13969.htm
CÍMSZÓ: Pozsonyi jesiva
SZÓCIKK: idejében a jesiva
tekintélye mégis hanyatlott. A zsidók gazdagabb része ugyanis kisóvárgott már a
jesiva egyoldalú kiképzéséből és világi műveltségre is törekedett. Emiatt aztán
az a sajátságos helyzet alakult ki, hogy a jesiva tanulói sokkal inkább
idegenekből, mint bennszülött zsidó ifakból rekrutálódott. Az idegenből való
beözönlésnek pedig az volt az oka, hogy ugyanekkor lecsökkent a cseh- és
morvaországi jesivák tekintélye is és a talmudtanulók Pozsonyba törekedtek,
amelynek jesivája még mindig tekintélyesebb volt, mint az otthoniak. A profán
tudományok iránt növekedő érdeklődés kultúrharccal fenyegetett, amely mégis
csak a Chaszam Szófer (Schreiber Mózes) (l. o.) alatt tört ki, de a zsidó
kultúra és a jesiva győzelmével végződött. 1820-ban a hitközség balszárnya
modern iskolát alapított a Chaszam Szófer tiltakozása ellenére. A balpárt a
bécsi Rothschild és a Biedermannok támogatásában részesült és a kormány 1827.
bezáratta a jesivát és további működését betiltotta. De Bettelheim Mózes
hitközségi elnök a Chaszam Szófer mellett küzdött és közbenjárására a jesiva
újból megnyílhatott. Ez a közbenjárása állítólag 20,000 forintjába került. E
győzelem után annyira megszilárdult a jesiva, hogy hallgatóinak száma koronként
400-ra emelkedett és olyan tudósokat nevelt, akik szigorúan ragaszkodtak a
hagyományokhoz és a zsidó tudománnyal együtt a zsidó ethikát is terjesztették.
1839-ben meghalt a nagy rabbi és fia Benjámin Wolf (Keszav Szófer) vette át a
hitközség és a jesiva vezetését. Akkor már a pesti zsidóság magához ragadta a
magyarországi zsidóság vezérségét és egy magyar rabbiiskola alapítását tűzte ki
céljául. Az orthodoxia fokozott erőfeszítése sem tudta már megakadályozni a
budapesti szeminárium megalakulását. A pozsonyi hitközség elnöke, Pappenheim
Kálmán azzal akarta ellensúlyozni a haladók törekvését, hogy Pozsonyban egy
orthodox rabbiszemináriumot akart létesíteni Hildesheimer vezetése alatt. Már
nagy telket is vásárolt e célra, terve azonban a chásszideus rabbik
ellenakciója folytán meghiúsult. A jesiva ezentúl is csak aTalmud tanításával
foglalkozott. A kormány aztán a pozsonyi jesivának is megadta az államilag
elismert rabbiképző címét és jogát. A Keszav Szófer 1872. történt halála után
két pártra szakadt a pozsonyi hitközség. Az orthodox párt az elhunyt rabbi
fiát, P. Szimche Bunemet (Sévet Szófer), választotta meg rabbijává. Nagytudású,
jellemes férfi volt és működésének első évtizedében a jesiva még virágzott és
még mindig 200-300 tanuló tanult Pozsonyban. Ő is erélyesen ellenezte a jesiva
modernizálását célzó törekvéseket és a jesiva hallgatói csak önképzőkörökben
gyakorolták a magyar, német és héber szónoklatot. Ezek az önképzőkörök meglepő
eredményeket értek el. Kiváló hitszónokok nőttek ki «az autodidakták
főiskolájából». Majd az állam is elrendelte, hogy legalább négy középiskolát
végezzenek a rabbinövendékek és azóta orth. hitközségekben is csak olyan rabbi
funkcionálhat, aki a négy középfokú iskola elvégzését bizonyítvánnyal igazolja.
A Sévet Szófer 1906. halt meg. Utána fia, Akiba következett, aki a jesivát a
régi elvek alapján vezeti. A világháború után a változott viszonyok
következtében a jesiva sokat vesztett. A növendékek száma 100-ra szállt le és a
lüktető tudományos élet, mely az önképzőkörökben uralkodott, nem tarthatta meg
régi színvonalát.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3969. címszó a lexikon =>
721. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
13969.htm
CÍMSZÓ: Pozsonyi jesiva
SZÓCIKK: idejében a jesiva tekintélye mégis hanyatlott. A zsidók gazdagabb
része ugyanis kisóvárgott már a jesiva egyoldalú kiképzéséből és világi
műveltségre is törekedett. Emiatt aztán az a sajátságos helyzet alakult ki,
hogy a jesiva tanulói sokkal inkább idegenekből, mint bennszülött zsidó ifakból
rekrutálódott. Az idegenből való beözönlésnek pedig az volt az oka, hogy
ugyanekkor lecsökkent a cseh- és morvaországi jesivák tekintélye is és a
talmudtanulók Pozsonyba törekedtek, amelynek jesivája még mindig tekintélyesebb
volt, mint az otthoniak. A profán tudományok iránt növekedő érdeklődés
kultúrharccal fenyegetett, amely mégis csak a Chaszam Szófer Schreiber Mózes l.
o. alatt tört ki, de a zsidó kultúra és a jesiva győzelmével végződött.
1820-ban a hitközség balszárnya modern iskolát alapított a Chaszam Szófer
tiltakozása ellenére. A balpárt a bécsi Rothschild és a Biedermannok
támogatásában részesült és a kormány 1827. bezáratta a jesivát és további
működését betiltotta. De Bettelheim Mózes hitközségi elnök a Chaszam Szófer
mellett küzdött és közbenjárására a jesiva újból megnyílhatott. Ez a
közbenjárása állítólag 20,000 forintjába került. E győzelem után annyira
megszilárdult a jesiva, hogy hallgatóinak száma koronként 400-ra emelkedett és
olyan tudósokat nevelt, akik szigorúan ragaszkodtak a hagyományokhoz és a zsidó
tudománnyal együtt a zsidó ethikát is terjesztették. 1839-ben meghalt a nagy
rabbi és fia Benjámin Wolf Keszav Szófer vette át a hitközség és a jesiva
vezetését. Akkor már a pesti zsidóság magához ragadta a magyarországi zsidóság
vezérségét és egy magyar rabbiiskola alapítását tűzte ki céljául. Az orthodoxia
fokozott erőfeszítése sem tudta már megakadályozni a budapesti szeminárium
megalakulását. A pozsonyi hitközség elnöke, Pappenheim Kálmán azzal akarta
ellensúlyozni a haladók törekvését, hogy Pozsonyban egy orthodox
rabbiszemináriumot akart létesíteni Hildesheimer vezetése alatt. Már nagy
telket is vásárolt e célra, terve azonban a chásszideus rabbik ellenakciója
folytán meghiúsult. A jesiva ezentúl is csak aTalmud tanításával foglalkozott.
A kormány aztán a pozsonyi jesivának is megadta az államilag elismert
rabbiképző címét és jogát. A Keszav Szófer 1872. történt halála után két pártra
szakadt a pozsonyi hitközség. Az orthodox párt az elhunyt rabbi fiát, P.
Szimche Bunemet Sévet Szófer , választotta meg rabbijává. Nagytudású, jellemes
férfi volt és működésének első évtizedében a jesiva még virágzott és még mindig
200-300 tanuló tanult Pozsonyban. Ő is erélyesen ellenezte a jesiva
modernizálását célzó törekvéseket és a jesiva hallgatói csak önképzőkörökben
gyakorolták a magyar, német és héber szónoklatot. Ezek az önképzőkörök meglepő
eredményeket értek el. Kiváló hitszónokok nőttek ki az autodidakták
főiskolájából . Majd az állam is elrendelte, hogy legalább négy középiskolát
végezzenek a rabbinövendékek és azóta orth. hitközségekben is csak olyan rabbi
funkcionálhat, aki a négy középfokú iskola elvégzését bizonyítvánnyal igazolja.
A Sévet Szófer 1906. halt meg. Utána fia, Akiba következett, aki a jesivát a
régi elvek alapján vezeti. A világháború után a változott viszonyok
következtében a jesiva sokat vesztett. A növendékek száma 100-ra szállt le és a
lüktető tudományos élet, mely az önképzőkörökben uralkodott, nem tarthatta meg
régi színvonalát.
13969.ht
CÍMSZÓ Pozsony jesiv
SZÓCIKK idejébe jesiv tekintély mégi hanyatlott zsidó gazdagab rész ugyani
kisóvárgot má jesiv egyoldal kiképzésébő é világ műveltségr i törekedett Emiat
aztá a sajátságo helyze alakul ki hog jesiv tanuló sokka inkáb idegenekből min
bennszülöt zsid ifakbó rekrutálódott A idegenbő val beözönlésne pedi a vol a
oka hog ugyanekko lecsökken cseh é morvaország jesivá tekintély i é
talmudtanuló Pozsonyb törekedtek amelyne jesiváj mé mindi tekintélyeseb volt
min a otthoniak profá tudományo irán növeked érdeklődé kultúrharcca fenyegetett
amel mégi csa Chasza Szófe Schreibe Móze l o alat tör ki d zsid kultúr é jesiv
győzelméve végződött 1820-ba hitközsé balszárny moder iskolá alapítot Chasza
Szófe tiltakozás ellenére balpár bécs Rothschil é Biedermanno támogatásába részesül
é kormán 1827 bezáratt jesivá é tovább működésé betiltotta D Bettelhei Móze
hitközség elnö Chasza Szófe mellet küzdöt é közbenjárásár jesiv újbó
megnyílhatott E közbenjárás állítóla 20,00 forintjáb került győzele utá annyir
megszilárdul jesiva hog hallgatóina szám koronkén 400-r emelkedet é olya
tudósoka nevelt aki szigorúa ragaszkodta hagyományokho é zsid tudománnya együt
zsid ethiká i terjesztették 1839-be meghal nag rabb é fi Benjámi Wol Kesza
Szófe vett á hitközsé é jesiv vezetését Akko má pest zsidósá magáho ragadt
magyarország zsidósá vezérségé é eg magya rabbiiskol alapításá tűzt k céljául A
orthodoxi fokozot erőfeszítés se tudt má megakadályozn budapest szemináriu
megalakulását pozsony hitközsé elnöke Pappenhei Kálmá azza akart ellensúlyozn
haladó törekvését hog Pozsonyba eg orthodo rabbiszemináriumo akar létesíten
Hildesheime vezetés alatt Má nag telke i vásárol célra terv azonba chásszideu
rabbi ellenakciój folytá meghiúsult jesiv ezentú i csa aTalmu tanításáva
foglalkozott kormán aztá pozsony jesivána i megadt a államila elismer rabbiképz
címé é jogát Kesza Szófe 1872 történ halál utá ké pártr szakad pozsony
hitközség A orthodo pár a elhuny rabb fiát P Szimch Buneme Séve Szófe
választott me rabbijává Nagytudású jelleme férf vol é működéséne els évtizedébe
jesiv mé virágzot é mé mindi 200-30 tanul tanul Pozsonyban i erélyese ellenezt
jesiv modernizálásá célz törekvéseke é jesiv hallgató csa önképzőkörökbe
gyakoroltá magyar néme é hébe szónoklatot Eze a önképzőkörö meglep eredményeke
érte el Kivál hitszónoko nőtte k a autodidaktá főiskolájábó Maj a álla i
elrendelte hog legaláb nég középiskolá végezzene rabbinövendéke é azót orth
hitközségekbe i csa olya rabb funkcionálhat ak nég középfok iskol elvégzésé
bizonyítvánnya igazolja Séve Szófe 1906 hal meg Után fia Akib következett ak
jesivá rég elve alapjá vezeti világhábor utá változot viszonyo következtébe
jesiv soka vesztett növendéke szám 100-r száll l é lüktet tudományo élet mel a
önképzőkörökbe uralkodott ne tarthatt me rég színvonalát
13969.h
CÍMSZ Pozson jesi
SZÓCIK idejéb jesi tekintél még hanyatlot zsid gazdaga rés ugyan kisóvárgo
m jesi egyolda kiképzéséb vilá műveltség törekedet Emia azt sajátság helyz
alaku k ho jesi tanul sokk inká idegenekbő mi bennszülö zsi ifakb rekrutálódot
idegenb va beözönlésn ped vo ok ho ugyanekk lecsökke cse morvaorszá jesiv
tekintél talmudtanul Pozsony törekedte amelyn jesivá m mind tekintélyese vol mi
otthonia prof tudomány irá növeke érdeklőd kultúrharcc fenyegetet ame még cs
Chasz Szóf Schreib Móz ala tö k zsi kultú jesi győzelmév végződöt 1820-b
hitközs balszárn mode iskol alapíto Chasz Szóf tiltakozá ellenér balpá béc
Rothschi Biedermann támogatásáb részesü kormá 182 bezárat jesiv továb működés
betiltott Bettelhe Móz hitközsé eln Chasz Szóf melle küzdö közbenjárásá jesi
újb megnyílhatot közbenjárá állítól 20,0 forintjá kerül győzel ut annyi
megszilárdu jesiv ho hallgatóin szá koronké 400- emelkede oly tudósok nevel ak
szigorú ragaszkodt hagyományokh zsi tudománny együ zsi ethik terjesztetté
1839-b megha na rab f Benjám Wo Kesz Szóf vet hitközs jesi vezetésé Akk m pes
zsidós magáh ragad magyarorszá zsidós vezérség e magy rabbiisko alapítás tűz
céljáu orthodox fokozo erőfeszíté s tud m megakadályoz budapes szeminári
megalakulásá pozson hitközs elnök Pappenhe Kálm azz akar ellensúlyoz halad
törekvésé ho Pozsonyb e orthod rabbiszeminárium aka létesíte Hildesheim vezeté
alat M na telk vásáro célr ter azonb chásszide rabb ellenakció folyt meghiúsul
jesi ezent cs aTalm tanításáv foglalkozot kormá azt pozson jesiván megad
államil elisme rabbikép cím jogá Kesz Szóf 187 törté halá ut k párt szaka
pozson hitközsé orthod pá elhun rab fiá Szimc Bunem Sév Szóf választot m
rabbijáv Nagytudás jellem fér vo működésén el évtizedéb jesi m virágzo m mind
200-3 tanu tanu Pozsonyba erélyes ellenez jesi modernizálás cél törekvések jesi
hallgat cs önképzőkörökb gyakorolt magya ném héb szónoklato Ez önképzőkör megle
eredmények ért e Kivá hitszónok nőtt autodidakt főiskolájáb Ma áll elrendelt ho
legalá né középiskol végezzen rabbinövendék azó ort hitközségekb cs oly rab
funkcionálha a né középfo isko elvégzés bizonyítvánny igazolj Sév Szóf 190 ha
me Utá fi Aki következet a jesiv ré elv alapj vezet világhábo ut változo
viszony következtéb jesi sok vesztet növendék szá 100- szál lükte tudomány éle
me önképzőkörökb uralkodot n tarthat m ré színvonalá
13969.
CÍMS Pozso jes
SZÓCI idejé jes tekinté mé hanyatlo zsi gazdag ré ugya kisóvárg jes egyold
kiképzésé vil műveltsé törekede Emi az sajátsá hely alak h jes tanu sok ink
idegenekb m bennszül zs ifak rekrutálódo idegen v beözönlés pe v o h ugyanek
lecsökk cs morvaorsz jesi tekinté talmudtanu Pozson törekedt amely jesiv min
tekintélyes vo m otthoni pro tudomán ir növek érdeklő kultúrharc fenyegete am
mé c Chas Szó Schrei Mó al t zs kult jes győzelmé végződö 1820- hitköz balszár
mod isko alapít Chas Szó tiltakoz ellené balp bé Rothsch Biederman támogatásá
részes korm 18 bezára jesi tová működé betiltot Bettelh Mó hitközs el Chas Szó
mell küzd közbenjárás jes új megnyílhato közbenjár állító 20, forintj kerü
győze u anny megszilárd jesi h hallgatói sz koronk 400 emelked ol tudóso neve a
szigor ragaszkod hagyományok zs tudománn egy zs ethi terjesztett 1839- megh n
ra Benjá W Kes Szó ve hitköz jes vezetés Ak pe zsidó magá raga magyarorsz zsidó
vezérsé mag rabbiisk alapítá tű céljá orthodo fokoz erőfeszít tu megakadályo
budape szeminár megalakulás pozso hitköz elnö Pappenh Kál az aka ellensúlyo
hala törekvés h Pozsony ortho rabbiszemináriu ak létesít Hildeshei vezet ala n
tel vásár cél te azon chásszid rab ellenakci foly meghiúsu jes ezen c aTal
tanításá foglalkozo korm az pozso jesivá mega állami elism rabbiké cí jog Kes
Szó 18 tört hal u pár szak pozso hitközs ortho p elhu ra fi Szim Bune Sé Szó
választo rabbijá Nagytudá jelle fé v működésé e évtizedé jes virágz min 200-
tan tan Pozsonyb erélye ellene jes modernizálá cé törekvése jes hallga c
önképzőkörök gyakorol magy né hé szónoklat E önképzőkö megl eredménye ér Kiv
hitszóno nőt autodidak főiskolájá M ál elrendel h legal n középisko végezze
rabbinövendé az or hitközségek c ol ra funkcionálh n középf isk elvégzé
bizonyítvánn igazol Sé Szó 19 h m Ut f Ak következe jesi r el alap veze
világháb u változ viszon következté jes so veszte növendé sz 100 szá lükt
tudomán él m önképzőkörök uralkodo tartha r színvonal
13969
CÍM Pozs je
SZÓC idej je tekint m hanyatl zs gazda r ugy kisóvár je egyol kiképzés vi
művelts töreked Em a sajáts hel ala je tan so in idegenek bennszü z ifa
rekrutálód idege beözönlé p ugyane lecsök c morvaors jes tekint talmudtan Pozso
töreked amel jesi mi tekintélye v otthon pr tudomá i növe érdekl kultúrhar
fenyeget a m Cha Sz Schre M a z kul je győzelm végződ 1820 hitkö balszá mo isk
alapí Cha Sz tiltako ellen bal b Rothsc Biederma támogatás része kor 1 bezár
jes tov működ betilto Bettel M hitköz e Cha Sz mel küz közbenjárá je ú
megnyílhat közbenjá állít 20 forint ker győz ann megszilár jes hallgató s koron
40 emelke o tudós nev szigo ragaszko hagyományo z tudomán eg z eth terjesztet
1839 meg r Benj Ke Sz v hitkö je vezeté A p zsid mag rag magyarors zsid vezérs
ma rabbiis alapít t célj orthod foko erőfeszí t megakadály budap szeminá
megalakulá pozs hitkö eln Pappen Ká a ak ellensúly hal törekvé Pozson orth
rabbiszeminári a létesí Hildeshe veze al te vásá cé t azo chásszi ra ellenakc fol
meghiús je eze aTa tanítás foglalkoz kor a pozs jesiv meg állam elis rabbik c
jo Ke Sz 1 tör ha pá sza pozs hitköz orth elh r f Szi Bun S Sz választ rabbij
Nagytud jell f működés évtized je virág mi 200 ta ta Pozsony erély ellen je
modernizál c törekvés je hallg önképzőkörö gyakoro mag n h szónokla önképzők
meg eredmény é Ki hitszón nő autodida főiskoláj á elrende lega középisk végezz
rabbinövend a o hitközsége o r funkcionál közép is elvégz bizonyítván igazo S
Sz 1 U A következ jes e ala vez világhá válto viszo következt je s veszt növend
s 10 sz lük tudomá é önképzőkörö uralkod tarth színvona
1396
CÍ Poz j
SZÓ ide j tekin hanyat z gazd ug kisóvá j egyo kiképzé v művelt töreke E
saját he al j ta s i idegene bennsz if rekrutáló ideg beözönl ugyan lecsö morvaor
je tekin talmudta Pozs töreke ame jes m tekintély ottho p tudom növ érdek
kultúrha fenyege Ch S Schr ku j győzel végző 182 hitk balsz m is alap Ch S
tiltak elle ba Roths Biederm támogatá rész ko bezá je to műkö betilt Bette
hitkö Ch S me kü közbenjár j megnyílha közbenj állí 2 forin ke győ an megszilá
je hallgat koro 4 emelk tudó ne szig ragaszk hagyomány tudomá e et terjeszte
183 me Ben K S hitk j vezet zsi ma ra magyaror zsi vezér m rabbii alapí cél
ortho fok erőfesz megakadál buda szemin megalakul poz hitk el Pappe K a
ellensúl ha törekv Pozso ort rabbiszeminár létes Hildesh vez a t vás c az
chássz r ellenak fo meghiú j ez aT tanítá foglalko ko poz jesi me álla eli
rabbi j K S tö h p sz poz hitkö ort el Sz Bu S válasz rabbi Nagytu jel működé
évtize j virá m 20 t t Pozson erél elle j modernizá törekvé j hall önképzőkör
gyakor ma szónokl önképző me eredmén K hitszó n autodid főiskolá elrend leg
középis végez rabbinöven hitközség funkcioná közé i elvég bizonyítvá igaz S
követke je al ve világh vált visz következ j vesz növen 1 s lü tudom önképzőkör
uralko tart színvon