chaji liturgiába i helye kapot é templombó hazatér családf mondj
pénte est kiddu előtt köny 3 fejezetbő áll Jellemző hog ne tartalma intelmeke
bálványimádá ellen am arr vall hog olya időbe íródott miko a idolatri ne
fenyegett zsid népet D vallás se említ kizáróa zsid vonatkozásba é csupá
istenfélelemr buzdít A Izrae sz é Tór törvény se fordu el P.-ben am egyébkén a
össze bölcselet Chochm irány biblia könyveke jellemzi köny szerző iskola
oktatásr szántá könyve é a éle é erkölcs ren megismerésér vetetté fősúlyt
Pedagógi célzatá úg hangsúlyozz ki hog so intelmé fia megszólítássa kezdi köny
szelleméne legfőb jellemz vonása hog ne pesszimisztikus ső ellenkezőleg zsid
optimizmusho méltóa mindi j érvényesülésé reméli Bölcselet józa életfelfogá
filozófiája boldogságba ismer fö föld éle célját d a ahho vezet ú ne a életörö
mestersége elfojtása hane a erkölcsösség amel derül mértékletességr int
kicsapongás é gyönyörökbe val tobzódás persz elítél é e legplasztikusabba borró
szól tanításaiba fejeződi ki N lég azo közü való aki bortó megrészegednek tobzódó
közül aki hússa hasuka megterhelik Mer részege é tobzód végü elszegényedi é
rongyo ruhákb öltözte a alvá 23 20 2 akine jaj Kine baj Kine ju perpatvar Kine
kesergés Kine vetkezette sebe Kine szemne vöjőssége borná virrasztóknak aki
menne j bo korcsmájána koresésére N gyönyörköd borban h mé üg pirosli is h
akárhog pezse i billikomban Mer végezetr megmar min kígy é megcsíp min a áspis
Szeme idegenségeke lát Szíve oktalanságo gondol É olya leszel min ak fékezi
tenge hullámain vag min ak ü a árbócf tetejé 23 29 30 31 32 33 3 D szenvedőkke
é hajótöröttekke szembe elnézőbb Tudja hog ezekne vigas é enyhülés h nyomoruka
borba felej hetik Ne királyna való Lemuól ne királyna val borivá é fejedelmekhe
ne mélt részegít ital Mer h iszik megfeledkezheti törvényrő é eltéveszt szegén
embe igazát Á adjato ital a elveszejtettne é bor a elkeseredettek A had igyé é
feledj nyomorúságá é n gondoljo mindi a bajair 31 4-
13827.h
CÍMSZ Példabeszéd
SZÓCIK Példabeszéde bibli könyv egy szentirat csoportjá tartozi Héb ne Mis
görögü Parojmi latinu Lib Proverbioru könyv Salam királyn tulajdonítjá tö szer
írhatt a címfeliratokb kitűni fől ped abbó ho bizony rész í kezdődne M követke
böl beszéd Salamoné 3 fejez Agurna Jakéttán példabeszéde adj utol fejez
felírásáb ped Lemu kirá szerepe kön mindeneset gyűjtemény munkán tekinthet
Részb szétes részb összefüg gnómák tartalma szétes rendszeri kétta mondato
gondolatpárhuz formájába ú ho másod mind el tagn va megerősítés va ellentét va
fokozás Ez mondás általáb kevélységrő fösvénységrő irigységrő haragró
mértékletességr szólna összefüg rész hossza hasonlato példázat
mondásgyűjteménye Ily példá hangyár szó hír példáza Olyk számcsoportokh kapcs e
gondolatkör Kett kér tőled. hiábavalóság hazugság mess távozta től . Hárm vanna
ak m n elégszene s négye ak n mondan elege kopor méhezá med asszon fö m n
elégsz vízz t n mondj el . Hár dol ala ind m föl s né alat melyek n szenvedhe
szol alat mik uralkod bolo alat mik eleg eszi gonos rosszked asszo alat mik
férjh me szolgá alat mik örök asszon utá 3 1 2 2 utol fejezetb eszmén asszon
ének m köny fejez ése chaj liturgiáb hely kapo templomb hazaté család mond pént
es kidd előt kön fejezetb ál Jellemz ho n tartalm intelmek bálványimád elle a
ar val ho oly időb íródot mik idolatr n fenyeget zsi népe vallá s emlí kizáró
zsi vonatkozásb csup istenfélelem buzdí Izra s Tó törvén s ford e P.-be a
egyébké össz bölcsele Choch irán bibli könyvek jellemz kön szerz iskol oktatás
szánt könyv él erkölc re megismerésé vetett fősúly Pedagóg célzat ú hangsúlyoz
k ho s intelm fi megszólításs kezd kön szellemén legfő jellem vonás ho n
pesszimisztiku s ellenkezőle zsi optimizmush méltó mind érvényesülés remél
Bölcsele józ életfelfog filozófiáj boldogságb isme f föl él céljá ahh veze n
életör mesterség elfojtás han erkölcsössé ame derü mértékletesség in kicsapongá
gyönyörökb va tobzódá pers elíté legplasztikusabb borr szó tanításaib fejeződ k
lé az köz val ak bort megrészegedne tobzód közü ak húss hasuk megterheli Me
részeg tobzó vég elszegényed rongy ruhák öltözt alv 2 2 akin ja Kin ba Kin j
perpatva Kin kesergé Kin vetkezett seb Kin szemn vöjősség born virrasztókna ak
menn b korcsmáján koresésér gyönyörkö borba m ü pirosl i akárho pezs billikomba
Me végezet megma mi kíg megcsí mi áspi Szem idegenségek lá Szív oktalanság
gondo oly lesze mi a fékez teng hullámai va mi a árbóc tetej 2 2 3 3 3 3
szenvedőkk hajótöröttekk szemb elnézőb Tudj ho ezekn viga enyhülé nyomoruk borb
fele heti N királyn val Lemuó n királyn va boriv fejedelmekh n mél részegí ita
Me iszi megfeledkezhet törvényr eltévesz szegé emb igazá adjat ita
elveszejtettn bo elkeseredette ha igy feled nyomorúság gondolj mind bajai 3 4
13827.
CÍMS Példabeszé
SZÓCI Példabeszéd bibl köny eg szentira csoportj tartoz Hé n Mi görög
Parojm latin Li Proverbior köny Sala király tulajdonítj t sze írhat
címfeliratok kitűn fő pe abb h bizon rés kezdődn követk bö beszé Salamon feje
Agurn Jakéttá példabeszéd ad uto feje felírásá pe Lem kir szerep kö mindenese
gyűjtemén munká tekinthe Rész széte rész összefü gnómá tartalm széte rendszer kétt
mondat gondolatpárhu formájáb h máso min e tag v megerősíté v ellenté v fokozá
E mondá általá kevélységr fösvénységr irigységr haragr mértékletesség szóln
összefü rés hossz hasonlat példáza mondásgyűjtemény Il péld hangyá sz hí példáz
Oly számcsoportok kapc gondolatkö Ket ké tőled hiábavalósá hazugsá mes távozt
tő Hár vann a elégszen négy a monda eleg kopo méhez me asszo f elégs víz mond e
Há do al in fö n ala melye szenvedh szo ala mi uralko bol ala mi ele esz gono
rosszke assz ala mi férj m szolg ala mi örö asszo ut uto fejezet eszmé asszo
éne kön feje és cha liturgiá hel kap templom hazat csalá mon pén e kid elő kö
fejezet á Jellem h tartal intelme bálványimá ell a va h ol idő íródo mi idolat
fenyege zs nép vall eml kizár zs vonatkozás csu istenfélele buzd Izr T törvé
for P.-b egyébk öss bölcsel Choc irá bibl könyve jellem kö szer isko oktatá
szán köny é erköl r megismerés vetet fősúl Pedagó célza hangsúlyo h intel f
megszólítás kez kö szellemé legf jelle voná h pesszimisztik ellenkezől zs
optimizmus mélt min érvényesülé remé Bölcsel jó életfelfo filozófiá boldogság
ism fö é célj ah vez életö mestersé elfojtá ha erkölcsöss am der mértékletessé
i kicsapong gyönyörök v tobzód per elít legplasztikusab bor sz tanításai fejező
l a kö va a bor megrészegedn tobzó köz a hús hasu megterhel M része tobz vé
elszegénye rong ruhá öltöz al aki j Ki b Ki perpatv Ki keserg Ki vetkezet se Ki
szem vöjőssé bor virrasztókn a men korcsmájá koresésé gyönyörk borb piros akárh
pez billikomb M végeze megm m kí megcs m ásp Sze idegensége l Szí oktalansá
gond ol lesz m féke ten hulláma v m árbó tete szenvedők hajótöröttek szem
elnéző Tud h ezek vig enyhül nyomoru bor fel het király va Lemu király v bori
fejedelmek mé részeg it M isz megfeledkezhe törvény eltéves szeg em igaz adja it
elveszejtett b elkeseredett h ig fele nyomorúsá gondol min baja
13827
CÍM Példabesz
SZÓC Példabeszé bib kön e szentir csoport tarto H M görö Paroj lati L
Proverbio kön Sal királ tulajdonít sz írha címfelirato kitű f p ab bizo ré
kezdőd követ b besz Salamo fej Agur Jakétt példabeszé a ut fej felírás p Le ki
szere k mindenes gyűjtemé munk tekinth Rés szét rés összef gnóm tartal szét
rendsze két monda gondolatpárh formájá más mi ta megerősít ellent fokoz mond
által kevélység fösvénység irigység harag mértékletessé szól összef ré hoss
hasonla példáz mondásgyűjtemén I pél hangy s h példá Ol számcsoporto kap
gondolatk Ke k tőle hiábavalós hazugs me távoz t Há van elégsze nég mond ele
kop méhe m assz elég ví mon H d a i f al mely szenved sz al m uralk bo al m el
es gon rosszk ass al m fér szol al m ör assz u ut fejeze eszm assz én kö fej é
ch liturgi he ka templo haza csal mo pé ki el k fejeze Jelle tarta intelm
bálványim el v o id íród m idola fenyeg z né val em kizá z vonatkozá cs
istenfélel buz Iz törv fo P.- egyéb ös bölcse Cho ir bib könyv jelle k sze isk
oktat szá kön erkö megismeré vete fősú Pedag célz hangsúly inte megszólítá ke k
szellem leg jell von pesszimiszti ellenkező z optimizmu mél mi érvényesül rem
Bölcse j életfelf filozófi boldogsá is f cél a ve élet mesters elfojt h
erkölcsös a de mértékletess kicsapon gyönyörö tobzó pe elí legplasztikusa bo s
tanítása fejez k v bo megrészeged tobz kö hú has megterhe rész tob v elszegény
ron ruh öltö a ak K K perpat K keser K vetkeze s K sze vöjőss bo virrasztók me
korcsmáj koresés gyönyör bor piro akár pe billikom végez meg k megc ás Sz
idegenség Sz oktalans gon o les fék te hullám árb tet szenvedő hajótörötte sze
elnéz Tu eze vi enyhü nyomor bo fe he királ v Lem királ bor fejedelme m része i
is megfeledkezh törvén eltéve sze e iga adj i elveszejtet elkeseredet i fel
nyomorús gondo mi baj
1382
CÍ Példabes
SZÓ Példabesz bi kö szenti csopor tart gör Paro lat Proverbi kö Sa kirá
tulajdoní s írh címfelirat kit a biz r kezdő köve bes Salam fe Agu Jakét
példabesz u fe felírá L k szer mindene gyűjtem mun tekint Ré szé ré össze gnó
tarta szé rendsz ké mond gondolatpár formáj má m t megerősí ellen foko mon álta
kevélysé fösvénysé irigysé hara mértékletess szó össze r hos hasonl példá
mondásgyűjtemé pé hang péld O számcsoport ka gondolat K től hiábavaló hazug m
távo H va elégsz né mon el ko méh ass elé v mo a mel szenve s a ural b a e e go
rossz as a fé szo a ö ass u fejez esz ass é k fe c liturg h k templ haz csa m p
k e fejez Jell tart intel bálványi e i író idol fenye n va e kiz vonatkoz c
istenféle bu I tör f P. egyé ö bölcs Ch i bi köny jell sz is okta sz kö erk
megismer vet fős Peda cél hangsúl int megszólít k szelle le jel vo pesszimiszt
ellenkez optimizm mé m érvényesü re Bölcs életfel filozóf boldogs i cé v éle
mester elfoj erkölcsö d mértékletes kicsapo gyönyör tobz p el legplasztikus b
tanítás feje b megrészege tob k h ha megterh rés to elszegén ro ru ölt a perpa
kese vetkez sz vöjős b virrasztó m korcsmá koresé gyönyö bo pir aká p billiko
vége me meg á S idegensé S oktalan go le fé t hullá ár te szenved hajótörött sz
elné T ez v enyh nyomo b f h kirá Le kirá bo fejedelm rész i megfeledkez törvé
eltév sz ig ad elveszejte elkeserede fe nyomorú gond m ba