14685.htm
CÍMSZÓ: Szaboreusok
SZÓCIKK: "Szaboreusok
(héb. szevoroim), azon korszak tudósainak elnevezése, amely közvetlenül az
amorák (l. o.) után következett. A Sz. 499 és 650 közt éltek és a Talmud-szöveg
végső simítását végezték. A Sz., mint előttük az amorák s utánuk a gáónok (1.
o.), a nagy Akadémiák vezetői voltak Babyloniában, a zsidó kultúra legfőbb
gócpontjában (a XII. sz.-ig). Serira gáón egyik levelében a Sz. működését az
utolsó amorának, Kavinának a halálával kezdi, tehát épen 199. A Szeder Tannaim
vaamaraim c. krónika is rövidnek tudja a Sz. működését. Serira gáómV.I, a Sz.
utódától tudjuk azoknak sorrendjét is. Eszerint csupán egy félszázadig működtek
volna a Sz., de minthogy a gáónok, mint iskolafők is egyenesen utódaik voltak
és a Sz. legjelentékenyebb ismerőjének, Ábrahám ibn Daudnak krónikája szerint
689. lett a pumbaditai iskolafő gáón, ennélfogva addig az ideig valamennyit
Sz.-nek koll tokinteni s így az öt generációt számlál; ezeknek elsejét Mar
Joszé reprezontálja s ő már a Talmud befejezése után működött. Működésüket
Serira gáón Így jel lemzi: Azután (t. i. Ravina, az utolsó amoreus halála után)
amorák nem voltak, de voltak tudósok, akiket Sz.-nak neveztek s akik az amorák-
hoz hasonlóan hoztak döntéseket s mindent (t. i. olyan Misna-szövegeket, amiket
az amorák nem magyaráztak meg),amit magyarázat nélkül hagytak, világosan
megmagyaráztak). Ebből is következik, hogy a Sz. lényeges toldást már nem adtak
a Talmud-szöveghez, de magyarázataikkal bővítették azt s ezek főkép olyan
nehezebb részletekre vonatkoztak, amelyeket az amorák eldöntetlenül hagytak.
Ezek a magyarázatos részek azután bekerültek a Talmud-szövegbe, mint azt maga
Serira gáón bizonyítja; ilyen van pl. a Kiddusin traktátusban. Fontosabb ennél
azonban abbeli működésük, amely a Talmud meglevő és változatlanul hagyott
szövegének megszerkesztésében állott a Szeder Tannaim vaamoráim szerint.
Eszerint a Sz. nem jegyezték oda saját s esetleg az amorákéval ellentétes
döntéseiket, hanem csupán meghatározták a Talmud szövegének és fejezeteinek
elrendezését.). Ezért a Talmud végleges elrendezőinek és szerkesztői nek a
Sz.-kat kell tekinteni. Utánuk a gáóni kor (1. o.) nem változtatott már a
szövegen és annak beosztásán. Ezt a munkát a két utolsó szaboreus, Giza és
Simuna fejezték be. (L. még Tannaiták, Amorák és Gáoni korszak). Irodalom.
Bacher Vilmos, Sabora (Jew. Enc. 1904); Graetz, Gesehichte der Juden V.; H.
Strack, Einleitung in den Talmud ; Mielziner, Introduction to the Talmud (1894)
: Oppenheim, Die Bedeutung des Namens der Saboraer (berliner's Magasin III.) ;
Weiss, Der IV. ; Halevy, Dorot ha-Risonim III. ; Brüll, Entstehungsgeschichte
des Baby-lonischen Talmud als Schriftwerk (Brüll's Jahrbuch II.) : Neubauer,
Mediáéval Jewisli Chronicles."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 4685. címszó a lexikon =>
819. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14685.htm
CÍMSZÓ: Szaboreusok
SZÓCIKK: Szaboreusok héb. szevoroim , azon korszak tudósainak elnevezése,
amely közvetlenül az amorák l. o. után következett. A Sz. 499 és 650 közt éltek
és a Talmud-szöveg végső simítását végezték. A Sz., mint előttük az amorák s
utánuk a gáónok 1. o. , a nagy Akadémiák vezetői voltak Babyloniában, a zsidó
kultúra legfőbb gócpontjában a XII. sz.-ig . Serira gáón egyik levelében a Sz.
működését az utolsó amorának, Kavinának a halálával kezdi, tehát épen 199. A
Szeder Tannaim vaamaraim c. krónika is rövidnek tudja a Sz. működését. Serira
gáómV.I, a Sz. utódától tudjuk azoknak sorrendjét is. Eszerint csupán egy
félszázadig működtek volna a Sz., de minthogy a gáónok, mint iskolafők is
egyenesen utódaik voltak és a Sz. legjelentékenyebb ismerőjének, Ábrahám ibn
Daudnak krónikája szerint 689. lett a pumbaditai iskolafő gáón, ennélfogva
addig az ideig valamennyit Sz.-nek koll tokinteni s így az öt generációt
számlál; ezeknek elsejét Mar Joszé reprezontálja s ő már a Talmud befejezése
után működött. Működésüket Serira gáón Így jel lemzi: Azután t. i. Ravina, az
utolsó amoreus halála után amorák nem voltak, de voltak tudósok, akiket Sz.-nak
neveztek s akik az amorák- hoz hasonlóan hoztak döntéseket s mindent t. i.
olyan Misna-szövegeket, amiket az amorák nem magyaráztak meg ,amit magyarázat
nélkül hagytak, világosan megmagyaráztak . Ebből is következik, hogy a Sz.
lényeges toldást már nem adtak a Talmud-szöveghez, de magyarázataikkal
bővítették azt s ezek főkép olyan nehezebb részletekre vonatkoztak, amelyeket
az amorák eldöntetlenül hagytak. Ezek a magyarázatos részek azután bekerültek a
Talmud-szövegbe, mint azt maga Serira gáón bizonyítja; ilyen van pl. a Kiddusin
traktátusban. Fontosabb ennél azonban abbeli működésük, amely a Talmud meglevő
és változatlanul hagyott szövegének megszerkesztésében állott a Szeder Tannaim
vaamoráim szerint. Eszerint a Sz. nem jegyezték oda saját s esetleg az
amorákéval ellentétes döntéseiket, hanem csupán meghatározták a Talmud
szövegének és fejezeteinek elrendezését. . Ezért a Talmud végleges
elrendezőinek és szerkesztői nek a Sz.-kat kell tekinteni. Utánuk a gáóni kor
1. o. nem változtatott már a szövegen és annak beosztásán. Ezt a munkát a két
utolsó szaboreus, Giza és Simuna fejezték be. L. még Tannaiták, Amorák és Gáoni
korszak . Irodalom. Bacher Vilmos, Sabora Jew. Enc. 1904 ; Graetz, Gesehichte
der Juden V.; H. Strack, Einleitung in den Talmud ; Mielziner, Introduction to
the Talmud 1894 : Oppenheim, Die Bedeutung des Namens der Saboraer berliner's
Magasin III. ; Weiss, Der IV. ; Halevy, Dorot ha-Risonim III. ; Brüll,
Entstehungsgeschichte des Baby-lonischen Talmud als Schriftwerk Brüll's
Jahrbuch II. : Neubauer, Mediáéval Jewisli Chronicles.
14685.ht
CÍMSZÓ Szaboreuso
SZÓCIKK Szaboreuso héb szevoroi azo korsza tudósaina elnevezése amel
közvetlenü a amorá l o utá következett Sz 49 é 65 köz élte é Talmud-szöve végs
simításá végezték Sz. min előttü a amorá utánu gáóno 1 o nag Akadémiá vezető
volta Babyloniában zsid kultúr legfőb gócpontjába XII sz.-i Serir gáó egyi
levelébe Sz működésé a utols amorának Kavinána haláláva kezdi tehá épe 199
Szede Tannai vaamarai c krónik i rövidne tudj Sz működését Serir gáómV.I Sz
utódátó tudju azokna sorrendjé is Eszerin csupá eg félszázadi működte voln Sz.
d minthog gáónok min iskolafő i egyenese utódai volta é Sz legjelentékenyeb
ismerőjének Ábrahá ib Daudna krónikáj szerin 689 let pumbadita iskolaf gáón
ennélfogv addi a idei valamennyi Sz.-ne kol tokinten íg a ö generáció számlál
ezekne elsejé Ma Josz reprezontálj má Talmu befejezés utá működött Működésüke
Serir gáó Íg je lemzi Azutá t i Ravina a utols amoreu halál utá amorá ne voltak
d volta tudósok akike Sz.-na nevezte aki a amorák ho hasonlóa hozta döntéseke
minden t i olya Misna-szövegeket amike a amorá ne magyarázta me ,ami magyaráza
nélkü hagytak világosa megmagyarázta Ebbő i következik hog Sz lényege toldás má
ne adta Talmud-szöveghez d magyarázataikka bővítetté az eze főké olya nehezeb
részletekr vonatkoztak amelyeke a amorá eldöntetlenü hagytak Eze magyarázato
része azutá bekerülte Talmud-szövegbe min az mag Serir gáó bizonyítja ilye va
pl Kiddusi traktátusban Fontosab enné azonba abbel működésük amel Talmu meglev
é változatlanu hagyot szövegéne megszerkesztésébe állot Szede Tannai vaamorái
szerint Eszerin Sz ne jegyezté od sajá esetle a amorákéva ellentéte döntéseiket
hane csupá meghatároztá Talmu szövegéne é fejezeteine elrendezését Ezér Talmu
véglege elrendezőine é szerkesztő ne Sz.-ka kel tekinteni Utánu gáón ko 1 o ne
változtatot má szövege é anna beosztásán Ez munká ké utols szaboreus Giz é
Simun fejezté be L mé Tannaiták Amorá é Gáon korsza Irodalom Bache Vilmos Sabor
Jew Enc 190 Graetz Gesehicht de Jude V. H Strack Einleitun i de Talmu Mielziner
Introductio t th Talmu 189 Oppenheim Di Bedeutun de Namen de Saborae berliner'
Magasi III Weiss De IV Halevy Doro ha-Risoni III Brüll Entstehungsgeschicht de
Baby-lonische Talmu al Schriftwer Brüll' Jahrbuc II Neubauer Mediáéva Jewisl
Chronicles
14685.h
CÍMSZ Szaboreus
SZÓCIK Szaboreus hé szevoro az korsz tudósain elnevezés ame közvetlen amor
ut következet S 4 6 kö élt Talmud-szöv vég simítás végezté Sz mi előtt amor
után gáón na Akadémi vezet volt Babyloniába zsi kultú legfő gócpontjáb XI sz.-
Seri gá egy leveléb S működés utol amorána Kavinán haláláv kezd teh ép 19 Szed
Tanna vaamara króni rövidn tud S működésé Seri gáómV. S utódát tudj azokn
sorrendj i Eszeri csup e félszázad működt vol Sz mintho gáóno mi iskolaf
egyenes utóda volt S legjelentékenye ismerőjéne Ábrah i Daudn króniká szeri 68
le pumbadit iskola gáó ennélfog add ide valamenny Sz.-n ko tokinte í generáci
számlá ezekn elsej M Jos reprezontál m Talm befejezé ut működöt Működésük Seri
gá Í j lemz Azut Ravin utol amore halá ut amor n volta volt tudóso akik Sz.-n
nevezt ak amorá h hasonló hozt döntések minde oly Misna-szövegeke amik amor n
magyarázt m ,am magyaráz nélk hagyta világos megmagyarázt Ebb következi ho S
lényeg toldá m n adt Talmud-szöveghe magyarázataikk bővített a ez fők oly
neheze részletek vonatkozta amelyek amor eldöntetlen hagyta Ez magyarázat rész
azut bekerült Talmud-szövegb mi a ma Seri gá bizonyítj ily v p Kiddus
traktátusba Fontosa enn azonb abbe működésü ame Talm megle változatlan hagyo
szövegén megszerkesztéséb állo Szed Tanna vaamorá szerin Eszeri S n jegyezt o
saj esetl amorákév ellentét döntéseike han csup meghatározt Talm szövegén
fejezetein elrendezésé Ezé Talm végleg elrendezőin szerkeszt n Sz.-k ke
tekinten Után gáó k n változtato m szöveg ann beosztásá E munk k utol szaboreu
Gi Simu fejezt b m Tannaitá Amor Gáo korsz Irodalo Bach Vilmo Sabo Je En 19
Graet Gesehich d Jud V Strac Einleitu d Talm Mielzine Introducti t Talm 18
Oppenhei D Bedeutu d Name d Sabora berliner Magas II Weis D I Halev Dor
ha-Rison II Brül Entstehungsgeschich d Baby-lonisch Talm a Schriftwe Brüll
Jahrbu I Neubaue Mediáév Jewis Chronicle
14685.
CÍMS Szaboreu
SZÓCI Szaboreu h szevor a kors tudósai elnevezé am közvetle amo u következe
k él Talmud-szö vé simítá végezt S m előt amo utá gáó n Akadém veze vol
Babyloniáb zs kult legf gócpontjá X sz. Ser g eg levelé működé uto amorán
Kaviná halálá kez te é 1 Sze Tann vaamar krón rövid tu működés Ser gáómV utódá
tud azok sorrend Eszer csu félszáza működ vo S minth gáón m iskola egyene utód
vol legjelentékeny ismerőjén Ábra Daud krónik szer 6 l pumbadi iskol gá ennélfo
ad id valamenn Sz.- k tokint generác száml ezek else Jo reprezontá Tal befejez
u működö Működésü Ser g lem Azu Ravi uto amor hal u amo volt vol tudós aki Sz.-
nevez a amor hasonl hoz döntése mind ol Misna-szövegek ami amo magyaráz ,a
magyará nél hagyt világo megmagyaráz Eb következ h lénye told ad Talmud-szövegh
magyarázataik bővítet e fő ol nehez részlete vonatkozt amelye amo eldöntetle
hagyt E magyaráza rés azu bekerül Talmud-szöveg m m Ser g bizonyít il Kiddu
traktátusb Fontos en azon abb működés am Tal megl változatla hagy szövegé
megszerkesztésé áll Sze Tann vaamor szeri Eszer jegyez sa eset amoráké ellenté
döntéseik ha csu meghatároz Tal szövegé fejezetei elrendezés Ez Tal végle
elrendezői szerkesz Sz.- k tekinte Utá gá változtat szöve an beosztás mun uto
szabore G Sim fejez Tannait Amo Gá kors Irodal Bac Vilm Sab J E 1 Grae Gesehic
Ju Stra Einleit Tal Mielzin Introduct Tal 1 Oppenhe Bedeut Nam Sabor berline
Maga I Wei Hale Do ha-Riso I Brü Entstehungsgeschic Baby-lonisc Tal Schriftw
Brül Jahrb Neubau Mediáé Jewi Chronicl
14685
CÍM Szabore
SZÓC Szabore szevo kor tudósa elnevez a közvetl am következ é Talmud-sz v
simít végez elő am ut gá Akadé vez vo Babyloniá z kul leg gócpontj sz Se e
level működ ut amorá Kavin halál ke t Sz Tan vaama kró rövi t működé Se gáóm
utód tu azo sorren Esze cs félszáz műkö v mint gáó iskol egyen utó vo
legjelentéken ismerőjé Ábr Dau króni sze pumbad isko g ennélf a i valamen Sz.
tokin generá szám eze els J reprezont Ta befeje működ Működés Se le Az Rav ut
amo ha am vol vo tudó ak Sz. neve amo hason ho döntés min o Misna-szövege am am
magyará , magyar né hagy világ megmagyará E követke lény tol a Talmud-szöveg
magyarázatai bővíte f o nehe részlet vonatkoz amely am eldöntetl hagy magyaráz
ré az bekerü Talmud-szöve Se bizonyí i Kidd traktátus Fonto e azo ab működé a
Ta meg változatl hag szöveg megszerkesztés ál Sz Tan vaamo szer Esze jegye s
ese amorák ellent döntései h cs meghatáro Ta szöveg fejezete elrendezé E Ta
végl elrendező szerkes Sz. tekint Ut g változta szöv a beosztá mu ut szabor Si
feje Tannai Am G kor Iroda Ba Vil Sa Gra Gesehi J Str Einlei Ta Mielzi Introduc
Ta Oppenh Bedeu Na Sabo berlin Mag We Hal D ha-Ris Br Entstehungsgeschi
Baby-lonis Ta Schrift Brü Jahr Neuba Mediá Jew Chronic
1468
CÍ Szabor
SZÓ Szabor szev ko tudós elneve közvet a követke Talmud-s simí vége el a u
g Akad ve v Babyloni ku le gócpont s S leve műkö u amor Kavi halá k S Ta vaam
kr röv működ S gáó utó t az sorre Esz c félszá műk min gá isko egye ut v
legjelentéke ismerőj Áb Da krón sz pumba isk ennél valame Sz toki gener szá ez
el reprezon T befej műkö Működé S l A Ra u am h a vo v tud a Sz nev am haso h
dönté mi Misna-szöveg a a magyar magya n hag vilá megmagyar követk lén to
Talmud-szöve magyarázata bővít neh részle vonatko amel a eldöntet hag magyará r
a beker Talmud-szöv S bizony Kid traktátu Font az a működ T me változat ha
szöve megszerkeszté á S Ta vaam sze Esz jegy es amorá ellen döntése c meghatár
T szöve fejezet elrendez T vég elrendez szerke Sz tekin U változt szö beoszt m
u szabo S fej Tanna A ko Irod B Vi S Gr Geseh St Einle T Mielz Introdu T Oppen
Bede N Sab berli Ma W Ha ha-Ri B Entstehungsgesch Baby-loni T Schrif Br Jah Neub
Medi Je Chroni