14061.htm
CÍMSZÓ: Reform-zsidóság
SZÓCIKK: "gyakorol, a
próféták utódainak és a messiási gondolat megtestesülésének tartja. Ez alapon a
tökéletességre való törekvés s a józan földi élet a zsidóság célja. Eszerint megtartja
a zsidó Egy-Isten hitét, minden dogmatikus magyarázat nélkül, hisz Izrael
kiválasztottságában s miután a kaszt-papságot elveti, a papok-népében; hisz
abban, hogy éppen azért mert kiválasztott nép (l.o.), morális kötelességeit
fokozottabb mértékben kell teljesítenie; hisz az emberek tökéletes
egyenrangúságában isten előtt; nem tekinti a góluszt, a diaszpórát isteni
csapásnak, hanem a Gondviselés akaratának, mely Izraelt közelebb hozta a többi
népekhez,- Izrael történetének végcéljául pedig nem a nemzeti újjáéledést,
hanem azt a tökéletes harmóniát tekinti, melyben Izrael isten szeretetében a
többi emberiséggel egyesülten működhetik; elveti a R. a veleszületett bűn
gondolatát, mely egyébként távolról sem zsidó dogma, hanem éppen a
pauliánus-keresztény egyházaké; elveti a cirkumciziót s a házassági jognak
szerinte elavult szabványait. Ezen az új hitvalláson és a fentmondott liturgiái
újításon kívül a jelenleg főképpen Amerikában nagy számmal levő szélső
reformzsinagógák feltűnően és csodálatosan erős zsidó érzésű liturgiáiban még
több újítás szerepel; ilyenek : az áldozási szimbólumot tartalmazó muszaf-ima
pótlása bűnbánó Zsoltárokkal, a Tóra felolvasás nem szakaszonkint, hanem
egyhuzamban és felhívások nélkül történik; továbbá megszüntették a templomokban
a nők elkülönítését, a duchant, vagyis a papi (kohanita) áldást és a minjant, a
tíz hívőhöz kötött istentiszteletet, a talliszt, tefillint és kittelt. Az
almemer a frigyszekrény közvetlen közelében van. A péntekesti istentiszteletet
szigorúan megtartják s amely reform-zsinagógák vasárnap is tartanak ünnepi
istentiszteletet, azok sem hagyják el azt. Az újítás arra törekszik, hogy
gyakrabban tartsanak ájtatosságokat s ebben alkalmazkodnak a polgári
szünetekhez, anélkül, hogy a szombat szent jellegét elvileg csökkentenék. Az
amerikai Egyesült Államokban hatalmas zsinagógáik vannak, így New-Yorkban,
Baltimoreban, Cincinnatiban, Chicagóban s más városokban. Az ottani R. a
zsidóság minden filantróp ügyében a legmesszebbmenő módon tevékenykedik.
Létezésük a negyvenes évekig megy vissza s első kimagasló vezéreik a
németországi származású Einhorn Dávid rabbi, az oroszországi Lilienthal rabbi,
a magyarországi Isaac Wise newyorki és Szold (l. o.) baltimorei rabbik voltak.
Liturgiájukat Einhorn D. állította össze, majd Szold pótolta. A nők része a
mozgalomban igen jelentékeny. Jelenlegi kimagasló egyéniségei közt több kiváló
teológust is látunk, így Emil J. Hirsch rabbi, chicagói egyetemi tanárt, a
rabbinikus irodalom kiváló ismerőjét, Kaufmann Kohler rabbi, v. szemináriumi
tanárt, perzsiai nagykövetet stb., Stephen Wise rabbit (l. o.), a mozgalom
legjelentékenyebb vezetőjét. Németországban újabban erősödőben van a R., mely
azonban továbbra is szigorúan megmarad az anyahitközségek keretén belül s
csupán templomaiban válik külön. Magyarországon a negyvenes években, majd 1848.
Horn Ede (l.o.) tábori lelkész kezdett reformmozgalmat,mely azonban rövidéletű
volt. A nyolcvanas évek elején Stern Albert újpesti rabbi, kitűnő teológus
próbálkozott a túlzó reform-iránnyal, de 1884. már le kellett mondania
rabbiállásáról, mert saját hitközsége is idegenkedett a mozgalomtól. 1928
augusztusában a R. vezetői internacionális gyűlést tartottak Berlinben, amelyen
Sir Claude Montefiore, londoni filantróp és jelentékeny zsidó teológus elnökölt;
míg női részről a vezetést Lady Montagu látta el. A gyűlés a modern korhoz való
teljesebb alkalmazkodás szükségességét hirdette, de arra a modern zsidóság
tradícióhoz hű árnyalatait is meghívta. Az elmondottakon túlmenő különbségek
itt sem merültek fel, sőt a kölcsönös közeledés és a R. régebbi túlzásainak
elhagyása, másrészt a progresszív zsidóságnak a R. némely hasznos újításához
való közeledési szándéka az eredmény. Ebben azonban sem a szombat, sem egyéb
kimagasló tradíciók és vallási törvények elhagyása nem foglaltatik bent.
Irodalom. Főorgánum a Reform Advocate 1891-től kezdve Chicagóban, szerk. E. G.
Hirsch, ezenkívül számos más hetilap így a Jewish Times 1870-től, a The Jewish
Reformer 1887-től kezdve, mindkettő New-Yorkban. Jost, Culturgeschichte zur
neueren Geschichte der Israeliten von 1815 bis 1845 (1847) ; u. a., Geschichte
des Judentums nnd seiner Sekten (III. 1859) ; A. Geiger, Jüdische geschichte
von 1830 bis zur Gegenwart (1849); Holdheim, Geschichte der Berliner
Reformgememde (1857); J. H. Ritter, Geschichte der jüdischen Reformation
(Berlin 1865); S. Stern, Geschichte des Judentums von Mendelssohn bis auf die
neuere Zeit (u. o. 1870); M. Le-in, Die Reform des Judentums (u. o. 1895);
David Einhorn's Ausgewählte Predigten und Reden, ed. K. Kohler (New-York 1879)
; Ner Tamid (Katechismus, 1865 Philadelphia) ; Samuel Hirsch, Die Reform im
Judentum (Leipzig 1843) ; Claude Montefiore, Liberal Judaism (London 1904); K.
G. Hirsch, The Originality of Judaism (Cinncinati 1904) ; Kaufman Kohler, Backwards
or Forwards? (New-York 1885); E. Schreiber, Reform Judaism and its Pioneers
(1892); S. Bernfeld, Juden und Judentum im neunzehnten Jahrhundert (Berlin
1898); J. H. Ritter, Die Jüdische Reform, gemeinde zu Berlin (u. o. 1902) ; D.
Phillippson, The Beginnings of the Reform Movement in Judaism (Jew. Quart.
Rewiew. X., XV.- XVII)."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 4061. címszó a lexikon =>
736. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14061.htm
CÍMSZÓ: Reform-zsidóság
SZÓCIKK: gyakorol, a próféták utódainak és a messiási gondolat
megtestesülésének tartja. Ez alapon a tökéletességre való törekvés s a józan
földi élet a zsidóság célja. Eszerint megtartja a zsidó Egy-Isten hitét, minden
dogmatikus magyarázat nélkül, hisz Izrael kiválasztottságában s miután a kaszt-papságot
elveti, a papok-népében; hisz abban, hogy éppen azért mert kiválasztott nép
l.o. , morális kötelességeit fokozottabb mértékben kell teljesítenie; hisz az
emberek tökéletes egyenrangúságában isten előtt; nem tekinti a góluszt, a
diaszpórát isteni csapásnak, hanem a Gondviselés akaratának, mely Izraelt
közelebb hozta a többi népekhez,- Izrael történetének végcéljául pedig nem a
nemzeti újjáéledést, hanem azt a tökéletes harmóniát tekinti, melyben Izrael
isten szeretetében a többi emberiséggel egyesülten működhetik; elveti a R. a
veleszületett bűn gondolatát, mely egyébként távolról sem zsidó dogma, hanem
éppen a pauliánus-keresztény egyházaké; elveti a cirkumciziót s a házassági
jognak szerinte elavult szabványait. Ezen az új hitvalláson és a fentmondott
liturgiái újításon kívül a jelenleg főképpen Amerikában nagy számmal levő
szélső reformzsinagógák feltűnően és csodálatosan erős zsidó érzésű
liturgiáiban még több újítás szerepel; ilyenek : az áldozási szimbólumot
tartalmazó muszaf-ima pótlása bűnbánó Zsoltárokkal, a Tóra felolvasás nem
szakaszonkint, hanem egyhuzamban és felhívások nélkül történik; továbbá
megszüntették a templomokban a nők elkülönítését, a duchant, vagyis a papi
kohanita áldást és a minjant, a tíz hívőhöz kötött istentiszteletet, a
talliszt, tefillint és kittelt. Az almemer a frigyszekrény közvetlen közelében
van. A péntekesti istentiszteletet szigorúan megtartják s amely
reform-zsinagógák vasárnap is tartanak ünnepi istentiszteletet, azok sem
hagyják el azt. Az újítás arra törekszik, hogy gyakrabban tartsanak
ájtatosságokat s ebben alkalmazkodnak a polgári szünetekhez, anélkül, hogy a
szombat szent jellegét elvileg csökkentenék. Az amerikai Egyesült Államokban
hatalmas zsinagógáik vannak, így New-Yorkban, Baltimoreban, Cincinnatiban,
Chicagóban s más városokban. Az ottani R. a zsidóság minden filantróp ügyében a
legmesszebbmenő módon tevékenykedik. Létezésük a negyvenes évekig megy vissza s
első kimagasló vezéreik a németországi származású Einhorn Dávid rabbi, az
oroszországi Lilienthal rabbi, a magyarországi Isaac Wise newyorki és Szold l.
o. baltimorei rabbik voltak. Liturgiájukat Einhorn D. állította össze, majd
Szold pótolta. A nők része a mozgalomban igen jelentékeny. Jelenlegi kimagasló
egyéniségei közt több kiváló teológust is látunk, így Emil J. Hirsch rabbi,
chicagói egyetemi tanárt, a rabbinikus irodalom kiváló ismerőjét, Kaufmann
Kohler rabbi, v. szemináriumi tanárt, perzsiai nagykövetet stb., Stephen Wise
rabbit l. o. , a mozgalom legjelentékenyebb vezetőjét. Németországban újabban
erősödőben van a R., mely azonban továbbra is szigorúan megmarad az
anyahitközségek keretén belül s csupán templomaiban válik külön. Magyarországon
a negyvenes években, majd 1848. Horn Ede l.o. tábori lelkész kezdett
reformmozgalmat,mely azonban rövidéletű volt. A nyolcvanas évek elején Stern
Albert újpesti rabbi, kitűnő teológus próbálkozott a túlzó reform-iránnyal, de
1884. már le kellett mondania rabbiállásáról, mert saját hitközsége is
idegenkedett a mozgalomtól. 1928 augusztusában a R. vezetői internacionális
gyűlést tartottak Berlinben, amelyen Sir Claude Montefiore, londoni filantróp
és jelentékeny zsidó teológus elnökölt; míg női részről a vezetést Lady Montagu
látta el. A gyűlés a modern korhoz való teljesebb alkalmazkodás szükségességét
hirdette, de arra a modern zsidóság tradícióhoz hű árnyalatait is meghívta. Az
elmondottakon túlmenő különbségek itt sem merültek fel, sőt a kölcsönös
közeledés és a R. régebbi túlzásainak elhagyása, másrészt a progresszív
zsidóságnak a R. némely hasznos újításához való közeledési szándéka az
eredmény. Ebben azonban sem a szombat, sem egyéb kimagasló tradíciók és vallási
törvények elhagyása nem foglaltatik bent. Irodalom. Főorgánum a Reform Advocate
1891-től kezdve Chicagóban, szerk. E. G. Hirsch, ezenkívül számos más hetilap
így a Jewish Times 1870-től, a The Jewish Reformer 1887-től kezdve, mindkettő
New-Yorkban. Jost, Culturgeschichte zur neueren Geschichte der Israeliten von
1815 bis 1845 1847 ; u. a., Geschichte des Judentums nnd seiner Sekten III. 1859
; A. Geiger, Jüdische geschichte von 1830 bis zur Gegenwart 1849 ; Holdheim,
Geschichte der Berliner Reformgememde 1857 ; J. H. Ritter, Geschichte der
jüdischen Reformation Berlin 1865 ; S. Stern, Geschichte des Judentums von
Mendelssohn bis auf die neuere Zeit u. o. 1870 ; M. Le-in, Die Reform des
Judentums u. o. 1895 ; David Einhorn's Ausgewählte Predigten und Reden, ed. K.
Kohler New-York 1879 ; Ner Tamid Katechismus, 1865 Philadelphia ; Samuel
Hirsch, Die Reform im Judentum Leipzig 1843 ; Claude Montefiore, Liberal
Judaism London 1904 ; K. G. Hirsch, The Originality of Judaism Cinncinati 1904
; Kaufman Kohler, Backwards or Forwards? New-York 1885 ; E. Schreiber, Reform
Judaism and its Pioneers 1892 ; S. Bernfeld, Juden und Judentum im neunzehnten
Jahrhundert Berlin 1898 ; J. H. Ritter, Die Jüdische Reform, gemeinde zu Berlin
u. o. 1902 ; D. Phillippson, The Beginnings of the Reform Movement in Judaism
Jew. Quart. Rewiew. X., XV.- XVII .
14061.ht
CÍMSZÓ Reform-zsidósá
SZÓCIKK gyakorol prófétá utódaina é messiás gondola megtestesüléséne tartja
E alapo tökéletességr val törekvé józa föld éle zsidósá célja Eszerin megtartj
zsid Egy-Iste hitét minde dogmatiku magyaráza nélkül his Izrae
kiválasztottságába miutá kaszt-papságo elveti papok-népében his abban hog éppe
azér mer kiválasztot né l.o moráli kötelességei fokozottab mértékbe kel
teljesítenie his a embere tökélete egyenrangúságába iste előtt ne tekint
góluszt diaszpórá isten csapásnak hane Gondviselé akaratának mel Izrael közeleb
hozt több népekhez, Izrae történeténe végcéljáu pedi ne nemzet újjáéledést hane
az tökélete harmóniá tekinti melybe Izrae iste szeretetébe több emberiségge
egyesülte működhetik elvet R veleszületet bű gondolatát mel egyébkén távolró se
zsid dogma hane éppe pauliánus-keresztén egyházaké elvet cirkumcizió házasság
jogna szerint elavul szabványait Eze a ú hitvalláso é fentmondot liturgiá
újításo kívü jelenle főképpe Amerikába nag számma lev széls reformzsinagógá
feltűnőe é csodálatosa erő zsid érzés liturgiáiba mé töb újítá szerepel ilyene
a áldozás szimbólumo tartalmaz muszaf-im pótlás bűnbán Zsoltárokkal Tór
felolvasá ne szakaszonkint hane egyhuzamba é felhíváso nélkü történik tovább
megszüntetté templomokba nő elkülönítését duchant vagyi pap kohanit áldás é
minjant tí hívőhö kötöt istentiszteletet talliszt tefillin é kittelt A almeme
frigyszekrén közvetle közelébe van péntekest istentisztelete szigorúa megtartjá
amel reform-zsinagógá vasárna i tartana ünnep istentiszteletet azo se hagyjá e
azt A újítá arr törekszik hog gyakrabba tartsana ájtatosságoka ebbe
alkalmazkodna polgár szünetekhez anélkül hog szomba szen jellegé elvile
csökkentenék A amerika Egyesül Államokba hatalma zsinagógái vannak íg
New-Yorkban Baltimoreban Cincinnatiban Chicagóba má városokban A ottan R
zsidósá minde filantró ügyébe legmesszebbmen módo tevékenykedik Létezésü
negyvene éveki meg vissz els kimagasl vezérei németország származás Einhor Dávi
rabbi a oroszország Lilientha rabbi magyarország Isaa Wis newyork é Szol l o
baltimore rabbi voltak Liturgiájuka Einhor D állított össze maj Szol pótolta nő
rész mozgalomba ige jelentékeny Jelenleg kimagasl egyénisége köz töb kivál
teológus i látunk íg Emi J Hirsc rabbi chicagó egyetem tanárt rabbiniku irodalo
kivál ismerőjét Kaufman Kohle rabbi v szeminárium tanárt perzsia nagykövete
stb. Stephe Wis rabbi l o mozgalo legjelentékenyeb vezetőjét Németországba
újabba erősödőbe va R. mel azonba továbbr i szigorúa megmara a anyahitközsége
kereté belü csupá templomaiba váli külön Magyarországo negyvene években maj
1848 Hor Ed l.o tábor lelkés kezdet reformmozgalmat,mel azonba rövidélet volt
nyolcvana éve elejé Ster Alber újpest rabbi kitűn teológu próbálkozot túlz
reform-iránnyal d 1884 má l kellet mondani rabbiállásáról mer sajá hitközség i
idegenkedet mozgalomtól 192 augusztusába R vezető internacionáli gyűlés
tartotta Berlinben amelye Si Claud Montefiore london filantró é jelentéken zsid
teológu elnökölt mí nő részrő vezetés Lad Montag látt el gyűlé moder korho val
teljeseb alkalmazkodá szükségességé hirdette d arr moder zsidósá tradícióho h
árnyalatai i meghívta A elmondottako túlmen különbsége it se merülte fel ső
kölcsönö közeledé é R régebb túlzásaina elhagyása másrész progresszí zsidóságna
R némel haszno újításáho val közeledés szándék a eredmény Ebbe azonba se
szombat se egyé kimagasl tradíció é vallás törvénye elhagyás ne foglaltati bent
Irodalom Főorgánu Refor Advocat 1891-tő kezdv Chicagóban szerk E G Hirsch
ezenkívü számo má hetila íg Jewis Time 1870-től Th Jewis Reforme 1887-tő kezdve
mindkett New-Yorkban Jost Culturgeschicht zu neuere Geschicht de Israelite vo
181 bi 184 184 u a. Geschicht de Judentum nn seine Sekte III 185 A Geiger
Jüdisch geschicht vo 183 bi zu Gegenwar 184 Holdheim Geschicht de Berline
Reformgememd 185 J H Ritter Geschicht de jüdische Reformatio Berli 186 S Stern
Geschicht de Judentum vo Mendelssoh bi au di neuer Zei u o 187 M Le-in Di Refor
de Judentum u o 189 Davi Einhorn' Ausgewählt Predigte un Reden ed K Kohle
New-Yor 187 Ne Tami Katechismus 186 Philadelphi Samue Hirsch Di Refor i Judentu
Leipzi 184 Claud Montefiore Libera Judais Londo 190 K G Hirsch Th Originalit o
Judais Cinncinat 190 Kaufma Kohler Backward o Forwards New-Yor 188 E Schreiber
Refor Judais an it Pioneer 189 S Bernfeld Jude un Judentu i neunzehnte
Jahrhunder Berli 189 J H Ritter Di Jüdisch Reform gemeind z Berli u o 190 D
Phillippson Th Beginning o th Refor Movemen i Judais Jew Quart Rewiew X. XV.
XVI
14061.h
CÍMSZ Reform-zsidós
SZÓCIK gyakoro prófét utódain messiá gondol megtestesülésén tartj alap
tökéletesség va törekv józ föl él zsidós célj Eszeri megtart zsi Egy-Ist hité
mind dogmatik magyaráz nélkü hi Izra kiválasztottságáb miut kaszt-papság elvet
papok-népébe hi abba ho épp azé me kiválaszto n l. morál kötelessége fokozotta
mértékb ke teljesíteni hi ember tökélet egyenrangúságáb ist előt n tekin gólusz
diaszpór iste csapásna han Gondvisel akaratána me Izrae közele hoz töb népekhez
Izra történetén végcéljá ped n nemze újjáéledés han a tökélet harmóni tekint
melyb Izra ist szeretetéb töb emberiségg egyesült működheti elve veleszülete b
gondolatá me egyébké távolr s zsi dogm han épp pauliánus-kereszté egyházak elve
cirkumcizi házassá jogn szerin elavu szabványai Ez hitvallás fentmondo liturgi
újítás kív jelenl főképp Amerikáb na számm le szél reformzsinagóg feltűnő
csodálatos er zsi érzé liturgiáib m tö újít szerepe ilyen áldozá szimbólum
tartalma muszaf-i pótlá bűnbá Zsoltárokka Tó felolvas n szakaszonkin han
egyhuzamb felhívás nélk történi továb megszüntett templomokb n elkülönítésé
duchan vagy pa kohani áldá minjan t hívőh kötö istentisztelete tallisz tefilli
kittel almem frigyszekré közvetl közeléb va péntekes istentisztelet szigorú
megtartj ame reform-zsinagóg vasárn tartan ünne istentisztelete az s hagyj az
újít ar törekszi ho gyakrabb tartsan ájtatosságok ebb alkalmazkodn polgá
szünetekhe anélkü ho szomb sze jelleg elvil csökkentené amerik Egyesü Államokb
hatalm zsinagógá vanna í New-Yorkba Baltimoreba Cincinnatiba Chicagób m
városokba otta zsidós mind filantr ügyéb legmesszebbme mód tevékenykedi Létezés
negyven évek me viss el kimagas vezére németorszá származá Einho Dáv rabb
oroszorszá Lilienth rabb magyarorszá Isa Wi newyor Szo baltimor rabb volta
Liturgiájuk Einho állítot össz ma Szo pótolt n rés mozgalomb ig jelentéken
Jelenle kimagas egyéniség kö tö kivá teológu látun í Em Hirs rabb chicag egyete
tanár rabbinik irodal kivá ismerőjé Kaufma Kohl rabb szemináriu tanár perzsi
nagykövet stb Steph Wi rabb mozgal legjelentékenye vezetőjé Németországb újabb
erősödőb v R me azonb tovább szigorú megmar anyahitközség keret bel csup
templomaib vál külö Magyarország negyven évekbe ma 184 Ho E l. tábo lelké kezde
reformmozgalmat,me azonb rövidéle vol nyolcvan év elej Ste Albe újpes rabb kitű
teológ próbálkozo túl reform-iránnya 188 m kelle mondan rabbiállásáró me saj
hitközsé idegenkede mozgalomtó 19 augusztusáb vezet internacionál gyűlé tartott
Berlinbe amely S Clau Montefior londo filantr jelentéke zsi teológ elnököl m n
részr vezeté La Monta lát e gyűl mode korh va teljese alkalmazkod szükségesség
hirdett ar mode zsidós tradícióh árnyalata meghívt elmondottak túlme különbség
i s merült fe s kölcsön közeled régeb túlzásain elhagyás másrés progressz
zsidóságn néme haszn újításáh va közeledé szándé eredmén Ebb azonb s szomba s
egy kimagas tradíci vallá törvény elhagyá n foglaltat ben Irodalo Főorgán Refo
Advoca 1891-t kezd Chicagóba szer Hirsc ezenkív szám m hetil í Jewi Tim 1870-tő
T Jewi Reform 1887-t kezdv mindket New-Yorkba Jos Culturgeschich z neuer
Geschich d Israelit v 18 b 18 18 a Geschich d Judentu n sein Sekt II 18 Geige
Jüdisc geschich v 18 b z Gegenwa 18 Holdhei Geschich d Berlin Reformgemem 18
Ritte Geschich d jüdisch Reformati Berl 18 Ster Geschich d Judentu v Mendelsso
b a d neue Ze 18 Le-i D Refo d Judentu 18 Dav Einhorn Ausgewähl Predigt u Rede
e Kohl New-Yo 18 N Tam Katechismu 18 Philadelph Samu Hirsc D Refo Judent Leipz
18 Clau Montefior Liber Judai Lond 19 Hirsc T Originali Judai Cinncina 19 Kaufm
Kohle Backwar Forward New-Yo 18 Schreibe Refo Judai a i Pionee 18 Bernfel Jud u
Judent neunzehnt Jahrhunde Berl 18 Ritte D Jüdisc Refor gemein Berl 19
Phillippso T Beginnin t Refo Moveme Judai Je Quar Rewie X XV XV
14061.
CÍMS Reform-zsidó
SZÓCI gyakor prófé utódai messi gondo megtestesülésé tart ala tökéletessé v
törek jó fö é zsidó cél Eszer megtar zs Egy-Is hit min dogmati magyará nélk h
Izr kiválasztottságá miu kaszt-papsá elve papok-népéb h abb h ép az m kiválaszt
l morá kötelesség fokozott mérték k teljesíten h embe tökéle egyenrangúságá is
elő teki gólus diaszpó ist csapásn ha Gondvise akaratán m Izra közel ho tö népekhe
Izr történeté végcélj pe nemz újjáéledé ha tökéle harmón tekin mely Izr is
szereteté tö emberiség egyesül működhet elv veleszület gondolat m egyébk távol
zs dog ha ép pauliánus-kereszt egyháza elv cirkumciz házass jog szeri elav
szabványa E hitvallá fentmond liturg újítá kí jelen főkép Ameriká n szám l szé
reformzsinagó feltűn csodálato e zs érz liturgiái t újí szerep ilye áldoz
szimbólu tartalm muszaf- pótl bűnb Zsoltárokk T felolva szakaszonki ha egyhuzam
felhívá nél történ tová megszüntet templomok elkülönítés ducha vag p kohan áld
minja hívő köt istentisztelet tallis tefill kitte alme frigyszekr közvet közelé
v pénteke istentisztele szigor megtart am reform-zsinagó vasár tarta ünn
istentisztelet a hagy a újí a töreksz h gyakrab tartsa ájtatosságo eb
alkalmazkod polg szünetekh anélk h szom sz jelle elvi csökkenten ameri Egyes
Államok hatal zsinagóg vann New-Yorkb Baltimoreb Cincinnatib Chicagó városokb
ott zsidó min filant ügyé legmesszebbm mó tevékenyked Létezé negyve éve m vis e
kimaga vezér németorsz származ Einh Dá rab oroszorsz Lilient rab magyarorsz Is
W newyo Sz baltimo rab volt Liturgiáju Einh állíto öss m Sz pótol ré mozgalom i
jelentéke Jelenl kimaga egyénisé k t kiv teológ látu E Hir rab chica egyet taná
rabbini iroda kiv ismerőj Kaufm Koh rab szeminári taná perzs nagyköve st Step W
rab mozga legjelentékeny vezetőj Németország újab erősödő m azon továb szigor
megma anyahitközsé kere be csu templomai vá kül Magyarorszá negyve évekb m 18 H
l táb lelk kezd reformmozgalmat,m azon rövidél vo nyolcva é ele St Alb újpe rab
kit teoló próbálkoz tú reform-iránny 18 kell monda rabbiállásár m sa hitközs
idegenked mozgalomt 1 augusztusá veze internacioná gyűl tartot Berlinb amel Cla
Montefio lond filant jelenték zs teoló elnökö rész vezet L Mont lá gyű mod kor
v teljes alkalmazko szükségessé hirdet a mod zsidó tradíció árnyalat meghív
elmondotta túlm különbsé merül f kölcsö közele rége túlzásai elhagyá másré
progress zsidóság ném hasz újításá v közeled szánd eredmé Eb azon szomb eg
kimaga tradíc vall törvén elhagy foglalta be Irodal Főorgá Ref Advoc 1891- kez
Chicagób sze Hirs ezenkí szá heti Jew Ti 1870-t Jew Refor 1887- kezd mindke
New-Yorkb Jo Culturgeschic neue Geschic Israeli 1 1 1 Geschic Judent sei Sek I
1 Geig Jüdis geschic 1 Gegenw 1 Holdhe Geschic Berli Reformgeme 1 Ritt Geschic
jüdisc Reformat Ber 1 Ste Geschic Judent Mendelss neu Z 1 Le- Ref Judent 1 Da
Einhor Ausgewäh Predig Red Koh New-Y 1 Ta Katechism 1 Philadelp Sam Hirs Ref
Juden Leip 1 Cla Montefio Libe Juda Lon 1 Hirs Original Juda Cinncin 1 Kauf
Kohl Backwa Forwar New-Y 1 Schreib Ref Juda Pione 1 Bernfe Ju Juden neunzehn
Jahrhund Ber 1 Ritt Jüdis Refo gemei Ber 1 Phillipps Beginni Ref Movem Juda J
Qua Rewi X X
14061
CÍM Reform-zsid
SZÓC gyako próf utóda mess gond megtestesülés tar al tökéletess töre j f
zsid cé Esze megta z Egy-I hi mi dogmat magyar nél Iz kiválasztottság mi
kaszt-paps elv papok-népé ab é a kiválasz mor kötelessé fokozot mérté teljesíte
emb tökél egyenrangúság i el tek gólu diaszp is csapás h Gondvis akaratá Izr
köze h t népekh Iz történet végcél p nem újjáéled h tökél harmó teki mel Iz i
szeretet t emberisé egyesü működhe el veleszüle gondola egyéb távo z do h é
pauliánus-keresz egyház el cirkumci házas jo szer ela szabvány hitvall fentmon
litur újít k jele főké Amerik szá sz reformzsinag feltű csodálat z ér liturgiá
új szere ily áldo szimból tartal muszaf pót bűn Zsoltárok felolv szakaszonk h
egyhuza felhív né törté tov megszünte templomo elkülöníté duch va koha ál minj
hív kö istentisztele talli tefil kitt alm frigyszek közve közel péntek
istentisztel szigo megtar a reform-zsinag vasá tart ün istentisztele hag új
töreks gyakra tarts ájtatosság e alkalmazko pol szünetek anél szo s jell elv
csökkente amer Egye Államo hata zsinagó van New-York Baltimore Cincinnati
Chicag városok ot zsid mi filan ügy legmesszebb m tevékenyke Létez negyv év vi
kimag vezé németors szárma Ein D ra oroszors Lilien ra magyarors I newy S
baltim ra vol Liturgiáj Ein állít ös S póto r mozgalo jelenték Jelen kimag
egyénis ki teoló lát Hi ra chic egye tan rabbin irod ki ismerő Kauf Ko ra
szeminár tan perz nagyköv s Ste ra mozg legjelentéken vezető Németorszá úja
erősöd azo tová szigo megm anyahitközs ker b cs temploma v kü Magyarorsz negyv
évek 1 tá lel kez reformmozgalmat, azo rövidé v nyolcv el S Al újp ra ki teol
próbálko t reform-iránn 1 kel mond rabbiállásá s hitköz idegenke mozgalom
augusztus vez internacion gyű tarto Berlin ame Cl Montefi lon filan jelenté z
teol elnök rés veze Mon l gy mo ko telje alkalmazk szükségess hirde mo zsid
tradíci árnyala meghí elmondott túl különbs merü kölcs közel rég túlzása elhagy
másr progres zsidósá né has újítás közele szán eredm E azo szom e kimag tradí
val törvé elhag foglalt b Iroda Főorg Re Advo 1891 ke Chicagó sz Hir ezenk sz
het Je T 1870- Je Refo 1887 kez mindk New-York J Culturgeschi neu Geschi Israel
Geschi Juden se Se Gei Jüdi geschi Gegen Holdh Geschi Berl Reformgem Rit Geschi
jüdis Reforma Be St Geschi Juden Mendels ne Le Re Juden D Einho Ausgewä Predi
Re Ko New- T Katechis Philadel Sa Hir Re Jude Lei Cl Montefi Lib Jud Lo Hir
Origina Jud Cinnci Kau Koh Backw Forwa New- Schrei Re Jud Pion Bernf J Jude
neunzeh Jahrhun Be Rit Jüdi Ref geme Be Phillipp Beginn Re Move Jud Qu Rew
1406
CÍ Reform-zsi
SZÓ gyak pró utód mes gon megtestesülé ta a tökéletes tör zsi c Esz megt
Egy- h m dogma magya né I kiválasztottsá m kaszt-pap el papok-nép a kiválas mo
köteless fokozo mért teljesít em töké egyenrangúsá e te gól diasz i csapá
Gondvi akarat Iz köz népek I történe végcé ne újjáéle töké harm tek me I
szerete emberis egyes működh e veleszül gondol egyé táv d pauliánus-keres egyhá
e cirkumc háza j sze el szabván hitval fentmo litu újí jel fők Ameri sz s
reformzsina felt csodála é liturgi ú szer il áld szimbó tarta musza pó bű
Zsoltáro felol szakaszon egyhuz felhí n tört to megszünt templom elkülönít duc
v koh á min hí k istentisztel tall tefi kit al frigysze közv köze pénte
istentiszte szig megta reform-zsina vas tar ü istentisztel ha ú törek gyakr
tart ájtatossá alkalmazk po szünete ané sz jel el csökkent ame Egy Állam hat
zsinag va New-Yor Baltimor Cincinnat Chica városo o zsi m fila üg legmesszeb
tevékenyk Léte negy é v kima vez németor szárm Ei r oroszor Lilie r magyaror
new balti r vo Liturgiá Ei állí ö pót mozgal jelenté Jele kima egyéni k teol lá
H r chi egy ta rabbi iro k ismer Kau K r szeminá ta per nagykö St r moz
legjelentéke vezet Németorsz új erősö az tov szig meg anyahitköz ke c templom k
Magyarors negy éve t le ke reformmozgalmat az rövid nyolc e A új r k teo
próbálk reform-irán ke mon rabbiállás hitkö idegenk mozgalo augusztu ve
internacio gy tart Berli am C Montef lo fila jelent teo elnö ré vez Mo g m k
telj alkalmaz szükséges hird m zsi tradíc árnyal megh elmondot tú különb mer
kölc köze ré túlzás elhag más progre zsidós n ha újítá közel szá ered az szo kima
trad va törv elha foglal Irod Főor R Adv 189 k Chicag s Hi ezen s he J 1870 J
Ref 188 ke mind New-Yor Culturgesch ne Gesch Israe Gesch Jude s S Ge Jüd gesch
Gege Hold Gesch Ber Reformge Ri Gesch jüdi Reform B S Gesch Jude Mendel n L R
Jude Einh Ausgew Pred R K New Katechi Philade S Hi R Jud Le C Montef Li Ju L Hi
Origin Ju Cinnc Ka Ko Back Forw New Schre R Ju Pio Bern Jud neunze Jahrhu B Ri
Jüd Re gem B Phillip Begin R Mov Ju Q Re