14653.htm
CÍMSZÓ: Sulchán Áruch
SZÓCIKK: Sulchán Áruch.
Josef ben Efraim Karo (1488-1575) törvénytára, amely véglegesen szabályozta a
zsidó hitéletet. A S. kompendiuma Karo főművének, a Bész Joszef c. munkának, amelyen
35 évig dolgozott. Ez a grandiózus munka az újabb eszmeáramlatok produktuma,
mert a módszeresség már olyan méretekben érvényesül benne, mint amilyent az
előtte élt kodifikátorok még nem alkalmaztak. A halachikus anyag elrendezésében
a szelektálás és a modern kritika módszereit Karó alkalmazta legelőször.Nagy
elődeitől csak ebben különbözött, egyebekben hozzájuk alkalmazkodott és inkább
csak arra törekedett, hogy amit azok kezdtek, teljesebbre építse ki, mint arra,
hogy túlszárnyalja őket és újat alkosson. Bész Jószef c. nagy műve is nem
egyéb, mint Jákob ben Asér (1340) Arba Turim (Négy sor) kommentárja. Csakhogy
úgy írta meg ezt a kommentárt, hogy hatalmas törvénytár lett belőle.
Összegyűjtötte a második jeruzsálemi Templom lerombolása óta keletkezett
halachikus döntvényeket, ismerteti és meg is bírálja a rájuk vonatkozó összes
kommentárokat és sommázásul megállapítja a végleges haláchát, tehát azt a
törvényt, amelyet érvényesnek kell elismerni. Munkájának értékeléséhez tudni
kell, hogy maga Jákob ben Asér is úttörő munkát végzett a Arba Turim
megírásával és ezt az utána következő korok is elismerték, mikor kódexét a
Halacha alapművéül fogadták el. Karó is erre építette fel az ő Bész József -jét
és ezért az ő munkájának méltánylásához is csak úgy juthatunk el, ha legalább
nagy vonalaiban ismerjük az alapépítményt. Jákob ben Asér kódexe négy részre
oszlik. Az elsőnek Orach Chájim (Az élet útja) a címe és a köznapokra, a
szombatra éz az ünnepnapokra vonatkozó törvényeket tartalmazza. A második könyv
címe Joré Dea (A megismerés tana) és a vallásgyakorlat kódexe. A sorozat
harmadik része az Eben Haézer (A Segítség köve) a házasságijogot, a negyedik
rész pedig, a Chosen Mispot (A jog paizsa) a polgári jogszolgáltatást adja.
Jákob ben Asér kétségtelenül logikusan törekedett az érvényes törvények világos
elrendezésére, de csak az addigi zűrzavart oszlatta el. Könnyebbé tette az
áttekintést, de olyan kódexet, amelyre a gyakorlati életben megnyugvással
támaszkodhatott volna a zsidóság, mégsem adott, mert túlságosan részletező és a
különböző vélemények felsorolásában oly terjedelmes, hogy nem adhatta meg azt a
gyors tájékozást, ami a törvénytárak legfőbb érdeme. Ehhez hozzájárul még az a
hátránya is, hogy a forrásmunkákat nem jelöli meg. Ezért határozta el magát csaknem
másfél század után Karó, hogy kommentárt ír az Arba Turim-hoz és rendet teremt
a rabbinikus törvényhozás útvesztőiben. így jött létre az első szisztematikus
törvénygyűjtemény. Karó érezhette, hogy a jövő zsidóságának fundamentumát
építette ki ebben a munkájában, de ahhoz, hogy köztulajdonná lehessen,még ezt
is túlságosan bonyolultnak találta. Ezért írta meg kilenc évvel később a
Sulchan Áruchot-ot (Terített asztal), a Bész Josef kompendiumaképen, még pedig
olyan szigorú szabatossággal, hogy azt, a saját állítása szerint, akárki is
harminc nap alatt könnyen áttanulmányozhatja. Olyan kódexet akart a zsidóság
kezére adni, amely minden kételyt megszüntet és megkönnyíti az eligazodást a
rabbinikus törvények labirintusában. Ez a törekvése a, legnagyobb mértékben
sikerült, még pedig azért, mert módszeresen dolgozta fel az anyagot és ahhoz az
alapelvéhez, amely a döntvények végleges lerögzítésénól irányította,
vaskővetkezetességgel ragaszkodott. Minden törvényt a legelismertebb
döntvényezők véleménye alapján szövegezett meg. Érvényesnekpedig olyan
döntvényt ismert el, amely három auktoritás azonos felfogását fejezi ki. Mérték
adó döntvényezőknek általában Alfasi-t, Maimoni- des-t és Aser ben Jechiel-t
fogadja el. Ha e három kodifikátor törvénymagyarázata egyezik, akkor minden más
rabbinikus tekintély véleményét figyelmen kívül hagyja és érvényes törvénynek
az ő egyező döntésüket iktatta a törvénytárába. Abban az esetben pedig, mikor
Alfasi, Maimuni és Aser b. Jechiel nem mutatnak valamely törvény értelmezésében
egyöntetű felfogást, akkor Karó a többségi vélemény után igazodott, illetve azt
a véleményt kodifikálta, amelyet e három közül kettő egyezően vallott. A S.
hatása és népszerűsége olyan nagy, hogy alig is van még egy munka a rabbinikus
irodalomban, amely hozzá mérhető. A zsidóság felismerte nagy értékét, amely
főleg abban áll, hogy véget vetett a különböző iskolák és irányok
torzsalkodásainak és az egész talmudikus törvényrendszert egy munkába
tömörítette. A tudományos világ úgy fogta fel ezt a kódexet, mint a talmudikus
törvénytudomány zárókövét. Maga a zsidóság pedig a legmegbízhatóbb útmutatót
látta meg benne, a hitélet legfőbb őrét és szabályozóját és abban a tudatban,
hogy leghívebben jut benne kifejezésre az ősi vallásos felfogás, önként vetette
magát a szuverenitása alá. Ma már csaknem az egész világ zsidósága a S.-ot
ismeri el a hitélet alapjául és csupán a re formzsidóság szélső irányzata tett
az utolsó évtizedekben kísérletét arra, hogy a tőle való függetlenítésre bírja
rá a haladó zsidóságot. De ez az elszakadás csak nagyon kis területre kor
látozódott és ma, különösen Magyarországon, még a leghaladóbb hitközségek is
hitéletüknek a S. szellemében való restaurálására törekednek.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 4653. címszó a lexikon =>
811. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14653.htm
CÍMSZÓ: Sulchán Áruch
SZÓCIKK: Sulchán Áruch. Josef ben Efraim Karo 1488-1575 törvénytára, amely
véglegesen szabályozta a zsidó hitéletet. A S. kompendiuma Karo főművének, a
Bész Joszef c. munkának, amelyen 35 évig dolgozott. Ez a grandiózus munka az
újabb eszmeáramlatok produktuma, mert a módszeresség már olyan méretekben
érvényesül benne, mint amilyent az előtte élt kodifikátorok még nem
alkalmaztak. A halachikus anyag elrendezésében a szelektálás és a modern
kritika módszereit Karó alkalmazta legelőször.Nagy elődeitől csak ebben
különbözött, egyebekben hozzájuk alkalmazkodott és inkább csak arra törekedett,
hogy amit azok kezdtek, teljesebbre építse ki, mint arra, hogy túlszárnyalja
őket és újat alkosson. Bész Jószef c. nagy műve is nem egyéb, mint Jákob ben
Asér 1340 Arba Turim Négy sor kommentárja. Csakhogy úgy írta meg ezt a
kommentárt, hogy hatalmas törvénytár lett belőle. Összegyűjtötte a második
jeruzsálemi Templom lerombolása óta keletkezett halachikus döntvényeket, ismerteti
és meg is bírálja a rájuk vonatkozó összes kommentárokat és sommázásul
megállapítja a végleges haláchát, tehát azt a törvényt, amelyet érvényesnek
kell elismerni. Munkájának értékeléséhez tudni kell, hogy maga Jákob ben Asér
is úttörő munkát végzett a Arba Turim megírásával és ezt az utána következő
korok is elismerték, mikor kódexét a Halacha alapművéül fogadták el. Karó is
erre építette fel az ő Bész József -jét és ezért az ő munkájának méltánylásához
is csak úgy juthatunk el, ha legalább nagy vonalaiban ismerjük az
alapépítményt. Jákob ben Asér kódexe négy részre oszlik. Az elsőnek Orach
Chájim Az élet útja a címe és a köznapokra, a szombatra éz az ünnepnapokra
vonatkozó törvényeket tartalmazza. A második könyv címe Joré Dea A megismerés
tana és a vallásgyakorlat kódexe. A sorozat harmadik része az Eben Haézer A
Segítség köve a házasságijogot, a negyedik rész pedig, a Chosen Mispot A jog
paizsa a polgári jogszolgáltatást adja. Jákob ben Asér kétségtelenül logikusan
törekedett az érvényes törvények világos elrendezésére, de csak az addigi
zűrzavart oszlatta el. Könnyebbé tette az áttekintést, de olyan kódexet,
amelyre a gyakorlati életben megnyugvással támaszkodhatott volna a zsidóság,
mégsem adott, mert túlságosan részletező és a különböző vélemények
felsorolásában oly terjedelmes, hogy nem adhatta meg azt a gyors tájékozást,
ami a törvénytárak legfőbb érdeme. Ehhez hozzájárul még az a hátránya is, hogy
a forrásmunkákat nem jelöli meg. Ezért határozta el magát csaknem másfél század
után Karó, hogy kommentárt ír az Arba Turim-hoz és rendet teremt a rabbinikus
törvényhozás útvesztőiben. így jött létre az első szisztematikus
törvénygyűjtemény. Karó érezhette, hogy a jövő zsidóságának fundamentumát
építette ki ebben a munkájában, de ahhoz, hogy köztulajdonná lehessen,még ezt
is túlságosan bonyolultnak találta. Ezért írta meg kilenc évvel később a
Sulchan Áruchot-ot Terített asztal , a Bész Josef kompendiumaképen, még pedig
olyan szigorú szabatossággal, hogy azt, a saját állítása szerint, akárki is
harminc nap alatt könnyen áttanulmányozhatja. Olyan kódexet akart a zsidóság
kezére adni, amely minden kételyt megszüntet és megkönnyíti az eligazodást a
rabbinikus törvények labirintusában. Ez a törekvése a, legnagyobb mértékben
sikerült, még pedig azért, mert módszeresen dolgozta fel az anyagot és ahhoz az
alapelvéhez, amely a döntvények végleges lerögzítésénól irányította,
vaskővetkezetességgel ragaszkodott. Minden törvényt a legelismertebb
döntvényezők véleménye alapján szövegezett meg. Érvényesnekpedig olyan
döntvényt ismert el, amely három auktoritás azonos felfogását fejezi ki. Mérték
adó döntvényezőknek általában Alfasi-t, Maimoni- des-t és Aser ben Jechiel-t
fogadja el. Ha e három kodifikátor törvénymagyarázata egyezik, akkor minden más
rabbinikus tekintély véleményét figyelmen kívül hagyja és érvényes törvénynek
az ő egyező döntésüket iktatta a törvénytárába. Abban az esetben pedig, mikor
Alfasi, Maimuni és Aser b. Jechiel nem mutatnak valamely törvény értelmezésében
egyöntetű felfogást, akkor Karó a többségi vélemény után igazodott, illetve azt
a véleményt kodifikálta, amelyet e három közül kettő egyezően vallott. A S.
hatása és népszerűsége olyan nagy, hogy alig is van még egy munka a rabbinikus
irodalomban, amely hozzá mérhető. A zsidóság felismerte nagy értékét, amely
főleg abban áll, hogy véget vetett a különböző iskolák és irányok
torzsalkodásainak és az egész talmudikus törvényrendszert egy munkába
tömörítette. A tudományos világ úgy fogta fel ezt a kódexet, mint a talmudikus
törvénytudomány zárókövét. Maga a zsidóság pedig a legmegbízhatóbb útmutatót
látta meg benne, a hitélet legfőbb őrét és szabályozóját és abban a tudatban,
hogy leghívebben jut benne kifejezésre az ősi vallásos felfogás, önként vetette
magát a szuverenitása alá. Ma már csaknem az egész világ zsidósága a S.-ot
ismeri el a hitélet alapjául és csupán a re formzsidóság szélső irányzata tett
az utolsó évtizedekben kísérletét arra, hogy a tőle való függetlenítésre bírja
rá a haladó zsidóságot. De ez az elszakadás csak nagyon kis területre kor
látozódott és ma, különösen Magyarországon, még a leghaladóbb hitközségek is
hitéletüknek a S. szellemében való restaurálására törekednek.
14653.ht
CÍMSZÓ Sulchá Áruc
SZÓCIKK Sulchá Áruch Jose be Efrai Kar 1488-157 törvénytára amel véglegese
szabályozt zsid hitéletet S kompendium Kar főművének Bés Josze c munkának
amelye 3 évi dolgozott E grandiózu munk a újab eszmeáramlato produktuma mer
módszeressé má olya méretekbe érvényesü benne min amilyen a előtt él
kodifikátoro mé ne alkalmaztak halachiku anya elrendezésébe szelektálá é moder
kritik módszerei Kar alkalmazt legelőször.Nag elődeitő csa ebbe különbözött
egyebekbe hozzáju alkalmazkodot é inkáb csa arr törekedett hog ami azo kezdtek
teljesebbr építs ki min arra hog túlszárnyalj őke é úja alkosson Bés Jósze c
nag műv i ne egyéb min Jáko be Asé 134 Arb Turi Nég so kommentárja Csakhog úg
írt me ez kommentárt hog hatalma törvénytá let belőle Összegyűjtött másodi
jeruzsálem Templo lerombolás ót keletkezet halachiku döntvényeket ismertet é me
i bírálj ráju vonatkoz össze kommentároka é sommázásu megállapítj véglege
haláchát tehá az törvényt amelye érvényesne kel elismerni Munkájána
értékeléséhe tudn kell hog mag Jáko be Asé i úttör munká végzet Arb Turi
megírásáva é ez a után következ koro i elismerték miko kódexé Halach alapművéü
fogadtá el Kar i err épített fe a Bés Józse -jé é ezér a munkájána
méltánylásáho i csa úg juthatun el h legaláb nag vonalaiba ismerjü a
alapépítményt Jáko be Asé kódex nég részr oszlik A elsőne Orac Cháji A éle útj
cím é köznapokra szombatr é a ünnepnapokr vonatkoz törvényeke tartalmazza
másodi köny cím Jor De megismeré tan é vallásgyakorla kódexe soroza harmadi
rész a Ebe Haéze Segítsé köv házasságijogot negyedi rés pedig Chose Mispo jo
paizs polgár jogszolgáltatás adja Jáko be Asé kétségtelenü logikusa törekedet a
érvénye törvénye világo elrendezésére d csa a addig zűrzavar oszlatt el
Könnyebb tett a áttekintést d olya kódexet amelyr gyakorlat életbe megnyugvássa
támaszkodhatot voln zsidóság mégse adott mer túlságosa részletez é különböz
véleménye felsorolásába ol terjedelmes hog ne adhatt me az gyor tájékozást am
törvénytára legfőb érdeme Ehhe hozzájáru mé a hátrány is hog forrásmunkáka ne
jelöl meg Ezér határozt e magá csakne másfé száza utá Karó hog kommentár í a
Arb Turim-ho é rende terem rabbiniku törvényhozá útvesztőiben íg jöt létr a els
szisztematiku törvénygyűjtemény Kar érezhette hog jöv zsidóságána fundamentumá
épített k ebbe munkájában d ahhoz hog köztulajdonn lehessen,mé ez i túlságosa
bonyolultna találta Ezér írt me kilen évve későb Sulcha Áruchot-o Terítet aszta
Bés Jose kompendiumaképen mé pedi olya szigor szabatossággal hog azt sajá
állítás szerint akárk i harmin na alat könnye áttanulmányozhatja Olya kódexe
akar zsidósá kezér adni amel minde kétely megszünte é megkönnyít a eligazodás
rabbiniku törvénye labirintusában E törekvés a legnagyob mértékbe sikerült mé
pedi azért mer módszerese dolgozt fe a anyago é ahho a alapelvéhez amel
döntvénye véglege lerögzítésénó irányította vaskővetkezetességge ragaszkodott
Minde törvény legelismerteb döntvényező vélemény alapjá szövegezet meg
Érvényesnekpedi olya döntvény ismer el amel háro auktoritá azono felfogásá
fejez ki Mérté ad döntvényezőkne általába Alfasi-t Maimoni des- é Ase be
Jechiel- fogadj el H háro kodifikáto törvénymagyarázat egyezik akko minde má
rabbiniku tekintél véleményé figyelme kívü hagyj é érvénye törvényne a egyez
döntésüke iktatt törvénytárába Abba a esetbe pedig miko Alfasi Maimun é Ase b
Jechie ne mutatna valamel törvén értelmezésébe egyöntet felfogást akko Kar
többség vélemén utá igazodott illetv az vélemény kodifikálta amelye háro közü
kett egyezőe vallott S hatás é népszerűség olya nagy hog ali i va mé eg munk
rabbiniku irodalomban amel hozz mérhető zsidósá felismert nag értékét amel főle
abba áll hog vége vetet különböz iskolá é irányo torzsalkodásaina é a egés
talmudiku törvényrendszer eg munkáb tömörítette tudományo vilá úg fogt fe ez
kódexet min talmudiku törvénytudomán zárókövét Mag zsidósá pedi legmegbízhatób
útmutató látt me benne hitéle legfőb őré é szabályozójá é abba tudatban hog
leghívebbe ju benn kifejezésr a ős valláso felfogás önkén vetett magá
szuverenitás alá M má csakne a egés vilá zsidóság S.-o ismer e hitéle alapjáu é
csupá r formzsidósá széls irányzat tet a utols évtizedekbe kísérleté arra hog
től val függetlenítésr bírj r halad zsidóságot D e a elszakadá csa nagyo ki
területr ko látozódot é ma különöse Magyarországon mé leghaladób hitközsége i
hitéletükne S szellemébe val restaurálásár törekednek
14653.h
CÍMSZ Sulch Áru
SZÓCIK Sulch Áruc Jos b Efra Ka 1488-15 törvénytár ame végleges szabályoz
zsi hitélete kompendiu Ka főművéne Bé Josz munkána amely év dolgozot grandióz
mun úja eszmeáramlat produktum me módszeress m oly méretekb érvényes benn mi
amilye előt é kodifikátor m n alkalmazta halachik any elrendezéséb szelektál
mode kriti módszere Ka alkalmaz legelőször.Na elődeit cs ebb különbözöt
egyebekb hozzáj alkalmazkodo inká cs ar törekedet ho am az kezdte teljesebb
épít k mi arr ho túlszárnyal ők új alkosso Bé Jósz na mű n egyé mi Ják b As 13
Ar Tur Né s kommentárj Csakho ú ír m e kommentár ho hatalm törvényt le belől
Összegyűjtöt másod jeruzsále Templ lerombolá ó keletkeze halachik döntvényeke
ismerte m bírál ráj vonatko össz kommentárok sommázás megállapít végleg haláchá
teh a törvény amely érvényesn ke elismern Munkáján értékeléséh tud kel ho ma
Ják b As úttö munk végze Ar Tur megírásáv e utá követke kor elismerté mik kódex
Halac alapművé fogadt e Ka er építet f Bé Józs -j ezé munkáján méltánylásáh cs
ú juthatu e legalá na vonalaib ismerj alapépítmény Ják b As kóde né rész oszli
elsőn Ora Cháj él út cí köznapokr szombat ünnepnapok vonatko törvények
tartalmazz másod kön cí Jo D megismer ta vallásgyakorl kódex soroz harmad rés
Eb Haéz Segíts kö házasságijogo negyed ré pedi Chos Misp j paiz polgá
jogszolgáltatá adj Ják b As kétségtelen logikus törekede érvény törvény világ
elrendezésér cs addi zűrzava oszlat e Könnyeb tet áttekintés oly kódexe amely
gyakorla életb megnyugváss támaszkodhato vol zsidósá mégs adot me túlságos
részlete különbö vélemény felsorolásáb o terjedelme ho n adhat m a gyo
tájékozás a törvénytár legfő érdem Ehh hozzájár m hátrán i ho forrásmunkák n
jelö me Ezé határoz mag csakn másf száz ut Kar ho kommentá Ar Turim-h rend tere
rabbinik törvényhoz útvesztőibe í jö lét el szisztematik törvénygyűjtemén Ka
érezhett ho jö zsidóságán fundamentum építet ebb munkájába ahho ho köztulajdon
lehessen,m e túlságos bonyolultn talált Ezé ír m kile évv késő Sulch Áruchot-
Teríte aszt Bé Jos kompendiumaképe m ped oly szigo szabatosságga ho az saj
állítá szerin akár harmi n ala könny áttanulmányozhatj Oly kódex aka zsidós
kezé adn ame mind kétel megszünt megkönnyí eligazodá rabbinik törvény
labirintusába törekvé legnagyo mértékb sikerül m ped azér me módszeres dolgoz f
anyag ahh alapelvéhe ame döntvény végleg lerögzítésén irányított
vaskővetkezetességg ragaszkodot Mind törvén legelismerte döntvényez vélemén
alapj szövegeze me Érvényesnekped oly döntvén isme e ame hár auktorit azon
felfogás feje k Mért a döntvényezőkn általáb Alfasi- Maimon des As b Jechiel
fogad e hár kodifikát törvénymagyaráza egyezi akk mind m rabbinik tekinté
vélemény figyelm kív hagy érvény törvényn egye döntésük iktat törvénytáráb Abb
esetb pedi mik Alfas Maimu As Jechi n mutatn valame törvé értelmezéséb egyönte
felfogás akk Ka többsé vélemé ut igazodot illet a vélemén kodifikált amely hár
köz ket egyező vallot hatá népszerűsé oly nag ho al v m e mun rabbinik
irodalomba ame hoz mérhet zsidós felismer na értéké ame fől abb ál ho vég vete
különbö iskol irány torzsalkodásain egé talmudik törvényrendsze e munká
tömörített tudomány vil ú fog f e kódexe mi talmudik törvénytudomá zárókövé Ma
zsidós ped legmegbízható útmutat lát m benn hitél legfő őr szabályozój abb
tudatba ho leghívebb j ben kifejezés ő vallás felfogá önké vetet mag
szuverenitá al m csakn egé vil zsidósá S.- isme hitél alapjá csup formzsidós
szél irányza te utol évtizedekb kísérlet arr ho tő va függetlenítés bír hala
zsidóságo elszakad cs nagy k terület k látozódo m különös Magyarországo m
leghaladó hitközség hitéletükn szelleméb va restaurálásá törekedne
14653.
CÍMS Sulc Ár
SZÓCI Sulc Áru Jo Efr K 1488-1 törvénytá am véglege szabályo zs hitélet
kompendi K főművén B Jos munkán amel é dolgozo grandió mu új eszmeáramla
produktu m módszeres ol méretek érvénye ben m amily elő kodifikáto alkalmazt
halachi an elrendezésé szelektá mod krit módszer K alkalma legelőször.N elődei
c eb különbözö egyebek hozzá alkalmazkod ink c a törekede h a a kezdt teljeseb
épí m ar h túlszárnya ő ú alkoss B Jós n m egy m Já A 1 A Tu N kommentár Csakh
í kommentá h hatal törvény l belő Összegyűjtö máso jeruzsál Temp lerombol
keletkez halachi döntvények ismert bírá rá vonatk öss kommentáro sommázá
megállapí végle halách te törvén amel érvényes k elismer Munkájá értékelésé tu
ke h m Já A útt mun végz A Tu megírásá ut követk ko elismert mi kóde Hala
alapműv fogad K e építe B Józ - ez munkájá méltánylásá c juthat legal n vonalai
ismer alapépítmén Já A kód n rés oszl első Or Chá é ú c köznapok szomba
ünnepnapo vonatk törvénye tartalmaz máso kö c J megisme t vallásgyakor kóde
soro harma ré E Haé Segít k házasságijog negye r ped Cho Mis pai polg
jogszolgáltat ad Já A kétségtele logiku töreked érvén törvén vilá elrendezésé c
add zűrzav oszla Könnye te áttekinté ol kódex amel gyakorl élet megnyugvás
támaszkodhat vo zsidós még ado m túlságo részlet különb vélemén felsorolásá
terjedelm h adha gy tájékozá törvénytá legf érde Eh hozzájá hátrá h forrásmunká
jel m Ez határo ma csak más szá u Ka h komment A Turim- ren ter rabbini
törvényho útvesztőib j lé e szisztemati törvénygyűjtemé K érezhet h j zsidóságá
fundamentu építe eb munkájáb ahh h köztulajdo lehessen, túlságo bonyolult talál
Ez í kil év kés Sulc Áruchot Terít asz B Jo kompendiumakép pe ol szig
szabatosságg h a sa állít szeri aká harm al könn áttanulmányozhat Ol kóde ak
zsidó kez ad am min kéte megszün megkönny eligazod rabbini törvén labirintusáb
törekv legnagy mérték sikerü pe azé m módszere dolgo anya ah alapelvéh am
döntvén végle lerögzítésé irányítot vaskővetkezetesség ragaszkodo Min törvé legelismert
döntvénye vélemé alap szövegez m Érvényesnekpe ol döntvé ism am há auktori azo
felfogá fej Mér döntvényezők általá Alfasi Maimo de A Jechie foga há kodifiká
törvénymagyaráz egyez ak min rabbini tekint vélemén figyel kí hag érvén törvény
egy döntésü ikta törvénytárá Ab eset ped mi Alfa Maim A Jech mutat valam törv
értelmezésé egyönt felfogá ak K többs vélem u igazodo ille vélemé kodifikál
amel há kö ke egyez vallo hat népszerűs ol na h a mu rabbini irodalomb am ho
mérhe zsidó felisme n érték am fő ab á h vé vet különb isko irán torzsalkodásai
eg talmudi törvényrendsz munk tömörítet tudomán vi fo kódex m talmudi
törvénytudom záróköv M zsidó pe legmegbízhat útmuta lá ben hité legf ő
szabályozó ab tudatb h leghíveb be kifejezé vallá felfog önk vete ma szuverenit
a csak eg vi zsidós S. ism hité alapj csu formzsidó szé irányz t uto évtizedek
kísérle ar h t v függetleníté bí hal zsidóság elszaka c nag terüle látozód
különö Magyarország leghalad hitközsé hitéletük szellemé v restaurálás törekedn
14653
CÍM Sul Á
SZÓC Sul Ár J Ef 1488- törvényt a végleg szabály z hitéle kompend főművé Jo
munká ame dolgoz grandi m ú eszmeáraml produkt módszere o mérete érvény be amil
el kodifikát alkalmaz halach a elrendezés szelekt mo kri módsze alkalm
legelőször. előde e különböz egyebe hozz alkalmazko in töreked kezd teljese ép
a túlszárny alkos Jó eg J T kommentá Csak komment hata törvén bel Összegyűjt
más jeruzsá Tem lerombo keletke halach döntvénye ismer bír r vonat ös kommentár
sommáz megállap végl halác t törvé ame érvénye elisme Munkáj értékelés t k J út
mu vég T megírás u követ k elismer m kód Hal alapmű foga épít Jó e munkáj
méltánylás jutha lega vonala isme alapépítmé J kó ré osz els O Ch köznapo szomb
ünnepnap vonat törvény tartalma más k megism vallásgyako kód sor harm r Ha Segí
házasságijo negy pe Ch Mi pa pol jogszolgálta a J kétségtel logik töreke érvé
törvé vil elrendezés ad zűrza oszl Könny t áttekint o kóde ame gyakor éle
megnyugvá támaszkodha v zsidó mé ad túlság részle külön vélemé felsorolás
terjedel adh g tájékoz törvényt leg érd E hozzáj hátr forrásmunk je E határ m
csa má sz K kommen Turim re te rabbin törvényh útvesztői l szisztemat
törvénygyűjtem érezhe zsidóság fundament épít e munkájá ah köztulajd lehessen
túlság bonyolul talá E ki é ké Sul Árucho Terí as J kompendiumaké p o szi
szabatosság s állí szer ak har a kön áttanulmányozha O kód a zsid ke a a mi két
megszü megkönn eligazo rabbin törvé labirintusá törek legnag mérté siker p az
módszer dolg any a alapelvé a döntvé végl lerögzítés irányíto vaskővetkezetessé
ragaszkod Mi törv legelismer döntvény vélem ala szövege Érvényesnekp o döntv is
a h auktor az felfog fe Mé döntvényező által Alfas Maim d Jechi fog h kodifik
törvénymagyará egye a mi rabbin tekin vélemé figye k ha érvé törvén eg döntés
ikt törvénytár A ese pe m Alf Mai Jec muta vala tör értelmezés egyön felfog a
több véle igazod ill vélem kodifiká ame h k k egye vall ha népszerű o n m
rabbin irodalom a h mérh zsid felism érté a f a v ve külön isk irá
torzsalkodása e talmud törvényrends mun tömöríte tudomá v f kóde talmud
törvénytudo zárókö zsid p legmegbízha útmut l be hit leg szabályoz a tudat
leghíve b kifejez vall felfo ön vet m szuvereni csa e v zsidó S is hit alap cs
formzsid sz irány ut évtizede kísérl a függetlenít b ha zsidósá elszak na terül
látozó külön Magyarorszá leghala hitközs hitéletü szellem restaurálá töreked
1465
CÍ Su
SZÓ Su Á E 1488 törvény végle szabál hitél kompen főműv J munk am dolgo
grand eszmeáram produk módszer méret érvén b ami e kodifiká alkalma halac
elrendezé szelek m kr módsz alkal legelőször előd különbö egyeb hoz alkalmazk i
töreke kez teljes é túlszárn alko J e komment Csa kommen hat törvé be Összegyűj
má jeruzs Te leromb keletk halac döntvény isme bí vona ö kommentá sommá megálla
vég halá törv am érvény elism Munká értékelé ú m vé megírá köve elisme kó Ha
alapm fog épí J munká méltánylá juth leg vonal ism alapépítm k r os el C köznap
szom ünnepna vona törvén tartalm má megis vallásgyak kó so har H Seg házasságij
neg p C M p po jogszolgált kétségte logi törek érv törv vi elrendezé a zűrz osz
Könn áttekin kód am gyako él megnyugv támaszkodh zsid m a túlsá részl külö
vélem felsorolá terjede ad tájéko törvény le ér hozzá hát forrásmun j hatá cs m
s komme Turi r t rabbi törvény útvesztő szisztema törvénygyűjte érezh zsidósá
fundamen épí munkáj a köztulaj lehesse túlsá bonyolu tal k k Su Áruch Ter a
kompendiumak sz szabatossá áll sze a ha kö áttanulmányozh kó zsi k m ké megsz
megkön eligaz rabbi törv labirintus töre legna mért sike a módsze dol an
alapelv döntv vég lerögzíté irányít vaskővetkezetess ragaszko M tör legelisme
döntvén véle al szöveg Érvényesnek dönt i aukto a felfo f M döntvényez álta
Alfa Mai Jech fo kodifi törvénymagyar egy m rabbi teki vélem figy h érv törvé e
dönté ik törvénytá es p Al Ma Je mut val tö értelmezé egyö felfo töb vél igazo
il véle kodifik am egy val h népszer rabbi irodalo mér zsi felis ért v külö is
ir torzsalkodás talmu törvényrend mu tömörít tudom kód talmu törvénytud zárók
zsi legmegbízh útmu b hi le szabályo tuda leghív kifeje val felf ö ve szuveren
cs zsid i hi ala c formzsi s irán u évtized kísér függetlení h zsidós elsza n
terü látoz külö Magyarorsz leghal hitköz hitélet szelle restaurál töreke