14662.htm
CÍMSZÓ: Szabadelvűség
SZÓCIKK: Szabadelvűség.
Vallásban, politikában, de még a tudományban és gazdasági életben is az az
irány, amely arra törekszik, hogy nagyobb szabadságot, több jogot és könnyebb fejlődést
biztosítson a társadalomnak és ehhez képest elvi ellensége minden
korlátozásnak, főleg azoknak, amelyek a tekintélyek vak tiszteletében, a
hagyományban, az öröklött formalizmusban és a történelmi jogban gyökereznek.
Ennek az iránynak az a felfogása, hogy az ember boldogsága fontosabb, mint az
öröklött formák szentültartása. Az élet folytonos változásai észszerű
alkalmazkodást követelnek. Nem szabad hát a fejlődés törvényei alól kivonni a
szokásokat és berendezkedéseket sem és ha vannak is közöttük olyanok, amelyek
lényegük szerint szentek és sérthetetlenek, csak a tartalmukat védheti meg a
multak iránt való tisztelet, de az élet kényszerűségeihez alkalmazkodó formai
változást nem utasíthatja el. A lényeget nem érintő és csupán a formák célszerű
megváltoztatására törekvő Sz. a zsidó irodalom minden periódusában észlelhető,
ha némely korban bujkálnia is kellett és az irodalom mélységeiben húzódott is
meg. Ilyen búvóhelye a Sz.-nek a talmudi Aggada is. Ez volt az ókori és
középkori zsidó közvéleménynek szabad sajtója a hivatalos írásmagyarázattal
szemben, amely annyi rendszabályt teremtett, hogy szinte agyonszabályozta a
zsidó életet és ezzel magát a vallásosságot is. A zsidó gondolkodás már e
korokban is szabadabb mozgást követelt és nem is tűrte el szó nélkül a
hagyományok makacs forma-kultuszát. A szigorú rabbinizmussal szemben az Aggada
képviseli a Sz.-et és az egész zsidó gondolkodásra jellemző, hogy a Talmud
kodifikátorai egyáltalán nem fojtották el a szabadabb gondolkodást, sőt tűrték,
még támogatták is és minden szabadelvű nyilatkozatot lelkiismeretesen
feljegyeztek. Abban az időben az egész társadalmi élet jóformán az auktoritás
elvén épült fel, a vallásos életben pedig a hagyományok tisztelete érvényesült.
Aki ezekkel az elvekkel szembeszállt, tulajdonképen az uralkodó hatalommal
szállt szembe és ez már akkor is hálátlan szerep volt. Az aggadisták mégis
vállalták a kockázatot és épen Istennel példázgattak arról, hogy a népakarat
fontosabb tényező, mint a tekintélyek tirannizmusa és a szabadakarat olyan
attribútuma az életnek, amelytől még az Isten sem akarta megfosztani az
emberiséget. Klasszikus plaszticitással hirdeti ezt a Sz.-et a következő
Aggada: Mikor Mózes Isten sugalmazására irta a Tórát, az annál a mondatnál:
,Hadd teremtsünk embert a magunk képmására', feldöbbent. ,Uram, - szólt
Istenhez - az eretnekek úgy magyarázzák majd ezt a fogalmazást, mint ha nem
egymagád, hanem más istenekkel együtt teremtetted volna az embert és ürügyet
találnak ebben a bálványiinádásra.' Mire az Úr igy felelt: ,Csak írd, amit
mondok ; aki téves tant akar követni, hadd tegye meg; én azonban erkölcsi
példát akarok adni arról, hogy a nagyok ne járjanak mindig a maguk esze után,
hanem hallgassák meg a kisebbek véleményét is, mint ahogy én magam is az ember
megteremtésének kérdését az angyalokkal vitattam meg, (Beresit Babba 1. 26).
Volt az írásmagyarázóknak egy iskolája, amely szünetlenül arra törekedett, hogy
a Szentirásnak amúgy is súlyos rendelkezéseit még megszigorítsa. Komplikált
módszert épített ki erre és ebben nem csak a Biblia természetes értelmének volt
nagy szerepe, de a szavak számértékének, a betűknek, a kötőszócskáknak és sok
más egyébnek is. Ezt a módszert rabbi Akiba fejlesztette ki. A hivatalos
felfogás nem mert szembeszállni a nagytekintélyű Akibával, de az Aggada meg
merte tenni és a szabadelvű írásmagyarázat érdekében maró gúnnyal csúfolta ki a
nagy mester túlzásait. Es a hatás kedvéért még a travesztálás eszközeitől sem
riad vissza, magát Istent teszi meg Akiba kritikusának és a legközönségesebb szólásformákat
adja Isten szájára, ami abban az időben, mikor az Isten-névből tabut csináltak
és még a kiejtésétől is tartózkodtak, istenkáromlásnak számíthatott. Ez az
Aggada a Tóra írása közben mutatja be Mózest. A nagy próféta elmerül a
munkájába és egy-egy betűre gyönyörű cikornyákat rak. Az Isten nézi, aztán
derűsen arra figyelmezteti, hogy mindezt csak Akibának csinálja, aki ezekre
fogja majd ráaggatni az ő szigorításainak limlomját . Az Aggada Sz.-e a
dogmatikus írásmagyarázaton is sok sebet ütött. A hagyományos felfogással
szemben, amely a genezist a Biblia nyomán hirtelen elhatározásnak és hat napig
tartott munkának tünteti fel, az Agggada azt vallja, hogy Isten számos világot
teremtett és semmisített meg, amíg a mait jónak találta. Az Aggadának ebben a
szabadelvű felfogásban már az evolúció csirái erjednek. Olykor a csodahit ellen
is küzdött az aggadikus Sz. Megsemmisíteni nem merte, mert ezzel olyan
elképzeléseket irtott volna ki a zsidó néplélekből, amelyek történelmi és
költői értékek gyanánt éltek benne és eggyé forrtak a vallásával is. A
Bibliában említett csodákról nem lehetett azt állítani, hogy azok nem történtek
meg, de abba sem tudott belenyugodni az ókori zsidóság Sz.-e, hogy a nép úgy
fogja fel őket, mint a természeten elkövetett erőszaktételt. Az Aggada
ennélfogva azt a kompromisszumos formulát találta ki, hogy e csodák képeit a
teremtés utolsó órájában fogadta magába az Isten, a megvalósulásuk tehát nem
természetellenes, hanem törvényszerű, mert az Istenben éltek kezdettől fogva
mint megvalósulásra váró princípiumok. Mindazon kísérletek között, melyeket a
vallásbölcselet tesz avégből, hogy összeegyeztesse a csodákat a természet örök
törvényeivel, ez a népies, naiv próbálkozás nem a legsikerületlenebb. De
mindenesetre dokumentálja a talmudi gondolkodás szabadságát a bibliai szöveggel
szemben, anélkül, hogy az abba vetett hitet megrendítette volna. Bőséges
anyagot adtak a túlvilágról alkotott képzetek is a szabadelvű korrektívumoknak.
A tálvilág már a Talimid korában mint az üdvösség és a hibátlan igazság országa
élt a nép hitében. A zsidóság csak a túlvilág előcsarnokának, a kereszténység,
siralomvölgyének tekintette a földi életet. Az életett már senki sem vette
komolyan. És erre a Talinud egészen új felfogással lepi meg a cinikusokat és rezignálókat.
Van még valami, ami még a túlvilági üdvösségnél is különb és ez az erkölcs.
Jobb egyetlen óra bünbánatban és jócselekedetekben ezen a világon, mint az
egész túlvilági élet. Ezt azonban nem kell úgy felfogni, mint a túlvilágba
vetett hit tagadását, mert ezt az állítást a következő előzi meg: Jobb a
túlvilág egyetlen órája lelki nyugalomban ennél az egész világnál (Ábot 4. 22).
Tehát van túlvilág és nagyon üdvösséges az ott való tartózkodás a halál után,
de az igazi üdvösséget és a lelkinyugalmat mégis csak a tiszta erkölcsök adják.
Ez az aggadikus aforizma mindenesetre érdekesen példázza, hogy minő
egyensúlyozó rúddá vált a hagyományos írásmagyarázat a vallás és erkölcs
szakadékai fölött a józan meggondolás keskeny pallójára szorult ember kezében.
Az ősi Sz. örök dokumentumai a Biblia ama könyvei, amelyek bölcselkedő
tartalmukkal tűnnek ki: A Példabeszédek Könyve, Jób Könyve és a Prédikátor
Könyve. Ezek a könyvek a józan ész sugallatára vezetnek vissza minden erkölcsi
normát és nem keresnek ehhez szentesítést a kinyilatkoztatásban, sem mennyei
meglátásokban. De elfogulatlanságukat még ennél is jobban az a feltűnő jelenség
bizonyítja, hogy nincsenek külön tekintettel a zsidó népre, nemzeti problémával
nem foglalkoznak és a zsidó vallásnak egyetlen intézménye sem szerepel a
gondolatkörükben. A papi uralommal szemben már a próféták éltek a kritika
jogával és ezt mindig a szabadelvűbb felfogás érdekében gyakorolták. A talmudi
zsidóság már nem a kaszt papság előjogai ellen küzdött, hanem a törvényalkalmazó
módszerük ellen, amelyet elavultnak és túlsötétnek tartott. A Sz. még a
judikatúrát is a korhoz mért reformokra kényszerítette. A farizeusi zsidóságnak
az a talmudi intézkedése, amely a Biblia büntetőszankcióit módosította és a
szemet-szemért törvény szövegét csak képletesen vette és pénzváltságra
értelmezte át, a Sz. diadala volt a szadduceusokkal szemben, akik még az
igazságszolgáltatásban is ridegen a Biblia betűihez ragaszkodtak. Minden ősi
intézménye között legszentebbnek a szombati munkaszünete ttartotta és tartja ma
is még a rabbinikus zsidóság. Évszázadokon keresztül a talmudi
törvényfejtegetés következetesen arra törekedett, hogy a megtámadha-tatlan
szentségek közé emelje a szombati nyugalmat. A nyugalomnak körülbástyázása és
minuciózus szabályozása már annyi törvényt szaporított, hogy a szombat nem
megszabadulást s pihenést hozott a lelkeknek, hanem súlyos terheket csupán. A
Talmud gátat akart vetni e túlzásoknak és liberálisabb felfogást követelt, mert
nektek van átadva a szombat nem pedig ti a szombatnak (Mechilta Exod. 31. 13).
Ugyanezt mondta Jézus is. A szombat az emberért teremtetett, nem az ember a
szombatért. Márk 2. 27). A rabbinikus Sz.-nek ez a finom disztinkciója már
akkor szállóigévé válhatott és közszájon forgott. Rokonságot tart ezzel a
gondolattal a Talmudnak egy másik mondása is Tedd köznappá a szombatodat, csak
ne szorulj emberekre! Kétségtelen, hogy nem szabad ezt szó szerint venni és
csupán a munka nagy szentégét akarta gloriflkálni, amikor bátran és liberálisan
a szombat szentsége mellé vetette. Ősi szokásjogok ellen is harcolt a talmudi
Sz. és a házasságjog fejlődésében, különösen a válás lehetővé tételében az
ős-sémi felfogással szemben a Sz. érvényesülését látjuk. Életrendi kényelem és
gazdasági szükségesség sem tűrhetik állandóan a megmerevedett rendszereket és a
hagyományos kötöttséget itt is meglazította a talmudi Sz. A szigorú
intézkedések enyhítésére pótintézményeket létesített, pl. az eruv-ot (1. o.),
amely elviselhetőbbé tette a szombati munkaszünetet. Ilyen a prosbol is, amelynek
formuláját Hillel hozta be, még pedig a szegények érdekében, hogy elhárítsa
tőlük a szombatév legnagyobb veszedelmét, a hitelmegvonást. Az emberiség a
reformációkban látja a gondolat legbátrabb megmozdulását. A Talmudban is
megvolt ez a nagy bátorság. A Szentírásnak sok törvényét egyszerűen hatályon
kívül helyezte, azzal a deklarációval, hogy azok oly szoros vonatkozásban
vannak a Szentfölddel, hogy más országokban való alkalmazásuk teljességgel
lehetetlen. Így szüntette meg a házasságtöréssel gyanúsított asszony
vizpróbáját is (Móz. 4. 5. 11-31). Nyilvánvaló, hogy azt az érvelését, amely az
ősi törvények felfüggesztését az ősi földtől való eloldással indokolja meg,
csak bázisnak építette a Talmud reforinációs törekvései számára, mert hiszen a
vízpróbának és sok más törvénynek is semmi kapcsolata sem volt az elvesztett
Szentfölddel. A talmudi kor zsidósága korán vette észre az Aggada szabadelvű
törekvéseit, örült a könnyítésnek és az újításoknak, de keveselte őket. Mit
használnak nekünk a rabbik, ha nincs módjukban sem a holló húsát megengedetté,
sem a galamb húsát tilossá tenni (Bába mecia 17b). A rabbínikus irodalom
nagyjában a talmudi Sz. szellemében építette ki a zsidó hitéletet, de óvakodott
a túlzásoktól, amelyek magát a vallást rendítették volna meg.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 4662. címszó a lexikon =>
813. s köv. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása:
Nagy Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14662.htm
CÍMSZÓ: Szabadelvűség
SZÓCIKK: Szabadelvűség. Vallásban, politikában, de még a tudományban és
gazdasági életben is az az irány, amely arra törekszik, hogy nagyobb
szabadságot, több jogot és könnyebb fejlődést biztosítson a társadalomnak és
ehhez képest elvi ellensége minden korlátozásnak, főleg azoknak, amelyek a
tekintélyek vak tiszteletében, a hagyományban, az öröklött formalizmusban és a
történelmi jogban gyökereznek. Ennek az iránynak az a felfogása, hogy az ember
boldogsága fontosabb, mint az öröklött formák szentültartása. Az élet folytonos
változásai észszerű alkalmazkodást követelnek. Nem szabad hát a fejlődés
törvényei alól kivonni a szokásokat és berendezkedéseket sem és ha vannak is
közöttük olyanok, amelyek lényegük szerint szentek és sérthetetlenek, csak a
tartalmukat védheti meg a multak iránt való tisztelet, de az élet
kényszerűségeihez alkalmazkodó formai változást nem utasíthatja el. A lényeget
nem érintő és csupán a formák célszerű megváltoztatására törekvő Sz. a zsidó
irodalom minden periódusában észlelhető, ha némely korban bujkálnia is kellett
és az irodalom mélységeiben húzódott is meg. Ilyen búvóhelye a Sz.-nek a talmudi
Aggada is. Ez volt az ókori és középkori zsidó közvéleménynek szabad sajtója a
hivatalos írásmagyarázattal szemben, amely annyi rendszabályt teremtett, hogy
szinte agyonszabályozta a zsidó életet és ezzel magát a vallásosságot is. A
zsidó gondolkodás már e korokban is szabadabb mozgást követelt és nem is tűrte
el szó nélkül a hagyományok makacs forma-kultuszát. A szigorú rabbinizmussal
szemben az Aggada képviseli a Sz.-et és az egész zsidó gondolkodásra jellemző,
hogy a Talmud kodifikátorai egyáltalán nem fojtották el a szabadabb
gondolkodást, sőt tűrték, még támogatták is és minden szabadelvű nyilatkozatot
lelkiismeretesen feljegyeztek. Abban az időben az egész társadalmi élet
jóformán az auktoritás elvén épült fel, a vallásos életben pedig a hagyományok
tisztelete érvényesült. Aki ezekkel az elvekkel szembeszállt, tulajdonképen az
uralkodó hatalommal szállt szembe és ez már akkor is hálátlan szerep volt. Az
aggadisták mégis vállalták a kockázatot és épen Istennel példázgattak arról,
hogy a népakarat fontosabb tényező, mint a tekintélyek tirannizmusa és a
szabadakarat olyan attribútuma az életnek, amelytől még az Isten sem akarta
megfosztani az emberiséget. Klasszikus plaszticitással hirdeti ezt a Sz.-et a
következő Aggada: Mikor Mózes Isten sugalmazására irta a Tórát, az annál a
mondatnál: ,Hadd teremtsünk embert a magunk képmására', feldöbbent. ,Uram, -
szólt Istenhez - az eretnekek úgy magyarázzák majd ezt a fogalmazást, mint ha
nem egymagád, hanem más istenekkel együtt teremtetted volna az embert és ürügyet
találnak ebben a bálványiinádásra.' Mire az Úr igy felelt: ,Csak írd, amit
mondok ; aki téves tant akar követni, hadd tegye meg; én azonban erkölcsi
példát akarok adni arról, hogy a nagyok ne járjanak mindig a maguk esze után,
hanem hallgassák meg a kisebbek véleményét is, mint ahogy én magam is az ember
megteremtésének kérdését az angyalokkal vitattam meg, Beresit Babba 1. 26 .
Volt az írásmagyarázóknak egy iskolája, amely szünetlenül arra törekedett, hogy
a Szentirásnak amúgy is súlyos rendelkezéseit még megszigorítsa. Komplikált
módszert épített ki erre és ebben nem csak a Biblia természetes értelmének volt
nagy szerepe, de a szavak számértékének, a betűknek, a kötőszócskáknak és sok
más egyébnek is. Ezt a módszert rabbi Akiba fejlesztette ki. A hivatalos
felfogás nem mert szembeszállni a nagytekintélyű Akibával, de az Aggada meg
merte tenni és a szabadelvű írásmagyarázat érdekében maró gúnnyal csúfolta ki a
nagy mester túlzásait. Es a hatás kedvéért még a travesztálás eszközeitől sem
riad vissza, magát Istent teszi meg Akiba kritikusának és a legközönségesebb
szólásformákat adja Isten szájára, ami abban az időben, mikor az Isten-névből
tabut csináltak és még a kiejtésétől is tartózkodtak, istenkáromlásnak
számíthatott. Ez az Aggada a Tóra írása közben mutatja be Mózest. A nagy
próféta elmerül a munkájába és egy-egy betűre gyönyörű cikornyákat rak. Az
Isten nézi, aztán derűsen arra figyelmezteti, hogy mindezt csak Akibának
csinálja, aki ezekre fogja majd ráaggatni az ő szigorításainak limlomját . Az Aggada
Sz.-e a dogmatikus írásmagyarázaton is sok sebet ütött. A hagyományos
felfogással szemben, amely a genezist a Biblia nyomán hirtelen elhatározásnak
és hat napig tartott munkának tünteti fel, az Agggada azt vallja, hogy Isten
számos világot teremtett és semmisített meg, amíg a mait jónak találta. Az
Aggadának ebben a szabadelvű felfogásban már az evolúció csirái erjednek.
Olykor a csodahit ellen is küzdött az aggadikus Sz. Megsemmisíteni nem merte,
mert ezzel olyan elképzeléseket irtott volna ki a zsidó néplélekből, amelyek
történelmi és költői értékek gyanánt éltek benne és eggyé forrtak a vallásával
is. A Bibliában említett csodákról nem lehetett azt állítani, hogy azok nem
történtek meg, de abba sem tudott belenyugodni az ókori zsidóság Sz.-e, hogy a
nép úgy fogja fel őket, mint a természeten elkövetett erőszaktételt. Az Aggada
ennélfogva azt a kompromisszumos formulát találta ki, hogy e csodák képeit a
teremtés utolsó órájában fogadta magába az Isten, a megvalósulásuk tehát nem
természetellenes, hanem törvényszerű, mert az Istenben éltek kezdettől fogva
mint megvalósulásra váró princípiumok. Mindazon kísérletek között, melyeket a
vallásbölcselet tesz avégből, hogy összeegyeztesse a csodákat a természet örök
törvényeivel, ez a népies, naiv próbálkozás nem a legsikerületlenebb. De
mindenesetre dokumentálja a talmudi gondolkodás szabadságát a bibliai szöveggel
szemben, anélkül, hogy az abba vetett hitet megrendítette volna. Bőséges
anyagot adtak a túlvilágról alkotott képzetek is a szabadelvű korrektívumoknak.
A tálvilág már a Talimid korában mint az üdvösség és a hibátlan igazság országa
élt a nép hitében. A zsidóság csak a túlvilág előcsarnokának, a kereszténység,
siralomvölgyének tekintette a földi életet. Az életett már senki sem vette
komolyan. És erre a Talinud egészen új felfogással lepi meg a cinikusokat és
rezignálókat. Van még valami, ami még a túlvilági üdvösségnél is különb és ez
az erkölcs. Jobb egyetlen óra bünbánatban és jócselekedetekben ezen a világon,
mint az egész túlvilági élet. Ezt azonban nem kell úgy felfogni, mint a
túlvilágba vetett hit tagadását, mert ezt az állítást a következő előzi meg:
Jobb a túlvilág egyetlen órája lelki nyugalomban ennél az egész világnál Ábot
4. 22 . Tehát van túlvilág és nagyon üdvösséges az ott való tartózkodás a halál
után, de az igazi üdvösséget és a lelkinyugalmat mégis csak a tiszta erkölcsök
adják. Ez az aggadikus aforizma mindenesetre érdekesen példázza, hogy minő
egyensúlyozó rúddá vált a hagyományos írásmagyarázat a vallás és erkölcs
szakadékai fölött a józan meggondolás keskeny pallójára szorult ember kezében.
Az ősi Sz. örök dokumentumai a Biblia ama könyvei, amelyek bölcselkedő
tartalmukkal tűnnek ki: A Példabeszédek Könyve, Jób Könyve és a Prédikátor
Könyve. Ezek a könyvek a józan ész sugallatára vezetnek vissza minden erkölcsi
normát és nem keresnek ehhez szentesítést a kinyilatkoztatásban, sem mennyei
meglátásokban. De elfogulatlanságukat még ennél is jobban az a feltűnő jelenség
bizonyítja, hogy nincsenek külön tekintettel a zsidó népre, nemzeti problémával
nem foglalkoznak és a zsidó vallásnak egyetlen intézménye sem szerepel a
gondolatkörükben. A papi uralommal szemben már a próféták éltek a kritika
jogával és ezt mindig a szabadelvűbb felfogás érdekében gyakorolták. A talmudi
zsidóság már nem a kaszt papság előjogai ellen küzdött, hanem a
törvényalkalmazó módszerük ellen, amelyet elavultnak és túlsötétnek tartott. A
Sz. még a judikatúrát is a korhoz mért reformokra kényszerítette. A farizeusi
zsidóságnak az a talmudi intézkedése, amely a Biblia büntetőszankcióit
módosította és a szemet-szemért törvény szövegét csak képletesen vette és
pénzváltságra értelmezte át, a Sz. diadala volt a szadduceusokkal szemben, akik
még az igazságszolgáltatásban is ridegen a Biblia betűihez ragaszkodtak. Minden
ősi intézménye között legszentebbnek a szombati munkaszünete ttartotta és
tartja ma is még a rabbinikus zsidóság. Évszázadokon keresztül a talmudi
törvényfejtegetés következetesen arra törekedett, hogy a megtámadha-tatlan
szentségek közé emelje a szombati nyugalmat. A nyugalomnak körülbástyázása és
minuciózus szabályozása már annyi törvényt szaporított, hogy a szombat nem
megszabadulást s pihenést hozott a lelkeknek, hanem súlyos terheket csupán. A
Talmud gátat akart vetni e túlzásoknak és liberálisabb felfogást követelt, mert
nektek van átadva a szombat nem pedig ti a szombatnak Mechilta Exod. 31. 13 .
Ugyanezt mondta Jézus is. A szombat az emberért teremtetett, nem az ember a
szombatért. Márk 2. 27 . A rabbinikus Sz.-nek ez a finom disztinkciója már
akkor szállóigévé válhatott és közszájon forgott. Rokonságot tart ezzel a
gondolattal a Talmudnak egy másik mondása is Tedd köznappá a szombatodat, csak
ne szorulj emberekre! Kétségtelen, hogy nem szabad ezt szó szerint venni és
csupán a munka nagy szentégét akarta gloriflkálni, amikor bátran és liberálisan
a szombat szentsége mellé vetette. Ősi szokásjogok ellen is harcolt a talmudi
Sz. és a házasságjog fejlődésében, különösen a válás lehetővé tételében az
ős-sémi felfogással szemben a Sz. érvényesülését látjuk. Életrendi kényelem és
gazdasági szükségesség sem tűrhetik állandóan a megmerevedett rendszereket és a
hagyományos kötöttséget itt is meglazította a talmudi Sz. A szigorú
intézkedések enyhítésére pótintézményeket létesített, pl. az eruv-ot 1. o. ,
amely elviselhetőbbé tette a szombati munkaszünetet. Ilyen a prosbol is,
amelynek formuláját Hillel hozta be, még pedig a szegények érdekében, hogy
elhárítsa tőlük a szombatév legnagyobb veszedelmét, a hitelmegvonást. Az
emberiség a reformációkban látja a gondolat legbátrabb megmozdulását. A
Talmudban is megvolt ez a nagy bátorság. A Szentírásnak sok törvényét
egyszerűen hatályon kívül helyezte, azzal a deklarációval, hogy azok oly szoros
vonatkozásban vannak a Szentfölddel, hogy más országokban való alkalmazásuk
teljességgel lehetetlen. Így szüntette meg a házasságtöréssel gyanúsított
asszony vizpróbáját is Móz. 4. 5. 11-31 . Nyilvánvaló, hogy azt az érvelését,
amely az ősi törvények felfüggesztését az ősi földtől való eloldással indokolja
meg, csak bázisnak építette a Talmud reforinációs törekvései számára, mert
hiszen a vízpróbának és sok más törvénynek is semmi kapcsolata sem volt az
elvesztett Szentfölddel. A talmudi kor zsidósága korán vette észre az Aggada
szabadelvű törekvéseit, örült a könnyítésnek és az újításoknak, de keveselte
őket. Mit használnak nekünk a rabbik, ha nincs módjukban sem a holló húsát
megengedetté, sem a galamb húsát tilossá tenni Bába mecia 17b . A rabbínikus
irodalom nagyjában a talmudi Sz. szellemében építette ki a zsidó hitéletet, de
óvakodott a túlzásoktól, amelyek magát a vallást rendítették volna meg.
14662.ht
CÍMSZÓ Szabadelvűsé
SZÓCIKK Szabadelvűség Vallásban politikában d mé tudományba é gazdaság
életbe i a a irány amel arr törekszik hog nagyob szabadságot töb jogo é könnyeb
fejlődés biztosítso társadalomna é ehhe képes elv ellenség minde korlátozásnak
főle azoknak amelye tekintélye va tiszteletében hagyományban a öröklöt
formalizmusba é történelm jogba gyökereznek Enne a irányna a felfogása hog a
embe boldogság fontosabb min a öröklöt formá szentültartása A éle folytono
változása észszer alkalmazkodás követelnek Ne szaba há fejlődé törvénye aló
kivonn szokásoka é berendezkedéseke se é h vanna i közöttü olyanok amelye
lényegü szerin szente é sérthetetlenek csa tartalmuka védhet me multa irán val
tisztelet d a éle kényszerűségeihe alkalmazkod forma változás ne utasíthatj el
lényege ne érint é csupá formá célszer megváltoztatásár törekv Sz zsid irodalo
minde periódusába észlelhető h némel korba bujkálni i kellet é a irodalo
mélységeibe húzódot i meg Ilye búvóhely Sz.-ne talmud Aggad is E vol a ókor é
középkor zsid közvéleményne szaba sajtój hivatalo írásmagyarázatta szemben amel
anny rendszabály teremtett hog szint agyonszabályozt zsid élete é ezze magá
vallásosságo is zsid gondolkodá má korokba i szabadab mozgás követel é ne i
tűrt e sz nélkü hagyományo makac forma-kultuszát szigor rabbinizmussa szembe a
Aggad képvisel Sz.-e é a egés zsid gondolkodásr jellemző hog Talmu kodifikátora
egyáltalá ne fojtottá e szabadab gondolkodást ső tűrték mé támogattá i é minde
szabadelv nyilatkozato lelkiismeretese feljegyeztek Abba a időbe a egés
társadalm éle jóformá a auktoritá elvé épül fel valláso életbe pedi hagyományo
tisztelet érvényesült Ak ezekke a elvekke szembeszállt tulajdonképe a uralkod hatalomma
száll szemb é e má akko i hálátla szere volt A aggadistá mégi vállaltá
kockázato é épe Istenne példázgatta arról hog népakara fontosab tényező min
tekintélye tirannizmus é szabadakara olya attribútum a életnek amelytő mé a
Iste se akart megfosztan a emberiséget Klassziku plaszticitássa hirdet ez Sz.-e
következ Aggada Miko Móze Iste sugalmazásár irt Tórát a anná mondatnál ,Had
teremtsün ember magun képmására' feldöbbent ,Uram szól Istenhe a eretneke úg
magyarázzá maj ez fogalmazást min h ne egymagád hane má istenekke együt
teremtette voln a ember é ürügye találna ebbe bálványiinádásra. Mir a Ú ig
felelt ,Csa írd ami mondo ak téve tan aka követni had tegy meg é azonba erkölcs
példá akaro adn arról hog nagyo n járjana mindi magu esz után hane hallgassá me
kisebbe véleményé is min ahog é maga i a embe megteremtéséne kérdésé a
angyalokka vitatta meg Beresi Babb 1 2 Vol a írásmagyarázókna eg iskolája amel
szünetlenü arr törekedett hog Szentirásna amúg i súlyo rendelkezései mé
megszigorítsa Komplikál módszer építet k err é ebbe ne csa Bibli természete
értelméne vol nag szerepe d szava számértékének betűknek kötőszócskákna é so má
egyébne is Ez módszer rabb Akib fejlesztett ki hivatalo felfogá ne mer
szembeszálln nagytekintély Akibával d a Aggad me mert tenn é szabadelv
írásmagyaráza érdekébe mar gúnnya csúfolt k nag meste túlzásait E hatá kedvéér
mé travesztálá eszközeitő se ria vissza magá Isten tesz me Akib kritikusána é
legközönségeseb szólásformáka adj Iste szájára am abba a időben miko a
Isten-névbő tabu csinálta é mé kiejtésétő i tartózkodtak istenkáromlásna
számíthatott E a Aggad Tór írás közbe mutatj b Mózest nag prófét elmerü
munkájáb é egy-eg betűr gyönyör cikornyáka rak A Iste nézi aztá derűse arr
figyelmezteti hog mindez csa Akibána csinálja ak ezekr fogj maj ráaggatn a
szigorításaina limlomjá A Aggad Sz.- dogmatiku írásmagyarázato i so sebe ütött
hagyományo felfogássa szemben amel genezis Bibli nyomá hirtele elhatározásna é
ha napi tartot munkána tüntet fel a Agggad az vallja hog Iste számo világo teremtet
é semmisítet meg amí mai jóna találta A Aggadána ebbe szabadelv felfogásba má a
evolúci csirá erjednek Olyko csodahi elle i küzdöt a aggadiku Sz Megsemmisíten
ne merte mer ezze olya elképzeléseke irtot voln k zsid néplélekből amelye
történelm é költő értéke gyanán élte benn é eggy forrta vallásáva is Bibliába
említet csodákró ne lehetet az állítani hog azo ne történte meg d abb se tudot
belenyugodn a ókor zsidósá Sz.-e hog né úg fogj fe őket min természete
elkövetet erőszaktételt A Aggad ennélfogv az kompromisszumo formulá talált ki
hog csodá képei teremté utols órájába fogadt magáb a Isten megvalósulásu tehá
ne természetellenes hane törvényszerű mer a Istenbe élte kezdettő fogv min
megvalósulásr vár princípiumok Mindazo kísérlete között melyeke vallásbölcsele
tes avégből hog összeegyeztess csodáka természe örö törvényeivel e népies nai
próbálkozá ne legsikerületlenebb D mindenesetr dokumentálj talmud gondolkodá
szabadságá biblia szövegge szemben anélkül hog a abb vetet hite megrendített
volna Bősége anyago adta túlvilágró alkotot képzete i szabadelv
korrektívumoknak tálvilá má Talimi korába min a üdvössé é hibátla igazsá ország
él né hitében zsidósá csa túlvilá előcsarnokának kereszténység siralomvölgyéne
tekintett föld életet A életet má senk se vett komolyan É err Talinu egésze ú
felfogássa lep me cinikusoka é rezignálókat Va mé valami am mé túlvilág
üdvösségné i külön é e a erkölcs Job egyetle ór bünbánatba é jócselekedetekbe
eze világon min a egés túlvilág élet Ez azonba ne kel úg felfogni min túlvilágb
vetet hi tagadását mer ez a állítás következ előz meg Job túlvilá egyetle óráj
lelk nyugalomba enné a egés világná Ábo 4 2 Tehá va túlvilá é nagyo üdvössége a
ot val tartózkodá halá után d a igaz üdvössége é lelkinyugalma mégi csa tiszt
erkölcsö adják E a aggadiku aforizm mindenesetr érdekese példázza hog min
egyensúlyoz rúdd vál hagyományo írásmagyaráza vallá é erkölc szakadéka fölöt
józa meggondolá kesken pallójár szorul embe kezében A ős Sz örö dokumentuma
Bibli am könyvei amelye bölcselked tartalmukka tűnne ki Példabeszéde Könyve Jó
Könyv é Prédikáto Könyve Eze könyve józa és sugallatár vezetne vissz minde
erkölcs normá é ne keresne ehhe szentesítés kinyilatkoztatásban se mennye
meglátásokban D elfogulatlanságuka mé enné i jobba a feltűn jelensé bizonyítja
hog nincsene külö tekintette zsid népre nemzet problémáva ne foglalkozna é zsid
vallásna egyetle intézmény se szerepe gondolatkörükben pap uralomma szembe má
prófétá élte kritik jogáva é ez mindi szabadelvűb felfogá érdekébe gyakorolták
talmud zsidósá má ne kasz papsá előjoga elle küzdött hane törvényalkalmaz
módszerü ellen amelye elavultna é túlsötétne tartott Sz mé judikatúrá i korho
mér reformokr kényszerítette farizeus zsidóságna a talmud intézkedése amel
Bibli büntetőszankciói módosított é szemet-szemér törvén szövegé csa képletese
vett é pénzváltságr értelmezt át Sz diadal vol szadduceusokka szemben aki mé a
igazságszolgáltatásba i ridege Bibli betűihe ragaszkodtak Minde ős intézmény
közöt legszentebbne szombat munkaszünet ttartott é tartj m i mé rabbiniku
zsidóság Évszázadoko keresztü talmud törvényfejtegeté következetese arr
törekedett hog megtámadha-tatla szentsége köz emelj szombat nyugalmat
nyugalomna körülbástyázás é minuciózu szabályozás má anny törvény szaporított
hog szomba ne megszabadulás pihenés hozot lelkeknek hane súlyo terheke csupán
Talmu gáta akar vetn túlzásokna é liberálisab felfogás követelt mer nekte va
átadv szomba ne pedi t szombatna Mechilt Exod 31 1 Ugyanez mondt Jézu is szomba
a emberér teremtetett ne a embe szombatért Már 2 2 rabbiniku Sz.-ne e fino
disztinkciój má akko szállóigév válhatot é közszájo forgott Rokonságo tar ezze
gondolatta Talmudna eg mási mondás i Ted köznapp szombatodat csa n szorul
emberekre Kétségtelen hog ne szaba ez sz szerin venn é csupá munk nag szentégé
akart gloriflkálni amiko bátra é liberálisa szomba szentség mell vetette Ős
szokásjogo elle i harcol talmud Sz é házasságjo fejlődésében különöse válá
lehetőv tételébe a ős-sém felfogássa szembe Sz érvényesülésé látjuk Életrend
kényele é gazdaság szükségessé se tűrheti állandóa megmerevedet rendszereke é
hagyományo kötöttsége it i meglazított talmud Sz szigor intézkedése enyhítésér
pótintézményeke létesített pl a eruv-o 1 o amel elviselhetőbb tett szombat
munkaszünetet Ilye prosbo is amelyne formulájá Hille hozt be mé pedi szegénye
érdekében hog elháríts tőlü szombaté legnagyob veszedelmét hitelmegvonást A
emberisé reformációkba látj gondola legbátrab megmozdulását Talmudba i megvol e
nag bátorság Szentírásna so törvényé egyszerűe hatályo kívü helyezte azza
deklarációval hog azo ol szoro vonatkozásba vanna Szentfölddel hog má
országokba val alkalmazásu teljességge lehetetlen Íg szüntett me
házasságtörésse gyanúsítot asszon vizpróbájá i Móz 4 5 11-3 Nyilvánvaló hog az
a érvelését amel a ős törvénye felfüggesztésé a ős földtő val eloldássa
indokolj meg csa bázisna épített Talmu reforináció törekvése számára mer hisze
vízpróbána é so má törvényne i semm kapcsolat se vol a elvesztet Szentfölddel
talmud ko zsidóság korá vett észr a Aggad szabadelv törekvéseit örül
könnyítésne é a újításoknak d keveselt őket Mi használna nekün rabbik h ninc
módjukba se holl húsá megengedetté se galam húsá tiloss tenn Báb meci 17
rabbíniku irodalo nagyjába talmud Sz szellemébe épített k zsid hitéletet d
óvakodot túlzásoktól amelye magá vallás rendítetté voln meg
14662.h
CÍMSZ Szabadelvűs
SZÓCIK Szabadelvűsé Vallásba politikába m tudományb gazdasá életb irán ame
ar törekszi ho nagyo szabadságo tö jog könnye fejlődé biztosíts társadalomn ehh
képe el ellensé mind korlátozásna fől azokna amely tekintély v tiszteletébe
hagyományba öröklö formalizmusb történel jogb gyökerezne Enn irányn felfogás ho
emb boldogsá fontosab mi öröklö form szentültartás él folyton változás észsze
alkalmazkodá követelne N szab h fejlőd törvény al kivon szokások
berendezkedések s vann között olyano amely lényeg szeri szent sérthetetlene cs
tartalmuk védhe m mult irá va tisztele él kényszerűségeih alkalmazko form
változá n utasíthat e lényeg n érin csup form célsze megváltoztatásá törek S
zsi irodal mind periódusáb észlelhet néme korb bujkáln kelle irodal mélységeib
húzódo me Ily búvóhel Sz.-n talmu Agga i vo óko középko zsi közvéleményn szab
sajtó hivatal írásmagyarázatt szembe ame ann rendszabál teremtet ho szin
agyonszabályoz zsi élet ezz mag vallásosság i zsi gondolkod m korokb szabada
mozgá követe n tűr s nélk hagyomány maka forma-kultuszá szigo rabbinizmuss
szemb Agga képvise Sz.- egé zsi gondolkodás jellemz ho Talm kodifikátor
egyáltal n fojtott szabada gondolkodás s tűrté m támogatt mind szabadel nyilatkozat
lelkiismeretes feljegyezte Abb időb egé társadal él jóform auktorit elv épü fe
vallás életb ped hagyomány tisztele érvényesül A ezekk elvekk szembeszáll
tulajdonkép uralko hatalomm szál szem m akk hálátl szer vol aggadist még
vállalt kockázat ép Istenn példázgatt arró ho népakar fontosa tényez mi
tekintély tirannizmu szabadakar oly attribútu életne amelyt m Ist s akar
megfoszta emberisége Klasszik plaszticitáss hirde e Sz.- követke Aggad Mik Móz
Ist sugalmazásá ir Tórá ann mondatná ,Ha teremtsü embe magu képmására feldöbben
,Ura szó Istenh eretnek ú magyarázz ma e fogalmazás mi n egymagá han m istenekk
együ teremtett vol embe ürügy találn ebb bálványiinádásra Mi i felel ,Cs ír am
mond a tév ta ak követn ha teg me azonb erkölc péld akar ad arró ho nagy járjan
mind mag es utá han hallgass m kisebb vélemény i mi aho mag emb megteremtésén
kérdés angyalokk vitatt me Beres Bab Vo írásmagyarázókn e iskoláj ame szünetlen
ar törekedet ho Szentirásn amú súly rendelkezése m megszigoríts Kompliká módsze
építe er ebb n cs Bibl természet értelmén vo na szerep szav számértékéne
betűkne kötőszócskákn s m egyébn i E módsze rab Aki fejlesztet k hivatal felfog
n me szembeszáll nagytekintél Akibáva Agga m mer ten szabadel írásmagyaráz
érdekéb ma gúnny csúfol na mest túlzásai hat kedvéé m travesztál eszközeit s ri
vissz mag Iste tes m Aki kritikusán legközönségese szólásformák ad Ist szájár a
abb időbe mik Isten-névb tab csinált m kiejtését tartózkodta istenkáromlásn
számíthatot Agga Tó írá közb mutat Mózes na prófé elmer munkájá egy-e betű
gyönyö cikornyák ra Ist néz azt derűs ar figyelmeztet ho minde cs Akibán
csinálj a ezek fog ma ráaggat szigorításain limlomj Agga Sz. dogmatik
írásmagyarázat s seb ütöt hagyomány felfogáss szembe ame genezi Bibl nyom
hirtel elhatározásn h nap tarto munkán tünte fe Aggga a vallj ho Ist szám világ
teremte semmisíte me am ma jón talált Aggadán ebb szabadel felfogásb m evolúc
csir erjedne Olyk csodah ell küzdö aggadik S Megsemmisíte n mert me ezz oly
elképzelések irto vol zsi néplélekbő amely történel költ érték gyaná élt ben
egg forrt vallásáv i Bibliáb említe csodákr n lehete a állítan ho az n történt
me ab s tudo belenyugod óko zsidós Sz.- ho n ú fog f őke mi természet elkövete
erőszaktétel Agga ennélfog a kompromisszum formul talál k ho csod képe teremt
utol órájáb fogad magá Iste megvalósulás teh n természetellene han törvényszer
me Istenb élt kezdett fog mi megvalósulás vá princípiumo Mindaz kísérlet közöt
melyek vallásbölcsel te avégbő ho összeegyeztes csodák termész ör törvényeive
népie na próbálkoz n legsikerületleneb mindeneset dokumentál talmu gondolkod
szabadság bibli szövegg szembe anélkü ho ab vete hit megrendítet voln Bőség
anyag adt túlvilágr alkoto képzet szabadel korrektívumokna tálvil m Talim koráb
mi üdvöss hibátl igazs orszá é n hitébe zsidós cs túlvil előcsarnokána
kereszténysé siralomvölgyén tekintet föl élete élete m sen s vet komolya er
Talin egész felfogáss le m cinikusok rezignálóka V m valam a m túlvilá
üdvösségn külö erkölc Jo egyetl ó bünbánatb jócselekedetekb ez világo mi egé
túlvilá éle E azonb n ke ú felfogn mi túlvilág vete h tagadásá me e állítá
követke elő me Jo túlvil egyetl órá lel nyugalomb enn egé világn Áb Teh v
túlvil nagy üdvösség o va tartózkod hal utá iga üdvösség lelkinyugalm még cs
tisz erkölcs adjá aggadik aforiz mindeneset érdekes példázz ho mi egyensúlyo
rúd vá hagyomány írásmagyaráz vall erköl szakadék fölö józ meggondol keske
pallójá szoru emb kezébe ő S ör dokumentum Bibl a könyve amely bölcselke
tartalmukk tűnn k Példabeszéd Könyv J Köny Prédikát Könyv Ez könyv józ é
sugallatá vezetn viss mind erkölc norm n keresn ehh szentesíté
kinyilatkoztatásba s menny meglátásokba elfogulatlanságuk m enn jobb feltű
jelens bizonyítj ho nincsen kül tekintett zsi népr nemze problémáv n foglalkozn
zsi vallásn egyetl intézmén s szerep gondolatkörükbe pa uralomm szemb m prófét
élt kriti jogáv e mind szabadelvű felfog érdekéb gyakoroltá talmu zsidós m n
kas paps előjog ell küzdöt han törvényalkalma módszer elle amely elavultn
túlsötétn tartot S m judikatúr korh mé reformok kényszerített farizeu zsidóságn
talmu intézkedés ame Bibl büntetőszankció módosítot szemet-szemé törvé szöveg
cs képletes vet pénzváltság értelmez á S diada vo szadduceusokk szembe ak m
igazságszolgáltatásb rideg Bibl betűih ragaszkodta Mind ő intézmén közö
legszentebbn szomba munkaszüne ttartot tart m rabbinik zsidósá Évszázadok
kereszt talmu törvényfejteget következetes ar törekedet ho megtámadha-tatl
szentség kö emel szomba nyugalma nyugalomn körülbástyázá minucióz szabályozá m
ann törvén szaporítot ho szomb n megszabadulá pihené hozo lelkekne han súly
terhek csupá Talm gát aka vet túlzásokn liberálisa felfogá követel me nekt v
átad szomb n ped szombatn Mechil Exo 3 Ugyane mond Jéz i szomb emberé
teremtetet n emb szombatér Má rabbinik Sz.-n fin disztinkció m akk szállóigé
válhato közszáj forgot Rokonság ta ezz gondolatt Talmudn e más mondá Te köznap
szombatoda cs szoru emberekr Kétségtele ho n szab e s szeri ven csup mun na
szentég akar gloriflkáln amik bátr liberális szomb szentsé mel vetett Ő szokásjog
ell harco talmu S házasságj fejlődésébe különös vál lehető tételéb ős-sé
felfogáss szemb S érvényesülés látju Életren kényel gazdasá szükségess s tűrhet
állandó megmerevede rendszerek hagyomány kötöttség i meglazítot talmu S szigo
intézkedés enyhítésé pótintézmények létesítet p eruv- ame elviselhetőb tet
szomba munkaszünete Ily prosb i amelyn formuláj Hill hoz b m ped szegény
érdekébe ho elhárít től szombat legnagyo veszedelmé hitelmegvonás emberis
reformációkb lát gondol legbátra megmozdulásá Talmudb megvo na bátorsá
Szentírásn s törvény egyszerű hatály kív helyezt azz deklarációva ho az o szor
vonatkozásb vann Szentföldde ho m országokb va alkalmazás teljességg lehetetle
Í szüntet m házasságtöréss gyanúsíto asszo vizpróbáj Mó 11- Nyilvánval ho a érvelésé
ame ő törvény felfüggesztés ő földt va eloldáss indokol me cs bázisn építet
Talm reforináci törekvés számár me hisz vízpróbán s m törvényn sem kapcsola s
vo elveszte Szentföldde talmu k zsidósá kor vet ész Agga szabadel törekvései
örü könnyítésn újításokna kevesel őke M használn nekü rabbi nin módjukb s hol
hús megengedett s gala hús tilos ten Bá mec 1 rabbínik irodal nagyjáb talmu S
szelleméb építet zsi hitélete óvakodo túlzásoktó amely mag vallá rendített vol
me
14662.
CÍMS Szabadelvű
SZÓCI Szabadelvűs Vallásb politikáb tudomány gazdas élet irá am a töreksz h
nagy szabadság t jo könny fejlőd biztosít társadalom eh kép e ellens min
korlátozásn fő azokn amel tekintél tiszteletéb hagyományb örökl formalizmus
történe jog gyökerezn En irány felfogá h em boldogs fontosa m örökl for
szentültartá é folyto változá észsz alkalmazkod követeln sza fejlő törvén a
kivo szokáso berendezkedése van közöt olyan amel lénye szer szen sérthetetlen c
tartalmu védh mul ir v tisztel é kényszerűségei alkalmazk for változ utasítha
lénye éri csu for célsz megváltoztatás töre zs iroda min periódusá észlelhe ném
kor bujkál kell iroda mélységei húzód m Il búvóhe Sz.- talm Agg v ók középk zs
közvélemény sza sajt hivata írásmagyarázat szemb am an rendszabá teremte h szi
agyonszabályo zs éle ez ma vallásossá zs gondolko korok szabad mozg követ tű
nél hagyomán mak forma-kultusz szig rabbinizmus szem Agg képvis Sz. eg zs
gondolkodá jellem h Tal kodifikáto egyálta fojtot szabad gondolkodá tűrt
támogat min szabade nyilatkoza lelkiismerete feljegyezt Ab idő eg társada é
jófor auktori el ép f vallá élet pe hagyomán tisztel érvényesü ezek elvek
szembeszál tulajdonké uralk hatalom szá sze ak hálát sze vo aggadis mé vállal
kockáza é Isten példázgat arr h népaka fontos ténye m tekintél tirannizm
szabadaka ol attribút életn amely Is aka megfoszt emberiség Klasszi
plaszticitás hird Sz. követk Agga Mi Mó Is sugalmazás i Tór an mondatn ,H
teremts emb mag képmásár feldöbbe ,Ur sz Isten eretne magyaráz m fogalmazá m
egymag ha istenek egy teremtet vo emb ürüg talál eb bálványiinádásr M fele ,C í
a mon té t a követ h te m azon erköl pél aka a arr h nag járja min ma e ut ha
hallgas kiseb vélemén m ah ma em megteremtésé kérdé angyalok vitat m Bere Ba V
írásmagyarázók iskolá am szünetle a törekede h Szentirás am súl rendelkezés
megszigorít Komplik módsz épít e eb c Bib természe értelmé v n szere sza
számértékén betűkn kötőszócskák egyéb módsz ra Ak fejleszte hivata felfo m
szembeszál nagytekinté Akibáv Agg me te szabade írásmagyará érdeké m gúnn csúfo
n mes túlzása ha kedvé travesztá eszközei r viss ma Ist te Ak kritikusá
legközönséges szólásformá a Is szájá ab időb mi Isten-név ta csinál kiejtésé
tartózkodt istenkáromlás számíthato Agg T ír köz muta Móze n próf elme munkáj
egy- bet gyöny cikornyá r Is né az derű a figyelmezte h mind c Akibá csinál eze
fo m ráagga szigorításai limlom Agg Sz dogmati írásmagyaráza se ütö hagyomán
felfogás szemb am genez Bib nyo hirte elhatározás na tart munká tünt f Aggg
vall h Is szá vilá teremt semmisít m a m jó talál Aggadá eb szabade felfogás
evolú csi erjedn Oly csoda el küzd aggadi Megsemmisít mer m ez ol elképzelése
irt vo zs néplélekb amel történe köl érté gyan él be eg forr vallásá Bibliá
említ csodák lehet állíta h a történ m a tud belenyugo ók zsidó Sz. h fo ők m
természe elkövet erőszaktéte Agg ennélfo kompromisszu formu talá h cso kép
terem uto órájá foga mag Ist megvalósulá te természetellen ha törvénysze m
Isten él kezdet fo m megvalósulá v princípium Minda kísérle közö melye
vallásbölcse t avégb h összeegyezte csodá termés ö törvényeiv népi n próbálko
legsikerületlene mindenese dokumentá talm gondolko szabadsá bibl szöveg szemb
anélk h a vet hi megrendíte vol Bősé anya ad túlvilág alkot képze szabade
korrektívumokn tálvi Tali korá m üdvös hibát igaz orsz hitéb zsidó c túlvi
előcsarnokán kereszténys siralomvölgyé tekinte fö élet élet se ve komoly e Tali
egés felfogás l cinikuso rezignálók vala túlvil üdvösség kül erköl J egyet
bünbánat jócselekedetek e világ m eg túlvil él azon k felfog m túlvilá vet
tagadás m állít követk el m J túlvi egyet ór le nyugalom en eg világ Á Te túlvi
nag üdvössé v tartózko ha ut ig üdvössé lelkinyugal mé c tis erkölc adj aggadi
afori mindenese érdeke példáz h m egyensúly rú v hagyomán írásmagyará val erkö
szakadé föl jó meggondo kesk pallój szor em kezéb ö dokumentu Bib könyv amel
bölcselk tartalmuk tűn Példabeszé Köny Kön Prédiká Köny E köny jó sugallat
vezet vis min erköl nor keres eh szentesít kinyilatkoztatásb menn meglátásokb
elfogulatlanságu en job felt jelen bizonyít h nincse kü tekintet zs nép nemz
problémá foglalkoz zs vallás egyet intézmé szere gondolatkörükb p uralom szem
prófé él krit jogá min szabadelv felfo érdeké gyakorolt talm zsidó ka pap előjo
el küzdö ha törvényalkalm módsze ell amel elavult túlsötét tarto judikatú kor m
reformo kényszerítet farize zsidóság talm intézkedé am Bib büntetőszankci
módosíto szemet-szem törv szöve c képlete ve pénzváltsá értelme diad v
szadduceusok szemb a igazságszolgáltatás ride Bib betűi ragaszkodt Min intézmé
köz legszentebb szomb munkaszün ttarto tar rabbini zsidós Évszázado keresz talm
törvényfejtege következete a törekede h megtámadha-tat szentsé k eme szomb
nyugalm nyugalom körülbástyáz minució szabályoz an törvé szaporíto h szom
megszabadul pihen hoz lelkekn ha súl terhe csup Tal gá ak ve túlzások liberális
felfog követe m nek áta szom pe szombat Mechi Ex Ugyan mon Jé szom ember
teremtete em szombaté M rabbini Sz.- fi disztinkci ak szállóig válhat közszá
forgo Rokonsá t ez gondolat Talmud má mond T közna szombatod c szor emberek
Kétségtel h sza szer ve csu mu n szenté aka gloriflkál ami bát liberáli szom
szents me vetet szokásjo el harc talm házasság fejlődéséb különö vá lehet
tételé ős-s felfogás szem érvényesülé látj Életre kénye gazdas szükséges tűrhe
álland megmereved rendszere hagyomán kötöttsé meglazíto talm szig intézkedé
enyhítés pótintézménye létesíte eruv am elviselhető te szomb munkaszünet Il
pros amely formulá Hil ho pe szegén érdekéb h elhárí tő szomba legnagy
veszedelm hitelmegvoná emberi reformációk lá gondo legbátr megmozdulás Talmud
megv n bátors Szentírás törvén egyszer hatál kí helyez az deklarációv h a szo
vonatkozás van Szentföldd h országok v alkalmazá teljesség lehetetl szünte
házasságtörés gyanúsít assz vizpróbá M 11 Nyilvánva h érvelés am törvén
felfüggeszté föld v eloldás indoko m c bázis építe Tal reforinác törekvé számá
m his vízpróbá törvény se kapcsol v elveszt Szentföldd talm zsidós ko ve és Agg
szabade törekvése ör könnyítés újításokn kevese ők használ nek rabb ni módjuk
ho hú megengedet gal hú tilo te B me rabbíni iroda nagyjá talm szellemé építe
zs hitélet óvakod túlzásokt amel ma vall rendítet vo m
14662
CÍM Szabadelv
SZÓC Szabadelvű Vallás politiká tudomán gazda éle ir a töreks nag szabadsá
j könn fejlő biztosí társadalo e ké ellen mi korlátozás f azok ame tekinté
tiszteleté hagyomány örök formalizmu történ jo gyökerez E irán felfog e boldog
fontos örök fo szentültart folyt változ észs alkalmazko követel sz fejl törvé
kiv szokás berendezkedés va közö olya ame lény sze sze sérthetetle tartalm véd
mu i tiszte kényszerűsége alkalmaz fo válto utasíth lény ér cs fo céls
megváltoztatá tör z irod mi periódus észlelh né ko bujká kel irod mélysége húzó
I búvóh Sz. tal Ag ó közép z közvélemén sz saj hivat írásmagyaráza szem a a
rendszab teremt sz agyonszabály z él e m vallásoss z gondolk koro szaba moz
köve t né hagyomá ma forma-kultus szi rabbinizmu sze Ag képvi Sz e z gondolkod
jelle Ta kodifikát egyált fojto szaba gondolkod tűr támoga mi szabad nyilatkoz
lelkiismeret feljegyez A id e társad jófo auktor e é vall éle p hagyomá tiszte
érvényes eze elve szembeszá tulajdonk ural hatalo sz sz a hálá sz v aggadi m
válla kockáz Iste példázga ar népak fonto tény tekinté tiranniz szabadak o
attribú élet amel I ak megfosz emberisé Klassz plaszticitá hir Sz követ Agg M M
I sugalmazá Tó a mondat , teremt em ma képmásá feldöbb ,U s Iste eretn magyará
fogalmaz egyma h istene eg teremte v em ürü talá e bálványiinádás fel , mo t
köve t azo erkö pé ak ar na járj mi m u h hallga kise vélemé a m e megteremtés
kérd angyalo vita Ber B írásmagyarázó iskol a szünetl töreked Szentirá a sú
rendelkezé megszigorí Kompli móds épí e Bi termész értelm szer sz számértéké
betűk kötőszócská egyé móds r A fejleszt hivat felf szembeszá nagytekint Akibá
Ag m t szabad írásmagyar érdek gún csúf me túlzás h kedv traveszt eszköze vis m
Is t A kritikus legközönsége szólásform I száj a idő m Isten-né t csiná kiejtés
tartózkod istenkáromlá számíthat Ag í kö mut Móz pró elm munká egy be gyön
cikorny I n a der figyelmezt min Akib csiná ez f ráagg szigorítása limlo Ag S
dogmat írásmagyaráz s üt hagyomá felfogá szem a gene Bi ny hirt elhatározá n
tar munk tün Agg val I sz vil terem semmisí j talá Aggad e szabad felfogá evol
cs erjed Ol csod e küz aggad Megsemmisí me e o elképzelés ir v z néplélek ame
történ kö ért gya é b e for vallás Bibli emlí csodá lehe állít törté tu
belenyug ó zsid Sz f ő termész elköve erőszaktét Ag ennélf kompromissz form tal
cs ké tere ut óráj fog ma Is megvalósul t természetelle h törvénysz Iste é
kezde f megvalósul princípiu Mind kísérl köz mely vallásbölcs avég összeegyezt
csod termé törvényei nép próbálk legsikerületlen mindenes dokument tal gondolk
szabads bib szöve szem anél ve h megrendít vo Bős any a túlvilá alko képz
szabad korrektívumok tálv Tal kor üdvö hibá iga ors hité zsid túlv előcsarnoká
keresztény siralomvölgy tekint f éle éle s v komol Tal egé felfogá cinikus
rezignáló val túlvi üdvössé kü erkö egye bünbána jócselekedete vilá e túlvi é
azo felfo túlvil ve tagadá állí követ e túlv egye ó l nyugalo e e vilá T túlv
na üdvöss tartózk h u i üdvöss lelkinyuga m ti erköl ad aggad afor mindenes
érdek példá egyensúl r hagyomá írásmagyar va erk szakad fö j meggond kes palló
szo e kezé dokument Bi köny ame bölcsel tartalmu tű Példabesz Kön Kö Prédik Kön
kön j sugalla veze vi mi erkö no kere e szentesí kinyilatkoztatás men
meglátások elfogulatlanság e jo fel jele bizonyí nincs k tekinte z né nem
problém foglalko z vallá egye intézm szer gondolatkörük uralo sze próf é kri
jog mi szabadel felf érdek gyakorol tal zsid k pa előj e küzd h törvényalkal
módsz el ame elavul túlsöté tart judikat ko reform kényszeríte fariz zsidósá
tal intézked a Bi büntetőszankc módosít szemet-sze tör szöv képlet v pénzválts
értelm dia szadduceuso szem igazságszolgáltatá rid Bi betű ragaszkod Mi intézm
kö legszenteb szom munkaszü ttart ta rabbin zsidó Évszázad keres tal
törvényfejteg következet töreked megtámadha-ta szents em szom nyugal nyugalo
körülbástyá minuci szabályo a törv szaporít szo megszabadu pihe ho lelkek h sú
terh csu Ta g a v túlzáso liberáli felfo követ ne át szo p szomba Mech E Ugya
mo J szo embe teremtet e szombat rabbin Sz. f disztinkc a szállói válha közsz
forg Rokons e gondola Talmu m mon közn szombato szo embere Kétségte sz sze v cs
m szent ak gloriflká am bá liberál szo szent m vete szokásj e har tal házassá
fejlődésé külön v lehe tétel ős- felfogá sze érvényesül lát Életr kény gazda
szüksége tűrh állan megmereve rendszer hagyomá kötötts meglazít tal szi
intézked enyhíté pótintézmény létesít eru a elviselhet t szom munkaszüne I pro
amel formul Hi h p szegé érdeké elhár t szomb legnag veszedel hitelmegvon ember
reformáció l gond legbát megmozdulá Talmu meg bátor Szentírá törvé egysze hatá
k helye a deklaráció sz vonatkozá va Szentföld országo alkalmaz teljessé
lehetet szünt házasságtöré gyanúsí ass vizprób 1 Nyilvánv érvelé a törvé
felfüggeszt föl eloldá indok bázi épít Ta reforiná törekv szám hi vízprób
törvén s kapcso elvesz Szentföld tal zsidó k v é Ag szabad törekvés ö könnyíté
újítások keves ő haszná ne rab n módju h h megengede ga h til t m rabbín irod
nagyj tal szellem épít z hitéle óvako túlzások ame m val rendíte v
1466
CÍ Szabadel
SZÓ Szabadelv Vallá politik tudomá gazd él i törek na szabads kön fejl
biztos társadal k elle m korlátozá azo am tekint tisztelet hagyomán örö
formalizm törté j gyökere irá felfo boldo fonto örö f szentültar foly válto ész
alkalmazk követe s fej törv ki szoká berendezkedé v köz oly am lén sz sz
sérthetetl tartal vé m tiszt kényszerűség alkalma f vált utasít lén é c f cél
megváltoztat tö iro m periódu észlel n k bujk ke iro mélység húz búvó Sz ta A
közé közvélemé s sa hiva írásmagyaráz sze rendsza terem s agyonszabál é
vallásos gondol kor szab mo köv n hagyom m forma-kultu sz rabbinizm sz A képv S
gondolko jell T kodifiká egyál fojt szab gondolko tű támog m szaba nyilatko
lelkiismere feljegye i társa jóf aukto val él hagyom tiszt érvénye ez elv
szembesz tulajdon ura hatal s s hál s aggad váll kocká Ist példázg a népa font
tén tekint tiranni szabada attrib éle ame a megfos emberis Klass plaszticit hi
S köve Ag sugalmaz T monda terem e m képmás feldöb , Ist eret magyar fogalma
egym isten e teremt e ür tal bálványiinádá fe m köv az erk p a a n jár m hallg
kis vélem megteremté kér angyal vit Be írásmagyaráz isko szünet töreke Szentir
s rendelkez megszigor Kompl mód ép B termés értel sze s számérték betű
kötőszócsk egy mód fejlesz hiva fel szembesz nagytekin Akib A szaba írásmagya
érde gú csú m túlzá ked travesz eszköz vi I kritiku legközönség szólásfor szá
id Isten-n csin kiejté tartózko istenkároml számítha A k mu Mó pr el munk eg b
gyö cikorn de figyelmez mi Aki csin e ráag szigorítás liml A dogma írásmagyará
ü hagyom felfog sze gen B n hir elhatároz ta mun tü Ag va s vi tere semmis tal
Agga szaba felfog evo c erje O cso kü agga Megsemmis m elképzelé i népléle am
törté k ér gy fo vallá Bibl eml csod leh állí tört t belenyu zsi S termés elköv
erőszakté A ennél kompromiss for ta c k ter u órá fo m I megvalósu természetell
törvénys Ist kezd megvalósu princípi Min kísér kö mel vallásbölc avé összeegyez
cso term törvénye né próbál legsikerületle mindene dokumen ta gondol szabad bi
szöv sze ané v megrendí v Bő an túlvil alk kép szaba korrektívumo tál Ta ko üdv
hib ig or hit zsi túl előcsarnok keresztén siralomvölg tekin él él komo Ta eg
felfog ciniku rezignál va túlv üdvöss k erk egy bünbán jócselekedet vil túlv az
felf túlvi v tagad áll köve túl egy nyugal vil túl n üdvös tartóz üdvös
lelkinyug t erkö a agga afo mindene érde péld egyensú hagyom írásmagya v er
szaka f meggon ke pall sz kez dokumen B kön am bölcse tartalm t Példabes Kö K
Prédi Kö kö sugall vez v m erk n ker szentes kinyilatkoztatá me meglátáso
elfogulatlansá j fe jel bizony ninc tekint n ne problé foglalk vall egy intéz
sze gondolatkörü ural sz pró kr jo m szabade fel érde gyakoro ta zsi p elő küz
törvényalka móds e am elavu túlsöt tar judika k refor kényszerít fari zsidós ta
intézke B büntetőszank módosí szemet-sz tö szö képle pénzvált értel di
szadduceus sze igazságszolgáltat ri B bet ragaszko M intéz k legszente szo
munkasz ttar t rabbi zsid Évszáza kere ta törvényfejte következe töreke
megtámadha-t szent e szo nyuga nyugal körülbásty minuc szabály tör szaporí sz
megszabad pih h lelke s ter cs T túlzás liberál felf köve n á sz szomb Mec Ugy
m sz emb teremte szomba rabbi Sz disztink szálló válh közs for Rokon gondol
Talm mo köz szombat sz ember Kétségt s sz c szen a gloriflk a b liberá sz szen
vet szokás ha ta házass fejlődés külö leh téte ős felfog sz érvényesü lá Élet
kén gazd szükség tűr álla megmerev rendsze hagyom kötött meglazí ta sz intézke
enyhít pótintézmén létesí er elviselhe szo munkaszün pr ame formu H szeg érdek
elhá szom legna veszede hitelmegvo embe reformáci gon legbá megmozdul Talm me
báto Szentír törv egysz hat hely deklaráci s vonatkoz v Szentföl ország alkalma
teljess lehete szün házasságtör gyanús as vizpró Nyilván érvel törv felfüggesz
fö elold indo báz épí T reforin törek szá h vízpró törvé kapcs elves Szentföl
ta zsid A szaba törekvé könnyít újításo keve haszn n ra módj megenged g ti
rabbí iro nagy ta szelle épí hitél óvak túlzáso am va rendít