14696.htm
CÍMSZÓ: Szamaritánusok
SZÓCIKK: "külső
történetükről nem tud mást, mint a főpapok örökösödési rendjének
felsorakoztatását. Legnevezetesebb volt főpapjaik közül a XIII. sz. első felében
élt Phineas ben Joseph, aki tiszta jellemével tette maradandóvá emlékét.
1623-ban halt meg a Manasseh óta egyenes ágon Áron törzséből származó utolsó
főpap ; azóta ugyanannak fiatalabb ágából származnak főpapjaik máig, de ezek
már nem a ha-Kóhen ha-Gódól , hanem. ha-Kóhen ha-Lévi címet viselik. A Sz.-nak
a szorosabb környéken kívül kolóniáik is vannak, így a XVI. sz.-tól kezdve
Damaszkuszban, Kairóban és Palesztina több részén. A középkorban ott megfordult
zsidó tudósok közül említést tesznek róluk Tudelai Benjámin, a XI. sz.-ban élt
híres utazó, a XVI. sz.-i Obadia di Bertinoro, Misna-kommentátor. A kolóniák
külföldi része már rég kihalt, de a régi Seehem helyén épített Flavia Neopolis
elferdített, arab nevén Nablusnak nevezett városka máig is fennáll pár száz
főnyi tiszta Szamaritánus lakosságaval,melynek elseje a koha nita-levita főpap.
Nablust 1920 óta Sechemnek is nevezik újból s Palesztina egyenjogú lakói, akik,
bár szokásaikat, így a peszachi bárányáldozatot a Garizim-hegyén, megtartották,
többé nem idegenkednek zsidó testvéreiktől, akikbe rövidesen teljesen
beolvadnak. A Sz. jelentőségét nem lehet lebecsülni, mert úgy antropológiai,
mint vallás-és irodalomtörténeti szempontból értékes emlékeket őriztek meg
számunkra. Antropológiailag a Sz. a régi hébertípus tisztaságát rendkívüli
zárkózottságukkal jobban megőrizték, mint a zsidóság bármely máshová származott
része. Típusuk jellegzetesen zsidó, mely a kanaáni népekkel való keveredésből
az ókorban, az első évezred elején keletkezett s amelyet Luschan a zsidóknak a
chittitákkal, az árja amoritákkal s a sémi nomádokkal való keveredésből
származtat. Ennek nyomát a szőkeség előfordulása a Sz. között szintén
megokolja. A kihalóban levő Sz. nagyobbrésze férfi, mindamellett irtóznak
bármely más népből való nő felvétele ellen, tisztazsidó fajiságuk megőrzése
miatt. Csupán a jelenkorban történt meg a palesztinai zsidósággal való
összeházasodás. A nők sorsa meglehetősen inferióris volt a Sz.-nál. Termetükre
nézve a Sz. a legnagyobbak Sziria és Palesztina összes fajtái között; szájuk
szélessége közepes, a második ujj hossza a legnagyobb, kezeik hosszúak,
vékonyak és gyengék a többi sziriaikéval összehasonlítva. Hajuk színe
nagyobbrészben sötétbarna, igen csekély százalékban szőke is előfordul; az
átlagos koponyaindex 76-79; a szem színe 14- 15%-ban barna és sötétbarna, 7-4%
kék és szürke. Vallási tekintetben, mint történelmük is mutatja, az ókorban
ellentétben állottak a zsidóság egyetemével, amiért azok ellenségeskedését
vonták magukra, de ez nem fajult a zsidók részéről személyessé. Így az
evangéliumok egyike (János 4. 8) arról tesz tanúságot, hogy a tanítványok a
Sz.-nál vásárolnak. Judea végleges bukásával a Sz. ellenséges vallási
magatartása is megszűnt, de különállásukat megőrizték. Ennek oka az volt, hogy ők
a Menasseh által 30. hozott Tóra szövegéhez és az akkori szad-uceánizmushoz
ragaszkodtak s a szóbeli hagyományt,"
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 4696. címszó a lexikon =>
822. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14696.htm
CÍMSZÓ: Szamaritánusok
SZÓCIKK: külső történetükről nem tud mást, mint a főpapok örökösödési
rendjének felsorakoztatását. Legnevezetesebb volt főpapjaik közül a XIII. sz.
első felében élt Phineas ben Joseph, aki tiszta jellemével tette maradandóvá
emlékét. 1623-ban halt meg a Manasseh óta egyenes ágon Áron törzséből származó
utolsó főpap ; azóta ugyanannak fiatalabb ágából származnak főpapjaik máig, de
ezek már nem a ha-Kóhen ha-Gódól , hanem. ha-Kóhen ha-Lévi címet viselik. A
Sz.-nak a szorosabb környéken kívül kolóniáik is vannak, így a XVI. sz.-tól
kezdve Damaszkuszban, Kairóban és Palesztina több részén. A középkorban ott
megfordult zsidó tudósok közül említést tesznek róluk Tudelai Benjámin, a XI.
sz.-ban élt híres utazó, a XVI. sz.-i Obadia di Bertinoro, Misna-kommentátor. A
kolóniák külföldi része már rég kihalt, de a régi Seehem helyén épített Flavia
Neopolis elferdített, arab nevén Nablusnak nevezett városka máig is fennáll pár
száz főnyi tiszta Szamaritánus lakosságaval,melynek elseje a koha nita-levita
főpap. Nablust 1920 óta Sechemnek is nevezik újból s Palesztina egyenjogú
lakói, akik, bár szokásaikat, így a peszachi bárányáldozatot a Garizim-hegyén,
megtartották, többé nem idegenkednek zsidó testvéreiktől, akikbe rövidesen
teljesen beolvadnak. A Sz. jelentőségét nem lehet lebecsülni, mert úgy
antropológiai, mint vallás-és irodalomtörténeti szempontból értékes emlékeket
őriztek meg számunkra. Antropológiailag a Sz. a régi hébertípus tisztaságát
rendkívüli zárkózottságukkal jobban megőrizték, mint a zsidóság bármely máshová
származott része. Típusuk jellegzetesen zsidó, mely a kanaáni népekkel való
keveredésből az ókorban, az első évezred elején keletkezett s amelyet Luschan a
zsidóknak a chittitákkal, az árja amoritákkal s a sémi nomádokkal való
keveredésből származtat. Ennek nyomát a szőkeség előfordulása a Sz. között
szintén megokolja. A kihalóban levő Sz. nagyobbrésze férfi, mindamellett
irtóznak bármely más népből való nő felvétele ellen, tisztazsidó fajiságuk
megőrzése miatt. Csupán a jelenkorban történt meg a palesztinai zsidósággal
való összeházasodás. A nők sorsa meglehetősen inferióris volt a Sz.-nál.
Termetükre nézve a Sz. a legnagyobbak Sziria és Palesztina összes fajtái
között; szájuk szélessége közepes, a második ujj hossza a legnagyobb, kezeik
hosszúak, vékonyak és gyengék a többi sziriaikéval összehasonlítva. Hajuk színe
nagyobbrészben sötétbarna, igen csekély százalékban szőke is előfordul; az
átlagos koponyaindex 76-79; a szem színe 14- 15%-ban barna és sötétbarna, 7-4%
kék és szürke. Vallási tekintetben, mint történelmük is mutatja, az ókorban
ellentétben állottak a zsidóság egyetemével, amiért azok ellenségeskedését
vonták magukra, de ez nem fajult a zsidók részéről személyessé. Így az
evangéliumok egyike János 4. 8 arról tesz tanúságot, hogy a tanítványok a Sz.-nál
vásárolnak. Judea végleges bukásával a Sz. ellenséges vallási magatartása is
megszűnt, de különállásukat megőrizték. Ennek oka az volt, hogy ők a Menasseh
által 30. hozott Tóra szövegéhez és az akkori szad-uceánizmushoz ragaszkodtak s
a szóbeli hagyományt,
14696.ht
CÍMSZÓ Szamaritánuso
SZÓCIKK küls történetükrő ne tu mást min főpapo örökösödés rendjéne
felsorakoztatását Legnevezeteseb vol főpapjai közü XIII sz els felébe él Phinea
be Joseph ak tiszt jelleméve tett maradandóv emlékét 1623-ba hal me Manasse ót
egyene ágo Áro törzsébő származ utols főpa azót ugyananna fiatalab ágábó
származna főpapjai máig d eze má ne ha-Kóhe ha-Gódó hanem ha-Kóhe ha-Lév címe
viselik Sz.-na szorosab környéke kívü kolóniái i vannak íg XVI sz.-tó kezdv
Damaszkuszban Kairóba é Palesztin töb részén középkorba ot megfordul zsid
tudóso közü említés teszne rólu Tudela Benjámin XI sz.-ba él híre utazó XVI
sz.- Obadi d Bertinoro Misna-kommentátor kolóniá külföld rész má ré kihalt d
rég Seehe helyé építet Flavi Neopoli elferdített ara nevé Nablusna nevezet
városk mái i fennál pá szá főny tiszt Szamaritánu lakosságaval,melyne elsej koh
nita-levit főpap Nablus 192 ót Sechemne i nevezi újbó Palesztin egyenjog lakói
akik bá szokásaikat íg peszach bárányáldozato Garizim-hegyén megtartották több
ne idegenkedne zsid testvéreiktől akikb rövidese teljese beolvadnak Sz
jelentőségé ne lehe lebecsülni mer úg antropológiai min vallás-é
irodalomtörténet szempontbó értéke emlékeke őrizte me számunkra Antropológiaila
Sz rég hébertípu tisztaságá rendkívül zárkózottságukka jobba megőrizték min
zsidósá bármel máshov származot része Típusu jellegzetese zsidó mel kanaán
népekke val keveredésbő a ókorban a els évezre elejé keletkezet amelye Luscha
zsidókna chittitákkal a árj amoritákka sém nomádokka val keveredésbő származtat
Enne nyomá szőkesé előfordulás Sz közöt szinté megokolja kihalóba lev Sz
nagyobbrész férfi mindamellet irtózna bármel má népbő val n felvétel ellen
tisztazsid fajiságu megőrzés miatt Csupá jelenkorba történ me palesztina
zsidóságga val összeházasodás nő sors meglehetőse inferióri vol Sz.-nál
Termetükr nézv Sz legnagyobba Sziri é Palesztin össze fajtá között száju
szélesség közepes másodi uj hossz legnagyobb kezei hosszúak vékonya é gyengé
több sziriaikéva összehasonlítva Haju szín nagyobbrészbe sötétbarna ige csekél
százalékba szők i előfordul a átlago koponyainde 76-79 sze szín 14 15%-ba barn
é sötétbarna 7-4 ké é szürke Vallás tekintetben min történelmü i mutatja a
ókorba ellentétbe állotta zsidósá egyetemével amiér azo ellenségeskedésé vontá
magukra d e ne fajul zsidó részérő személyessé Íg a evangéliumo egyik Jáno 4
arró tes tanúságot hog tanítványo Sz.-ná vásárolnak Jude véglege bukásáva Sz
ellensége vallás magatartás i megszűnt d különállásuka megőrizték Enne ok a
volt hog ő Menasse álta 30 hozot Tór szövegéhe é a akkor szad-uceánizmusho
ragaszkodta szóbel hagyományt
14696.h
CÍMSZ Szamaritánus
SZÓCIK kül történetükr n t más mi főpap örökösödé rendjén felsorakoztatásá
Legnevezetese vo főpapja köz XII s el feléb é Phine b Josep a tisz jellemév tet
maradandó emléké 1623-b ha m Manass ó egyen ág Ár törzséb szárma utol főp azó
ugyanann fiatala ágáb származn főpapja mái ez m n ha-Kóh ha-Gód hane ha-Kóh
ha-Lé cím viseli Sz.-n szorosa környék kív kolóniá vanna í XV sz.-t kezd
Damaszkuszba Kairób Paleszti tö részé középkorb o megfordu zsi tudós köz említé
teszn ról Tudel Benjámi X sz.-b é hír utaz XV sz. Obad Bertinor
Misna-kommentáto kolóni külföl rés m r kihal ré Seeh hely építe Flav Neopol
elferdítet ar nev Nablusn neveze város má fenná p sz főn tisz Szamaritán
lakosságaval,melyn else ko nita-levi főpa Nablu 19 ó Sechemn nevez újb Paleszti
egyenjo lakó aki b szokásaika í peszac bárányáldozat Garizim-hegyé megtartottá
töb n idegenkedn zsi testvéreiktő akik rövides teljes beolvadna S jelentőség n
leh lebecsüln me ú antropológia mi vallás- irodalomtörténe szempontb érték
emlékek őrizt m számunkr Antropológiail S ré hébertíp tisztaság rendkívü
zárkózottságukk jobb megőrizté mi zsidós bárme másho származo rész Típus
jellegzetes zsid me kanaá népekk va keveredésb ókorba el évezr elej keletkeze
amely Lusch zsidókn chittitákka ár amoritákk sé nomádokk va keveredésb
származta Enn nyom szőkes előfordulá S közö szint megokolj kihalób le S
nagyobbrés férf mindamelle irtózn bárme m népb va felvéte elle tisztazsi
fajiság megőrzé miat Csup jelenkorb törté m palesztin zsidóságg va
összeházasodá n sor meglehetős inferiór vo Sz.-ná Termetük néz S legnagyobb
Szir Paleszti össz fajt közöt száj szélessé közepe másod u hoss legnagyob keze
hosszúa vékony gyeng töb sziriaikév összehasonlítv Haj szí nagyobbrészb
sötétbarn ig cseké százalékb sző előfordu átlag koponyaind 76-7 sz szí 1 15%-b
bar sötétbarn 7- k szürk Vallá tekintetbe mi történelm mutatj ókorb ellentétb
állott zsidós egyeteméve amié az ellenségeskedés vont magukr n faju zsid részér
személyess Í evangélium egyi Ján arr te tanúságo ho tanítvány Sz.-n vásárolna
Jud végleg bukásáv S ellenség vallá magatartá megszűn különállásuk megőrizté
Enn o vol ho Menass ált 3 hozo Tó szövegéh akko szad-uceánizmush ragaszkodt
szóbe hagyomány
14696.
CÍMS Szamaritánu
SZÓCI kü történetük má m főpa örökösöd rendjé felsorakoztatás Legnevezetes
v főpapj kö XI e felé Phin Jose tis jellemé te maradand emlék 1623- h Manas
egye á Á törzsé szárm uto fő az ugyanan fiatal ágá származ főpapj má e ha-Kó
ha-Gó han ha-Kó ha-L cí visel Sz.- szoros környé kí kolóni vann X sz.- kez
Damaszkuszb Kairó Paleszt t rész középkor megford zs tudó kö említ tesz ró Tude
Benjám sz.- hí uta X sz Oba Bertino Misna-kommentát kolón külfö ré kiha r See
hel épít Fla Neopo elferdíte a ne Nablus nevez váro m fenn s fő tis Szamaritá
lakosságaval,mely els k nita-lev főp Nabl 1 Sechem neve új Paleszt egyenj lak
ak szokásaik pesza bárányáldoza Garizim-hegy megtartott tö idegenked zs
testvéreikt aki rövide telje beolvadn jelentősé le lebecsül m antropológi m
vallás irodalomtörtén szempont érté emléke őriz számunk Antropológiai r hébertí
tisztasá rendkív zárkózottságuk job megőrizt m zsidó bárm másh származ rés Típu
jellegzete zsi m kana népek v keveredés ókorb e évez ele keletkez amel Lusc
zsidók chittitákk á amoriták s nomádok v keveredés származt En nyo szőke
előfordul köz szin megokol kihaló l nagyobbré fér mindamell irtóz bárm nép v
felvét ell tisztazs fajisá megőrz mia Csu jelenkor tört paleszti zsidóság v
összeházasod so meglehető inferió v Sz.-n Termetü né legnagyob Szi Paleszt öss
faj közö szá széless közep máso hos legnagyo kez hosszú vékon gyen tö sziriaiké
összehasonlít Ha sz nagyobbrész sötétbar i csek százalék sz előford átla
koponyain 76- s sz 15%- ba sötétbar 7 szür Vall tekintetb m történel mutat ókor
ellentét állot zsidó egyetemév ami a ellenségeskedé von maguk faj zsi részé
személyes evangéliu egy Já ar t tanúság h tanítván Sz.- vásároln Ju végle
bukásá ellensé vall magatart megszű különállásu megőrizt En vo h Menas ál hoz T
szövegé akk szad-uceánizmus ragaszkod szób hagyomán
14696
CÍM Szamaritán
SZÓC k történetü m főp örökösö rendj felsorakoztatá Legnevezete főpap k X
fel Phi Jos ti jellem t maradan emlé 1623 Mana egy törzs szár ut f a ugyana
fiata ág szárma főpap m ha-K ha-G ha ha-K ha- c vise Sz. szoro körny k kolón
van sz. ke Damaszkusz Kair Palesz rés középko megfor z tud k emlí tes r Tud
Benjá sz. h ut s Ob Bertin Misna-kommentá koló külf r kih Se he épí Fl Neop
elferdít n Nablu neve vár fen f ti Szamarit lakosságaval,mel el nita-le fő Nab
Seche nev ú Palesz egyen la a szokásai pesz bárányáldoz Garizim-heg megtartot t
idegenke z testvéreik ak rövid telj beolvad jelentős l lebecsü antropológ vallá
irodalomtörté szempon ért emlék őri számun Antropológia hébert tisztas rendkí
zárkózottságu jo megőriz zsid bár más szárma ré Típ jellegzet zs kan népe
keveredé ókor éve el keletke ame Lus zsidó chittiták amoritá nomádo keveredé
származ E ny szők előfordu kö szi megoko kihal nagyobbr fé mindamel irtó bár né
felvé el tisztaz fajis megőr mi Cs jelenko tör paleszt zsidósá összeházaso s
meglehet inferi Sz.- Termet n legnagyo Sz Palesz ös fa köz sz széles köze más
ho legnagy ke hossz véko gye t sziriaik összehasonlí H s nagyobbrés sötétba cse
százalé s előfor átl koponyai 76 s 15% b sötétba szü Val tekintet történe muta
óko ellenté állo zsid egyetemé am ellenségesked vo magu fa zs rész személye
evangéli eg J a tanúsá tanítvá Sz. vásárol J végl bukás ellens val magatar
megsz különállás megőriz E v Mena á ho szöveg ak szad-uceánizmu ragaszko szó
hagyomá
1469
CÍ Szamaritá
SZÓ történet fő örökös rend felsorakoztat Legnevezet főpa fe Ph Jo t jelle
marada eml 162 Man eg törz szá u ugyan fiat á szárm főpa ha- ha- h ha- ha vis
Sz szor körn koló va sz k Damaszkus Kai Pales ré középk megfo tu eml te Tu Benj
sz u O Berti Misna-komment kol kül ki S h ép F Neo elferdí Nabl nev vá fe t
Szamari lakosságaval,me e nita-l f Na Sech ne Pales egye l szokása pes
bárányáldo Garizim-he megtarto idegenk testvérei a rövi tel beolva jelentő
lebecs antropoló vall irodalomtört szempo ér emlé őr számu Antropológi héber
tiszta rendk zárkózottság j megőri zsi bá má szárm r Tí jellegze z ka nép
kevered óko év e keletk am Lu zsid chittitá amorit nomád kevered szárma n sző
előford k sz megok kiha nagyobb f mindame irt bá n felv e tiszta faji megő m C
jelenk tö palesz zsidós összeházas meglehe infer Sz. Terme legnagy S Pales ö f
kö s széle köz má h legnag k hoss vék gy sziriai összehasonl nagyobbré sötétb
cs százal előfo át koponya 7 15 sötétb sz Va tekinte történ mut ók ellent áll
zsi egyetem a ellenségeske v mag f z rés személy evangél e tanús tanítv Sz
vásáro vég buká ellen va magata megs különállá megőri Men h szöve a
szad-uceánizm ragaszk sz hagyom