14909.htm
CÍMSZÓ: Szokás
SZÓCIKK: Szokás, héberül
minhog, a zsidó hitélet alapvető elemei közé tartozik, fontosságát a szájról
szájra hagyományozott tan (Tóra sebal pe) dogmatikus tekintélyétől nyeri. A zsidó
vallásrendszer ugyanis az irott (Tom sebekszav) és a hagyományozott tanból
épült ki. A szájról szájra átörökített hagyomány szentsége egyértékü az írott
tan szentségével és a zsidó konzervativizmus ebből meríti erejét. Hagyomány
által megszentelt Sz. kétféle van: olyan, amely még magától Mózestól ered és
olyan, amelyet a későbbi korok hitéleti auktoritásai vezettek be, hogy
megerősítsék a hitéletet. Ide tartoznak még azok a Sz.-ok is, amelyeknek az
eredete homályos és valószínűleg úgy keletkeztek, hogy valamely bibliai
rendelkezést kibővítettek és a Bibliában említett konkrét esethez hasonló más
esetben is érvényesítettek. Nem minden analógia gyökerezik a Szentírásban, de
mindegyik egyformán kötelező. A Talmud a Sz.-ok szigorú tiszteletbentartását követeli.
Ne változtassátok meg a Sz.-okat (B-K. 117b) Idegen városban tarsd magad az ott
dívó Sz.-okhoz (Midras Rabba, Vajéra). A Sz.-sal szemben erejét veszti a
Halacha (B. M. 7. 1). Olyan esetekben, mikor a törvény szövege többféle
interpretációra ád alkalmat és kétessé teszi a helyes alkalmazást, a Talmud a
nép-Sz. érvényességét ismeri el és az ahhoz való alkalmazkodást írja elö. Nem a
törvény betűiben, de a szelleméből kialakult Sz.-ban gyökerezik a pompa nélkül
való egyszerű temetés, amelyet II. Gamaliel honosított meg, részben az örökösök
érdekéből, részben pedig azért, hogy legalább a halálban jusson kifejezésre az
emberi egyenlőség. A Sz. erejénél fogva és csak azért, mert a Talmud (6.
Beca-íb) meghagyja, hogy: Ne bolygassátok meg apáitok Sz.-ait , ünneplik a
diaszpórában is az ünnepek másodnapját, holott a kétnapos ünneplést csak a
Szentföldre írja elő a, Biblia. Az idők során sokfelé helyi Sz.-ok alakultak
ki, amelyeket a kegyelet és a vallásos érzés a törvénynek kijáró tisztelet
palládiuma alá állított. Egynémely helyi Sz. országos Sz.-sá emelkedett és még
ma is érvényben van, jóllehet, hogy az a kényszerűség, amelyből a Sz.
származása helyén kibontakozott, a többi hitközségben egyáltalán nem állott
fenn. így pl. általános Sz.-sá vált, hogy a péntekesti istentiszteletek
alkalmával a Lecho dódi utolsó versszakát a templomajtó fölé fordulva mondja el
a gyülekezet, pedig valószínű hogy eredetileg csak valamelyik hitközségben
dívott ez a Sz., ahol abban az időben, mikor nyomtatott könyv nem volt még, a
fontosabb imákat a falra festették és a hívek onnan olvasták le. A ősi Sz.-ok
megkerülését, ha azok a vallás, vagy az erkölcsök megerősítésére szolgálnak,
nagyon súlyosan ítéli el a zsidó közfelfogás. De a vallás és a zsidó erkölcsök
védelmében üldözi az értei inetlen rossz és babonás Sz.-okat, mint olyanokat,
amelyek ellenkeznek a zsidó nép szellemével. L. Minhog.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 4909. címszó a lexikon =>
862. s köv. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása:
Nagy Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14909.htm
CÍMSZÓ: Szokás
SZÓCIKK: Szokás, héberül minhog, a zsidó hitélet alapvető elemei közé
tartozik, fontosságát a szájról szájra hagyományozott tan Tóra sebal pe
dogmatikus tekintélyétől nyeri. A zsidó vallásrendszer ugyanis az irott Tom
sebekszav és a hagyományozott tanból épült ki. A szájról szájra átörökített
hagyomány szentsége egyértékü az írott tan szentségével és a zsidó
konzervativizmus ebből meríti erejét. Hagyomány által megszentelt Sz. kétféle
van: olyan, amely még magától Mózestól ered és olyan, amelyet a későbbi korok
hitéleti auktoritásai vezettek be, hogy megerősítsék a hitéletet. Ide tartoznak
még azok a Sz.-ok is, amelyeknek az eredete homályos és valószínűleg úgy
keletkeztek, hogy valamely bibliai rendelkezést kibővítettek és a Bibliában
említett konkrét esethez hasonló más esetben is érvényesítettek. Nem minden
analógia gyökerezik a Szentírásban, de mindegyik egyformán kötelező. A Talmud a
Sz.-ok szigorú tiszteletbentartását követeli. Ne változtassátok meg a Sz.-okat
B-K. 117b Idegen városban tarsd magad az ott dívó Sz.-okhoz Midras Rabba,
Vajéra . A Sz.-sal szemben erejét veszti a Halacha B. M. 7. 1 . Olyan
esetekben, mikor a törvény szövege többféle interpretációra ád alkalmat és
kétessé teszi a helyes alkalmazást, a Talmud a nép-Sz. érvényességét ismeri el
és az ahhoz való alkalmazkodást írja elö. Nem a törvény betűiben, de a
szelleméből kialakult Sz.-ban gyökerezik a pompa nélkül való egyszerű temetés,
amelyet II. Gamaliel honosított meg, részben az örökösök érdekéből, részben
pedig azért, hogy legalább a halálban jusson kifejezésre az emberi egyenlőség.
A Sz. erejénél fogva és csak azért, mert a Talmud 6. Beca-íb meghagyja, hogy:
Ne bolygassátok meg apáitok Sz.-ait , ünneplik a diaszpórában is az ünnepek
másodnapját, holott a kétnapos ünneplést csak a Szentföldre írja elő a, Biblia.
Az idők során sokfelé helyi Sz.-ok alakultak ki, amelyeket a kegyelet és a
vallásos érzés a törvénynek kijáró tisztelet palládiuma alá állított. Egynémely
helyi Sz. országos Sz.-sá emelkedett és még ma is érvényben van, jóllehet, hogy
az a kényszerűség, amelyből a Sz. származása helyén kibontakozott, a többi
hitközségben egyáltalán nem állott fenn. így pl. általános Sz.-sá vált, hogy a
péntekesti istentiszteletek alkalmával a Lecho dódi utolsó versszakát a
templomajtó fölé fordulva mondja el a gyülekezet, pedig valószínű hogy
eredetileg csak valamelyik hitközségben dívott ez a Sz., ahol abban az időben,
mikor nyomtatott könyv nem volt még, a fontosabb imákat a falra festették és a
hívek onnan olvasták le. A ősi Sz.-ok megkerülését, ha azok a vallás, vagy az
erkölcsök megerősítésére szolgálnak, nagyon súlyosan ítéli el a zsidó
közfelfogás. De a vallás és a zsidó erkölcsök védelmében üldözi az értei
inetlen rossz és babonás Sz.-okat, mint olyanokat, amelyek ellenkeznek a zsidó
nép szellemével. L. Minhog.
14909.ht
CÍMSZÓ Szoká
SZÓCIKK Szokás héberü minhog zsid hitéle alapvet eleme köz tartozik
fontosságá szájró szájr hagyományozot ta Tór seba p dogmatiku tekintélyétő
nyeri zsid vallásrendsze ugyani a irot To sebeksza é hagyományozot tanbó épül
ki szájró szájr átörökítet hagyomán szentség egyérték a írot ta szentségéve é
zsid konzervativizmu ebbő merít erejét Hagyomán álta megszentel Sz kétfél van
olyan amel mé magátó Mózestó ere é olyan amelye később koro hitélet auktoritása
vezette be hog megerősítsé hitéletet Id tartozna mé azo Sz.-o is amelyekne a
eredet homályo é valószínűle úg keletkeztek hog valamel biblia rendelkezés
kibővítette é Bibliába említet konkré esethe hasonl má esetbe i érvényesítettek
Ne minde analógi gyökerezi Szentírásban d mindegyi egyformá kötelező Talmu
Sz.-o szigor tiszteletbentartásá követeli N változtassáto me Sz.-oka B-K 117
Idege városba tars maga a ot dív Sz.-okho Midra Rabba Vajér Sz.-sa szembe erejé
veszt Halach B M 7 Olya esetekben miko törvén szöveg többfél interpretációr á
alkalma é kétess tesz helye alkalmazást Talmu nép-Sz érvényességé ismer e é a
ahho val alkalmazkodás írj elö Ne törvén betűiben d szellemébő kialakul Sz.-ba
gyökerezi pomp nélkü val egyszer temetés amelye II Gamalie honosítot meg részbe
a örökösö érdekéből részbe pedi azért hog legaláb halálba jusso kifejezésr a
ember egyenlőség Sz erejéné fogv é csa azért mer Talmu 6 Beca-í meghagyja hogy
N bolygassáto me apáito Sz.-ai ünnepli diaszpórába i a ünnepe másodnapját holot
kétnapo ünneplés csa Szentföldr írj el a Biblia A idő sorá sokfel hely Sz.-o
alakulta ki amelyeke kegyele é valláso érzé törvényne kijár tisztele palládium
al állított Egynémel hely Sz országo Sz.-s emelkedet é mé m i érvénybe van
jóllehet hog a kényszerűség amelybő Sz származás helyé kibontakozott több
hitközségbe egyáltalá ne állot fenn íg pl általáno Sz.-s vált hog péntekest
istentisztelete alkalmáva Lech dód utols versszaká templomajt föl fordulv mondj
e gyülekezet pedi valószín hog eredetile csa valamelyi hitközségbe dívot e Sz.
aho abba a időben miko nyomtatot köny ne vol még fontosab imáka falr festetté é
híve onna olvastá le ős Sz.-o megkerülését h azo vallás vag a erkölcsö
megerősítésér szolgálnak nagyo súlyosa ítél e zsid közfelfogás D vallá é zsid
erkölcsö védelmébe üldöz a érte inetle ross é baboná Sz.-okat min olyanokat
amelye ellenkezne zsid né szellemével L Minhog
14909.h
CÍMSZ Szok
SZÓCIK Szoká héber minho zsi hitél alapve elem kö tartozi fontosság szájr
száj hagyományozo t Tó seb dogmatik tekintélyét nyer zsi vallásrendsz ugyan iro
T sebeksz hagyományozo tanb épü k szájr száj átörökíte hagyomá szentsé egyérté
íro t szentségév zsi konzervativizm ebb merí erejé Hagyomá ált megszente S
kétfé va olya ame m magát Mózest er olya amely későb kor hitéle auktoritás
vezett b ho megerősíts hitélete I tartozn m az Sz.- i amelyekn erede homály
valószínűl ú keletkezte ho valame bibli rendelkezé kibővített Bibliáb említe
konkr eseth hason m esetb érvényesítette N mind analóg gyökerez Szentírásba
mindegy egyform kötelez Talm Sz.- szigo tiszteletbentartás követel változtassát
m Sz.-ok B- 11 Ideg városb tar mag o dí Sz.-okh Midr Rabb Vajé Sz.-s szemb erej
vesz Halac Oly esetekbe mik törvé szöve többfé interpretáció alkalm kétes tes
hely alkalmazás Talm nép-S érvényesség isme ahh va alkalmazkodá ír el N törvé
betűibe szelleméb kialaku Sz.-b gyökerez pom nélk va egysze temeté amely I
Gamali honosíto me részb örökös érdekébő részb ped azér ho legalá halálb juss
kifejezés embe egyenlősé S erején fog cs azér me Talm Beca- meghagyj hog
bolygassát m apáit Sz.-a ünnepl diaszpóráb ünnep másodnapjá holo kétnap ünneplé
cs Szentföld ír e Bibli id sor sokfe hel Sz.- alakult k amelyek kegyel vallás
érz törvényn kijá tisztel palládiu a állítot Egynéme hel S ország Sz.- emelkede
m érvényb va jóllehe ho kényszerűsé amelyb S származá hely kibontakozot töb
hitközségb egyáltal n állo fen í p általán Sz.- vál ho péntekes istentisztelet
alkalmáv Lec dó utol versszak templomaj fö fordul mond gyülekeze ped valószí ho
eredetil cs valamely hitközségb dívo Sz ah abb időbe mik nyomtato kön n vo mé
fontosa imák fal festett hív onn olvast l ő Sz.- megkerülésé az vallá va
erkölcs megerősítésé szolgálna nagy súlyos íté zsi közfelfogá vall zsi erkölcs
védelméb üldö ért inetl ros babon Sz.-oka mi olyanoka amely ellenkezn zsi n szelleméve
Minho
14909.
CÍMS Szo
SZÓCI Szok hébe minh zs hité alapv ele k tartoz fontossá száj szá
hagyományoz T se dogmati tekintélyé nye zs vallásrends ugya ir sebeks
hagyományoz tan ép száj szá átörökít hagyom szents egyért ír szentségé zs
konzervativiz eb mer erej Hagyom ál megszent kétf v oly am magá Mózes e oly
amel késő ko hitél auktoritá vezet h megerősít hitélet tartoz a Sz. amelyek
ered homál valószínű keletkezt h valam bibl rendelkez kibővítet Bibliá említ
konk eset haso eset érvényesített min analó gyökere Szentírásb mindeg egyfor
kötele Tal Sz. szig tiszteletbentartá követe változtassá Sz.-o B 1 Ide város ta
ma d Sz.-ok Mid Rab Vaj Sz.- szem ere ves Hala Ol esetekb mi törv szöv többf
interpretáci alkal kéte te hel alkalmazá Tal nép- érvényessé ism ah v
alkalmazkod í e törv betűib szellemé kialak Sz.- gyökere po nél v egysz temet
amel Gamal honosít m rész örökö érdekéb rész pe azé h legal halál jus kifejezé
emb egyenlős erejé fo c azé m Tal Beca meghagy ho bolygassá apái Sz.- ünnep
diaszpórá ünne másodnapj hol kétna ünnepl c Szentföl í Bibl i so sokf he Sz.
alakul amelye kegye vallá ér törvény kij tiszte palládi állíto Egyném he orszá
Sz. emelked érvény v jólleh h kényszerűs amely származ hel kibontakozo tö
hitközség egyálta áll fe általá Sz. vá h pénteke istentisztele alkalmá Le d uto
verssza temploma f fordu mon gyülekez pe valósz h eredeti c valamel hitközség
dív S a ab időb mi nyomtat kö v m fontos imá fa festet hí on olvas Sz.
megkerülés a vall v erkölc megerősítés szolgáln nag súlyo ít zs közfelfog val
zs erkölc védelmé üld ér inet ro babo Sz.-ok m olyanok amel ellenkez zs
szellemév Minh
14909
CÍM Sz
SZÓC Szo héb min z hit alap el tarto fontoss szá sz hagyományo s dogmat
tekintély ny z vallásrend ugy i sebek hagyományo ta é szá sz átörökí hagyo
szent egyér í szentség z konzervativi e me ere Hagyo á megszen két ol a mag
Móze ol ame kés k hité auktorit veze megerősí hitéle tarto Sz amelye ere homá
valószín keletkez vala bib rendelke kibővíte Bibli emlí kon ese has ese
érvényesítet mi anal gyöker Szentírás minde egyfo kötel Ta Sz szi
tiszteletbentart követ változtass Sz.- Id váro t m Sz.-o Mi Ra Va Sz. sze er ve
Hal O esetek m tör szö több interpretác alka két t he alkalmaz Ta nép érvényess
is a alkalmazko tör betűi szellem kiala Sz. gyöker p né egys teme ame Gama
honosí rés örök érdeké rés p az lega halá ju kifejez em egyenlő erej f az Ta
Bec meghag h bolygass apá Sz. ünne diaszpór ünn másodnap ho kétn ünnep Szentfö
Bib s sok h Sz alaku amely kegy vall é törvén ki tiszt pallád állít Egyné h orsz
Sz emelke érvén jólle kényszerű amel szárma he kibontakoz t hitközsé egyált ál
f által Sz v péntek istentisztel alkalm L ut verssz templom ford mo gyüleke p
valós eredet valame hitközsé dí a idő m nyomta k fonto im f feste h o olva Sz
megkerülé val erköl megerősíté szolgál na súly í z közfelfo va z erköl védelm
ül é ine r bab Sz.-o olyano ame ellenke z szellemé Min
1490
CÍ S
SZÓ Sz hé mi hi ala e tart fontos sz s hagyomány dogma tekintél n vallásren
ug sebe hagyomány t sz s átörök hagy szen egyé szentsé konzervativ m er Hagy
megsze ké o ma Móz o am ké hit auktori vez megerős hitél tart S amely er hom
valószí keletke val bi rendelk kibővít Bibl eml ko es ha es érvényesíte m ana
gyöke Szentírá mind egyf köte T S sz tiszteletbentar köve változtas Sz. I vár
Sz.- M R V Sz sz e v Ha esete tö sz töb interpretá alk ké h alkalma T né
érvényes i alkalmazk tö betű szelle kial Sz gyöke n egy tem am Gam honos ré örö
érdek ré a leg hal j kifeje e egyenl ere a T Be megha bolygas ap Sz ünn diaszpó
ün másodna h két ünne Szentf Bi so S alak amel keg val törvé k tisz pallá állí
Egyn ors S emelk érvé jóll kényszer ame szárm h kibontako hitközs egyál á álta
S pénte istentiszte alkal u verss templo for m gyülek való erede valam hitközs
d id nyomt font i fest olv S megkerül va erkö megerősít szolgá n súl közfelf v
erkö védel ü in ba Sz.- olyan am ellenk szellem Mi