14827.htm
CÍMSZÓ: Szeretet
SZÓCIKK: "Elijah de
Vidas, a Résisz Chochmó szerzője ethikai művében (2. rész) a Zóhárt idézve,
bizonyítja, hogy a tiszta Sz. minden önös vágy elnyomásán alapul, mert csakis ilyen
Sz. egyesíthti a lelket Istennel. A Sz. kozmikus principiummá lett a XIV. sz.-i
Chaszdai Crescas és az ő közvetlen hatása alapján Spinoza filozófiájában.
Crescas és Spinoza Philohoz hasonlóan a Sz.-et teszik meg Isten lényegének. A
Sz. isteni, tökéletes lelki gyönyör, ennélfogva Isten Sz.-e az örök gyönyör
forrása halandó ember számára (Or Adonai I. 3, 5 és Spinoza Ámor
intellectualisa; Ethica V.32- 36 és Tractatus Theologico-Politicus több
helyén). Crescasnál is jobban kidomborította az intellektuális Sz. eszméjét a
kereszténység körében Leo Hebraeus néven ismert Don Juda Isaao Abravanel,
akitől a bizonyítások szerint Spinoza az Amor intellektuális eszméjét
kölcsönözte. Az Az amore intellectivo , az amore mentale v. rationale Leo
Hebraeusnál Isten lényege, a világegyetem központi mozgató ereje és célja. A
Sz. a Kozmosz minden tárgyát egybekapcsolja, de míg a természeti világban a Sz.
érzéki és önös, az isteni Sz. önzetlen és felemelő. Isten Sz.-e-teremtette meg
a világot s hozta létre valamennyi tárgy tökéletesülését, de különösen az
emberét, aki, ha jóságos, akkor Istent szerető és Istentől szeretett és akinek
Isten iránti Sz.-e örök lelki gyönyörűség forrása számára s ez azonos az isteni
Sz.-tel (Dialoghi di amore). Ez az intellektuális Sz. pedig azonos a bibliai és
talmudi Hozzá (Istenhez) kell tartoznod (csatlakoznod) (Deuter. 10. 20, 11
22,13. 5; Szifré Deut. 49; Szóta 14a) kifejezés értelmével s ez a Spinoza- féle
imitatio dei értelme is. A legmagasabb fokú tökéletesülés és legfelségesebb
gyönyör az, amelyet a Bibliától kezdve Spinozáig a zsidó ethika említett
nagyjai, Crescas és Leo Hebraeus értettek az intellektuális Sz. alatt.
Irodalom. K. Kohler (Jew. Encyclop.) ; Grünbaum, Der Grundzug und dessen
Entwickelung der Lielie im Judentume (Geigers Wissenschaftl. Zeitsohr. d. jüd
Theologie II. és 111.) ; Joel, Don Chasdai Crescas religionsphtlosophische
Lehren (1866); u. a., Spinoias Theologisch-politischer Tractat (1870) ;
Schiller, Philosophische Briefe. X. 1838) ; B. Zimmers, Leo Hebraeus (1886)."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 4827. címszó a lexikon =>
848. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14827.htm
CÍMSZÓ: Szeretet
SZÓCIKK: Elijah de Vidas, a Résisz Chochmó szerzője ethikai művében 2. rész
a Zóhárt idézve, bizonyítja, hogy a tiszta Sz. minden önös vágy elnyomásán
alapul, mert csakis ilyen Sz. egyesíthti a lelket Istennel. A Sz. kozmikus
principiummá lett a XIV. sz.-i Chaszdai Crescas és az ő közvetlen hatása
alapján Spinoza filozófiájában. Crescas és Spinoza Philohoz hasonlóan a Sz.-et
teszik meg Isten lényegének. A Sz. isteni, tökéletes lelki gyönyör, ennélfogva
Isten Sz.-e az örök gyönyör forrása halandó ember számára Or Adonai I. 3, 5 és
Spinoza Ámor intellectualisa; Ethica V.32- 36 és Tractatus Theologico-Politicus
több helyén . Crescasnál is jobban kidomborította az intellektuális Sz.
eszméjét a kereszténység körében Leo Hebraeus néven ismert Don Juda Isaao
Abravanel, akitől a bizonyítások szerint Spinoza az Amor intellektuális
eszméjét kölcsönözte. Az Az amore intellectivo , az amore mentale v. rationale
Leo Hebraeusnál Isten lényege, a világegyetem központi mozgató ereje és célja.
A Sz. a Kozmosz minden tárgyát egybekapcsolja, de míg a természeti világban a
Sz. érzéki és önös, az isteni Sz. önzetlen és felemelő. Isten Sz.-e-teremtette
meg a világot s hozta létre valamennyi tárgy tökéletesülését, de különösen az
emberét, aki, ha jóságos, akkor Istent szerető és Istentől szeretett és akinek
Isten iránti Sz.-e örök lelki gyönyörűség forrása számára s ez azonos az isteni
Sz.-tel Dialoghi di amore . Ez az intellektuális Sz. pedig azonos a bibliai és
talmudi Hozzá Istenhez kell tartoznod csatlakoznod Deuter. 10. 20, 11 22,13. 5;
Szifré Deut. 49; Szóta 14a kifejezés értelmével s ez a Spinoza- féle imitatio
dei értelme is. A legmagasabb fokú tökéletesülés és legfelségesebb gyönyör az,
amelyet a Bibliától kezdve Spinozáig a zsidó ethika említett nagyjai, Crescas
és Leo Hebraeus értettek az intellektuális Sz. alatt. Irodalom. K. Kohler Jew.
Encyclop. ; Grünbaum, Der Grundzug und dessen Entwickelung der Lielie im
Judentume Geigers Wissenschaftl. Zeitsohr. d. jüd Theologie II. és 111. ; Joel,
Don Chasdai Crescas religionsphtlosophische Lehren 1866 ; u. a., Spinoias
Theologisch-politischer Tractat 1870 ; Schiller, Philosophische Briefe. X. 1838
; B. Zimmers, Leo Hebraeus 1886 .
14827.ht
CÍMSZÓ Szerete
SZÓCIKK Elija d Vidas Résis Chochm szerzőj ethika művébe 2 rés Zóhár idézve
bizonyítja hog tiszt Sz minde önö vág elnyomásá alapul mer csaki ilye Sz
egyesítht lelke Istennel Sz kozmiku principiumm let XIV sz.- Chaszda Cresca é a
közvetle hatás alapjá Spinoz filozófiájában Cresca é Spinoz Philoho hasonlóa
Sz.-e teszi me Iste lényegének Sz isteni tökélete lelk gyönyör ennélfogv Iste
Sz.- a örö gyönyö forrás haland embe számár O Adona I 3 é Spinoz Ámo intellectualisa
Ethic V.32 3 é Tractatu Theologico-Politicu töb helyé Crescasná i jobba
kidomborított a intellektuáli Sz eszméjé kereszténysé körébe Le Hebraeu néve
ismer Do Jud Isaa Abravanel akitő bizonyításo szerin Spinoz a Amo intellektuáli
eszméjé kölcsönözte A A amor intellectiv a amor mental v rational Le Hebraeusná
Iste lényege világegyete központ mozgat erej é célja Sz Kozmos minde tárgyá
egybekapcsolja d mí természet világba Sz érzék é önös a isten Sz önzetle é
felemelő Iste Sz.-e-teremtett me világo hozt létr valamenny tárg
tökéletesülését d különöse a emberét aki h jóságos akko Isten szeret é Istentő
szeretet é akine Iste iránt Sz.- örö lelk gyönyörűsé forrás számár e azono a
isten Sz.-te Dialogh d amor E a intellektuáli Sz pedi azono biblia é talmud
Hozz Istenhe kel tartozno csatlakozno Deuter 10 20 1 22,13 5 Szifr Deut 49 Szót
14 kifejezé értelméve e Spinoza fél imitati de értelm is legmagasab fok
tökéletesülé é legfelségeseb gyönyö az amelye Bibliátó kezdv Spinozái zsid
ethik említet nagyjai Cresca é Le Hebraeu értette a intellektuáli Sz alatt
Irodalom K Kohle Jew Encyclop Grünbaum De Grundzu un desse Entwickelun de Lieli
i Judentum Geiger Wissenschaftl Zeitsohr d jü Theologi II é 111 Joel Do Chasda
Cresca religionsphtlosophisch Lehre 186 u a. Spinoia Theologisch-politische
Tracta 187 Schiller Philosophisch Briefe X 183 B Zimmers Le Hebraeu 188
14827.h
CÍMSZ Szeret
SZÓCIK Elij Vida Rési Choch szerző ethik művéb ré Zóhá idézv bizonyítj ho
tisz S mind ön vá elnyomás alapu me csak ily S egyesíth lelk Istenne S kozmik
principium le XI sz. Chaszd Cresc közvetl hatá alapj Spino filozófiájába Cresc
Spino Philoh hasonló Sz.- tesz m Ist lényegéne S isten tökélet lel gyönyö
ennélfog Ist Sz. ör gyöny forrá halan emb számá Adon Spino Ám intellectualis
Ethi V.3 Tractat Theologico-Politic tö hely Crescasn jobb kidomborítot
intellektuál S eszméj kereszténys köréb L Hebrae név isme D Ju Isa Abravane
akit bizonyítás szeri Spino Am intellektuál eszméj kölcsönözt amo intellecti
amo menta rationa L Hebraeusn Ist lényeg világegyet közpon mozga ere célj S
Kozmo mind tárgy egybekapcsolj m természe világb S érzé önö iste S önzetl
felemel Ist Sz.-e-teremtet m világ hoz lét valamenn tár tökéletesülésé különös
emberé ak jóságo akk Iste szere Istent szerete akin Ist irán Sz. ör lel gyönyörűs
forrá számá azon iste Sz.-t Dialog amo intellektuál S ped azon bibli talmu Hoz
Istenh ke tartozn csatlakozn Deute 1 2 22,1 Szif Deu 4 Szó 1 kifejez értelmév
Spinoz fé imitat d értel i legmagasa fo tökéletesül legfelségese gyöny a amely
Bibliát kezd Spinozá zsi ethi említe nagyja Cresc L Hebrae értett intellektuál
S alat Irodalo Kohl Je Encyclo Grünbau D Grundz u dess Entwickelu d Liel
Judentu Geige Wissenschaft Zeitsoh j Theolog I 11 Joe D Chasd Cresc
religionsphtlosophisc Lehr 18 a Spinoi Theologisch-politisch Tract 18 Schille
Philosophisc Brief 18 Zimmer L Hebrae 18
14827.
CÍMS Szere
SZÓCI Eli Vid Rés Choc szerz ethi művé r Zóh idéz bizonyít h tis min ö v
elnyomá alap m csa il egyesít lel Istenn kozmi principiu l X sz Chasz Cres
közvet hat alap Spin filozófiájáb Cres Spin Philo hasonl Sz. tes Is lényegén
iste tökéle le gyöny ennélfo Is Sz ö gyön forr hala em szám Ado Spin Á
intellectuali Eth V. Tracta Theologico-Politi t hel Crescas job kidomboríto
intellektuá eszmé keresztény köré Hebra né ism J Is Abravan aki bizonyítá szer
Spin A intellektuá eszmé kölcsönöz am intellect am ment ration Hebraeus Is
lénye világegye közpo mozg er cél Kozm min tárg egybekapcsol termész világ érz
ön ist önzet feleme Is Sz.-e-teremte vilá ho lé valamen tá tökéletesülés különö
ember a jóság ak Ist szer Isten szeret aki Is irá Sz ö le gyönyörű forr szám
azo ist Sz.- Dialo am intellektuá pe azo bibl talm Ho Isten k tartoz csatlakoz
Deut 22, Szi De Sz kifeje értelmé Spino f imita érte legmagas f tökéletesü
legfelséges gyön amel Bibliá kez Spinoz zs eth említ nagyj Cres Hebra értet
intellektuá ala Irodal Koh J Encycl Grünba Grund des Entwickel Lie Judent Geig
Wissenschaf Zeitso Theolo 1 Jo Chas Cres religionsphtlosophis Leh 1 Spino
Theologisch-politisc Trac 1 Schill Philosophis Brie 1 Zimme Hebra 1
14827
CÍM Szer
SZÓC El Vi Ré Cho szer eth műv Zó idé bizonyí ti mi elnyom ala cs i egyesí
le Isten kozm principi s Chas Cre közve ha ala Spi filozófiájá Cre Spi Phil
hason Sz te I lényegé ist tökél l gyön ennélf I S gyö for hal e szá Ad Spi
intellectual Et V Tract Theologico-Polit he Cresca jo kidomborít intellektu
eszm keresztén kör Hebr n is I Abrava ak bizonyít sze Spi intellektu eszm
kölcsönö a intellec a men ratio Hebraeu I lény világegy közp moz e cé Koz mi
tár egybekapcso termés vilá ér ö is önze felem I Sz.-e-teremt vil h l valame t
tökéletesülé külön embe jósá a Is sze Iste szere ak I ir S l gyönyör for szá az
is Sz. Dial a intellektu p az bib tal H Iste tarto csatlako Deu 22 Sz D S kifej
értelm Spin imit ért legmaga tökéletes legfelsége gyö ame Bibli ke Spino z et
emlí nagy Cre Hebr érte intellektu al Iroda Ko Encyc Grünb Grun de Entwicke Li
Juden Gei Wissenscha Zeits Theol J Cha Cre religionsphtlosophi Le Spin
Theologisch-politis Tra Schil Philosophi Bri Zimm Hebr
1482
CÍ Sze
SZÓ E V R Ch sze et mű Z id bizony t m elnyo al c egyes l Iste koz princip
Cha Cr közv h al Sp filozófiáj Cr Sp Phi haso S t lényeg is töké gyö ennél gy
fo ha sz A Sp intellectua E Trac Theologico-Poli h Cresc j kidomborí intellekt
esz kereszté kö Heb i Abrav a bizonyí sz Sp intellekt esz kölcsön intelle me
rati Hebrae lén világeg köz mo c Ko m tá egybekapcs termé vil é i önz fele
Sz.-e-terem vi valam tökéletesül külö emb jós I sz Ist szer a i gyönyö fo sz a
i Sz Dia intellekt a bi ta Ist tart csatlak De 2 S kife értel Spi imi ér legmag
tökélete legfelség gy am Bibl k Spin e eml nag Cr Heb ért intellekt a Irod K
Ency Grün Gru d Entwick L Jude Ge Wissensch Zeit Theo Ch Cr religionsphtlosoph
L Spi Theologisch-politi Tr Schi Philosoph Br Zim Heb