14825.htm
CÍMSZÓ: Szeretet
SZÓCIKK: "és irgalmon
alapul. Isten szereti az embert, akit az Ő hasonlatosságára teremtett, de
különösen a Sz. az, amely az Istenhez való hasonlatosságot mutatja (Ábót 3. 14).
A rabbik etikai elmélyedése az igazságot, amely a Sz.-en alapul, teszik a világ
fundamentumává, míg mások megfordítva, így tanították: Amikor Isten látta, hogy
a világ nem állhat fenn rideg igazságosság alapján, akkor a Sz.-tel mérsékelte
azt (Genesis Rabba 12.). Simon ha-Cadik szerint a világ három dolgon épült fel:
jótékonyságon, igazságosságon és békén (Ábót. 1. 15 ; Deuter. R. 5.1), mert a
Sz. nem elég erős és szilárd ahhoz, hogy az emberiség életét megalapozza, sem
az egyéneknél, sem az egész társadalomnál, mely utóbbi a bűnt nem tűrheti s az
igazságszolgáltatást gyakorolja. A Sz. csupán ott uralkodhat, ahol Istent
Atyának ismerik el az emberek s ekkor szánalom és megbocsátás lép az
igazságszolgáltatás helyébe (Beráchót 7a). Az az ethikai kérdés, hogy az Isten
közös atyja minden embernek, zsidónak és nemzsidónak, ahol valóban elismerik és
vallják őt annak, vagyis ahol az isteni akarat, erkölcs parancsai szerint
élnek: a görög befolyás alatt álló és a felvilágosodott, meg a konzervatívabb
palesztinai rabbikat egyaránt foglalkoztatta. Az előbbiek a kinyilatkoztatás
előtti Egy-Isten-hivőket az isteni Sz. részeseinek tekintették, így az
ősatyákat, míg az utóbbiak szerint azoknál csupán Istenfélelem és nem tiszta
Isten-Sz. nyilvánult meg, csakúgy, mint a Szelídebb pogányoknál, Jóbnál vagy
Enochnál. A kereszténység az előbbi liberálisabb nézetet vallotta, ill. tette
magáévá annak befolyását s eszerint Istent a Sz. fogalmával azonosította,
minden embert egyaránt Isten fiának tekintve (I. János 3. 1, 4. 7-8, 11-20, 5.
3). Mégis, az uralkodó felfogás Pálnál tükröződik vissza legnyomatékosabban ;
őszerinte a Szent Lélek az, amely keresztelés által a Sz.-et gyakorolja s a
benne hívőket Isten fiainak tekinti (Róm. 8. 14-31). Pál apostol fejtegetései
más szavakkal azt jelentik, hogy csupán a keresztrefeszített Jézus Isten-fia
létének hite teszi az embert is Isten fiává s adja meg az embernek a jogot
arra, hogy az isteni Sz.-et igényelje. Ezt a nézetet János evangélista is
vallja (5. 20-24, 10, 17, 15. 9, 17. 26). Ez a felfogás a Sz. lényegéről és
általánosságáról különbözik a zsidó ethika tanításaitól. A zsidó ethikai
felfogás Isten fiá -nak tekintette mindazokat, akik az Egy-Istenben hittek s
annak erkölcsparancsai szerint éltek, míg az áldozati véren alapuló isteni tíz.
tanát elvetették a rabbik. R. Akiba Izrael egész népét Isten fiainak tartja ;
Az izraeliták szeretett nép, amennyiben Isten gyermekeinek neveztetnek. A Sz.
törvényeivel kapcsolatban a Biblia (Deuter. 14. 1) adja tudtul a zsidóságnak,
hogy ők Isten gyermekei (Abót 3. 15). R. Akiba szerint Isten és Izrael egész
viszonyát a szerinte legszentebb könyv, az Énekek Éneke tükrözteti vissza
allegorikusan, mert az Isteni Sz.-et egy írat sem allegorizálja ily magasztosán
Jad 3. 5; Sir-ha-Sirim Rabba, bevez.). Bár Izráel magát Isten gyermekeinek
tekintette, ez az Isten-atyaság vitára adott alkalmat amiatt, hogy
igényelheti-e vajjon Izrael népe Isten atyai Sz.-ét,"
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 4825. címszó a lexikon =>
847. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14825.htm
CÍMSZÓ: Szeretet
SZÓCIKK: és irgalmon alapul. Isten szereti az embert, akit az Ő
hasonlatosságára teremtett, de különösen a Sz. az, amely az Istenhez való
hasonlatosságot mutatja Ábót 3. 14 . A rabbik etikai elmélyedése az igazságot,
amely a Sz.-en alapul, teszik a világ fundamentumává, míg mások megfordítva,
így tanították: Amikor Isten látta, hogy a világ nem állhat fenn rideg
igazságosság alapján, akkor a Sz.-tel mérsékelte azt Genesis Rabba 12. . Simon
ha-Cadik szerint a világ három dolgon épült fel: jótékonyságon, igazságosságon
és békén Ábót. 1. 15 ; Deuter. R. 5.1 , mert a Sz. nem elég erős és szilárd
ahhoz, hogy az emberiség életét megalapozza, sem az egyéneknél, sem az egész
társadalomnál, mely utóbbi a bűnt nem tűrheti s az igazságszolgáltatást
gyakorolja. A Sz. csupán ott uralkodhat, ahol Istent Atyának ismerik el az
emberek s ekkor szánalom és megbocsátás lép az igazságszolgáltatás helyébe
Beráchót 7a . Az az ethikai kérdés, hogy az Isten közös atyja minden embernek,
zsidónak és nemzsidónak, ahol valóban elismerik és vallják őt annak, vagyis
ahol az isteni akarat, erkölcs parancsai szerint élnek: a görög befolyás alatt
álló és a felvilágosodott, meg a konzervatívabb palesztinai rabbikat egyaránt
foglalkoztatta. Az előbbiek a kinyilatkoztatás előtti Egy-Isten-hivőket az
isteni Sz. részeseinek tekintették, így az ősatyákat, míg az utóbbiak szerint
azoknál csupán Istenfélelem és nem tiszta Isten-Sz. nyilvánult meg, csakúgy,
mint a Szelídebb pogányoknál, Jóbnál vagy Enochnál. A kereszténység az előbbi
liberálisabb nézetet vallotta, ill. tette magáévá annak befolyását s eszerint
Istent a Sz. fogalmával azonosította, minden embert egyaránt Isten fiának
tekintve I. János 3. 1, 4. 7-8, 11-20, 5. 3 . Mégis, az uralkodó felfogás
Pálnál tükröződik vissza legnyomatékosabban ; őszerinte a Szent Lélek az, amely
keresztelés által a Sz.-et gyakorolja s a benne hívőket Isten fiainak tekinti
Róm. 8. 14-31 . Pál apostol fejtegetései más szavakkal azt jelentik, hogy
csupán a keresztrefeszített Jézus Isten-fia létének hite teszi az embert is
Isten fiává s adja meg az embernek a jogot arra, hogy az isteni Sz.-et
igényelje. Ezt a nézetet János evangélista is vallja 5. 20-24, 10, 17, 15. 9,
17. 26 . Ez a felfogás a Sz. lényegéről és általánosságáról különbözik a zsidó
ethika tanításaitól. A zsidó ethikai felfogás Isten fiá -nak tekintette
mindazokat, akik az Egy-Istenben hittek s annak erkölcsparancsai szerint éltek,
míg az áldozati véren alapuló isteni tíz. tanát elvetették a rabbik. R. Akiba
Izrael egész népét Isten fiainak tartja ; Az izraeliták szeretett nép,
amennyiben Isten gyermekeinek neveztetnek. A Sz. törvényeivel kapcsolatban a
Biblia Deuter. 14. 1 adja tudtul a zsidóságnak, hogy ők Isten gyermekei Abót 3.
15 . R. Akiba szerint Isten és Izrael egész viszonyát a szerinte legszentebb
könyv, az Énekek Éneke tükrözteti vissza allegorikusan, mert az Isteni Sz.-et
egy írat sem allegorizálja ily magasztosán Jad 3. 5; Sir-ha-Sirim Rabba, bevez.
. Bár Izráel magát Isten gyermekeinek tekintette, ez az Isten-atyaság vitára
adott alkalmat amiatt, hogy igényelheti-e vajjon Izrael népe Isten atyai
Sz.-ét,
14825.ht
CÍMSZÓ Szerete
SZÓCIKK é irgalmo alapul Iste szeret a embert aki a hasonlatosságár
teremtett d különöse Sz az amel a Istenhe val hasonlatosságo mutatj Ábó 3 1 rabbi
etika elmélyedés a igazságot amel Sz.-e alapul teszi vilá fundamentumává mí
máso megfordítva íg tanították Amiko Iste látta hog vilá ne állha fen ride
igazságossá alapján akko Sz.-te mérsékelt az Genesi Rabb 12 Simo ha-Cadi szerin
vilá háro dolgo épül fel jótékonyságon igazságosságo é béké Ábót 1 1 Deuter R
5. mer Sz ne elé erő é szilár ahhoz hog a emberisé életé megalapozza se a
egyéneknél se a egés társadalomnál mel utóbb bűn ne tűrhet a
igazságszolgáltatás gyakorolja Sz csupá ot uralkodhat aho Isten Atyána ismeri e
a embere ekko szánalo é megbocsátá lé a igazságszolgáltatá helyéb Beráchó 7 A a
ethika kérdés hog a Iste közö atyj minde embernek zsidóna é nemzsidónak aho
valóba elismeri é valljá ő annak vagyi aho a isten akarat erkölc parancsa
szerin élnek görö befolyá alat áll é felvilágosodott me konzervatívab
palesztina rabbika egyarán foglalkoztatta A előbbie kinyilatkoztatá előtt
Egy-Isten-hivőke a isten Sz részeseine tekintették íg a ősatyákat mí a utóbbia
szerin azokná csupá Istenfélele é ne tiszt Isten-Sz nyilvánul meg csakúgy min
Szelídeb pogányoknál Jóbná vag Enochnál kereszténysé a előbb liberálisab nézete
vallotta ill tett magáév anna befolyásá eszerin Isten Sz fogalmáva azonosította
minde ember egyarán Iste fiána tekintv I Jáno 3 1 4 7-8 11-20 5 Mégis a uralkod
felfogá Pálná tükröződi vissz legnyomatékosabba őszerint Szen Léle az amel
keresztelé álta Sz.-e gyakorolj benn hívőke Iste fiaina tekint Róm 8 14-3 Pá
aposto fejtegetése má szavakka az jelentik hog csupá keresztrefeszítet Jézu
Isten-fi léténe hit tesz a ember i Iste fiáv adj me a emberne jogo arra hog a
isten Sz.-e igényelje Ez nézete Jáno evangélist i vallj 5 20-24 10 17 15 9 17 2
E felfogá Sz lényegérő é általánosságáró különbözi zsid ethik tanításaitól zsid
ethika felfogá Iste fi -na tekintett mindazokat aki a Egy-Istenbe hitte anna
erkölcsparancsa szerin éltek mí a áldozat vére alapul isten tíz taná elvetetté
rabbik R Akib Izrae egés népé Iste fiaina tartj A izraelitá szeretet nép
amennyibe Iste gyermekeine neveztetnek Sz törvényeive kapcsolatba Bibli Deuter
14 adj tudtu zsidóságnak hog ő Iste gyermeke Abó 3 1 R Akib szerin Iste é Izrae
egés viszonyá szerint legszenteb könyv a Éneke Ének tükröztet vissz
allegorikusan mer a Isten Sz.-e eg íra se allegorizálj il magasztosá Ja 3 5
Sir-ha-Siri Rabba bevez Bá Izráe magá Iste gyermekeine tekintette e a
Isten-atyasá vitár adot alkalma amiatt hog igényelheti- vajjo Izrae nép Iste
atya Sz.-ét
14825.h
CÍMSZ Szeret
SZÓCIK irgalm alapu Ist szere ember ak hasonlatosságá teremtet különös S a
ame Istenh va hasonlatosság mutat Áb rabb etik elmélyedé igazságo ame Sz.-
alapu tesz vil fundamentumáv m más megfordítv í tanítottá Amik Ist látt ho vil
n állh fe rid igazságoss alapjá akk Sz.-t mérsékel a Genes Rab 1 Sim ha-Cad
szeri vil hár dolg épü fe jótékonyságo igazságosság bék Ábó Deute 5 me S n el
er szilá ahho ho emberis élet megalapozz s egyénekné s egé társadalomná me utób
bű n tűrhe igazságszolgáltatá gyakorolj S csup o uralkodha ah Iste Atyán ismer
ember ekk szánal megbocsát l igazságszolgáltat helyé Berách ethik kérdé ho Ist
köz aty mind emberne zsidón nemzsidóna ah valób elismer vallj anna vagy ah iste
akara erköl parancs szeri élne gör befoly ala ál felvilágosodot m konzervatíva
palesztin rabbik egyará foglalkoztatt előbbi kinyilatkoztat előt Egy-Isten-hivők
iste S részesein tekintetté í ősatyáka m utóbbi szeri azokn csup Istenfélel n
tisz Isten-S nyilvánu me csakúg mi Szelíde pogányokná Jóbn va Enochná
kereszténys előb liberálisa nézet vallott il tet magáé ann befolyás eszeri Iste
S fogalmáv azonosított mind embe egyará Ist fián tekint Ján 7- 11-2 Mégi uralko
felfog Páln tükröződ viss legnyomatékosabb őszerin Sze Lél a ame keresztel ált
Sz.- gyakorol ben hívők Ist fiain tekin Ró 14- P apost fejtegetés m szavakk a
jelenti ho csup keresztrefeszíte Jéz Isten-f létén hi tes embe Ist fiá ad m
embern jog arr ho iste Sz.- igényelj E nézet Ján evangélis vall 20-2 1 1 1 1
felfog S lényegér általánosságár különböz zsi ethi tanításaitó zsi ethik felfog
Ist f -n tekintet mindazoka ak Egy-Istenb hitt ann erkölcsparancs szeri élte m
áldoza vér alapu iste tí tan elvetett rabbi Aki Izra egé nép Ist fiain tart
izraelit szerete né amennyib Ist gyermekein neveztetne S törvényeiv kapcsolatb
Bibl Deute 1 ad tudt zsidóságna ho Ist gyermek Ab Aki szeri Ist Izra egé viszony
szerin legszente köny Ének Éne tükrözte viss allegorikusa me Iste Sz.- e ír s
allegorizál i magasztos J Sir-ha-Sir Rabb beve B Izrá mag Ist gyermekein
tekintett Isten-atyas vitá ado alkalm amiat ho igényelheti vajj Izra né Ist aty
Sz.-é
14825.
CÍMS Szere
SZÓCI irgal alap Is szer embe a hasonlatosság teremte különö am Isten v
hasonlatossá muta Á rab eti elmélyed igazság am Sz. alap tes vi fundamentumá má
megfordít tanított Ami Is lát h vi áll f ri igazságos alapj ak Sz.- mérséke
Gene Ra Si ha-Ca szer vi há dol ép f jótékonyság igazságossá bé Áb Deut m e e
szil ahh h emberi éle megalapoz egyénekn eg társadalomn m utó b tűrh
igazságszolgáltat gyakorol csu uralkodh a Ist Atyá isme embe ek szána megbocsá
igazságszolgálta hely Berác ethi kérd h Is kö at min embern zsidó nemzsidón a
való elisme vall ann vag a ist akar erkö paranc szer éln gö befol al á
felvilágosodo konzervatív paleszti rabbi egyar foglalkoztat előbb kinyilatkozta
elő Egy-Isten-hivő ist részesei tekintett ősatyák utóbb szer azok csu Istenféle
tis Isten- nyilván m csakú m Szelíd pogányokn Jób v Enochn keresztény elő
liberális néze vallot i te magá an befolyá eszer Ist fogalmá azonosítot min emb
egyar Is fiá tekin Já 7 11- Még uralk felfo Pál tükröző vis legnyomatékosab
őszeri Sz Lé am kereszte ál Sz. gyakoro be hívő Is fiai teki R 14 apos
fejtegeté szavak jelent h csu keresztrefeszít Jé Isten- lété h te emb Is fi a
ember jo ar h ist Sz. igényel néze Já evangéli val 20- felfo lényegé
általánosságá különbö zs eth tanításait zs ethi felfo Is - tekinte mindazok a
Egy-Isten hit an erkölcsparanc szer élt áldoz vé alap ist t ta elvetet rabb Ak
Izr eg né Is fiai tar izraeli szeret n amennyi Is gyermekei neveztetn törvényei
kapcsolat Bib Deut a tud zsidóságn h Is gyerme A Ak szer Is Izr eg viszon szeri
legszent kön Éne Én tükrözt vis allegorikus m Ist Sz. í allegorizá magaszto
Sir-ha-Si Rab bev Izr ma Is gyermekei tekintet Isten-atya vit ad alkal amia h
igényelhet vaj Izr n Is at Sz.-
14825
CÍM Szer
SZÓC irga ala I sze emb hasonlatossá teremt külön a Iste hasonlatoss mut ra
et elmélye igazsá a Sz ala te v fundamentum m megfordí tanítot Am I lá v ál r
igazságo alap a Sz. mérsék Gen R S ha-C sze v h do é jótékonysá igazságoss b Á
Deu szi ah ember él megalapo egyének e társadalom ut tűr igazságszolgálta gyakoro
cs uralkod Is Aty ism emb e szán megbocs igazságszolgált hel Berá eth kér I k a
mi ember zsid nemzsidó val elism val an va is aka erk paran sze él g befo a
felvilágosod konzervatí paleszt rabb egya foglalkozta előb kinyilatkozt el
Egy-Isten-hiv is részese tekintet ősatyá utób sze azo cs Istenfél ti Isten
nyilvá csak Szelí pogányok Jó Enoch keresztén el liberáli néz vallo t mag a
befoly esze Is fogalm azonosíto mi em egya I fi teki J 11 Mé ural felf Pá
tükröz vi legnyomatékosa őszer S L a kereszt á Sz gyakor b hív I fia tek 1 apo
fejteget szava jelen cs keresztrefeszí J Isten lét t em I f embe j a is Sz
igénye néz J evangél va 20 felf lényeg általánosság különb z et tanításai z eth
felf I tekint mindazo Egy-Iste hi a erkölcsparan sze él áldo v ala is t elvete
rab A Iz e n I fia ta izrael szere amenny I gyermeke neveztet törvénye kapcsola
Bi Deu tu zsidóság I gyerm A sze I Iz e viszo szer legszen kö Én É tükröz vi
allegoriku Is Sz allegoriz magaszt Sir-ha-S Ra be Iz m I gyermeke tekinte
Isten-aty vi a alka ami igényelhe va Iz I a Sz.
1482
CÍ Sze
SZÓ irg al sz em hasonlatoss terem külö Ist hasonlatos mu r e elmély igazs
S al t fundamentu megford taníto A l á igazság ala Sz mérsé Ge ha- sz d
jótékonys igazságos De sz a embe é megalap egyéne társadalo u tű
igazságszolgált gyakor c uralko I At is em szá megboc igazságszolgál he Ber et
ké m embe zsi nemzsid va elis va a v i ak er para sz é bef felvilágoso
konzervat palesz rab egy foglalkozt elő kinyilatkoz e Egy-Isten-hi i részes
tekinte ősaty utó sz az c Istenfé t Iste nyilv csa Szel pogányo J Enoc kereszté
e liberál né vall ma befol esz I fogal azonosít m e egy f tek 1 M ura fel P
tükrö v legnyomatékos ősze keresz S gyako hí fi te ap fejtege szav jele c
keresztrefesz Iste lé e emb i S igény né evangé v 2 fel lénye általánossá külön
e tanítása et fel tekin mindaz Egy-Ist h erkölcspara sz é áld al i elvet ra I
fi t izrae szer amenn gyermek nevezte törvény kapcsol B De t zsidósá gyer sz I
visz sze legsze k É tükrö v allegorik I S allegori magasz Sir-ha- R b I gyermek
tekint Isten-at v alk am igényelh v I Sz