14793.htm
CÍMSZÓ: Szentegylet
SZÓCIKK: "talmudi
helyek igazolják a feltevést. A Móéd Kátán-traktátus (27b) említi, hogy Rab
Hamnuna egy idegen helységben járva, hallotta, hogy valaki meghalt s feltűnt neki,
hogy a lakosság a dolga után megy. Midőn ennek oka után tudakozódott, azt
válaszolták neki, hogy a helységben temetkezési egylet van, mire a rabbi
megengedte nekik, hogy tovább dolgozhassanak. A jeruzsálemi Talmud (Bérackót 3.
1) pedig azt mondja, hogy amikor elviszik a halottat a házból, a gyászolók
abbahagyhatják a böjtöt. Tehát már a temetés előtt volt olyan intézkedés, amely
gondoskodott a halottak elszállításáról. Arról is szó van a Talmudban (Sabbat
106a), hogy ha egy egylet (chabura) egyik tagja meghal, akkor valamennyi tagnak
kötelessége azt gyászolni. A középkorban az említett babilóniai adaton kívül
legrégibb adat a Chevra Kadisának, mint temetkezési egyletnek létezésére R.
Nissim ben Reuben barcelloniai rabbi XIV. sz.-i responsumaiban található (N
75), ahol az örökségről van szó, amelyet a chaba-rim kaptak. Más vélemény, ill.
a tradíció szerint a híres prágai főrabbi, Löw ben Becálel (megh. 1609-ben)
organizálta az első újkori Chevra Kadisát, míg van olyan tradíció is, amely
Eliezer Askenázy prágai főrabbinak tulajdonítja azt 1562-ben, tehát egy évvel a
prágai zsidók rövid ideig tartó elűzése után, amikor az ottmaradt betegek
ápolásáról és a halottak elteme-téséről kellett gondoskodnia. Annyi bizonyos,
hogy a mai értelemben vett Chevra Kadisák a XVII. sz.-ban már mindenütt
megvoltak Európában. Vannak modern hitközségek, amelyeknél a régi Chevra Kadisa
folytatólagossága sohasem szünetelt s alapítási évüket pontosan ki tudják
mutatni. Ezek közt legrégibb a prágai a XVI. sz.-ból és a mantovai 1579-ből,
Hildesheimé 1668-ból, Bresslaué 1726-ból stb. A XVIII. sz.-ban a Chevra Kadisák
Magyarországon is elterjedtek s lehet mondani, hogy míg számos külföldön
virágzó jótékonysági és humanitárius egyesület nálunk teljesen hiányzik, addig
a Chevra Kadisák a legnépszerűbb jótékonysági egyletekké váltak, amelyeknek
fenntartására a magyar zsidóság különös nagy gondot fordít. Magyarországon
egyáltalában nincs hitközség, amelynek ne lenne Chevra Kadisaja s valamennyi
még a legkisebb hitközségnek is legrégibb intézménye rendszerint a Chevra
Kadisa, amely mindenütt teljesen külön áll anyagilag és szervezetileg a
hitközségtől s külön organizációja van. A Chevra Kadisák szervezete nem
mindenütt egyforma; a világvárosokban pl. működése mechanikussá válik s a
betegsegélyzésre és a hátramaradottak támogatására nem is terjed ki, ellenben a
halottak elszállítása, fürdetése, öltöztetése, eltemetése körüli rituálékat
látja el. (Ezért az utóbbiakat a szefardoknál Lavadores -nek nevezik.) Sok
helyen állandó 18 tagból álló készültsége van a Chevra Kadisáknak
beteglátogatás és imamondás céljából. A Chevra Kadisák fenntartása igen sok
költségbe kerül s ezért már a régibb időkben minden zsidónak erkölcsi
kötelessége volt oda belépni. Prágában, de Magyarországon is a múlt századokban
még szokás volt minden újszülöttet azonnal beiratni a Chevra Kadisaba
tagdíjfizetés ellenében ; 13 éves korban azonban kötelesség volt a belépés. A
tagok halála esetén az volt a szokás, hogy a hozzátartozók alacsonyabb
temetkezési díjat fizettek s ha szegények voltak, támogatásban részesülnek. A
legtöbb Chevra Kadisa ezt a szokást országszerte megőrizte. Máig meglevő
szokása a Chevra Kadisáknak évi egy böjtnapot tartani, mely alkalommal a
temetőt mindenki felkeresi, az esti istentiszteleten pedig a rabbi ünnepélyes
tanltó-hitszónoklatot, derósót tart, melyen az év kiválóbb zsidó halottariról
is meg emlékezik, a böjt után este pedig nagy lakomát, ú. n. Chevra
Kadisa-szúdót tartanak. Ez a régi szokás is teljes épségben fennmaradt
Magyarországon, ahol adar hó 7-én, Mózes tradicionális halála napján tartják a
böjtöt s utána az igen nagy népszerűségnek örvendő bankettet, melynek napja
azonban nem mindenütt egyforma, Így Pozsonyban íjjar hó 17-én, vagyis az Ómer
22. napján, Prágában sevát hó 1-én. Kievben pedig kiszlév hó 15-én tartják azt,
míg Magyarországon majdnem mindenütt adar hó 7. (Zájin Adár) az e célt szolgáló
nap. Éppen így meg van határozva a Chevra Kadisa vezetőségének évenkénti vagy
négyévenkénti választása is. Magyarországon ez legtöbb helyen régebbi tradíció
alapján Szukkósz ünnep hetében megy végbe. A régibb időben Prágában, Pozsonyban
és más nagy hitközségekben szokásos volt, hogy a megválasztott új Chevra
Kadisa-elnök szimchasz-tóra ünnepkor baldachin alatt vonult be a templomba s a
Tóra évi zárószakaszát ő olvasta fel. A Chevra Kadisák története azt is
bizonyítja, hogy az igazi vallásosság főtényezői voltak a mindenütt a
konzervatív vallásosságot képviselték éppen a modern hitközségeken belül.
Emiatt olyan eset is adódik, hogy a Chevra Kadisa magával a hitközséggel
ellentétbe jut."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 4793. címszó a lexikon =>
839. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14793.htm
CÍMSZÓ: Szentegylet
SZÓCIKK: talmudi helyek igazolják a feltevést. A Móéd Kátán-traktátus 27b
említi, hogy Rab Hamnuna egy idegen helységben járva, hallotta, hogy valaki
meghalt s feltűnt neki, hogy a lakosság a dolga után megy. Midőn ennek oka után
tudakozódott, azt válaszolták neki, hogy a helységben temetkezési egylet van,
mire a rabbi megengedte nekik, hogy tovább dolgozhassanak. A jeruzsálemi Talmud
Bérackót 3. 1 pedig azt mondja, hogy amikor elviszik a halottat a házból, a
gyászolók abbahagyhatják a böjtöt. Tehát már a temetés előtt volt olyan
intézkedés, amely gondoskodott a halottak elszállításáról. Arról is szó van a
Talmudban Sabbat 106a , hogy ha egy egylet chabura egyik tagja meghal, akkor
valamennyi tagnak kötelessége azt gyászolni. A középkorban az említett
babilóniai adaton kívül legrégibb adat a Chevra Kadisának, mint temetkezési
egyletnek létezésére R. Nissim ben Reuben barcelloniai rabbi XIV. sz.-i
responsumaiban található N 75 , ahol az örökségről van szó, amelyet a chaba-rim
kaptak. Más vélemény, ill. a tradíció szerint a híres prágai főrabbi, Löw ben
Becálel megh. 1609-ben organizálta az első újkori Chevra Kadisát, míg van olyan
tradíció is, amely Eliezer Askenázy prágai főrabbinak tulajdonítja azt
1562-ben, tehát egy évvel a prágai zsidók rövid ideig tartó elűzése után,
amikor az ottmaradt betegek ápolásáról és a halottak elteme-téséről kellett gondoskodnia.
Annyi bizonyos, hogy a mai értelemben vett Chevra Kadisák a XVII. sz.-ban már
mindenütt megvoltak Európában. Vannak modern hitközségek, amelyeknél a régi
Chevra Kadisa folytatólagossága sohasem szünetelt s alapítási évüket pontosan
ki tudják mutatni. Ezek közt legrégibb a prágai a XVI. sz.-ból és a mantovai
1579-ből, Hildesheimé 1668-ból, Bresslaué 1726-ból stb. A XVIII. sz.-ban a
Chevra Kadisák Magyarországon is elterjedtek s lehet mondani, hogy míg számos
külföldön virágzó jótékonysági és humanitárius egyesület nálunk teljesen
hiányzik, addig a Chevra Kadisák a legnépszerűbb jótékonysági egyletekké
váltak, amelyeknek fenntartására a magyar zsidóság különös nagy gondot fordít.
Magyarországon egyáltalában nincs hitközség, amelynek ne lenne Chevra Kadisaja
s valamennyi még a legkisebb hitközségnek is legrégibb intézménye rendszerint a
Chevra Kadisa, amely mindenütt teljesen külön áll anyagilag és szervezetileg a
hitközségtől s külön organizációja van. A Chevra Kadisák szervezete nem
mindenütt egyforma; a világvárosokban pl. működése mechanikussá válik s a
betegsegélyzésre és a hátramaradottak támogatására nem is terjed ki, ellenben a
halottak elszállítása, fürdetése, öltöztetése, eltemetése körüli rituálékat
látja el. Ezért az utóbbiakat a szefardoknál Lavadores -nek nevezik. Sok helyen
állandó 18 tagból álló készültsége van a Chevra Kadisáknak beteglátogatás és
imamondás céljából. A Chevra Kadisák fenntartása igen sok költségbe kerül s
ezért már a régibb időkben minden zsidónak erkölcsi kötelessége volt oda
belépni. Prágában, de Magyarországon is a múlt századokban még szokás volt
minden újszülöttet azonnal beiratni a Chevra Kadisaba tagdíjfizetés ellenében ;
13 éves korban azonban kötelesség volt a belépés. A tagok halála esetén az volt
a szokás, hogy a hozzátartozók alacsonyabb temetkezési díjat fizettek s ha
szegények voltak, támogatásban részesülnek. A legtöbb Chevra Kadisa ezt a
szokást országszerte megőrizte. Máig meglevő szokása a Chevra Kadisáknak évi
egy böjtnapot tartani, mely alkalommal a temetőt mindenki felkeresi, az esti
istentiszteleten pedig a rabbi ünnepélyes tanltó-hitszónoklatot, derósót tart,
melyen az év kiválóbb zsidó halottariról is meg emlékezik, a böjt után este
pedig nagy lakomát, ú. n. Chevra Kadisa-szúdót tartanak. Ez a régi szokás is
teljes épségben fennmaradt Magyarországon, ahol adar hó 7-én, Mózes
tradicionális halála napján tartják a böjtöt s utána az igen nagy
népszerűségnek örvendő bankettet, melynek napja azonban nem mindenütt egyforma,
Így Pozsonyban íjjar hó 17-én, vagyis az Ómer 22. napján, Prágában sevát hó
1-én. Kievben pedig kiszlév hó 15-én tartják azt, míg Magyarországon majdnem
mindenütt adar hó 7. Zájin Adár az e célt szolgáló nap. Éppen így meg van
határozva a Chevra Kadisa vezetőségének évenkénti vagy négyévenkénti választása
is. Magyarországon ez legtöbb helyen régebbi tradíció alapján Szukkósz ünnep
hetében megy végbe. A régibb időben Prágában, Pozsonyban és más nagy
hitközségekben szokásos volt, hogy a megválasztott új Chevra Kadisa-elnök
szimchasz-tóra ünnepkor baldachin alatt vonult be a templomba s a Tóra évi
zárószakaszát ő olvasta fel. A Chevra Kadisák története azt is bizonyítja, hogy
az igazi vallásosság főtényezői voltak a mindenütt a konzervatív vallásosságot
képviselték éppen a modern hitközségeken belül. Emiatt olyan eset is adódik,
hogy a Chevra Kadisa magával a hitközséggel ellentétbe jut.
14793.ht
CÍMSZÓ Szentegyle
SZÓCIKK talmud helye igazoljá feltevést Móé Kátán-traktátu 27 említi hog Ra
Hamnun eg idege helységbe járva hallotta hog valak meghal feltűn neki hog
lakossá dolg utá megy Midő enne ok utá tudakozódott az válaszoltá neki hog
helységbe temetkezés egyle van mir rabb megengedt nekik hog továb
dolgozhassanak jeruzsálem Talmu Bérackó 3 pedi az mondja hog amiko elviszi
halotta házból gyászoló abbahagyhatjá böjtöt Tehá má temeté előt vol olya
intézkedés amel gondoskodot halotta elszállításáról Arró i sz va Talmudba Sabba
106 hog h eg egyle chabur egyi tagj meghal akko valamenny tagna kötelesség az
gyászolni középkorba a említet babilónia adato kívü legrégib ada Chevr
Kadisának min temetkezés egyletne létezésér R Nissi be Reube barcellonia rabb
XIV sz.- responsumaiba találhat 7 aho a örökségrő va szó amelye chaba-ri kaptak
Má vélemény ill tradíci szerin híre prága főrabbi Lö be Becále megh 1609-be
organizált a els újkor Chevr Kadisát mí va olya tradíci is amel Elieze Askenáz
prága főrabbina tulajdonítj az 1562-ben tehá eg évve prága zsidó rövi idei tart
elűzés után amiko a ottmarad betege ápolásáró é halotta elteme-tésérő kellet
gondoskodnia Anny bizonyos hog ma értelembe vet Chevr Kadisá XVII sz.-ba má
mindenüt megvolta Európában Vanna moder hitközségek amelyekné rég Chevr Kadis
folytatólagosság sohase szünetel alapítás évüke pontosa k tudjá mutatni Eze köz
legrégib prága XVI sz.-bó é mantova 1579-ből Hildesheim 1668-ból Bresslau
1726-bó stb XVIII sz.-ba Chevr Kadisá Magyarországo i elterjedte lehe mondani
hog mí számo külföldö virágz jótékonyság é humanitáriu egyesüle nálun teljese
hiányzik addi Chevr Kadisá legnépszerűb jótékonyság egyletekk váltak amelyekne
fenntartásár magya zsidósá különö nag gondo fordít Magyarországo egyáltalába
ninc hitközség amelyne n lenn Chevr Kadisaj valamenny mé legkiseb hitközségne i
legrégib intézmény rendszerin Chevr Kadisa amel mindenüt teljese külö ál anyagila
é szervezetile hitközségtő külö organizációj van Chevr Kadisá szervezet ne
mindenüt egyforma világvárosokba pl működés mechanikuss váli betegsegélyzésr é
hátramaradotta támogatásár ne i terje ki ellenbe halotta elszállítása fürdetése
öltöztetése eltemetés körül rituáléka látj el Ezér a utóbbiaka szefardokná
Lavadore -ne nevezik So helye álland 1 tagbó áll készültség va Chevr Kadisákna
beteglátogatá é imamondá céljából Chevr Kadisá fenntartás ige so költségb kerü
ezér má régib időkbe minde zsidóna erkölcs kötelesség vol od belépni Prágában d
Magyarországo i múl századokba mé szoká vol minde újszülötte azonna beiratn
Chevr Kadisab tagdíjfizeté ellenébe 1 éve korba azonba kötelessé vol belépés
tago halál eseté a vol szokás hog hozzátartozó alacsonyab temetkezés díja
fizette h szegénye voltak támogatásba részesülnek legtöb Chevr Kadis ez szokás
országszert megőrizte Mái meglev szokás Chevr Kadisákna év eg böjtnapo tartani
mel alkalomma temető mindenk felkeresi a est istentisztelete pedi rabb
ünnepélye tanltó-hitszónoklatot derósó tart melye a é kiválób zsid halottariró
i me emlékezik böj utá est pedi nag lakomát ú n Chevr Kadisa-szúdó tartanak E
rég szoká i telje épségbe fennmarad Magyarországon aho ada h 7-én Móze
tradicionáli halál napjá tartjá böjtö után a ige nag népszerűségne örvend
bankettet melyne napj azonba ne mindenüt egyforma Íg Pozsonyba íjja h 17-én
vagyi a Óme 22 napján Prágába sevá h 1-én Kievbe pedi kiszlé h 15-é tartjá azt
mí Magyarországo majdne mindenüt ada h 7 Záji Adá a cél szolgál nap Éppe íg me
va határozv Chevr Kadis vezetőségéne évenként vag négyévenként választás is
Magyarországo e legtöb helye régebb tradíci alapjá Szukkós ünne hetébe meg
végbe régib időbe Prágában Pozsonyba é má nag hitközségekbe szokáso volt hog
megválasztot ú Chevr Kadisa-elnö szimchasz-tór ünnepko baldachi alat vonul b
templomb Tór év zárószakaszá olvast fel Chevr Kadisá történet az i bizonyítja
hog a igaz vallásossá főtényező volta mindenüt konzervatí vallásosságo
képviselté éppe moder hitközségeke belül Emiat olya ese i adódik hog Chevr
Kadis magáva hitközségge ellentétb jut
14793.h
CÍMSZ Szentegyl
SZÓCIK talmu hely igazolj feltevés Mó Kátán-traktát 2 említ ho R Hamnu e
ideg helységb járv hallott ho vala megha feltű nek ho lakoss dol ut meg Mid enn
o ut tudakozódot a válaszolt nek ho helységb temetkezé egyl va mi rab megenged
neki ho tová dolgozhassana jeruzsále Talm Bérack ped a mondj ho amik elvisz
halott házbó gyászol abbahagyhatj böjtö Teh m temet elő vo oly intézkedé ame
gondoskodo halott elszállításáró Arr s v Talmudb Sabb 10 ho e egyl chabu egy
tag megha akk valamenn tagn kötelessé a gyászoln középkorb említe babilóni adat
kív legrégi ad Chev Kadisána mi temetkezé egyletn létezésé Niss b Reub
barcelloni rab XI sz. responsumaib találha ah örökségr v sz amely chaba-r kapta
M vélemén il tradíc szeri hír prág főrabb L b Becál meg 1609-b organizál el
újko Chev Kadisá m v oly tradíc i ame Eliez Askená prág főrabbin tulajdonít a
1562-be teh e évv prág zsid röv ide tar elűzé utá amik ottmara beteg ápolásár
halott elteme-tésér kelle gondoskodni Ann bizonyo ho m értelemb ve Chev Kadis
XVI sz.-b m mindenü megvolt Európába Vann mode hitközsége amelyekn ré Chev Kadi
folytatólagossá sohas szünete alapítá évük pontos tudj mutatn Ez kö legrégi
prág XV sz.-b mantov 1579-bő Hildeshei 1668-bó Bressla 1726-b st XVII sz.-b
Chev Kadis Magyarország elterjedt leh mondan ho m szám külföld virág jótékonysá
humanitári egyesül nálu teljes hiányzi add Chev Kadis legnépszerű jótékonysá
egyletek válta amelyekn fenntartásá magy zsidós külön na gond fordí
Magyarország egyáltaláb nin hitközsé amelyn len Chev Kadisa valamenn m legkise
hitközségn legrégi intézmén rendszeri Chev Kadis ame mindenü teljes kül á
anyagil szervezetil hitközségt kül organizáció va Chev Kadis szerveze n mindenü
egyform világvárosokb p működé mechanikus vál betegsegélyzés hátramaradott
támogatásá n terj k ellenb halott elszállítás fürdetés öltöztetés eltemeté körü
rituálék lát e Ezé utóbbiak szefardokn Lavador -n nevezi S hely állan tagb ál
készültsé v Chev Kadisákn beteglátogat imamond céljábó Chev Kadis fenntartá ig
s költség ker ezé m régi időkb mind zsidón erkölc kötelessé vo o belépn Prágába
Magyarország mú századokb m szok vo mind újszülött azonn beirat Chev Kadisa
tagdíjfizet ellenéb év korb azonb köteless vo belépé tag halá eset vo szoká ho
hozzátartoz alacsonya temetkezé díj fizett szegény volta támogatásb részesülne
legtö Chev Kadi e szoká országszer megőrizt Má megle szoká Chev Kadisákn é e
böjtnap tartan me alkalomm temet minden felkeres es istentisztelet ped rab
ünnepély tanltó-hitszónoklato derós tar mely kiváló zsi halottarir m emlékezi
bö ut es ped na lakomá Chev Kadisa-szúd tartana ré szok telj épségb fennmara
Magyarországo ah ad 7-é Móz tradicionál halá napj tartj böjt utá ig na
népszerűségn örven bankette melyn nap azonb n mindenü egyform Í Pozsonyb íjj
17-é vagy Óm 2 napjá Prágáb sev 1-é Kievb ped kiszl 15- tartj az m Magyarország
majdn mindenü ad Záj Ad cé szolgá na Épp í m v határoz Chev Kadi vezetőségén
évenkén va négyévenkén választá i Magyarország legtö hely régeb tradíc alapj
Szukkó ünn hetéb me végb régi időb Prágába Pozsonyb m na hitközségekb szokás
vol ho megválaszto Chev Kadisa-eln szimchasz-tó ünnepk baldach ala vonu templom
Tó é zárószakasz olvas fe Chev Kadis történe a bizonyítj ho iga vallásoss
főtényez volt mindenü konzervat vallásosság képviselt épp mode hitközségek belü
Emia oly es adódi ho Chev Kadi magáv hitközségg ellentét ju
14793.
CÍMS Szentegy
SZÓCI talm hel igazol feltevé M Kátán-traktá emlí h Hamn ide helység jár
hallot h val megh felt ne h lakos do u me Mi en u tudakozódo válaszol ne h
helység temetkez egy v m ra megenge nek h tov dolgozhassan jeruzsál Tal Bérac
pe mond h ami elvis halot házb gyászo abbahagyhat böjt Te teme el v ol intézked
am gondoskod halot elszállításár Ar Talmud Sab 1 h egy chab eg ta megh ak
valamen tag köteless gyászol középkor említ babilón ada kí legrég a Che Kadisán
m temetkez egylet létezés Nis Reu barcellon ra X sz responsumai találh a
örökség s amel chaba- kapt vélemé i tradí szer hí prá főrab Becá me 1609-
organizá e újk Che Kadis ol tradí am Elie Asken prá főrabbi tulajdoní 1562-b te
év prá zsi rö id ta elűz ut ami ottmar bete ápolásá halot elteme-tésé kell
gondoskodn An bizony h értelem v Che Kadi XV sz.- minden megvol Európáb Van mod
hitközség amelyek r Che Kad folytatólagoss soha szünet alapít évü ponto tud
mutat E k legrég prá X sz.- manto 1579-b Hildeshe 1668-b Bressl 1726- s XVI
sz.- Che Kadi Magyarorszá elterjed le monda h szá külföl virá jótékonys
humanitár egyesü nál telje hiányz ad Che Kadi legnépszer jótékonys egylete vált
amelyek fenntartás mag zsidó külö n gon ford Magyarorszá egyáltalá ni hitközs
amely le Che Kadis valamen legkis hitközség legrég intézmé rendszer Che Kadi am
minden telje kü anyagi szervezeti hitközség kü organizáci v Che Kadi szervez
minden egyfor világvárosok működ mechaniku vá betegsegélyzé hátramaradot
támogatás ter ellen halot elszállítá fürdeté öltözteté eltemet kör rituálé lá
Ez utóbbia szefardok Lavado - nevez hel álla tag á készülts Che Kadisák
beteglátoga imamon céljáb Che Kadi fenntart i költsé ke ez rég idők min zsidó
erköl köteless v belép Prágáb Magyarorszá m századok szo v min újszülöt azon
beira Che Kadis tagdíjfize ellené é kor azon köteles v belép ta hal ese v szok
h hozzátarto alacsony temetkez dí fizet szegén volt támogatás részesüln legt
Che Kad szok országsze megőriz M megl szok Che Kadisák böjtna tarta m alkalom
teme minde felkere e istentisztele pe ra ünnepél tanltó-hitszónoklat deró ta
mel kivál zs halottari emlékez b u e pe n lakom Che Kadisa-szú tartan r szo tel
épség fennmar Magyarország a a 7- Mó tradicioná hal nap tart böj ut i n
népszerűség örve bankett mely na azon minden egyfor Pozsony íj 17- vag Ó napj
Prágá se 1- Kiev pe kisz 15 tart a Magyarorszá majd minden a Zá A c szolg n Ép
határo Che Kad vezetőségé évenké v négyévenké választ Magyarorszá legt hel rége
tradí alap Szukk ün heté m vég rég idő Prágáb Pozsony n hitközségek szoká vo h
megválaszt Che Kadisa-el szimchasz-t ünnep baldac al von templo T zárószakas
olva f Che Kadi történ bizonyít h ig vallásos főténye vol minden konzerva
vallásossá képvisel ép mod hitközsége bel Emi ol e adód h Che Kad magá
hitközség ellenté j
14793
CÍM Szenteg
SZÓC tal he igazo feltev Kátán-trakt eml Ham id helysé já hallo va meg fel
n lako d m M e tudakozód válaszo n helysé temetke eg r megeng ne to dolgozhassa
jeruzsá Ta Béra p mon am elvi halo ház gyász abbahagyha böj T tem e o intézke a
gondosko halo elszállításá A Talmu Sa eg cha e t meg a valame ta köteles gyászo
középko emlí babiló ad k legré Ch Kadisá temetke egyle létezé Ni Re barcello r
s responsuma talál öröksé ame chaba kap vélem trad sze h pr főra Bec m 1609
organiz új Ch Kadi o trad a Eli Aske pr főrabb tulajdon 1562- t é pr zs r i t
elű u am ottma bet ápolás halo elteme-tés kel gondoskod A bizon értele Ch Kad X
sz. minde megvo Európá Va mo hitközsé amelye Ch Ka folytatólagos soh szüne
alapí év pont tu muta legré pr sz. mant 1579- Hildesh 1668- Bress 1726 XV sz.
Ch Kad Magyarorsz elterje l mond sz külfö vir jótékony humanitá egyes ná telj
hiány a Ch Kad legnépsze jótékony egylet vál amelye fenntartá ma zsid kül go
for Magyarorsz egyáltal n hitköz amel l Ch Kadi valame legki hitközsé legré
intézm rendsze Ch Kad a minde telj k anyag szervezet hitközsé k organizác Ch
Kad szerve minde egyfo világvároso műkö mechanik v betegsegélyz hátramarado
támogatá te elle halo elszállít fürdet öltöztet elteme kö rituál l E utóbbi
szefardo Lavad neve he áll ta készült Ch Kadisá beteglátog imamo céljá Ch Kad
fenntar költs k e ré idő mi zsid erkö köteles belé Prágá Magyarorsz százado sz
mi újszülö azo beir Ch Kadi tagdíjfiz ellen ko azo kötele belé t ha es szo
hozzátart alacson temetke d fize szegé vol támogatá részesül leg Ch Ka szo
országsz megőri meg szo Ch Kadisá böjtn tart alkalo tem mind felker
istentisztel p r ünnepé tanltó-hitszónokla der t me kivá z halottar emléke p
lako Ch Kadisa-sz tarta sz te épsé fennma Magyarorszá 7 M tradicion ha na tar
bö u népszerűsé örv banket mel n azo minde egyfo Pozson í 17 va nap Prág s 1
Kie p kis 1 tar Magyarorsz maj minde Z szol É határ Ch Ka vezetőség évenk
négyévenk válasz Magyarorsz leg he rég trad ala Szuk ü het vé ré id Prágá
Pozson hitközsége szok v megválasz Ch Kadisa-e szimchasz- ünne balda a vo templ
zárószaka olv Ch Kad törté bizonyí i valláso főtény vo minde konzerv vallásoss
képvise é mo hitközség be Em o adó Ch Ka mag hitközsé ellent
1479
CÍ Szente
SZÓ ta h igaz felte Kátán-trak em Ha i helys j hall v me fe lak tudakozó
válasz helys temetk e megen n t dolgozhass jeruzs T Bér mo a elv hal há gyás
abbahagyh bö te intézk gondosk hal elszállítás Talm S e ch me valam t kötele
gyász középk eml babil a legr C Kadis temetk egyl létez N R barcell responsum
talá öröks am chab ka véle tra sz p főr Be 160 organi ú C Kad tra El Ask p
főrab tulajdo 1562 p z el a ottm be ápolá hal elteme-té ke gondosko bizo értel
C Ka sz mind megv Európ V m hitközs amely C K folytatólago so szün alap é pon t
mut legr p sz man 1579 Hildes 1668 Bres 172 X sz C Ka Magyarors elterj mon s
külf vi jótékon humanit egye n tel hián C Ka legnépsz jótékon egyle vá amely
fenntart m zsi kü g fo Magyarors egyálta hitkö ame C Kad valam legk hitközs
legr intéz rendsz C Ka mind tel anya szerveze hitközs organizá C Ka szerv mind
egyf világváros műk mechani betegsegély hátramarad támogat t ell hal elszállí
fürde öltözte eltem k rituá utóbb szefard Lava nev h ál t készül C Kadis
betegláto imam célj C Ka fennta költ r id m zsi erk kötele bel Prág Magyarors
század s m újszül az bei C Kad tagdíjfi elle k az kötel bel h e sz hozzátar
alacso temetk fiz szeg vo támogat részesü le C K sz országs megőr me sz C Kadis
böjt tar alkal te min felke istentiszte ünnep tanltó-hitszónokl de m kiv
halotta emlék lak C Kadisa-s tart s t éps fennm Magyarorsz tradicio h n ta b
népszerűs ör banke me az mind egyf Pozso 1 v na Prá Ki ki ta Magyarors ma mind
szo hatá C K vezetősé éven négyéven válas Magyarors le h ré tra al Szu he v r i
Prág Pozso hitközség szo megválas C Kadisa- szimchasz ünn bald v temp zárószak
ol C Ka tört bizony vallás főtén v mind konzer vallásos képvis m hitközsé b E
ad C K ma hitközs ellen