14903.htm
CÍMSZÓ: Szófér
SZEMÉLYNÉV: Szófér Mózes
SZÓCIKK: "Szófér Mózes (német
néven: Schreiber), rabbi és döntvényező, szül. a Majna melletti Frankfurtban
1762 szept. 24., megh. Pozsonyban 1839 okt3. Családját Rásitól, a XI. sz.-ban élt
híres Bibliakommentátortól származtatja. A Sz. nevet őseitől örökli, akik közül
többen a majnai Frankfurt szófér -jai (Tóraírók) voltak. Atyját Sz. Sámuelnek
hívták. Mesterei rabbi Natan Adler és Pinkasz Hurvitz volt Frankfurtban. Első
felesége a prossnitzi rabbi leánya volt. Nősülése után Prossnitzban telepedett
le és ott folytatta tanulmányait. Életrajzírói azt állítják róla, hogy már 18
éves korában áttanulmányozta az egész Talmudot és ismerte a hozzátartozó
irodalmat is. Kutatásainak egyéni módszerei természetesen csak később
bontakoztak ki. A csöndes elmélyedés néhány esztendeje után a morvaországi
Dressnitzben vállal rabbi állást. Innen 1798. Magyarországba kerül,
Nagymartonba (Mattersdorf). A nem nagyon népes, de évszázados tradíciókkal bíró
hitközségben kezdi meg azt a tevékenységet, amelynek hatásai még ma is
érezhetők. Iskolát alapított és új alapokra fektette a Talmud-oktatást. Nyolc
évi működés után 1806. Pozsony, Magyarország akkori legnagyobb hit községe
választotta meg rabbijává. Ekkor már olyan híres volt, hogy messze földről
keresték fel a tanítványok és jesiváját a világ legnagyobb rabbiképzőjévé
fejlesztette. A jesivának állandóan ötszáz tanulója volt. 33 évig működött
Pozsonyban, ahol megalapította a most is működő rabbidinasztiát. Utódai csak
rabbi Akiba Eger leányával kötött második házasságából marad ak. Sz. nemcsak az
akkori talmudikus tudományra ütötte rendkívüli egyéniségének bélyegét, de az
egész zsidó hitéletre is, amely még ma is az ő hatása alatt áll. 1819-ben
Hamburgban zászlót bontott a reform-mozgalom és komoly veszedelmekkel
fenyegette a hagyományos zsidóságot. Sz. szembeszállt az újítókkal és üldözte
az új irány hiveit legjobb meggyőződése és tudása szerint. Szigorú
állásfoglalása másokat is föllelkesített, mert rabbinikus tekintélye az
elképzelhető legnagyobb volt és a hitéletben a legdöntőbb tényező. Tudósok és
hitközségek vitás kérdéseiket az ő ítélete alávetették, még Ázsiából és
Afrikából is ő hozzá fordultak. Döntései még ma is törvényerővel bírnak.
Önzetlen munkaszeretetével, mindeneket felülmúló rabbinikus tudományával és
nagy vallásosságával érdemelte ki ezt az egyedülálló auktoritást. Külföldre is
kiható befolyását a tanítványai is előmozdították, akik között sokan az akkori
zsidóság nagyságai sorába tartoztak. Fontos irodalmi munkásságot fejtett ki.
Műveinek egy részét 1816. tanítványai rabbi Mose Schönlak és rabbi M. Eisner
adták ki. Művei: Chaszam Sz. (hat részben,responsumok 1855-64): Chaszam Sz.
(novellái); Sirász Mose (versek, vallásos énekek 1857); Cavoosz Móse
(végrendeleti és erkölcsi tanításai 1863); Tórász Móse (kommentár a Tórához
(1879-1895); Széfer Zikorón (feljegyzések a napóleoni háborúk idejéből, 1896);
Haggodo sel Peszach (kommentár 1896). Róla és családjáról írt unokája Sz.
Salamon beregszászi rabbi héber nyelven Chut Hammsulos címmel (Paks
1887)."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 4903. címszó a lexikon =>
860. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14903.htm
CÍMSZÓ: Szófér
SZEMÉLYNÉV: Szófér Mózes
SZÓCIKK: Szófér Mózes német néven: Schreiber , rabbi és döntvényező, szül.
a Majna melletti Frankfurtban 1762 szept. 24., megh. Pozsonyban 1839 okt3.
Családját Rásitól, a XI. sz.-ban élt híres Bibliakommentátortól származtatja. A
Sz. nevet őseitől örökli, akik közül többen a majnai Frankfurt szófér -jai Tóraírók
voltak. Atyját Sz. Sámuelnek hívták. Mesterei rabbi Natan Adler és Pinkasz
Hurvitz volt Frankfurtban. Első felesége a prossnitzi rabbi leánya volt.
Nősülése után Prossnitzban telepedett le és ott folytatta tanulmányait.
Életrajzírói azt állítják róla, hogy már 18 éves korában áttanulmányozta az
egész Talmudot és ismerte a hozzátartozó irodalmat is. Kutatásainak egyéni
módszerei természetesen csak később bontakoztak ki. A csöndes elmélyedés néhány
esztendeje után a morvaországi Dressnitzben vállal rabbi állást. Innen 1798.
Magyarországba kerül, Nagymartonba Mattersdorf . A nem nagyon népes, de
évszázados tradíciókkal bíró hitközségben kezdi meg azt a tevékenységet,
amelynek hatásai még ma is érezhetők. Iskolát alapított és új alapokra fektette
a Talmud-oktatást. Nyolc évi működés után 1806. Pozsony, Magyarország akkori
legnagyobb hit községe választotta meg rabbijává. Ekkor már olyan híres volt,
hogy messze földről keresték fel a tanítványok és jesiváját a világ legnagyobb
rabbiképzőjévé fejlesztette. A jesivának állandóan ötszáz tanulója volt. 33
évig működött Pozsonyban, ahol megalapította a most is működő rabbidinasztiát.
Utódai csak rabbi Akiba Eger leányával kötött második házasságából marad ak.
Sz. nemcsak az akkori talmudikus tudományra ütötte rendkívüli egyéniségének
bélyegét, de az egész zsidó hitéletre is, amely még ma is az ő hatása alatt
áll. 1819-ben Hamburgban zászlót bontott a reform-mozgalom és komoly
veszedelmekkel fenyegette a hagyományos zsidóságot. Sz. szembeszállt az
újítókkal és üldözte az új irány hiveit legjobb meggyőződése és tudása szerint.
Szigorú állásfoglalása másokat is föllelkesített, mert rabbinikus tekintélye az
elképzelhető legnagyobb volt és a hitéletben a legdöntőbb tényező. Tudósok és
hitközségek vitás kérdéseiket az ő ítélete alávetették, még Ázsiából és
Afrikából is ő hozzá fordultak. Döntései még ma is törvényerővel bírnak.
Önzetlen munkaszeretetével, mindeneket felülmúló rabbinikus tudományával és
nagy vallásosságával érdemelte ki ezt az egyedülálló auktoritást. Külföldre is
kiható befolyását a tanítványai is előmozdították, akik között sokan az akkori
zsidóság nagyságai sorába tartoztak. Fontos irodalmi munkásságot fejtett ki.
Műveinek egy részét 1816. tanítványai rabbi Mose Schönlak és rabbi M. Eisner
adták ki. Művei: Chaszam Sz. hat részben,responsumok 1855-64 : Chaszam Sz.
novellái ; Sirász Mose versek, vallásos énekek 1857 ; Cavoosz Móse végrendeleti
és erkölcsi tanításai 1863 ; Tórász Móse kommentár a Tórához 1879-1895 ; Széfer
Zikorón feljegyzések a napóleoni háborúk idejéből, 1896 ; Haggodo sel Peszach
kommentár 1896 . Róla és családjáról írt unokája Sz. Salamon beregszászi rabbi
héber nyelven Chut Hammsulos címmel Paks 1887 .
14903.ht
CÍMSZÓ Szófé
SZEMÉLYNÉV Szófé Móze
SZÓCIKK Szófé Móze néme néven Schreibe rabb é döntvényező szül Majn mellett
Frankfurtba 176 szept 24. megh Pozsonyba 183 okt3 Családjá Rásitól XI sz.-ba él
híre Bibliakommentátortó származtatja Sz neve őseitő örökli aki közü többe
majna Frankfur szófé -ja Tóraíró voltak Atyjá Sz Sámuelne hívták Mestere rabb
Nata Adle é Pinkas Hurvit vol Frankfurtban Els feleség prossnitz rabb leány
volt Nősülés utá Prossnitzba telepedet l é ot folytatt tanulmányait Életrajzíró
az állítjá róla hog má 1 éve korába áttanulmányozt a egés Talmudo é ismert
hozzátartoz irodalma is Kutatásaina egyén módszere természetese csa későb
bontakozta ki csönde elmélyedé néhán esztendej utá morvaország Dressnitzbe
válla rabb állást Inne 1798 Magyarországb kerül Nagymartonb Mattersdor ne nagyo
népes d évszázado tradíciókka bír hitközségbe kezd me az tevékenységet amelyne
hatása mé m i érezhetők Iskolá alapítot é ú alapokr fektett Talmud-oktatást
Nyol év működé utá 1806 Pozsony Magyarorszá akkor legnagyob hi község
választott me rabbijává Ekko má olya híre volt hog messz földrő keresté fe
tanítványo é jesivájá vilá legnagyob rabbiképzőjév fejlesztette jesivána
állandóa ötszá tanulój volt 3 évi működöt Pozsonyban aho megalapított mos i
működ rabbidinasztiát Utóda csa rabb Akib Ege leányáva kötöt másodi házasságábó
mara ak Sz nemcsa a akkor talmudiku tudományr ütött rendkívül egyéniségéne
bélyegét d a egés zsid hitéletr is amel mé m i a hatás alat áll 1819-be
Hamburgba zászló bontot reform-mozgalo é komol veszedelmekke fenyegett
hagyományo zsidóságot Sz szembeszáll a újítókka é üldözt a ú irán hivei legjob
meggyőződés é tudás szerint Szigor állásfoglalás másoka i föllelkesített mer
rabbiniku tekintély a elképzelhet legnagyob vol é hitéletbe legdöntőb tényező
Tudóso é hitközsége vitá kérdéseike a ítélet alávetették mé Ázsiábó é Afrikábó i
hozz fordultak Döntése mé m i törvényerőve bírnak Önzetle munkaszeretetével
mindeneke felülmúl rabbiniku tudományáva é nag vallásosságáva érdemelt k ez a
egyedüláll auktoritást Külföldr i kihat befolyásá tanítványa i előmozdították
aki közöt soka a akkor zsidósá nagysága soráb tartoztak Fonto irodalm
munkásságo fejtet ki Műveine eg részé 1816 tanítványa rabb Mos Schönla é rabb M
Eisne adtá ki Művei Chasza Sz ha részben,responsumo 1855-6 Chasza Sz novellá
Sirás Mos versek valláso éneke 185 Cavoos Mós végrendelet é erkölcs tanítása
186 Tórás Mós kommentá Tóráho 1879-189 Széfe Zikoró feljegyzése napóleon háború
idejéből 189 Haggod se Peszac kommentá 189 Ról é családjáró ír unokáj Sz Salamo
beregszász rabb hébe nyelve Chu Hammsulo címme Pak 188
14903.h
CÍMSZ Szóf
SZEMÉLYNÉ Szóf Móz
SZÓCIK Szóf Móz ném néve Schreib rab döntvényez szü Maj mellet Frankfurtb
17 szep 24 meg Pozsonyb 18 okt Családj Rásitó X sz.-b é hír Bibliakommentátort
származtatj S nev őseit örökl ak köz több majn Frankfu szóf -j Tóraír volta
Atyj S Sámueln hívtá Mester rab Nat Adl Pinka Hurvi vo Frankfurtba El felesé
prossnit rab leán vol Nősülé ut Prossnitzb telepede o folytat tanulmányai
Életrajzír a állítj ról ho m év koráb áttanulmányoz egé Talmud ismer hozzátarto
irodalm i Kutatásain egyé módszer természetes cs késő bontakozt k csönd
elmélyed néhá esztende ut morvaorszá Dressnitzb váll rab állás Inn 179
Magyarország kerü Nagymarton Mattersdo n nagy népe évszázad tradíciókk bí
hitközségb kez m a tevékenysége amelyn hatás m érezhető Iskol alapíto alapok
fektet Talmud-oktatás Nyo é működ ut 180 Pozson Magyarorsz akko legnagyo h
közsé választot m rabbijáv Ekk m oly hír vol ho mess földr kerest f tanítvány
jesiváj vil legnagyo rabbiképzőjé fejlesztett jesiván állandó ötsz tanuló vol
év működö Pozsonyba ah megalapítot mo műkö rabbidinasztiá Utód cs rab Aki Eg
leányáv kötö másod házasságáb mar a S nemcs akko talmudik tudomány ütöt
rendkívü egyéniségén bélyegé egé zsi hitélet i ame m hatá ala ál 1819-b
Hamburgb zászl bonto reform-mozgal komo veszedelmekk fenyeget hagyomány
zsidóságo S szembeszál újítókk üldöz irá hive legjo meggyőződé tudá szerin
Szigo állásfoglalá mások föllelkesítet me rabbinik tekintél elképzelhe legnagyo
vo hitéletb legdöntő tényez Tudós hitközség vit kérdéseik ítéle alávetetté m
Ázsiáb Afrikáb hoz fordulta Döntés m törvényerőv bírna Önzetl munkaszeretetéve
mindenek felülmú rabbinik tudományáv na vallásosságáv érdemel e egyedülál
auktoritás Külföld kiha befolyás tanítvány előmozdítottá ak közö sok akko
zsidós nagyság sorá tartozta Font irodal munkásság fejte k Művein e rész 181
tanítvány rab Mo Schönl rab Eisn adt k Műve Chasz S h részben,responsum 1855-
Chasz S novell Sirá Mo verse vallás ének 18 Cavoo Mó végrendele erkölc tanítás
18 Tórá Mó komment Tóráh 1879-18 Széf Zikor feljegyzés napóleo hábor idejébő 18
Haggo s Pesza komment 18 Ró családjár í unoká S Salam beregszás rab héb nyelv
Ch Hammsul címm Pa 18
14903.
CÍMS Szó
SZEMÉLYN Szó Mó
SZÓCI Szó Mó né név Schrei ra döntvénye sz Ma melle Frankfurt 1 sze 2 me
Pozsony 1 ok Család Rásit sz.- hí Bibliakommentátor származtat ne ősei örök a
kö töb maj Frankf szó - Tóraí volt Aty Sámuel hívt Meste ra Na Ad Pink Hurv v
Frankfurtb E feles prossni ra leá vo Nősül u Prossnitz teleped folyta
tanulmánya Életrajzí állít ró h é korá áttanulmányo eg Talmu isme hozzátart
irodal Kutatásai egy módsze természete c kés bontakoz csön elmélye néh esztend
u morvaorsz Dressnitz vál ra állá In 17 Magyarorszá ker Nagymarto Mattersd nag
nép évszáza tradíciók b hitközség ke tevékenység amely hatá érezhet Isko alapít
alapo fekte Talmud-oktatá Ny műkö u 18 Pozso Magyarors akk legnagy közs
választo rabbijá Ek ol hí vo h mes föld keres tanítván jesivá vi legnagy
rabbiképzőj fejlesztet jesivá álland öts tanul vo é működ Pozsonyb a megalapíto
m műk rabbidinaszti Utó c ra Ak E leányá köt máso házasságá ma nemc akk talmudi
tudomán ütö rendkív egyéniségé bélyeg eg zs hitéle am hat al á 1819- Hamburg
zász bont reform-mozga kom veszedelmek fenyege hagyomán zsidóság szembeszá
újítók üldö ir hiv legj meggyőződ tud szeri Szig állásfoglal máso föllelkesíte
m rabbini tekinté elképzelh legnagy v hitélet legdönt ténye Tudó hitközsé vi
kérdései ítél alávetett Ázsiá Afriká ho fordult Dönté törvényerő bírn Önzet
munkaszeretetév mindene felülm rabbini tudományá n vallásosságá érdeme egyedülá
auktoritá Külföl kih befolyá tanítván előmozdított a köz so akk zsidó nagysá
sor tartozt Fon iroda munkássá fejt Művei rés 18 tanítván ra M Schön ra Eis ad
Műv Chas részben,responsu 1855 Chas novel Sir M vers vallá éne 1 Cavo M végrendel
erköl tanítá 1 Tór M kommen Tórá 1879-1 Szé Ziko feljegyzé napóle hábo idejéb 1
Hagg Pesz kommen 1 R családjá unok Sala beregszá ra hé nyel C Hammsu cím P 1
14903
CÍM Sz
SZEMÉLY Sz M
SZÓC Sz M n né Schre r döntvény s M mell Frankfur sz m Pozson o Csalá Rási
sz. h Bibliakommentáto származta n őse örö k tö ma Frank sz Tóra vol At Sámue
hív Mest r N A Pin Hur Frankfurt fele prossn r le v Nősü Prossnit telepe folyt
tanulmány Életrajz állí r kor áttanulmány e Talm ism hozzátar iroda Kutatása eg
módsz természet ké bontako csö elmély né eszten morvaors Dressnit vá r áll I 1
Magyarorsz ke Nagymart Matters na né évszáz tradíció hitközsé k tevékenysé amel
hat érezhe Isk alapí alap fekt Talmud-oktat N műk 1 Pozs Magyaror ak legnag köz
választ rabbij E o h v me föl kere tanítvá jesiv v legnag rabbiképző fejleszte
jesiv állan öt tanu v műkö Pozsony megalapít mű rabbidinaszt Ut r A leány kö
más házasság m nem ak talmud tudomá üt rendkí egyéniség bélye e z hitél a ha a
1819 Hambur zás bon reform-mozg ko veszedelme fenyeg hagyomá zsidósá szembesz
újító üld i hi leg meggyőző tu szer Szi állásfogla más föllelkesít rabbin
tekint elképzel legnag hitéle legdön tény Tud hitközs v kérdése íté alávetet
Ázsi Afrik h fordul Dönt törvényer bír Önze munkaszereteté minden felül rabbin
tudomány vallásosság érdem egyedül auktorit Külfö ki befoly tanítvá előmozdítot
kö s ak zsid nagys so tartoz Fo irod munkáss fej Műve ré 1 tanítvá r Schö r Ei
a Mű Cha részben,respons 185 Cha nove Si ver vall én Cav végrende erkö tanít Tó
komme Tór 1879- Sz Zik feljegyz napól háb idejé Hag Pes komme családj uno Sal
beregsz r h nye Hamms cí
1490
CÍ S
SZEMÉL S
SZÓ S n Schr döntvén mel Frankfu s Pozso Csal Rás sz Bibliakommentát
származt ős ör t m Fran s Tór vo A Sámu hí Mes Pi Hu Frankfur fel pross l Nős
Prossni telep foly tanulmán Életraj áll ko áttanulmán Tal is hozzáta irod
Kutatás e móds természe k bontak cs elmél n eszte morvaor Dressni v ál
Magyarors k Nagymar Matter n n évszá tradíci hitközs tevékenys ame ha érezh Is
alap ala fek Talmud-okta mű Poz Magyaro a legna kö válasz rabbi m fö ker tanítv
jesi legna rabbiképz fejleszt jesi álla ö tan műk Pozson megalapí m rabbidinasz
U leán k má házassá ne a talmu tudom ü rendk egyénisé bély hité h 181 Hambu zá
bo reform-moz k veszedelm fenye hagyom zsidós szembes újít ül h le meggyőz t
sze Sz állásfogl má föllelkesí rabbi tekin elképze legna hitél legdö tén Tu
hitköz kérdés ít alávete Ázs Afri fordu Dön törvénye bí Önz munkaszeretet minde
felü rabbi tudomán vallásossá érde egyedü auktori Külf k befol tanítv
előmozdíto k a zsi nagy s tarto F iro munkás fe Műv r tanítv Sch E M Ch
részben,respon 18 Ch nov S ve val é Ca végrend erk taní T komm Tó 1879 S Zi
feljegy napó há idej Ha Pe komm család un Sa beregs ny Hamm c