14826.htm
CÍMSZÓ: Szeretet
SZÓCIKK: "ha erkölcsi
törvényeit nem tartja meg; míg R Méir szerint ez esetben is Isten Sz.-ét élvezi
Izrael addig R. Juda ezt tagadásba veszi. A zsidó törvényhozó bölcsek Isten Sz.-ét
nem egyszerű poézisnek tekintették, hanem arra alapítva vezették le s hozták az
életet körülbástyázó parancsolatokat (Menáchót 43b); Isten iránti Sz. a Tóra
vagyis az erkölcsi törvények Sz.-évvel egyenlő a Talmud szerint (Ros Hasána
4a). Igaz, azt is lerögzítették, hogy Isten Izraelt nagyobb mértékben szereti,
mint a többi népeket (Szifré Deut 144; Joma 54a), aminek jele a Tóra, mely
közelebb hozta Istent és Izraelt (Peszikta II. 16 - 17), amely szereti Istent,
akinek törvényeit élete árán is megőrzi (Mechilta, Jetró 6 az Exod. 20. 6-hoz ;
Szifré Deut. 32; BerácJiót 54a); Isten iránti Sz. az Istennek való önzetlen
szolgálatban nyilvánul meg (Ábót 1.3; Ábóda Zára 19a). Az igazságos érzületű
ember a megpróbáltatás jámborsága próbakövének tekinti (Beráchőt 5a v. ö. Római
Lev. 5. 30). Izrael összehasonlíthatatlan szenvedésekkel és a mártírság
szakadatlan láncolatával szilárdította meg viszonyát Istennel és semmiféle
nemzet sem olthatja ki ezt a Sz.-et (Ének. Én. Rabba 8. 7). Ez az egyedülálló
Sz. megcserdül a zsidó liturgiában is, a mindennapi reggeli és esti imában.
Isten hű szeretőinek lenni egyértelmű azonban azzal, hogy sérelmeket
elviseljünk és ne zúgolódjunk; hogy gyalázkodásokat meghallgassunk, de rájuk ne
válaszoljunk; hogy csupán Sz.-ből cselekedjünk s a megpróbáltatásoknak, mint
Isten Sz.-e próbájának örvendjünk (Sabbat 88b ; Szófa 31a). A Sz.-et, mint az
élet legmagasabb célját, különösen a Tanná debé Elijahu (26.) hangsúlyozza: A
Sz.-nek tökéletesen önzetlennek kell lennie s szabályoznia kell az embernek
embertársához való viszonyát. Ugyanezt fejtegeti Bachjaibn Pekuda, a Chovot
ha-Levővősz(A szív kötelességei) c. ethikai művében (1. Ethika), ahol minden
emberi cselekvést a Sz.-re alapít. Maimonides a Jad ha-Chazáka egy egész
szakaszát a Sz. fejtegetésére szenteli s az Ábót 1. 3-ból (1. Pirké Abót) indul
ki s valamennyi emberi cselekvés, ethikai és vallásos megnyilvánulás legfőbb
mozgató okának fogja azt fel; mindennek az értéke annyi, amennyi Sz.
foglaltatik benne. Nachmanidesz bibliakommentárjában (Deuter. 6. 4-hez és u. a.
Szifréjéhez) azt fejtegeti, hogy az Isten iránti Sz. magában foglalja erkölcsi
törvényeinek tanulmányozását és megőrzését, anélkül azonban, hogy ezért
jutalmat szabadna várni. R. Eleazár Worms, a Rokeach c. kiváló etikai mű szerzője,
müvét a Sz.-röl szóló fejezettel kezdi s felemlíti a Talmud és .Mid-rások erre
vonatkozó fejtegetéseit, így a Midras-Tehillim-nek (13. 2. Zsolt.-hoz) azt az
interpretációját, hogy isten iránt való Sz. abban a. Sz.-ben fejeződik ki,
amelyet az ő teremtményei iránt érzünk ; az ember iránt érzett Sz.-ünk tehát
nem lehet kisebb, mint az Isten iránt érzett Sz.-ünk. Önmagunkkal szemben pedig
az Isten-Sz.-nek az az értelme, hogy aki valóban szereti Istent, az alárendeli
minden más vágyát és kívánságát az élet magasabb rendeltetésének, ami nem más,
mint Isten akaratának örömteljes teljesítése."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 4826. címszó a lexikon =>
848. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14826.htm
CÍMSZÓ: Szeretet
SZÓCIKK: ha erkölcsi törvényeit nem tartja meg; míg R Méir szerint ez
esetben is Isten Sz.-ét élvezi Izrael addig R. Juda ezt tagadásba veszi. A
zsidó törvényhozó bölcsek Isten Sz.-ét nem egyszerű poézisnek tekintették,
hanem arra alapítva vezették le s hozták az életet körülbástyázó parancsolatokat
Menáchót 43b ; Isten iránti Sz. a Tóra vagyis az erkölcsi törvények Sz.-évvel
egyenlő a Talmud szerint Ros Hasána 4a . Igaz, azt is lerögzítették, hogy Isten
Izraelt nagyobb mértékben szereti, mint a többi népeket Szifré Deut 144; Joma
54a , aminek jele a Tóra, mely közelebb hozta Istent és Izraelt Peszikta II. 16
- 17 , amely szereti Istent, akinek törvényeit élete árán is megőrzi Mechilta,
Jetró 6 az Exod. 20. 6-hoz ; Szifré Deut. 32; BerácJiót 54a ; Isten iránti Sz.
az Istennek való önzetlen szolgálatban nyilvánul meg Ábót 1.3; Ábóda Zára 19a .
Az igazságos érzületű ember a megpróbáltatás jámborsága próbakövének tekinti
Beráchőt 5a v. ö. Római Lev. 5. 30 . Izrael összehasonlíthatatlan
szenvedésekkel és a mártírság szakadatlan láncolatával szilárdította meg
viszonyát Istennel és semmiféle nemzet sem olthatja ki ezt a Sz.-et Ének. Én.
Rabba 8. 7 . Ez az egyedülálló Sz. megcserdül a zsidó liturgiában is, a
mindennapi reggeli és esti imában. Isten hű szeretőinek lenni egyértelmű
azonban azzal, hogy sérelmeket elviseljünk és ne zúgolódjunk; hogy
gyalázkodásokat meghallgassunk, de rájuk ne válaszoljunk; hogy csupán Sz.-ből
cselekedjünk s a megpróbáltatásoknak, mint Isten Sz.-e próbájának örvendjünk
Sabbat 88b ; Szófa 31a . A Sz.-et, mint az élet legmagasabb célját, különösen a
Tanná debé Elijahu 26. hangsúlyozza: A Sz.-nek tökéletesen önzetlennek kell
lennie s szabályoznia kell az embernek embertársához való viszonyát. Ugyanezt
fejtegeti Bachjaibn Pekuda, a Chovot ha-Levővősz A szív kötelességei c. ethikai
művében 1. Ethika , ahol minden emberi cselekvést a Sz.-re alapít. Maimonides a
Jad ha-Chazáka egy egész szakaszát a Sz. fejtegetésére szenteli s az Ábót 1.
3-ból 1. Pirké Abót indul ki s valamennyi emberi cselekvés, ethikai és vallásos
megnyilvánulás legfőbb mozgató okának fogja azt fel; mindennek az értéke annyi,
amennyi Sz. foglaltatik benne. Nachmanidesz bibliakommentárjában Deuter. 6.
4-hez és u. a. Szifréjéhez azt fejtegeti, hogy az Isten iránti Sz. magában
foglalja erkölcsi törvényeinek tanulmányozását és megőrzését, anélkül azonban,
hogy ezért jutalmat szabadna várni. R. Eleazár Worms, a Rokeach c. kiváló
etikai mű szerzője, müvét a Sz.-röl szóló fejezettel kezdi s felemlíti a Talmud
és .Mid-rások erre vonatkozó fejtegetéseit, így a Midras-Tehillim-nek 13. 2.
Zsolt.-hoz azt az interpretációját, hogy isten iránt való Sz. abban a. Sz.-ben
fejeződik ki, amelyet az ő teremtményei iránt érzünk ; az ember iránt érzett
Sz.-ünk tehát nem lehet kisebb, mint az Isten iránt érzett Sz.-ünk. Önmagunkkal
szemben pedig az Isten-Sz.-nek az az értelme, hogy aki valóban szereti Istent,
az alárendeli minden más vágyát és kívánságát az élet magasabb rendeltetésének,
ami nem más, mint Isten akaratának örömteljes teljesítése.
14826.ht
CÍMSZÓ Szerete
SZÓCIKK h erkölcs törvényei ne tartj meg mí Méi szerin e esetbe i Iste
Sz.-é élvez Izrae addi R Jud ez tagadásb veszi zsid törvényhoz bölcse Iste
Sz.-é ne egyszer poézisne tekintették hane arr alapítv vezetté l hoztá a élete
körülbástyáz parancsolatoka Menáchó 43 Iste iránt Sz Tór vagyi a erkölcs
törvénye Sz.-évve egyenl Talmu szerin Ro Hasán 4 Igaz az i lerögzítették hog
Iste Izrael nagyob mértékbe szereti min több népeke Szifr Deu 144 Jom 54 amine
jel Tóra mel közeleb hozt Isten é Izrael Peszikt II 1 1 amel szeret Istent akine
törvényei élet árá i megőrz Mechilta Jetr a Exod 20 6-ho Szifr Deut 32 BerácJió
54 Iste iránt Sz a Istenne val önzetle szolgálatba nyilvánu me Ábó 1.3 Ábód Zár
19 A igazságo érzület embe megpróbáltatá jámborság próbakövéne tekint Beráchő 5
v ö Róma Lev 5 3 Izrae összehasonlíthatatla szenvedésekke é mártírsá szakadatla
láncolatáva szilárdított me viszonyá Istenne é semmifél nemze se olthatj k ez
Sz.-e Ének Én Rabb 8 E a egyedüláll Sz megcserdü zsid liturgiába is mindennap
reggel é est imában Iste h szeretőine lenn egyértelm azonba azzal hog sérelmeke
elviseljün é n zúgolódjunk hog gyalázkodásoka meghallgassunk d ráju n
válaszoljunk hog csupá Sz.-bő cselekedjün megpróbáltatásoknak min Iste Sz.-
próbájána örvendjün Sabba 88 Szóf 31 Sz.-et min a éle legmagasab célját
különöse Tann deb Elijah 26 hangsúlyozza Sz.-ne tökéletese önzetlenne kel lenni
szabályozni kel a emberne embertársáho val viszonyát Ugyanez fejteget Bachjaib
Pekuda Chovo ha-Levővős szí kötelessége c ethika művébe 1 Ethik aho minde ember
cselekvés Sz.-r alapít Maimonide Ja ha-Chazák eg egés szakaszá Sz fejtegetésér
szentel a Ábó 1 3-bó 1 Pirk Abó indu k valamenny ember cselekvés ethika é
valláso megnyilvánulá legfőb mozgat okána fogj az fel mindenne a érték annyi
amenny Sz foglaltati benne Nachmanides bibliakommentárjába Deuter 6 4-he é u a
Szifréjéhe az fejtegeti hog a Iste iránt Sz magába foglalj erkölcs törvényeine
tanulmányozásá é megőrzését anélkü azonban hog ezér jutalma szabadn várni R
Eleazá Worms Rokeac c kivál etika m szerzője müvé Sz.-rö szól fejezette kezd
felemlít Talmu é .Mid-ráso err vonatkoz fejtegetéseit íg Midras-Tehillim-ne 13
2 Zsolt.-ho az a interpretációját hog iste irán val Sz abba a Sz.-be fejeződi
ki amelye a teremtménye irán érzün a embe irán érzet Sz.-ün tehá ne lehe kisebb
min a Iste irán érzet Sz.-ünk Önmagunkka szembe pedi a Isten-Sz.-ne a a értelme
hog ak valóba szeret Istent a alárendel minde má vágyá é kívánságá a éle
magasab rendeltetésének am ne más min Iste akaratána örömtelje teljesítése
14826.h
CÍMSZ Szeret
SZÓCIK erkölc törvénye n tart me m Mé szeri esetb Ist Sz.- élve Izra add Ju
e tagadás vesz zsi törvényho bölcs Ist Sz.- n egysze poézisn tekintetté han ar
alapít vezett hozt élet körülbástyá parancsolatok Menách 4 Ist irán S Tó vagy
erkölc törvény Sz.-évv egyen Talm szeri R Hasá Iga a lerögzítetté ho Ist Izrae
nagyo mértékb szeret mi töb népek Szif De 14 Jo 5 amin je Tór me közele hoz
Iste Izrae Peszik I ame szere Isten akin törvénye éle ár megőr Mechilt Jet Exo
2 6-h Szif Deu 3 BerácJi 5 Ist irán S Istenn va önzetl szolgálatb nyilván m Áb
1. Ábó Zá 1 igazság érzüle emb megpróbáltat jámborsá próbakövén tekin Berách
Róm Le Izra összehasonlíthatatl szenvedésekk mártírs szakadatl láncolatáv
szilárdítot m viszony Istenn semmifé nemz s olthat e Sz.- Éne É Rab egyedülál S
megcserd zsi liturgiáb i mindenna regge es imába Ist szeretőin len egyértel
azonb azza ho sérelmek elviseljü zúgolódjun ho gyalázkodások meghallgassun ráj
válaszoljun ho csup Sz.-b cselekedjü megpróbáltatásokna mi Ist Sz. próbáján
örvendjü Sabb 8 Szó 3 Sz.-e mi él legmagasa céljá különös Tan de Elija 2
hangsúlyozz Sz.-n tökéletes önzetlenn ke lenn szabályozn ke embern embertársáh
va viszonyá Ugyane fejtege Bachjai Pekud Chov ha-Levővő sz kötelesség ethik
művéb Ethi ah mind embe cselekvé Sz.- alapí Maimonid J ha-Chazá e egé szakasz S
fejtegetésé szente Áb 3-b Pir Ab ind valamenn embe cselekvé ethik vallás
megnyilvánul legfő mozga okán fog a fe mindenn érté anny amenn S foglaltat benn
Nachmanide bibliakommentárjáb Deute 4-h Szifréjéh a fejteget ho Ist irán S
magáb foglal erkölc törvényein tanulmányozás megőrzésé anélk azonba ho ezé
jutalm szabad várn Eleaz Worm Rokea kivá etik szerzőj müv Sz.-r szó fejezett
kez felemlí Talm .Mid-rás er vonatko fejtegetései í Midras-Tehillim-n 1
Zsolt.-h a interpretációjá ho ist irá va S abb Sz.-b fejeződ k amely teremtmény
irá érzü emb irá érze Sz.-ü teh n leh kiseb mi Ist irá érze Sz.-ün Önmagunkk
szemb ped Isten-Sz.-n értelm ho a valób szere Isten alárende mind m vágy
kívánság él magasa rendeltetéséne a n má mi Ist akaratán örömtelj teljesítés
14826.
CÍMS Szere
SZÓCI erköl törvény tar m M szer eset Is Sz. élv Izr ad J tagadá ves zs
törvényh bölc Is Sz. egysz poézis tekintett ha a alapí vezet hoz éle körülbásty
parancsolato Menác Is irá T vag erköl törvén Sz.-év egye Tal szer Has Ig
lerögzített h Is Izra nagy mérték szere m tö népe Szi D 1 J ami j Tó m közel ho
Ist Izra Peszi am szer Iste aki törvény él á megő Mechil Je Ex 6- Szi De BerácJ
Is irá Isten v önzet szolgálat nyilvá Á 1 Áb Z igazsá érzül em megpróbálta jámbors
próbakövé teki Berác Ró L Izr összehasonlíthatat szenvedések mártír szakadat
láncolatá szilárdíto viszon Isten semmif nem oltha Sz. Én Ra egyedülá megcser
zs liturgiá mindenn regg e imáb Is szeretői le egyérte azon azz h sérelme
elviselj zúgolódju h gyalázkodáso meghallgassu rá válaszolju h csu Sz.-
cselekedj megpróbáltatásokn m Is Sz próbájá örvendj Sab Sz Sz.- m é legmagas
célj különö Ta d Elij hangsúlyoz Sz.- tökélete önzetlen k len szabályoz k ember
embertársá v viszony Ugyan fejteg Bachja Peku Cho ha-Levőv s kötelessé ethi
művé Eth a min emb cselekv Sz. alap Maimoni ha-Chaz eg szakas fejtegetés szent
Á 3- Pi A in valamen emb cselekv ethi vallá megnyilvánu legf mozg oká fo f
minden ért ann amen foglalta ben Nachmanid bibliakommentárjá Deut 4- Szifréjé
fejtege h Is irá magá fogla erköl törvényei tanulmányozá megőrzés anél azonb h
ez jutal szaba vár Elea Wor Roke kiv eti szerző mü Sz.- sz fejezet ke feleml
Tal .Mid-rá e vonatk fejtegetése Midras-Tehillim- Zsolt.- interpretációj h is
ir v ab Sz.- fejező amel teremtmén ir érz em ir érz Sz.- te le kise m Is ir érz
Sz.-ü Önmagunk szem pe Isten-Sz.- értel h való szer Iste alárend min vág
kívánsá é magas rendeltetésén m m Is akaratá örömtel teljesíté
14826
CÍM Szer
SZÓC erkö törvén ta sze ese I Sz él Iz a tagad ve z törvény böl I Sz egys
poézi tekintet h alap veze ho él körülbást parancsolat Mená I ir va erkö törvé
Sz.-é egy Ta sze Ha I lerögzítet I Izr nag mérté szer t nép Sz am T köze h Is
Izr Pesz a sze Ist ak törvén é meg Mechi J E 6 Sz D Berác I ir Iste önze
szolgála nyilv Á igazs érzü e megpróbált jámbor próbaköv tek Berá R Iz
összehasonlíthata szenvedése mártí szakada láncolat szilárdít viszo Iste semmi
ne olth Sz É R egyedül megcse z liturgi minden reg imá I szerető l egyért azo
az sérelm elvisel zúgolódj gyalázkodás meghallgass r válaszolj cs Sz. cseleked
megpróbáltatások I S próbáj örvend Sa S Sz. legmaga cél külön T Eli hangsúlyo
Sz. tökélet önzetle le szabályo embe embertárs viszon Ugya fejte Bachj Pek Ch
ha-Levő köteless eth műv Et mi em cselek Sz ala Maimon ha-Cha e szaka fejtegeté
szen 3 P i valame em cselek eth vall megnyilván leg moz ok f minde ér an ame
foglalt be Nachmani bibliakommentárj Deu 4 Szifréj fejteg I ir mag fogl erkö
törvénye tanulmányoz megőrzé ané azon e juta szab vá Ele Wo Rok ki et szerz m
Sz. s fejeze k felem Ta .Mid-r vonat fejtegetés Midras-Tehillim Zsolt.
interpretáció i i a Sz. fejez ame teremtmé i ér e i ér Sz. t l kis I i ér Sz.-
Önmagun sze p Isten-Sz. érte val sze Ist aláren mi vá kíváns maga rendeltetésé
I akarat örömte teljesít
1482
CÍ Sze
SZÓ erk törvé t sz es S é I taga v törvén bö S egy poéz tekinte ala vez h é
körülbás parancsola Men i v erk törv Sz.- eg T sz H lerögzíte Iz na mért sze né
S a köz I Iz Pes sz Is a törvé me Mech S Berá i Ist önz szolgál nyil igaz érz
megpróbál jámbo próbakö te Ber I összehasonlíthat szenvedés márt szakad láncola
szilárdí visz Ist semm n olt S egyedü megcs liturg minde re im szeret egyér az
a sérel elvise zúgolód gyalázkodá meghallgas válaszol c Sz cseleke
megpróbáltatáso próbá örven S Sz legmag cé külö El hangsúly Sz tökéle önzetl l
szabály emb embertár viszo Ugy fejt Bach Pe C ha-Lev köteles et mű E m e csele
S al Maimo ha-Ch szak fejteget sze valam e csele et val megnyilvá le mo o mind
é a am foglal b Nachman bibliakommentár De Szifré fejte i ma fog erk törvény
tanulmányo megőrz an azo jut sza v El W Ro k e szer Sz fejez fele T .Mid- vona
fejtegeté Midras-Tehilli Zsolt interpretáci Sz feje am teremtm é é Sz ki é Sz.
Önmagu sz Isten-Sz ért va sz Is aláre m v kíván mag rendeltetés akara örömt
teljesí