14687.htm
CÍMSZÓ: Szadduceusok
SZÓCIKK:
"Kétsegbevonták a holtak feltámadását is, minthogy a Tóra nem ígéri a
feltámadást, de még csak meg sem említi. A Tóra minden szavát szószerint való értelmében
magyarázták és még akkor is ragaszkodtak ehhez a betűkultuszhoz, ha ezzel
magával a tórai szellemmel jutottak is ellentétben, így szó szerint vették a .
Szemet szemért szóképet is, holott ez csak a részrehajlatlan
igazságszolgáltatás frázisa a Szentírásban, de a héber büntetőjog sohasem
alkalmazta, mert ellentétben áll a Biblia szellemével. Nem ismerték el a
szombati életet megkönnyítő eruvot (1. o.) és nem engedték meg a fogadalmak
feloldását. Tiltották a méz élvezetét is, mivel az is tisztátalan állat
terméke. Számos új tilalmat állítottak fel. így pl. nem engedték a halat
másképen megenni, csak úgy, ha azt rituálisan vágták le, mint a szárnyast, vagy
a szarvasmarhát. Az eskü szabályait is szigorították. Egyébként pazar módon
gondoskodtak a szegényeknek közpénztárból való ellátásáról. Amikor uralmon
voltak a Szanhedrinben, oly szigorúan ítélkeztek, hogy ennek visszahatása
mutatkozott akkor, amidőn Salómé-Alexandra királynő alatt a farizeusok kerülvén
túlsúlyra, ezek belátással és bölcsességgel ítélkeztek s a Sz. törvénykezését
felfüggesztették. Ez a nap népünnepély napja volt. A Sz.-ok mint jogászok
messze elmaradtak a farizeusok mögött s főkép a, zsidóknál már akkor elavult
megtorlási jogot érvényesítették. A felelősségre vonást kiterjesztették a
tulajdonosra, ha annak rabszolgája, ökre vagy szamara kárt okozott; míg ezzel
szemben a farizeusok élénk különbséget tettek kártalanítás esetében is
gondolkodó és ész nélküli lény között. Elismerték a fiú-utód halála esetén a
leánygyermek teljes vagyoni örökösödési jogát. A Bibliában előírt papi előjogok
gyakorlásához csökönyösen ragaszkodtak oly időben is, amikor az áldozások
szimbolikus értelme nyilvánvaló volt (1. Áldozás címszót). Ellenezték a
farizeusoktól megvalósított szukkószi népünnepélyeket és eltörölték a farizeus
jogi formulát, pl. válóleveleknél a Mózes és Izrael törvényei szerint
kifejezést elhagyták, polgári hivatalos okmányaikait pedig úgy kezdték: Miután
a Legfenségesebb főpapja ... . Valamennyi ellentét azonban megszűnt a zsidó
állam utolsó évtizedeiben s csupán scholasztikus kontroverziákról tudunk
közöttük a tannaiták korában. Az állami önállóság utolsó évtizedeiben pedig,
csupán mint szükséges politikai párt állottak a Sz. a Boethusiánus főpapok
vezetése alatt, de Josephus és a Talmud egyező megállapításai szerint
(Antiquitates XVIll. 1. § 3. és Jóma tract. 19b.) a papság hallgatólag
elismerte a farizeusok döntéseit a Szanhedrinben, ahol az Av-Bész-Din (ülnök) a
farizeusok jogtudósai közül került ki, jóllehet az elnök maga a szadduceus főpap
volt. Később a farizeusoktól megállapított szertartásokat, a tefillin
rendszeres használatát is vonakodás nélkül elfogadták (Szan-hedrin 33 b.). A
jeruzsálemi Templom lerombolása után a Sz. teljesen eltűnnek, de némely
tradíciójukat a szamaritánusok átvették. Kohelet Könyvét eredeti és első
formájában valószínűleg egy szadduceus szerző írta Paul Haupt és Graetz.
szerint, az apokrif Szirach Könyyét, mely sem hallhatatlanságban, sem
feltámadásban nem hisz,. Geiger A. szerint szintén Sz. írták, sőt ugyan csak ő
szerinte a Makkábeusok I. Könyvét is. Az Új-Testamentum a Herodiánusokkal
azonosítja a Sz.-at (Máté 3. 7,16.1,6,11; Márk 12. 18), aminek értelme ugyanaz,
mint a Boethusiánus fogalom. Utóbbiakból kerültek ki tudvalevőleg Herodes alatt
a főpapok, miután Boethius főpap unokáját, Mariamnét, maga Nagy Herodes vette
feleségül s ezáltal Herodes és ivadékai alatt a Sz. politikailag felül voltak.
A Boethusiánus alkalmazása az Új-Testamentumban szintén a Sz.-ra vonatkozik
(Máté 22. 23, 24; Márk 12.18; Apóst. Cselek. 4.1, 5.17,23. 6-8). János
evangélista egyszerűen főpapoknak nevezi a Sz.-at (7. 23, 45 ; 11. 47, 57 ; 18.
3). A Boethusiánus és Sz. kifejezést a Misna és Baraita vegyesen használják a
tannaita-korszakban, míg később, az amórák korában a Caddukim eretnekséget
jelent s azonos a minim- mel, a gnosztikusokkal. A középkori és újkori cenzúra
hatása alatt a Talmud-szövegbe az eretnek megjelölésére a minim helyett sokszor
Caddukim-ot írtak, mivel a kereszténységet is minim -mel jelöli a Talmud (1.
Kereszténység és zsidóság viszonya, Farizeusok és Esszénusok címszókat). A Sz.
egy külön töredéke csak a legújabb időben vált ismeretessé. Ez Újszövetség név
alatt külön szervezkedett és Damaskusba húzódott félre. Szigorúan papi
szervezet volt. Egyesek szerint az abessziniai falassák szintén Sz. (L.
Farizeusok és Esszénusok birodalmát.)"
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 4687. címszó a lexikon =>
820. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14687.htm
CÍMSZÓ: Szadduceusok
SZÓCIKK: Kétsegbevonták a holtak feltámadását is, minthogy a Tóra nem ígéri
a feltámadást, de még csak meg sem említi. A Tóra minden szavát szószerint való
értelmében magyarázták és még akkor is ragaszkodtak ehhez a betűkultuszhoz, ha
ezzel magával a tórai szellemmel jutottak is ellentétben, így szó szerint
vették a . Szemet szemért szóképet is, holott ez csak a részrehajlatlan
igazságszolgáltatás frázisa a Szentírásban, de a héber büntetőjog sohasem
alkalmazta, mert ellentétben áll a Biblia szellemével. Nem ismerték el a
szombati életet megkönnyítő eruvot 1. o. és nem engedték meg a fogadalmak
feloldását. Tiltották a méz élvezetét is, mivel az is tisztátalan állat
terméke. Számos új tilalmat állítottak fel. így pl. nem engedték a halat
másképen megenni, csak úgy, ha azt rituálisan vágták le, mint a szárnyast, vagy
a szarvasmarhát. Az eskü szabályait is szigorították. Egyébként pazar módon
gondoskodtak a szegényeknek közpénztárból való ellátásáról. Amikor uralmon
voltak a Szanhedrinben, oly szigorúan ítélkeztek, hogy ennek visszahatása
mutatkozott akkor, amidőn Salómé-Alexandra királynő alatt a farizeusok kerülvén
túlsúlyra, ezek belátással és bölcsességgel ítélkeztek s a Sz. törvénykezését
felfüggesztették. Ez a nap népünnepély napja volt. A Sz.-ok mint jogászok
messze elmaradtak a farizeusok mögött s főkép a, zsidóknál már akkor elavult
megtorlási jogot érvényesítették. A felelősségre vonást kiterjesztették a
tulajdonosra, ha annak rabszolgája, ökre vagy szamara kárt okozott; míg ezzel
szemben a farizeusok élénk különbséget tettek kártalanítás esetében is gondolkodó
és ész nélküli lény között. Elismerték a fiú-utód halála esetén a leánygyermek
teljes vagyoni örökösödési jogát. A Bibliában előírt papi előjogok
gyakorlásához csökönyösen ragaszkodtak oly időben is, amikor az áldozások
szimbolikus értelme nyilvánvaló volt 1. Áldozás címszót . Ellenezték a
farizeusoktól megvalósított szukkószi népünnepélyeket és eltörölték a farizeus
jogi formulát, pl. válóleveleknél a Mózes és Izrael törvényei szerint
kifejezést elhagyták, polgári hivatalos okmányaikait pedig úgy kezdték: Miután
a Legfenségesebb főpapja ... . Valamennyi ellentét azonban megszűnt a zsidó
állam utolsó évtizedeiben s csupán scholasztikus kontroverziákról tudunk
közöttük a tannaiták korában. Az állami önállóság utolsó évtizedeiben pedig,
csupán mint szükséges politikai párt állottak a Sz. a Boethusiánus főpapok
vezetése alatt, de Josephus és a Talmud egyező megállapításai szerint
Antiquitates XVIll. 1. § 3. és Jóma tract. 19b. a papság hallgatólag elismerte
a farizeusok döntéseit a Szanhedrinben, ahol az Av-Bész-Din ülnök a farizeusok
jogtudósai közül került ki, jóllehet az elnök maga a szadduceus főpap volt.
Később a farizeusoktól megállapított szertartásokat, a tefillin rendszeres
használatát is vonakodás nélkül elfogadták Szan-hedrin 33 b. . A jeruzsálemi
Templom lerombolása után a Sz. teljesen eltűnnek, de némely tradíciójukat a
szamaritánusok átvették. Kohelet Könyvét eredeti és első formájában
valószínűleg egy szadduceus szerző írta Paul Haupt és Graetz. szerint, az
apokrif Szirach Könyyét, mely sem hallhatatlanságban, sem feltámadásban nem
hisz,. Geiger A. szerint szintén Sz. írták, sőt ugyan csak ő szerinte a
Makkábeusok I. Könyvét is. Az Új-Testamentum a Herodiánusokkal azonosítja a
Sz.-at Máté 3. 7,16.1,6,11; Márk 12. 18 , aminek értelme ugyanaz, mint a
Boethusiánus fogalom. Utóbbiakból kerültek ki tudvalevőleg Herodes alatt a
főpapok, miután Boethius főpap unokáját, Mariamnét, maga Nagy Herodes vette
feleségül s ezáltal Herodes és ivadékai alatt a Sz. politikailag felül voltak.
A Boethusiánus alkalmazása az Új-Testamentumban szintén a Sz.-ra vonatkozik
Máté 22. 23, 24; Márk 12.18; Apóst. Cselek. 4.1, 5.17,23. 6-8 . János
evangélista egyszerűen főpapoknak nevezi a Sz.-at 7. 23, 45 ; 11. 47, 57 ; 18.
3 . A Boethusiánus és Sz. kifejezést a Misna és Baraita vegyesen használják a
tannaita-korszakban, míg később, az amórák korában a Caddukim eretnekséget
jelent s azonos a minim- mel, a gnosztikusokkal. A középkori és újkori cenzúra
hatása alatt a Talmud-szövegbe az eretnek megjelölésére a minim helyett sokszor
Caddukim-ot írtak, mivel a kereszténységet is minim -mel jelöli a Talmud 1.
Kereszténység és zsidóság viszonya, Farizeusok és Esszénusok címszókat . A Sz.
egy külön töredéke csak a legújabb időben vált ismeretessé. Ez Újszövetség név
alatt külön szervezkedett és Damaskusba húzódott félre. Szigorúan papi
szervezet volt. Egyesek szerint az abessziniai falassák szintén Sz. L.
Farizeusok és Esszénusok birodalmát.
14687.ht
CÍMSZÓ Szadduceuso
SZÓCIKK Kétsegbevontá holta feltámadásá is minthog Tór ne ígér feltámadást
d mé csa me se említi Tór minde szavá szószerin val értelmébe magyaráztá é mé
akko i ragaszkodta ehhe betűkultuszhoz h ezze magáva tóra szellemme jutotta i
ellentétben íg sz szerin vetté Szeme szemér szóképe is holot e csa
részrehajlatla igazságszolgáltatá frázis Szentírásban d hébe büntetőjo sohase
alkalmazta mer ellentétbe ál Bibli szellemével Ne ismerté e szombat élete
megkönnyít eruvo 1 o é ne engedté me fogadalma feloldását Tiltottá mé élvezeté
is mive a i tisztátala álla terméke Számo ú tilalma állította fel íg pl ne
engedté hala másképe megenni csa úgy h az rituálisa vágtá le min szárnyast vag
szarvasmarhát A esk szabályai i szigorították Egyébkén paza módo gondoskodta
szegényekne közpénztárbó val ellátásáról Amiko uralmo volta Szanhedrinben ol
szigorúa ítélkeztek hog enne visszahatás mutatkozot akkor amidő Salómé-Alexandr
királyn alat farizeuso kerülvé túlsúlyra eze belátássa é bölcsességge ítélkezte
Sz törvénykezésé felfüggesztették E na népünnepél napj volt Sz.-o min jogászo
messz elmaradta farizeuso mögöt főké a zsidókná má akko elavul megtorlás jogo
érvényesítették felelősségr vonás kiterjesztetté tulajdonosra h anna
rabszolgája ökr vag szamar kár okozott mí ezze szembe farizeuso élén különbsége
tette kártalanítá esetébe i gondolkod é és nélkül lén között Elismerté fiú-utó
halál eseté leánygyerme telje vagyon örökösödés jogát Bibliába előír pap
előjogo gyakorlásáho csökönyöse ragaszkodta ol időbe is amiko a áldozáso
szimboliku értelm nyilvánval vol 1 Áldozá címszó Ellenezté farizeusoktó
megvalósítot szukkósz népünnepélyeke é eltörölté farizeu jog formulát pl
válólevelekné Móze é Izrae törvénye szerin kifejezés elhagyták polgár hivatalo
okmányaikai pedi úg kezdték Miutá Legfenségeseb főpapj .. Valamenny ellenté
azonba megszűn zsid álla utols évtizedeibe csupá scholasztiku kontroverziákró
tudun közöttü tannaitá korában A állam önállósá utols évtizedeibe pedig csupá
min szüksége politika pár állotta Sz Boethusiánu főpapo vezetés alatt d Josephu
é Talmu egyez megállapítása szerin Antiquitate XVIll 1 3 é Jóm tract 19b papsá
hallgatóla elismert farizeuso döntései Szanhedrinben aho a Av-Bész-Di ülnö
farizeuso jogtudósa közü kerül ki jóllehe a elnö mag szadduceu főpa volt Későb
farizeusoktó megállapítot szertartásokat tefilli rendszere használatá i
vonakodá nélkü elfogadtá Szan-hedri 3 b jeruzsálem Templo lerombolás utá Sz
teljese eltűnnek d némel tradíciójuka szamaritánuso átvették Kohele Könyvé
eredet é els formájába valószínűle eg szadduceu szerz írt Pau Haup é Graetz
szerint a apokri Szirac Könyyét mel se hallhatatlanságban se feltámadásba ne
hisz, Geige A szerin szinté Sz írták ső ugya csa szerint Makkábeuso I Könyvé is
A Új-Testamentu Herodiánusokka azonosítj Sz.-a Mát 3 7,16.1,6,11 Már 12 1 amine
értelm ugyanaz min Boethusiánu fogalom Utóbbiakbó kerülte k tudvalevőle Herode
alat főpapok miutá Boethiu főpa unokáját Mariamnét mag Nag Herode vett feleségü
ezálta Herode é ivadéka alat Sz politikaila felü voltak Boethusiánu alkalmazás
a Új-Testamentumba szinté Sz.-r vonatkozi Mát 22 23 24 Már 12.18 Apóst Cselek
4.1 5.17,23 6- Jáno evangélist egyszerűe főpapokna nevez Sz.-a 7 23 4 11 47 5
18 Boethusiánu é Sz kifejezés Misn é Barait vegyese használjá
tannaita-korszakban mí később a amórá korába Cadduki eretneksége jelen azono
minim mel gnosztikusokkal középkor é újkor cenzúr hatás alat Talmud-szövegb a
eretne megjelölésér mini helyet sokszo Caddukim-o írtak mive kereszténysége i
mini -me jelöl Talmu 1 Kereszténysé é zsidósá viszonya Farizeuso é Esszénuso
címszóka Sz eg külö töredék csa legújab időbe vál ismeretessé E Újszövetsé né
alat külö szervezkedet é Damaskusb húzódot félre Szigorúa pap szerveze volt
Egyese szerin a abesszinia falassá szinté Sz L Farizeuso é Esszénuso birodalmát
14687.h
CÍMSZ Szadduceus
SZÓCIK Kétsegbevont holt feltámadás i mintho Tó n ígé feltámadás m cs m s
említ Tó mind szav szószeri va értelméb magyarázt m akk ragaszkodt ehh
betűkultuszho ezz magáv tór szellemm jutott ellentétbe í s szeri vett Szem
szemé szókép i holo cs részrehajlatl igazságszolgáltat frázi Szentírásba héb
büntetőj sohas alkalmazt me ellentétb á Bibl szelleméve N ismert szomba élet
megkönnyí eruv n engedt m fogadalm feloldásá Tiltott m élvezet i miv tisztátal
áll termék Szám tilalm állított fe í p n engedt hal máskép megenn cs úg a
rituális vágt l mi szárnyas va szarvasmarhá es szabálya szigorítottá Egyébké
paz mód gondoskodt szegényekn közpénztárb va ellátásáró Amik uralm volt
Szanhedrinbe o szigorú ítélkezte ho enn visszahatá mutatkozo akko amid
Salómé-Alexand király ala farizeus kerülv túlsúlyr ez belátáss bölcsességg
ítélkezt S törvénykezés felfüggesztetté n népünnepé nap vol Sz.- mi jogász mess
elmaradt farizeus mögö fők zsidókn m akk elavu megtorlá jog érvényesítetté
felelősség voná kiterjesztett tulajdonosr ann rabszolgáj ök va szama ká okozot
m ezz szemb farizeus élé különbség tett kártalanít esetéb gondolko é nélkü lé
közöt Elismert fiú-ut halá eset leánygyerm telj vagyo örökösödé jogá Bibliáb
előí pa előjog gyakorlásáh csökönyös ragaszkodt o időb i amik áldozás szimbolik
értel nyilvánva vo Áldoz címsz Ellenezt farizeusokt megvalósíto szukkós
népünnepélyek eltörölt farize jo formulá p válólevelekn Móz Izra törvény szeri
kifejezé elhagytá polgá hivatal okmányaika ped ú kezdté Miut Legfenségese főpap
. Valamenn ellent azonb megszű zsi áll utol évtizedeib csup scholasztik
kontroverziákr tudu között tannait korába álla önállós utol évtizedeib pedi
csup mi szükség politik pá állott S Boethusián főpap vezeté alat Joseph Talm
egye megállapítás szeri Antiquitat XVIl Jó trac 19 paps hallgatól elismer
farizeus döntése Szanhedrinbe ah Av-Bész-D üln farizeus jogtudós köz kerü k
jólleh eln ma szadduce főp vol Késő farizeusokt megállapíto szertartásoka
tefill rendszer használat vonakod nélk elfogadt Szan-hedr jeruzsále Templ
lerombolá ut S teljes eltűnne néme tradíciójuk szamaritánus átvetté Kohel Könyv
erede el formájáb valószínűl e szadduce szer ír Pa Hau Graet szerin apokr Szira
Könyyé me s hallhatatlanságba s feltámadásb n hisz Geig szeri szint S írtá s
ugy cs szerin Makkábeus Könyv i Új-Testament Herodiánusokk azonosít Sz.- Má
7,16.1,6,1 Má 1 amin értel ugyana mi Boethusián fogalo Utóbbiakb került
tudvalevől Herod ala főpapo miut Boethi főp unokájá Mariamné ma Na Herod vet
feleség ezált Herod ivadék ala S politikail fel volta Boethusián alkalmazá
Új-Testamentumb szint Sz.- vonatkoz Má 2 2 2 Má 12.1 Após Csele 4. 5.17,2 6 Ján
evangélis egyszerű főpapokn neve Sz.- 2 1 4 1 Boethusián S kifejezé Mis Barai
vegyes használj tannaita-korszakba m későb amór koráb Cadduk eretnekség jele
azon mini me gnosztikusokka középko újko cenzú hatá ala Talmud-szöveg eretn
megjelölésé min helye soksz Caddukim- írta miv kereszténység min -m jelö Talm
Kereszténys zsidós viszony Farizeus Esszénus címszók S e kül töredé cs legúja
időb vá ismeretess Újszövets n ala kül szervezkede Damaskus húzódo félr Szigorú
pa szervez vol Egyes szeri abesszini falass szint S Farizeus Esszénus birodalmá
14687.
CÍMS Szadduceu
SZÓCI Kétsegbevon hol feltámadá minth T íg feltámadá c emlí T min sza
szószer v értelmé magyaráz ak ragaszkod eh betűkultuszh ez magá tó szellem
jutot ellentétb szer vet Sze szem szóké hol c részrehajlat igazságszolgálta
fráz Szentírásb hé büntető soha alkalmaz m ellentét Bib szellemév ismer szomb
éle megkönny eru enged fogadal feloldás Tiltot élveze mi tisztáta ál termé Szá
tilal állítot f enged ha máské megen c ú rituáli vág m szárnya v szarvasmarh e
szabály szigorított Egyébk pa mó gondoskod szegények közpénztár v ellátásár Ami
ural vol Szanhedrinb szigor ítélkezt h en visszahat mutatkoz akk ami
Salómé-Alexan királ al farizeu kerül túlsúly e belátás bölcsesség ítélkez
törvénykezé felfüggesztett népünnep na vo Sz. m jogás mes elmarad farizeu mög
fő zsidók ak elav megtorl jo érvényesített felelőssé von kiterjesztet
tulajdonos an rabszolgá ö v szam k okozo ez szem farizeu él különbsé tet kártalaní
eseté gondolk nélk l közö Elismer fiú-u hal ese leánygyer tel vagy örökösöd jog
Bibliá elő p előjo gyakorlásá csökönyö ragaszkod idő ami áldozá szimboli érte
nyilvánv v Áldo címs Ellenez farizeusok megvalósít szukkó népünnepélye eltöröl
fariz j formul válólevelek Mó Izr törvén szer kifejez elhagyt polg hivata
okmányaik pe kezdt Miu Legfenséges főpa Valamen ellen azon megsz zs ál uto
évtizedei csu scholaszti kontroverziák tud közöt tannai koráb áll önálló uto
évtizedei ped csu m szüksé politi p állot Boethusiá főpa vezet ala Josep Tal
egy megállapítá szer Antiquita XVI J tra 1 pap hallgató elisme farizeu döntés
Szanhedrinb a Av-Bész- ül farizeu jogtudó kö ker jólle el m szadduc fő vo Kés
farizeusok megállapít szertartások tefil rendsze használa vonako nél elfogad
Szan-hed jeruzsál Temp lerombol u telje eltűnn ném tradícióju szamaritánu
átvett Kohe Köny ered e formájá valószínű szadduc sze í P Ha Grae szeri apok
Szir Könyy m hallhatatlanságb feltámadás his Gei szer szin írt ug c szeri
Makkábeu Köny Új-Testamen Herodiánusok azonosí Sz. M 7,16.1,6, M ami érte ugyan
m Boethusiá fogal Utóbbiak kerül tudvalevő Hero al főpap miu Boeth fő unokáj
Mariamn m N Hero ve felesé ezál Hero ivadé al politikai fe volt Boethusiá
alkalmaz Új-Testamentum szin Sz. vonatko M M 12. Apó Csel 4 5.17, Já evangéli
egyszer főpapok nev Sz. Boethusiá kifejez Mi Bara vegye használ
tannaita-korszakb késő amó korá Caddu eretneksé jel azo min m gnosztikusokk
középk újk cenz hat al Talmud-szöve eret megjelölés mi hely soks Caddukim írt mi
kereszténysé mi - jel Tal Keresztény zsidó viszon Farizeu Esszénu címszó kü
töred c legúj idő v ismeretes Újszövet al kü szervezked Damasku húzód fél
Szigor p szerve vo Egye szer abesszin falas szin Farizeu Esszénu birodalm
14687
CÍM Szadduce
SZÓC Kétsegbevo ho feltámad mint í feltámad eml mi sz szósze értelm magyará
a ragaszko e betűkultusz e mag t szelle juto ellentét sze ve Sz sze szók ho
részrehajla igazságszolgált frá Szentírás h büntet soh alkalma ellenté Bi
szellemé isme szom él megkönn er enge fogada feloldá Tilto élvez m tisztát á
term Sz tila állíto enge h másk mege rituál vá szárny szarvasmar szabál
szigorítot Egyéb p m gondosko szegénye közpénztá ellátásá Am ura vo Szanhedrin
szigo ítélkez e visszaha mutatko ak am Salómé-Alexa kirá a farize kerü túlsúl
belátá bölcsessé ítélke törvénykez felfüggesztet népünne n v Sz jogá me elmara
farize mö f zsidó a ela megtor j érvényesítet felelőss vo kiterjeszte tulajdono
a rabszolg sza okoz e sze farize é különbs te kártalan eset gondol nél köz
Elisme fiú- ha es leánygye te vag örökösö jo Bibli el előj gyakorlás csököny
ragaszko id am áldoz szimbol ért nyilván Áld cím Ellene farizeuso megvalósí
szukk népünnepély eltörö fari formu válólevele M Iz törvé sze kifeje elhagy pol
hivat okmányai p kezd Mi Legfensége főp Valame elle azo megs z á ut évtizede cs
scholaszt kontroverziá tu közö tanna korá ál önáll ut évtizede pe cs szüks
polit állo Boethusi főp veze al Jose Ta eg megállapít sze Antiquit XV tr pa
hallgat elism farize dönté Szanhedrin Av-Bész ü farize jogtud k ke jóll e
szaddu f v Ké farizeuso megállapí szertartáso tefi rendsz használ vonak né
elfoga Szan-he jeruzsá Tem lerombo telj eltűn né tradíciój szamaritán átvet Koh
Kön ere formáj valószín szaddu sz H Gra szer apo Szi Köny hallhatatlanság
feltámadá hi Ge sze szi ír u szer Makkábe Kön Új-Testame Herodiánuso azonos Sz
7,16.1,6 am ért ugya Boethusi foga Utóbbia kerü tudvalev Her a főpa mi Boet f
unoká Mariam Her v feles ezá Her ivad a politika f vol Boethusi alkalma
Új-Testamentu szi Sz vonatk 12 Ap Cse 5.17 J evangél egysze főpapo ne Sz
Boethusi kifeje M Bar vegy haszná tannaita-korszak kés am kor Cadd eretneks je
az mi gnosztikusok közép új cen ha a Talmud-szöv ere megjelölé m hel sok
Cadduki ír m kereszténys m je Ta Keresztén zsid viszo Farize Esszén címsz k
töre legú id ismerete Újszöve a k szervezke Damask húzó fé Szigo szerv v Egy
sze abesszi fala szi Farize Esszén birodal
1468
CÍ Szadduc
SZÓ Kétsegbev h feltáma min feltáma em m s szósz értel magyar ragaszk
betűkultus ma szell jut ellenté sz v S sz szó h részrehajl igazságszolgál fr
Szentírá bünte so alkalm ellent B szellem ism szo é megkön e eng fogad felold
Tilt élve tisztá ter S til állít eng más meg rituá v szárn szarvasma szabá
szigoríto Egyé gondosk szegény közpénzt ellátás A ur v Szanhedri szig ítélke
visszah mutatk a a Salómé-Alex kir fariz ker túlsú belát bölcsess ítélk
törvényke felfüggeszte népünn S jog m elmar fariz m zsid el megto érvényesíte
felelős v kiterjeszt tulajdon rabszol sz oko sz fariz különb t kártala ese
gondo né kö Elism fiú h e leánygy t va örökös j Bibl e elő gyakorlá csökön
ragaszk i a áldo szimbo ér nyilvá Ál cí Ellen farizeus megvalós szuk népünnepél
eltör far form válólevel I törv sz kifej elhag po hiva okmánya kez M Legfenség
fő Valam ell az meg u évtized c scholasz kontroverzi t köz tann kor á önál u
évtized p c szük poli áll Boethus fő vez a Jos T e megállapí sz Antiqui X t p
hallga elis fariz dönt Szanhedri Av-Bés fariz jogtu k jól szadd K farizeus
megállap szertartás tef rends haszná vona n elfog Szan-h jeruzs Te leromb tel
eltű n tradíció szamaritá átve Ko Kö er formá valószí szadd s Gr sze ap Sz Kön
hallhatatlansá feltámad h G sz sz í sze Makkáb Kö Új-Testam Herodiánus azono S
7,16.1, a ér ugy Boethus fog Utóbbi ker tudvale He főp m Boe unok Maria He fele
ez He iva politik vo Boethus alkalm Új-Testament sz S vonat 1 A Cs 5.1 evangé
egysz főpap n S Boethus kifej Ba veg haszn tannaita-korsza ké a ko Cad eretnek
j a m gnosztikuso közé ú ce h Talmud-szö er megjelöl he so Cadduk í keresztény
j T Kereszté zsi visz Fariz Esszé címs tör leg i ismeret Újszöv szervezk Damas
húz f Szig szer Eg sz abessz fal sz Fariz Esszé biroda