14800.htm
CÍMSZÓ: Szent és szentség
SZÓCIKK: "útja a rossz
elkerülésében és önfegyelmezésben s a jó gyakorlásában áll. Ezékiel, a
kohanita-törzsből való (papi) próféta teszi meg éppen Mózes III. könyve alapján
központi eszmévé a szentséget, mely az exilium utáni zsidóságnál két irányban
fejlődött: a szadduceus papság (l. Szad-duceusok) a nyomatékot a külső
szentségre helyezte, míg a régi chásszideusok (l. o.) és utódaik, a farizeusok
(l. o.) és esszénusok (l. o.) a belső szentséget tették az élet főcéljává. A
papi rendszer Ezékiel próféta után tíz fokát említi a szentségnek s ehhez
képest a tisztátlanságnak is tíz fokát különbözteti meg. Az egész ókori zsidó
templomi ritus minden részletében a szentség fogalmának papi értelmezésére van
alapítva. A chásszidousok ezt a mondást legyetek szentek , így értelmezték:
különitsétek el magatokat a többi emberektől (Szifra, Kedósim L). Tőlük
származik ez az aforizma : Ahol a Tóra szentségről beszél, ott szem előtt
tartja a bálvány-imádástól, valamint az ezzel karöltve járó erkölcsi
romlottságtól és kicsapongástól való távoltartást (u. o. 9. 11 és Levit. Rabb.
24. A chásszideus szentségideál a paphoz hasonló és testi életben az
angyalokhoz hasonló szentség (Jer. Targ. Exod. 22. 30; Lev. 22. 7; Num. 15.
40). Valószínűen azért kapták a tőlük eredő farizeusok nevüket, (Perusim, a m.
akik elkülönítik magukat személyektől és tárgyaktól, amelyek mételyeznek). A
szentség rendszertanához tartozott a testi tisztaság is, melynek első követelménye
volt a reggeli ima és az összes étkezések előtti szabályszerű lemosás (Beráchót
53b) és feltétlen tartózkodás minden tiltott dologtól (Jebám. 20a; Taán. lla),
főleg pedig tisztátalan gondolatoktól és pillantásoktól (Sabbat 86a; Seouóth
18b). A zsidókat a Sibyllinák (II. 168) szent embereknek nevezik, különösen
azonban a mártírhalált halt chásszideusokat (u. o. 2. 263), míg a jövő Izraelét
az apokrif Salamon-zsoltárok (17. 28. 36; Sibyllinák 14. 859) szent nemzedéknek
neveik. Izrael szent jellege Istentől adatott neki a végső időkig. (Levit. R.
24.) A rabbinikus ethikában a szentség a legmagasabb eszmény (Szóta 9. 15), de
csupán csekélyszámú kiválasztottat neveznek szenteknek (Bölcsesség K. 5. 5;
Peszách. 104a; Sabb. 118b; Ketub. 103b). Szent gyülekezet v. a szentek
gyülekezete egy esszénus társaságnak volt a neve (1. Esszénusok), amely közös
munkában és testvériségben, vagyonközösségben élt a Messiás jövetelét várva. Az
Uj-Testamentum szentségfogalma is innen ered. A rabbinikus tanítás szerint Senki
sem nevezhető szentnek halála előtt (Midrás Tehill. 16. 3); a szentekben akkor
lehet bízni, ha már a földben vannak , mert isten nem helyezi bizalmát
szentjeibe Jób 15. 15). A teljes szentség csupán Istennek lehet attribútuma
(Jerus. Beráchót 9. 13a); Az ember szentségben aszerint emelkedik, aminél
inkább emelkedik az isteni felé és az érzéki dolgok fölé (Jóma-trakt. 39a). Az
egész zsidó törvényhozás célja az élet megszentelése, melyet jó
cselekedetekkel, a szombat megőrzésével, megszentelésével és Isten nevének
meg-szentelésével(Kiddus ha-Sém) lehet elérni (Midrás Tehill. 20. 5.
Zsoltárhoz). Az ily szentség az, amely felemeli az embert s amely áthatja az
élet gondolatait és motívumait s ezért az ethika lehető legmagasabb
princípiuma. A szentség a rabbinikus irodalomban azonos fogalommá vált az élet,
a cselekedet és gondolat tisztaságával. A tiszta életről Maimonides a Jad
ha-Chazaka Kedusa c. fejezetében Nachmanides pedig az Iggeresz ha-Kedusa-ban
(Levél a Szentségről) szól részletesen.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 4800. címszó a lexikon =>
840. s köv. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása:
Nagy Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14800.htm
CÍMSZÓ: Szent és szentség
SZÓCIKK: útja a rossz elkerülésében és önfegyelmezésben s a jó
gyakorlásában áll. Ezékiel, a kohanita-törzsből való papi próféta teszi meg
éppen Mózes III. könyve alapján központi eszmévé a szentséget, mely az exilium
utáni zsidóságnál két irányban fejlődött: a szadduceus papság l. Szad-duceusok
a nyomatékot a külső szentségre helyezte, míg a régi chásszideusok l. o. és
utódaik, a farizeusok l. o. és esszénusok l. o. a belső szentséget tették az
élet főcéljává. A papi rendszer Ezékiel próféta után tíz fokát említi a
szentségnek s ehhez képest a tisztátlanságnak is tíz fokát különbözteti meg. Az
egész ókori zsidó templomi ritus minden részletében a szentség fogalmának papi
értelmezésére van alapítva. A chásszidousok ezt a mondást legyetek szentek ,
így értelmezték: különitsétek el magatokat a többi emberektől Szifra, Kedósim L
. Tőlük származik ez az aforizma : Ahol a Tóra szentségről beszél, ott szem
előtt tartja a bálvány-imádástól, valamint az ezzel karöltve járó erkölcsi
romlottságtól és kicsapongástól való távoltartást u. o. 9. 11 és Levit. Rabb.
24. A chásszideus szentségideál a paphoz hasonló és testi életben az
angyalokhoz hasonló szentség Jer. Targ. Exod. 22. 30; Lev. 22. 7; Num. 15. 40 .
Valószínűen azért kapták a tőlük eredő farizeusok nevüket, Perusim, a m. akik
elkülönítik magukat személyektől és tárgyaktól, amelyek mételyeznek . A
szentség rendszertanához tartozott a testi tisztaság is, melynek első
követelménye volt a reggeli ima és az összes étkezések előtti szabályszerű
lemosás Beráchót 53b és feltétlen tartózkodás minden tiltott dologtól Jebám.
20a; Taán. lla , főleg pedig tisztátalan gondolatoktól és pillantásoktól Sabbat
86a; Seouóth 18b . A zsidókat a Sibyllinák II. 168 szent embereknek nevezik,
különösen azonban a mártírhalált halt chásszideusokat u. o. 2. 263 , míg a jövő
Izraelét az apokrif Salamon-zsoltárok 17. 28. 36; Sibyllinák 14. 859 szent
nemzedéknek neveik. Izrael szent jellege Istentől adatott neki a végső időkig.
Levit. R. 24. A rabbinikus ethikában a szentség a legmagasabb eszmény Szóta 9.
15 , de csupán csekélyszámú kiválasztottat neveznek szenteknek Bölcsesség K. 5.
5; Peszách. 104a; Sabb. 118b; Ketub. 103b . Szent gyülekezet v. a szentek
gyülekezete egy esszénus társaságnak volt a neve 1. Esszénusok , amely közös
munkában és testvériségben, vagyonközösségben élt a Messiás jövetelét várva. Az
Uj-Testamentum szentségfogalma is innen ered. A rabbinikus tanítás szerint
Senki sem nevezhető szentnek halála előtt Midrás Tehill. 16. 3 ; a szentekben
akkor lehet bízni, ha már a földben vannak , mert isten nem helyezi bizalmát
szentjeibe Jób 15. 15 . A teljes szentség csupán Istennek lehet attribútuma
Jerus. Beráchót 9. 13a ; Az ember szentségben aszerint emelkedik, aminél inkább
emelkedik az isteni felé és az érzéki dolgok fölé Jóma-trakt. 39a . Az egész
zsidó törvényhozás célja az élet megszentelése, melyet jó cselekedetekkel, a
szombat megőrzésével, megszentelésével és Isten nevének meg-szentelésével
Kiddus ha-Sém lehet elérni Midrás Tehill. 20. 5. Zsoltárhoz . Az ily szentség
az, amely felemeli az embert s amely áthatja az élet gondolatait és motívumait
s ezért az ethika lehető legmagasabb princípiuma. A szentség a rabbinikus
irodalomban azonos fogalommá vált az élet, a cselekedet és gondolat
tisztaságával. A tiszta életről Maimonides a Jad ha-Chazaka Kedusa c.
fejezetében Nachmanides pedig az Iggeresz ha-Kedusa-ban Levél a Szentségről
szól részletesen.
14800.ht
CÍMSZÓ Szen é szentsé
SZÓCIKK útj ross elkerülésébe é önfegyelmezésbe j gyakorlásába áll Ezékiel
kohanita-törzsbő val pap prófét tesz me éppe Móze III könyv alapjá központ
eszmév szentséget mel a exiliu után zsidóságná ké irányba fejlődött szadduceu
papsá l Szad-duceuso nyomatéko küls szentségr helyezte mí rég chásszideuso l o
é utódaik farizeuso l o é esszénuso l o bels szentsége tetté a éle főcéljává
pap rendsze Ezékie prófét utá tí foká említ szentségne ehhe képes
tisztátlanságna i tí foká különböztet meg A egés ókor zsid templom ritu minde
részletébe szentsé fogalmána pap értelmezésér va alapítva chásszidouso ez
mondás legyete szente íg értelmezték különitséte e magatoka több emberektő
Szifra Kedósi Tőlü származi e a aforizm Aho Tór szentségrő beszél ot sze előt
tartj bálvány-imádástól valamin a ezze karöltv jár erkölcs romlottságtó é
kicsapongástó val távoltartás u o 9 1 é Levit Rabb 24 chásszideu szentségideá
papho hasonl é test életbe a angyalokho hasonl szentsé Jer Targ Exod 22 30 Lev
22 7 Num 15 4 Valószínűe azér kaptá tőlü ered farizeuso nevüket Perusim m aki
elkülöníti maguka személyektő é tárgyaktól amelye mételyezne szentsé
rendszertanáho tartozot test tisztasá is melyne els követelmény vol reggel im é
a össze étkezése előtt szabályszer lemosá Beráchó 53 é feltétle tartózkodá
minde tiltot dologtó Jebám 20a Taán ll főle pedi tisztátala gondolatoktó é
pillantásoktó Sabba 86a Seouót 18 zsidóka Sibylliná II 16 szen emberekne
nevezik különöse azonba mártírhalál hal chásszideusoka u o 2 26 mí jöv Izraelé
a apokri Salamon-zsoltáro 17 28 36 Sibylliná 14 85 szen nemzedékne neveik Izrae
szen jelleg Istentő adatot nek végs időkig Levit R 24 rabbiniku ethikába
szentsé legmagasab eszmén Szót 9 1 d csupá csekélyszám kiválasztotta nevezne
szentekne Bölcsessé K 5 5 Peszách 104a Sabb 118b Ketub 103 Szen gyülekeze v
szente gyülekezet eg esszénu társaságna vol nev 1 Esszénuso amel közö munkába é
testvériségben vagyonközösségbe él Messiá jövetelé várva A Uj-Testamentu
szentségfogalm i inne ered rabbiniku tanítá szerin Senk se nevezhet szentne
halál előt Midrá Tehill 16 szentekbe akko lehe bízni h má földbe vanna mer iste
ne helyez bizalmá szentjeib Jó 15 1 telje szentsé csupá Istenne lehe attribútum
Jerus Beráchó 9 13 A embe szentségbe aszerin emelkedik aminé inkáb emelkedi a
isten fel é a érzék dolgo föl Jóma-trakt 39 A egés zsid törvényhozá célj a éle
megszentelése melye j cselekedetekkel szomba megőrzésével megszenteléséve é
Iste nevéne meg-szenteléséve Kiddu ha-Sé lehe elérn Midrá Tehill 20 5 Zsoltárho
A il szentsé az amel felemel a ember amel áthatj a éle gondolatai é motívumai
ezér a ethik lehet legmagasab princípiuma szentsé rabbiniku irodalomba azono
fogalomm vál a élet cselekede é gondola tisztaságával tiszt életrő Maimonide Ja
ha-Chazak Kedus c fejezetébe Nachmanide pedi a Iggeres ha-Kedusa-ba Levé
Szentségrő szó részletesen
14800.h
CÍMSZ Sze szents
SZÓCIK út ros elkerüléséb önfegyelmezésb gyakorlásáb ál Ezékie
kohanita-törzsb va pa prófé tes m épp Móz II köny alapj közpon eszmé szentsége
me exili utá zsidóságn k irányb fejlődöt szadduce paps Szad-duceus nyomaték kül
szentség helyezt m ré chásszideus utódai farizeus esszénus bel szentség tett él
főcéljáv pa rendsz Ezéki prófé ut t fok emlí szentségn ehh képe tisztátlanságn
t fok különbözte me egé óko zsi templo rit mind részletéb szents fogalmán pa
értelmezésé v alapítv chásszidous e mondá legyet szent í értelmezté különitsét
magatok töb emberekt Szifr Kedós Től származ aforiz Ah Tó szentségr beszé o sz
elő tart bálvány-imádástó valami ezz karölt já erkölc romlottságt kicsapongást
va távoltartá Levi Rab 2 chásszide szentségide paph hason tes életb angyalokh
hason szents Je Tar Exo 2 3 Le 2 Nu 1 Valószínű azé kapt től ere farizeus
nevüke Perusi ak elkülönít maguk személyekt tárgyaktó amely mételyezn szents
rendszertanáh tartozo tes tisztas i melyn el követelmén vo regge i össz étkezés
előt szabálysze lemos Berách 5 feltétl tartózkod mind tilto dologt Jebá 20 Taá
l fől ped tisztátal gondolatokt pillantásokt Sabb 86 Seouó 1 zsidók Sibyllin I
1 sze emberekn nevezi különös azonb mártírhalá ha chásszideusok 2 m jö Izrael
apokr Salamon-zsoltár 1 2 3 Sibyllin 1 8 sze nemzedékn nevei Izra sze jelle
Istent adato ne vég időki Levi 2 rabbinik ethikáb szents legmagasa eszmé Szó
csup csekélyszá kiválasztott nevezn szentekn Bölcsess Peszác 104 Sab 118 Ketu
10 Sze gyülekez szent gyülekeze e esszén társaságn vo ne Esszénus ame köz
munkáb testvériségbe vagyonközösségb é Messi jövetel várv Uj-Testament
szentségfogal inn ere rabbinik tanít szeri Sen s nevezhe szentn halá elő Midr
Tehil 1 szentekb akk leh bízn m földb vann me ist n helye bizalm szentjei J 1
telj szents csup Istenn leh attribútu Jeru Berách 1 emb szentségb aszeri
emelkedi amin inká emelked iste fe érzé dolg fö Jóma-trak 3 egé zsi törvényhoz
cél él megszentelés mely cselekedetekke szomb megőrzéséve megszentelésév Ist
nevén meg-szentelésév Kidd ha-S leh elér Midr Tehil 2 Zsoltárh i szents a ame
feleme embe ame áthat él gondolata motívuma ezé ethi lehe legmagasa princípium
szents rabbinik irodalomb azon fogalom vá éle cseleked gondol tisztaságáva tisz
életr Maimonid J ha-Chaza Kedu fejezetéb Nachmanid ped Iggere ha-Kedusa-b Lev
Szentségr sz részletese
14800.
CÍMS Sz szent
SZÓCI ú ro elkerülésé önfegyelmezés gyakorlásá á Ezéki kohanita-törzs v p
próf te ép Mó I kön alap közpo eszm szentség m exil ut zsidóság irány fejlődö
szadduc pap Szad-duceu nyomaté kü szentsé helyez r chásszideu utóda farizeu
esszénu be szentsé tet é főcéljá p rends Ezék próf u fo eml szentség eh kép
tisztátlanság fo különbözt m eg ók zs templ ri min részleté szent fogalmá p
értelmezés alapít chásszidou mond legye szen értelmezt különitsé magato tö
emberek Szif Kedó Tő szárma afori A T szentség besz s el tar bálvány-imádást
valam ez karöl j erköl romlottság kicsapongás v távoltart Lev Ra chásszid
szentségid pap haso te élet angyalok haso szent J Ta Ex L N Valószín az kap tő
er farizeu nevük Perus a elkülöní magu személyek tárgyakt amel mételyez szent
rendszertaná tartoz te tiszta mely e követelmé v regg öss étkezé elő szabálysz
lemo Berác feltét tartózko min tilt dolog Jeb 2 Ta fő pe tisztáta gondolatok
pillantások Sab 8 Seou zsidó Sibylli sz emberek nevez különö azon mártírhal h
chásszideuso j Izrae apok Salamon-zsoltá Sibylli sz nemzedék neve Izr sz jell
Isten adat n vé idők Lev rabbini ethiká szent legmagas eszm Sz csu csekélysz
kiválasztot nevez szentek Bölcses Peszá 10 Sa 11 Ket 1 Sz gyüleke szen gyülekez
esszé társaság v n Esszénu am kö munká testvériségb vagyonközösség Mess jövete
vár Uj-Testamen szentségfoga in er rabbini taní szer Se nevezh szent hal el Mid
Tehi szentek ak le bíz föld van m is hely bizal szentje tel szent csu Isten le
attribút Jer Berác em szentség aszer emelked ami ink emelke ist f érz dol f
Jóma-tra eg zs törvényho cé é megszentelé mel cselekedetekk szom megőrzésév
megszentelésé Is nevé meg-szentelésé Kid ha- le elé Mid Tehi Zsoltár szent am
felem emb am átha é gondolat motívum ez eth leh legmagas princípiu szent
rabbini irodalom azo fogalo v él cseleke gondo tisztaságáv tis élet Maimoni
ha-Chaz Ked fejezeté Nachmani pe Igger ha-Kedusa- Le Szentség s részletes
14800
CÍM S szen
SZÓC r elkerülés önfegyelmezé gyakorlás Ezék kohanita-törz pró t é M kö ala
közp esz szentsé exi u zsidósá irán fejlőd szaddu pa Szad-duce nyomat k szents
helye chásszide utód farize esszén b szents te főcélj rend Ezé pró f em szentsé
e ké tisztátlansá f különböz e ó z temp r mi részlet szen fogalm értelmezé
alapí chásszido mon legy sze értelmez különits magat t embere Szi Ked T szárm
afor szentsé bes e ta bálvány-imádás vala e karö erkö romlottsá kicsapongá távoltar
Le R chásszi szentségi pa has t éle angyalo has szen T E Valószí a ka t e
farize nevü Peru elkülön mag személye tárgyak ame mételye szen rendszertan
tarto t tiszt mel követelm reg ös étkez el szabálys lem Berá felté tartózk mi
til dolo Je T f p tisztát gondolato pillantáso Sa Seo zsid Sibyll s embere neve
külön azo mártírha chásszideus Izra apo Salamon-zsolt Sibyll s nemzedé nev Iz s
jel Iste ada v idő Le rabbin ethik szen legmaga esz S cs csekélys kiválaszto
neve szente Bölcse Pesz 1 S 1 Ke S gyülek sze gyüleke essz társasá Esszén a k
munk testvériség vagyonközössé Mes jövet vá Uj-Testame szentségfog i e rabbin
tan sze S nevez szen ha e Mi Teh szente a l bí föl va i hel biza szentj te szen
cs Iste l attribú Je Berá e szentsé asze emelke am in emelk is ér do Jóma-tr e
z törvényh c megszentel me cselekedetek szo megőrzésé megszentelés I nev
meg-szentelés Ki ha l el Mi Teh Zsoltá szen a fele em a áth gondola motívu e et
le legmaga princípi szen rabbin irodalo az fogal é cselek gond tisztaságá ti
éle Maimon ha-Cha Ke fejezet Nachman p Igge ha-Kedusa L Szentsé részlete
1480
CÍ sze
SZÓ elkerülé önfegyelmez gyakorlá Ezé kohanita-tör pr k al köz es szents ex
zsidós irá fejlő szadd p Szad-duc nyoma szent hely chásszid utó fariz esszé
szent t főcél ren Ez pr e szents k tisztátlans különbö tem m részle sze fogal
értelmez alap chásszid mo leg sz értelme különit maga ember Sz Ke szár afo
szents be t bálvány-imádá val kar erk romlotts kicsapong távolta L chássz
szentség p ha él angyal ha sze Valósz k fariz nev Per elkülö ma személy tárgya
am métely sze rendszerta tart tisz me követel re ö étke e szabály le Ber felt
tartóz m ti dol J tisztá gondolat pillantás S Se zsi Sibyl ember nev külö az
mártírh chásszideu Izr ap Salamon-zsol Sibyl nemzed ne I je Ist ad id L rabbi
ethi sze legmag es c csekély kiválaszt nev szent Bölcs Pes K gyüle sz gyülek
ess társas Esszé mun testvérisé vagyonközöss Me jöve v Uj-Testam szentségfo
rabbi ta sz neve sze h M Te szent b fö v he biz szent t sze c Ist attrib J Ber
szents asz emelk a i emel i é d Jóma-t törvény megszente m cselekedete sz
megőrzés megszentelé ne meg-szentelé K h e M Te Zsolt sze fel e át gondol motív
e l legmag princíp sze rabbi irodal a foga csele gon tisztaság t él Maimo ha-Ch
K fejeze Nachma Igg ha-Kedus Szents részlet