14792.htm
CÍMSZÓ: Szentegylet
SZÓCIKK: Szentegylet (héb.
Chevra Kadisa), a zsidó hitközségek kebelén belül működő olyan jótékonysági és
vallásos egyesülés, mely a betegek ellátásáról, a halottakról és a temetkezés szertartásáról,
valamint a temető és sírok rendbentartásáról gondoskodik. A Chevra Kadisa
eredete igen régi s ha más néven is, de egészen bizonyos, hogy a régi zsidó
államban már a bibliai korban megvolt. A Chevra Kadisa név még nem fordul elő a
babilóniai exarchátus idejéből, a X. századból származó és az összes zsidó
templomokban szombatonként máig elmondott Jekum purkon kezdetű arameus nyelvű
imádságban, amely könyörgést tartalmaz a hitközségért és annak minden
intézményéért, de valamilyen formában már akkor is létezhetett, mert hasonló
inézmények már a talmudi korban is megvoltak (1. Jótékonyság), minthogy nem
csak az erkölcsi parancs, de a szükség is előírta a halottakról való
gondoskodást. A következő talmudi helyek igazolják a feltevést. A Móéd Kátán-traktátus
(27b) említi, hogy Rab Hamnuna egy idegen helységben járva, hallotta, hogy
valaki meghalt s feltűnt neki, hogy a lakosság a dolga után megy. Midőn ennek
oka után tudakozódott, azt válaszolták neki, hogy a helységben temetkezési
egylet van, mire a rabbi megengedte nekik, hogy tovább dolgozhassanak. A
jeruzsálemi Talmud (Bérackót 3. 1) pedig azt mondja, hogy amikor elviszik a
halottat a házból, a gyászolók abbahagyhatják a böjtöt. Tehát már a temetés
előtt volt olyan intézkedés, amely gondoskodott a halottak elszállításáról.
Arról is szó van a Talmudban (Sabbat 106a), hogy ha egy egylet (chabura) egyik
tagja meghal, akkor valamennyi tagnak kötelessége azt gyászolni. A középkorban
az említett babilóniai adaton kívül legrégibb adat a Chevra Kadisának, mint
temetkezési egyletnek létezésére R. Nissim ben Reuben barcelloniai rabbi XIV.
sz.-i responsumaiban található (N 75), ahol az örökségről van szó, amelyet a
chaba-rim kaptak. Más vélemény, ill. a tradíció szerint a híres prágai főrabbi,
Löw ben Becálel (megh. 1609-ben) organizálta az első újkori Chevra Kadisát, míg
van olyan tradíció is, amely Eliezer Askenázy prágai főrabbinak tulajdonítja
azt 1562-ben, tehát egy évvel a prágai zsidók rövid ideig tartó elűzése után,
amikor az ottmaradt betegek ápolásáról és a halottak elteme-téséről kellett
gondoskodnia. Annyi bizonyos, hogy a mai értelemben vett Chevra Kadisák a XVII.
sz.-ban már mindenütt megvoltak Európában. Vannak modern hitközségek,
amelyeknél a régi Chevra Kadisa folytatólagossága sohasem szünetelt s alapítási
évüket pontosan ki tudják mutatni. Ezek közt legrégibb a prágai a XVI. sz.-ból
és a mantovai 1579-ből, Hildesheimé 1668-ból, Bresslaué 1726-ból stb. A XVIII.
sz.-ban a Chevra Kadisák Magyarországon is elterjedtek s lehet mondani, hogy
míg számos külföldön virágzó jótékonysági és humanitárius egyesület nálunk
teljesen hiányzik, addig a Chevra Kadisák a legnépszerűbb jótékonysági
egyletekké váltak, amelyeknek fenntartására a magyar zsidóság különös nagy
gondot fordít. Magyarországon egyáltalában nincs hitközség, amelynek ne lenne
Chevra Kadisaja s valamennyi még a legkisebb hitközségnek is legrégibb
intézménye rendszerint a Chevra Kadisa, amely mindenütt teljesen külön áll
anyagilag és szervezetileg a hitközségtől s külön organizációja van. A Chevra
Kadisák szervezete nem mindenütt egyforma; a világvárosokban pl. működése
mechanikussá válik s a betegsegélyzésre és a hátramaradottak támogatására nem
is terjed ki, ellenben a halottak elszállítása, fürdetése, öltöztetése,
eltemetése körüli rituálékat látja el. (Ezért az utóbbiakat a szefardoknál
Lavadores -nek nevezik.) Sok helyen állandó 18 tagból álló készültsége van a
Chevra Kadisáknak beteglátogatás és imamondás céljából. A Chevra Kadisák
fenntartása igen sok költségbe kerül s ezért már a régibb időkben minden
zsidónak erkölcsi kötelessége volt oda belépni. Prágában, de Magyarországon is
a múlt századokban még szokás volt minden újszülöttet azonnal beiratni a Chevra
Kadisaba tagdíjfizetés ellenében ; 13 éves korban azonban kötelesség volt a
belépés. A tagok halála esetén az volt a szokás, hogy a hozzátartozók
alacsonyabb temetkezési díjat fizettek s ha szegények voltak, támogatásban
részesülnek. A legtöbb Chevra Kadisa ezt a szokást országszerte megőrizte. Máig
meglevő szokása a Chevra Kadisáknak évi egy böjtnapot tartani, mely alkalommal
a temetőt mindenki felkeresi, az esti istentiszteleten pedig a rabbi ünnepélyes
tanltó-hitszónoklatot, derósót tart, melyen az év kiválóbb zsidó halottariról
is meg emlékezik, a böjt után este pedig nagy lakomát, ú. n. Chevra
Kadisa-szúdót tartanak. Ez a régi szokás is teljes épségben fennmaradt
Magyarországon, ahol adar hó 7-én, Mózes tradicionális halála napján tartják a
böjtöt s utána az igen nagy népszerűségnek örvendő bankettet, melynek napja
azonban nem mindenütt egyforma, Így Pozsonyban íjjar hó 17-én, vagyis az Ómer
22. napján, Prágában sevát hó 1-én. Kievben pedig kiszlév hó 15-én tartják azt,
míg Magyarországon majdnem mindenütt adar hó 7. (Zájin Adár) az e célt szolgáló
nap. Éppen így meg van határozva a Chevra Kadisa vezetőségének évenkénti vagy
négyévenkénti választása is. Magyarországon ez legtöbb helyen régebbi tradíció
alapján Szukkósz ünnep hetében megy végbe. A régibb időben Prágában, Pozsonyban
és más nagy hitközségekben szokásos volt, hogy a megválasztott új Chevra
Kadisa-elnök szimchasz-tóra ünnepkor baldachin alatt vonult be a templomba s a
Tóra évi zárószakaszát ő olvasta fel. A Chevra Kadisák története azt is
bizonyítja, hogy az igazi vallásosság főtényezői voltak a mindenütt a
konzervatív vallásosságot képviselték éppen a modern hitközségeken belül.
Emiatt olyan eset is adódik, hogy a Chevra Kadisa magával a hitközséggel
ellentétbe jut. Irodalom. Löw Immánuel és Klein Salamou, A szegedi Chevra
Kadisa 1787-1887 (1887); G. Wolf, Die jüdischen Friedhőte und die Chevra Kadisa
in Wien (1879); Otto-lenghi, Origine della Chevra-Chedoscia (Vessilio
Israelitico 1894. évf.) ; Jeitteles, Zikórón (héberül, Prag 1828 30); S. Weisz,
Atraé Bész ha-Józer (Paks 1900) ; Ornstein, Laws and Bylaws of the Burial Society
(London 1902); Beér, Hundeitjáhriger Gedenkfeier der Chevra Kadisa in Dresden
(1850) ; J. Grátzer, Geschichte der israelitischen. Kranken-pflegung und
Beerdigungsgesellschaft in Breslau (Breglau 1841).
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 4792. címszó a lexikon =>
838. s köv. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása:
Nagy Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14792.htm
CÍMSZÓ: Szentegylet
SZÓCIKK: Szentegylet héb. Chevra Kadisa , a zsidó hitközségek kebelén belül
működő olyan jótékonysági és vallásos egyesülés, mely a betegek ellátásáról, a
halottakról és a temetkezés szertartásáról, valamint a temető és sírok
rendbentartásáról gondoskodik. A Chevra Kadisa eredete igen régi s ha más néven
is, de egészen bizonyos, hogy a régi zsidó államban már a bibliai korban
megvolt. A Chevra Kadisa név még nem fordul elő a babilóniai exarchátus
idejéből, a X. századból származó és az összes zsidó templomokban szombatonként
máig elmondott Jekum purkon kezdetű arameus nyelvű imádságban, amely könyörgést
tartalmaz a hitközségért és annak minden intézményéért, de valamilyen formában
már akkor is létezhetett, mert hasonló inézmények már a talmudi korban is
megvoltak 1. Jótékonyság , minthogy nem csak az erkölcsi parancs, de a szükség
is előírta a halottakról való gondoskodást. A következő talmudi helyek
igazolják a feltevést. A Móéd Kátán-traktátus 27b említi, hogy Rab Hamnuna egy
idegen helységben járva, hallotta, hogy valaki meghalt s feltűnt neki, hogy a
lakosság a dolga után megy. Midőn ennek oka után tudakozódott, azt válaszolták
neki, hogy a helységben temetkezési egylet van, mire a rabbi megengedte nekik,
hogy tovább dolgozhassanak. A jeruzsálemi Talmud Bérackót 3. 1 pedig azt
mondja, hogy amikor elviszik a halottat a házból, a gyászolók abbahagyhatják a
böjtöt. Tehát már a temetés előtt volt olyan intézkedés, amely gondoskodott a
halottak elszállításáról. Arról is szó van a Talmudban Sabbat 106a , hogy ha
egy egylet chabura egyik tagja meghal, akkor valamennyi tagnak kötelessége azt
gyászolni. A középkorban az említett babilóniai adaton kívül legrégibb adat a
Chevra Kadisának, mint temetkezési egyletnek létezésére R. Nissim ben Reuben
barcelloniai rabbi XIV. sz.-i responsumaiban található N 75 , ahol az
örökségről van szó, amelyet a chaba-rim kaptak. Más vélemény, ill. a tradíció
szerint a híres prágai főrabbi, Löw ben Becálel megh. 1609-ben organizálta az
első újkori Chevra Kadisát, míg van olyan tradíció is, amely Eliezer Askenázy
prágai főrabbinak tulajdonítja azt 1562-ben, tehát egy évvel a prágai zsidók
rövid ideig tartó elűzése után, amikor az ottmaradt betegek ápolásáról és a
halottak elteme-téséről kellett gondoskodnia. Annyi bizonyos, hogy a mai
értelemben vett Chevra Kadisák a XVII. sz.-ban már mindenütt megvoltak
Európában. Vannak modern hitközségek, amelyeknél a régi Chevra Kadisa
folytatólagossága sohasem szünetelt s alapítási évüket pontosan ki tudják
mutatni. Ezek közt legrégibb a prágai a XVI. sz.-ból és a mantovai 1579-ből,
Hildesheimé 1668-ból, Bresslaué 1726-ból stb. A XVIII. sz.-ban a Chevra Kadisák
Magyarországon is elterjedtek s lehet mondani, hogy míg számos külföldön
virágzó jótékonysági és humanitárius egyesület nálunk teljesen hiányzik, addig
a Chevra Kadisák a legnépszerűbb jótékonysági egyletekké váltak, amelyeknek
fenntartására a magyar zsidóság különös nagy gondot fordít. Magyarországon
egyáltalában nincs hitközség, amelynek ne lenne Chevra Kadisaja s valamennyi
még a legkisebb hitközségnek is legrégibb intézménye rendszerint a Chevra
Kadisa, amely mindenütt teljesen külön áll anyagilag és szervezetileg a
hitközségtől s külön organizációja van. A Chevra Kadisák szervezete nem
mindenütt egyforma; a világvárosokban pl. működése mechanikussá válik s a
betegsegélyzésre és a hátramaradottak támogatására nem is terjed ki, ellenben a
halottak elszállítása, fürdetése, öltöztetése, eltemetése körüli rituálékat látja
el. Ezért az utóbbiakat a szefardoknál Lavadores -nek nevezik. Sok helyen
állandó 18 tagból álló készültsége van a Chevra Kadisáknak beteglátogatás és
imamondás céljából. A Chevra Kadisák fenntartása igen sok költségbe kerül s
ezért már a régibb időkben minden zsidónak erkölcsi kötelessége volt oda
belépni. Prágában, de Magyarországon is a múlt századokban még szokás volt
minden újszülöttet azonnal beiratni a Chevra Kadisaba tagdíjfizetés ellenében ;
13 éves korban azonban kötelesség volt a belépés. A tagok halála esetén az volt
a szokás, hogy a hozzátartozók alacsonyabb temetkezési díjat fizettek s ha
szegények voltak, támogatásban részesülnek. A legtöbb Chevra Kadisa ezt a
szokást országszerte megőrizte. Máig meglevő szokása a Chevra Kadisáknak évi egy
böjtnapot tartani, mely alkalommal a temetőt mindenki felkeresi, az esti
istentiszteleten pedig a rabbi ünnepélyes tanltó-hitszónoklatot, derósót tart,
melyen az év kiválóbb zsidó halottariról is meg emlékezik, a böjt után este
pedig nagy lakomát, ú. n. Chevra Kadisa-szúdót tartanak. Ez a régi szokás is
teljes épségben fennmaradt Magyarországon, ahol adar hó 7-én, Mózes
tradicionális halála napján tartják a böjtöt s utána az igen nagy
népszerűségnek örvendő bankettet, melynek napja azonban nem mindenütt egyforma,
Így Pozsonyban íjjar hó 17-én, vagyis az Ómer 22. napján, Prágában sevát hó
1-én. Kievben pedig kiszlév hó 15-én tartják azt, míg Magyarországon majdnem
mindenütt adar hó 7. Zájin Adár az e célt szolgáló nap. Éppen így meg van
határozva a Chevra Kadisa vezetőségének évenkénti vagy négyévenkénti választása
is. Magyarországon ez legtöbb helyen régebbi tradíció alapján Szukkósz ünnep
hetében megy végbe. A régibb időben Prágában, Pozsonyban és más nagy
hitközségekben szokásos volt, hogy a megválasztott új Chevra Kadisa-elnök
szimchasz-tóra ünnepkor baldachin alatt vonult be a templomba s a Tóra évi
zárószakaszát ő olvasta fel. A Chevra Kadisák története azt is bizonyítja, hogy
az igazi vallásosság főtényezői voltak a mindenütt a konzervatív vallásosságot
képviselték éppen a modern hitközségeken belül. Emiatt olyan eset is adódik,
hogy a Chevra Kadisa magával a hitközséggel ellentétbe jut. Irodalom. Löw
Immánuel és Klein Salamou, A szegedi Chevra Kadisa 1787-1887 1887 ; G. Wolf,
Die jüdischen Friedhőte und die Chevra Kadisa in Wien 1879 ; Otto-lenghi,
Origine della Chevra-Chedoscia Vessilio Israelitico 1894. évf. ; Jeitteles,
Zikórón héberül, Prag 1828 30 ; S. Weisz, Atraé Bész ha-Józer Paks 1900 ;
Ornstein, Laws and Bylaws of the Burial Society London 1902 ; Beér,
Hundeitjáhriger Gedenkfeier der Chevra Kadisa in Dresden 1850 ; J. Grátzer,
Geschichte der israelitischen. Kranken-pflegung und Beerdigungsgesellschaft in
Breslau Breglau 1841 .
14792.ht
CÍMSZÓ Szentegyle
SZÓCIKK Szentegyle héb Chevr Kadis zsid hitközsége kebelé belü működ olya
jótékonyság é valláso egyesülés mel betege ellátásáról halottakró é temetkezé
szertartásáról valamin temet é síro rendbentartásáró gondoskodik Chevr Kadis
eredet ige rég h má néve is d egésze bizonyos hog rég zsid államba má biblia
korba megvolt Chevr Kadis né mé ne fordu el babilónia exarchátu idejéből X
századbó származ é a össze zsid templomokba szombatonkén mái elmondot Jeku
purko kezdet arameu nyelv imádságban amel könyörgés tartalma hitközségér é anna
minde intézményéért d valamilye formába má akko i létezhetett mer hasonl
inézménye má talmud korba i megvolta 1 Jótékonysá minthog ne csa a erkölcs
parancs d szüksé i előírt halottakró val gondoskodást következ talmud helye
igazoljá feltevést Móé Kátán-traktátu 27 említi hog Ra Hamnun eg idege
helységbe járva hallotta hog valak meghal feltűn neki hog lakossá dolg utá megy
Midő enne ok utá tudakozódott az válaszoltá neki hog helységbe temetkezés egyle
van mir rabb megengedt nekik hog továb dolgozhassanak jeruzsálem Talmu Bérackó
3 pedi az mondja hog amiko elviszi halotta házból gyászoló abbahagyhatjá böjtöt
Tehá má temeté előt vol olya intézkedés amel gondoskodot halotta
elszállításáról Arró i sz va Talmudba Sabba 106 hog h eg egyle chabur egyi tagj
meghal akko valamenny tagna kötelesség az gyászolni középkorba a említet
babilónia adato kívü legrégib ada Chevr Kadisának min temetkezés egyletne
létezésér R Nissi be Reube barcellonia rabb XIV sz.- responsumaiba találhat 7
aho a örökségrő va szó amelye chaba-ri kaptak Má vélemény ill tradíci szerin
híre prága főrabbi Lö be Becále megh 1609-be organizált a els újkor Chevr
Kadisát mí va olya tradíci is amel Elieze Askenáz prága főrabbina tulajdonítj
az 1562-ben tehá eg évve prága zsidó rövi idei tart elűzés után amiko a ottmarad
betege ápolásáró é halotta elteme-tésérő kellet gondoskodnia Anny bizonyos hog
ma értelembe vet Chevr Kadisá XVII sz.-ba má mindenüt megvolta Európában Vanna
moder hitközségek amelyekné rég Chevr Kadis folytatólagosság sohase szünetel
alapítás évüke pontosa k tudjá mutatni Eze köz legrégib prága XVI sz.-bó é
mantova 1579-ből Hildesheim 1668-ból Bresslau 1726-bó stb XVIII sz.-ba Chevr
Kadisá Magyarországo i elterjedte lehe mondani hog mí számo külföldö virágz
jótékonyság é humanitáriu egyesüle nálun teljese hiányzik addi Chevr Kadisá
legnépszerűb jótékonyság egyletekk váltak amelyekne fenntartásár magya zsidósá
különö nag gondo fordít Magyarországo egyáltalába ninc hitközség amelyne n lenn
Chevr Kadisaj valamenny mé legkiseb hitközségne i legrégib intézmény rendszerin
Chevr Kadisa amel mindenüt teljese külö ál anyagila é szervezetile hitközségtő
külö organizációj van Chevr Kadisá szervezet ne mindenüt egyforma
világvárosokba pl működés mechanikuss váli betegsegélyzésr é hátramaradotta
támogatásár ne i terje ki ellenbe halotta elszállítása fürdetése öltöztetése
eltemetés körül rituáléka látj el Ezér a utóbbiaka szefardokná Lavadore -ne
nevezik So helye álland 1 tagbó áll készültség va Chevr Kadisákna beteglátogatá
é imamondá céljából Chevr Kadisá fenntartás ige so költségb kerü ezér má régib
időkbe minde zsidóna erkölcs kötelesség vol od belépni Prágában d Magyarországo
i múl századokba mé szoká vol minde újszülötte azonna beiratn Chevr Kadisab
tagdíjfizeté ellenébe 1 éve korba azonba kötelessé vol belépés tago halál eseté
a vol szokás hog hozzátartozó alacsonyab temetkezés díja fizette h szegénye
voltak támogatásba részesülnek legtöb Chevr Kadis ez szokás országszert
megőrizte Mái meglev szokás Chevr Kadisákna év eg böjtnapo tartani mel
alkalomma temető mindenk felkeresi a est istentisztelete pedi rabb ünnepélye
tanltó-hitszónoklatot derósó tart melye a é kiválób zsid halottariró i me
emlékezik böj utá est pedi nag lakomát ú n Chevr Kadisa-szúdó tartanak E rég
szoká i telje épségbe fennmarad Magyarországon aho ada h 7-én Móze tradicionáli
halál napjá tartjá böjtö után a ige nag népszerűségne örvend bankettet melyne
napj azonba ne mindenüt egyforma Íg Pozsonyba íjja h 17-én vagyi a Óme 22
napján Prágába sevá h 1-én Kievbe pedi kiszlé h 15-é tartjá azt mí Magyarországo
majdne mindenüt ada h 7 Záji Adá a cél szolgál nap Éppe íg me va határozv Chevr
Kadis vezetőségéne évenként vag négyévenként választás is Magyarországo e
legtöb helye régebb tradíci alapjá Szukkós ünne hetébe meg végbe régib időbe
Prágában Pozsonyba é má nag hitközségekbe szokáso volt hog megválasztot ú Chevr
Kadisa-elnö szimchasz-tór ünnepko baldachi alat vonul b templomb Tór év
zárószakaszá olvast fel Chevr Kadisá történet az i bizonyítja hog a igaz
vallásossá főtényező volta mindenüt konzervatí vallásosságo képviselté éppe
moder hitközségeke belül Emiat olya ese i adódik hog Chevr Kadis magáva
hitközségge ellentétb jut Irodalom Lö Immánue é Klei Salamou szeged Chevr Kadis
1787-188 188 G Wolf Di jüdische Friedhőt un di Chevr Kadis i Wie 187 Otto-lenghi
Origin dell Chevra-Chedosci Vessili Israelitic 1894 évf Jeitteles Zikóró
héberül Pra 182 3 S Weisz Atra Bés ha-Józe Pak 190 Ornstein Law an Bylaw o th
Buria Societ Londo 190 Beér Hundeitjáhrige Gedenkfeie de Chevr Kadis i Dresde
185 J Grátzer Geschicht de israelitischen Kranken-pflegun un
Beerdigungsgesellschaf i Bresla Bregla 184
14792.h
CÍMSZ Szentegyl
SZÓCIK Szentegyl hé Chev Kadi zsi hitközség kebel bel műkö oly jótékonysá
vallás egyesülé me beteg ellátásáró halottakr temetkez szertartásáró valami
teme sír rendbentartásár gondoskodi Chev Kadi erede ig ré m név i egész bizonyo
ho ré zsi államb m bibli korb megvol Chev Kadi n m n ford e babilóni exarchát
idejébő századb szárma össz zsi templomokb szombatonké má elmondo Jek purk
kezde arame nyel imádságba ame könyörgé tartalm hitközségé ann mind
intézményéér valamily formáb m akk létezhetet me hason inézmény m talmu korb
megvolt Jótékonys mintho n cs erkölc paranc szüks előír halottakr va
gondoskodás követke talmu hely igazolj feltevés Mó Kátán-traktát 2 említ ho R
Hamnu e ideg helységb járv hallott ho vala megha feltű nek ho lakoss dol ut meg
Mid enn o ut tudakozódot a válaszolt nek ho helységb temetkezé egyl va mi rab
megenged neki ho tová dolgozhassana jeruzsále Talm Bérack ped a mondj ho amik
elvisz halott házbó gyászol abbahagyhatj böjtö Teh m temet elő vo oly intézkedé
ame gondoskodo halott elszállításáró Arr s v Talmudb Sabb 10 ho e egyl chabu
egy tag megha akk valamenn tagn kötelessé a gyászoln középkorb említe babilóni
adat kív legrégi ad Chev Kadisána mi temetkezé egyletn létezésé Niss b Reub
barcelloni rab XI sz. responsumaib találha ah örökségr v sz amely chaba-r kapta
M vélemén il tradíc szeri hír prág főrabb L b Becál meg 1609-b organizál el
újko Chev Kadisá m v oly tradíc i ame Eliez Askená prág főrabbin tulajdonít a
1562-be teh e évv prág zsid röv ide tar elűzé utá amik ottmara beteg ápolásár
halott elteme-tésér kelle gondoskodni Ann bizonyo ho m értelemb ve Chev Kadis
XVI sz.-b m mindenü megvolt Európába Vann mode hitközsége amelyekn ré Chev Kadi
folytatólagossá sohas szünete alapítá évük pontos tudj mutatn Ez kö legrégi
prág XV sz.-b mantov 1579-bő Hildeshei 1668-bó Bressla 1726-b st XVII sz.-b
Chev Kadis Magyarország elterjedt leh mondan ho m szám külföld virág jótékonysá
humanitári egyesül nálu teljes hiányzi add Chev Kadis legnépszerű jótékonysá
egyletek válta amelyekn fenntartásá magy zsidós külön na gond fordí
Magyarország egyáltaláb nin hitközsé amelyn len Chev Kadisa valamenn m legkise
hitközségn legrégi intézmén rendszeri Chev Kadis ame mindenü teljes kül á
anyagil szervezetil hitközségt kül organizáció va Chev Kadis szerveze n mindenü
egyform világvárosokb p működé mechanikus vál betegsegélyzés hátramaradott
támogatásá n terj k ellenb halott elszállítás fürdetés öltöztetés eltemeté körü
rituálék lát e Ezé utóbbiak szefardokn Lavador -n nevezi S hely állan tagb ál
készültsé v Chev Kadisákn beteglátogat imamond céljábó Chev Kadis fenntartá ig
s költség ker ezé m régi időkb mind zsidón erkölc kötelessé vo o belépn Prágába
Magyarország mú századokb m szok vo mind újszülött azonn beirat Chev Kadisa
tagdíjfizet ellenéb év korb azonb köteless vo belépé tag halá eset vo szoká ho
hozzátartoz alacsonya temetkezé díj fizett szegény volta támogatásb részesülne
legtö Chev Kadi e szoká országszer megőrizt Má megle szoká Chev Kadisákn é e
böjtnap tartan me alkalomm temet minden felkeres es istentisztelet ped rab
ünnepély tanltó-hitszónoklato derós tar mely kiváló zsi halottarir m emlékezi
bö ut es ped na lakomá Chev Kadisa-szúd tartana ré szok telj épségb fennmara
Magyarországo ah ad 7-é Móz tradicionál halá napj tartj böjt utá ig na
népszerűségn örven bankette melyn nap azonb n mindenü egyform Í Pozsonyb íjj
17-é vagy Óm 2 napjá Prágáb sev 1-é Kievb ped kiszl 15- tartj az m Magyarország
majdn mindenü ad Záj Ad cé szolgá na Épp í m v határoz Chev Kadi vezetőségén
évenkén va négyévenkén választá i Magyarország legtö hely régeb tradíc alapj
Szukkó ünn hetéb me végb régi időb Prágába Pozsonyb m na hitközségekb szokás
vol ho megválaszto Chev Kadisa-eln szimchasz-tó ünnepk baldach ala vonu templom
Tó é zárószakasz olvas fe Chev Kadis történe a bizonyítj ho iga vallásoss
főtényez volt mindenü konzervat vallásosság képviselt épp mode hitközségek belü
Emia oly es adódi ho Chev Kadi magáv hitközségg ellentét ju Irodalo L Immánu
Kle Salamo szege Chev Kadi 1787-18 18 Wol D jüdisch Friedhő u d Chev Kadi Wi 18
Otto-lengh Origi del Chevra-Chedosc Vessil Israeliti 189 év Jeittele Zikór
héberü Pr 18 Weis Atr Bé ha-Józ Pa 19 Ornstei La a Byla t Buri Socie Lond 19
Beé Hundeitjáhrig Gedenkfei d Chev Kadi Dresd 18 Grátze Geschich d
israelitische Kranken-pflegu u Beerdigungsgesellscha Bresl Bregl 18
14792.
CÍMS Szentegy
SZÓCI Szentegy h Che Kad zs hitközsé kebe be műk ol jótékonys vallá egyesül
m bete ellátásár halottak temetke szertartásár valam tem sí rendbentartásá
gondoskod Che Kad ered i r né egés bizony h r zs állam bibl kor megvo Che Kad
for babilón exarchá idejéb század szárm öss zs templomok szombatonk m elmond Je
pur kezd aram nye imádságb am könyörg tartal hitközség an min intézményéé
valamil formá ak létezhete m haso inézmén talm kor megvol Jótékony minth c
erköl paran szük előí halottak v gondoskodá követk talm hel igazol feltevé M
Kátán-traktá emlí h Hamn ide helység jár hallot h val megh felt ne h lakos do u
me Mi en u tudakozódo válaszol ne h helység temetkez egy v m ra megenge nek h
tov dolgozhassan jeruzsál Tal Bérac pe mond h ami elvis halot házb gyászo
abbahagyhat böjt Te teme el v ol intézked am gondoskod halot elszállításár Ar
Talmud Sab 1 h egy chab eg ta megh ak valamen tag köteless gyászol középkor
említ babilón ada kí legrég a Che Kadisán m temetkez egylet létezés Nis Reu
barcellon ra X sz responsumai találh a örökség s amel chaba- kapt vélemé i
tradí szer hí prá főrab Becá me 1609- organizá e újk Che Kadis ol tradí am Elie
Asken prá főrabbi tulajdoní 1562-b te év prá zsi rö id ta elűz ut ami ottmar
bete ápolásá halot elteme-tésé kell gondoskodn An bizony h értelem v Che Kadi
XV sz.- minden megvol Európáb Van mod hitközség amelyek r Che Kad folytatólagoss
soha szünet alapít évü ponto tud mutat E k legrég prá X sz.- manto 1579-b
Hildeshe 1668-b Bressl 1726- s XVI sz.- Che Kadi Magyarorszá elterjed le monda
h szá külföl virá jótékonys humanitár egyesü nál telje hiányz ad Che Kadi
legnépszer jótékonys egylete vált amelyek fenntartás mag zsidó külö n gon ford
Magyarorszá egyáltalá ni hitközs amely le Che Kadis valamen legkis hitközség
legrég intézmé rendszer Che Kadi am minden telje kü anyagi szervezeti hitközség
kü organizáci v Che Kadi szervez minden egyfor világvárosok működ mechaniku vá
betegsegélyzé hátramaradot támogatás ter ellen halot elszállítá fürdeté
öltözteté eltemet kör rituálé lá Ez utóbbia szefardok Lavado - nevez hel álla
tag á készülts Che Kadisák beteglátoga imamon céljáb Che Kadi fenntart i költsé
ke ez rég idők min zsidó erköl köteless v belép Prágáb Magyarorszá m századok
szo v min újszülöt azon beira Che Kadis tagdíjfize ellené é kor azon köteles v
belép ta hal ese v szok h hozzátarto alacsony temetkez dí fizet szegén volt
támogatás részesüln legt Che Kad szok országsze megőriz M megl szok Che Kadisák
böjtna tarta m alkalom teme minde felkere e istentisztele pe ra ünnepél
tanltó-hitszónoklat deró ta mel kivál zs halottari emlékez b u e pe n lakom Che
Kadisa-szú tartan r szo tel épség fennmar Magyarország a a 7- Mó tradicioná hal
nap tart böj ut i n népszerűség örve bankett mely na azon minden egyfor Pozsony
íj 17- vag Ó napj Prágá se 1- Kiev pe kisz 15 tart a Magyarorszá majd minden a
Zá A c szolg n Ép határo Che Kad vezetőségé évenké v négyévenké választ
Magyarorszá legt hel rége tradí alap Szukk ün heté m vég rég idő Prágáb Pozsony
n hitközségek szoká vo h megválaszt Che Kadisa-el szimchasz-t ünnep baldac al
von templo T zárószakas olva f Che Kadi történ bizonyít h ig vallásos főténye vol
minden konzerva vallásossá képvisel ép mod hitközsége bel Emi ol e adód h Che
Kad magá hitközség ellenté j Irodal Immán Kl Salam szeg Che Kad 1787-1 1 Wo
jüdisc Friedh Che Kad W 1 Otto-leng Orig de Chevra-Chedos Vessi Israelit 18 é
Jeittel Zikó héber P 1 Wei At B ha-Jó P 1 Ornste L Byl Bur Soci Lon 1 Be
Hundeitjáhri Gedenkfe Che Kad Dres 1 Grátz Geschic israelitisch Kranken-pfleg
Beerdigungsgesellsch Bres Breg 1
14792
CÍM Szenteg
SZÓC Szenteg Ch Ka z hitközs keb b mű o jótékony vall egyesü bet ellátásá
halotta temetk szertartásá vala te s rendbentartás gondosko Ch Ka ere n egé
bizon z álla bib ko megv Ch Ka fo babiló exarch idejé száza szár ös z templomo
szombaton elmon J pu kez ara ny imádság a könyör tarta hitközsé a mi intézményé
valami form a létezhet has inézmé tal ko megvo Jótékon mint erkö para szü elő
halotta gondoskod követ tal he igazo feltev Kátán-trakt eml Ham id helysé já
hallo va meg fel n lako d m M e tudakozód válaszo n helysé temetke eg r megeng
ne to dolgozhassa jeruzsá Ta Béra p mon am elvi halo ház gyász abbahagyha böj T
tem e o intézke a gondosko halo elszállításá A Talmu Sa eg cha e t meg a valame
ta köteles gyászo középko emlí babiló ad k legré Ch Kadisá temetke egyle létezé
Ni Re barcello r s responsuma talál öröksé ame chaba kap vélem trad sze h pr
főra Bec m 1609 organiz új Ch Kadi o trad a Eli Aske pr főrabb tulajdon 1562- t
é pr zs r i t elű u am ottma bet ápolás halo elteme-tés kel gondoskod A bizon
értele Ch Kad X sz. minde megvo Európá Va mo hitközsé amelye Ch Ka folytatólagos
soh szüne alapí év pont tu muta legré pr sz. mant 1579- Hildesh 1668- Bress
1726 XV sz. Ch Kad Magyarorsz elterje l mond sz külfö vir jótékony humanitá
egyes ná telj hiány a Ch Kad legnépsze jótékony egylet vál amelye fenntartá ma
zsid kül go for Magyarorsz egyáltal n hitköz amel l Ch Kadi valame legki
hitközsé legré intézm rendsze Ch Kad a minde telj k anyag szervezet hitközsé k
organizác Ch Kad szerve minde egyfo világvároso műkö mechanik v betegsegélyz
hátramarado támogatá te elle halo elszállít fürdet öltöztet elteme kö rituál l
E utóbbi szefardo Lavad neve he áll ta készült Ch Kadisá beteglátog imamo céljá
Ch Kad fenntar költs k e ré idő mi zsid erkö köteles belé Prágá Magyarorsz
százado sz mi újszülö azo beir Ch Kadi tagdíjfiz ellen ko azo kötele belé t ha
es szo hozzátart alacson temetke d fize szegé vol támogatá részesül leg Ch Ka
szo országsz megőri meg szo Ch Kadisá böjtn tart alkalo tem mind felker
istentisztel p r ünnepé tanltó-hitszónokla der t me kivá z halottar emléke p
lako Ch Kadisa-sz tarta sz te épsé fennma Magyarorszá 7 M tradicion ha na tar
bö u népszerűsé örv banket mel n azo minde egyfo Pozson í 17 va nap Prág s 1
Kie p kis 1 tar Magyarorsz maj minde Z szol É határ Ch Ka vezetőség évenk
négyévenk válasz Magyarorsz leg he rég trad ala Szuk ü het vé ré id Prágá
Pozson hitközsége szok v megválasz Ch Kadisa-e szimchasz- ünne balda a vo templ
zárószaka olv Ch Kad törté bizonyí i valláso főtény vo minde konzerv vallásoss
képvise é mo hitközség be Em o adó Ch Ka mag hitközsé ellent Iroda Immá K Sala
sze Ch Ka 1787- W jüdis Fried Ch Ka Otto-len Ori d Chevra-Chedo Vess Israeli 1
Jeitte Zik hébe We A ha-J Ornst By Bu Soc Lo B Hundeitjáhr Gedenkf Ch Ka Dre
Grát Geschi israelitisc Kranken-pfle Beerdigungsgesellsc Bre Bre
1479
CÍ Szente
SZÓ Szente C K hitköz ke m jótékon val egyes be ellátás halott temet
szertartás val t rendbentartá gondosk C K er eg bizo áll bi k meg C K f babil
exarc idej száz szá ö templom szombato elmo p ke ar n imádsá könyö tart hitközs
m intézmény valam for létezhe ha inézm ta k megv Jótéko min erk par sz el
halott gondosko köve ta h igaz felte Kátán-trak em Ha i helys j hall v me fe
lak tudakozó válasz helys temetk e megen n t dolgozhass jeruzs T Bér mo a elv
hal há gyás abbahagyh bö te intézk gondosk hal elszállítás Talm S e ch me valam
t kötele gyász középk eml babil a legr C Kadis temetk egyl létez N R barcell
responsum talá öröks am chab ka véle tra sz p főr Be 160 organi ú C Kad tra El
Ask p főrab tulajdo 1562 p z el a ottm be ápolá hal elteme-té ke gondosko bizo
értel C Ka sz mind megv Európ V m hitközs amely C K folytatólago so szün alap é
pon t mut legr p sz man 1579 Hildes 1668 Bres 172 X sz C Ka Magyarors elterj
mon s külf vi jótékon humanit egye n tel hián C Ka legnépsz jótékon egyle vá
amely fenntart m zsi kü g fo Magyarors egyálta hitkö ame C Kad valam legk
hitközs legr intéz rendsz C Ka mind tel anya szerveze hitközs organizá C Ka
szerv mind egyf világváros műk mechani betegsegély hátramarad támogat t ell hal
elszállí fürde öltözte eltem k rituá utóbb szefard Lava nev h ál t készül C
Kadis betegláto imam célj C Ka fennta költ r id m zsi erk kötele bel Prág
Magyarors század s m újszül az bei C Kad tagdíjfi elle k az kötel bel h e sz
hozzátar alacso temetk fiz szeg vo támogat részesü le C K sz országs megőr me
sz C Kadis böjt tar alkal te min felke istentiszte ünnep tanltó-hitszónokl de m
kiv halotta emlék lak C Kadisa-s tart s t éps fennm Magyarorsz tradicio h n ta
b népszerűs ör banke me az mind egyf Pozso 1 v na Prá Ki ki ta Magyarors ma
mind szo hatá C K vezetősé éven négyéven válas Magyarors le h ré tra al Szu he
v r i Prág Pozso hitközség szo megválas C Kadisa- szimchasz ünn bald v temp
zárószak ol C Ka tört bizony vallás főtén v mind konzer vallásos képvis m
hitközsé b E ad C K ma hitközs ellen Irod Imm Sal sz C K 1787 jüdi Frie C K
Otto-le Or Chevra-Ched Ves Israel Jeitt Zi héb W ha- Orns B B So L Hundeitjáh
Gedenk C K Dr Grá Gesch israelitis Kranken-pfl Beerdigungsgesells Br Br